Print Page | Close Window

Det var ett ganska bra år (lite sent kanske)

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24901
Printed on: 2024/05/02

Topic:


Topic author: johan.björklund
Subject: Det var ett ganska bra år (lite sent kanske)
Posted on: 2004/01/25 20:30:18
Message:

Förra året slutade som det började , i total kaos !! Vi flyttade från Malmö till Trelleborg o som vi alla vet en flytt är aldrig rolig. Men lägenheten har ett vardagsrum som är som gjort för musikuplevelser så man såg ljuset framför sig.
Här var både högt i tak och långt och brett.

Så på början av våren så borrades det ganska febrilt o symaskinen fick jobba. Jag var själv inne i min Hifibytar period så det var fullt upp.
Det första som trillade in var ett nytt försteg , Accuphase C-245

Bild på det färdiga rummet (kass kamera)



Undervåren så tog CHG kontakt med mig , han undrade om jag kunde hjälpa han att mäta in hans Canton digital 2.1 Givetvis så hjälper man en hifibroder i nöd. Jag o Calle pratade ganska ofta med varandra så sakta började idén om en Canton digital träff att forma sig. Efter lite planering så gick det hela av staplen med början hemma hos Calle.



Hemma hos mig så blev det inte korrigerat för min box var på semester i Tyskland.
Men jag hade via planeringen av själva träffen kommit i kontakt med en annan forumsbroder , EAR. Han hade ju ett par rörblock hemma....
Så det blev Biamp med trissor i basen och rörsteg i toppen. 4 st monoblock med en massa watt och givetvis i klass A



Sommaren kom och med den en ny Cd spelare. En beg Sony X5000.



Den köpte jag enbart pga alla lovord den har fått som drive. Jag använde DA:an som sitter i Canton boxen men jag visste att systemet kunde prestera bättre så en Accuphase DAC-10 blev det med.



Om nån behöver info om hur man opererar en Accuphase klicka >Här<

Vad hände sedan då ? Jo jag blev Pappa igen , till 20 st underbara små Tigerpytons (kabel tillverkning )



Men tro inte att jag hade glömt bort det där om Hifi , ett slutsteg var på ingång med. Biampningen som jag och EAR hade gjort underträffen gav mersmak. Ett Accuphase P-370 blev det.
Här stötte jag faktiskt på patrull för Vincent Bi-ampat med Accuphase gick inte alls så det vara bara att avyttra monster stegen. Fast det gjorde inget för P-370 åker åttor runt Vincent




Och Tigerpyton är relativt lätta att sälja så en Sub till hembion blev det med. En Canton As2



Order Overkill är det första jag tänker på när jag minns tillbaka en dag förra sommaren. Matså hade träff , han undrade om vi som skulle komma kunde ta med lite grejer och det gjorde vi

Vi spelade på Matså:s Audiopro


Ranefjord såg till att strömmen åkte frittfram


Och drivningen såg ut så här.


Det här var åxå en dag jag aldrig glömmer


Hemma hos Matså så träffade jag Snaben , en trevlig prick med samma högtalare som jag. Även han hade lite bekymmer med att mäta in dom
(ska folk aldrig lära sig )
Så det bestämdes dag sen for jag iväg hem till Snaben för att hjälpa till.
Han hade precis köpt sig en ny cd spelare , resten av anläggningen behöver knappast bytas ut än på ett tag.


För dom som undrar så ser en "Snab" ut såhär



Hösten kom o mitt helvete började att ta form. Förutom att jag nu var helt ansvarig för den digitala trycktekniken på j

Replies:


Reply author: henricsson
Replied on: 2004/01/25 22:18:59
Message:

Trevlig tillbakablick!!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2004/01/26 21:55:28
Message:

Så här med lite distans så känns det helt ok. Men jag märkte det att man kan helt enkelt inte ha för många pinnar i elden på samma gång.

Men det smids redan hifiplaner , lite olika besök o sådär. Bildreportage kommer.

Ha det bäst
J


Reply author: matså
Replied on: 2004/01/27 09:07:41
Message:

Uj jag märker och tänker att en del har ändrats hos Åströms. Både utseendemässigt men mest ljudmässigt.


Reply author: bernu
Replied on: 2004/01/27 14:44:38
Message:

Kul initiativ! Du har haft ett minst sagt aktivt hifi-år måste man säga :)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2004/01/27 18:17:43
Message:

Det finns reportage från alla ställena , man kanske skulle länka dom??


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2004/01/30 18:16:16
Message:

Du har samma fula TV som jag har, hyfsad bild, men inte mycke` mer,
ska försöka dölja underdelen jag också.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2004/01/30 23:46:45
Message:

quote:
Du har samma fula TV som jag har, hyfsad bild, men inte mycke` mer,
ska försöka dölja underdelen jag också.


Gå in via service menyn så kan du fixa till en kanon bild


HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window