Print Page | Close Window

Radiostyrd bil tråd *tips, trix och lite bilder*

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61270
Printed on: 2014/07/31

Topic:

Topic author: Guru
Subject: Radiostyrd bil tråd *tips, trix och lite bilder*
Posted on: 2007/05/29 14:35:56
Köpte mig en gammal rc bil men vet inte ens hur man startar den
finns det nägra bra forum för rc bilar ?

Replies:

Reply author: mayday
Replied on: 2007/05/29 14:45:48
Pumpa fram bränsle till motorn med den röda knappen på tanken, sen måste du sån där pryl man får glödstiftet att glöda, håll den tryckt över stiftet o ryck i snöret. E den rätt inställd bilen så ska den starta. Det brukar sitta en slang från avgasröret till tanken för att avgaserna ska trycksätta tanken, gör det det? Sätt på ett filter över förgasarn med så du inte får skit i motorn.

Reply author: Guru
Replied on: 2007/05/29 14:47:29
Har inte fått hem den än men vill ju ha allt klart för mig när den är här...Tack för tipsen :)

Reply author: ztenlund
Replied on: 2007/05/29 14:49:31
Du måste ansluta bränsleslangar och skaffa ett luftfilter. Sedan chokar du lite med tryckknappen på tanken på, ansluter glödström till glödstiftet och slänger på lite gas och rycker lite strategiskt i startsnöret.

Förutsätter ju såklart att blandningen är rätt inställd (2-3 varv från botten brukar vara en vettig utgångspunkt, tänk på att för mager blandning ger dålig smörjning) och att glödstiftet är fräscht och har rätt glödtemp (om den ska gå bra) samt att motorn är i bra skick. Sedan behöver ju tomgången stå rätt också om den inte ska stanna.

Replied on: 2007/05/29 14:51:24
Glödtändare heter, kom jag på...tror jag...hrrmm Minnet sviker. Hade en 1:8 rallybil, men motorn var så kraftig och den var bakhjulsdriven så på grus var den omöjlig att köra. Och på asfalt fick man ha stora ytor, jag försökte köra på gångväg....den åkte från mig...hrmm *host*

Replied on: 2007/05/29 14:53:56
Hehe, har bara haft monstertruckar. Går att köra nästan överallt.

Dessa brukar oftast inte gå mer än 50 km/h medan rallybilarna som värst brukar gå i 80 km/h.

Replied on: 2007/05/29 14:55:42
Hur många "vuxenpoäng" gick åt skogen för oss nu? LOL

Replied on: 2007/05/29 14:56:02

Replied on: 2007/05/29 15:09:29
Skicka gärna upp bilder på era bilar...

Bilen jag har köpt är nog från slutet på 80-talet Fick den för 500 spänn så det ska fixas lite på den innan...bla startsnöre ska lagas, som nån skrev så ska slangar anslutas och filter på plats.

Replied on: 2007/05/29 15:14:09
Har inte kvar min.... Men f-n, tack vare dig blev jag sugen som attan.....hur förankra detta hos den bättre hälften???

Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/05/29 15:49:56
Det ser ut som om du har ett starthjul på den, alltså kan du använda en elektrisk starter som är guldvärd.

Se till att du har nyckel till glödstiftet, ha ett par stift i reserv med. Ta reda på vilken blandning den går på nu för man kan vinna mycket med att trixa runt med det.
Är inte bränlemängden rätt ställd så får man vara försiktig med hur man ställer den. Motorn ska INTE kunna varva ut helt för då lär du bränna den ganska snabbt. Varva heller inte för mycket utan motstånd.

Höll på med banracing för en massa år sedan o nu blir man ju sugen. En Serpent skala 1/8 hade jag o den gick som ett skrollat troll
http://www.serpent.com/product/909010/ om jag minns rätt
Motorn var en Picco 3,5 ccm
38000 varv/min 2,5 hästar
köpt av den dåvarande världrekordhållaren i linbil, över 300km/h
Fast så snabbt gick inte min om ni trodde det

Reply author: Claes_Ireland
Replied on: 2007/05/29 16:56:09
Alltså, jag har blött iden med lite polare. Alla köper likadana bilar, eldrivna blir det nog, sen tar man med en back öl och lite koner till en fotbollsplan, kör, dricker bira och garvar. Har inte blivit av men jag tycker det är en rolig ide. Vi är alla över 30 dock. :)

Reply author: cittroman
Replied on: 2007/05/29 17:04:05
Sålde min gamla elbil förra året.
Synd att jag inte hade den kvar för det satt mkt godis på den som passar direkt på din.

Gick som ett spjut och jag hade 11 olika utväxlingar till den.

Replied on: 2007/05/29 17:07:07
quote:
3" hör hemma i hörlurar

Reply author: guy gadbois
Replied on: 2007/05/29 17:09:10
Hur kul är inte sånt här? Vill ha en sån där nu...!

Kommer ihåg att jag som alltför ung sparade jul och födelsedagspengar och köpte en byggsats som pappa hjälpte mig att montera ihop. Blev skraj när vi startade den - den löpte amok och var lite för extrem som första radiostyrd bil för en ung och lättskärrad pojk... Såldes sen vidare och eldriven bil införskaffades istället..

Replied on: 2007/05/29 17:44:09
Ni som är/varit inne i gemet kan inte ni länka till sajter/forum mm där man kan hitta BILLIGA beggade glödstiftsbilar? *I värsta fall får jag försöka övertyga min bättre hälft att den är för mina syskonbarn när de kommer*

Reply author: Lovan
Replied on: 2007/05/29 17:50:06
Du ska bara köra in den tills dess?

Replied on: 2007/05/29 17:50:53
quote:
Sålde min gamla elbil förra året.
Synd att jag inte hade den kvar för det satt mkt godis på den som passar direkt på din.

Dags att köpa en ny snart då ?

Tack alla för svaren, mycket värdefull info för en som aldrig hållit i en sån här rackare, återkommer säkert med mer frågor när jag har den hemma hos mig

Replied on: 2007/05/29 17:52:15
quote:
Du ska bara köra in den tills dess?

Jag måste ju lära mig så jag kan visa dem

Replied on: 2007/05/29 20:37:35
quote:
I värsta fall får jag försöka övertyga min bättre hälft att den är för mina syskonbarn när de kommer*

Jag skyller på min 3åriga son

quote:
Det ser ut som om du har ett starthjul på den, alltså kan du använda en elektrisk starter som är guldvärd.

Vilket betyder ?

En till bild + förstorade bilder längre upp:

Replied on: 2007/05/29 22:26:17
quote:
Vilket betyder ?

Att du kan ha en manick med elmotor som du sätter på starthjulet och driver runt motorn med, du slipper rycka i snöret. Personligen tycker jag att det inte ger jättemycket eftersom jag har väldigt bra känsla för att få igång motorer så det blir ändå inte så mycket ryckande... Alla har inte den känslan alternativt är slöa och då underlättar det att ha en startmotor.

Replied on: 2007/05/29 22:36:35
Det är hjulet i fråga.

du har ett hål i bottenplattan där det sticker ut ett par mm
En starter är en hållare med ett gummihjul som drar igång motorn på ½ sek

Dom kostar en del men har man en tävlingsbil som jag hade då var man tvungen. Starter till propellerplan fungerar dom med fast då får man lägga bilen på sidan eller lyfta den. Jag minns inte hur standard bilar såg ut med du verkar ha en två stegs låda i den med Det är också en sak som slit o behövs bytas ut lite då o då

Replied on: 2007/05/30 08:44:53
Tack Johan, det verkar som jag får ta en tur till våran lokala rc shop och kolla in utbudet...

Hur är det med options till såna här bilar, brukar Kyosho har standardmått på deras modeller ? Om man nu skulle vilja byta motor, vad sätter man dit då för rimlig peng ?

Mvh

Replied on: 2007/05/30 09:31:12
Det enda du behöver tänka på vid motorbyte är att växellådan får plats o att den passar ! Du kan ha otur att du måste byta låda helt. Motorbockarna kanske behöver nya hål i plattan o du kanske behöver nya bockar med, inga stora grejer. Återigen så vet jag inte hur mycket du kan ändra på en standardbil såsom utväxling. En starkare 2.5ccm ger bättre drag o högre topphastighet pga högre varv men kan du ändra utväxlingen då jädrar !
Men innan du ens tänker på det, ta av den bakre drivremmen o snurra på hjulen. Går det trögt du har du ett antal lager att byta.

Trix: Byta olja i stötdämparna för jämnare gång(om det behövs), ändra inställningen för mjukare/hårdare efter behov.
Blanda din egen soppa
Ha rätt däck för rätt underlag
Ha alltid reserv luftfilter
Ha iaf en reservrem hemma
Det finns olika storlek på fäljar (tror jag)
Du kan byta till asfaltsdäck om du byter fäljar
Lär dig köra med sladd
Vill bilen inte alltid gå rakt - byt styrservo till ett 8 Kg

Ska du sedan gå vidare o köpa ny bil så stanna kvar vid 1/10 för 1/8 kostar skjortan. Vill du bli fattig så börjar du med banracing. Ett bra chassi kostar 4-5000 (1/8) sen tillkommer motor o växellåda för lika mycket.
Däckskostnaden är den riktigt tunga biten där. Ställer man inte in bilen riktigt på bana så är den okörbar så man får lägga ner mycket tid på att juster cambervinkel, dämpare, utväxling etc

Reply author: mace
Replied on: 2007/05/30 09:42:42
Ahhhhhhhhh

Minnena från min Kyosho Scorpion kommer tillbaka.

Jag satt ett par vinterkvällar och knåpade ihop snökedjor till bakdäcken, använde nyckelkedja

1982???

M

Replied on: 2007/05/30 09:47:26
Vill ha !!
http://www.serpent.com/product/903004

Jäkla Guru

Replied on: 2007/05/30 10:41:35
quote:
Vill ha !!
http://www.serpent.com/product/903004

Jäkla Guru

Hur "fina" måste vägarna vara för en sån där bil ?

Replied on: 2007/05/30 10:49:12
Rena o helst relativt slät, inget för gatan där hemma mao. Offroad är ljusår bättre där då man kan köra lite var man vill.

Replied on: 2007/05/30 11:07:02
Här finns det mkt "godis"

http://www.stormerhobbies.com/

Replied on: 2007/05/30 11:22:14
Här här har du en starter Guru

Replied on: 2007/05/30 11:28:10
Kommer ihåg att jag för några år sen såg ett program på discovery om ett företag som gjorde miniatyr V8 för modellbyggen, kommer inte håg vad företaget heter dock. Billiga var de inte....men j-a fräcka.

Reply author: EuphoniC
Replied on: 2007/05/30 13:08:35
Har gått och funderat på att köpa en bil ett tag nu med..

Finns det några ställen att handla på som har bra pris / bra service (i sverige förstås)?

Finns det någon fördel att välja en bil i större skala, säg 1:8 istället för 1:10?

Hur långt/länge räcker 1 liter metanol/nitro?

Hur ofta får man räkna med att saker kommer att gå sönder? Läste någonstans att man får räkna med att saker går sönder hela tiden under bilens livstid men frågan är om de avsåg tävlingsbilar och -körning?

Replied on: 2007/05/30 13:29:55
quote:
Hur långt/länge räcker 1 liter metanol/nitro?

Rätt länge, fast det beror ju på vilken bil man har... Det handlar inte om några stora mängder om man inte försöker ordna Le Mans 24 timmars hemma i trädgården.

quote:
Hur ofta får man räkna med att saker kommer att gå sönder? Läste någonstans att man får räkna med att saker går sönder hela tiden under bilens livstid men frågan är om de avsåg tävlingsbilar och -körning?

Beror ju på hur man kör och hur mycket...
Jag och polaren hade likadana bilar ett tag, han härmade mig och köpte en likadan.

I alla fall så körde jag i princip inte sönder någonting nästan. Ett antal drivaxlar gick det åt för knutarna i ändarna slits ner och sedan hoppar drivaxeln ur. Han lyckades elda upp ett antal cylindrar och foder vilket visar hur ointelligent det är med fullgas när motorn är iskall. Någon växellåda gick det också åt har jag för mig, men det hände när han satte dit en trimmotor och började köra på bränsle med högre nitrometanhalt.

Har haft en eldriven truck* också och på den gick det åt ett stort antal servoräddare (en liten plastanordning i styrningslänkaget som går sönder vid för kraftig belastning). Det berodde på att hjulen var så pass stora att belastningen lätt blev för stor vid en lite olycka. Det beror alltså lite på bilen var de svaga punkterna sitter.

Det beror således väldigt mycket på hur man kör, på vilket bränsle och hur mycket man trimmar. Precis som en vanlig bil fast här visar det sig lite snabbare... Vill man ha bästa hållbarhet så kör man på ett klenare bränsle och med orginalmotor men vill man ha en så snabb bil som möjligt... Ja, du förstår...

* Har den kvar men den står bara. Sparat den för att den är i nästan mint condition. Har dock inget batteri till den.

Replied on: 2007/05/30 13:33:13
1/8 är dyrare i sig o kräver större motor. Dom flesta reservdelar kostar ett par kr mer. 1/10 är lite svårare att köra för dom är inte långt efter 1/8 i hastighet faktisk. På bana är 1/8 4 hjulsdrivna o 1/10 bakhjuls vilket betyder att det är 2 helt olika tekniker körmässigt.

Du kör inte på ren Metanol utan Metanol - Nitro 8-10% - olja 15-20%
Man kan öka nitro mängden mer, ända upp till 25-30% men det sliter
Man kan även mixa olika sorters oljer såsom syntetolja. 1 Liter färdigblandat räcker +1 dag med mycket körning ungefär (1/8). Och man tjänar mycket på att blanda själv.

Det som går i sönder gör det oftas i krascher. Bärarmar, upphängning, kaross är det som smäller mest

Replied on: 2007/05/30 14:45:23
Weehoo nu är det nära

30 maj kl 12:32
Posten Företag Ingarvet, Försändelsen har passerat Postens Företagscenter för vidare transport till mottagarens Serviceställe

29 maj kl 21:23
Stockholm Södra, Försändelsen har sorterats

28 maj kl 19:16
Sabis Fältöversten, Posten har tagit emot försändelsen

28 maj kl 19:16
Sabis Fältöversten, Inlämnat efter sista inlämningstid. Försändelsen kan bli försenad

Replied on: 2007/05/30 15:02:24
Erkänn att du är som en treåring på (h)julafton!

Replied on: 2007/05/30 15:36:15
Både julafton och födelsedag

Reply author: Mikael2
Replied on: 2007/05/30 17:54:36
quote:
1/8 är dyrare i sig o kräver större motor. Dom flesta reservdelar kostar ett par kr mer. 1/10 är lite svårare att köra för dom är inte långt efter 1/8 i hastighet faktisk. På bana är 1/8 4 hjulsdrivna o 1/10 bakhjuls vilket betyder att det är 2 helt olika tekniker körmässigt.

Du kör inte på ren Metanol utan Metanol - Nitro 8-10% - olja 15-20%
Man kan även mixa olika sorters oljer såsom syntetolja. 1 Liter färdigblandat räcker +1 dag med mycket körning ungefär (1/8). Och man tjänar mycket på att blanda själv.

Det som går i sönder gör det oftas i krascher. Bärarmar, upphängning, kaross är det som smäller mest

Båda mina 1/10 banracingbilar är 4-hjulsdrivna En Serpent och en Kyosho. Har en eldriven Losi 1/10 trädgårdsbil också. Får nog ladda upp ackarna nu som ni går an och gör barnen sugna på att köra

Replied on: 2007/05/30 18:36:50
quote:
Båda mina 1/10 banracingbilar är 4-hjulsdrivna

Men du är inte som vi andra Det kan mycket väl vara så att det är så att det finns 4 klasser nu.

*edit*
Jag har kollat runt lite, är du säker på att det var banracer för tävling du menar ??
Hittade i deras sortiment precis, då kan man ju inte köra med sladd ju

Replied on: 2007/05/30 20:22:36
Har kollat på annonser hela eftermiddagen, tror det blir en buggy 1/8
*edit*

Jag e mäkta avis Guru, jag ska banne mig köpa en jag med !

Replied on: 2007/05/30 20:55:10
Jag vet att man lokalt häruppe tävlade på bana med dessa http://www.serpent.com/product/801012/

Kanske ingen officiell nationell klass inom banracing eller?

Replied on: 2007/05/30 21:26:18
Det är ingen tävlingsbil, här har du en 1/10 4wd
http://www.serpent.com/product/803005

Replied on: 2007/05/30 22:00:05
oj oj oj

Nu hittade jag nått riktigt kul !
Förvisso färdigbyggd men den är fullt utvecklingsbar o den har en Centax koppling !!!

http://www.hobbyprodukter.com/ws/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=807&Itemid=0

Förvisso lite tyngre än banbilarna då det inte är kolfiber men bytar man till rediga däck så får man greppet !
En sån ska jag ha, buggys e för mesar

Replied on: 2007/05/30 22:34:44
Kyosho RTR (ready to race) kit ink radio
http://www.rsb.se/filmer/20070422_ky...5T_winmovi.wmv
Helt standard förutom däcken o under inkörning.

Wrom Wrom

Replied on: 2007/05/31 00:49:55
http://www.cargel.se/oldshop/product_info.php?cPath=100&products_id=619

Nu börjar det likna nått

Reply author: rip59
Replied on: 2007/05/31 00:50:31
http://www.fg-modellsport-gmbh.de/FG-International/main-categories_e/categories-layout_e/base01-offroad_e.html
http://www.hobbytron.com/2-Foot-Mini-Cooper-RC-Electric-Car-1-6-Scale.html
http://www.slemmedreng.dk/player/f700/p749.php
http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/2006-Jet-powered-bat-suit.wmv
http://www.stukastudios.se/b52.htm

Rip

Replied on: 2007/05/31 01:18:26
Nu blir man sugen igen.

Jag tillverade eget chassie i titan på min Kyosho buggy.
Ruskigt vridstyv och hyffsat lätt.

Replied on: 2007/05/31 01:31:43
Jag har bestämt mig, det blir en 1/10 banbil !
Jag måste först bara kolla priserna på foamdäck för det varierar kraftigt alternativt hitta nån som svarvar.

http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/2006-Jet-powered-bat-suit.wmv

*edit*
Är ditt hus MS certifierat Rip ?

Replied on: 2007/05/31 01:39:17
quote:
Jag tillverade eget chassie i titan på min Kyosho buggy.
Ruskigt vridstyv och hyffsat lätt

Kolfiber Citro, kolfiber

Replied on: 2007/05/31 10:12:35
Nu har den parkerat på vårat köksbord

Ska plocka ner den för rengöring och byta ut lite delar, skickar in lite bilder senare.

Kom igen nu Cittran köp en ny så vi kan åka till Time och störa lite när dom ska inviga Classes högtalare ;)

Mvh

Replied on: 2007/05/31 10:13:54
Kul att det verkar finnas intresse för RC bilar

Replied on: 2007/05/31 10:24:20
Ut o kör bövelen tvätta kan du göra i kväll

Replied on: 2007/05/31 10:56:59
Nehejdu...har jusst plockat bort framvagn och bakvagn, måste även iväg och köpa en sån där glödpryl och lite soppa

Rc affären öppnar inte förrens 17.30 så jag har gott om tid att tvätta

Replied on: 2007/05/31 12:22:14
Du skall också köpa lite olika tjocklek på siliconolja till stötdämparna.
Och se till att det inte finns ngn luft kvar i dom.

quote:
Kolfiber Citro, kolfiber

Hade tillgång till titan på jobbet så det fick bli det.

Replied on: 2007/05/31 12:33:51
quote:
Du skall också köpa lite olika tjocklek på siliconolja till stötdämparna.
Och se till att det inte finns ngn luft kvar i dom.

Tack för tipset.

Våran lokala shop
http://www.wale.se/023/kb/h/index.php

Replied on: 2007/05/31 19:06:40
Köpte du upp hela affären?

Replied on: 2007/05/31 20:17:39
Har man tillgång då är det bara att tuta på, det är ganska fräckt att ha titan i sin Rc

quote:
Köpte du upp hela affären?

eller har Guru inte tid med oss längre

Jag kommet att sikta på en 1/10 banracer o kommer köpa till standard gummidäck med lite större diameter så man kan köra lite varstans. Sen åker foamdäcken på när man vill vara seriös

Replied on: 2007/05/31 23:21:15
Så där, nu har jag skickat iväg en förfrågan. Blir svaren dom rätta då är det wrooom wroom om nån vecka. Jag tror jag ska spela in hur den låte o lägga på bildservern. 40 000 rpm ÄR elakt !

Replied on: 2007/05/31 23:39:23
Guru, ett tips
Som du kanske har sett så sitter allt monterat på en platta som man ganska lätt kan böja vilket gör bilen ostabil. Kan du styva upp den så gör det !

Hoppas du fick liv i den idag

Replied on: 2007/06/01 06:18:45
God morgon

Monterade ihop den igår och den hoppade igång efter några drag i snöret, upptäckte då ca 23.00 att jag inte vet hur man stänger av den förlåt grannar

Replied on: 2007/06/01 06:57:58
quote:
upptäckte då ca 23.00 att jag inte vet hur man stänger av den

Replied on: 2007/06/01 06:58:35
quote:
Så där, nu har jag skickat iväg en förfrågan. Blir svaren dom rätta då är det wrooom wroom om nån vecka. Jag tror jag ska spela in hur den låte o lägga på bildservern. 40 000 rpm ÄR elakt !

Vilken blev det ?

Replied on: 2007/06/01 07:34:59
Då jag har tävlat med banbil så blir det en sådan fast skala 1/10
En halvracer kan man säga med option att köpa till dom delar som bör bytas ut om man vill tävla.
Man kör med foamdäck som standard med gummi fungerar med för lek. Man kan även sätta på offroad fälgar om man växlar ner den lite. Då behöver man inte vara rädd att man ska slå i sönder den på sten eller liknande Kör man på grus så måste man skydda innehållet för drev, växellåda, remmar ligger oskyddat.

En Team Magic G4S är det

http://www.teammagic.com.tw/en/profra.jsp?tag=proInf&id=502066&pageNum=1

Replied on: 2007/06/01 17:25:51
Idag testade jag att köra på gräsmattan...funkade inte alls då däcken är slitna och gräset lååångt :)

Fredagskvällen ska spenderas i en grusgrop för att testa bilen

Kan man sätta på en annan ljuddämpare för att få ner ljudnivån ?

Replied on: 2007/06/01 17:26:25
quote:
En Team Magic G4S är det

ser ruskigt kul ut, hur fort går en sån ?

Replied on: 2007/06/01 17:38:37
Drevar man den för bra accs så upp mot 100 km/h är inga bekymmer men 1/10 är lite mer nervösa än 1/8 då dom inte väger så många kg. Drevar man den för x-tra bra accs så runt 80-90 vilket tar ungefär 2 sec att komma upp i

Fast jag har fått lite beslutsångest, ju mer jag tänker på din buggy ju mer dregglar jag

Replied on: 2007/06/01 18:36:49
quote:
Fast jag har fått lite beslutsångest, ju mer jag tänker på din buggy ju mer dregglar jag

Användningsområdet är ju lite bredare :)

Replied on: 2007/06/01 18:50:16
Exacktemundu

Hur mycket har du varit ute nu ?

Replied on: 2007/06/01 18:56:11
Du kan köra en buggy på foamdäck också och ställa om fjädringen.
Jag körde bana innomhus på filtmatta under vintern och grus/asfalt på sommaren.
El tycker jag är en lyckad kompromiss, speciellt idag med den höga kapacitet som finns på batterierna idag.
Min toppade ungefär 60 km/h, räcker gott på 1/10

Replied on: 2007/06/01 19:09:40
Nackdelen med buggy på bana är avsaknaden av växellåda, o dia på däcken. Annars fungerar det bra

Replied on: 2007/06/01 19:18:10
Det är sant men jag tror att är man inte 100% engagerad så finns det risk för att man tröttnar snabbare på en förbränningsbil.
Och dom för en massa oväsen.

Replied on: 2007/06/01 19:20:17
Om det är nåt man tröttnar på så är det tomma batterier när man vill köra.

Replied on: 2007/06/01 19:20:25
Prova o kör utan pipa

Replied on: 2007/06/01 19:22:54
quote:
Om det är nåt man tröttnar på så är det tomma batterier när man vill köra

Har man ett par ackar så är det inga problem.
Idag kör man lätt 15-20 min på en ack (beror iofs på hur vass motor man har)

Replied on: 2007/06/01 21:21:42
Nu är jag hemmá det blev 2 timmar i grusgropen, satan va skoj det va

Replied on: 2007/06/01 21:37:36
quote:
Kan man sätta på en annan ljuddämpare för att få ner ljudnivån ?

NEJ !!
En tunad pipa kan du sätta på (om det finns till din) men den låter knappast mindre utan ettrigare. Jämför man hur din låter mot en motor ett par klasser upp då låter den som en vespa

Replied on: 2007/06/01 22:35:52
På tal om linbil, kolla det här Här snackar vi hastigheter över 300 Km/h. I början går det snabbt men ju mindre soppa det blir i tanken ju snabbare går det
http://www.youtube.com/watch?v=bGyqsdneaPE&mode=related&search=

Replied on: 2007/06/01 22:50:14
quote:
På tal om linbil, kolla det här Här snackar vi hastigheter över 300 Km/h. I början går det snabbt men ju mindre soppa det blir i tanken ju snabbare går det
http://www.youtube.com/watch?v=bGyqsdneaPE&mode=related&search=

Fort ser det ut att gå men bara runt runt runt runt....lite tråkigt i längden kanske ?

Replied on: 2007/06/01 22:57:28
Det gäller att köra snabbast i ett visst antal heat så dom jagar inte den där spänningen som race gubbarna gör. Sverige har legat på topp i många år här

Reply author: svejk
Replied on: 2007/06/01 22:59:18
Har kollat in linbilar några gånger är facinerande, helvete vad de varvar totalt sanslöst. Minns i idrottshuset hemma i Örebro på 70-talet. Dom körde inne! Rökigt mao Sovjet var där med ett flertal proffs, de vann rubbet har jag för mig.

Replied on: 2007/06/01 23:37:03
här är lite info
http://www.rfkviggen.com/articles/gardh200403.htm

Där kan du läsa Guru vad en Tunad avgaspipa gör

Svejk
Jäklar vad det måste ha luktat

Replied on: 2007/06/01 23:45:26
En polare har en båt som har tävlat i ovalracing och den har en avstämd pipa som är längre än halva båten.
Båten är en med mittskrov och två utriggare framtill klockad till 60 knop och varvar som satan.
Lite elbuggyracing.
http://www.youtube.com/watch?v=KINWmGubaI8&mode=related&search=

Replied on: 2007/06/02 07:19:05
En båt vore också skoj :)

Förresten kan man köra bilarna på vintern, finns det dubbdäck ?

Replied on: 2007/06/02 07:44:06
Vinter är ingen höjdare att köra på om man är rädd om grejerna. Kylan gör att plastdelarna knäcks lätt o motorn kommer inte upp i arbetstemp. För mycket fukt är heller inte nyttigt för delarna som sitter i. Men kan man skydda vissa delar så visst går det.

Dubbdäck finns kanske men jag vet inte

Replied on: 2007/06/02 10:48:32
Tack Johan och alla andra för alla svar :)

Replied on: 2007/06/02 15:17:55
Tack själv, tack vare dig så kommer jag köpa med

Reply author: rip59
Replied on: 2007/06/02 15:24:41
Kanske Guru skall betala då

Rip

Replied on: 2007/06/02 17:05:31
Bättre kvalitet på videos här.

2wd 1/10 Elbuggy.
http://www.klemmfilms.com/euro06/a2_2wd_large_qt.html

4wd 1/10 Elbuggy.
http://www.klemmfilms.com/euro06/a1_4wd_large_qt.html

Replied on: 2007/06/02 18:22:06
quote:

Yep !!

Tack för länken Cittro

Reply author: EngelholmAudio
Replied on: 2007/06/02 18:31:29
Jädrans va kul det där ser ut!

Replied on: 2007/06/03 06:34:35
quote:

Nix

Förresten finns det några Svenska Rc forum ?

Replied on: 2007/06/03 12:46:43
Du har ett par men dom är inte stora, väldigt lokala o deras bandbredd är hemsk. Sök på RC +forum på Google

http://www.rsb.se/ - det största tror jag
http://absolutrc.se/index.php?option=com_smf&Itemid=26#1 - märkesbundet

http://www.svegsrcklubb.se/e107_plugins/forum/forum.php Svegs RC klubb

http://www.vast-8.se/typo3/index.php?id=41 Länkar till allt möjligt om Rc bilar i landet o utomrikes

Reply author: Leffler
Replied on: 2007/06/03 19:29:04
Festligt! Precis en sådan har jagl! Fast min har svart kaross med MTV-dekaler, coolast i stan i början av 90-talet... Den ligger på landet, och dras igång ibland på sommaren, men nu har luftfiltret saligen avsomnat, och förgasaren är ingen höjdare (den går inte att ställa tillräckligt snålt). Men det är grymt kul med riktiga leksaker!

Jag kom in på flygplan senare, men nu var det längesedan. Däremot byggde jag ihop ett linflygplan förra sommaren, med en Cox baby bee i nose, men jag har inte testat det ännu.

Replied on: 2007/06/03 20:00:02
quote:
Däremot byggde jag ihop ett linflygplan förra sommaren, med en Cox baby bee i nose, men jag har inte testat det ännu.

Minimi motor
Råd: ha längre lina än vad som står i manualen, jag stöp på näsan den första gången jag flög med en sån.

Replied on: 2007/06/03 23:30:22
quote:
Cox baby bee

Den motorn har funnits sedan urminnes tider tror jag, en klassiker.

Replied on: 2007/06/03 23:35:20
Mitt första linplan fick jag när jag var 14-15 år, det hade en Cox mini bee
Det var 25 år sedan

Replied on: 2007/06/04 08:45:27
Ånej jag har upplevt mitt första RC haveri Tappade en skruv till bakvagnen vilket medförde att en drivaxel ramlade ur.
Hitta en drivaxel i grusgrop är nog knepigare än att hitta en nål i höstack

Blir en tur till lokala shoppen igen

Replied on: 2007/06/04 11:09:40
Loctite

Replied on: 2007/06/04 22:34:23
När vi var ute o lekte med en Minimoto i helgen så hittade jag en gammal Velodrom som skolan har haft för cykelträning. Den är ungefär 2 meter bred o 50 meter lång (jag hade inte vågat cyckla där) o den är som gjord för RC körning Den behöver sopas ren lite sen är den i körbart skick !
Jag är på PG med så han tar o fixar en bana med sin "lilla" hjullastare där hemma sen jäklar i det

Grabben o jag kommer att skaffa varsin buggy (1/8) sen hittade jag en beg banbil i tävlingsskick hos en bekant som jag kommer att vara lite seriös med.

En gammal hobby har blommat ut förfullt, det kommer att bli en rolig sommar

Replied on: 2007/06/04 22:58:31
quote:
det kommer att bli en rolig sommar

Lyllo dig.

Replied on: 2007/06/04 23:05:35
Med tanke på att dom kommer att härja i lägenheten hela sommaren så skämmer jag bort mig lite x-tra i år Nu ska jag bara övertala Eva att prova med. Hon är sugen det syns men vågar inte, men vänta bara

Replied on: 2007/06/05 08:08:41
Jag blir mer och mer sugen, tänkte nu höra med er som "har koll på läget" vad ni tror om en
Protech YADA ST RTR? Kostar 4299.- och pressar min budget en del så jag vill förstås att jag ska bli nöjd.

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=106838&group=2&subgroup=12

Så vad tror ni om denna, är det en bra bil eller finns det mycket bättre för samma pengar?

Replied on: 2007/06/05 09:59:11
Jag är också sugen på en ny, har märkt att den jag har nu (se sid 1) har stora begränsningar i dämpare osv. börja byta ut delar känns som slöseri. Jag har kollat in Traxxas Jato 1/10 2wd

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=104673&group=2&subgroup=212

Replied on: 2007/06/05 10:02:14
Euphonic:

Finns en sån där på Blocket för 3600kr
http://www.blocket.se/vi/10275224.htm?ca=11_s

Video Yada ST:
http://www.protech.be/video/yadast.wmv

Traxxas Jato:

http://www.traxxas.com/ftp/jato_mov/Jato_allterrain.wmv

Replied on: 2007/06/05 10:10:23
JATO RTR är inte aktuell för mig eftersom den har för stor motor och går för snabbt (nästan 100km/h), såg att den inte rekommenderas till nybörjade och då det inte bara är jag utan lika mycket mina söner som är 4 och 6 år som ska använda den så går den bort ur bilden -- men i övrigt så jag har nog dreglat mest på just den bilen

Replied on: 2007/06/05 10:17:05
4 år och en sån där bilen blir nog svårt, 6 år är väl på gränsen ?

Replied on: 2007/06/05 10:18:37
Guru: Där var den ju rätt mycket billigare faktiskt, frågan är om jag har någon fördel att köpa från en butik jag kan besöka.

Hur brukar det egentligen vara med garantier på sådana här bilar? Läste någonstans att garanti inte gäller förrutom att den ska fungera vid leverans då den här typen av produkter utsätts för stora påfrestningar och mer eller mindre kommer att gå sönder.

Replied on: 2007/06/05 10:48:45
quote:
Hur brukar det egentligen vara med garantier på sådana här bilar? Läste någonstans att garanti inte gäller förrutom att den ska fungera vid leverans då den här typen av produkter utsätts för stora påfrestningar och mer eller mindre kommer att gå sönder.

Garantireklamation är inte lätt när det kommer till RC
Brister en bärarm o resten av bilen är 100% ok då kan man kanske fixa det.

Råd:
Kolla om bilen är fullt kullagrad, det snålas ganska mycket med det.

Om det är ett Kit med radio, är det en AM eller FM ?
FM är bäst

Styrservot på en 1/8 måste vara på minst 8 Kg för att det ska fungera bra !

Vid köp av ny bil med motor, kör in motorn på RÄTT sätt !!!!!

Handla utomrikes, även med moms så blir det mycket billigare. Mins jag rätt så är tullsatsen väldigt låg.

Köp ett känt fabrikat - Kyosho - Serpent - Habao - Tamiya - Mugen etc

Länk www.rcmart.com
Välkänd o bra sida från HK

Replied on: 2007/06/05 11:17:09
quote:
Handla utomrikes, även med moms så blir det mycket billigare. Mins jag rätt så är tullsatsen väldigt låg.

Gruppköpsdags ?

Johan: Hur är HPI's bilar ?

Replied on: 2007/06/05 12:01:08
Jag tänkte skriva ett par rader om hur man kör in en motor men sen kom jag på den här sidan

http://www.ofna.com/guide.html

Vissa märken rekomenderar annat sätt men generellt så stämmer det här bra

Replied on: 2007/06/05 12:03:36
Nån speciell modell ??

HPI är lika bra som dom andra o som dom andra skiljer det sig mycket mellan modellerna.

Edit
Kollade runt lite, man kan tjäna en del på vissa modeller medans andra är det lite värre med.
http://www.cargel.se bra priser överlag

Replied on: 2007/06/05 12:50:44
EuphoniC:
Har du funderat på elbil?

Replied on: 2007/06/05 14:37:08
cittroman: Nej, främst för att det känns oerhört jobbigt med batterier, och har man små barn så har man redan en halv miljard andra leksaker som kräver uppladdning och som de har roligt med en liten stund, men sedan tar batteriet slut och därmed också det roliga.

Bättre att bara tanka upp bilen igen, tuta och köra ...även om det i sig säkert för med sig ett antal andra potentiella "problem".

Så, det måste bli en nitro!

Replied on: 2007/06/05 17:36:13
För er (även jag) som kollar på beg var uppmärksamma på rena lögner i annonserna !!

http://www.blocket.se/vi/10839673.htm?ca=23_11_s
3500 :- för en skrothög som inte har ett dugg gemensamt med en tävlingsbil !

Bra pris !!
http://www.blocket.se/vi/11960490.htm?ca=23_11_s

Replied on: 2007/06/05 18:06:37
quote:
Jag blir mer och mer sugen, tänkte nu höra med er som "har koll på läget" vad ni tror om en
Protech YADA ST RTR? Kostar 4299.- och pressar min budget en del så jag vill förstås att jag ska bli nöjd.

Mycket bra bil men lite dyr

En massa edit här då jag inte har hunnit att kolla allt ni har visat

quote:
Jag är också sugen på en ny, har märkt att den jag har nu (se sid 1) har stora begränsningar i dämpare osv. börja byta ut delar känns som slöseri. Jag har kollat in Traxxas Jato 1/10 2wd

Mycket i den bilen är internt vilket låter bra men hur är det med servicebiten ? Kan man dela växellådan för att smörja eller ändra utväxlingen tex. Jag har aldrig hört talas om en låda som ser ut som på den bilen. Ju mer jag läser ju mer drar jag öronen åt mig. Mycket tekniskt mumbojumbo som jag aldrig har sett och inte hittar hos nått annat märke. Jag INGENTING om motorns data, inte ens på deras sida o det är riktigt illa !. Man verkar bli helt låst om man köper den där bilen.
Och startern som anänds, vad 17 är det för påfund ??
Nä håll er borta från den !

Replied on: 2007/06/05 18:30:52
quote:
Bättre att bara tanka upp bilen igen, tuta och köra

Det gör du med batteriackarna också, har man 3 ackar har man alltid en färdigladdad när det är dags.

Hmmm verkar vara ett massivt motstånd mot elbilar.

Replied on: 2007/06/05 18:54:45
Det är inte lika kul helt enkelt

Replied on: 2007/06/05 19:18:27
De låter ju inte lika coolt heller

Replied on: 2007/06/05 20:50:39
Johan: Tack dina tips är guld värda

Replied on: 2007/06/05 21:22:33
Fy för er

Nu är jag sugen igen, på elbuggy naturligtvis.

Replied on: 2007/06/05 22:04:39
quote:
Fy för er
Nu är jag sugen igen, på elbuggy naturligtvis.

Du får väl leta reda på någon med Cittra kaross

Replied on: 2007/06/05 22:29:26
Med en metanolmotor så hade det nog varit den första Cittran som låter som en bil

Soooorrryyyy

Replied on: 2007/06/05 22:32:36
quote:
Johan: Tack dina tips är guld värda

Hoppas det iaf
Jag kommer att vara iväg ett i nästan 1 vecka nu så du vet.
Ligger det fråger i tråden så svarajag när jag kommer tillbaka.

Replied on: 2007/06/05 22:56:32
quote:
Med en metanolmotor så hade det nog varit den första Cittran som låter som en bil

Visserligen en pugge 205 men konverterad med en lika motor som i min BX.
http://www.youtube.com/watch?v=3RwVOhmWsKc&mode=related&search=

Ursäkta OT.

Replied on: 2007/06/05 23:15:13
Med min smalbensspark så är OT fullt tillåtet

Replied on: 2007/06/05 23:28:23

Usch vad det låter illa.

http://www.youtube.com/watch?v=K8_0WYTw8MQ

http://www.youtube.com/watch?v=81hehK041Zc&mode=related&search=

Replied on: 2007/06/05 23:53:35
Tomgången på en sådan bil ligger runt vad din cittra klarar av att varva max

*edit*
En ovan/nybörjare som inte vågar ta i är det
http://www.youtube.com/watch?v=s2v9qciOxXw&mode=related&search=
Kval = huller om buller

http://www.youtube.com/watch?v=d7BaDtw2Oco&mode=related&search=
Så här ska det se ut

Wroom wroom
http://www.youtube.com/watch?v=Mq99kgf428g
http://www.youtube.com/watch?v=NZQ_AXYeKbI&mode=related&search=

Hundra ilskna bi
http://www.youtube.com/watch?v=nhyUtaZ5aFI&mode=related&search=

Replied on: 2007/06/06 00:43:14
http://www.youtube.com/watch?v=mutb7KgA9NM&mode=related&search=

den motorn skulle man kanske ha haft !

Replied on: 2007/06/06 07:30:12
Här kommer en länk till Rc forum med köp/sälj det borde gå att hitta nå skoj där
http://rsb.se/arena/

Replied on: 2007/06/06 10:37:40
quote:
den motorn skulle man kanske ha haft

Det är så häftigt med dom som bygger sina egna modellmotorer, snacka om finmekanik.

Replied on: 2007/06/06 20:57:25
Nybörjarfråga.....:

Hur fäster man däcket på fälgen ?

Replied on: 2007/06/07 10:47:16
quote:
Jag tänkte skriva ett par rader om hur man kör in en motor men sen kom jag på den här sidan

http://www.ofna.com/guide.html

Vissa märken rekomenderar annat sätt men generellt så stämmer det här bra

Jag läste detta med hur man ska ställa in och köra in motorn på rätt sätt.

Men om man köper en "RTR" visst är det så att motorn redan är inställd rätt OK eller måste jag ändå börja med att ställa in tomgång och hur mycket bränsle den får vid höga/låga varv?

Sedan får man köra med ojämn gas och att det lungt första handfullen tankar förstås.

Antar jag fel?

(Har bestämt mig för en Yada ST RTR)

Replied on: 2007/06/07 12:13:22
quote:
(Har bestämt mig för en Yada ST RTR)

Bara o gratulera till köpet, det blir nog en skoj sommar för er

Replied on: 2007/06/07 12:48:40
quote:
Nybörjarfråga.....:

Hur fäster man däcket på fälgen ?

Dom limmar man fast.

Replied on: 2007/06/08 00:43:31
Nya däcken på plats, jäklar vilken skillnad det blev i acc...tror mest det beror på att ett av dom gamla däcken inte var riktigt limmade utan slirade på fälgen

Mvh

Replied on: 2007/06/08 09:45:39
Har du skumgummiinlägg i dom?

Replied on: 2007/06/08 10:22:50
Vart köper man bränslet (16%igt) billigast via nätet (ingen lokal handlare tyvärr) ?

Replied on: 2007/06/08 10:23:31
quote:
Har du skumgummiinlägg i dom?

Var icke nödvändigt enligt säljaren

quote:
Vart köper man bränslet (16%igt) billigast via nätet (ingen lokal handlare tyvärr) ?

Tror inte man får skicka bränsle via post är dock inte 100% säker.

Reply author: Orpheus
Replied on: 2007/06/08 17:06:07
Kan man få en skaplig el-buggy för 2000kr???

Ge gärna förslag(är helt novis men jävligt sugen)

Patrik

Replied on: 2007/06/08 17:35:44
quote:
Tror inte man får skicka bränsle via post är dock inte 100% säker.

Nej, man får inte skicka brandfarliga vätskor med Posten:
http://posten.se/c/info_farligt_gods

Replied on: 2007/06/08 18:30:15
Klart intressant.

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=102955&group=2&subgroup=210

http://www.traxxas.com/products/electric/bandit/trx_bandit.htm

En lite billigare modell med standard 540 motor (lite slö)
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=106365&group=2&subgroup=210

Köp till 2st extra batteriackar och en 12v laddare.

Reply author: Jimmy
Replied on: 2007/06/09 12:21:19
hej du kan få en jätte bra el buggy för dessa pengar..

sök på miniracing klubbar ..

ps jag har en en 1:18 gör runt 100km/H till salu ?
pris runt 4000:-

mhv jimmie

Replied on: 2007/06/09 12:23:25
traxxas bandit..

kolla om det finns slirkoppling på den ..

kullager ? eller glidlager ?

sen är bilen gammal som gatan !!

Reply author: Goffe
Replied on: 2007/06/09 12:47:47
Åh..min tidigare hobby innan RC-flyg och DIY Audio..

Kolla in den här videon! Drifting med RC-bil
http://www.youtube.com/watch?v=vk1AwgFn6sw

Replied on: 2007/06/09 16:04:59
quote:

Fy i h-e vad fräckt!!!
Vad skulle behövas för att kunna göra nåt liknande

Replied on: 2007/06/10 19:39:47
quote:
Jag läste detta med hur man ska ställa in och köra in motorn på rätt sätt.

Men om man köper en "RTR" visst är det så att motorn redan är inställd rätt OK eller måste jag ändå börja med att ställa in tomgång och hur mycket bränsle den får vid höga/låga varv?

Sedan får man köra med ojämn gas och att det lungt första handfullen tankar förstås.

Antar jag fel

Motorn är ställd för inkörning så den går på fett blandning. Så efter inkörning så börjar man ställa den snålare stegvis. Beroende på motor så kan du ha 2-3 nålar.
Tomgång - lågvarv - högvarv har motorn bara två då delar tomgång o lågvarv på samma nål kan man säga. Som jag skrev innan så är alla tillverkares råd för inkörning ungefär det samma men känsligheten på nålarna är det inte så läs vad manualen säger.

Mer.....................

Skummgummi i däcken gör mer än vad man tror för väghållningen ! Tittar man på däcken så ser man att sväller ungefär som dragsterdäck gör.

Bränsle............
Nitro är explosivt !
Fraktbolagen tar det men jäklar vad frakten kostar när dom röda trianglarna klistras på paketet. Men du kan köpa via nätet men det kostar ! Att blanda själv är annars den bästa lösningen tycker jag. Men det är en liten konstform om man vill ha ut max från motorn så visst finns det fördelar med att köpa.

Replied on: 2007/06/10 20:25:08
Dumma dummar frågor, men vad gör man när man är ovis

Har du några instruktioner om hur / vad man blandar när man blandar själv, ex. 16% nitro är en blandning av vad? Och vart kan man normalt köpa ingredienserna?

Såg det fanns någon RC-klubb här i stan som köper hem och säljer bränsle vidare, kanske kan vara något, men de lär ta ut bra extra betalat för det kan jag misstänka, så vida man inte är medlem dvs.

Replied on: 2007/06/10 20:51:56
Det finns inga dumma frågor när man inte vet

16% Nitro säger hur många % Nitro som finns i, resten är metanol o ricinolja. Oljeblandingen kan trixas lite med också, man mixar ricin med syntetolja. Hur man blandar är helt o hållet beroende på motor o körstil. Man kan ha upp till 25% Nitro när det handlar om seriös racing men för oss amatörer räcker 16% gott o väl.
15-20% olja är ungefär vad man nyttjar o alla ingredienser finns hos den lokala Rc affären (Vet ej hur det är med nitro nuförtiden)

Replied on: 2007/06/10 20:57:20
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Fy i h-e vad fräckt!!!
Vad skulle behövas för att kunna göra nåt liknande

Däck o underlag som passar ihop så man kan glida fram
bakhjulsdrift är nog ett krav o att det är en elbil

Replied on: 2007/06/10 21:05:17
quote:
Däck o underlag som passar ihop så man kan glida fram
bakhjulsdrift är nog ett krav o att det är en elbil

Ok, det går inte med metanolbil? Synd, e ju en sån jag vill ha. Elbil känns som att man får köpa till massa accar så att det roliga inte tar slut på 5 minuter.

Replied on: 2007/06/10 21:09:41
Går o går
Det handlar mest om att elbilar är mer x-akta när det kommer till gaspådrag. En metanolbils register är jättestort men skillnaden mellan tomgång o fulltös rent fysiskt på förgasaren är inte stort. Dom är för nerviga helt enkelt.

Så det går nog men är samtidigt mycket svårare.

Replied on: 2007/06/10 21:14:49
oki, desto mer utmaning ;-)
Skulle man inte kunna trixa med utväxlingen till gas/broms servo?

Replied on: 2007/06/10 21:18:19
Jo visst kan man det, med en radio som stödjer utslägsändring. Vilket inte är nåt ovanligt men inte på dom billigaste.

Replied on: 2007/06/10 21:24:46
ok. men billigt måste det vara, man har ju en annan hobby som slukar pengar....

Replied on: 2007/06/10 21:25:18

Replied on: 2007/06/11 08:10:08
Nu ska det bytas motor, borde väl igentligen köpa en ny bil istället men äh det känns lite mer DIY att mecka med en gammal begagnad

Nu sitter det en O.S .12 CZ-R har inte hittat någon info om den.
Tips på utbytesmotor för rimlig peng mottages gärna.

Skulle en Kyosho GS15 funka eller Thunder Tiger Pro-18BXP ? båda finns på Tradera.

Mvh

Replied on: 2007/06/11 09:05:01
Vad blir egentligen konsekvenserna av att köra på 16%, 20% eller 25%ig nitro?

Eftersom man kör på ex 25% när man "tävlar" så är det förstås inte så svårt att förstå att det ger mer effekt, men resultatet borde väl samtidigt vara att motorn går varmare och att den slits snabbare. Om man som jag inte har någon ambition att köra så snabbt som möjligt så är det väl att före dra att köra på 16% och en relativt fet blandning för att ge motorn en så lång livslängd som möjligt.

Korrekt?

Replied on: 2007/06/11 10:16:39
quote:
Nu ska det bytas motor, borde väl igentligen köpa en ny bil istället men äh det känns lite mer DIY att mecka med en gammal begagnad

Nu sitter det en O.S .12 CZ-R har inte hittat någon info om den.
Tips på utbytesmotor för rimlig peng mottages gärna.

Skulle en Kyosho GS15 funka eller Thunder Tiger Pro-18BXP ? båda finns på Tradera.

OS gör fina stabila motorer som används väldigt mycket inom flyg
Du har en 1/10 bil antar jag ?
Då ska du ha 2.1 - 2.5 ccm motor
Ditt största bekymmer blir att få plats med en ny motor. Dom flesta har avgasrörsfästet på baksidan så du får rikta pipan bakåt.
Har du manual till bilen då kolla hur lång motorn är ink utgående axel. Det måttet är det absolut viktigaste !
du har ju med snörstart så du borde kunna få det mesta utan snörstart att passa.

Som jag har skrivit innan så har du en äldre standard bil o där finns inga standard mått på dom. Kan du ta med kärran in till en affär för råd så är det nog den bästa lösningen.
Frågan är hur mycket lönt det är att byta motor

Replied on: 2007/06/11 10:32:49
quote:
Vad blir egentligen konsekvenserna av att köra på 16%, 20% eller 25%ig nitro?

Eftersom man kör på ex 25% när man "tävlar" så är det förstås inte så svårt att förstå att det ger mer effekt, men resultatet borde väl samtidigt vara att motorn går varmare och att den slits snabbare. Om man som jag inte har någon ambition att köra så snabbt som möjligt så är det väl att före dra att köra på 16% och en relativt fet blandning för att ge motorn en så lång livslängd som möjligt.

Korrekt?

Ungefär rätt
% oljemängd försöker man alltid hålla till samma för smörjningens skull, så slitaget med 25% är både värme men mest mekaniskt slitage då motorn varvar sanslöst lätt ! Ställer du en 20% riktigt snålt så går den bilen lika snabbt men bränner i sönder snabbt pga dålig smörjning.

Allt handlar om att motorn rätt ställd men att ändra nålarna liiite för att kräma ut lite till är väldigt lätt gjort tills ....................POOOFF

Glöm inte att foder o kolv är förslitningsdetaljer som man bytar ut med jämna mellanrum !

Replied on: 2007/06/11 11:20:41
Tack Johan :)

Kanske en sån här skulle funka, ska mäta lite o se vad jag får plats med...Den har avgaserna går ut på sidan.

Spec enligt nedan;
Sidoutblås
volym; 2.62cc eller 0.16 cu. in.
Borrning; 15.75mm
Slag; 14mm
Varv arbetsområde; 4000-38000R.P.M
Max effekt; 1,5hk vid 31000R.P.M
Vikt 249gr.

Replied on: 2007/06/11 11:38:06
Borde fungera riktigt fint antar jag

Replied on: 2007/06/11 12:01:54
Här är hela auktionen på tradera. Ett problem som kan uppstå är reservdelar, jag har inte sett märket tidigare,,,

http://www.tradera.com/Hobby_Pro_15CX_fran_Yeah_racing-auktion-43412774

Replied on: 2007/06/11 12:44:09
Ta kontakt med han för det verkar vara en Kit motor av nått slag ?

Replied on: 2007/06/11 14:09:31
Har haft svårt att skicka iväg beställningen men nu i drog jag i varje fall iväg en beställning...

...även om någon hemma tycker att det onödigt att köpa och ifrågasätter vem jag egentligen köper den åt - mig eller barnen - men det är ju självklart det är för barnens skull jag handlar

Hoppas jag bara hittar lite billigt bränsle nu då ... och att jag inte köpt nåt skräp

Replied on: 2007/06/11 15:08:15
[quote]Ta kontakt med han för det verkar vara en Kit motor av nått slag ?[quote]

Vad är en kit motor ?

Euphonic:

Hehe...tror inte du kommer få köra 1 sek för ungarna när som väl satt tänderna i den :) Blev det en Yada ?

Replied on: 2007/06/11 15:26:40
Japp, en Yada ST

Replied on: 2007/06/11 17:16:54
quote:
Vad är en kit motor ?

En motor som sitter i färdiga Kit, nått du sällan kan köpa separat.

Jag var ute med spenderbörsen idag, köpte radio, startbox o annat smått som jag inte har liggande. Hittade ett par servo hemma på 6 kg som ska in i bilen som ska hämtas i morgon.
En beg Mugen MXT 4 - 1/10 fullfjädrad banracer

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXLRN3

Sen blev det en beg HSP
http://www.hobbex.se/p/productmenu,12.122.125/pid,536/t/product.html
En bil som är ganska lätt att bygga vidare på o passar bra för lek. Ska ut o ta första repan om nån tim eller så

Replied on: 2007/06/11 18:34:45
Ser ut som jag kommer bli grymt ifrånåkt av alla

Replied on: 2007/06/11 19:10:11
Ang. bränsle, har ni någon uppfattning om vad man ska välja - kan få tag på Dynaglo 25% 4L lokalt för vettigt pris, är det ett OK bränsle?

Det kanske inte är någon större skillnad på bränsle och bränsle?

Replied on: 2007/06/11 19:29:34
quote:
Ser ut som jag kommer bli grymt ifrånåkt av alla

Inte av mig för jag har ingen leksak.

Replied on: 2007/06/11 21:43:06
quote:
Ang. bränsle, har ni någon uppfattning om vad man ska välja - kan få tag på Dynaglo 25% 4L lokalt för vettigt pris, är det ett OK bränsle?

Det kanske inte är någon större skillnad på bränsle och bränsle?

Same shit different name ungefär, det brukar skilja lite hur oljan är blandad inbördes. Men inget man behöver oroa sig över.
MEN.........................................

Har man ställt in nålarna på ett märke o bytar så får man se över dom igen !!

Wroom Wroooooom

Jag hade glömt hur kul det här är !
Har nära på kört in motorn efter foder/kolvbyte, jag tog det lite x-tra försiktigt. Men det går som f-n även om jag inte har snålat den så mycket som det går. I morgon ska Mugen bilen få radio o annat o även den ska köras in pga foder/kolv byte. Det blir även lite pill med servo inställningar o växellåds ställning. Jag tror att närmare ÄRLIGA 100 Km/h med stabil bränsle mix är möjligt

Tack Guru för att du startade den här tråden

Replied on: 2007/06/11 21:52:59
quote:
Tack Guru för att du startade den här tråden

Det var så lite så Tack själv förresten o alla andra för svaren på mina nybörjarfrågor.

Jag tycker vi håller den här tråden levande och uppdaterar med bilder osv.

Replied on: 2007/06/11 22:15:05
Jag ska föröka fixa pix i morgon

Replied on: 2007/06/12 00:28:46
Argh, får massor av "mixed signals" här angående bränslet.

Tillverkaren säger 25% blandning medans RC-klubben i stan bara säljer 16% (Dynaglo) och säger att det ska passa fint till min bil.

Är det direkt oklokt att gå emot tillverkarens rekommendation och köpa 16% istället för 25% eller har det egentligen ingen som helst betydelse

Lustigt nog säger också tillverkaren att motorn går varmare av 16% än 25% även om 25% ger mer effekt. hmm.. känns bak å fram för en som inte förstår sånt här

Replied on: 2007/06/12 01:05:42

Det är inte så svårt !

Alla blandningar har samma mängd olja (några % +-)
25 % Nitro = dynamit
16% Nitro = en kinapuff

För att få en bil att gå riktigt snabbt på 16% så måste man ställa den snålare = mindre kylning pga mindre mängd olja för varje tändning.
25% har nackdelen att det mekaniska slitaget ökar men säger tillverkaren 25% så kör på det.

Jag skrev innan:

quote:
% oljemängd försöker man alltid hålla till samma för smörjningens skull, så slitaget med 25% är både värme men mest mekaniskt slitage då motorn varvar sanslöst lätt ! Ställer du en 20% riktigt snålt så går den bilen lika snabbt men bränner i sönder snabbt pga dålig smörjning
.

Samma sak fast med andra siffror

*edit*
Ett sätt att veta att man är på rätt sida när man ställer in förgasaren är att det ska alltid ryka ur avgasröret. Vissa motorer klarar tempraturer över 140 grader* medans andra ska ligga runt 100.
Lägger man lite spott på flänsen o det hoppar runt som vatten på en riktigt varm platta då är man för högt.

*
Mätt vid glödstiftet, inte på flänsarna

Replied on: 2007/06/12 10:44:02
Nu är ny motor beställd :

Enligt följande spec:
Sidoutblås
Volym; 2.95cc eller 0.18 cu. in.
Borrning; 16.50mm
Slag; 14mm
Varv arbetsområde; 4000-40000R.P.M
Max effekt; 2,1hk vid 31000R.P.M
Vikt 258gr.

Replied on: 2007/06/12 11:26:09
Du kommer att köra isönder din stackars bil

Replied on: 2007/06/12 11:28:53
quote:
Du kommer att köra isönder din stackars bil

Tänkte så att jag kör så länge det håller sen köper jag ett rullande chassi och bara flyttar över den nya motorn

Replied on: 2007/06/12 14:06:52
Hur viktigt är det med "after oil"?

Visste inget om något sådant, det stod heller inget om det i manualen till motorn, men Protech-supporten säger att man ska använda "after oil" efter man har kört.

Replied on: 2007/06/12 18:26:37
Hoppsan jag blev med en till motor..Kyosho GS15

Replied on: 2007/06/12 18:28:45
Snart har du samlat på dig till en extra bil, som du givetvis skänker till de behövande... ;-)

Replied on: 2007/06/12 19:18:03

En del skriver det inte behövs alls och en del skriver att det behövs....

quote:
Many people use after run oil in their engines after they are finished running it to prevent rust but it is not necessary if you use a good quality fuel.

http://www.rccartalk.com/after-run.html

Replied on: 2007/06/12 19:27:43
quote:
Snart har du samlat på dig till en extra bil, som du givetvis skänker till de behövande... ;-)

Absolut men det blir till min 11-årige kusin

Replied on: 2007/06/12 21:31:16
quote:
Hur viktigt är det med "after oil"?

Visste inget om något sådant, det stod heller inget om det i manualen till motorn, men Protech-supporten säger att man ska använda "after oil" efter man har kört.

Se bara till att kolven är i läge ner

Replied on: 2007/06/13 19:11:09
13 jun Posten Företag Kungens Kurva,
Försändelsen är inlämnad
13 jun Posten Företag Kungens Kurva,
Försändelsen är vidaresänd inom Posten till sorteringsterminal.

Skynda skynda...usch va jobbigt det är att vänta

Replied on: 2007/06/13 19:15:20
13 jun kl 17:03 Posten,
eBrevsavisering har skickats till mottagaren

I feel your pain!

Replied on: 2007/06/13 22:19:20
Uj uj uj

Sjukskriven pga inflamation på musklerna mellan revbenen men det stoppar inte mig från att bränna gummi

Buggyn är nästan helt rätt ställd o går förvånansvärt bra. Inte supersnabb men med bra bottendrag vilket passar gräskörning utmärkt. Den är 2 växlad vilket är lite overkill för när 2:an går i då går det nästan lite för snabbt om man inte kör på asfalt. Jag ska kolla om man kan dreva ner den nått snäpp.

Mugen kraschade jag med idag, rätt in i Iroise Volvo flög jag

Tur jag träffade däcket annars hade han haft en fin bula i plåten o hela bilen hade varit skrot. Som det var nu så sprack ett kolfiber fäste o dämparfästet på den undre bärarmen.
Tur att jag har reservdelar hemma så den är i körbart skick i kväll redan. Den behöver ändå rengöras så nu blir jag tvungen att göra det.

Den är även den under inkörning o går redan som en raket. Superb väghållning o varvar nästan lite för lätt. Att göra 8:or är busenkelt
Sirio motorer gillar högt varv så kopplingen är även ställd för det. Det gör att den är lite svårkörd om man verkligen vill pressa den för man får hela tiden hålla igång gasen.

Jag ska fixa pix i morgon då jag har mer tid.

Replied on: 2007/06/14 09:19:29
Johan:

Krya på dig.

Jag trodde du körde landsväg, har du en buggy också ?

Reply author: iroise
Replied on: 2007/06/14 10:48:44
Blev igår påkörd av Johans lilla fartvidunder, första gången faktiskt!

Replied on: 2007/06/14 10:49:59
quote:
Johan:

Krya på dig.

Det tråkiga är att det tar tid att läka o att det gör förbenat ont.
Men jag känner att jag inte kan vara hemma o häcka så det blir jobb nästa vecka. Jag fick Voltaren som funkar mot smärtan men yrslen som också kommer gillar jag inte alls. Men men..............................

Tillbaka till topic

Ett par mess upp så hittar du att jag sprang på en 1/10 buggy i bra skick för en spottstyver Den köpte jag mest för grabbarnas skull o för lek medans Mugen är när jag känner för att vara seriös
Som jag skrev innan, den går som f-n o jag tror det inte är mycket skala 1/1 som hinner med vare sig det går på 4 hjul eller 2

Replied on: 2007/06/14 11:10:19
quote:
Ett par mess upp så hittar du att jag sprang på en 1/10 buggy i bra skick för en spottstyver

Hoppsan det missade jag helt

Replied on: 2007/06/14 11:12:57
quote:
Blev igår påkörd av Johans lilla fartvidunder, första gången faktiskt!

Sooorrryyy skyller på Voltarenen
Det var en jäkla tur att den träffade där den gjörde o nästa gång ställer du bilen där jag ville att du skulle ställa den

Replied on: 2007/06/14 11:48:31
Hur länge kan man räkna med att däcken på en 1:8 buggy räcker? Läste någonstans 2 timmar, vilket lät chockerande lite med tanke på att de kostar 4x~150 kr att byta

Edit: Verkar vara 150 kr per paret, så det blir ju lite billigare men ändå

Replied on: 2007/06/14 13:35:57
Buggy på grus eller gräs håller längre än så, fast det beror på körstil så klart. Jag har kört lite mer än 1 timme på asfalt med min o jag har bra nabbar kvar förutom ute på sidorna.

Replied on: 2007/06/14 13:38:51
Euphonic: Har du hämtat ut din än ?

Replied on: 2007/06/14 13:52:11
Wrooom wroom ??

Replied on: 2007/06/14 14:30:46
Guru: Nä den har inte kommit än, men jag räknar med att den kommer imorgon och jag ska även hämta bränsle imorgon på lunchen så blir det lite inkörning i helgen!

Replied on: 2007/06/14 15:19:36
Johan:

Vad tror du om detta chassi ?

http://www.blocket.se/vi/12111476.htm

Replied on: 2007/06/14 18:14:26
2 hjulsdriven
1 växel
Måste ha motor med bakblås, alltså måste du ha en startlåda för att dra igång den
Förgasaren måste vara av skjutmodell
Ett bra chassi !

Vad du behöver är alltså:
2.1 - 2.5 ccm motor med bakblås
Avgasböj
Pipa
Minst ett styr servo på 6 Kg
Startlåda
Accar till den o laddare till accarna

*edit*
http://www.mugenseiki.com/spec-mst1e.htm
http://www.mugenseiki.com/mst1-pict.htm

Replied on: 2007/06/14 18:39:00
Uppbyggd precis som den andra !
O där behöver du en 3,5 - 4 ccm motor

Replied on: 2007/06/14 19:39:10
Aha..dom rackarna monterar motorn på tvären o förgasarna ser ju lite annorlunda ut....tack för länkarna till bilderna på mugen bilen

Replied on: 2007/06/15 01:22:58
Bilar som levereras utan motor är oftast byggda så
Det kräver motorer av bättre klass o med avstämd pipa.

Replied on: 2007/06/15 02:30:56
quote:
så blir det lite inkörning i helgen!

För att vara på den säkra sidan, följ rekomendationerna men var lite mer försiktigt. Varva lite lägre än vad dom skriver o ställ topp nålen lite fetare. Kör gärna nån tank mer för varje steg o låt motorn kylas av mellan varje tank.
Du har att göra ett par timmar men du kännar MYCKET på motorns livslängd !

Ta gärna ett par bilder på hur motordrevet sitter mot chassidrevet så när du plockar ut motorn i framtiden så vet du hur kuggarna ska mötas.
Du har justerbar fjädring antar jag, styva upp den så bilen klarar hopp bättre.

Kan du justera camber o toe in så ställ toe in på alla 4 hjulen o ändra camber på framhjulen så dom är lite vinklade. Du tjänar mycket grepp med att ställa det så. Ha alltid full laddade batterier, en bil på vift är inte kul !

Är det nått så hojta bara

Replied on: 2007/06/15 07:43:01
Tack!

En liten fundering dock är detta med att kolvarna ska vara i läge där de rör på sig lättast, eller "nere" som du skrev, när man stängt av bilen. Helt novis som man är så måste jag bara fråga, exakt vad är det man vrider på så att de rör på sig, funkar det med att snurra själva hjulen?

Förresten, köpte Dynaglo 16% att köra på, men de rekommenderade att blanda i lite extra olja under inkörningen. Vad är det för olja att blanda i, ricinolja förmodar jag är det bästa eftersom den har bättre smörjande egenskaper vid högre temperaturer. En annan fundering är hur mycket man kan tänkas behöva blanda i ett 16% nitro-bränsle (det är 10% olja som det är, 2% castor).

Eller är detta onödigt, räcker det att bara ställa nålen så att den går på en fetare blandning under inkörningen?

Replied on: 2007/06/15 07:47:21
Ny fråga:

Vilket hjul är det som är svänghjulet ?

quote:
Ha alltid full laddade batterier, en bil på vift är inte kul !

Så sant så....råkade ut för det när inte antennen var riktigt iskruvad

Replied on: 2007/06/15 08:10:22
Um, en bil som tappar signal från sändaren, den stannar väl ändå av sig själv hoppas jag eller

Replied on: 2007/06/15 08:15:16
quote:
Um, en bil som tappar signal från sändaren, den stannar väl ändå av sig själv hoppas jag eller

Tror det finns manicker för det, jag hadd det dock inte

Replied on: 2007/06/15 12:54:58
quote:
En liten fundering dock är detta med att kolvarna ska vara i läge där de rör på sig lättast, eller "nere" som du skrev, när man stängt av bilen. Helt novis som man är så måste jag bara fråga, exakt vad är det man vrider på så att de rör på sig, funkar det med att snurra själva hjulen?

Yep Och du känner när den är i sättesläget som du skriver.

quote:
Förresten, köpte Dynaglo 16% att köra på, men de rekommenderade att blanda i lite extra olja under inkörningen. Vad är det för olja att blanda i, ricinolja förmodar jag är det bästa eftersom den har bättre smörjande egenskaper vid högre temperaturer. En annan fundering är hur mycket man kan tänkas behöva blanda i ett 16% nitro-bränsle (det är 10% olja som det är, 2% castor).

>X-tra olja är inte alls dumt i början faktiskt men inte livsviktigt. Häll upp .75 - 1 liter bränsle o lägg till 5 % ricin. Då har du så det räcker under inkörningen. Eller så fetar du motorn lite till

quote:
Vilket hjul är det som är svänghjulet ?

Det hjulet som sitter på motorn över hålet i chassit. Du kan dra runt motorn med det hjulet

quote:

Motorn stannar ju inte o har du otur så står gasreglaget på fullspeed. Det finns i radions manual hur man kollar hur långt den går med antennen nere, har det avståndet minskat drastiskt - byt batteri !! På min bättre radio är det avståndet 30 met den andra har jag inte kollat

Replied on: 2007/06/15 13:09:53
Tackar!

quote:
Motorn stannar ju inte o har du otur så står gasreglaget på fullspeed.

Tänkte bara att det skulle ha varit en rimlig om inte en självklar säkerhetsåtgärd att alltid släppa på gaspådraget automatiskt om man bilen inte har signal från sändaren längre

Replied on: 2007/06/15 13:18:06
Helt rätt, man märker när man börjar förlora kontrollen med att den beter sig ryckigt.

Tycker man att bilen äter batterier, byt till kraftigare batterier eller löda ihop dina egna accar. Kolla att inga servo vill gå längre än vad dom kan. Tex servoräddaren på styrningen får jobba vid max utslag när hjulen är i luften. Eller att förhållandet gas/broms inte är helt rätt.

Stoppa ner accar o motagare i ballonger för att skydda dom mot smuts. Även servo mår bra av att skyddas se till att dom kan röra sig fritt bara.

Replied on: 2007/06/15 14:17:44
Lovade lite pix, jag hade inga batterier till blixten så det blir som det blir.

Notera invinklingen på bakhjulen

Däckslitage - med justerad cambervinkling hade det varit jämt slitage

Replied on: 2007/06/15 14:51:53
Oooh vilka skönheter jämfört med min

Replied on: 2007/06/15 16:25:46
Äh, det är ingen tävling fast jag är ganska nöjd faktiskt.
Vänta bara tills EuphoniC får hem sin Sen sticker du väl iväg o köper nått nytt med

Replied on: 2007/06/15 17:01:29
quote:
Vänta bara tills EuphoniC får hem sin Sen sticker du väl iväg o köper nått nytt med

Nja jag gillar DIY så det får ta sin lilla tid att bygga nått...

Replied on: 2007/06/15 23:49:00
Är snart klar med min Lola kaross fast jag behöver en hålsåg. Biltema i morgon om tid finnes

Replied on: 2007/06/17 11:58:29
Första nederlaget redan innan bilen ens startat -- ja, jag får inte igång skiten!

Vette fåglarna vad jag gör fel, jag tycker mig göra precis om motormanualen anger. Jag beskriver exakt vad jag gör så kanske ni har lite tips om vad jag gör för fel.

För det första så är mottagaren avslagen och jag har inte rört någon av skruvarna för nålar eller tomgång.

Jag har tankat upp en 16% och monterat glödpluggen, täckt för utblåset på avgassystemet, dragit i startsnöret tills bränslet nått förgasaren och sedan ett par gånger till. Sedan bort med papperet som jag satt i avgaset och på med glödstartprylen (eller vad den kallas). Förresten, har kontrollerat flera gånger att glödpluggen lyser upp rött och fint när jag ansluter glödstarten.

Jag har dragit i gasreglaget på bilen så att den är utdragen bort från motorn ung 1/4 som det står i manualen.

Drar, inget, drar, inget, drar inget, drar, går plötsligt tyngre och jag minns att det stod att om det går tungt så är nog motorn flödad.

Kollar lös bränsle slangen och glödpluggen och noterar att det är bränsle på pluggen på ringen runt själva tråden. Torkar, blåser, provar den i glödstarten och den glöder bra. Drar motorn några gånger för att evakuera bränsle men det kommer inget.

Börjar sedan om från början. Jag har upprepat detta säkert 10 gånger nu och jag känner mig lite uppgiven för jag har ingen aning om vad som är galet.

Man ska väl inte behöva justera skruvarna redan från början på en RTR för att den ska starta?

Replied on: 2007/06/17 14:21:16
Justera inget !!
(det bör stå i manualen hur nålarna står)

Ha radio o sändare igång !
Ta av luftfiltret o ändra trimmen på gasen så du har en glipa i förgasaren på 2-3 mm. Håll tummen för avgasröret o dra i startsnöret tills det spottar lite soppa ur förgasaren alternativt häll lite soppa rätt ner i förgasaren. Sätt på glödaren o dra, när du har glödaren på o drar så ska du INTE spärra avgasröret. Motorn bör småtända om du har följt det jag har skrivit.

Om det blir svårt att dra då är motorn flödad, plocka ut stiftet o dra 2-3 ggr o sätt dit det igen.

*edit*
Får du inte i gång den iaf så kan du ringa om du vill - Pm skickat med tele nr

*edit*
Dra 2-3 ggr snabbt - inte dra - vänta nån sec - dra igen utan 2-3 snabba ryck.

Replied on: 2007/06/17 14:37:35
Om du ändå inte får igång den - kolla i manualen för nålställning o snåla den lite. Glöm inte att ha förgasaren lite öppet o starta utan luftfiltret på.

Fungerar inte det heller - ta en värmepistol o värm upp cylindernt till 50-60 grader.
Om du trixar med nålarna glöm inte vad du har justerat så du kan gå tillbaka till ursprungsläge!

Jag fick inte rätt på min Sirio efter kolv/foderbyte o fick ta kontakt med tillverkaren för att få reda på hur nålarna skulle stå. Sen startade den som en klocka.

Bilen med dragstart är fortfarande lite trögstartad pga att lågvarvsnålen är för fet ställd. Men med soppa rätt ner i förgasaren så startade den direkt

Replied on: 2007/06/17 18:03:05
Tack Johan, skönt att ha lite akut telefonsupport och mycket riktigt, efter en liten förvärmning med varmluftspistol puttrade den igång tämligen på direkten

Har kört en tomgångstank men fasten det var inte lätt att få den att gå på tomgången utan att hjulen rör sig med fabriksinställningen som är rätt så fet. Många omstarter har det blivit. Har också kört upp en tank med växlande gaspådrag så imorgon - om det hinns - så blir det att köra upp ett par tankar runt runt med växlande gaspådrag.

Korkad som man är så gick man inte och hämtade öronproppar så öronen känns lite matta just nu... En av grannarna verkade lite irriterade också de hade visst främmande och skulle sitta ute och fika hehe.

Förresten, usch vicket klibb det är som bilen sprutar ut!

Och igen, tack Johan, du är en klippa

Replied on: 2007/06/17 18:29:02
Hur länge kan du hålla dig från att gasa på lite ??
Skönt att du fick igång den tillslut.

Mvh

Replied on: 2007/06/17 18:48:11
Ska göra mitt bästa att inte gasa på, kostar ju en del så man vill ju att det ska hålla -- inte för att jag vet vad en ny motor kostar om/när den ger upp

Steg 2 involverade ju ändå fullgas fast utan belastning, bara det kändes skoj!!!

Åtminstone så ska bilen rulla under nästkommande inkörningsmoment, det är ju alltid nåt

Replied on: 2007/06/17 19:09:58
Du fick i gång den !!
Jag ringde när jag var ute men du svarade inte så jag misstänkte det nästan Förläng gärna inkörningen lite för motorns skull.

Jag var ute o började snåla Mugen steg för steg o grabben filmade med Ingen super kvalité så ni vet. Filmnen men 0 som namn är innan jag börjar ställa den snålare o med en annan kaross

http://hem.bredband.net/b347667/mugen.rar

Jag var tvungen att rara ihop o ta bort nån film för att få mer plats

Där är mer att ge så ni vet

*edit*
Stavfel

Replied on: 2007/06/17 20:08:19
Den såg ut att gå som ett skott den där

Hur mycket inkörning tycker du att jag ska ge mig på? Mer tomgång eller mer varierande varvtalskörning innan jag börjar med att ge bilen lite belastning?

Replied on: 2007/06/17 20:15:20
Mer varierat körandes på marken, det räcker med nån tank x-tra innan du börjar snåla ner den

quote:
Den såg ut att gå som ett skott den där

Jag har en annan kamera man filma med som även den har ljud, tror att kvalitén är bättre med den. Att den går som ett skott det kan du räkna med ! Jag testade med gummidäck bak men den är okörbar pga draget i den. Med Foam sitter den som klistrad o Lola karossen hjälper till att hålla den på marken.

Lite synd att man inte ser hur brutalt den drar iväg men det hörs iaf

Reply author: ohmega
Replied on: 2007/06/17 21:08:48
johan.björklund: uj..det där gick undan

Själv hade jag bara en eldriven "scorpion" från kyosho..för väldigt, väldigt länge sen..

Replied on: 2007/06/17 21:13:51
Ser ut att gå hyfsat...

Du får filma lite på buggyn också.

Mvh

Replied on: 2007/06/17 23:38:45
Jag har hittad en gräsmatta som nog är passande men jag vet inte när jag kan sticka dit. Ett par tre kullar o annat finns där, passande för krascher

Kanske i morgon eller till helgen nån dag

quote:
Själv hade jag bara en eldriven "scorpion" från kyosho..för väldigt, väldigt länge sen..

Ut o shoppa

Replied on: 2007/06/18 05:51:44
Kan berätta att en kompis efter ett par år skaffade sig en "Karlson-bil". fungerde tydligen hyffsat som både buggy och banbil..konvertering av något slag var nog nödvändigt. Hur som helst så var det inga problem att köra på sjöis. Killen använde dessutom en lite högre drevning samt däck med sylvassa dubbar.

Dj&%¤vlar vad det gick undan

Replied on: 2007/06/18 11:46:08
Det var visst viktigt att olja in luftfiltret men jag har ingen olja till detta hemma, så det måste i så fall beställas. Är det katastrof om man kör lite utan inoljat luftfilter, eller är det en godtagbar nödlösning att ha på lite bränsle för det skulle man ju tvätta ur filtret med ibland och där finns det ju olja

Replied on: 2007/06/18 11:52:39
Ungefär så

Kör du på asfalt då är det inte lika kritiskt men ska du ut i grusgropen då behövs olja. Glöm inte att justera vinklen på hjulen bara för bästa grepp.

Bakhjulen ska peka lite snett framåt, framhjulen med men inte lika mycket sen ändrar du Camber på framhjulen med. Det bör stå i manualen.
Behöver du förvärma motorn nu med ?

Replied on: 2007/06/18 12:30:24
Har inte provat starta den sedan igår. Andra vändan igår var det kanske inte helt svalt i motorn, men vi får se om det blir lite mer ikväll, om det nu bara slutar regna

Edit: Appropå oljan till filtret, är det bara någon vanlig olja som man kan hitta någon annanstans än hos en RC-återförsäljare?

Replied on: 2007/06/18 12:58:38
Den kommer att bli lättare att starta allt eftersom du kör in den. En kall motor är lite trixig men en lite sup brukar räckar.

Luftfilterolja har nog alla RC affärer på lager

Replied on: 2007/06/18 13:02:02
Problemet är bara att vi inte har någon RC-affär här så det blir att beställa i så fall, bökigt! Men men.. behöver ju ändå lite fler luftfilter.

Appropå which, hur ofta byter man luftfiltret? Ser man på det när det är dags att kassera istället för att rengöra med bränslet?

Replied on: 2007/06/18 16:42:10
quote:
Appropå which, hur ofta byter man luftfiltret? Ser man på det när det är dags att kassera istället för att rengöra med bränslet?

Svår fråga faktiskt som jag inte har nått vettigt svar på för jag vet inte. Jag brukar byta efter 2-3 liter soppa o jag tvättar det 3-4 ggr under dessa litrar. Kanske jag skulle byta oftare.

Ska du beställa olja så beställ glödstift med !!
Det är inte ovanligt att man får nyta efter inkörning, fungerar det så byt ändå. Och beställ rätt stift för det är en djungel. Även om 2 tillverkare har samma kod så betyder det inte att det passar !!

Har du varit ute o kört nåt än ?
Jag ska ut med buggyn snart o grabben får filma lite. Men den känns såååå slö jämfört mot banbilen, undrar varför

Replied on: 2007/06/18 18:20:52
Har snurrat lite runt runt på en fotbollsplan stackars bilen blev ju smutsig!

Åkte först, så startade den inte så vi svängde hem till varmluftspistolen så gick den igång direkt igen, hmm..

Körde en liten bit på vägen innan vi åkte iväg med bilen igen och nybörjare som man är så glömde jag att dra ut antennen så bilen skenade iväg in i växtligheten vid en grannes garage hehe

1 tank blev det, nästan, sedan började det regna.

Replied on: 2007/06/18 19:31:46
Åååh nu är jag sugen på att köpa en ny

Vad tror ni om denna ?

http://www.everodrc.se/framsida/visa_produkt.php?id=4323

Replied on: 2007/06/18 23:15:37
Klart den blir smutsig Kolla om du hittar en bra gräsplan för du får ruggigt grepp !
Förhoppningsvis kommer värmebekymmret att försvinna när den är inkörd o du börjar snåla motorn.

quote:
Vad tror ni om denna ?

Jag är inte den som ska berätta vad ni ska köpa men 1/8 höjer ribban ett par snäpp. Allt blir dyrare helt enkelt.

Men det är min egen uppfattning.

Hur den kärran är kan jag inte svara på då det inte finns så mycket info att hitta om den. Då ringer mina varningsklockor.......
Euphonics Yada tror jag mer på då

Replied on: 2007/06/19 01:26:02
Många annonser på beg buggys o annat man kan behöva
http://minioffroad.se/component/option,com_adsmanager/Itemid,283/

http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12501

Replied on: 2007/06/19 07:24:54
quote:
Jag är inte den som ska berätta vad ni ska köpa men 1/8 höjer ribban ett par snäp

Nej men ett kunningt bollplank som kan leda in en på rätt prylar...

Yada vill jag ju inte ha...sån har ju Euphonic redan

Replied on: 2007/06/19 07:41:50
Yada Pro?

Replied on: 2007/06/19 09:32:04
quote:
Yada Pro?

skulle vara det då

Replied on: 2007/06/19 13:51:38
Jag hade helt klart blickat lite framåt o satsat på bil med bakblås.
Man är uppe över "leksaks klassen" o får en bil som rör på sig.
Euphonics Yada är en sådan bil som man lätt kan gå vidare med. Hela optionsprogramet passar o det är lätt att byta delar o att trimma. skaffa en startlåda bara för det kommer du inte att ångra ! Jag hade som ni kanske redan har förstått tittat mer på 1/10 än 1/8 med

Och köp gärna beg

Replied on: 2007/06/19 14:53:02
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12549

http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12516

Replied on: 2007/06/19 15:30:43
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12490

1/8 banbil

Replied on: 2007/06/19 15:52:05
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12469

Där du lite att gå på Guru

Replied on: 2007/06/19 16:51:56
Tack Johan, ska kika runt lite på länkarna

Replied on: 2007/06/20 15:35:13
Wroom wroom
En Ofna Hyper 7 Pro har jag nog handlat - 1/8 med Rossi motor
Wrooom wrooooooom........
http://www.ofna.com/hyper7pro.php

Jag ska antagligen sälja min HSP - ink radio o elstart om nån är sugen. Har kört 2 tim ungefär med den o är precis inkörd.

Edit
Förtydligande

Replied on: 2007/06/20 16:09:51
bilinställningsguide

http://users.pandora.be/elvo/

Replied on: 2007/06/20 16:12:40
Jag är lite sugen på Mugen Mbx5'an som du länkade till tidigare

http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12501

Replied on: 2007/06/20 16:47:45
Det är en riktigt fin kärra det !!

Replied on: 2007/06/20 18:20:40
En beg Yada
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12577

Replied on: 2007/06/20 19:31:36
Yadan kostar ju bara 3600 ny så det är ju ingen idé att köpa den beg för 3500 med risk att den är illa inkörd! Verkar ju inte vara några extra tillbehör med i det priset.

Replied on: 2007/06/20 19:50:40
Det hade jag inte koll på, folk e ju inte kloka ibland

Replied on: 2007/06/20 21:53:57
EuphoniC: hur går det för dig, snart kört in motorn ?

Replied on: 2007/06/21 00:06:07
Har mix tomgångskört/slösnurrat lite på gräsmattan en tank till, sen har det inte hunnits mer

Replied on: 2007/06/21 00:30:13
Mjösses Karl, jag trodde du var inne på 3 däcksparet nu
Jag själv har beslutsångest, vet inte vilken buggy jag ska ta

Replied on: 2007/06/21 00:46:47
Jag hittade en RC Citra till "ni vet vem"
http://rc-mushroom.com/product_info.php?cPath=35&products_id=12247

Replied on: 2007/06/21 00:54:12
Guru, ska vi handla ihop från HK ?

Replied on: 2007/06/21 09:33:03
quote:
Guru, ska vi handla ihop från HK ?

Jag som precis lagt ett bud på Mugen bilen, ett bud med motor och ett utan.

Eventuellt skulle jag kunna köpa motor från HK om man tjänar något på det.

Hur mycket är en beggad O.S. V-Spec. samt inlinepipa värd ?

Mvh

Replied on: 2007/06/21 09:57:38
Du har gjort ett bra val !

Om motorn är så ny som han skriver o det syns att den är ny så lite mer än halva priset kanske mer. Men den motorn kommer att få den bilen att flyga fram
Glöm inte att du behöver ett kraftigt styrservo - 8-9 Kg helst

Jag sitter o tittar på Sändare först o främst o att handla det i Swedala det gör man inte. Även med tull o moms blir det mycket billigare utomrikes. Tull är föresten bara på 3 % på leksaker

Replied on: 2007/06/21 10:06:27
Är det från rc.mushroom du tänkt beställa ?

Replied on: 2007/06/21 10:14:40
Yep
Jag måste bara reda ut all begreppen med Ghz sändarna. Det har ju ändrats en heldel sen jag körde innan

Replied on: 2007/06/21 17:21:53
Euphonic

http://www.umearc.se/cgi-bin/article...1&subgroup =
Svar på din fråga på RSB

Reply author: dwain
Replied on: 2007/06/21 18:50:43
Fanken detta var inte bra nu måsste jag också köpa en radiobil. Blev riktigt sugen. Vad får man som funkar okej och som är lite halvsnabbt för runt 1000kr?

Replied on: 2007/06/21 21:33:49
Ärligt tror jag inte du får så mycket om du inte har tur. man springer alltid på oförutsedda utgifter.

Replied on: 2007/06/21 21:37:20
Glömde.............

har en 1/8 buggy i racing utförande hemma. Motorn är en ganska mycket standard Rossi men det duger så länge. Ska det börja tävlas igen så ska jag även byta radio o motagare senare i år. Ny motor kommer nog införskaffas då med.

Pix kanske ?

Ska annars sitta med den tråkiga biten i helgen på 1/10 banbilen - tvätta

Replied on: 2007/06/21 21:57:51
quote:
Fanken detta var inte bra nu måsste jag också köpa en radiobil. Blev riktigt sugen. Vad får man som funkar okej och som är lite halvsnabbt för runt 1000kr?

Jag köpte bilen som jag har bilder på i första posten för 750kr ink frakt, den fungerade att köra med men som johan skriver så tillkommer det alltid lite saker som ska bytas.

quote:
Glömde.............

har en 1/8 buggy i racing utförande hemma. Motorn är en ganska mycket standard Rossi men det duger så länge. Ska det börja tävlas igen så ska jag även byta radio o motagare senare i år. Ny motor kommer nog införskaffas då med.

Pix kanske ?

Sånt kan man väl inte glömma ??

Replied on: 2007/06/21 22:00:34
Jag har lagt bud på en annan bil nu....

Mugen MBX5 Prospec med en Novarossi P5.

Replied on: 2007/06/21 22:05:07
ja bilder e nice blir så avis på era fina byggen som går som in i skogen fort. Problemet är att jag bara har 1000kr som buddget å tänkte att något roligt borde det finnas. jag såg någon på nätet ska fixa lite länkar

Replied on: 2007/06/21 22:46:48
Nu har jag bara tittat på första bästa jag kunde hitta. Men här är lite länkar har ingen aning om det är bra grejor eller skit

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309377&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322628

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309363&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

Kan något av detta ens vara lönt att titta på?

Replied on: 2007/06/21 22:47:52
quote:
Jag har lagt bud på en annan bil nu....

Mugen MBX5 Prospec med en Novarossi P5

Ren tävlingsmaskin !!!
Det enda jag ger som varning är att reservdelar kostar mer än till den vanliga MBX5:an. Mitt chassi är som Prospecten uppbyggt med kolfiber men när delar kommer att bytas så får man nästan ta standard delar istället. Jag är inte 100 om den vanliga 5:ans delar passar Prospect. Skicka ett mail till microracing.se o kolla

Jag känner på mig att jag snart blir från åkt var det inte du som skulle ta det lugnt

Dwain
Ser jag nått så hojtar jag, men vad är du ute efter ?
Byggy - gatracer - rally o vilken skala ?

Replied on: 2007/06/21 22:56:59
Ärligt talat vet jag inte. Vet bara att det ska kosta runt 1000kr å helst batteridrivet. Å sen vill man väll ha hastighet och att den ska kunna köras på asfaltsväg om man kan köra lite offroad också så är det inte helt fel. Jag hade en nikko bil innan en offroad som gjorde runt 23km/h eller så. Så det hade varit kul med något snabbare

Replied on: 2007/06/21 23:06:54
Ahhaa

Då blir det med en gång lättare
Sök på Tamiya
Jag har ett sprillans nytt fartreglage liggande om du behöver vid ett senare tillfälle

Replied on: 2007/06/21 23:24:06
quote:
Jag hittade en RC Citra till "ni vet vem"

Ähh det är inte en riktig cittra, ingen gasfjädring.

Replied on: 2007/06/21 23:25:38
Okej har hittat en nätbutik som har dem. Men vilken modell kan du rekomendera? Och vad har man ett fartreglage till?

här är hemsidan

http://www.hobbyfixaren.com/

Replied on: 2007/06/22 00:30:06
Jo............

en elmotor styrdes förr manualt via en spole lindad över en arm. Inget speciellt bra sätt !!

Ett fartreglage är en elektronisk styrning av motorn. Ger dig en massa fördelar då radion kan programeras hur hur stigtiderna ska vara bla. Ett fartreglage har begränsingar på hur mycket en motor suger ström. Man går efter hur många lindningar motorn har. Det reglaget jag har liggande klarar ner till 17 lindningar vilket är en snabb motor.

Jag är inget proffs på elbilar, jag är säker på att Cittro kan ge dig bättre råd än vad jag kan !

Replied on: 2007/06/22 00:35:03
Kom på en sak - Rossi och Novarossi är inte samma märke

Replied on: 2007/06/22 00:37:58
quote:
Nu har jag bara tittat på första bästa jag kunde hitta. Men här är lite länkar har ingen aning om det är bra grejor eller skit

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309377&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309363&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

Kan något av detta ens vara lönt att titta på?

Det är ju nått att börja med Men inget att bygga vidare på. Du bör även köpa bättre accar

Replied on: 2007/06/22 05:43:06
Hur är det med skala 1:18 bilar för runt 1300 är det något att ha ?

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=list&group=2&subgroup=22

Replied on: 2007/06/22 09:38:38
Weehooooo !! Nu har jag köpt en Mugen MBX5 Prospec kärra

Jag fick möjlighet att välja mellan en OS V-spec och en NovaRossi P5:a vilken motor ska jag ta ?

Replied on: 2007/06/22 10:05:36
Respekt !
Du gör ju världen hopp från lek till största allvar under 3 sec

Valet av motor är inte lätt för båda är fina, Novan är kanske lite ettrigare. OS känns mer stabilt.
Vilken har gått minst ??

Replied on: 2007/06/22 18:43:40
dom har gått ungefär lika mycket...är lite sugen på P5 då den verkar ha fått bra recensioner, jag ska kolla runt lite vad delar kostar till dom.

Jag läste en tråd där O.S hade problem med lagren så man bytte till NovaRossi's lager...

http://minioffroad.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=127&func=view&id=5498&catid=2&fontstyle=f-default

Replied on: 2007/06/22 23:12:32
Jaha nu har jag funderat länge och tittat på en massa fina filmer på nätet. Valet står mellan ett aktivt delningsfilter eller en radiostyrd bil. Jag kan säga att jag börjat tröttna på jagandet efter bra ljud. Så jag ska köpa mig en liten rc-bil å bara koppla av och ha kul. Det ska bli riktigt kul Jag har fastnat för denna modell.

Tror ni att denna kommer gå fort? vad gissar ni på att man får ut för toppfart ur en sådan maskin?

Replied on: 2007/06/23 03:41:08
Guru/Dwain

Svar kommer om ett par tim

Replied on: 2007/06/23 08:01:34
dwain: Kolla vad Johan ska ha för sin gamla.

Replied on: 2007/06/23 10:17:03
quote:
Tror ni att denna kommer gå fort? vad gissar ni på att man får ut för toppfart ur en sådan maskin?

Det står 40-50 km/h i beskrivningen men jag är tveksam till det med en standard 540 motor.

Ett problem är nog reservdelar, som det påpekats tidigare så går det alltid sönder saker det kan man räkna med.
Kolla först om dom kan få fram bärarmar och liknande.

Bättre att satsa på en instegsmodell av kändare sort för där har man reservdelar till allt.

Replied on: 2007/06/23 13:45:02
Varit ute en liten runda o ska snart iväg igen
Cittro har helt rätt med vad han skriver. Att kunna byta motor o annat är ett krav varesig det är eel eller metanol. Jag vet inte än om jag ska sälja min lilla buggy än men gör jag det då blir den iaf inte dyr.

Du bor i Halmstad såg jag o en sökning på Blocket gav följande
http://www.blocket.se/vi/11714484.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/12263709.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/11290250.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/12152040.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/11884079.htm?ca=20_s
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12602

Nyttig tråd om Biltemas bilar
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=12183

Reply author: Goffe
Replied on: 2007/06/23 19:01:49
Har borstlösa motorer och Litium-polymer kommit in på rc-bil fronten? Innom rc-flyg har det kommit för att stanna.

Replied on: 2007/06/23 19:19:33
Det finns.

http://www.teamnovak.com/products/brushless/gtb_system/index.html

LiPol batterier vet jag inte, men problemet är nog att dom inte klarar att lämna dom peakströmmar som krävs.
Det kanske finns men inte vad jag sett.

Replied on: 2007/06/23 22:14:57
Här kommer en liten bild

Replied on: 2007/06/24 13:46:57
Vart skall den där ta vägen med dig?
Läckert.

Värsta Novak elmotorn utvecklar 620w under max 6 min.
http://www.teamnovak.com/products/brushless/motor_spec_chart.htm

Hittade även LiPol batterier: https://www.ssl-stormerhobbies.com/cgi-bin/seekpart.pl?src=cs&pn=ORN14001

Nu kommer säkert ngn med ett inlägg så jag skall vara före.

"Min FÖRBRÄNNINGSMOTOR utvecklar nästan 2000w"

Replied on: 2007/06/24 14:59:46
quote:
Här kommer en liten bild

Jag ser ingen bild

Replied on: 2007/06/24 15:00:35
quote:
Värsta Novak elmotorn utvecklar 620w under max 6 min.
http://www.teamnovak.com/products/brushless/motor_spec_chart.htm

Hittade även LiPol batterier: https://www.ssl-stormerhobbies.com/cgi-bin/seekpart.pl?src=cs&pn=ORN14001

Nu kommer säkert ngn med ett inlägg så jag skall vara före.

"Min FÖRBRÄNNINGSMOTOR utvecklar nästan 2000w

Replied on: 2007/06/24 16:18:20
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Här kommer en liten bild
Jag ser ingen bild

Kika igen :)

Har jag gjort bort mig som tog P5'an ?

Mvh

Replied on: 2007/06/24 19:00:42
Ser fortfarande ingen bild, inte ens ett rött X
Eller är det på en annan sida ?
Du har en fullblods racer i P5

Replied on: 2007/06/24 19:03:19
Skumt för jag tror Cittro såg den..

Låter bra det, ska bli kul att testa den..borde va bättre drag än i min gamla

Replied on: 2007/06/24 19:11:35
Jag tror du lurar mig
Har du nån länk man kan klicka på iaf ?

Replied on: 2007/06/24 19:15:19
Kan denna funka då ?
http://minioffroad.se/images/com_adsmanager/ads/26a.jpg

Replied on: 2007/06/24 19:32:59
Den kommer att gå som ett skott men kan vara dyr att smälla med. Men jag har inga reservdels priser i huvudet.

Replied on: 2007/06/25 01:03:06
Det finns tydligen en avsomnad bana i Trelleborg som till o med har huserat EM för 7 år sedan. Ingen håller eller sköter om det hela längre men inte länge till !

Wrooom wrooom

Replied on: 2007/06/25 12:03:50
Efter mkt om och men så har jag nu bestämt mig för denna bil

Enligt säljaren så ska det gå att få tag på delar till den. Sen dessutom ska man tydligen kunna sänka och höja fjädringen på den. Så det blir till att höja den till orginal höjningen och sedan köra den i teräng
Sen skulle den ju göra 60 knyck i och med att han bytt motor till en starkare sådan så detta kan nog bli riktigt nice

Replied on: 2007/06/25 15:32:54
Sökt som en tok, men hittar inte RTR-bilar i webshopar i hongkong till bra priser. Snubblade in på en sajt med fri frakt osv, men tappade bort den. Så länkar till asiatiska webshoppar m bra priser efterlyses.

Replied on: 2007/06/25 15:38:37
www.rcmart.com
http://www.rc-mushroom.com/

Replied on: 2007/06/25 15:56:09
quote:
Efter mkt om och men så har jag nu bestämt mig för denna bil

Enligt säljaren så ska det gå att få tag på delar till den. Sen dessutom ska man tydligen kunna sänka och höja fjädringen på den. Så det blir till att höja den till orginal höjningen och sedan köra den i teräng
Sen skulle den ju göra 60 knyck i och med att han bytt motor till en starkare sådan så detta kan nog bli riktigt nice

Vad är det för motor som han bytt till ? Cittran kanske har en åsikt om denna då han verkar kunna elbilar.

Replied on: 2007/06/25 17:09:42
Jag är tveksam till det där med 60km/h om han inte har drevat om den.

Jag skulle tro att dom grovtandade originaldreven sitter på, hög friktion och låter illa.
1200:- tycker jag är för mkt för den.

Kolla med honom om den är kullagrad på alla ställen, växellåda hjul mm?
Vad det sitter för drev på?
Modell på motor och fartreglage?
Sitter det drivaxlar med polhemsknutar eller är det original?
Be honom fota den utan kaross så man ser innandömet.

Skall man köra lite mer "offroad" är det buggy som gäller, den där har lite begränsad slaglängd på fjädringen.

1100:- sålde jag min Kyosho buggy för.
Titan chassie
Aluminium stötdämpare
3st flaskor siliconolja med olika viskositet till dämparna.
Ställbara övre bärarmar i titan
Fullt kullagrad
10 st utväxlingar (fintandade drev) beroende på däckstorlek och bana
Hyffsat hårig reedy motor och novak Högfrekvent elektroniskt fartreglage.
2st nya ackpaket
laddare
En hög reservdelar, bärarmar osv.
Rattradio.

Jag ångrar det nu, suger i lektarmen.

Replied on: 2007/06/25 18:34:57
du är välkommen in i "vägra bli vuxen" gänget Cittro

Replied on: 2007/06/25 22:24:41
Mmmmmmmmm

http://www.kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=101716

http://www.redrc.net/2007/02/kyosho-ultima-rb5-full-details/

Och som grädde på moset detta system.

Replied on: 2007/06/25 22:26:42
En sån tycker jag verkligen att du ska ha

Replied on: 2007/06/25 22:34:13
Hoppsan vad stor den var.

quote:
En sån tycker jag verkligen att du ska ha

Tycker jag med men inte plånkan.

Replied on: 2007/06/25 22:56:07
Fasr du behöver ju inte sikta på det värsta eller hur

Replied on: 2007/06/26 11:18:18
Ja teräng å teräng. Jag ska inte ut å sladda i skogen Jag tänkte mig mer en bil som kan köra lite på grus å gräs utan att gå sönder Har ställt alla frågor nu å väntar med spänning på svar

Replied on: 2007/06/26 12:56:40
Okej nu har jag fått lite svar i alla fall. 1200är med frakt.

så här skrev han

"OK
JAG KAN NOG INTE SVARA PÅ ALLA MEN SKA FÖRSÖKA
åjust det jag har glömt att nämna en sak som jag såg nu
eftersom det har varot mer en bil man ska köra i grus med så sitter det ett skvättskydd på den så det inte kommer in sten till motorn och det electroniska. och styrningen
den altså motorn heter team zero eller t-max eller någonting
jag vet inte vad polhemsknutar är men allt är orginal
och eftersom den är fyrhjulsdrift på så är det drivaxel bak och fram
vet inte var kulager sitter en den rullar bra och jag tror inte att den har någon vexellåda för den är ju eldriven och det brukar nästan bara bensindrivna vara
för att de är känsligare att brukar
vara lättare att stoppa för dem
om man säger så här allt är orginal utom de skruvarna som jag ska sätta in så den blir bätre att sänka och höja och sedan motorn."

Detta gör inte mig mkt klokare men bilen verkar vara fin. jag frågade honom om hastigheten å då sa han att när han köpte motorn sa dom att den skulle kunna göra upp till 60km/h men att det är under bra omständigheter så han säger att runt 45-50 i alla fall ska göra

Replied on: 2007/06/26 14:10:58
Dwain: Är 1:18 för litet ?

Eller varför inte en ny 1:10 för under 1000..
http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=21_145&products_id=7184

Replied on: 2007/06/26 14:21:50
nja 1:18 är väll okej. jag är inte så kräsen. det jag vill uppnå är hög fart å att den ska funka okej på grus å så. hur stort är 1:18 då?

Replied on: 2007/06/26 23:01:49
Dwain: Hmm..dom e rätt små typ 22-230mm..

Replied on: 2007/06/26 23:04:28
Idag damp det ner en 1:8 bil hemma hos mig, det fattades dock länkage mellan servo-broms och servo-gas

Replied on: 2007/06/26 23:43:01
jaha guru hade du någon i åtanke? smått å smått det tycker jag verkar vara en okej storlek

Replied on: 2007/06/27 00:07:12
Pianotråd, små fjädrar o låsniplar är vad du behöver

Replied on: 2007/06/27 06:54:45
quote:
Pianotråd, små fjädrar o låsniplar är vad du behöver

Det funkar till bromsen men till styrning och gas ser det lite skumt ut.

Manual:
http://www.mugenseiki.co.jp/mugen/download/manual/manual_e0001.pdf

Edit: Pratade med förre ägaren och han hade glömt att packa ner dom

Replied on: 2007/06/27 07:55:17
Dwain: Ska se om jag hittar länken till 1:18 bilen igen.

Mvh

Replied on: 2007/06/27 08:42:27
Ser ganska normalt ut förutom att vissa har förgasaren vänd på andra hållet. Kulan sitter då på andra sidan så istället för att dra så får servot skjuta för att öppna. Fixa bild om du kan så ska jag fixa på min. BBB mail är nere men prova att maila med.

Replied on: 2007/06/27 09:01:14
Tack Johan, jag fick tag i förre ägaren och han skulle skicka delarna som fattades.

Mvh

Replied on: 2007/06/27 09:35:35
Bara hojta om du behöver hjälp. Sitter förgasaren vänd så vänds allt om. Bromsen fungerar på båda hållen

Replied on: 2007/06/27 10:33:59
Dwain: Kolla in HBX'en 1:10 gör iofs bara 40 men jag tycker det borde vara ett säkrare köp än den på blocket.

Cittromannen: Är HBX'en nått att ha ?

http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=21_145&products_id=7184

Replied on: 2007/06/27 10:36:28
Weeeehooo...tror jag köpt mig ett litet monster Startade upp den nu på förmiddagen för första gången och hmmm den lät arg Startade min gamla bil efteråt och den hördes knappt...

Lääängtar efter länkaget så jag kan börja provköra

Replied on: 2007/06/27 10:37:51
Ett råd

Har öronpluggar för 3,5 cc kan låta ganska mycket !!!
Jo du har ett litet monster faktiskt, vilken Novarossi sitter i ?

Replied on: 2007/06/27 10:45:28
Johan: P5 skulle den visst heta

Dwain: 1:18
http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=21_22&products_id=7248

Replied on: 2007/06/27 11:07:27
Verkar vara en ganska stabil motor
Råd: kolla hur många taggar ditt kopplingsdrev har, om du vill öka farten tex

Replied on: 2007/06/27 11:11:55
quote:
Har öronpluggar för 3,5 cc kan låta ganska mycket !!!

I second that! Hade inte pluggar första inkörningen och hade ont i öronen hela kvällen Men när man kör är det inget större problem för man har den ju inte så nära hela tiden.

Provade att hoppa lite försiktigt i helgen som var, attans va roligt

Replied on: 2007/06/27 11:18:39
Ahaaa du börjar att få spinn i den, fungerar bra ?

Replied on: 2007/06/27 17:36:33
quote:
Provade att hoppa lite försiktigt i helgen som var, attans va roligt

Låter skoj, ser verkligen fram emot att få leka lite när jag fått alla delar.

Förresten var det inte din grabb som skulle ha bilen ??

Replied on: 2007/06/27 17:52:32

Replied on: 2007/06/28 07:42:21
quote:
Råd: kolla hur många taggar ditt kopplingsdrev har, om du vill öka farten tex

Jag kunde inte hålla mig igår så jag gjorde lite temporära länkar till servosarna får att kunna provköra lite försiktigt.

Att öka farten känns jusst nu lååångt borta, jag tycker bilen går alldeles för fort som den är inställd nu och mer acc behöver jag inte heller...antar att det är grejor man får pyssla med när man blir mer erfaren och kan kontrollera bilen.

Uppskatta hastigheter kanske är svårt men hur fort bör en sån här bil gå ? 70-80 ?

Finns det någon risk att övervarva motorn när man labbar med utväxlingarna ?

Replied on: 2007/06/28 07:49:43
teoretiskt, ja

Men det är nålningen som bestämmer maxvarv. Men sätter du på ett kopplingsdrev på 11-12 taggar du börjar du närma dig farozoonen. Men då handlar det om fullgas en längre stund o väldigt snålt ställd motor.

Du hör varvet min 1/10 har på filmerna, där ligger du uppskattningsvis lite över 35K.

Edit
Kolla hur många taggar den har, 13-16 är där man ligger lite beroende på bana. Min har 13 o jag har beställt 15 - 16

Replied on: 2007/06/28 08:04:24
quote:
Ahaaa du börjar att få spinn i den, fungerar bra ?

Jag kör alldeles för fett fortfarande, den bluddrar mest bara när jag drar på men jag tänkt köra på så ett bra tag. Har dock ställt ned den något för att den inte ska tjuvstanna hela tiden

2 arbetsdagar kvar, sedan semester, så blir det lite mer tid att ta pojkarna och låta dem få prova också, känner mig lite egoistisk som kör och låter dem se på nu

Replied on: 2007/06/28 14:43:26
Jag har 10% Nitro hemma, jag antar att min bil har gått på bränsle med 20% eller kanske mer ? Vad händer om jag tankar 10% med inställning för 20 %

Mvh

Replied on: 2007/06/28 14:57:35
Borde väl vara på den säkra sidan eftersom den får mindre "krut" och istället mer smörjning med samma nålinställning?

Replied on: 2007/06/28 15:33:34
quote:
Borde väl vara på den säkra sidan eftersom den får mindre "krut" och istället mer smörjning med samma nålinställning?

Borde vara så, Bara frugan släpper iväg mig så ska jag ut o testa ikväll

Replied on: 2007/06/28 15:43:59
quote:
Jag har 10% Nitro hemma, jag antar att min bil har gått på bränsle med 20% eller kanske mer ? Vad händer om jag tankar 10% med inställning för 20 %

Man har ju lika mycket olja i båda blandningarna men mycket mindre krut i 10% så räkna med att du antagligen får snåla den för att den ska gå bra.

euphonic

Om du har kört ett par tankar mer än vad manualen säger så kan du börja att nåla in den

Replied on: 2007/06/28 18:25:02
Attans, tankade 10% och nu startar inte motorn. Sist jag var ute och körde körde jag slut på tanken, kan motorn fara illa av det ?

Mvh

Replied on: 2007/06/28 18:37:16
Inte om du inte körde isönder nått men det hade du märkt.
Kolla glödstiftet.

Har du startlåda ?

Replied on: 2007/06/28 19:01:53
Jag tror inte jag körde sönder nått utan den la bara av och tanken var tom.

Ok, ska ta ur stiftet och kolla om det är någon glöd.

Jag har startlåda.

Mvh

Replied on: 2007/06/28 19:55:37
Tanka upp, en sup rätt ner i förgasaren, trimma upp gasservot så motorn inte står i tomgång, starta

fungerar inte det då är antingen stiftet kasst, glödaren urladdad
Om du inte har ett mekaniskt fel men det hade hörst när du kör med startmotorn. Finns det nån kompresion kvar ??

Replied on: 2007/06/28 20:40:31
Plockade ur glödstiftet och stoppa i det i glödaren en stund, testade sedan att starta och det gick fin fint

Körde en stund innan jag kom på att jag glömt luftfiltret hemma så då var det bara o lägga av

Edit: Hittade en bra tips o trix sida:
www.xliz.com/roadkill/index.asp

Replied on: 2007/06/28 23:29:49
Har själv suttit o tvättat bilar idag. Men med bra musik på stereon så var det riktigt kul.

Jag skrev innan om att jag kanske skulle sälja buggyn, det blir inte så utan Touring (Mugen MTX3) bilen ska säljas istället. En massa* reservdelar, 3 karosser varav en är sprillans, startlåda med accar o laddare, radio/mottagare/servo/accar i bilen medföljer.
Allt som behövs för att köra är batterier till radion, glödare, soppa
4 gummidäck för lek, 4 helt nya foamdäck o ett gäng beg
Bilen är uppgraderad på vissa ställen, tex bättre krängshämmare
Precis inkörd efter kolv/foder byte.
Går som en oljad blixt !

*
1 helt ny bottenplatta
bärarmar fram o bak
Flera olika utväxlingar
Fjädertorn
Fjäddrar
stötdämpare
X-tra remmar
X-tra drev
osv

Säljes för 3500:- plus frakt billigare vid snabb affär

Filmer från slutet av inkörningen
http://hem.bredband.net/b347667/mugen.rar

Replied on: 2007/06/29 07:13:21
Ja just det, appropå tvätta, bilen blir ju för***nnat keltig av bränslet, hur gör ni för att tvätta av bilen? Bara vatten eller använder ni något medel? Spolar försiktigt, våt trasa, eller vad?

En annan fråga, det blir ju en hel del damm på grus, ska man olja in något efter varje körnig? Det jag gjort hittills är att blåsa av så mycket som det går med lufttryck, men inte mer än så.

Replied on: 2007/06/29 07:32:45
Nu vet jag inte hur din bil är uppbyggd men Guru o jag kan på ett enkelt sätt lyfta av plattan där radio o servo sitter. Sen sköljer du under ljumet vatten.
Inget diskmedel !
Trycklyft fungerar det med men se upp så du inte trycker in skit i lagren.

Ett par ggr per säsong så får man dela bilen i mindre delar för att kolla diffar i lager.

Ställer du bilen snålare så blir den inte lika kladdig, kör även med karossen på

Replied on: 2007/06/29 07:52:58
dwain: Hur går det för dig, hittat någon bil ?

Johan: Vad ska man ha för batterier till startlådan, jusst nu kör jag direkt på bilbatteriet

Replied on: 2007/06/29 09:12:46
beror på lådan ser ut, 2 st 7,2v brukar det annars vara. Men med en 1/8 lär du tömma dom snabbt.

Biltema har en starthjälp som är super !
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81611

Replied on: 2007/06/29 09:20:02
Jag fick tips om biltema batteri...

blyack till på Biltema för 119 kr artikel 80-410.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120

Borde funka eller ?
Det är ju ganska smidigt att kunna montera batteriet i startlådan.

Får jag mina länkarmar till servorna idag så ska jag ut och testa lite på bana, vill ju inte gärna springa till bilen varje gång det ska startas

Replied on: 2007/06/29 09:49:57
Har man laddare hemma så är det ett helt ok alternativ
Annars tycker jag att starthjälp är super då den har en otrolig kapacitet o du kan plocka ut vilken volt du

Replied on: 2007/06/29 10:06:22
OKi, tar en tur till Mekonomen och köper något liknande batteri.

Idag tänkte jag åka ut till den lokala banan och ta lite kort, kanske blir det nå kortpå bilen också

Replied on: 2007/06/29 16:30:46
ja du guru det blir nog den bilen jag tittade på då jag lyckades pruta ner den något. 1250 med frakt å sen fick jag diverse grejor på köpet. Sen så får vi se hur bra den är när den kommer Men det blir nog en bra nybörjar bil med tryck i. Sen när pengarna finns så kommer jag nog köpa något lite bättre. Pratade föresten med mina kusiners pappa som var ganska intresserad av det för i tiden å hade inte hans monster truckar blivit stulna kunde jag fått en sådan. Dom gjorde mellan 70-80knyck bensindrivna och dom kostade runt 10 000 st när han köpte dem. Men som sagt dom blev stulna

Replied on: 2007/06/29 18:15:31
Dwain: tråkigt med folk som inte kan hålla tassarna borta

Det blir säkert bra med den bilen, ta lite kort när du fått den.

Mvh

Replied on: 2007/06/29 18:57:40
dwain: Blev det denna? http://www.blocket.se/vi/12152040.htm?ca=20_s

Replied on: 2007/06/29 19:50:39
Japp det stämmer.

Replied on: 2007/06/30 08:45:20
Lite bilder:

Replied on: 2007/06/30 10:26:23
Guru här har du lite reservdelar till din bil.

http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_radiostolpe_i_aluminium_HELT_NY-auktion-44985967
http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_framre_kragningshammare_2_1_mm_HELT_NY-auktion-44985989
http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_ovre_bararmsaxlar_HELT_NYA-auktion-44986008
http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_bussningar_HELT_NYA-auktion-44986041
http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_vaxelhus_HELT_NYTT-auktion-44986066
http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_turnbuckles_HELT_NYA-auktion-44986086
http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_radioplatta_i_kolfiber-auktion-44986094
http://www.tradera.com/Mugen_MBX_5_forstyvningsstag_HELT_NYA-auktion-44986116

Replied on: 2007/06/30 11:18:34
Guru, har du kollat att Prospects delar passar den vanliga ?

Replied on: 2007/06/30 15:55:39
Hmm den bilen ser ganska så fet ut Ush vad det ska vara en lång väntan på att bilen ska komma. Hoppas den kommer på måndag Då blir det ut och slira i gruset Sen blir det lite fotografering av bilen också

Replied on: 2007/06/30 17:02:10
Tack Cittro.

dwain: Ska bli kul att se lite närmare bilder på bilen.

Johan: Det verkar inte skilja så mycket mellan prospec och vanliga, här är listan på det som skiljer:

PROSPEC STANDARD PARTS

E0117 Titanium Rear Upper Arm
E0118 Rear Lower Arm Support (5mm)
E0119 Front Lower Arm Support (4mm)
E0120 Al. Front Tension Rod
E0121 Al. Rear Tension Rod
E0123 Lower Arm Shaft
E0124 Rear Lower Arm Shaft
E0126 Al. Rear Upright R/L
E0311 Servo Saver Plate (5mm)
E0503 Front Damper Stay (5mm)
E0504 Rear Damper Stay (5mm)
E0703 One-Piece Engine Mount
E0807 Titanium Steering Rod
E0808 Titanium Turnbuckle Rod
E0812 Fuel Tank
E1002 Light-Weight Body
B0104 Fuel Filter S
B0413 Color Silicone Pipe (Gray)
B0518 Height Gauge
P0315 Carrying Bag M (Gray)

Replied on: 2007/06/30 17:06:08
Nån som känner någon som kan lacka en ny kaross ?

Replied on: 2007/06/30 17:13:51
Det gör man ju själv, sprayfärg o tejp är vad du behöver sen lägger man ett lager vit färg som sist för att få det ogenomskinligt

Replied on: 2007/07/01 19:35:06
funkar det med vanlig sprayfärg ?

Replied on: 2007/07/01 20:14:20
yep

Replied on: 2007/07/01 20:31:50
Lite övning innan det ser ut så här...vill ha !!!!

Replied on: 2007/07/02 00:04:35
men var det inte en snygg kaross med bilen? vad jag kunde så på bilden du la in innan så vart den snygg i alla fall

Replied on: 2007/07/02 01:46:52
Det finns färdiga stripes man klistrar på o har som schablon. Sen när man har målat river man av den o kör vidare
Glöm inte att nya karosser har en skyddsplast på framsidan för att skydda den under målning !

Replied on: 2007/07/02 16:34:54
jippi bilen kom idag. Den ser riktigt nice ut. Dock så var batteriet typ tomt så den körde typ 10meter sen så dog bilen och det var bara att sätt den på laddning Ush jag vill ju ut å köra

Replied on: 2007/07/02 20:30:21
Dwain: Kul har du laddat och kört nå mer ?

Johan: Har letat info om Novarossi P5 men hittar inget, vet du vilken motor dom brukar kalla bara P5, är det RX21P5 ?

Mvh

Replied on: 2007/07/03 09:47:43
Ska köra idag. Förhoppningsvis så är det lite tryck i den. Dock ska jag nog köpa en annan laddare för ush vad slö denna var. laddade bilen i typ 3timmar igår å då vart den fortfarande inte klar så den fick stå över natten

Replied on: 2007/07/03 10:03:20
ehh den var fortfarande inte klar. eller lysdioden lös fortfarande rött. Men när jag stoppa batteriet i bilen så funka det bra'
konsigt

Replied on: 2007/07/03 11:02:26
quote:
Johan: Har letat info om Novarossi P5 men hittar inget, vet du vilken motor dom brukar kalla bara P5, är det RX21P5 ?

Jag tror det, står det bara P5 uppe på flänsen ?

Replied on: 2007/07/03 11:43:23
nu har jag kört bilen en sväng sådär typ 10min fyfasen vad den går. Och då var batteriet tydligen inte bra laddat alls. Kollade nu och laddaren var på 200 milliampere. Och batteriet bara på 1400 amperetimmar. Så nu ska jag köpa nytt.

Replied on: 2007/07/03 13:04:16
quote:
Jag tror det, står det bara P5 uppe på flänsen ?

Ska kika lite nogrannare

Här kommer lite mer bilder.

Provspringning av Faluns igenväxta bana

Replied on: 2007/07/03 19:03:00
jahapp nu har jag beställt laddar å batteri det blev en hyfsat snabb laddare som skulle ladda mitt nya batteri på 3000mha på ca 2 timmar istället för den jag har nu som tar halva livet på sig

Replied on: 2007/07/03 19:37:21
Jag har en snabbladdare som tar ungefär 20 min för +3000 mha
Om du vill kan jag skicka upp den gratis mot att du pröjsar frakten. Man kan även koppla den till cigg uttag men hur snabbt den laddar då vet jag inte.
Jag återkommer

Replied on: 2007/07/03 19:39:51
Guru

Springa runt ??

Det ser ut som om det våra ganska grov grus eller ?
Jag ska fixa bilder på Trelleborgs buggybana som nu är på G att vakna upp efter 7 års vila.
Där är massvis med jobb som har gjorts o massvis kvar att göra. Förhoppningsvis är jag fit for fight till helgen då mycket handarbete måste fixas.
Men i mitten av vecka 28 bör vi vara klara

Replied on: 2007/07/03 21:51:05
Johan: Ja det är enda sättet ungarna kommer komma runt denna bana, själv ska jag köra rc bil

ja gruset är grovt runtom men i körbanan är det rätt ok.

Replied on: 2007/07/04 00:55:32
Nu ska du får se på pix

Vi började för ett par veckor sedan, jag o Eva då såg det ut så här

Börjat med trimmer

gräs lå långt ögat når

Start o målraka

Gräset klippt för andra gången

Efter det så skulle det fräsas, det tråkiga är att gräset har växt nästan 1 meter in på banan o det måste bort. Som tack för allt jobb man lade ner så kom inflamationen tillbaka
Till helgen ska en moheffa fräs in o förhoppningsvis kan vi bredda banan till ursprunglig bredd.

Fräsa fräsa fräsa

tråkigt tråkigt tråkigt !

Får vi fixat bredden på Fredag så ska det ogräsbekämpas i helgen, Måndag - tisdag ska det krattas sten o uppfrästa tuvor o eventuellt vattnas som f-n. På Onsdag börjar sista steget vilket är vattna - välta - vattna - välta sen har vi en riktigt hård yta
Wrooom wrooooooom

Replied on: 2007/07/04 08:24:55
Det där Johan ser ju ut att kunna bli en riktigt bana : Beundransvärt att du lägger ner så mycket jobb.
Hoppas du kommer kunna hålla mopeder och annat junk borta från banan.

Mvh

Replied on: 2007/07/04 10:32:26
banan ligger vid motorklubbens gård o den som buskör där inne får det inte lätt TMK har kidsen respekt för antagligen för att dom är ganska stora sen är där folk där ute nästan jämt.
Så det är jag inte rädd för

Replied on: 2007/07/04 10:49:53
Ojoj det är inte lite jobb du lägger på den banan johan Den kommer nog bli riktigt bra när den blir klar Själc ska man ut å köra lite idag. Hoppas man har lite bättre batteritid än igår. nu har den fasen stått å laddat sen kl 13.00 igår. Å fortfarande lyser den förbannade lysdioden rött Han varnade mig för att laddaren var slö men jag sa näää så slööö kan den inte vara Men jo man tackar säger jag bara om två timmar har den ju för fasen laddat sig i 24timmar Jaja det blir ju en ny laddar å ett nytt batteri också så man slipper vänta så länge

Replied on: 2007/07/04 10:53:09
Jag kollade o jag hade tydligen fel ang laddtid
Cirka 1 tim för 3300 Mha ska det vara. Jag ska rota fram den o kolla.

Replied on: 2007/07/04 11:04:53
ja fast det är ju mkt snabbare än 24 timmar med 1400mha

Replied on: 2007/07/04 11:14:30
Köp på dig ett gäng +3700 så du har att leka med
Det finns mer avancerade laddare för runt 500 - 600 :- som kan snabbladda på 20-30 min men den får du INTE
http://www.rotorflyg.se/shop/item_link.php?item_id=29IP2500

Replied on: 2007/07/06 14:33:26
Dwain: Nu vill vi ha en ny rapport

Replied on: 2007/07/06 16:37:03
Ja du regnet ligger på å nästan inget körande har det blivit. Har ett 1400mha å ett 3300mha som är fullladdade och väntar på att få ge sin kraft. Har dock kört lite på dåligt laddat 1400mha batteri å den går som ett skott. Nästan lite fort då jag redan lyckats vurpa ut i åkern med den så att vingen på den sletna karossen flög av Ska fixa lite bilder på den. Ska bara hitta någonstans på nätet å lägga upp bilderna

Replied on: 2007/07/06 17:11:14
Nu har jag lagt upp dom på nätet så nu kommer lite bilder

Sådär ja nu hoppas jag det funkar. Bilderna är i lite halvtaskig kvalite för jag har bara en mobilkamera till å ta foton med

Replied on: 2007/07/06 18:59:38
Men var e motorn
Går den på gummiband ??

Körde in min motor i bänk idag men det blev inte mycket gjort ute på banan tyvärr. Fräsen vi skulle få låna får vi inte förens på Söndag. Men det hade inte gått att köra ändå för det ser mer ut som en damm än som en bana.

Men där är ogräs o annat som kan plockas så länge, typiskt bara att det ska vara vädret som sabbar för en !

Replied on: 2007/07/06 19:40:55
motorn är där. du måsste bara använda ett förstoringsglas för att hitta den men det trodde jag var uppenbart

Replied on: 2007/07/07 08:40:49
Dwain : Snygg

Johan:

quote:
Körde in min motor i bänk idag men det blev inte mycket gjort ute på banan tyvärr.

Ny motor ?

Replied on: 2007/07/07 09:53:41
yep

Som jag skrev innan så är inte Rossi och Novarossi samma märke. Rossi gör mest OEM motorer av medel bra klass. iaf så var jag inte riktigt nöjd med den o letade lite nytt. Sirio har jag i den lilla banbilen o är super nöjd o då såg jag att dom hade släppt en ny .21 Kanai evo3.
Alltså frågar man om dom har några Evo2 dom vill bli av med

Passningen mellan kolv, foder och kompresionen var så högt att jag hade problem att dra runt motorn så det fick bli inkörning i bänk. Dom första 10 min så lät motorn som om man slog en hammare på ett städ så tight var det ! Nu roterar den relativt bra så resten fixas i bilen sen. Våran bana kommer inte att ha super hög topphastighet så jag behöver inte snåla den så pass att den går som ett skott.

Men idag blir det inget jobb för jag har fortfarande ont i mina revben o fräsen kommer inte förens i morgon.

Replied on: 2007/07/08 16:15:29
*suck* idag brände min startlåda ihop Nån som har en begagnad tillsalu ?

Replied on: 2007/07/08 17:19:07
kolla på RSB.se

Replied on: 2007/07/08 17:31:47
fasen körde sönder min bil idag också. en av kullederna till framhjulet har försvunnit. hade nog dragit åt skruven för dåligt. ush nu blir det att köpa nytt men vet dock inte var man ska köpa det och vad delen kallas på riktigt. kanske jag kan lägga upp en bild å få lite hjälp med vad det är jag ska ha?

Replied on: 2007/07/08 18:57:18
Dwain: Finns det en instruktionsbok brukar part nummer finnas.

Mvh

Replied on: 2007/07/08 23:29:06
Jadu guru där har jag ett stort problem det följde inte med en bruks Aja jag ska kika lite på kyoshos hemsida å se vad jag kan luska ut

Replied on: 2007/07/08 23:42:19
Kyoshos svenska sida är urusel så ni vet !
Dwain, kolla med förra ägaren alt fråga på www.rsb.se

Replied on: 2007/07/09 17:37:44
Dwain:

Vad heter din bil mer än Kyosho ?

Replied on: 2007/07/09 18:11:38

Nu är jag helt slut !
Blåsor i båda händerna o värk mest överallt

Men.........................................
I morgon ska högarna vi har krattat ihop slängas sen är det färdigt för första varvet med 5 tonsvält !
Så på Onsdag kan man börja köra sen ska det vattnas på kvällarna o vältas dagen efter i 3 dagar.

Ska nu duscha o sen sova en vecka

Replied on: 2007/07/09 19:47:07
Svårt avundsjuk på er grabbar som leker med era bilar. Får väl se hur snart jag ansluta mig till gänget.

Replied on: 2007/07/09 20:05:23
jadu guru det vet jag inte har smsat förra ägaren för lite mer info får se om det lyckas. pratade med en annan bekant som också sysslar med radiobilar å han sa att den delen som gått sönder är en vanlig del som går sönder. Så jag ska in på onsdag till en brio affär som säljer kyosho å beställa en ny del

Replied on: 2007/07/09 22:09:12
Mayday: Du är så välkommen så :) Vad siktar du på för typ av bil ?

dwain: Hoppas det löser sig, detlar finns alltid :)

johan.b: Låter som du sliter häcken av dig..synd att det är så attans långt bort annars skulle det vart skoj att komma och provköra banan.
Jag har lyckats luska ut att det byggs en helt ny bana här i Falun, ska nog ut o besöka den i helgen för att kolla läget

Replied on: 2007/07/09 22:19:20
Guru: Gatbil eller rally, metanol eller el.... Det är de första önskemålen iaf, dycker nåt annat sjysst upp får man tänka på det då. :)

Replied on: 2007/07/09 23:30:59
Jag har en gatbil till salu ink allt så som radio, startlåda, accar, laddare

Replied on: 2007/07/10 23:26:34
Så................

2 personer har under 4 fulla arbetsdagar iordningsställt banan. Idag har nog varit den tyngsta dagen för kroppen är allt sliten efter gårdagens fräsning.

Så dagen skitjob bestod avv att plocka upp all sten o ogräs vi hade krattat ihop, ungefär 300 meter. Det blev MÅNGA lass med skottkärra. Så här såg det ut innan vi började.

Vallarna som syns det är alltså sten och ogräs

Banan ser heller inte så bred ut men den är 3 meter eller mer

men det börjar likna nått

Till vänster syns en påfart o en avfart upp gräset, bulan längs bort till vänster är en feldoserad krurva som nu även ska tjänstgöra som hopp, full gas då landar man väll i väggen på ladan.

Så dagens skitgöra var även att fylla på hoppen o att jämna ut dom. Sen skulle 5 tons välten dras igång med. Det var lite meck innan den startade bla annat med hjälp av dubbla batterier. Resterande bilder är i slutet av dagen, tagna 21.00 ungefär. Sista ogräset ska väck, ett par varv med välten är gjord o vattningen är igång. I morgon ska det vattnas rejält o den ska vältas igen sen är vi klara :)

Det syns väl var det har fyllts på

Så på Torsdag, då kör vi !

Replied on: 2007/07/10 23:52:41
Snart grabbar går jag med i klubben med dunder o brak, med en kärra som går som ett spjut

Reply author: Martin.M
Replied on: 2007/07/11 00:11:16
wow, vilken överskottsenergi, du kan få komma hem till mig och bygga veranda också
Kommer nog bli en kul bana!

Replied on: 2007/07/11 00:21:04
Sponsrar du mig med Metanol så är det en deal

Mayday kommer att få en våt fläck i byxan när han gasar på

Replied on: 2007/07/11 00:22:51
Duger det med lite mäsk? Blir massor över här hemma när jag gör Kolsyra till akvariumen

Replied on: 2007/07/11 00:26:32

Tror inte det

Det är lite intressant egentligen hur vi har jobbat. Inga direkta pausar utan en snabb fika o en kopp kaffe sen har det jobbats. Så det är därför det har tagit så kort tid.

men för en annan som inte har haft ett kroppstungt jobb dom senaste 10 åren är sliten o trött. Men imorgon är det glasse jobb

Replied on: 2007/07/11 01:09:06
Du får filma sen när ni kör med bilarna.

Replied on: 2007/07/11 16:02:05
quote:
Mayday kommer att få en våt fläck i byxan när han gasar på

Risken finns, risken finns

Replied on: 2007/07/11 18:46:31

Spöregnar ute !
Blir inget wrom wrom förens på Fredag som tidigast

Replied on: 2007/07/11 22:41:58
Fråga; var köper man prylarna om man vill blanda soppan själv?

Replied on: 2007/07/11 23:05:08
I RC affären men det är inte lönt att göra det längre.
Köp vad du vill utom Model Technics bränsle. 16% Nitro räcker men vill man ha mer sprutt då tar man 25. Glöm inte att bilen behöver nålas in om man bytar Nitrohalt o ibland även när man bytar märke beroende på oljemängden.

Men det är inget svårt

Replied on: 2007/07/11 23:16:17
Nä jag tänkte att man som nybörjare kunde vara snäll o låta motorn gå 10% eller nåt?
Hur e det med att köpa sopp på postorder? frakten blir inge kul va? Tror jag har ett par dl 16% men den har stått minst 3år så den kan väl kasseras...

Replied on: 2007/07/11 23:25:14
Nja........

Motorerna är gjorda för nitro och under 15 ska du inte går, du får nog knappt igång motorn ens. 3-4 år gammalt bränsle fungerar med största säkerhet.

Pga Brandfarligtgods så blir frakt inget roligt alls !

Replied on: 2007/07/11 23:25:29
En annan tanke...det visar sig att mitt moddar intresse sträcker sig längre än till hifi :)
Vore det inte relativt enkelt att göra en gjutform o gjuta slicks i lagom mjukt gummi?
Eller funkar det inte med gummi rakt igenom till fälgen?

Replied on: 2007/07/11 23:31:51
Jo det skulle nog gå så länge som du har en fälg som passar

Replied on: 2007/07/11 23:46:33
Detta kommer bli såååå kul! Modda, köra osv osv. Sambon kommer döda mig sen för att jag skaffat ännu en kostsam hobby, men jag kommer ha kul tills dess LOL!

Replied on: 2007/07/12 01:05:50
Tips påsvenska webshopar som håller bra priser skulle uppskattas.
Varit o kikat på umeå rc bara.

Replied on: 2007/07/12 01:32:23
kommer i morgon, ska nanna nu

Replied on: 2007/07/12 13:12:50
Stackars Johan, hans inbox rinner över av PM med frågor om detta från mig

Replied on: 2007/07/12 13:40:00
Kör på bara

Ang länkar
Sök på svenska och välj "Rc +Bil" så får du svar så det räcker.
Jag själv handlar på
http://www.micromotori.com/
http://www.microracing.se/ Importören av Mugen - lite dyra ibland
http://www.everodrc.se/ billig och bra

Replied on: 2007/07/12 20:32:18
Jäklar här har det hänt grejor, snygg bana Johan :)

Kul Mayday att du också skaffat en, men jag har nog missat vad det blev för modell ?

Microracing kan rekommenderas, bara maila vad man behöver och dom svarar samma dag.

Replied on: 2007/07/12 20:56:17
Det blev Johans mugen mtx 3

Replied on: 2007/07/12 21:03:41
Mayday: Är det din första bil eller har du haft bilar förut ?

Replied on: 2007/07/12 21:07:06
Haft en TT rally skala 1/8, men den körde jag bara några ggr. Sååå, det blir till att vara försiktig på gasen...

Replied on: 2007/07/12 21:29:18
Den bilen körde några ggr som sagt, sen ville den inte starta, glödacken? Jag mitt spån började iaf skruva på måfå på förknasaren....den gick inte igång mer sen o jag sålde den. Men den var ohanterlig, då den var bakhjulsdriven och med stor motor....

Replied on: 2007/07/13 14:36:41
Några bra tips på laddare till mottagar batteri Ni-mh och batteriet för startlådan ?

Edit: Upptäckte jusst att man kan starta motorn så att den går baklänges när man ska köra framåt....va snopen jag blev när den backa

Edit igen: Va kan det vara för strul när motorn dör när man skall dra iväg ? tomgången funkar fint.

Replied on: 2007/07/16 12:42:41
En Mugen startbox beställd...hmm...det börjar bli en dyr hobby

Replied on: 2007/07/16 14:59:31
kollade på johans filmer idag med ljudet på för första ggn.....j*vlar hahahaha ÖS!

Replied on: 2007/07/16 15:19:48
Mayday: Hade inte du köpt Johans bil ?

Replied on: 2007/07/16 16:14:46
Jo, men den har inte kommit ännu, johan ska plocka ihop o testa osv innan han skickar den.

Replied on: 2007/07/16 21:08:08
Jösses har ni sett tokarna som kör dragracing?!?! Fanns bilar med dubbla motorer osv....fort gick det, och det rasade ordentligt när de krashade LOL!
En kille var helt otrolig på att drifta med sin nitro bil.....så det går.

Replied on: 2007/07/17 16:18:38
Drifta...hmm..då måste man ju nästan ta ut bilen på asfalten *ryser*

Replied on: 2007/07/17 16:49:10
Kolla på det på youtube....en kille med röd metanolbil som är så in i h-e säker....fröjd för ögat.

Replied on: 2007/07/18 19:19:45
Vart har våran RC gud Johan tagit vägen ?

Replied on: 2007/07/18 20:43:55
jaha nu börjar problemen. har nu kört bilen ett tag å den har funkat riktigt bra men nu på senare tid så funkar inte styrningen så bra. har prövat å kallibrera den å så å även öppnat den å tittat men det verkar inte funka ändå. Problemet jag har är att den svänger dåligt och att den svänger väldigt lite åt höger Vad kan det vara för problem? Och om man behöver byta styrservot kommer det bli dyrt?

Replied on: 2007/07/18 22:01:02
Dwain: du kan få ett servo av mig, inte särskilt starkt men det kanske funkar iallafall.

Mvh

Replied on: 2007/07/18 22:56:55
det vore jättesnällt. är det standard på bilarna vilket man ska ha? Är det så att man kan köra sönder ett servo genom att typ råka köra in i saker med hjulen eller?

Replied on: 2007/07/19 07:48:17
Dwain: Kolla vad det sitter för servo i nu eller lägg upp en bild på don.

Mvh

Replied on: 2007/07/19 12:16:06
Blir en buggy från johan istället...diffarna fram o bak håller på att rasa på hans Mugen :(

Replied on: 2007/07/19 12:38:13
Det går väl att sätta slicks på en buggy så får man nog en bil som borde gå hyfsat på gatan ?

Själv måste jag jaga ny styrservo då min gamla gett upp, några tips på vad och vart man ska handla ?

Replied on: 2007/07/19 13:05:58
Slicks, lägre hårdare fjädring?

Replied on: 2007/07/19 13:21:47
Hör med Johan han kan nog sånt...
Jag testade med att köra på asfalt med buggy däck och orginal setup och det funkar rätt bra det också :)

Replied on: 2007/07/19 13:37:10
Ska göra det....men vår allvetare är så sällan på forumet ju....

Replied on: 2007/07/19 14:32:11
quote:
Ska göra det....men vår allvetare är så sällan på forumet ju....

Neee, han har väl byggt klart sin bana och är ute på den och kör hela dagarna.

Replied on: 2007/07/19 15:11:31
Ungefär hur länge räcker en liter bränsle till buggy med 3cc motor?

Replied on: 2007/07/19 19:49:06
En till bränslefråga, vilket är mest skonsamt för motorn, 16% nitro eller 25% och mkt fetare blandning?

Replied on: 2007/07/20 08:28:13
Har inte en aning om hur motorn slits men borde det inte vara så att 16% med rätt inställning slits mindre än 25% med rätt inställning ?

Om man sen kör 25% lite fetare så hmm...varför inte köra med normal blandning ?

Replied on: 2007/07/20 11:34:19
Guru: Visst borde det vara så. E bara en sån där som vill veta mkt o e nyfiken på allt.

Replied on: 2007/07/20 13:07:16
Här är ett forum som är rätt bra:

http://minioffroad.se/component/option,com_joomlaboard/Itemid,218/

Replied on: 2007/07/20 14:57:07
Tjenare boys

Nitro frågan hittar ni svar på längre bak i tråden
.10 - .12 trivs bäst på 16 men 25% fungerar medans .25 sluddrar på 25%
Överlag är det så men det beror på bana, motor, körstil med såklart.

Motorn till min buggy gick som en skördetröska på 16% o blev för varm när man ville nåla in för att få mer fart.

.10 - .12 kan övervarva på 25% men o andra sidan behöver man inte nåla in dom så mycket.

Replied on: 2007/07/20 15:01:49
quote:
Ungefär hur länge räcker en liter bränsle till buggy med 3cc motor?

Under 8 tim med mindre pausar o fika så körde jag upp 2,5 liter
Men då var MYCKET körning !

Replied on: 2007/07/20 15:03:23
Trelleborgs Raceway

Här har vi start och mål raka

Första böjen kan man sladda sig igenom i ganska hög fart. Vi ser även ett S som inte är så svårt att ta men kommer man fel in då ställer man till för nästa kurva

Stenhårt packat är det

Raksträckat efter har varit en tvättbräda innan men där är inte så mycket kvar men tillräckligt för att skumpa runt om det går snabbt.

Återigen en 360 kurva som är stenhård, efteföljande knix ser inte så svår ut men det gäller att ligga rätt inför hoppet

Laddar man på riktigt då flyger man rätt in i nästan kurva ;-)

Här är matrialet kompost blandat med lera som är lite halvlöst

en bit som inte ser så svår ut men man får verkligen hålla igen för att kunna hålla spåret. Man kan ta kullen på två sätt.

Antingen så hoppar man om vill, eller så tar man vägen över feldoseringen eller tar man det som en vanlig kurva

Det syns inte men doseringen i nederkant i bild är helt ok

Sista biten innan start och målrakan har vi här

Och hela banan

Replied on: 2007/07/20 15:16:34
YES!! Det verkar bli Mugen iaf!

Replied on: 2007/07/20 15:21:10
Tur jag tittade i gott o blandat lådan

Replied on: 2007/07/20 15:25:13
quote:
Tur jag tittade i gott o blandat lådan

Yep, made my day

Replied on: 2007/07/20 15:25:28
På tal om banan, kolla skillnaden

Från annan vinkel

Reply author: U1
Replied on: 2007/07/20 15:47:31
Jaklar vilket jobb du lagt ner!!! Far folja med en dag och kolla nar du kor!

Replied on: 2007/07/20 15:50:56
Det tog eva o mig 4 hela arbetsdagar att fixa det !
Inte alls lång tid faktiskt men då var det inga långa fika stunder utan det var bara att hugga i. Att det sen finns rejäla redskap underlättar !
Vi är nog den enda buggy banan i Sverige som har en egen 5 tons vägvällt tex

Ska dit i morgon

Reply author: U1
Replied on: 2007/07/20 15:54:53
Jag slar en pling imorgon.

Replied on: 2007/07/20 18:42:29
Skoj bana ni har byggt, vore kul o komma ner och testa den men det är ju inte riktigt i min hemtrakter....Jag får nog hålla till på våran stenbana

Jag fick hem en Mugen startlåda idag, min bästa investering hittills, nu ska den gamla skitlådan köras till skroten :)

Replied on: 2007/07/20 20:06:27
Ramlade på denna länken:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNRS5&P=ML

Kompressor!! jisses!
När ekonomin nån gång tillåter.....skulle man kunna klämma på en sån på Mugen mtx3:an, och hur mkt effekt kan det tänkas ge?? Och hur svår skulle det vara att få det att funka bra??

Replied on: 2007/07/21 00:03:19
ehhhhh

Tror inte du behöver en sådan

Replied on: 2007/07/21 00:40:32
quote:
ehhhhh

Tror inte du behöver en sådan

Det tror inte jag heller....men så småningom kanske "mkt vill ha mer" LOL!
Skulle en sån ge mkt extra effekt?

Replied on: 2007/07/21 10:01:09
Den borde ge mer men samtidigt få du öka nålarna ganska mycket med vilket gör att du kör slut på soppan snabbare.
Frågan är väl vad den gör med toppvarvet, vevstakar kostar en del

Replied on: 2007/07/21 11:29:27
Känns nog säkrare att köpa en vassare motor istället för kompressorn...fast det vore jäkligt kul att testa men det kan bli ett dyrt ras

Om jag vill byta ut min Novarossi P5 mot något vassare vad ska jag satsa på då ?

Var ut och körde igår kväll och satan va skoj det är på bana Håller på att tvätta bilen idag och det är nästan lika kul

Edit: Det är denna motor som sitter på nu
http://www.novarossi.it/products/engines/nova/21/other/off-road/rx21p5tx.html

Replied on: 2007/07/21 12:17:07
Som sagt vore kul att testa, men det blir knappast så...dels dyrt, o sen vill man ju inte ha haverier....

Såg att det finns folk som petar i lustgas i sina bilar med, DET måste slita....

Replied on: 2007/07/21 12:19:06
Sen är vad jag förstått Sirio EVO2 motorn ganska vass som den e.

Replied on: 2007/07/21 12:25:09
Vad kostar kompressorsatsen ? Jag hittade inget pris.

Replied on: 2007/07/21 12:32:33
Denna länken är bättre:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/WTI0094p?&N=N&P=ML&F=DTXC7651&L=RBVG1010&C=GZARBV

Replied on: 2007/07/21 16:20:16
Yehoo den fanns ju till min mbx5'a

Replied on: 2007/07/21 16:29:45
En tanke som slog mig angående lustgas-kiten är ju att man måste ställa blandningen fetare, annars får ju motorn mer syre men inte mer bränsle vilket borde driva tempen i taket o slita som attan på motorn.... Verkar krångligt, fattar om folk som kör dragrace gör det....men på monstertruckar osv??

EDIT: länk till ett kit. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXPXU3&P=ML

Replied on: 2007/07/21 16:56:18
Undrar hur det är att köra med en sån här?

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJRW8&P=SM

Replied on: 2007/07/21 18:14:58
Btw, tror jag att överladdning mest kommer till sin rätt på en fyrtaktare enligt ovan.

Replied on: 2007/07/21 23:14:32
alla former av tweakning känns ganska onödigt, 25% nitro är tweak så det räcker. Man tjänar inget i maxvarv men du kan tjäna en del i dom lägre varven som med vrid o hästar.

Låter klyddigt i mina öron, hiva i 30% nitro istället

En fyrtaktare däremot skulle nog gå som ett skott !!

Replied on: 2007/07/23 07:25:04
Är det nån som vet om man kan koppla in 12V batteri i en startkåda med 2st accar på 7,2V ...Hur kopplar man ?

Replied on: 2007/07/23 12:58:44
Idag ska min mugen åka buss
Tackar för alla tips osv Johan, lärde mig MKT.

Replied on: 2007/07/23 13:17:03
quote:
Idag ska min mugen åka buss

Va trevligt, när har du den hemma hos dig ? Har du hittade glödare ?

Replied on: 2007/07/23 13:38:28
Japp, glödare, extra luftfilter o olja, stift o sopp =)
Vet inte hur lång tid bussgods tar på sig, men innan helgen har jag den garanterat.

Replied on: 2007/07/23 15:38:06
quote:
Är det nån som vet om man kan koppla in 12V batteri i en startkåda med 2st accar på 7,2V ...Hur kopplar man ?

Du har väl en Y kabel idag ?
Skippa den o 12 volt rätt in i motorn bode väl gå ?

Attans Mayday, jag packade ner allt utom bilen tror jag

Ta nu väl hand om min lilla oljade blixt

Replied on: 2007/07/23 16:06:39
Johan: Hmmm...det sitter 2 motorer i startlådan, ett batteri till varje motor.

Mvh

Replied on: 2007/07/23 16:48:52
Då får man väl hitta på en patentare
Jag kan inte minnas att jag har sett en sådan låda innan. men jag har ju varit borta ifrån det ganska länge så det har ju dykt upp en massa nya saker

2 motorer, som 2 olika hjul med ?

Replied on: 2007/07/23 17:25:09
quote:
2 motorer, som 2 olika hjul med ?

Nej 2 540 motorer som driver ett hjul, ska se om jag hittar en bild

Replied on: 2007/07/23 18:34:47
Var inne på Profab idag och fick en bra idé...
25st ganska stora klarblå genomskinliga plastmuggar = 16kr
En patron silikon för utomhusbruk = 35kr
Resultat: 12st klarblå koner med lätt förstärkning samt vikten till största del i botten. De torkar nu, bilder kommer.

Replied on: 2007/07/23 19:38:37
Blir nog att jag köper ett 25 pack muggar till kanske gula eller röda, silikonet räcker gott o väl till det. Sen kan man sätta upp en ordentlig övningsbana på nån asfaltsplan =)

Replied on: 2007/07/23 21:01:27
quote:
Attans Mayday, jag packade ner allt utom bilen tror jag

Ta nu väl hand om min lilla oljade blixt

Det hade varit straffbart i sin grymhet

Den kommer tas väl om hand, vem vet den kanske t om får testa på fyrtaktare vad tiden lider, överladdad då såklart

Replied on: 2007/07/23 21:39:15
Johan: Satan vilken fin bana det blev, ser riktigt kul ut att köra där.

Replied on: 2007/07/23 23:13:10
Jag är ganska nöjd faktiskt.
Fast den är lite kort för 1/8 buggy men dom 150 met den är ska byggas ut så blir det nog lite över 200 met.

Ytan på banan är stenhård, ungefär som asfalt så den äter däck men jäklar vilket grepp man får ! Det ger en annan nackdel med, där ligger dränering under banan men vi har en damm precis bredvid som gör att vid skyfall så samlas det en massa vatten. Men vill man ha en hård yta då får man leva med det.

Replied on: 2007/07/24 15:37:16
Såhär blev de mkt billiga diy-konerna:

Replied on: 2007/07/24 15:38:45
Detta kom i brevlådan idag, mkt snabb leverans från cargel:
Luftfilter, olja samt glödstift

Replied on: 2007/07/24 19:59:14
Smarta koner

Replied on: 2007/07/24 20:24:30
Idag har jag gjort nå dumt.....bilen ser ut så här jusst nu, undrar om jag kan få ihop den igen

HJÄLP!!! Den rostar, vad använder man för olja/fett på dom rostiga ställerna ?

Många delar på en sån här bil.....

Reply author: iroise
Replied on: 2007/07/24 21:17:09
Fantastiskt jobb du o Eva gör/gjort, hela klubben lever upp pga er. Platsen banan låg på var också helt sanslöst fin! Tack johan för kaffe o tipsen håller på och googlar runt.

Replied on: 2007/07/24 23:16:28
Motor, tank, servobrygga är ju allt du har plockat bort. Sånt gör man nästan dagligen på en buggy bana

WD-40 ska du köra med o du kan med fördel spruta ner lite i motorn efter körning

Replied on: 2007/07/25 08:53:52
quote:
Motor, tank, servobrygga är ju allt du har plockat bort. Sånt gör man nästan dagligen på en buggy bana

Det var faktiskt förvånansvärt enkelt att få ihop den igen, svårast är nog att inte tappa bort skruvarna

Replied on: 2007/07/25 10:09:27
Du har ritning till bilen antar jag eller så lada ner den.
Vad du ska göra innan bilen läggs på vinter vila är att dela alla diffarna o kolla hur dom ser ut. Sen fyller du på med ny olja och smörjer krondreven med fett.

Du kan påverka hur bilen går otroligt mycket med diffarna !
På en långsam bana då har du olja med lägre nummer o på en snabb då häller du i trögare olja.

Replied on: 2007/07/25 11:40:05
I morse startade soppen och startkitet med glödare sin bussresa, hoppas jag har dem innan fregag iaf

Replied on: 2007/07/25 11:54:46
Kolla in denna killen som driftar med en HPI nitro, ruskigt säker:

http://www.youtube.com/watch?v=8xFkvo0xHoA

Reply author: Cyber
Replied on: 2007/07/25 12:37:33
snacka om koncentration, för att lyckas köra så där

/Cyber

Replied on: 2007/07/25 12:47:01
Han e helt otrolig!! Där har du mitt mål vad gäller drifting....högt satt ribba eller hur? LOL!

Replied on: 2007/07/25 14:36:00
Vad dement man är, råkade kika på bokhyllan och såg att jag hade kvar denna, 1:10 200mm

Perfekt att leka med, en kaross man inte behöver vara så rätt om

Replied on: 2007/07/25 14:48:54
Ringde bussgods för att se om de fått bilen....ja, sa hon 2 av 3 kollin kom idag
Hon trodde att det var fullt i bussen o att kolli 3 kommer i morgon....vore ju f-n om de slarvat bort kollit, det är huvud kollit, det med stora lappen på....vad e det i det Johan?

Replied on: 2007/07/25 20:55:56
Behöver man ett sånt här(bränslefilter)? Finns det redan med bilen Johan?

http://www.cargel.se/shop/product_info.php?cPath=224_204&products_id=809

Replied on: 2007/07/25 21:06:57
quote:
Hon trodde att det var fullt i bussen o att kolli 3 kommer i morgon....vore ju f-n om de slarvat bort kollit, det är huvud kollit, det med stora lappen på....vad e det i det Johan?

Jag vet inte vilka lappar som hamnade var, men den tunga lådan innehåller reservdelar, däck, starter och laddare.

Replied on: 2007/07/25 21:07:31
du har filter i tanken men ett x-tra skadar inte men inte livsviktigt till trackbilar

Replied on: 2007/07/25 21:09:33
Har föresten beställt en ny radio, en Sanwa M11 med tillhörande Ghz modul

Replied on: 2007/07/25 21:10:21
Det var den du pratade om va?

Replied on: 2007/07/25 21:31:56
yep

Kostar multum i Swedala

Replied on: 2007/07/25 21:56:13
Kikade lite slött på eBay, är nåt av följande ngt att ha?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=110150816856&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=001

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=001&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=110152405250&rd=1&rd=1

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=270144524844&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=017

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=270144524873&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=017

Replied on: 2007/07/25 22:13:26
Nope !

Det gör mer skada än nytt vid en krock. Då håller delen men delen som den sitter fast i spricker istället. Och den delen är främre/bakre diffhuset ! En bärarm är billigare o lättare att byta. Alu väger förmycket med, kolfiber is da shit

Tävlingsförare brukar blanda plast med kolfiber för att kunna styra mjukheten i bilen vilket gör att den tål mer.

Radion
http://www.piraterc.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=45&mode=thread&order=0&thold=0

modulen hittar jag ingen bild på

motagaren
http://www.airtronics.net/airtronics_receivers.asp

Systemet är 4 kanaligt vilket är bra om man vill ha 1/6 eller större.
Med min bil skulle jag tex kunna ställa bromsmix om jag satte dit ett servo till o det ska jag Inget bök med kristaller heller o på banan kan man alltid ha radion på vilket är förbjudet annars.
Man kan annars ställa in allt med den radion

Replied on: 2007/07/25 22:59:08
quote:
Med min bil skulle jag tex kunna ställa bromsmix om jag satte dit ett servo till o det ska jag

Ska du ha ett servo till fram och ett till bakbroms ?

Replied on: 2007/07/27 01:53:06
Idag kom den lilla rackaren, bilder på uppackningen:

Julafton för Mayday

Replied on: 2007/07/28 21:13:46

Replied on: 2007/07/30 12:11:22
Vad är detta?
Eagle Racing Carbon Fibre Power Booster Kit

http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=330048321311&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=014

Replied on: 2007/07/30 16:45:04
Jag och dr_bosse leker med bilen på en skolgård tills mottagaraccen dör.
Foamdäck på. Man får t om se en glimt av yours truly....
http://www.youtube.com/watch?v=nBvXO-Oe3Ys

Replied on: 2007/07/30 16:55:56
Bilen med drift sulor jag monterade idag.

Replied on: 2007/07/30 17:11:28
det finns ett läge mellan fullgas o tomgång, så du vet ;-)

Powerboosten har jag inte en susning om vad det är, håll dig borta från tweak som inte förklarar vad dom gör.

Replied on: 2007/07/30 17:14:00
Tycker du att jag är tung på gasen?

Replied on: 2007/07/30 17:37:25
yep och det är inte så snällt mot motorn heller så du vet

Replied on: 2007/07/30 17:40:40
Ja jag gasade väl ganska hårt för att få släpp med foamdäcken, nu sitter det däck lämpade för ändamålet på. *lovar att vara snällare mot bilen*

Replied on: 2007/07/30 18:00:41
men du är aldrig uppe i tvåan ?
Låter inte så iaf

Replied on: 2007/07/30 18:26:36
Nej ett par ggr kom vi upp på tvåan, men den relativt lilla planen samt sättet jag körde på för att lära mig få kontrollerade släpp gjorde nog att bilen mestadels gick på ettan. Toppen blir förresten inte ens varm nog att spott fräser på den.

Replied on: 2007/07/30 20:03:06
Verkar rätt kul o köra på asfalt också :) Jäkligt snygg bil med all kolfiber

Replied on: 2007/07/30 20:13:24
Den kan bli fräsvarm men helst ska det dunsta av på nån sek eller två.

Du har väl en heldel kolfiber i din Mugen med Guru ?

Replied on: 2007/07/31 06:14:16
quote:
Du har väl en heldel kolfiber i din Mugen med Guru ?

Jo lite finns det...

Förresten det där med motorvärme, om man har en varm motor och vill den ska gå kallare hur/vad ställer man in då ?

Replied on: 2007/07/31 07:33:31
Det är flera faktorer som påverkar o en av dom påverkas av det dagliga vädret o det är stiftet. Kallt väder kan kräva varmare stift o tvärtom.

Det i sin tur påverkar hur motorn behöver att nålas för att få en fin o jämn gång som i sin tur påverkar hur snabbt den går som i sin tur påverkas av utväxlingen

Snabbguide

Tycker man att motorn känns för het så byta först stift till ett kallare. Man kan få justera nålningen på bilen för att den ska gå bra.

Öppna HSN (High speed needle) 1/8-14 varv ger en fetare blandning som kyler mer men samtidigt gör bilen något slöare.

Öka nitrohalten från 16 till 25%

Beroende på körstil/bana o hur bilen är nålad så kan man justera om LSN (Low seed needle) för en fetare blandning.

Se till att vädra ur motorn på högt varv under väldigt kort tid o kolla att det verkligen ryker. Det ska alltid ryka ur avgasröret. Har man då en bana/körstil som inte kräver så höga varv så ställer många LSN för lågt för att få ett riktigt bra drag. Då får motorn inte den mängd soppa den behöver för att kylas på ett korrekt sätt.
Då bör man ändra antal taggar på klockan till ett lägre värde för att få dragen o man kan öka LSN för mer smörjning.
Glöm inte att HSN styr dom andra nålarna !

Ändra märke på soppan - påverkar MYCKET

Ska man vara riktigt säker på sin motors temp så se till att det är helt rent runt stiftet o mät bredvid stiftet. Där nere kan man ligga på 120-140 grader för dom flesta motorerna. Kalibrera mätaren mot en ugnstermometer. Uppe på toppen ska man ligga runt 100-120 grader ungefär

Replied on: 2007/07/31 11:33:26
Tack Johan, jag ska testa labba lite med olika stift.

Replied on: 2007/07/31 11:44:54
Du kan först kolla med att öppna HSN 1/8 varv o kolla.
Tycker du att den mycket för varmt ?
Vilket märke på soppa kör du o vad är nitrohalten ?

Replied on: 2007/07/31 13:02:05
Ja framför allt så tycker jag avgassystemet blir väldigt varmt men det fräser även när man lägger lite blött på motorn.

Jag kör Masens 25%

Replied on: 2007/07/31 13:43:05
Snabbaste koll gör du med HSN hjälper inte det utan att bilen bluddrar testa med kallare stift. Glöm inte som sagt att det är små små steg som gäller

Replied on: 2007/07/31 14:38:03
Kan inte köra förrens i morgon då jag förhoppningsvis får ny kristall till motagaren, den gamla har gått sönder....låter som en trasig glödlampa.

Replied on: 2007/07/31 15:43:04
Ringde nyss upp dem på procar, mina kristaller är skickade, jag har dem i morgon

Replied on: 2007/08/01 14:03:58
Petade i de nya kristallerna, och nu funkar det klockrent igen

Replied on: 2007/08/01 19:19:41
Dr_bosse fick sin buggy (1:8)idag, så så snart accarna i startlådan är laddade bär det iväg igen. Vi var ute förut, jag hann köra en tank medans han försökte starta bilen, när jag väl såg felet var startlådan död....

Replied on: 2007/08/01 22:33:39
Fick min bil att bli fräsvarm idag.....i väntan på laddare till mottagaracc kör jag med batterihållare m 4st 1,5V, ett av dessa hoppade ur, bilen skenade upp på en gräsmatta, där den varvade som f-n innan jag fick petat in ett finger o puttat tillbaka gasservot. *pust*

Replied on: 2007/08/01 22:48:30
*host host*

Ajjabajja !!!!
Lägga alltid batterierna i en ballong så slipper du det bekymmret.

Replied on: 2007/08/01 22:59:30
Japp, den läxan har jag lärt mig....tro mig.

Replied on: 2007/08/02 11:20:47
Hur funkar såna där "fail safe" man kan köpa till mottagaren?

Replied on: 2007/08/02 14:47:30
Här bränner jag runt med buggyn på våran bana
http://www.youtube.com/watch?v=-kjReun2SBc

Replied on: 2007/08/02 17:49:57
Najs Johan...men vet inte om jag tycker det ser lika kul ut som att leka med gatbil. Hmmm får ev bli en buggy senare när kassan tillåter, då kan man ju köra på vintern med =P

Replied on: 2007/08/02 19:30:22
Min livs sämsta RC dag är numera 2/8 2007

1.Glömde ta med soppa till banan så det blev en tur hem och hämta.

2.Glömde skruva fast glödstiftet ordentligt i motorn så det lossnade naturligtvis. Reservstiften låg hemma, hem igen och hämta.

3. Front upper arm mojängen lossnade så nya prylar behöver beställas. Åkte hem och åt en pizza istället

4. Mitt långa inlägg jag skrev om detta försvann så det blir en kort variant istället.

Har bestämt att jag aldrig ska köra på den banan igen då den är alldeles för stenig för min lilla grisbil (tror jag ska lacka den rosa)

Skoj film Johan, skönt att se att jag inte är ensam att hamna på rygg

Replied on: 2007/08/02 21:01:51
Slickar man curbsen då går det så
Stenigt underlag är döden för bilen, du har ingen annan bana i krokarna ?

Replied on: 2007/08/03 00:22:08
Pix

Replied on: 2007/08/03 14:05:15
E det bara jag som inte kan se bilderna?

Replied on: 2007/08/03 14:14:27
Bättre ??

Replied on: 2007/08/03 14:39:29
Vad är det för bil ? Tycker den är väldigt lik min Mugen :

Som du monterat luftfiltret nu borde den väl suga in en massa varmluft från kylflänsen ? Borde inte en rak hållare vara bättre då den kan suga mysig kalluft från karosshålet ?

Replied on: 2007/08/03 14:52:55
quote:
Bättre ??

Mycket

Replied on: 2007/08/03 22:54:15
Det är en Hobao (Hubba bubba) Hyper 7 Pro Se
Förra årets tävlingsmaskin kan man säga. Dom flesta buggys är så lika varandra att på håll ser man ingen skillnad. Jag tar lite närbilder i morgon på den. Att filtret sitter som det gör påverkar inte mycket eller något alls.

Replied on: 2007/08/04 21:18:54
Johan: Trevligt, då får vi snart se dig i resultatlistorna ?

Replied on: 2007/08/04 21:28:20
hehehe

Jag har ju aldrig kört buggy direkt o man kör med mycket mer attack än på track. Man får koncentrera sig mycket mer vilket kräver lite övning att få jämna varv.

Och mitt i allt skumpandet så har man ett idealspår att hålla reda på med

Replied on: 2007/08/04 23:09:30
Hur trivs du med den nya radion?

Replied on: 2007/08/05 01:31:56

http://www.conleyprecision.com/609.htm

Replied on: 2007/08/05 01:37:52
Det är så många funktioner i den så man blir virrig, det intressanta i det hela är att allt det fanns inom flyg för 15 år sedan men först nu slår det inom bilar. Och då finns det bara 2-3 olika sändare som klarar det.

Att kunna ställa in x-akt hur servona ska bete sig är helt underbart !

Ps
Billig motor

Replied on: 2007/08/05 02:04:25
quote:
Ps
Billig motor

Mmmm, men det är en modell V8!!! Vore en dröm att bygga en bil med en sån.

Replied on: 2007/08/05 21:17:17
Idag har jag syndat...glömde luftfiltret hemma men kunde iallafall inte hålla mig från att köra 2 varv på en bana utanför Borlänge Kul som tusan med en bra bana utan en massa sten på

Replied on: 2007/08/06 19:47:08
Väntar på att dr_bosse ska få ordning på sin...vore kul att testa att köra buggy=)

Replied on: 2007/08/07 14:23:16
Kan rapportera att dr_bosses buggy nu kör för fulla muggar, fast han är i Mora hos sina föräldrar, så jag har inte sett den i action.

Replied on: 2007/08/07 23:50:02
Jag har lackat samt klippt min allra första kaross idag.
Såhär såg det ut i etapper...

Replied on: 2007/08/09 11:54:19
Snyggt med svart, vad är det för färg du använt ?

Replied on: 2007/08/09 12:14:10
Sitter skyddsplasten kvar på ?
Ser lite matt ut men annars snyggt

Replied on: 2007/08/09 14:48:42
Guru: Metallicsvart, från umeå rc de 2 första lagren nästa 2 är svart motorfärg för 1:1 bilar eftersom jag trodde en sprayburk skulle räcka....men det är ju de första lagren som syns.

Johan: Plasten är borta men karossen är full med feta fingeravtryck. Karossen är ju målad inifrån, uppfattade instruktionerna som att man skulle göra det...
Funderar däremot på att spraya ett par tunna lager blank klarlack över på utsidan när dekalerna är på plats, vad tror du om det?

Replied on: 2007/08/09 21:33:09
Efter lite dekaler samt ett lager klarlack:

Replied on: 2007/08/09 21:35:08
Ett par lager till med klarlack. Missnojd med de dekaler som ska föreställa krom, målar nästa gång.

Replied on: 2007/08/09 21:37:59
Efter 7 lager om inte 8.

Replied on: 2007/08/09 21:41:02
Tänker absolut måla kromdetaljer själv nästa gång, även om jag hade fått dit de dekalerna till 100% vilket jag uppenbarligen inte fick, så ser det inte ut som krom.
Men jag tycker att alla dessa lager, tror det blev 8 lager, med klarlack snyggade till karossen ganska mkt.

Replied on: 2007/08/09 21:50:49
Så vilka minor kan man gå på när man ska lacka ? Jag hämtar ut en ny kaross imorgon

Replied on: 2007/08/09 21:54:35
Det går åt mkt mer färg än man tror, e det nåra kromdetaljer, LACKA DEM, dekalerna suger. Tvättade karossen med k-sprit innan jag lackade, och innan jag satte dit dekaler. Annars är det bara att lacka som vanligt, jämn o lugn hastighet, lagom avstånd och flera tunna lager.

Replied on: 2007/08/09 22:20:34
Klarlack behövs egentligen inte då man kan putsa upp glansen ändå. Men då du kör stenhårt på blingbling så lacka på

Replied on: 2007/08/09 22:21:58
Vem kör på blingbling? Jag? LOL!

Replied on: 2007/08/09 23:39:59
Provade nyss karossen på bilen igen, bilder kommer. Och så passade jag på att lacka två par BBS-fälgar till bilen, 2 lager svart och 4 lager klarlack.

Reply author: Ryssen
Replied on: 2007/08/10 00:27:03
Snyggt lufthål i vindrutan till föraren där.

Replied on: 2007/08/10 00:41:43
Japp, eller så kan man ha det till att fylla på bränsle ;-)

Replied on: 2007/08/10 01:03:15
Har inte polerat lacken ännu, men det börjar se skapligt ut på bilen nu...

Fälgarna med 2 lager svart färg

Fälgarna med 4 lager klarlack

Replied on: 2007/08/10 07:16:43
x-tra ventilation på huven ?

Råd:
Öppna upp bakrutan med så du får luft genomströmning. Som det är nu så kommer bilen att påverkas negativt av luften in för ingen åker ut o motorn kan gå varmt.

Replied on: 2007/08/10 14:34:05
Dum som jag var borrade jag efter markeringarna, vilka inte stämde med stolparna i bilen....

Jag har funderat på det...tänkte först ta upp hål på sidorna där det är dekaler som föreställer ventilation nu , men jag tror de är för små.

Replied on: 2007/08/10 18:52:18
Fixat hål i bakrutan nu och limmat på bakre kofångaren....så nu blir det ett par lager klarlack till ;-)

Replied on: 2007/08/15 22:22:29
Vad händer i vinter då ? Själv funderar jag på att bygga båt eller flyg

Replied on: 2007/08/15 22:34:20
Hoppas ha råd/hitta billig buggy eller stadium truck som man kan smälla på vinter sulor på....

Replied on: 2007/08/15 22:35:50
Ett alternativ vore att bygga en sån där träskbåt de har i florida, den kan man ju köra på snö =)

Replied on: 2007/08/21 01:13:00
Danne låter buggyn jobba

http://www.youtube.com/watch?v=JEy_2KWMdNQ

Replied on: 2007/08/21 06:41:25
Kul, ser ut som den får slita rätt rejält

Replied on: 2007/08/21 11:13:17
Nytaget kort på "bettan" med driftdäck jag inte hunnit testa ännu...

Replied on: 2007/08/22 01:39:54
Dannes buggy jobbar lite till, och jag övar mig på video editering:
http://www.youtube.com/watch?v=Yl9kssV4TUs

I morgon ska växeldrevet komma(1:a växeln) så jag kan köra igen
Lödde ihop ett 6V/3600mAh mottagar-acc idag som funkar klockrent
http://rsb.se/arena/showthread.php?p=132909#post132909

Replied on: 2007/08/22 09:26:12
Det där med accet var smart :)

Replied on: 2007/08/22 09:43:29
Klart man lödar själv

Replied on: 2007/08/26 08:49:55
Jag ska sälja min Mugen MBX5'a Prospec för att börja bygga en båt, är någon intresserad så skicka mig ett PM, jag säljer den för 3000+frakt.
Det mesta ingår:

Motor:Novarossi P5
Startlåda: Mugen ink accar
Laddare: Propeak
Sändare:Hitec agressor
Servon: Futuba
12 extra däck med fälg+ en del reservdelar
1st olackad kaross

Reply author: Larsho
Replied on: 2007/08/30 20:33:20
Någon som vet var man kan få tag på ett nytt batteri enligt bilden detta har lagt av och behöver bytas.

Det sitter i följande bil.

Replied on: 2007/08/30 20:38:55
Den är på 12 v så det kan bli lite strul fast 10 st rediga 1.2 v celler kan du ju löda ihop.

Då kan du ladda med lite mer kräm än vad det batteriet tål

Replied on: 2007/08/30 21:40:01
OK problemet är att jag kan inte löda

Replied on: 2007/08/30 22:12:24
Äsch, löda ihop några batterier fixar du. Så svårt är det inte, till och med jag kan ju löda loss och tillbaka lysdioder i en skivspelare samt löda på ny signalkabel. Utan att något gick sönder...

Replied on: 2007/08/30 22:17:49
Hmm får först skaffa mig en lödkolv då

Replied on: 2007/08/30 22:58:07
Du kan köpa celler hos kjell o co som är mer eller mindre färdiga. Det är inga skitceller utan bra grejer !

http://www.kjell.com/?item=42539&path=24700000,28520000,28540000,28550000
tex

Replied on: 2007/08/30 23:00:54
OK hur många behöver jag i så fall? det får inte bli större än det befintliga batteriet för annars får det inte plats i luckan undertill.

Replied on: 2007/08/31 00:16:08
1.2 x 10 = 12 st
Kopplas givetvis i serie !

Dessa Accar kan du snabbladda med och för bästa livslängd töm dom nästan helt innan nästa laddning.
3700 celler är kanske lite overkill men där finns mindre o billigare med.

Replied on: 2007/08/31 00:22:40
Jag kollade på filmen med Danne, jag tror vi får lägga ut en ny rulle fråmn Trelleborg Raceway. Speciellt nu då banan är ombyggd

Den gamla filmen ink en massa vurpor hittar ni här
Det är bara på det sista varvet jag börjar ta i lite
http://www.youtube.com/watch?v=-kjReun2SBc
13 taggars klocka gör att bilen går inte såå snabbt i toppen.

Den nya hubba bubba Hyper 8:an är en helt annan bil att köra. mer nervig o svarar mycket snabbare vilket pasar mig som handsken då jag egentligen bara har kört track innan

Replied on: 2007/08/31 08:18:51
Ingen som är sugen på en Protech Yada ST i nyskick? Har bara varsamt kört in den, senast använd midsommarhelgen. Aldrig ens körd om man bortser från varsam inkörning

Har stått och värmt hyllan sedan före midsommar. Har även en 4 liters dunk med bränsle som ingår.

Replied on: 2007/08/31 10:56:27
Sätt ut den på www.rsb.se

Men det är nu alla börjar sälja sina bilar så risken finns att du inte får så mycket. Annars väntar du till nästa år och börjar köra igen

Replied on: 2007/08/31 13:19:26
Johan

Jösses det blir ju över 1.000 kr bara för batteriet, hmm kanske lika bra att köpa en ny bil istället.

Replied on: 2007/08/31 13:20:18
Precis !

Accar har aldrig varit billiga, det som gör det dyrt för dig är att den drivs på 12v

Replied on: 2007/08/31 14:00:00
Jo men det finns ju blyackar på 12v som kostar runt 150 spänn, men med bläck så i så fall får man löda på dessa, borde väl funka?

Måste man ha ett 12v batteri?

Replied on: 2007/08/31 14:12:52
Motorn som sitter i vill ha 12v, annars lär den krypa fram.
Det lär knappast vara lönt att byta motor om det ens går o då måste du köpa nya accar iaf

Replied on: 2007/08/31 15:40:02
Hmm jo det är väl så, men en blyack på 12v borde väl funka?

Kanske kan vara värt att satsa lite mer på ett batteri med bra kräm i om bara ngn kunde hjälpa en att löda.

Reply author: Dr_bosse
Replied on: 2007/10/05 19:40:05
Tja har kommer de lite bilder på min bil :) ;)

Har är de min motor!!!!

Reply author: Dr_bosse
Replied on: 2007/10/05 19:44:36
Vad siger ni om den bilen den är ganska kol bil :)

Replied on: 2007/10/08 13:59:32
Ser jäkligt skoj ut Ser fram emot nästa sommar då det ska köras mer :)

Replied on: 2007/10/08 15:02:42
Danne är hos sina föräldrar denna veckan, ringde mig nyss, han har kommit ca 10 tankar in på inkörningen av motorn .30 avsedd för monstertruckar=P Han skulle köra ett par tankar till med qwikfire men nåla in lite så den inte bluddrar, därefter skulle han nåla den bara lite fett o köra på daytona 16%. Han filmar rubbet, så det ska bli kul att se. Bilen är mkt större i verkligeheten än man tror, däcken(de stora) får nätt o jämt plats i en skokartong...hehehe

Replied on: 2007/10/08 15:04:34
quote:
Vad siger ni om den bilen den är ganska kol bil :)

En relik från Stenåldern är det - sanslöst fräck så ta väl hand om den.

Replied on: 2007/10/08 15:28:51
Visst är den gammal, och osannolikt robust....de vurpor danne gjort med den borde tagit livet av vilken bil som helst....sorry danne, men du kör som ett psyko ibland.

Replied on: 2007/10/08 15:42:15

Replied on: 2007/11/01 11:35:23
köp en sån här..

www.junfac.com
crawler som tar sig fram precis över allt..

och det finns hur mycke option som helst och delar..

HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window