Respons är en av Svenska marknadens stora doldisar. De har verkat i mer än två decennier men lever ett liv lite i skymundan i Sverige. Till skillnad från den anonyma tillvaron här hemma så har de uppmärksammats en hel del på den Norska och framför allt den Amerikanska HiFi-marknaden. Respons har varit igång sedan 1983 och här finns mer att läsa om hur företaget och högtalarna utvecklats under årens lopp.

Element från Scanspeak
Respons har förutom att sälja till oss vanliga audiofiler även lyckats väcka intresse på den professionella marknaden, som till exempel skivstudios. Det finns en trend bland skivstudios att inte längre bygga in monitors i väggen och här har Respons hittat en marknad. Några kända företag och personer använder Respons högtalare är exempelvis Transparent Cables och Ulf Ekberg i Ace of base. Ulf har byggt en stor bioanläggning runt Respons Grand och Artist 2. Det kan nog vara ett ganska häftigt system.
Placering   
Det är mycket lätt att tycka om Respons Artist 2, 
den liksom bara slank in och funkade ganska bra på första bästa plats jag 
ställde den på. Efter lite mer finputsning av placeringen så tog den några steg 
till i ljudkvalitet och det var inte några svårigheter att hitta rätt position. Rätt 
placering i mitt rum var brett isär, invinklade direkt mot lyssningspositionen 
och c:a 1,2m från bakväggen. Där presterade de en ljudscen som är lika bred som 
deras placering, ganska djup och när musiken spelar så försvann de ur 
ljudbilden. 
Första intrycket 
För att få ett litet 
grepp om Respons Artist 2 valde jag att starta med AC/DC liveskivan och ”Hells Bells”. Det 
var party från första stund med massor av ös och rock´n´roll så jag körde in 
Iron Maiden från den underbara live skivan, "Rock in Rio". Tre gitarrer, bas och 
trumma blir det ganska maffigt ljud av. De lyckas både förmedla alla dessa ljud 
väl separerade och själva musiken med all kraft och spänst som krävs för att 
musiken skall bli levande.  
När jag fört börjar lyssna på en högtalare så brukar jag fastna ganska snabbt för en egenskap den är speciellt bra på. I det här fallet är det tveklöst dess homogenitet. Den talar verkligen med en röst där inga skarvar mellan element hörs eller att något register framträder i lite extra tydligt ljus. Det gör att man mycket snabbt slappnar av och kan koncentrera dig helt på musiken. Keith Jarrets Köln-konsert blir till en musikalisk resa där man helt glömmer det där med hifi och istället kan koncentrera sig på alla musikaliska krumsprång. Man hör glädjen han känner när han hittar en ny kombination melodier att bygga vidare på. Samtidigt hörs alla harklingar och små ljud han har för sig samt varje pedaltramp.
Några dagar senare blev det lite Grieg, 
jag kände för 
Peer Gynt (Naxos 8.550864).  Respons Artist 2
målar upp en konsertlokal helt frikopplad 
från högtalarna med varje instrument tydligt utplacerad i rummet. Orkestern 
kändes verkligen levande framför mig och klangbalansen kändes mycket nära den i 
en konsertsal. Här fanns den lite speciella bas som en orkester ger i 
verkligheten, lite som ett fundament under musiken snarare än något skarpskuret 
och tydligt. Högtalaren har en förmåga att dra en med in i musiken och man rycks 
med i Griegs nordiska klangvärld. Varje skiftning i musikens instrumentering 
samt de olika klangerna som Grieg använt kompletterar och kontrasterar sig mot 
varandra och märks tydligt. Man får vara med om en härlig 
upplevelse.
 Jag har hört högtalare som är en aning mer välupplösta och kanske 
lite mer dynamiska men det är inget man tänker på när det förmedlas så mycket 
musik. Det blir liksom lite småaktigt att peta med sådant när 
högtalaren är en så väl fungerande helhet.
 

Helfigur hemma hos 
Pac  
Lite fakta 
Högtalaren i sig själv är en ganska reslig sak 
som är 103x21x25 (hxbxd) klädd med en ljus fanér och kostar 29.000:- Skr i 
affären. Lådan är stendöd och man kan 
inte känna eller höra några vibrationer ifrån lådan. Modellen är en tvåvägare 
med reflexport vänd framåt och med ett par ordentliga Cardas anslutningar och 
har en uppgiven frekvensgång på +- 1dB 200 till 20 kHz, vilket är mycket 
imponerande. För den mer tekniskt intresserad finns mer information här. 
En sak som inte står på webben är att man 
kan i princip få vilket utseende man vill samt att ett par skydd för elementen 
är på gång till skydd mot nyfikna barnfingrar och husdjur.  
Tonalitet 
Hur man uppfattar klangbalansen 
i högtalare beror nog lite 
på varifrån man kommer. Är man uppvuxen med stativhögtalare i en lägenhet och 
därmed vant sig vid återhållen bas och kanske något hissad topp så är det en risk att man tycker att 
Respons Artist 2 är lite väl fylliga och att det fattas diskant. Är man ovan kan 
man lätt få för sig att det också saknas detaljer. För mig känns det som en 
väldigt felaktig slutledning. Respons 
Artist 2 försöker  inte med några trick för att smickra in sig utan  återger det som finns på skivan. Går 
man på konserter så hör man att de ligger närmare verkligheten än vad som är 
vanligt i den här branschen. Efter att ha lyssnat ett tag så märker man att alla 
detaljer finns där och att diskanten som först upplevdes som lite återhållen i 
själva verket förmedlar allt som finns på skivan. Det är mycket 
uppfriskande med en leverantör som vågar gå emot gällande mode just vad det 
gäller klanbalans och tonalitet. Klart är dock att det finns ordentligt med 
energi i de nedre registren som ger insikter i musiken andra högtalare missar. 
Här finns mer energi på ställen där det vanligen fattas och det lyfter fram 
sådant som vanligen är begravt mot andra ljusare ljud. Den mer naturliga klangen 
gör också att man kan lyssna länge utan att känna trötthet eller att man vill sänka volymen.
 
En kväll hade jag producenten till en körinspelning som Opus 3 (SACD 22041) gjort hemma på besök och han lyssnade på 
den skivan i mitt system. Han bekräftade det jag misstänkte, nämligen att Respons 
Artist 2 ligger 
nära det verkliga ljudet i kyrkan, tex manröster återges trovärdigt eftersom det 
finns ett bra basfundament.