Print Page | Close Window

Mitt första Hypex UcD180 bygge

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31228
Printed on: 2014/10/23

Topic:

Topic author: paradigm
Subject: Mitt första Hypex UcD180 bygge
Posted on: 2004/07/31 16:31:47
OK så här gick det till när jag blev med digitalförstärkare.

Efter att ha haft ett flertal olika alternativ att välja bland, såsom Ice-Power, ZAP, Tripath och några till, blev det till slut Hypex som drog det längsta strået och så här långt efter en dags inkörning finns det ingen anledning att ångra valet.

Men vi tar en sak i taget.

När jag väl hade bestämt vad jag skulle bygga, började jag leta efter lämpliga komponenter.
Jag fick tipset här på forumet att handla på bde.se (Belganet dataelektronik) som är ett surplusföretag som har en hel del användbart till ett förstärkarbygge så där beställde jag bl a 2st. nätbrunnar med filter à 20:-st. BS066, 22nF/1000V 301*3522 för 10:-/påse om 10st, 100nF/630V, 301*6610 för 10:-/påse om 10st. Sen köpte jag lite annat också, men det här gick på en hundring ungefär med frakt.
Sen åkte jag till Metallvaruhuset och köpte aluminiumbitar för en femhundring till själva lådan.
Därefter beställde jag hos Elfa 2st. trafon på 200VA/2*33V, 56-125-93, à 357:- + moms, 4st. 35A likriktarbryggor, 70-046-66 à 47,80, 8st. RIFA PEH169 6800uF/100V, 67-676-02 à 95:- REA pris, 2st. 2-pol strömställare, 35-016-08, à 19,10, 2st. lampinsatser som inte behövs om man kan få till lite fiberoptik mellan de inbyggda lysdioderna och fronten (de har ett mycket vackert blått sken visade det sig först när jag startade upp apparaten), 4st Varistorer, 60-299-87 à 5,42, några olika tröga säkringar, 33-106-04 à 24,80 (2,5AT sitter i och den tycks hålla), 4st. xlr chassihona, 42-330-60 à 55,30, 1st. Silikonpasta, 80-857-97, för 109:-, (behövs förmodligen inte om man som jag monterat modulerna på en 4mm tjock bottenplatta och likaså monterar likriktarbryggorna på en tjock platta) 8st. Gummifötter, 48-862-06 à 3,51, 2st. 1- eller 2-poliga strömställare (standby switch) beroende på om du bygger mono eller stereo, 35-222-57 (2-pol.) à 32,30, sladdsäkringshållare, 33-152-31 à 3,96.
Jag beställde även terminalskruvar och botten muttrar till RIFA lytarna, men när jag hämtade dem visade det sig att dessa redan var monterade så de blev över.
Sen har jag också köpt en del på Biltema.
Flatstiftshylsor och flatstiftsöglor gula, röda och blå (c:a 20:-/ask, div skruvar och muttrar och fjäderbrickor, 2 satser Högt. Terminalskruvar, 35-567 à 29,90, 2st. Säkringshållare 35-652, à 9,90, 2st. kabel 6mm2, 35-3923, 35-3925 à34,90, 1st. Nitsats, 12-1060 för 79,90, 1 påse nitar, 12-969 för 22,90.
Till sist hittade jag också L-profiler i Alu 15*20*2mm i 2m längder på Fredells (en sådan för en hundring räcker) och 2st. perforerade aluskivor c:a 50*50cm à 145:-.

När shoppingrundan var avklarad började själva bygget av lådan (B*H*D= 22*12*21cm), där jag försökte hålla nere måtten så mycket som möjligt och kanske att det blev en aning för liten låda, för som det nu är så behövs nästan ett skohorn för att få ner allt i lådan och det tog ett tag innan jag lyckades stuva runt grejorna så att allt fick plats. I botten på lådan har jag lämnat en spalt på 1cm på varje sida som luftintag, fast det vete tusan om de behövs, för inte någonstans blir det varmt, inte ens fesljummet efter ett dygns spelning!

Några OBS! är dock på sin plats när det gäller ett sånt här bygge!!!

Gör inte som jag gjorde först, när jag monterade trafon och drog fast bulten på båda sidorna om trafon. Den blev nämligen mycket varm efter bara några sekunder. Detta löste sig dock snabbt efter tips från snälla medlemmar på forumet, då jag isolerade bulten på ena sidan med en teflonbussning. Sen ska man också tänka på att försöka stjärnjorda så långt möjligt. (Se andra inlägg i Hypextråden).
Jag hade läst någonstans att man bör ha snabba säkringar på sekundärsidan, men när jag premiärkörde förstärkaren så gick porslinssäkringarna på löpande band, så jag gick över till tröga 5’or (återigen på inrådan från snälla medlemmar) och nu tycks det fungera.

Nu till det riktigt roliga, nämligen själva lyssnandet. För säkerhets skull hängde jag på ett par gamla halvsunkiga Pioneer Prologue 4 som legat och samlat damm i många år, men som nu fick agera försökskaniner ifall nåt var fel, för jag vågade inte riskera mina dyra JBL drivrar på ett första test. Men när jag hade kört dem lite svagt en stund ökade jag volymen och döm om min stora förvåning när jag konstaterade att de gamla prolog4’orna spelade som aldrig förr, även om ljudet i början var en smula rått, strävt och vasst, men jisses, var kom alla detaljer ifrån. Det lät redan från scratch så bra att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att permanenta prologerna ifall jag inte hade nåt att ersätta dem med. Men nu blev det bråttom att hänga på JBL’arna och låta UltraDriven ställa in fas och löptiderna och låta UltraCurven brusa rummet för att ställa in nivåerna OCH BÖRJA LYSSNA på riktigt.

Jag har suttit nu en stund för att försöka komma på hur jag bäst ska beskriva skillnaden och plötsligt slog det mig att man bäst kan beskriva det som när jag har använt mina gamla glasögon för länge. Man tror att allt är OK, ända tills man pallrar sig till optikern och provar ut ett par nya och helt plötsligt ser hur en tidigare suddig och konturlös bild blir fullständigt skarp och där alla detaljer får en skärpa och närvaro som man inte trodde var möjlig. Det är som att kunna gå fram och se ner i magen på sångaren för att se vad de åt till frukost.
Ljudet har plötsligt fått en sån nerv och närvaro att det nästan är lite kusligt. Det blir nästan lite överväldigande och nästan lite för mycket av det goda. Samtidigt räknar jag med att ljudet om några dagar ska polera till sig ytterligare så att den initiala råheten ska jämna ut sig och låta mig vänja mig vid alla detaljer och nyanser, men fråga mig inte hur jag i fortsättningen ska komma i säng i tid, så jag orkar upp till arbetet, för nu sitter jag och lyssnar mig igenom alla mina skivor, för jag måste bara lyssna på den också innan jag går och lägger mig…

Några bilder också ifall jag får till det. . . Inga anspråk på bildkvalitén dock! (Snik-kamera)

Hmmmm. det här med bilder var alldeles för komplicerat för mig. Nån som kan hjälpa mig? Jag har glömt hur man gjorde.

/Roland

Replies:

Reply author: patst577
Replied on: 2004/07/31 17:09:09
Gratulerar till ett mycket bra köp vad det verkar.. är intresserad av att köpa ett par jag med men jag väntar nog till 400 w modellen är klar!

Mycket bra skrivet förresten!

MVH/
Patrik

Reply author: paradigm
Replied on: 2004/07/31 17:33:14
Tack för de vänliga orden!
Jo, jag är mycket nöjd med resultatet så här långt. Så pass att jag ska beställa fler av båda sorterna och driva alla mina JBL element aktivt med Hypex-moduler.

/Roland

Reply author: Haakan
Replied on: 2004/07/31 17:47:10
vad landade kalaset på? det lät mycket intressant och var det mycket pyssel att pussla ihop?

Replied on: 2004/07/31 18:20:58
Jag har väl handlat sammanlagt för 5 - 6 tusen, men då har jag även köpt en del verktyg och även köpt en del material i överflöd, så det är inte så lätt att se exakt vad det här bygget gick på, men jag skulle gissa att själva mtrl kostnaden landar på nånstans mellan 4 - 5 tusen totalt. vill du veta mer exakt, kan du summera ihop alla poster som är uppräknade och lägga till momsen på Elfas grejor och sen kanske lägga till nån hundring i förbrukningsmatrl och i soppa, så kommer du nog rätt nära.

Har du en färdig låda som du kan använda så kan du nog dra av en tusenlapp iaf, fast då är det inte så mycket DIY kvar förstås.

Själva bygget av förstärkaren var busenkelt. Det som tog tid var att få ihop lådan så att allt fick plats och att fundera på den inre layouten och att hitta "rätt" schema till nätdelen, för den som Hypex mailade, var lite för enkel för min smak.

Om nån kan hjälpa mig att få upp bilderna och schemat till nätdelen, så är det nog lättare att se vad jag menar.

/Roland

Replied on: 2004/07/31 18:24:59
jaha ja det va ju inte så farligt :) sen kommer ju dock det jobbiga dvs pussla ihop (s)kittet... kör man på fri hand lr finns det nån typ av beskrivning

varför kan du inte få upp bilderna? skicka dom till mig så fixar jag biffen annars

Reply author: UrSv
Replied on: 2004/07/31 21:57:31
Trevligt. Jag hamnar i nästan samma storlek med innermått 23x23x8 cm. Får se om jag får in allt...återkommer med bilder också.

Reply author: ILLY
Replied on: 2004/07/31 22:01:28
Roligt att du lyckades få ordning på din nätdel och att grejerna spelar.
Ännu roligare att du är nöjd med ljudet, gratulerar så mycket!

Replied on: 2004/07/31 23:07:23
Tusen tack för alla lyckönskningar och gratulationer, de värmer och jag har som sagt bestämt mig för att bygga fler, för det här gav mersmak.

-UrSv

Om du inte har hunnit sätta dit nån lampa i fronten än, så gör inte det. Försök att dra en fiberoptik från lysdioden som sitter på UcD-modulen, fram till fronten istället. Den har ett otroligt fin blå färg.

Festligt att vi hamnade på nästan identiska mått.

/Roland

Replied on: 2004/08/01 09:54:22
Jag har tittat i Elfa katalogen efter Ljusledare med fiberkabel och lins, men den längsta där är bara 15cm. Mina moduler sitter i bakkant för att det ska bli så korta ledningar till in- och utgångarna som möjligt och därför skulle jag behöva en fiberkabel på 20 - 25cm för att den ska nå till frontplåten.

Någon som vet var man kan få tag på sådana???

/Roland

Replied on: 2004/08/01 11:06:34
Jag har en leverantör på längre ledare tror jag så jag får kolla. Hade inte funderat vad jag skulle ha som indikering ännu...

Replied on: 2004/08/01 12:40:38
Kanon, om du skulle hitta en längre fiberkabel!!!

Jag är nu inne på dag tre med mina UcD180, som gått dygnet runt sedan premiärstarten och leendet blir bara bredare och bredare och bredare...

Det är heller nästan inget kvar av den initiala råheten!

Jag kan konstatera att kombinationen UcD180 och JBL2445J/075 är en riktig fullträff. De spelar med sån självklar auktoritet, detaljrikedom och närvaro att jag mellan varven blir alldeles darrig i benen av sinnesrörelsen.
Sitter just nu och lyssnar på Andreas Vollenweider som jag lyssnat otaliga gånger till förut, men det är ändå på nåt sätt som om det var en ny skiva.
Jag har inte direkt haft dåliga grejor förut, men allt det har nu förpassats till "korpligan". Skillnaden är ungefär så stor som att Christian Olsson helt plötsligt skulle hoppa 20m i tresteg.

Nu gäller det bara att bygga de resterande förstärkarna med UcD moduler, samt hitta ett bra försteg som är balanserat och att hitta ett AES/EBU kort till min UltraCurve DSP8024, så att jag kan låta signalen gå hela vägen genom elektronikkedjan utan AD/DA omvandlingar och därigenom sänka brusnivån till en ohörbar nivå.
Då ni, då kommer dom att tvingas slita mig från lyssningsfåtöljen om det ska bli nåt annat gjort.

/Roland

Replied on: 2004/08/01 12:46:52
Kan du jämföra ljudet med andra class-d steg?

Replied on: 2004/08/01 13:19:26
Njae, inte en direkt jämförelse. Jag har varit på HiFiklubben och lyssnat på en Tac-T Millennium som var kopplad till ett par stora B&W högtalare, dock kommer jag inte ihåg modellbeteckningen, men det var dom gamla stora med 15" bas och visst lät det bra, men mitt bestående intryck var att skillnaden till mina dåvarande egna grejor, absolut inte var så stor som jag nu upplever skillnaden och att det absolut inte var värt den astronomiska merkostnaden.

I det sammanhanget kanske jag också ska nämna något om mitt musikaliska/audiofila "minne", för att annars kanske det inte säger dig nåt.
För en tid sedan var jag hemma hos en kompis, som understundom också kallar sig audiofil och där lyssnade på en skiva med Pat Metheny & Charlie Haden, "Beyond the Missoury sky", som jag blev så imponerad av att jag redan på hemvägen köpte mig samma skiva. Men vid hemkomsten tyckte jag att det inte lät lika bra som hemma hos min kompis, varpå jag ringde efter honom och bad honom ta med sig sitt ex. När vi så lyssnade och jämförde, kunde vi båda höra en stor skillnad på ljudkvalitén och vid närmare undersökning visade det sig att hans var made in USA och min var made in France. Givetvis lämnade jag tillbaka den och bad dem beställa hem USA pressningen åt mig, inte utan en viss merkostnad förstås. När så USA pressningen kom efter två månader, kunde jag konstatera att den lät lika bra som hans ex. och friden var då återställd.

Några andra klas-D steg har jag inte lyssnat på så de kan jag dessvärre inte relatera till.

/Roland

Replied on: 2004/08/01 13:54:30
bilder :)

Reply author: zahnn
Replied on: 2004/08/01 22:38:13
Om du köper en billig toslink-kabel får du ju nån meter fiberoptik... Behöver ju inte vara nån audiofilkabel ens... Fast nu har du ju lampa på fronten redan...

Jäkligt snyggt annars...

Replied on: 2004/08/01 23:26:02
-zahnn

Fast jag vill hemskt gärna ha det blåa skenet från lysdioden istället för den gröna lampan.

Jag gillar idén med Toslink men hur får man fast Toslinken på lysdioden och behöver man ingen lins av något slag på fronten, för att lysa upp och sprida ljuset lite?

Kul att du gillar bygget, visst är det ett kompakt bygge.
Så småningom när de andra förstärkarna är klara, tänkte jag också försöka få till lite bättre finish på lådorna också och försöka skaffa ett par "riktiga" fötter.

-Haakan

Tack för att du la upp bilderna åt mig. Hur fick du ner storleken på dom?
Gick det inte eller ville du inte lägga upp schemat till nätdelen?

/Roland

Replied on: 2004/08/01 23:29:26
jag ändrade bara upplösningen i photoshop

fick bara dom där bilderna i mailet? lr missade jag en?

skicka igen så lägger jag upp :)

Replied on: 2004/08/03 00:31:51
Få se om det lyckas den här gången att lägga upp schemat till nätdelen som jag i stort sett använt, med några små ändringar.

/Roland

Replied on: 2004/08/08 23:15:01
Paradigm:
Lovade återkomma med ljusledare. Kolla:

http://www.conrad.de/ och sök på kunststoff-lichtleiter så får du ett par på lösmeter.

Replied on: 2004/08/09 00:51:15
Vielen Dank!

Habe gerade 3m Bestellt. Mal sehen ob das funktioniert.

/Roland

Replied on: 2004/08/09 10:39:54
Gött. Jag väntar fortfarande på min låda. Undrar vart den har tagit vägen...

Replied on: 2004/08/09 11:56:43
Himla otur!
Fick just ett mail från Corad. De har som policy att inte expediera utlandsorder under 50€.

Tillbaka på ruta ett igen.
Ska dock se om det går att använda SPDIF kabel istället, om det går att se om det är en 1mm fiber.

/Roland

Replied on: 2004/08/09 12:17:45
Kan du inte få ihop till EUR 50 då? De har fina blåa laminat och en del annat matnyttigt. Jag beställer då och då men inte på ett tag just nu.

Replied on: 2004/08/09 12:58:40
Visst, jag kan säkert få ihop grejor för en femhundring om jag måste, men jag gillar inte att handla bara för handlandets skull. Det är det ena, det andra är att jag inte gillar att "tvingas" handla för men än jag hade för avsikt från början.

Vill dom inte sälja det jag vill ha, kan jag gott gå någon annan stans, där man inte fnyser åt en liten beställning.
Jag menar, hur jobbigt eller onödigt dyrt kan det vara för dem att lägga ner fibern i ett uppstyvat kuvert och skicka det med posten?

/Roland

Reply author: php
Replied on: 2004/08/10 00:51:27
quote:
Vill dom inte sälja det jag vill ha, kan jag gott gå någon annan stans, där man inte fnyser åt en liten beställning.
Jag menar, hur jobbigt eller onödigt dyrt kan det vara för dem att lägga ner fibern i ett uppstyvat kuvert och skicka det med posten?

Se det ur företagets vinkel i stället. Det är inte jobbigt att packa ner fibern. Dock kanske det tar 5 minuter, dessutom tar det ytterligare 5 minuter på ekonomiavdelningen samt kanske ytterligare fast avgift. Vips är företagets omkostnader långt mycket högre än vinstmarginalen på fibern. Det är surt men så är det ofta :(

Reply author: cittroman
Replied on: 2004/08/10 01:09:16
Jag har fiber om det är intressant
Hur mkt behöver du?

Reply author: Tobias_Sv
Replied on: 2004/08/10 01:51:56
Ja fiber finns det ju, men du ska alltså ha med en spridningslins?

Hm, undra hur en 12-fibers Ribbonet skulle se ut

Replied on: 2004/08/10 10:45:13
-php

Varför skulle jag vara så himla förstående och se det ur företagets perspektiv, när dom är så gnidna på pengar att dom inte anser sig har råd med att bjuda på dessa 5 minuter?
Företaget väljer policy och jag väljer var jag vill handla.

-cittroman

Jag kan behöva en meter som går att dela i tre delar, men det behöver vara en fiber som har en diameter på 1,0mm.
Jag har nämligen hittat en lämplig koppling för 1mm fiber på Elfa.

-Tobias_Sv

Jo, jag behöver en spridningslins också. Ev. att Elfa har en sån. De skulle ta hem nåt som kanske fungerar.

Hm, vad är en "12-fibers Ribbonet"?

/Roland

Replied on: 2004/08/10 15:17:41
Fiber 1mm
Hölje 2,2mm

1m 10spänn inkl porto.

Replied on: 2004/08/10 18:37:50
OK, då om du nu måste skinna en stackars fattig sate.

PM'a mig ett kontonr. eller adress så ser jag till att du får min adress och pengarna.

Många tack för hjälpen, föresten!!!

/Roland

Replied on: 2004/08/10 22:56:24
Du har PM!

Replied on: 2004/08/11 00:04:58
-cittroman

Ditto!

/Roland

Reply author: avr7000
Replied on: 2004/08/11 18:32:17
Jag får mina moduler i morgon

Är den någon som vet om man kan bryggkoppla dem på samma sätt som det går med LC-audio's?

/Stefan

Replied on: 2004/08/11 20:20:34
Det ska bli spännande att läsa om dina intryck när dom är igång.

Jag har själv inte ställt just den frågan till Jan-Peter von Amerongen på Hypex, men jag tror jag läst nånstans att det ska gå att brygga dem, men det bästa är att maila Jan-Peter eller Jorrit Mozes, på info@hypex.nl, så får du veta exakt hur du ska göra.

Vad ska du driva med modulerna och vad har du valt för nätdel?
Har du bilder från bygget? Ska du också använda H/K's mångkanals försteg till att driva elementen aktivt?

Håll inte igen nu!

/Roland

Replied on: 2004/08/11 22:16:24
Tjena Roland...

Jah har precis slängt iväg ett mail till Jan-Peter och frågat...

Jag skall ha 700 VA trafo 2*33 V
2*10000 µF Rifa kondingar + några mindre ev.
dubbla 35A likriktarbryggor
och kanske lite avkopplingskondingar liknade din nätdel...

Ja jag skall ha en HK AVR 8500 som försteg, så kör jag idag i alla fall, tillsammans med en Behringer DCX 2496 och en Bob Carver Sunfire till bas/mellan, en Vincent SP331 till diskanterna och en HK Signature 2.1 5*100W till dipolbasen... AVR 8500's steg används till center och 4 st surroundhögtalare.

Tanken med dessa hypex är att prova dem till bas/mellan och räcker effekten inte till för att piska sunfiresteget tänkte jag att man kanske skulle kunna brygga 2 st...

Jag köper i så fall två till och bygger 2 st bryggkopplingsbara stereosteg...

Sedan blir det spännande att testa det till diskanterna med...

En kompis bygger just nu LC-audio digitalsteg så vi tänkte jämföra lite då de är klara, en jämförelse med den digitala HK 2005 blir nog oxå aktuellt...

Det lilla jag hört av olika digitalsteg har gjort mig mäkta imponerad så jag har stora förväntningar på detta bygge...

Jag återkommer med mer info bilder etc. då jag sätter igång...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/08/12 00:13:11
De går att brygga och man bör då koppla en konding (47 nF har jag för mig men kolla och det står säkert i mailet från Hypex)) mellan utgångarna så synkar de sina switchfrekvenser. Dock verkar det rätt onödigt att brygga dem när det kommer en UcD400 inom ca 6 veckor och dessutom under hösten nåt i stil med UcD700 eller UcD1000. Vänta hellre på dem och använd en modul på enklaste vis tycker jag. Spolarna begräsnar väl dessutom effekten vid bryggning, eller?

Replied on: 2004/08/12 00:38:47
-UrSv

Du tar orden ur munnen på mig, jag skulle också just föreslå att använda UcD 180'orna till framför allt mellanregister och diskant och bygga ett par UcD400 till basarna när de nu snart kommer och med en trafo på 700VA kan man utan vidare hänga på 4st. moduler, allrahelst om de inte behöver ta hand om lågbasen. Möjligen skulle jag hänga på några kondingar till. Jag är övertygad om att UcD180'orna inte kommer att ha några problem att matcha långt dyrare förstärkare i dessa register, när de väl är inspelade.

Jag ser med ytterst STOR spänning fram mot dina jämförelser och dina bilder!!!

/Roland

Replied on: 2004/08/12 08:50:04
Grejen var bara att jag har ett antal 700 VA 33 volts trafos...
Till UcD 400 och uppåt behöver man högre spänning

Elfa har en som är helt perfekt för UDC 400
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2021854.htm

/Stefan

Replied on: 2004/08/12 10:05:11
Har du tänkt använda någon softstartkrets till 700VA trafon?

Elfas 800VA trafo har jag redan bespetsat mig på till den Ucd400 modul jag snart ska beställa.

Kanske också att jag redan från början ska förbereda den så att det ska gå att hänga på ytterligare en eller två moduler senare.
I så fall kommer alla mina element att vara drivna av Hypex-moduler.

Som sagt, det ska bli ytterst spännande att höra hur de står sig mot erkänt duktiga steg, vid en direkt jämförelse.

/Roland

Replied on: 2004/08/12 11:43:13
Softstart tänkte jag väl försöka utan...
om det inte går så har jag en kollega som är en fena på elektronik och el så han får väl slänga ihop en åt mig...

/Stefan

Replied on: 2004/08/12 12:08:43
Paradigm:
Du kan ju alltid titta på Schuro och deras trafo om du kan tänka dig att betala SEK 1250 för den på Elfa.

Dubbla skärmar 700 VA 2*40 V för ca SEK 850?

http://www.schuro.de/preisl-v-rkt-ms-sw.htm

Replied on: 2004/08/12 22:29:48
Onekligen ett mycket bra pris om priset inkluderar moms, men vad kostar frakten till Sverige?
Jag hittar inga priser för utlandsfrakt på deras hemsida.

Men det var värst vad dom tar bra betalt för sin softstartkrets istället.

/Roland

Replied on: 2004/08/13 00:02:12
Visst är det bra priser men skall du inte ha skärm eller gör egen är detta hyggligt mycket billigare:

http://www.trafoshop24.de/store/listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=15

Reply author: zahnn
Replied on: 2004/08/13 07:23:12
Får väl slå ett slag för www.reichelt.de. De har ju tyvärr inte en sådan trafo, men mycket annat bra. Downside med det hela är att man måste beställa för 100€ om man bor i sverige...

Har man ett projekt som man inte börjat köpa delar till, är det lönt att kolla där, och jämföra priser. Kom upp i 1009sek där, för delar som skulle kostat närmare det dubbla på elfa. Främst trafo och kylflänsar som är billigt, men en massa annat också.

Replied on: 2004/08/13 17:55:20
Paradigm...

Jag kanske har missat det men... Du verkar ju väldigt nöjd med dina UcD... Vad spelade du på innan, vad jämför du med...

Själv har jag tänkt att denna UcD måste låta lika bra/bättre än mitt Vincent SP 331 och kompisens Sentec PA9:or om jag skall köpa fler moduler...

Fixade lite med min låda idag... det blir 2 cm tjock Acryl som front 430*120 mm Svartlackad på baksidan sådär så att det ser ut som svart med 2 cm klarlack...

/Stefan

Replied on: 2004/08/13 18:46:03
När det gäller att köpa trafon i Tyskland, tycks det vara så att fraktkostnaden käkar upp större delen av prisskillnaden på själva trafon. Men om det är så att de Tyska trafon är minst lika bra som Elfas 800VA trafo, kommer jag förmodligen att beställa en 1000VA trafo från Tyskland.

Sen kommer vi till mina referenspunkter vad själva ljudet beträffar. Dels har jag en kompis som kan beskrivas som äkta purist-audiofil med bl a "Spezial" rörhäck och Didrik-moddad CD m.m.
Jag har även lyssnat på HiFiklubben-riggad, TacT och B&W burkar, som externa referenspunkter.

Mina egna referenser är bl a ett Audionics of Oregon försteg, som jämförts med ML1'an, alltså Mark Levinson, Sentec's monoblock ACM1'or, ett Yamaha referens studioslutsteg som heter PC2602M, en H/K AVR5000 receiver, som jag just nu använder försteget ifrån, då jag driver elementen aktivt digitalt med både Behringer UltraCurve och UltraDrive. Sen har jag en Sony SACD XB940 och en DVDAudio spelare.

Till själva UcD180 modulerna har jag kopplat ett par JBL 2" drivers 2445J 16 Ohm, samt ett par 075'or på toppen som är passivt kopplade med endast en konding på 1uF.

Trots att ljudet redan spöar skiten ur allt jag hört tidigare, så finns fortfarande möjligheterna till en del förbättringar att plocka ur anläggningen.
Dels kommer det att bli bättre, när jag kan köra signalen digitalt en längre sträcka genom systemet och när jag även byter ut S/PDIF fibrerna mot bättre sådana (standard fiber än så länge).

/Roland

Replied on: 2004/08/13 19:31:23
Det låter ju mycket lovande att de låter bra uppåt i frekvens...
Basområdet, kontrollen p g a den låga utgångsimpedansen brukar ju annars vara det riktigt starka kortet hos Digitalsteg...

/Stefan

Replied on: 2004/08/13 22:06:55
Ja man kan säga att jag är så extremt nöjd att jag nu redan håller på att bygga ett andra steg med UcD180 moduler och jag har redan börjat se mig om efter komponenter till ett UcD400 bygge. Jag tror inte jag behöver nåt av de ännu större moduler som är i antågande. Jag tror att UcD400 modulerna kommer att ge mig tillräckligt med "Headroom" ändå!

Det leder mig till en fråga om softstartkrets till en 800 - 1000VA trafo.

Jag har hittat ett schema i gömmorna, men jag har inte lyckats hitta den tillhörande komponentlistan, varför jag undrar om det är nån av er som kan föreslå några värden på de komponenter som saknas i det bifogade schemat. Alternativt om någon kan föreslå en bättre, men fortfarande lättbyggd lösning.
Jag tänker då specifikt på, om det finns bättre lösningar på två punkter. Den ena är att jag skulle vilja ha en självhållningskrets som inte drar så mycket tomgångsström och den andra är att jag vill att softstartkretsen ska kunna släppa tillräckligt snabbt vid kortvariga strömavbrott, så att inte steget ska kunna drabbas av en ny "inrush"-ström medan steget fortfarande är igång.

Om någon kan och vill hjälpa mig med ett sådant schema med tillhörande komponentlista, skulle jag vara evigt tacksam.

/Roland

Replied on: 2004/08/14 00:06:22
Jag har 50 W 70 Ohms motstånd som du kan få om du vill använda 70 eller 140 Ohm i s f 100 Ohm

Pm'a i så fall en adress så skickar jag några st...

/Stefan

Replied on: 2004/08/14 00:08:36
Hör av dig när du beställer moduler så kanske vi kan kan dela på frakten från Holland...

/Stefan

Replied on: 2004/08/14 00:25:53
Jo det skulle vara tacknämligt. Det skadar inte att sänka fraktkostnaden. Jag hade iofs också tänkt fråga dom ifall dom hade ett mer ekonomiskt fraktalternativ, för sist gick frakten upp till halva priset för en modul och det är ju lite onödigt. Lika onödigt som att modulen måste vara framme dagen efter med flyg.

Tusen tack också för erbjudandet om motstånden!!! Jag PM'ar dig min adress.

/Roland

Replied on: 2004/08/14 15:32:26
Jag är nog oxå intresserad av att dela på frakt på 400 moduler... om det e möjligt dvs!

Någon som är med på att köpa 1000 VA trafosar från trafoshop annars?

avr7000, lust att sälja mig några motstånd med?

Reply author: Johnny_Fiasco
Replied on: 2004/08/14 16:25:44
Jag är också intresserad av 400-moduler! Mycket kräm för pengarna!

Replied on: 2004/08/16 15:25:49
Det vill nog till att vi som vill samköpa Hypex moduler och trafos bor någorlunda i närheten av varandra om det ska vara någon vits med samköp.

Själv bor jag i södra Sthlm.

Dock är jag inte riktigt redo än för några inköp. Först vill jag ha klart för mig hur jag ska lösa de olika "problemen", innan jag vet exakt vad jag ska köpa.
Det är bra också om jag kan beställa så mycket som möjligt från ett och samma ställe, vilket också minskar fraktkostnaderna.

Det kanske tar någon vecka eller så, innan jag kommit så långt.

/Roland

Replied on: 2004/08/16 15:48:36
Patst577

PM'a mig din adress!

/Stefan

Reply author: rosbacke
Replied on: 2004/08/16 16:42:18
paradigm, Jag bor i södra stockholmsområdet och är intresserad av två ucd180 moduler. Ska du beställa så är jag intresserad av en sambeställning.

--- Mikael R

Replied on: 2004/08/16 16:55:16
Jag ska absolut beställa två UcD180 moduler till, men jag har inte bestämt mig än om jag ska ha en eller två UcD400 också på en gång.
Det beror lite på hur jag ska lösa volymregleringen efter UltraDrivern och på hur många kanaler jag behöver och därmed om jag behöver båda mina UltraDriver, eller om jag klarar mig med en och då kanske ska sälja den andra.

Du kan tro att jag har beslutsångest just nu!

Men jag återkommer så fort jag vet.

/Roland

Reply author: rosbacke
Replied on: 2004/08/16 17:08:13
Ingen stress. Jag har ett par gainclones att leka med fram tills dess. Skicka gärna ett PM när det är dags.

--- Mikael R

Reply author: time
Replied on: 2004/08/16 17:13:49
Finns det 400 moduler att köpa ? Coming soon ? Jag kan vara intresserad av en sambeställning.

Replied on: 2004/08/16 17:14:51
Cirkus 5-6 veckor till UcD400 om man skall tro Hypex.

Replied on: 2004/08/16 17:25:35
-time
Bor du också i tokholmen?

-Rosbacke
Jag PM'ar när det är dags!

-UrSv
hmmm... jag trodde de var klara för leverans nu. Sist jag talade med Jan-Peter, för några veckor sedan om detta, sa han att de skulle vara klara om några veckor och det är ju nu det, så jag tog för givet att de är klara.

Får nog maila och höra efter.

/Roland

Replied on: 2004/08/16 17:27:11
Jag köpte mina för ett par veckor sedan och då sa han 8-9 veckor. Det kan ju naturligtvis ha ändrat sig. Dock ser man direkt på hemsidan när de är klara för leverans så det är bara att kolla varje dag ;)

Replied on: 2004/08/16 17:30:23
Fjollträsk ? Nä, bor utanför Sandviken men jobbar en hel del i Stockholm och lite inblandad i Ljudmaffian där. Sugen att provlyssna om det är möjligt ! En bra grej att driva subbasen med

Replied on: 2004/08/16 18:22:47
Självklart kan du provlyssna, men vill dock först få hem min ordinarie CD-spelare, då min JVC DVD-Audio burk, inte kan jämföras med min Sony SACD d:o.

Den är just nu på service för intermittenta "drop-outs" och jag är inte överens med servicen om felets ursprung och orsak och jag väntar envist på att dom ska bemöta mina synpunkter och frågor, istället för att gång på gång, likt en papegoja, rapa om samma nonsens fras.

/Roland

Replied on: 2004/08/16 19:03:46
Tyvärr verkar det som "service"killarna är en samling B-skådisar när det gäller att förstå oss kinkiga audiofiler och våra i deras öron små problem. Skickar ett PM när det blir dags för ett besök ! Har förresten Elfa kontakterna som sitter på modulerna ? Molex ? kan man montera bort dem och löda direkt eller är det för vågat ?

Replied on: 2004/08/16 19:08:35
Hypex har ju normalt sett inte riktigt varit på denna nivån förut om man så säger.

Elfa har en kontakt som passar men det kan gå att löda bort kontakten och löda in direkt men det kräver lite försiktighet. Dessa passar såvitt jag vet (testar nästa vecka på mina moduler):

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=147010.htm

Replied on: 2004/08/16 20:51:34
Det finns ett mycket enklare sätt!!!

Man tager 1 st. audiokabel till en CD-ROM och klipper den i 2 delar, sen tar man och lyfter lite lätt på plastläpparna till stift 2 o. 3 och byter plats på dessa, därefter skalar man och klipper till trådarna till en lagom längd och löder dem på ingångarna och på den lilla switch som försätter modulen i stb. läge... Häpp!

Sen är det bara att tuta och köra!

Jag har iofs tänkt höra med Jan-Peter om dom till en ev.reviderad version kan lägga stiften så att Audiosladden till en CD-ROM passar direkt.

/Roland

Replied on: 2004/08/17 16:20:11
För övrigt intressant från Bruno:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=458554#post458554

Replied on: 2004/08/18 17:00:17
Det finns tydligen fler ute i stora världen som uppskattar Hypex modulerna.

Intressant och sympatiskt att konstruktörerna är aktiva i diskussionsforum och delar med sig av sina kunskaper och svarar på frågor och inte minst lyssnar på användarnas synpunkter.

/Roland

Replied on: 2004/08/18 23:26:18
De ringde från Landvetter idag och mina moduler kommer i morgon

Det är dock lite konstigt att det skall behöva ta 8 dagar att få hit dem med TNT

Nu skall här byggas låda!

/Stefan

Replied on: 2004/08/19 16:21:01
Jag tror mina moduler var framme dan efter eller om det var två dagar, också med TNT.

Du tar väl bilder på bygget!?

/Roland

Replied on: 2004/08/19 22:01:14
Bilder skall det bli!

En rolig detalj... Jag är ett Carlssonfreak av stora mått, med OA51 och OA52 i senaste tappning som favorithögtalare...
Gissa vilka serie nr jag fick på mina moduler...
51 och 52

/Stefan

Replied on: 2004/08/19 22:19:10
Några bilder...

Lite prylar som skall klämmas in i en lämplig låda...
http://bildarkiv.hififorum.nu/avr7000/ucd180/komponenter.JPG

Den hett efterlängtade...
http://bildarkiv.hififorum.nu/avr7000/ucd180/ucd180krets.JPG

Locket till lådan (i blästrat skick... skall väl lackasi lämplig färg...)
http://bildarkiv.hififorum.nu/avr7000/ucd180/lock.JPG

Mer kommer...

/Stefan

Replied on: 2004/08/20 14:52:09
paradigm:
Fick bekräftat idag att det är ganska exakt 6 veckor till klart för leverans av UcD400.

Reply author: menace
Replied on: 2004/08/21 12:30:44
Hejsan denna modul verkar väldigt intressant och jag är sugen att bygga en som min första diy upplevelse, min fråga är:
1. Finns det någon tumregel om hur stor trafo man bör använda, kan man räkna på detta? Eller gäller bara ju större desto bättre,Man vill ju inte ta i för lite(har nog tänkt vänta till ucd 400 kommer)
2. Samma sak med kondringarna, hur stora bör dessa vara?
Mvh Daniel

Replied on: 2004/08/21 14:57:05
-avr7000
Vad har du för trafon där? De har väldigt många sekundärlindningar.
Hur många VA har de?

Se det som ett gott omen! Jag är säker på att din inställning till Carlssons lådor kommer att bli ännu mer fanatiskt när du kopplar Hypex modulerna till dem!

-UrSv
OK, då får jag vänta några veckor till med min beställning.

-menace
Hypex rekommenderar 160VA för två UcD180 moduler och 2*10000uF kondingar.

själv valde jag 200VA och 4*6800uF/100V Rifa (för dom säljs ut på Elfa för 95:-/st.) Dessutom behöver mina UcD180 moduler aldrig jobba under 300Hz när jag är färdig, så jag ligger rejält i överkant, med extremt stora marginaler. Men även om du skulle köra dem som fullregister förstärkare är jag helt övertygad om att det varken är hörbart eller mätbart att ta till ännu grövre grejor. Viktigare isf att välja dubbla likriktarbryggor på 35A st. och avkopplingskondingar i nätdelen.
För UcD400 modulerna rekommenderas en 300VA trafo till två moduler. Fast där kommer jag själv att välja en trafo på omkring 500 - 600VA och 8*6800uF/100V kondingar, för säkerhets skull.
Större grejor tror jag däremot är bortkastade pengar.

/Roland

Replied on: 2004/08/21 16:12:52
Paradigm...

Det är bara de två gröna tåtarna som är sekundärlindningar... resten är primärlindningar som man kopplar på olika sätt för olika inspänning... de är på 350 VA st 1*33 V

/Stefan

Replied on: 2004/08/21 18:15:24
Följer tråden med stort intresse. Dock tycker jag lyssningsintrycken lyser med sin frånvaro =(

Hur låter dessa moduler egentligen, någon som kritiskt lyssnat och jämfört dem med exempelvis ice? Vilken kringutrustning användes i så fall?

Replied on: 2004/08/22 02:09:42
Jag återkommer med lyssningsintryck...

En kompis bygger nu Lc-audio med max inspänning, -ett intressant jämförelseobjekt...

/Stefan

Replied on: 2004/08/22 02:11:07
Jag återkommer med lyssningsintryck...

En kompis bygger nu Lc-audio med max inspänning, -ett intressant jämförelseobjekt...

/Stefan

Replied on: 2004/08/22 09:19:26
-avr7000
Hur gör du då
Använder du den ena trafon till + spänningen och den andra, till - spänningen
Hur funkar det ifall de inte ger exakt samma spänning

-php
Om du har läst hela tråden, kan du knappast ha missat min lyriska beskrivning av mitt UcD180 bygge, samt vilka referenser jag haft.

Lyssningsintrycken från "Avr7000" får vi nog vänta med tills han byggt färdigt och har hunnit köra in dem några dagar.

/Roland

Replied on: 2004/08/22 11:03:54
-paradigm
Jo visst har jag det, fick dock uppfattningen att fler var i byggartagen och att därmed fler lyssningsbeskrivningar var att vänta. Dessutom är, som sagt, en jämförelse med andra D-klassteg intressant.

Replied on: 2004/08/22 13:19:30
Den ena till - och den andra till + ja...

tillverkningstoleranserna på 2 st identiska trafos borde ju vara "lika" bra som toleranserna mellan de båda sekundärlindningarna på en trafo med dubbla lindningar, så det blir nog inga problem...
Sedan har jag 6 st. så jag får väl "matcha" dem i värsta fall ;)

/Stefan

Replied on: 2004/08/22 13:22:14
Den ena till - och den andra till + ja...

tillverkningstoleranserna på 2 st identiska trafos borde ju vara "lika" bra som toleranserna mellan de båda sekundärlindningarna på en trafo med dubbla lindningar, så det blir nog inga problem...
Sedan har jag 6 st. så jag får väl "matcha" dem i värsta fall ;)

/Stefan

Replied on: 2004/08/22 14:05:59
-php!
Jo jag ser också med stor spänning fram mot vad andra tycker och det kommer nog snart.
De har ju trots allt inte funnits ute mer än ett par veckor.

-avr7000!
Det blir "hyggligt" med VA till två moduler, eller har du nån baktanke med att kunna utöka med fler moduler i samma lådda?

/Roland

Replied on: 2004/08/22 19:51:18
Mycke VA är ju ingen nackdel så länge säkringarna håller
Det blir bara 2 moduler med 700 VA.

Jag tänker bygga en Soft-start med ett 220V tidrelä (jag har ett med 0-20 s tillslagsfördröjning) och effektmotstånd på primärsidan...
(jag har plockat fram motstånden nu och skickar till dig i veckan...)

När stegen sedan är i drift tänkte jag bara slå av och på dem med den interna on/off-loopen... de drar ju < 1 W i standby...

Det är ju en ide...
Då man bara behöver slå av och på primärsidan någon gång i mellanåt, då man dragit ur stickkontakten, skulle man ju kunna göra en "snikvariant" på soft-start.
Två strömbrytare, en via motstånd och en rakt på... som man sedan slår på i följd med lämplig tidsrymd emellan...

Jag har strax fått ihop alla prylar/kontakter etc. så i slutet av veckan så spelar den nog...

/Stefan

Replied on: 2004/08/22 21:08:17
Jag har tänkt på det där med tidrelä för DIN-skena, det borde ju också fungera, eller!?

Men dina två trafon ska väl inte ens behöva "slow-start", eftersom de räknas som två 350VA trafos. det är väl först när EN trafo ligger på 500VA och däröver som det börjar bli aktuellt, eller tänker jag fel!?

Jag brukar ändå slå av allt när jag sticker till jobbet, för man vet ju aldrig om det blir åska.

Det ska bli sååååååå spännande att höra om dina intryck!

/Roland

Replied on: 2004/08/22 21:15:56
Kom just på en sak, ang. din tanke med två str. br. som slås på stegvis.
Om det blir ett mkt kort strömavbrott (vilket oftast är fallet vid strömavbrott), är det isf inget som hindrar en ny inrush av ström. Därför borde det nog finnas nåt relä som självhåller på svag ström och som hinner bryta på några mS.

/Roland

Reply author: jonte0
Replied on: 2004/08/22 22:05:51
Vad strömförbrukning beträffar så tänk på att en trafo har ca 5-10% förluster så 1kva ger ca 100 watt. Rätt så mycket i jämförelse med slutstegen ! Switchade slutsteg nån ?

/

Replied on: 2004/08/22 22:26:30
Jonte0...

Förlusteffekten på 100 W är väl vid fullt effektuttag... inte obelastad..?

/Stefan

Replied on: 2004/08/22 22:30:08
Paradigm...

Behovet av softstart beror väl oxå till viss del av kondensatorbankens storlek...

Replied on: 2004/08/23 03:32:02
Obelastad !!!!!!

/

Replied on: 2004/08/23 07:46:15
Men inte är väl förlusten 5-10%? 1000 VA borde ha en tomgångsförlust på ca 1-3% dvs typ 20 W?

Reply author: peranders
Replied on: 2004/08/23 10:02:01
Över 500 VA är en mjukstart att rekommendera oberoende av kondensatorbank.

Replied on: 2004/08/23 10:11:42
Jonte...

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2021854.htm

Kollar man på denna 800 VA förstärkartrafo så har den enligt spec. 2% tomgångsförlust och 6% fölust vid belastning...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/08/23 11:14:21
Låter mer rimligt...

Replied on: 2004/08/25 23:23:48
OCh om man skruvar fast modulerna i en låda ser det ut som nedan. Jag har bara kontakterna kvar och sen är det lyssningsklart. Tyvärr hinner jag nog inte innan helgen så jag kommer nog inte kunna lyssna förrän om 10 dagar ungefär...

2 st 160 VA trafo på 2*18 VAC för slutgiltiga 2*36 VAC för ca 50.00 VDC...

Replied on: 2004/08/26 11:40:29
Ser väldigt fint ut!!!

Du får väl jobba på lite, eller menar du att det är just mot alla oss andra, att vi måste vänta över en hel vecka innan vi får läsa om dina lyssningsintryck?

Men vad har du för mått på lådan? Du har ju mkt mer space över än vad jag har och då har du dessutom dubbla trafon...hmmm?

Jag har också noterat att det är väldigt ovanligt med skärmning mellan stark- och svagström i alla de byggen jag sett. Är det inte nödvändigt att skärma HF och magnetfält?

Replied on: 2004/08/26 12:05:06
Tackar.

Åker tyvärr bort från verkstan (köket alltså..) och kan inte bygga på en vecka.

Innermått är 230 * 230 * 80 mm. Trafodiametern är 110 mm så det är en hel centimeter över på bredden. Jag har ju monterat modulerna på en vinkel 20*50 mm så de ligger platt mot väggen på respektive sida. Sedan använer jag en hygglig Nichicon konding på 6800 uF vilken är något mindre än dina RIFA (som ji och för sig är otroligt bra). Mina är på 35*35 mm.

Normalt så är det inte så mycket skärmning mellan trafo och elektronik (mellan "högspänning" och "lågspänning" inte alls. I detta fall har jag monterat modulerna på en vinkel av aluminium med kortet orienterat "bortåt" och med locket på blir de nästan helt avskärmade. Jag har dock planerat för att eventuell skärmning kan behövas och kan montera en avskiljare mellan vinkelprofilerna så att trafodelen blir helt avskärmad. Borde funka...

Replied on: 2004/08/26 12:33:39
Hmmm... Tänk vad ett par cm hit eller dit, kan göra för skillnad.

Vad ska du använda för mtrl till skärmningen? Blir det alu eller koppar, eller spelar det mindre roll?
Tänker du lägga starkströmmen i nåt rör eller så förbi modulerna?

Jag nöjde mig med tjock alu för att jag ställde trafon på högkant och inte riktar sig mot modulerna. Är dock inte helt säker på om jag tänkte rätt där.
Jag slängde ut en fråga om det tidigare, men fick inget svar då.

/Roland

Replied on: 2004/08/26 14:06:50
Skärmningen blir om nödvändigt aluminium vilket är lättast för mig att tälja i köket. Nät in är via Supra Lo-Rad som är skärmjordad fram till trafon.

Din skärmning och trafolösning är utmärkt tror jag.

Reply author: mus
Replied on: 2004/09/08 11:34:41
Hörru UrSv, vad är det nu som hindrar dig från att få den där apparaten färdig till lyssning? Det verkar ju inte vara så mycket arbete kvar... ;-)

Replied on: 2004/09/08 12:06:16
Jaja, det blir färdigt imorgon. Då skall det lyssnas....

Replied on: 2004/09/09 22:24:27
Det var på tiden!!! Tänk på på att vi är otåliga och nyfikna ju!

/Roland

Replied on: 2004/09/10 09:47:29
Roland

skall jag jorda XLR jorden o chassiejorden...?

/Stefan

Replied on: 2004/09/10 10:20:54
Uhummm, jag blev visst inte helt färdig igår så jag får vänta lite till. Konstigt vad det tar tid att borra lådor i köket utan riktiga verktyg...

Replied on: 2004/09/10 14:39:10
-avr7000
Jag läste nån stans att xlr jorden inte skulle förenas med chassijorden, men i min förstärkare har jag haft dessa förbundna med varandra och har inte separerat dessa och jag är inte säker på att det skulle bli märkart bättre om jag gjorde det. När jag ska göra om lite i nätdelen, kanske jag klipper upp förbindelsen och kollar om det gör någon skillnad, men som sagt jag tror inte det är akut.
xlr jorden går ju också till det lilla jordstiftet på modulen.

-UrSv
Jag vet precis hur det är när man mekar och bygger på köksbordet!
"Man tager vad man haver", som Kajsa Varg sa!

/Roland

Reply author: Ludde
Replied on: 2004/09/12 23:06:25
Ursäktar att jag kommer som här och frågar, men vart köper ni modulerna från? säg inte att jag läst alla 6 sidor och missat att det?!?!

Reply author: rikkitikkitavi
Replied on: 2004/09/12 23:42:21
www.hypex.nl kan man hitta mera info och beställa

/rickard

Replied on: 2004/09/13 21:13:46
Ursäktar en dum fråga till, men vart ser man hur mcyket dom kostar? eller om någon vänlig människa berättar det för mej... 180 modulen är det som gäller här...

Replied on: 2004/09/13 21:42:38
Om man klickar på "Order Online" så kan man se följande:

http://www.hypex.nl/order/order.htm

Reply author: Larsen
Replied on: 2004/09/15 16:12:05
Inga mera lyssningsintryck?

Jag hittade i gömmorna en ringkärnetrafo på 2*33VAC 500VA (skärmad och lågprofil, gjord åt PL Audio står det) så då är ju en stor kostnad till dessa besparad. Jag funderar på att bygga med 4 st UcD180 för att kunna köra (valbart med brytare) antingen bi-amp eller bryggkopplat.

Med min trafo på 2*33VAC skulle jag (efter borträknande av förluster) få ut ca 230 Watt i 4 ohm ur UcD400, varför jag känner att det inte är värt merkostnaden att bygga med dessa.

Ha, nu hittade jag en till ringkärnetrafo... 2*33VAC fast inte skärmat eller lågprofil.

Replied on: 2004/09/15 22:22:52
Med de trafo du har ska du absolut använda ett knippe UcD180.

Kolla med Elfa om de har några PEH169, 6800uF/100V Lytar kvar för 95:-/st, isf har kommit EXTREMT billigt undan. GRATTIS!

jag kan annars berätta att jag nu kört med mitt första Hypex bygge i över en månad nu och kan inte annat än lovorda Hypex-modulerna. Jag använder en oskärmad 200VA trafo som jag ställt på högkant med "platten" mot Lytarna och modulerna och skärmade med en tjock alu skiva. Det fungerar bra så när som på att bilden på Discoverykanalen störs lite av Hypex modulen. Det blir ett slags vitprickigt diagonalmönster över hela bilden.
Kanske nån som vet hur man kan åtgärda det!?

Men som sagt, annars låter det fantastiskt rent, luftigt, detaljerat och det spelaqr med en pondus som nästan skrämde mig i början. Fast nu har jag redan vant mig.

Jag har också redan byggt en andra UcD180 förstärkare som är klar så när som på två UcD180 moduler och jag håller också på med ett UcD400 bygge med en 800VA trafo från Elfa som drivkälla.

Några bilder också förstås.

/Roland

Reply author: Larsen
Replied on: 2004/09/15 22:37:58
Trevligt, trevligt.
Allt låter lovande, utom det där med störningar. Känner igen det från de som byggt med Zap Pulse.

Har UrSv eller AVR7000 byggt sina steg ännu?
Erfarenheter av störningar?

Replied on: 2004/09/16 07:17:51
Larsen...

Jag har oxå byggt klart mitt och är grymt nöjd med ljudet...
Inga störningar, dock har jag lite problem med brum om jag kör balancerat in från mitt behringer DCX 2496, inget brum om man kör oballat direkt från ett försteg... Jag får kolla över jordningen lite...

Paradigm...
Vilkt monsterbygge!

/Stefan

Replied on: 2004/09/16 12:08:05
Har du både "consumer" och "pro", balanserade och obalanserade apparater i ljudanläggningen?

Det har jag och då ger det garanterat brum. Jag har tills vidare löst det genom att koppla Behringer till ojordad grenkontakt. Jag tror att det är våra H/K receiver som ger upphov till brummet, så jag tror inte det behöver vara något fel på din jordning.

Om jag har fattat det rätt så beror brumet på att H/K'ns konstruktion, gör att jorden söker sig en annan väg.

Vi får nog leva med det problemet tills vi får ihop varsin balanserad mångkanalsvolym av något slag, vilket tycks vara knepigare än väntat.

/Roland

Replied on: 2004/09/16 14:40:44
Roland...

Montera motstånden på en isolerande platta...
Skulle ett gå sönder på något sätt så kan du få 220 ut i chassiet... har du då anslutit den till ett ojordat uttag så kan det bli riktigt otrevligt...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/09/16 15:21:16
Inte fel med det du säger men de är kraftigt överdimensionerade. 5 Watt räcker! Och har har vi väl 500 watt eller så?

Replied on: 2004/09/16 15:22:18
Inte fel med det du säger men de är kraftigt överdimensionerade. 5 Watt räcker! Och här har vi väl 500 watt eller så? Däremot ska du se till att du har minst 8 mm krypavstånd till chassiplåten och det är inte säkert att du får det.

Reply author: gongken
Replied on: 2004/09/16 15:48:05
Paradigm: Är det där ELFAS trafo speciellt för audiobruk?

Replied on: 2004/09/16 20:34:08
-Stefan
Jag har en tjock plexiplatta jag kan lägga emellan som isolering.

-peranders
Kan du förklara vad du menar med 8mm krypavstånd till chassit?

jag var också på väg att kontakta dig endera dan, om en beställning av en softstartkrets till bygget. kanske går det att integrera de sex extremt sexiga 70 Ohm/50w motstånden på nåt sätt.
Säljer du enbart kretskorten, eller i hela satser? Jag har tittat på kretsen på din hemsida och jag gillar särskilt att den även släpper snabbt vid korta strömavbrott, vilket är den vanligast förekommande sorten.

-gonken
Japp, "That´s the one"! Det är den överlägset fetaste trafon jag någonsin skådat. Att bara titta på den är bättre än sex!

/Roland

Replied on: 2004/09/16 23:21:21
Krypavstånd= Avstånd mellan två metallföremål där strömmar kan färdas i en yta. Kort sagt har du 8 mm mellan 230 V och en annan metallyta så är den tillräckligt isolerad för att man ska kunna ta i den på ett säkert sätt. Kryavstånd är lättare att förstå om man har ett kretskort. Då är det helt enkelt avståndet mellan ledarbanorna.

När det gäller dina motstånd så räcker ett 70 ohm. Det ger 3-4 A startström.

Mitt kort har lite extra stora hål för effektmotståndet så att du kan löda in kablar om externt motstånd önskas. Jag säljer enbart själva mönsterkortet.

Replied on: 2004/09/16 23:49:29
-peranders

Många tack för lektionen.

Du har PM!

/Roland

Replied on: 2004/09/17 19:30:40
Apprå på störningarna på discovery så byt antenn kontakt, till en helgjuten historia. Dom gör underverk! Jobbar med antenn installationer själv och brukar köra med gjutna antennkontakter när det blir störningar på bilden, främs från minicall sändare. Men jag misstänker att det hjälper dej med www.kabelkontakten.se har bland annat..

Replied on: 2004/09/17 20:17:27
Hej Ludde!

Tack för tipset, men det var inte lätt att hitta en kontakt som motsvarar din beskrivning. Har ndu något konkret förslag?

Sen var det ännu svårare, för att inte säga omöjligt, att hitta priser på deras produkter.

Rent generellt så ogillar jag företag som inte (vågar) sätta ut priser.

Vad är det annars som gör att det blir störningar av förstärkaren, bara på vissa TV-kanaler?

/Roland

Replied on: 2004/09/18 00:06:36
"Inte fel med det du säger men de är kraftigt överdimensionerade. 5 Watt räcker! Och har har vi väl 500 watt eller så?"

Om likriktarna skulle paja så går det väldigt mycket ström genom motstånden om man skulle råka starta slutseget. Hände mig - poff - äcklig lukt etc !

isolering är ett mycket bra förslag !

/

Replied on: 2004/09/18 00:24:06
Skadar m a o inte att överdimensionera likriktarbryggan, eller!?

/Roland

Replied on: 2004/09/19 14:26:51
Har gjort en lite bättre bild på schemat till nätdelen.
Gjorde den i Powerpoint! Det var visserligen länge sedan jag senast använde Powerpoint, men det mesta var sig likt, som tur var.

/Roland

Reply author: anders
Replied on: 2004/09/19 14:50:04
När du skriver 10mF så menar du 10000µF eller?
Det är lite olyckligt att använda m som i milli för kondensatorer pga att det finns nån gammal amerikansk standard där mF betyder mikrofarad.

Replied on: 2004/09/19 15:10:40
Jag håller helt med dig om det ologiska att använda mF för 1000uF, men jag valde ändå det för att det tycks vara vedertaget att göra på det viset.
Men jovisst, det är just så jag tänkt. 10mF ska här tolkas som 10000uF.

Sen är det också så att det är inget som hindrar att man hänger på ännu fler lytar och gärna av lite varierande storlek och att man bör ha en skaplig marginal på lytarnas angivna spänning.
Ju större marginal desto längre kommer lytarna att hålla.

/Roland

Replied on: 2004/09/20 22:59:28
paradigm:
Apprå på antennkontakten där så säljer bara företaget till företagskunder, iof så har jag kontakter hemma och kan skicka dej sånna med ett brev så blir det billigt och bra. Fast det bästa av allt är nog att du i sånna fall köper en hel kabel av mej (riktigt skärmad och allt) ink kontakter monterade, maila mej ang hur lång kabel du ska ha så klirrar jag det,för självkostnadspris!

Ni andra: mer lyssningsintryck!

Ha det bra!

Replied on: 2004/09/21 07:59:44
Paradigm, du måste ha en primär säkring också eller åtminstone där! Det skadar inte att klämma dit en variator också, typ K20 250 V som ska sitta efter säkringen, närmast trafon. Denna varistor är bra för att klippa spikar från tvättmaskiner, kylskåp etc.

Eftersom du ska ha mjukstart så räcker det meden säkring på 3,15AT eller 4 A, 5 A snabb.

Replied on: 2004/09/21 10:11:47
-Ludde
Det kan förstås förklara den knapphändiga informationen på hemsidan. Jättestort tack för erbjudandet, men detaljerna och det praktiska kan vi väl gå vidare med i PM.

-peranders
Jag har redan gjort en uppdaterad bild med säkring på primärsidan, men jag har bara inte hunnit editera bilden än gpa att mitt bredband låg nere igår efter modembyte. Men det var nog lika bra, för jag glömde lägga dit Varistorn.
På mitt första bygge la jag en varistor över strbr. kontaktbleck och en mellan fas och noll vid strbr. och det var rätt hoppas jag (ingen softstart), men till UcD400 bygget ska jag ju ha din softstart, ska jag då tolka det som att varistorn mellan fas och noll då bör läggas efter softstarten?

/Roland

Replied on: 2004/09/21 11:13:03
.. ja, fast det viktigaste är att du har den efter säkringen och fasen och nollan ska den ligga mellan.

Jag är också väldigt nyfiken på UcD400 modulerna. Det är snudd på att jag måste testa dessa, eller åtminstone lyssna på ett sådant steg. Hypex moduler ser väldigt förtroendeingivande ut. Är det någon Göteborgstrakten som tänker bygga?

Replied on: 2004/09/21 11:24:06
Peranders...

Jag skall med största sannolikhet bygga ett direkt då de kommer ut...
Bor dock i Trollhättan 7 mil fr. Gbg...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/09/21 11:30:09
Låter intressant.... håll oss informerade. Det kanske inte är omöjligt att få komma och lyssna?

Replied on: 2004/09/21 21:12:13
P-A, jag tror jag bygger ett steg med UcD400 ganska omedelbums jag med. Tycker även jag att det verkar mycket
förtroendeingivande. Detta för mig osökt in på dagens händelse i köksverkstan nämligen det första lyssningsintrycket
från mitt UcD180-steg.

Jag spelar just nu med mitt OPA627-försteg och en Denon DVD som källa.
Så här ser det ut:

Slutsteget är som nämnts tidigare byggt i en Hifi2000-låda med kvadratiskt bottenyta på 230x230 mm. Försteget i
likadan låda men 170 mm djup. Slutsteg 80 mm höjd och försteg 40 mm. Mycket smidigt format utan brist på plats.

Replied on: 2004/09/21 21:27:37
Ett riktigt tidigt lyssningsintryck? Otroligt mycket bättre under stress än jag är van vid från annat. Spelar högt utan
att komprimera och tappa kontrollen. Visste att högtalarna (HFLS-1) här var rätt kompetenta men de har ändå låtit lite
platta och halvtråkiga (allt är dock relativt och rent absolut låter det rätt kalas) genom min Denon AVR-1803. På lite
högre volym har det komprimerats rejält och tappat nästan all dynamik så att musiken föll ihop till en platt sörja utan
lyster eller liv. Varje steg upp i volym betydde att varje instrument blev mer och mer det andra likt. Detta märks nästan
inte alls med det nya steget utan dynamik och upplösning hänger med tills tapeterna börjar damma. Basen är tight och
kontrollerad och tappar inte orken ens i närheten av hur AVR-1803 tappade.

Tekniskt? Effektmässigt har båda ungefär samma uteffekt (jag tvingades byta trafo till 2 st 120 VA och 2*30 VAC
i brist på ett par dioder). Modulerna är mycket gediget byggna och tillslag av förstärkaren genom att stoppa i sladden
anmäler sig med ett minimalt litet knäpp i högtalaren. DC-offset på vänster kanal är 10 mV och 35 mV på höger mätt med
vanlig DMM. Med hörselgången tätt tryckt mot högtalaren hörs inte ett endaste litet fnas eller brum. Jag är förvånad för
trodde att det åtminstone skulle susa lite då det ju faktiskt är "switchat". Jag är dock inte ledsen för det...

Det låter bra. Jag spelar in snarast. Jag är nöjd. Jag bygger fler. Jag satsar på ännu bättre nätdel nästa gång för det
håller detta för...

Replied on: 2004/09/21 22:29:51
Najs! läcker kombination där

400 modulerna verkar bli ett framtida bygge helt klart

Replied on: 2004/09/21 22:35:15
Urban, du får ge din recension på diyaudio.com och Jan-Peter och Bruno kommer falla i gråt (dessa två herrar ligger bakom produkten).

Replied on: 2004/09/21 22:39:16
Man kanske borde bygga sig en riktigt kompetent 5/6/7-kanals förstärkare med 180/400 modulerna

Replied on: 2004/09/21 22:47:58
-Tobias_Sv

Ja lovar att det blir en mycketsvårslagen kombination, men jag skulle av praktiska skäl ändå sära på UcD180 och UcD400 modulerna i separata lådor, eftersom de kräver separata nätdelar med olika drivspänningar.

/Roland

Replied on: 2004/09/21 23:05:53
-UrSv

Ser mycket gediget ut, med extremt hög drägelfaktor.

Jag konstaterar att våra första lyssningsintryck har mycket gemensamt, med idel lovord.

Enda lilla skillnaden, är att jag kan höra ett svagt brus om jag går nära driven.
Ett brus som är lite oregelbundet och det påminner i karaktären, lite som en gammal intorkad kolbanepot som sakta vrids fram och tillbaka. Men som sagt, det är väldigt svagt så det stör inte det minsta när jag spelar musik och det hör också till saken att mina JBL2445J har en extremt hög verkningsgrad på 111dB/W/m. Men det kan likaväl bero på något annat, som t ex kablarna som ännu så länge är ganska standardbetonade och det faktum att jag än så nlänge använder H/K receiverns försteg till Låg-miden och till volymregleringen på samtliga slutsteg. Så det kan mycket väl bero på en dålig kontakt någon stans, eftersom "potljudet" mest kommer från den vänstra kanalen.

/Roland

Reply author: mac
Replied on: 2004/09/22 08:57:56
Även jag är inne på att bygga med dessa moduler. Har dock inte bestämt om jag ska ha 180 eller 400 modulerna. Hur stor prisskilland tror ni att det blir mellan dessa. Bara i modulerna skiljer det 80€ (40€+40€). Hur mycket dyrare blir nätdel. Behöver jag ha en softstart till 400'an? Hur dyrt är det?

Tror ni jag vinner något på det till mina HFLS-1'or. Eller är 180'an så pass bra att 400'an inte ger någon merskillnad? Är det värt pengarna?

Kanske är svårt att svara på dessa frågor, men försök gärna

/Marcus

Replied on: 2004/09/22 09:49:31
Roland, om du kan höra ett svagt brus med dina 111 dB högtalare, då betyder det att UcD-modulerna är cirka 10-20 dB tystare än genomsnittet. Ett extremt gått betyg i det avseendet.

Replied on: 2004/09/22 10:07:46
Prisskillnaden blir inte speciellt stor tycker jag. Modulerna som sagt EUR 80 dyrare dvs ca SEK 750. En lite större trafo kanske SEK 100 mer än för det mindre steget. Om du tvingas välja en konding med högre spänningskapacitet kanske ytterligare SEK 100. Kapacititeten bör ju hamna på 10.000-20.000 uF per matning i det mindre steget och 15.000-30.000 för det större tycker jag. Det betyder att totala skillnaden blir kanske SEK 1000 för en rimlig uppgradering upp till SEK 1500 för overkill om vi pratar likvärdiga konfigurationer. Softstart är väl lämpligt om du inte hade med det i det lilla steget. P-As mjukstart verkar mycket gedigen men alla former funkar naturligtvis. P-A burkar säga att allt över 500 VA (vill jag minnas) bör ha mjukstart och det verkar väl rimligt.

Till HFLS-1 tycker jag nog att UcD180 (100-130 W i 8 Ohm) räcker men om man sedan kan motivera prisskillnaden till den större varianten beror mest på egen plånbok tycker jag. Naturligtvis kan det finnas andra planer som motiverar att man framtidssäkrar sin maskinpark med det större. Ljudmässigt är de som jag förstått näst intill oskiljbara.

Replied on: 2004/09/22 10:31:17
Hej mac!
Jag skulle tro att ett par UcD180 räcker mer än väl till dina HFLS-1.
Däremot skulle jag allvarligt fundera på att Bi-ampa högtalarna med två UcD180 moduler till varje högtalare, d v s en tvåkanals förstärkare till varje högtalare, om jag kände för att slå på stort. Det mår både högtalaren och förstärkaren bra av och inte minst dina öron!
Till det, skulle det isf räcka med en 2*33V, 200VA trafo/2-kanalsförstärkare, 2st. 63V, 10000uF kondingar (gärna fler förstås), för till det, behöver du ingen softstart.
Det är f ö sådana trafos jag har, även om det än så länge, bara är en förstärkare som är färdig. (Ganska utförligt beskrivna i den här tråden)

Om du ändå vill bygga med UcD400 så får du nog gå upp till en 2*42V, 500VA trafo för två UcD400 moduler. Hypex säger iofs. att det räcker med en 300VA trafo till två UcD400, samt 2*10000uF kondingar. Men det skadar ju inte att gå upp lite. Även på kondingsidan går det åt fler och dyrare kondingar. Plus en bra softstart som "peranders" här på forumet, går lös på en femhundring ungefär till varje förstärkare, så visst blir prisskillnaden totalt sett betydande.

Rent generellt brukar man rekommendera softstart vid c:a 500VA, men det finns naturligtvis de som säger att man bör ha softstart redan vid 300VA, därför att ringkärnetrafos har en så kraftig inrush av ström vid påslag. Ibland så stor, att proppen kan gå i huset.

/Roland

Replied on: 2004/09/22 10:57:24
Tackar så mycket för svaren. Då får jag helt enkelt värdera läget och se var det slutar. Skulle tro det blir 180-modulen, men bara en förstärkare (två kanaler). Har en kompis som troligtvis också kommer bygga en förstärkare med denna modul. I så fall kan vi ju testa att biampa och se om det ger så pass mycket att det är värt pengarna att bygga en till. Måste ju göra om filtret också i så fall.

Vi får se vad det slutar med. Beslutsvånda som vanligt

/Marcus

Replied on: 2004/09/22 11:09:27
Lysande att vara två så att ni kan testa bi-ampning enkelt.

Jag förbereder alla mina filter för maximal delning så är det enkelt att testa bi-/tri-/quad-ampning eller vad målet är. Då kan man ju alltid variera sig lite som man känner för.

Jag har redan påbörjat nästa UcD180-steg...

Reply author: swede
Replied on: 2004/09/22 18:46:54
Jag är mycket imponerad!

//magnus

Reply author: Mickeman
Replied on: 2004/09/22 22:58:29
Imponerad nog att byta signatur till "Hypex rules!"

Personligen har jag beställt 4 moduler till att bygga två (stereo) steg till mina bakkanaler i hembion. Kanske en sub av Ucd400 när den kommer men det är bara om jag verkligen vill göra mig ovän med mina grannar... en överhandsfräs och en Dremmel kan låta ganska mycket och byggandan faller ju på på de mest konstiga tider...

Jag måste skaffa mig ett hus...

Replied on: 2004/09/23 00:00:36
Jag är ruskigt nöjd med mitt steg...

Jag skall beställa 2 UcD180 och 2 UcD400 till, måste bara sälja av något av de gamla slutstegen först för att få loss lite kulor till bygget...

/Stefan

Reply author: trango
Replied on: 2004/09/23 07:51:54

Vilka otroliga byggen ni fixar! Jag är själv helt ny inom DIY men det verkar nästan som att man gör ett misstag om man går till en affär och köper ett slutsteg... Såvitt jag förstår har man goda möjligheter att ro hem ett Hypex bygge även om man som jag inte har speciellt stora förkunskaper.

Här kommer lite naiva frågor, ni som är insatta får gärna fnissa åt min okunskap ...

Jag funderar på UcD180 eller möjligen UcD400 modulerna till mina HFSL-1.

Jag har hittat en låda hos trimlog med måtten 22*23*8.8, finns det någon möjlighet att rymma ett komplett slutsteg i en sån låda? Jag antar att kondensatorerna och transformatorn är det som slukar mest plats? Paradigms låda såg riktigt full ut, trots att den är något större än ovanstående.

Finns det någon anledning att bygga nätdelen i ovanstående låda och sen slänga in modulerna i en separat låda, alternativt, två monoblock?

Paradigm; i ditt shema föreslår du 4 st 10 000 uF men i din inköpslista rekomenderar du RIFA PEH169 på 6800uF. Har jag missat nåt? Eller snarare, vad har jag missat?

P-As softstart föreslås, var kan jag få tag på en sån??

Vore tacksam för lite hjälp...

/trango

Replied on: 2004/09/23 10:00:20
Det ryms utan problem, om du planerar väl, i en sån låda om du väljer rätt kondingar. Mina kondingar är 35*45 mm och jag använder 4 st. Paradigms kondingar är 50*95 vilket betyder att de tar en himla massa mer plats. Min låda är 210*210*80 mm invändigt. Titta på sida 5 så ser du hur mycket utrymme jag har kvar.

P-As mjukstart fås från P-A, sök reda på peranders användarprofil och gå till hans hemsida så hittar du beskrivning och kontaktinfo (finns ju naturligtvis via PM och sånt också).

Replied on: 2004/09/23 15:33:12
Mycket snyggt bygge UrSV, riktigt prydligt. Du verkar ju ha gott om plats. Var fick du tag på dina kodningar? Tack för tipset om softstart, ska beställa ett kort och så får jag se om jag lyckas löda ihop något fungerande.

Sen är ju frågan vilket försteg jag ska välja, har tittat på harmony design Pre9, någon som har andra förslag?

Replied on: 2004/09/23 16:08:16
Tackar. Kondingarna är Nichicon som jag bytt till mig från Peter Daniel i Canada. Jag kan rekommendera BC Components (Philips) typ 056 som en bra konding till rätt pengar. Rifa PEH169 som paradigm har är ju Rolls Royce men tre gånger större.

Harmony Design Pre9 är säkert bra men det är inte hembyggt...

Replied on: 2004/09/23 21:22:45
-Trango
Kul att du gillar våra byggen och jag tror det är OK om jag talar för de andra också, när jag säger att vi är mycket nöjda med Hypex modulerna.

Om du är noggrann och klarar att läsa mitt nätdelsschema och inte är rädd för att fråga om något är oklart, ska det inte behöva uppstå några problem vid byggnationen. Det finns inga dåliga frågor, bara dåliga svar! Kom bara ihåg att starkström inte är att leka med. Även med strömmen avslagen kan det ta ett bra tag innan lytarna är tömda och dessförinnan kan de ge dig rejäla kyssar!!! Du måste också veta hur en lödning ska se ut för att inte vara en kallödning.

Som sagt, använder du mindre lytar, så ska det inte vara några problem att få plats med grejorna. Om du bygger UcD180 steg och väljer en trafo som inte är större än 200VA, behöver du knappast en softstart. Men bygger du ett UcD400 steg och har en trafo runt 500VA eller större, ska du absolut ha en softstart och jag tror ”peranders” kort blir kanon. Jag har själv beställt ett sånt kort till mitt pågående UcD400 bygge och det kom med posten idag. MYCKET gediget kort.
Om du vill, kan jag sammanställa en komponentlista med ELFA’s delar åt dig.

Att lägga modulerna och nätdelen i separata lådor blir onödigt mycket ”overkill” IMHO. Jag skulle hellre vrida bort magnetfältet från trafon, alt. lägga en plåt emellan, vilket räcker mer än väl. Själv har jag också lagt en liten ferritring på inkommande starkströmmen. Där måste jag erkänna att jag har valt ring på måfå, då det finns en uppsjö av ringar som tar bort olika störningar (HF frekvenser). Jag har iaf inte märkt några negativa effekter av det.
Är det nån som kan nåt om detta får ni gärna sprida lite ljus om detta, eller om ni tycker att det är onödigt.

Vad gäller storleken på Lytarna skrev jag i schemat 4*10000uF, dels för att jag inte vet om Elfa har kvar några RIFA PEH169, 6800uF/100V för 95:-/st. (De håller på att säljas ut), och dels för att jag är en varm anhängare av många kondingar!!! Om Elfa däremot har kvar några RIFA skulle jag absolut köpa några sådana, och välja en större låda!

/Roland

Replied on: 2004/09/23 22:27:00

Tack för ditt utförliga svar paradigm! Känns bra att veta att det finns folk där ute som gärna hjälper till! Jag tror beställer några PEH169 i morgon. Sen har jag ju inget annat val än att försöka pussla ihop en en komplett förstärkare . Jag skulle verkligen uppskatta om du ville hjälpa mig med en komponentlista till en softstart. Jag måste erkänna att jag har svårt att välja komponenter. Har haft svårt att hitta några mindre alternativ till PEH169 hos elfa, så nu tror jag att jag glömmer liten låda och bygger i en större låda efter ditt "recept".

Replied on: 2004/09/23 22:46:46
Faktiskt är det så att P-A har hela komponentlistan med Elfas nummer på sin hemsida så man behöver inte bekymra eller anstränga sig nåt vidare. Dock är det lite limbo med D5 som inte skall vara med i listan men det fixar säkert P-A snart. Inget allvarligt.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/sst01/downloads_sst01.html

Replied on: 2004/09/24 00:10:22
Hurra!

Jag hade tidigare lite problem med brum då jag körde steget balanserat från min Behringer DCX 2496 pro...

-Men inte nu längre!
Jag gjorde om jordningen lite, så nu sitter även stift 1 i XLR- kontakten ihop med stjärnjorden...
Allt brum är som bortblåst!

Nu blir det absolut till att beställa två UcD 180 och två UcD 400 till!

Någon som vet när UcD 400 kommer...
De har ju ändrat från "soon availible!" till "almost available!" på hemsidan

Vh
från en lycklig UcD180-ägare

Replied on: 2004/09/24 09:15:44
Jan-Peter skrev nyligen 4 veckor typ och 4 veckor är "soon" helt klart.

Edit: 2 veckor är det enligt senaste kontakt med Jan-Peter

Replied on: 2004/09/24 14:37:44
Wow, kan du göra en skiss, eller ta n bild?

Klippte du upp förbindelsen mellan stift 1 och chassi-blecket på xlr-kontakterna och hur gick du vidare från kontakten på modulen till stjärnjorden och var har du stjärnjorden? Har du den vid en gemensam jordskruv med nätbrunnens jordpunkt, eller efter likriktningen?

Det är ju i grunden brumproblemen som gjort det viktigt att hitta en balanserad mångkanalsvolym. Vilket betyder, att det blir viktigare att hitta en väljudande volym, än att hitta en balanserad dito.

/Roland

Replied on: 2004/09/25 12:36:44
-Avr7000

Please! Skulle du kunna beskriva lite utförligare hur du blev av med brumproblemen?

Jag ber på mina bara knän!!!

/Roland

Replied on: 2004/09/27 01:09:42
Paradigm

Jag skall Pm'a dig....

Har suttit i kväll och lyssnat på denna UcD180 med en Quad CD99 (CD/försteg) och ett par Carlsson OA52.3...

Det låter Grymt bra!!!

Tight bas, djup i ljudbilden, allt hålls isär även när musiken blir komplex och grötig, behaglig diskant utan essighet.

/Stefan

Reply author: koldby
Replied on: 2004/09/29 10:32:33
avr7000

Det ville være rart hvis du ville beskrive dit "ground scheme" her i forummet, så vi andre kunne få glæde af det også. Løsning af brumproblemer er besværligt!!

Koldby

Replied on: 2004/09/29 12:07:05
Det skall jag gärna göra då det är klart...

Jag har stött på lite nya problem med den balanserade kopplingen... Inga problem alls obalanerat...

Jag återkommer...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/09/29 12:54:03
Vad för problem?

Replied on: 2004/09/30 23:55:47
Idag har jag haft spenderbyxorna på mig igen!
Har varit på Elfa och handlat lite av varje.
När jag kom hem satte jag omedelbart igång lödkolven och snart nog hade "peranders" nakna kretskort förvandlats till en softstart.

Imorgon ska jag fila vidare på UcD400 bygget. Det ska bli såååååå spännande att få dra igång alla Hypexmodulerna när allt är färdigt.

/Roland

Replied on: 2004/10/01 10:36:38
Beslut har tagits. Det får bli till att beställa 2 st UcD180-moduler.

Har suttit och funderat en del på nätdelen till dessa. Tror jag ska använda en trafo på 300VA 2x30V (eller 2x33V), från Trimlog. Borde väl fungera bra?

Sen fundera jag över detta med kondensatorer. De RIFA som ELFA reade ut är slut, så det får bli något annat. I mott fall borde jag väl klara mig med 63V kondningar. Finns det någon anledning att ha 100V kondningar? Vad skiljer en billig kondning mot en dyr? Är det bara livslängd som skiljer?

Trimlog har en kondensator på 4700uF/63V för 33:-. (Billigare om man köper många.) Någon som har koll på dessa och vet hur kvaliten på dessa är? Livslängd tre dagar? Förslag på andra prisvärda kondningar?

Jag skickade för ett tag sedan ett mail till Hypex och frågade om nätdel till UcD180. Fick då svaret...

"Hi Marcus,

For mono you can use a 160VA(or so) transformer with 2 x 30 (or 33) Vac and 10000uF each rail. For stereo just double the VA's and the caps.
Or you make two mono amps in one case.

Best regards,

Jorrit Mozes"

10000uF each rail Vad menas med det? total 40000uF, eller totalt 20000uF? För två kanaler alltså!

UrSv skrev: Kapacititeten bör ju hamna på 10.000-20.000 uF per matning i det mindre steget (UcD180 alltså). Det betyder då 20000-40000uF för två kanaler?!?

UrSv: Var har du köpt din "Hifi2000-låda"? Tycker den ser väldigt fin ut.

Tack för all hjälp. Behöver jag säga att jag inte har riktig full koll på detta. Som tur är har jag hjälp att få även på hemmaplan om det skulle behövas .

/Marcus

Replied on: 2004/10/01 12:05:09
Roland, tyvärr går det inte alls bra med röda kondingar. Det måste vara ärggröna ety att de matchar kopparledarena på ett mer naturligt sätt. Jag har hört att ärggröna kondingar låter bättre i den här tillämpningen. Om du inte får tag på dessa kondingar så kan du måla dessa gröna. Jag hörde detta ute på nätet och det måste ju stämma.

Hur gick det att löda "kopparplåten"? Ganska värmeslukande med 95 um koppar, eller hur?

Hur mycket mikrofarad som man ska ha är lite flytande och i synnerhet en kostnadsfråga. Någonstans mellan 10000 och 40000 uF är väl rimligt där 15000-22000 uF är väl sunt tycker jag. Över 40000 uF är overkill, tillför inte så mycket.

Replied on: 2004/10/01 13:05:17
Hej marcus!

Vilken trafo som blir bäst, skulle jag säga, beror på om jag ska använda förstärkaren aktivt för bi- triamping, eller fullrange. Ska du använda den fullrange, skulle jag rekommendera en 2*33V, 300 - 400VA trafo, annars räcker det med en 200VA trafo till två UcD180 moduler.

Hypexmodulerna kräver trafon med två sekundärlindningar, en för vardera +/- spänningen, d.v.s. en plus och en minus "rail". Rail betyder skena.

Jan-Peter m.fl. på Hypex, rekommenderar således en st. 10000uF lyt till vardera skenan.
Om du går tillbaka i tråden, (sid.7) så hittar du ett bra schema till dessa moduler. Ett schema som iofs kan förbättras ytterligare om man byter ut kondingarna på 22nF som sitter över dioderna i likriktarbryggorna, mot 100nF kondingar i serie med ett litet 100 Omsmotstånd, så att de istället formar en RC-krets. Detta kommer att bättre ta bort ringningar och div HF störningar. (Schemat kommer att uppdateras inom kort.)

Tillbaks till lytarna igen. Det är absolut ingen nackdel om man sen utökar kondingsbanken ytteligare med några mer eller mindre stora lytar (som jag gjort), samt med några små avkopplingskondingar på t ex 100nF/630V.

63V lytar räcker gott och väl till UcD180 modulerna. (Det är framför allt två saker som kortar en kondings livslängd, för små marginaler på spänningen och hög temperatur.) 16V marginal räcker mer än väl och temperaturen i min Hypexförstärkare håller sig runt 4 grader över rumstemperaturen. Kollat med termometer.
2*33V på sekundären ger c:a 46,7VDc, lite beroende på vilka likriktardioder/bryggor som används.
Detta får man fram med följande formel: 33*1,4142=46,6686
Max spänning till UcD180 är 50V, så en trafo på 2*33V blir mucho plenty optimalt perfekt.

/Roland

Replied on: 2004/10/01 13:37:36
Hi Paradigm

I stedet for 22 eller 100 nf over dioderne ville jeg bruge softrecovery dioder. Efter min mening lyder det bedre. BYV79e til eksempel.

Koldby

Replied on: 2004/10/01 13:54:00
Mac:
Det är ganska stor skillnad på kondingar. Om man sedan kan höra det är ju en annan sak. Från riktigt bra typ Rifa PEH169 för typ SEK 200 per styck till vanlig dussinkonding för kanske SEK 50 per styck är det ofta riktigt stor teknisk skillnad. Väljer man sedan specialkondingar typ Black Gate eller Cerafine eller så kan det kosta alldeles för mycket men det kanske inte motiverar prisskillnaden mot än bra industrikonding.

För 10.000-20.000 per matning blir helt riktigt 20.000-40.000 totalt för ett stereosteg UcD180.

Lådorna köper jag på:

http://www.audiokit.it/

Replied on: 2004/10/01 14:50:29
Hej koldby!

Kan du utveckla resonemanget lite till, för en som är ganska novis på området? Jag har förvisso läst teleteknik för över 35 år sedan, men det är preskriberat idag, så det mesta av mina färdigheter idag bygger på andra människors kunskaper och erfarenheter och därför uppskattar jag när någon annan vill dela med sig av sina kunskaper.

Därför undrar jag om du vill berätta vad är det är/gör för skillnad mellan en "vanlig" likriktarbrygga" och soft recovery dioder och berätta gärna varför dessa är att föredra.

/Roland

Replied on: 2004/10/04 15:16:31
Hej Paradigm

Grunden til at man placerer kondensatorer over dioderne er på grund af den støj (ringning) der opstår i hurtige dioder når de switcher. Soft recovery dioder er specielt fremstillet for at mindske denne støj (ringning). Og det virker!!

Mvh
Koldby

Replied on: 2004/10/04 17:14:46
OK, jag köper det. Men hur ställer sig det resonemanget, mot rekommendationer att använda fast-recovery dioder vid likriktning?

Är det så att man måste välja, vilka fördelar man vill prioritera?

Här tycks finnas två skolor som drar åt olika håll, som jag ser det.

/Roland

Replied on: 2004/10/05 09:48:14
Jeg mener man anbefaler fast switching dioder ikke nødvendigvis fast recovery. Soft recovery dioder kan stadig være meget hurtige...

Mvh
Koldby

Replied on: 2004/10/05 10:20:38
koldby, det är inte många som har verklig örnkoll på din fråga. Det är ganska mycket tyckande inblandat. Jag kan erkänna att jag inte kan välja diodtyp för 50 Hz med smak. Jag har inte lidigt speciallt mycket med slappa mikrosekundersdioder... men nanosekundersdioder känns mer häftiga. Håller man på med switching är valet mer påtagligt, dioderna blir varma eller så brinner de upp så där märks det mer praktiskt när man har valt fel diod.

Replied on: 2004/10/05 15:24:20
P-A
Mine erfaringer fra High-End forstærker udvikling siger mig og mine ørør, at det faktisk er den bedste løsning med soft recovery dioder, derfor kommenterede jeg.

Koldby

Replied on: 2004/10/06 18:45:30
-koldby
Finns det stora likriktarbryggor uppbyggda med soft-recoverydioder, så att man enkelt kan byta ut de jag har?

Sen vill jag passa på att lägga upp ett par bilder till på mitt pågående UcD400 bygge som snart börjar bli redo för ett par moduler.

Jag har testat nätdelen och den ger 57,7 resp, 57,8VDc över lytarna.
Softstarten slår till efter en knapp sekund, så det ser ut som om jag har lyckats ännu en gång. Jabadabadooo!

Fronten kom inte med, för den håller jag på att lacka.

-peranders
Är det normalt att lysdioden flimrar en pytteliten aning, när den ligger över softstarten? Går det att göra någonting åt det?

EDIT: Jo det gick alldeles utmärkt att löda på kretskortet. Lödningarna ser ut som en "vispgräddetopp". Jag kör stenhårt efter den gamla Kinesiska devisen, "Går det inte med lite våld, så går det alltid med mycke...". I det här fallet betydde det att jag helt enkelt fick plocka fram gassvetsen, för att kopparn skulle anta den där riktigt rödglödgade nyansen. Skämt åsido, jodå, det tog några sekunder innan tennet började tränga ner i hålet.

/Roland

Replied on: 2004/10/06 20:18:45
ser ju ut att bli en killer det där

Replied on: 2004/10/06 21:50:31
Skulle bli förvånad om inte dammet och spindelnäten släpper från JBL basarna, när jag drar på lite när dom är färdiga.

/Roland

Reply author: sveli
Replied on: 2004/10/06 22:04:09
UcD400 Now available!

enligt Hypex hemsida!

Mvh /Sven

Replied on: 2004/10/06 22:56:56
Hurra!!!!

Då blir det till att beställa i morgon...

/Stefan

Replied on: 2004/10/07 09:49:30
Paradigm

Efter lidt googeling fandt jeg dette:
http://www.diotec-usa.com/FSD02.html

Jeg kender ikke til Diotec, men de kan fås her i Danmark:
http://www.vallentin.dk/index.asp

Mvh

Koldby

Replied on: 2004/10/07 09:54:33
Har ställt frågan på nytt på DIYAudio, om Jan-Peter kan erbjuda ett mer ekonomiskt fraktalternativ. 35€ tycker jag är lite väl högt. För mig är det ju inte nödvändigt att de fraktas med flyg och att ha modulerna i handen dagen efter.
Dessutom ifrågasatte jag det rimliga i bankavgiften på 7,50€.

/Roland

Replied on: 2004/10/07 10:05:42
Mange tack igen!
Jag ska undersöka om de finns representerade här i sverige och försöka hitta ett pris på bryggorna.

/Roland

Replied on: 2004/10/07 10:37:51
Bankavgiften kan de nog inte göra något åt. Det är ju standard för banköverföringar. Rätt eller fel är en annan sak...

Replied on: 2004/10/07 13:14:02
Men det måste vara nåt nytt påfund för att reta gallfeber på kunderna, för sist jag handlade över nätet fanns där ingen bankavgift från säljarens bank.

Jag kan förstå en uttagsavgift och att den bank jag anlitar för att föra över rätt belopp i rätt valuta tar en avgift för det, men att säljaren ska ta betalt för att ta emot pengarna finner jag minst sagt stötande.

Jag konstaterar att härdsmältan i systemet är nära nu!

/Roland

Reply author: 10
Replied on: 2004/10/07 13:57:19
Jag har heller aldrig varit med om att det kostar pengar för mottagaren. För att vara helt ärligt låter det som att Hypex vill casha in eller så borde de byta bank...

Fast jag kan ju ha fel också.

Replied on: 2004/10/07 14:29:09
Det är nog ganska mycket standard. Har råkat ut för det massor av gånger. Det varierar ju dock med avtal, länder och valutor.

Replied on: 2004/10/07 18:13:29
Alla banker tar pröjs för utlandsöverföringar. Nordea tar 60 spänn. Det är bara att kolla prislistan.

Replied on: 2004/10/07 19:12:46
-peranders

Det är inte avgiften för att få ett belopp omräknat och överfört som sticker i ögonen, utan avgiften för att ta emot pengarna som irriterar. Det är en viss skillnad som jag ser det.

/Roland

Replied on: 2004/10/07 20:27:55
Jag håller med paradigm!

Som det är nu så tas det ju betalt 2 ggr för samma överföring...

Replied on: 2004/10/07 20:32:02
Jovisst är det surt men det är ju så de jobbar nu. Inget nytt direkt...

Reply author: SlaitH
Replied on: 2004/10/07 21:06:51
Det skulle vara skoj med ett gruppköp. Det kan ju bli en rejält fet stärkare det där.
Jag ska snacka med några polare som är Gör-det-självare också. Så kanske man kan få ihop ett gäng.

Finns det några som helst inbyggda skyddskretsar i modulerna??
Jag menar det är ju inte så bra om de på samma sätt som de gamla ICE modulerna kan gå upp i rök om inget är anlutet på utgången.

Okay ...det kan ju bli riktigt spännande det här ju.

Replied on: 2004/10/07 21:19:40
Det ska finnas skyddskretsar på modulerna och det är ingen risk att de går upp i rök som ICE-modulerna.

Jan-Peter på Hypex har lovat att pdf'en med specarna ska läggas ut på deras hemsida ikväll.
www.hypex.nl

Anmäl er gärna på den tråd jag startat om gruppköp, ifall ni bor i sthlms trakten, vi kommer att lägga en beställning om någon eller några dar.

/Roland

Reply author: SlaitH
Replied on: 2004/10/07 21:27:05
Jag kollade lite efter din tråd och jag kunde faktiskt inte hitta nån ....kanske var för snabb eller så??

Jag kollade lite efter Soft-recovery dioder. Jag tror att farnell har det ....är inte helt säker men det verkar så. Värdena var nere på en 15 ns det låter ganska snabbt iallafall.

De säljer ju inte till privatpersoner dock, inget problem för mig för jag kan göra köp genom jobbet.

Är 400 och 180 moduluerna stabila i 2 ohm?? Man kanske skulle brygga 2 stycken till nåt redigt FETT

Replied on: 2004/10/07 22:46:08
UcD modulerna ska gå att köra i 2 Ohm, det har dock sagts mig att en högohmigare last är snällare/mer väljudande i HiFi sammanhang.

Hör med "koldby" om "Soft recovery" han verkar ha stenkoll på området.

/Roland

Replied on: 2004/10/08 21:04:43
Dags för några bilder igen.
Nu har lacka-postmästarn varit där och lackat lite.

Notera också det blåa skenet från lysdioden.

Måste skaffa en lite bättre kamera med makro snart.

/Roland

Reply author: zod
Replied on: 2004/10/10 14:55:10
Hej på er

Vad kan man använda för kondningar istället för att köra på RIFA ? Kan nån ge exempel? samt ge exempel på vart man köper dem.

Hittade dessa på ELFA annars, räcker det till 2st Ucd180 moduler?

RIFA PEH/200 10000#956;F 136:- /styck

Hur mycket per kanal var det för Ucd180 modulen, 10 000#956;F per rail står det tidigare i tråden innebär det 20 000#956;F per kanal då (2 rails)?

Mvh
Henrik

Replied on: 2004/10/10 14:57:35
RIFA PEH/200 10000uF 63V 136kr /styck ska det stå och inget annat.

Replied on: 2004/10/10 17:49:24
Hej zod!

Två sådana blir helt perfekt till två UcD180. Alltså en till plusspänningen och en till minusspänningen.
Rifa'n är en mycket bra konding, som lär hålla i evigheter tillsammans med Hypexmodulerna, tack vare den låga/obefintliga värmeutvecklingen i förstärkaren.
jag har haft en termometer liggandes ovanpå gallret och aldrig har temperaturen överstigit 28 grader.

Om du sen vill slå på stort och har råd att klämma dit två extra lytar, så är ju det inte till någon nackdel direkt.

/Roland

Reply author: El_D
Replied on: 2004/10/10 21:18:39
Mitt förslag på kondningar istället för Rifa är sikorel. Finns att köpa på farnell och rs-components bl.a. Det blir bra med ett par på 10000uf. Jag ser ingen fördel med att ha större kapacitans än så.

Replied on: 2004/10/11 11:43:39
Nu har jag beställt 4 ytterligare Ucd180 och 2 UcD400 (+ 4 UcD400 moduler till kompisar som lyssnat på min UcD180...)

UcD400 kommer med "pin-anslutning" (lika bilden på hemsidan) i stället för flatstift men Jan Peter sa att han skickar med kabelsats för detta...
Jag tänkte att det kan vara bra att veta Roland... du som ligger långt framme i förberedelserna...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/10/11 13:06:35
Jo, tack jag såg det på bilden och jag har också redan beställt två UcD 180 till, samt två UcD400 åt mig själv och dessutom två st. UcD400 till som samköp.

Jag räknar med att de ska komma i mitten eller möjligen mot slutet på veckan och eftersom båda lådorna redan är färdiga så när som på modulerna och anslutningarna till in- och utgångarna, så räknar jag med att kunna provspela till helgen.

Föresten, apropå anslutningarna, hur har det gått för dig med brumproblemen? Kom du på en bra lösning och har du fortfarande uppklippt mellan stift ett och chassiblecket?
Jag kom också på att Jan-Peter vid något tillfälle skrev att han avråder från svarta Neutrik chassikontakter (som jag har) då färgen kanske isolerar från chassit, vilket skulle göra samma sak som att stift ett är skiljd från chassiblecket, eller!?
Själv har jag på de två senare förstärkarna anslutit stjärnjorden på en grov kopparbygel mellan de båda likriktarbryggorna, istället för på kopparblecket som förbinder lytarna. Får se om det gör någon skillnad.

Sen återstår ju bekymret med att få ihop ett balanserat mångkanaligt försteg också. Men det kanske dyker upp nåt som kan användas med alla samples jag nu har. Eller så får jag köra vidare med H/K's försteg som ju trots allt är ganska hyfsat, dock inte balanserat.

/Roland

Replied on: 2004/10/11 23:36:45
Jag har tidigare varit inne på att försöka utnyttja det fina blå skenet från lysdioden som sitter på UcD180 modulerna, via en fiber, men det vill inte riktigt bli så bra som jag hade önskat, så jag har köpt några starka lysdioder på Elfa 75-004-24 (3,6V, 20mA, mcd 3000)

Och eftersom jag ändå tänkt lägga ett motstånd över lytarna, för att dränera dem när förstärkaren är avstängd, så tänkte jag göra två flugor på smällen, genom att göra en spänningsdelare och då lägga en diod över det ena motståndert som bilden visar.

Och nu kommer mina obligatoriska frågor som ett brev på posten.

1. Är det någon som ser något problem eller något fel med konstruktionen?
2. Om det inte är så att jag räknat fel eller så, undrar jag om det är nödvändigt att även lägga en diod över minus spänningen, för balansens skul, eller spelar det ingen roll?

Jag har ju bara tänkt ha en lysdiod på fronten.

Tacksam för synpunkter och kritik.

/Roland

Replied on: 2004/10/11 23:40:01
Du kommer inte ha 2.07 V över dioden eftersom uträkningen förutsätter att ingen ström går igenom dioden vilket ju inte stämmer. Låt dräneringsmotstånden vara orörda och koppla dioden med ett eget motstånd av rätt storlek separat. Eventuellt mellan plus och minus så att du drar strömmen jämnt om du känner för det.

Replied on: 2004/10/11 23:48:51
OK, har du något förslag på hur jag räknar ut värdet på motståndet?

EDIT:
Nu har jag gjort om lite i schemat, men det kanske fortfarande inte funkar, eller!?

Matematiken och jag är inte riktigt kontanta med varandra.

/Roland

Replied on: 2004/10/12 10:14:12
För lysdioden skall du ta matningsspänningen minus märkspänningen för lysdioden och dela med strömmen du vill ha. Du behöver inte R1 i sista bilden och med tanke på att du har +58 till +58 volt dvs 116 V över diod och motstånd kan du nästan ignorera diodens spänning på typiskt 3.6 V. Alltså:

R=Motstånd
Utot=Totala spänningen över motstånd och lysdiod
Uled=lysdiodens framspänning
Iled=Önskad ström genom lysdioden

R = (Utot-Uled)/Iled

vilket du angivit värden för som:

6800 = (116-3.6)/Iled

vilket ger Iled på ca 17 mA. Är du säker på att du verkligen vill ha en högintensiv diod? De lyser nåt fasansfullt starkt vid den strömmen...

Replied on: 2004/10/12 16:26:31
Ok jag skulle vara vilja göra en sak klart det är alltså 20 000 - 40 000 uF som rekommenderas till 2 hypex moduler?

Så rent teoretiskt så räcker det med en (1) 10 000uF kondning på plusströmmen och en (1) 10 000uF kondning på minusströmmen och sedan koppla in de båda modulerna på detta.

Finns det någon fördel att köra med mindre kondningar och flera istället för två stora?

Sedan hade jag en fråga till, 2x33V 300VA verkar ju vara ett bra val för två sådana här moduler men om man hellre vill köra med en trafo till varje kanal (typ dual mono uppbyggt) vad ska man köra för trafo då?

Mvh
Henrik

Replied on: 2004/10/12 16:39:47
Ja.

Ja.

En stor eller flera små är en religions/inställnings/teknisk/kostnads/utrymmes-fråga. Ta det du tycker passar i lådan och i plånboken.

Ja, det är ett bra val. För dual mono funkar det med minst 100 VA per kanal. Samma spänning. Satsa på lite mer "VA" om du kan då det inte gör någon skada utan snarare tvärtom.

Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2004/10/14 17:10:17
Nu är jag trött på de brinnande zapparna, har beställt ett
par UcD400, de verkar lovande efter allt man läst i denna tråd.

Replied on: 2004/10/14 17:15:02
Synda att du har haft problem med Zapparna. Jag är övertygad om att du kommer att gilla UcD400. Lätt att sparka igång och låter mums.

Replied on: 2004/10/14 17:31:40
De är ju lite billigare än Zapp'sen, och låda med inälvor har jag, så
det ska bli kul och höra om Hypex låter bättre och brinner mindre

Replied on: 2004/10/14 17:54:54
Vad hade du för nätdel till zapparna?

Replied on: 2004/10/14 18:59:48
Jag körde med en 50v 500VA och 2*10000uF/100v per modul, gav ungefär
+/- 70v , är lite för mycket för UcD400, har en 40v 500VA liggandes
som jag tänker driva två UdC400 med. Uppstart, DC fälla, likriktar-
bryggor och allt annat som behövs finns redan i lådan, det skall bara
disponeras om lite.

Replied on: 2004/10/14 19:51:19
Det här med DC-fälla har dykt upp lite då och då här och var.

Det är nåt jag inte funderat över tidigare och heller inte kan nåt om.
Men det är kanske något man skull hänga på UcD modulerna för att skydda elementen, ifall något skulle paja.

Nån som har erfarenheter av dessa och kan råda lite?

/Roland

Replied on: 2004/10/14 22:29:28
Du menar nog DC-skydd som kopplas till utgången för att skydda högtalarna.

DC-fälla (P-As terminologi) eller vanligare DC-filter är till för att ta bort likströmskomponenten i nätspänningen så att man inte mättar ringkärnetrafon som då lätt börjar brumma.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01/index.html

Replied on: 2004/10/19 13:57:32
Der dukkede en snak om dioder op på DIYforum i UcD180 tråden. Her var der en der henviste til en anden tråd med den diskution. John Curl siger her præcis hvad jeg mener: (post77)
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=8683&perpage=10&pagenumber=8

Venlig hilsen

Koldby

Replied on: 2004/10/19 15:38:13
UrSv skrev

quote:
DC-fälla (P-As terminologi) eller vanligare DC-filter är till för att ta bort likströmskomponenten i nätspänningen så att man inte mättar ringkärnetrafon som då lätt börjar brumma.

Den enda anledningen till detta filter är att man tycker att trafon väsnas rent mekaniskt/akustiskt. Det stör örat helt enkelt.

DC på utgången är direkt skadligt om det blir för mycket (är det någon som känner igen lukten när 70 volt DC passerar igenom en talspole?.. jag gör det!) och då kopplar man in "DC protection" likspänningsskydd. Jag har en skiss på detta skicka ett mejl så kan jag gräva fram detta.

Vad det går ut på är att ha ett LP-filter + helvågslikriktare + komparator + relä.

Jag har funderat på att lyfta ut detta skydd från mitt QRO-steg och göra en separat enhet av det... men jag har inte kommit längre än till tanke. Min implementering var att köra med ett 4:e ordnings Tjebychevfilter på 7 Hz och en DC triggnivå på 1,5 volt. Detta skydd kunde släppa igenom 20Hz 300 W 4 ohm och ändå slå till på max 1 sekund vid endast 1,5 volt DC. Filtret bestod av LM324 och billiga komponenter.

Replied on: 2004/10/19 20:29:07
Roland...
Har du fått dina nya moduler?

Mina skickades i fredags men har inte kommit fram ännu...

/Stefan

Replied on: 2004/10/20 00:45:53
Samma här!!!
Fick mail om att de gick iväg i fredags, men jag har heller inte fått något.

Kommer det inget imorgon heller, finns det ju skäl att klaga, för isf blir ju fraktkostnaden orimligt hög.
Standardfrakten tar ju inte heller mer än max en vecka.

/Roland

Replied on: 2004/10/20 09:59:31
De går ju med TNT om inte det skiljer till Sverige. Det betyder att de åker förbi leveransadressen och om ni inte är hemma återkommer de nästa dag. Om man inte är där på tre försök kommer de lämna en lapp. Det varierar lite hur de jobbar från land till land men ren generellt borde det bli så. Till mig tog det 3 dagar.

Replied on: 2004/10/20 10:48:58
Alldeles nyss ringde de från TNT och frågade om jag är hemma idag. de kommer någongång under dagen med paketet. ÄNTLIGEN

Men visst borde de ringa före första utkörningen och lämna en lapp i brevlådan, redan vid första leveransförsöket om man inte skulle vara hemma då.

Så gör ju UPS iaf.

/Roland

Replied on: 2004/10/20 10:56:03
Precis. Med UPS lämnar de alltid lapp (fast just nu ingen lapp alls eller utkörning till mig utan de räknar med att jag vet att paketet ligger hos dem för hämtning....). För TNT har de gjort precis som för dig. Tre besök ingen lapp...

Replied on: 2004/10/20 14:31:09
Nu har paketet äntligen anlänt.

/Roland

Replied on: 2004/10/20 18:43:28
Mina ligger nere på landvetter
för att Hypex liksom förra gången inte lyckas skriva dit min leveransadress

Men de kommer dock i morgon

/Stefan

Replied on: 2004/10/20 19:00:00
Och mina har nu varit igång i nån minut redan!

/Roland

Replied on: 2004/10/20 20:01:11
Lyckans ost!!!!

Replied on: 2004/10/20 21:06:27
Jo, jag vet, men jag måste felsöka lite, för även om jag ansluter UcD400'an till ett ojordat uttag så brummar den svagt.

Mellan låtarna kan jag ana brumet när jag sitte i lyssningsfåtöljen.
Ska börja med att skifta lite sladdar, så får jag se om det hjälper.
Jag vet ju med mig att jag bara anslutit skärmen till stift 1 på källsidan, men får väl kolla upp ifall jag fått ett hjärnsläpp igen.
I förstärkarna har jag gjort som Bruno på Hypex rekommenderat, dvs att jag bryggat stift 1 med jordblecket på XLR kontakterna.
Jag har lagt stjärnjordningspunkten mellan likriktarbryggorna.
Har också ryckt antennen från H/K'n men det gjorde ingen skillnad.

Nån som har idéer och förslag?

/Roland

Replied on: 2004/10/24 22:39:30
Nu har jag felsökt i flera dagar utan att ha lyckats hitta orsaken till brumet i UcD400 förstärkaren.
Jag har bytt sladdar med olika skärmkoppling, men ingen skillnad. Det gör heller ingen skillnad om jag kopplar UcD400'an till ett jordat eller ojordat uttag.
UcD180 förstärkarna som också är kopplade till UltraDriven brumar inte, men det konstiga är att brumet minskar något i UcD400'an, när jag slår på H/K receivern som ju inte är balanserad.

Däremot så måste jag koppla Behringerna till ojordat uttag för att det annars brumar allt för mycket.

Om jag rycker ur XLR kontakterna en och en från UltraDrivens utgångar så så försvinner brumet när jag kopplar ur sladdarna till UcD400'an.

Är det någon som har något förslag till lösning, skulle jag bli jätteglad, för annars spelar ju UcD400'an med en helt sanslös auktoritet. Men som sagt brummet drar helhetsintrycket.

/Roland

Replied on: 2004/10/24 22:57:47
Prova att köra obalancerat från DCX...
Det låter som det problem jag har haft tidigare, och som jag inte fått ordning på ännu...
Löd alltså i en liten bygling mellan 1 och 3 i xlr-kontakten vid DCX

/Stefan

Replied on: 2004/10/24 23:46:28
OK, tack för tipset, jag ska testa det i morgon, men vad jag inte begriper, är att det bara är UcD400'an som brummar. Rimligtvis borde ju även de båda UcD180'orna brumma lika mycket.

/Roland

Replied on: 2004/10/25 09:47:09
avr7000:
Det låter som du menar alltså att han skall kortsluta utgången på DCXen?

Replied on: 2004/10/25 10:38:48
"kortsluta" ihop "cold" och "ground" ja... på samma sätt som en XLR till RCA adapter fungerar...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/10/25 11:06:35
Jag har några sladdar med XLR i ena änden och RCA i den andra och några XLR/RCA adaptrar som jag kan testa med, så slipper jag värma lödkolven.

/Roland

Replied on: 2004/10/25 12:31:21
avr7000:
Som du beskriver det låter det inte som en konverterare för XLR till RCA utan fortfarande som om du tänker dig att kortsluta ben 1 och 3 i XLR-kontakten i sändaren men jag förutsätter att vi pratar i mottagaränden då. Dock låter:
"Prova att köra obalancerat från DCX...
Det låter som det problem jag har haft tidigare, och som jag inte fått ordning på ännu...
Löd alltså i en liten bygling mellan 1 och 3 i xlr-kontakten vid DCX"

inte som det vore att rekommendera. Talar vi däremot konverterare från RCA till XLR så funkar det ju utmärkt om man kopplar så vid sändaren dvs negativ signalledare till jord i sändaränden.

Replied on: 2004/10/25 15:59:17
Det funkar dock hur bra som helst i min anläggning där jag "kortsluter" DCX utg pin 1 och 3 för att kunna koppla denna balancerade utgång till en obalancerad ingång på slutsteg...

Finns den nå't bättre sätt att göra det vill jag gärna veta...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/10/25 16:30:08
Bättre och bättre. Att kortsluta utgångar står ju på sidan ett i bruksanvisningen för vad man aldrig någonsin skall göra. Att inte göra något alls mer än att koppla pinne 1 till jord och pinne 3 till signal på RCA in borde väl vara mer lämpligt.

Om du faktiskt menar det jag hoppas att du inte menar åstadkommer du ju åtminstone en sak och det är att den utgångs-OP som förmodligen driver både plus och minus går väldans varm och kanske eventuellt senare går sönder på grund av detta. Som tur är ju pro-prylar ofta kortslutningssäkra men det innebär ju inte att det är ett normaltillstånd utan snarare att man inte blir olycklig när ett misstag sker.

Replied on: 2004/10/25 17:01:17
stift 2 (hot send) är väl ändå den som kall kopplas till mittpinnen (signal) på RCA och sedan stift 3 (cold return) till jord på RCA... Om det sedan är skadligt att lägga ihop stift 3 (cold return) och stift 1 (gnd) för att ge dem samma potential är jag inte säker på...
Fungerar gör det i alla fall...

Mvh

/Stefan

Replied on: 2004/10/25 17:30:07
Där 2 är "hot" och inte 3 stämmer det helt riktigt så. Låt oss säga att jag hade en inverterande gainklon

Kortsluten utgång är dock fortfarande lika olämpligt oavsett om man har inverterade eller icke-inverterande kopplat till ingången..

Replied on: 2004/10/25 19:05:24
Nu har jag kopplat en vanlig obalanserad signalkabel mellan UltraDrive och UcD400, via två XLR-adaptrar som har RCA anslutningar.

Dessvärre har jag fortfarande lite brum kvar, oavsett om jag ansluter förstärkaren till jordat eller ojordat uttag, fast lite mer brum, när den sitter i ett jordat uttag.

Jag begriper inte varför UcD400'an ska brumma när inte UcD180'orna gör det. Enda skillnaden, förutom fler lytar och större trafo, är P-A's softstart.

Fler förslag, någon... PLEASE?

Edit: Skulle en skiljetrafo kunna lösa problemet, eller har den inte med brumproblem att skaffa över huvud taget?

/Roland

Replied on: 2004/10/25 21:05:31
Du kan inte ta en bunt rackarns fina bilder från väl valda vinklar så att man kan se hur du gjort? Brumma ska det ju inte göra...

I de fall jag har haft jordslingor som jag velat bryta snabbt har jag använt en skiljetrafo för signaldelen. Även om du inte behöver eller vill ha det så kan det vara ett sätt att snabbt konstatera att det faktiskt är via signaldelen som brummet uppstår.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=540&iItemId=19104

Replied on: 2004/10/25 22:08:54
Aha, en sån däring Biltema-manick hade jag redan mellan datorn och H/K'n så jag hängde den på signalsladden till UcD400'an men då "knäppte" det i vänster högtalare så jag anslöt dem en och en istället och då försvann khnäppandet, men inte brumet. När jag skiftade höger och vänster på skiljedrosseln, så ökade brumet istället, men utan knäppandet. Mycket skumt!

Jag tror ändå man kan dra slutsatsen att brumet inte kommer med, insignalen, trots att brumet försvinner om jag rycker ur signalkabeln. Skumt är det, tycker jag iaf.

Bra bilder kan jag dessvärre inte ta med min digitalkamera, då jag inte har någon makrofunktion.
Det här är nog det bästa jag kan åstadkomma.

Det här är schemat jag använt mig av.

Det slog mig att jag kommit på en sak till som skiljer mellan UcD 180 och UcD400.
På UcD180 har jag lagt den "lilla" brytarens jordning på XLR-chassikontaktes jordbleck, medan jag mera strikt följde anvisningen på UcD400 och anslöt den "lilla" brytarens jordpunkt mellan lytarna i nätdelen så som deras schema visar. Det är de gröna tvinnade trådarna som man skymtar i botten på lådan och som jag fixerat med en klick smältlim.

/Roland

Reply author: Jodå
Replied on: 2004/10/26 00:47:18
Det du också kan prova är att (om alla apparater sitter i jordade 230V uttag) klippa jorden i signalkabeln. Upphör brummet i det fallet beror det på sk. jordslingor.

/J

Replied on: 2004/10/26 09:45:19
Det var ju det han just testade...

Paradigm:
Som det ser ut kan det mycket väl vara så att du får störningar från kondensatorbanken. Ta en bit stålplåt och isolera den (tejpa papper på båda sidor eller tejp eller nåt) och kila in den mellan kondingarna och modulerna så att de skärmas av helt från dessa. Enkelt test...

Har du dessutom dubbelkollat att alla högtalarkontakter verkligen är isolerade från chassit?

Ser dessutom att du har kopplat som centertap på trafon. Bryggarrangemanget ser då lite skumt ut eftersom du normalt inte skall koppla ihop lindningarna när du använder två bryggor utan endast om du använder en brygga. Trafon har ju separata lindingar så vad händer om du bryter upp den kopplingen?

Replied on: 2004/10/26 09:56:59
Lite kommnentar Roalnd, du bör ha varistorn för mjukstarten. En generell regel är att ha skydd först, som kommer grejorna man behöver skydda.

Replied on: 2004/10/26 10:52:34
-Jodå

Jodå, jag har provat att ha alla apparaterna i jordade uttag och då var det framför allt Behringerna som brummade värst. Om jag sen kör balanserat eller obalanserat, tycks inte förändra läget särskilt mycket och oavsett vad jag gjort hittills har det hela tiden funnits ett svagt brummande. Jag har t.o.m. lyft bort UcD400'an och kopplat in den ena UcD180'an i stället och ändå så brummar det svagt, så jag börjar misstänka att problemet ligger någon annan stans. Ska nu prova att byta ut UltraDriven och se om det gör någon skillnad.

-peranders

Tycker du att jag ska lägga varistorn över nätströmbrytaren istället?
Jag la den där för jag vill minnas att du tidigare skrivit någonstans att den bör ligga över relät.
Föresten skulle jag vilja passa på och fråga om det är OK att lysdioden över softstarten vid av- och påslag lyser upp väldigt kraftigt ett kort ögonblick?

-UrSv

Måste det vara stålplåt? Går det inte med koppar?
Kopparplåt har jag nämligen en kvar del hemma, men inte så mycket stålplåt som jag skulle kunna bocka till.

När det gäller trafon så är det bara så som det ser ut på schemat. Det var enklast att göra så i Powerpoint. I verkligheten så är det ingen förbindelse mellan den röda och den bruna tråden som kommer ut från trafon. De går raka vägen till var sin brygga.

/Roland

Replied on: 2004/10/26 11:40:55
Pröva du med koppar. Bra att det var schemat som var missvisande.

Replied on: 2004/10/26 17:25:56
Bra, då ska jag bocka till en plåt till i morgon efter jobbet. Idag jobbar jag sent.

Skumt ändå att det börjat brumma sådär efter att jag bytt bort Sentec monoblocket mot UcD400 och att det därefter inte upphört trots att jag nu ersatt UcD400'an med den ena UcD180'an och att jag även bytt ut Behringer UltraDriven och prövat med olika sladdar, liksom obalanserat.

Fast ibland verkar det som om det av och till brummar mer eller mindre.

/Roland

Reply author: kvistarn
Replied on: 2004/10/26 19:26:59
hoppas du får ordning på brummet ifall det drabbar fler.... vad har du förresten använt för kabel i steget till lågnivån till hypexmodulen? nån skärmad grej eller bara vanliga kablar?
sen får man fråga vad alla de små kondingarna är bra för i nätagget?

Replied on: 2004/10/26 21:32:59
Lågnivåkabeln är en signalkabel som normalt sitter mellan CD-ROM'en och ljudkortet där jag bara bytt plats på stift 2 och 3.

Kondingarna på 100nF och även motstånden på 100 Ohm är till för att ta bort ringningar som uppstår vid likriktningen och även ta bort HF störningar om jag inte minns fel.

Du kan läsa om det på Elliot sound.
http://sound.westhost.com/psu-wiring.htm

/Roland

Replied on: 2004/10/27 20:18:55

Nu är brummet BORTA!

Det visade sig att felet, egentligen inte var något fel. Därav
När jag hade gjort allt man kunde göra, OK... nästan iaf, så tänkte jag som sista desperata utväg slita loss alla sladdar bakom racket, d.v.s det där råttboet som bara växer och växer i takt med att apparaterna bara blir fler och fler och så rätt var det är så blir det bara för många förgreningsdosor!

När jag så började om från början, passade jag samtidigt på att märka upp var jag har alla faser och nollor och när allt var anslutet fick jag dessutom en hel förgreningsramp över och såg då samtidigt till att alla ljudapparater sitter i samma uttag.

Nåväl,... för att göra en snabb sammanfattning av det hele så blev det helt fritt från brum när jag var klar. Inte minsta antydan till brum och det känns också väldigt skönt att jag inte hade gjort något fel när jag byggde förstärkarna.

Jag har också prövat att skjuta in en plåt mellan modulerna och kondingbanken, men det gjorde ingen som helst skillnad, så jag tror jag hoppar över det så länge för det är himla trångt ändå i apparaten.

Nu kan jag äntligen koppla av och koncentrera mig på att NJUTA av musiken igen!

Låt mig bara få tacka alla igen som engagerat sig i mina bekymmer.

/Roland

Replied on: 2004/10/27 20:29:35
Gratinerar! Skönt att sökandet efter brumorsaken är över. Lyssna on!

Replied on: 2004/10/27 22:27:33
Jaha, då har jag också en Hypex UcD 400 som står och spelar, inget
brum, bara rent ljud direkt .

Konstigt med leveransen bara, kom in i huset vid elva tiden, endast
morgontidningen låg på bordet, gick upp på ovanvåningen till mitt
kontor för att ringa ett samtal. Tio minuter senare ner igen och på
bordet låg där en påse från Hypex , budet lyckades ta sig förbi
en tydligen kass vakthund, in i köket och leverara utan ett knyst.

Reply author: Mickeman
Replied on: 2004/10/28 09:10:18
Det låter som om den goda Hypex-fen har varit hos dig. Har du lagt sönderbrända kondingar under kudden nu igen?

Replied on: 2004/10/28 16:16:25
-P-G J

...och var är bildbevisen???

-Mickeman

AHA, det är så man ska göra. Kan ju inte skada försöka iaf.
Tack för tipset!

Nyfiken på en utvikning av "Think outside the box", ifall det har en filosofisk vinkling. Kanske nåt att PM'a eller maila om!?

/Roland

Replied on: 2004/10/28 16:49:47
Hade jag kommit in på knaak, vet inte vad felet är, så jävlar....

Replied on: 2004/10/28 17:04:02
Knaak funkar kalas. Kyckling?

Replied on: 2004/10/28 17:05:59
Annars kan du prova Photobucket.
http://photobucket.com

/Roland

Replied on: 2004/10/28 18:23:08
Provar

Se på F*n, det gick utan FileZilla

Transformator: 2*40V 500VA, fyra Rifa 10000uF/100V.

Replied on: 2004/10/28 18:41:07
Gött. Ser supernajs ut. P-A har bidragit med "DC-fälla" ser jag.

Men vars är det fjärde buntbandet?

Replied on: 2004/10/28 20:49:25
Äsch, jag hade glömt de blå tåtarna, var tvungen att släppa loss
kondingen en stund.............

Replied on: 2004/10/28 22:03:17
Huggarns, vilka rejäla alubitar du hittat P-G!
Är dom möjligen från Metallvaruhuset, eller rent av specialbeställda?

Är det en softstart uppe till vänster?

Jag har själv funderat på det där med DC-fälla, men vet inte riktigt när och varför de behövs och även funderat på en skyddskrets för utgången, men vet inte riktigt vad jag ska ha.
Har också hört att skyddskretsar inverkar menligt på ljudet.

Nån som kan tänka sig att sprida lite ljus i saken?

/Roland

Replied on: 2004/10/28 22:51:22
Plundrade Metallvaruhuset i våras .

Softstart är rätt, hittade den i AoE.

UdC'n har varit igång hela dagen, den är lite ljummen, Zappen blev
faktiskt riktigt varm, och ljudet den ger ifrån sig är riktigt bra.

Replied on: 2004/10/29 12:08:05
Har du möjlighet att lägga en termometer ovanpå förstärkaren och läsa av när temperaturen stabiliserat sig och även göra en noggrannare jämförelse med Zappen?

Jag har ju två UcD180, men kan konstatera att det skiljer två grader i arbetstemperatur mellan dem. Två grader är ju iofs inte så mycket men eftersom de är byggda likadant bordet det rimligen inte vara så stor skillnad. På den första jag byggde, ligger temperaturen på 28 grader och den andra på 30 grader.

Min UcD400 håller 29 grader.

/Roland

Replied on: 2004/10/30 08:46:57

"UcD180 and UcD400 now available with AD8620 input buffer"

Vad är det för något?

/trango

Replied on: 2004/10/30 11:48:32
Jag är inte helt säker, men det har framförts önskemål om andra OP-ampar på DIYAudio, så kanske det är något sådant. Några har också redan moddat och byggt om modulerna.

Någon annan som följt den diskussionen och kan ge ett bättre svar?

Själv är jag mer än nöjd så som de är och känner inget som helst behov av att bygga om dem och har därför inte heller fördjupat mig i de diskussionerna.
Jag är inte heller säker på om det ger annat än "snake oil" effekter.

/Roland

Reply author: kvistarn
Replied on: 2004/10/30 12:33:14
per-g, vart köpte du trafon nånstans?

Replied on: 2004/10/30 12:51:13
Kvistarn, transformatorn inköptes från RS, billigare än ELFA.

HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window