Av:Per "Pac" Adelsson Datum: Maj 2004

Plats: Marstrand


I slutet på Maj i år blev jag inbjuden till en diskussions/informationskväll med Jim Shannon, Marknadschef på Transparent Audio. Vi var många som tog chansen att åka ut till ett sommarskönt Martstrand för att höra på Jim och få en liten inblick i hur Transparent resonerar när de utvecklar sina kablar. Det var jag, HiFi & Musik, Euphonia Audioforum samt några av Transparents återförsäljare i Sverige som tagit chansen att komma och lyssna till Jim.

Marstrand visade sig från sin bästa sida denna eftermiddag och kväll. Själva lokalen som vi blivit bjudna till var Marstrands Strandvärn som är en del i den befästningsbyggnation som Sverige genomförde på Marstrand efter freden i Roskilde år 1658. Mer om Marstrand och dess böljande historia kan man läsa på Kungälvskommuns hemsidor.

 

Transparent har agerat i HiFi-branchen i många år. De är idag 34 personer och säljer i 59 länder. De började som import och försäljnings/marknadsföringsbolag för Electrocompaniet, Jeff Rowland och Well tempered i USA i början på 1980-talet. Efter något år började de även med marknadsföring och försäljning för MIT-cables. När MIT tittade över sin produktion i mitten på 80-talet fick de ett erbjudande att börja producera och att också vara med i utvecklingsarbetet åt MIT.
Samarbetet med MIT sprack 1992. Transparent hade då en kabelproduktionsanläggning och mycket know-how runt kabelutveckling så de bestämde sig för att börja utveckla och bygga kablar i sitt eget  namn och på den vägen är det.

 

Sommarskönt Marstrand


Idag är Transparent etablerat som ett av de stora företagen inom kablage för Audio & Video marknaden. Själva ser de sig som ett företag i "the business of connectivity" så de satsar på att i framtiden ta fram sammakopplingsdon även för andra ändamål än rent audio, tex så kanske de i framtiden även kommer att tillhandahålla firewire och wireless lösningar eller som Jim uttryckte det "We are in the business of quality connectivity".

 


Jim började sin  information med att dra grunderna till Transparent's teknologi. Det finns en grundlig genomgång att läsa på deras hemsida under rubriken "Techtalk" så här skummar jag bara lite på ytan. Transparent bygger sina kablar på bla dessa två grundteser:
- Kablar i en Audioanläggning är lika bra antenner som signalförmedlare  och följaktligen måste de designas så att så lite som möjligt av de störningar som finns runt en anläggning tar sig in i kablarna.
- Det finns inga perfekt terminerade audio kablar så det finns alltid ett visst mått av reflektioner inuti kabeln som stör, dessa måste tas om hand.

T
ransparent tar sig an problemen på många olika sätt och med ett brett spektrum av "verktyg". Jim pratade mycket om ytfinhet på kardelerna i kabeln, kopparkvalitetens inverkan, skärmning, kabelgeometrier, isolationsmaterial och slutligen också om deras RCL-nätverk. RCL står för "Resistor, Capacitans and Inductance" vilket på ren svenska blir motstånd, kapacitans och induktans. Det är följdaktligen ett litet avstämt nätverk med passiva komponenter som finns i Transparent's berömda "lådor på magen". På frågan om vilken fråga som är den vanligaste när Jim är ute och representerar Transparent spricker Jim upp i ett brett leende och säger "What's in the box?". Så det är uppenbarligen fler än vi i de Nordiska länderna som undrar varför en kabel behöver
en "låda på magen"...
 

Jim och några av hans kablar

Sida 1 Sida 2

© Hififorum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved