Av: Micke "Audionet" Bild: Johan Björklund Datum: Januari 2007

Plats: Malmö

 

Kan YBA ge oss nordbor värme i vintermörkret med fransk passion?

Det franska företaget YBA har inte varit representerat i Sverige på många år, men nu har detta märke hittat till våra kylslagna breddgrader tack vare Performance Audio.
YBA har som de själva säger varit drivna av passion sedan 1981, och då främst av grundaren Yves-Bernard Andre’.

Genom åren har de skapat en stor produktkatalog och har idag fyra olika uppställningar i skyltfönstret samt lite accessoarer för att locka fram lite mer av sina ljudideal.  

I ärlighetens namn har jag inte läst eller hört så mycket om detta företag, jag var medveten om deras existens och har haft ett par hastiga sammanstötande i mitten på 90-talet, men inte mer. Den information jag har tagit del av säger mig att de sätter musik och känslor i första rummet och tekniken är deras hjälpmedel för att kunna få fram det. Vi får se om de kan få mig att plocka fram min basker, korka upp vinet och bryta upp lite bröd på fatet sidan om vindruvorna och den väl mogna Camemberten.
 

Jag skall ta mig en närmare titt på den integrerade förstärkaren Passion 300 Intégré och instegs cd spelaren i denna serie, Passion 400 CD Player.

När de får lite ström i sig så påminner det diskreta skenet av lampan från det ovala fönstret om ett franskt 40-tal, detta kombinerat med ett modernt materialval ger en varm och behaglig känsla, samtidigt som det utstrålar modern minimalism. I mitt tycke en lyckad design som mycket väl kan få en framskjuten placering i hemmets möblering.


Vi börjar med att närma oss den integrerade förstärkaren Passion Intégré 300 för en visuell genomgång innan vi lyfter på locket.
Fronten är avskalad och det finns endast två rattar, en för linjeval och en för volymen. På vänster sida ett par centimeter in finns en vippbrytare, denna släcker belysningen i fönstret vilket rekommenderas i manualen.

Vad man även kan ta del av från manualen är att det har lagts lite extra tanke på ”Vibrational Energy Control”, det vill säga att man vill minimera mekaniska vibrationer. Något som ligger mig varmt om hjärtat är just resonans kontroll. Hur har då YBA hanterat detta problem?

Jag citerar och översätter från manualen de lösningar som använts av YBA för att nå sina kriterier.

”Chassiet är konstruerat för att vara så kompakt och stabilt som möjligt. Det kompakta formatet är för att flytta resonansfrekvenserna utanför The audio domain”

 

”Förstärkaren står på tre fötter vilket är idealiskt för att avleda vibrationerna.”

”Transformatorerna är upphängda för att reducera överföringen av vibrationer till övrig elektronik.”

”Materialvalet är en viktig del av konstruktionen: Botten är tillverkad av icke magnetisk aluminium, övriga delar är av borstad eller polerad och anodiserad eller målad aluminium, transformatorerna har ett ytskikt för att öka den magnetiska isolationen”


Vi tar en sväng till baksidan för att konstatera att det ser ut som det brukar, förutom de egenkonstruerade högtalareterminalerna med en plasthylsa över sig som kortslutningsskydd.


 

Första anblicken var inte positiv, men efter att ha bytt högtalarkablar med spadar och bananer ett flertal gånger kan jag bara revidera min uppfattning, de fungerar alldeles utmärkt.

Vidare kan vi se fem obalanserade ingångar och en balanserad ingång, det finns även tillgång till en pre out. Mycket intressant är att en av de obalanserade ingångarna är märkt Video, denna ingång kan användas på två sätt. Antingen kan man använda den som en traditionell linjeingång, men det går även att använda den för att ta sig förbi försteget, mycket praktiskt för att styra slutsteg och högtalare till vänster och höger kanal via en processor i ett multikanal system.

Längst ut till vänster hittar vi RIAA ingången för MM pickup, om man vill spela med en MC Pickup får man koppla in denna lilla tingest.

Då tar vi oss en titt under locket för att se hur en Fransman gör det. Det ser mycket rent och strukturerat ut.

 Det första som man ser är att det finns inga toroid transformatorer utan man använder sig av transformatorer där sekundär och primärlindningen har mindre kapacitiv koppling och som har betydligt större järnkärnor. Järnkärnan är gjord som ”dubbelt C”. Plåten som används till kärnorna skall vara en korn-orienterad plåt enligt YBA’s white paper. Motivet till att använda denna dyrare transformatorvariant är enligt YBA att de skall ge ett mer ”musikaliskt” slutresultat.
Det finns tekniska skillnader på toroid transformatorer och de YBA använder.

Förutom skillnaden i kapacitivkoppling som jag talade om ovan så påverkar järnkärnan hur transformatorn jobbar under lastvariationer. Det finns mer att läsa om transformatorer i bruksanvisningen på YBA’s hemsida för den vetgirige.

Det finns bara en kylfläns för att kyla sluttransistorerna, och den är inte av det större slaget. Trots detta så blir förstärkaren aldrig varm, dessutom rekommenderar man att den alltid skall vara påslagen. Att den aldrig blir varm menar YBA påverkar tillförlitligheten samt att man undviker termisk stress av komponenterna. För att lyckas med konststycket att få förstärkaren att gå så svalt har man en konstruktion som kallas Class Alpha amplifier.

 

Sida 1 Sida 2 Sida 3 Sida 4
 
 © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved