Print Page | Close Window

Med Audionet på Arkenmässan 2010

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81316
Printed on: 2024/04/28

Topic:


Topic author: Audionet
Subject: Med Audionet på Arkenmässan 2010
Posted on: 2010/09/12 22:29:29
Message:




Jag åkte till Göteborg på fredagen för att sammanstråla med Pac. Vi åkte runt för att känna utställarna lite på pulsen inför den stora HiFi helg som stundade. Planen var att försöka täcka Arken på lördagen samt Opalen och Elite/ Plaza hotell på söndagen. Tyvärr ville min kropp något annat och jag fick lämna Göteborg framåt kvällen på lördagen. Jag tog mig dock runt Arken men fick inte med mig något från de andra hotellen mer än det som jag såg och hörde under fredagen.

Fredagen blev intensiv med några kvalitativa upplevelser. Jag fick bland annat uppleva helgens "Bästa ljud", ett ljudminne som gav mersmak. Kommer att försöka få till fler lyssningar med den setupen och även följa upp det med bilder. Denna gången blev det bara lyssning och inget fotograferande. Jag tackar de trevliga bröderna Olofsson hos Marten för upplevelsen "Bästa Ljud".

Senare på fredagen så träffades vi ett gäng här från forumet på Restaurang Smaka. Mycket god mat serverades och stämningen blev fort mycket trevlig som det brukar bli när hifi-folk träffas. Undrar om det är så att människor med hifi som intresse är trevligare än andra människor? Man kan lätt tro det för det blir alltid så trevligt när vi träffas. Det var många nya ansikte för mig, det var mycket kul att få träffa er alla!

Trots avsaknaden av en dags mässbesök så fick jag 227st bilder med mig hem. Ha tålamod med mig så skall jag försöka att ta er med genom årets största hifi-helg i Sverige sett genom mina ögon samt med mina ljudliga upplevelser beskrivna.

Replies:


Reply author: theseal
Replied on: 2010/09/12 23:05:43
Message:

"F5"


Reply author: Audiovector
Replied on: 2010/09/13 08:46:49
Message:

Kul! Vi väntar med spänning!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 13:43:40
Message:



Första stoppet blev HIFI Stället. Jag hade aldrig tidigare besökt affären så det var lite extra kul. Tyvärr var tiden knapp på fredagen och Anders var upptagen med kunder, så det blev varken lyssning eller till att bekanta sig med Anders. Synd, för här var det många godsaker!






Butiken är mysig och kan nästan kännas lite som en jaktstuga uppe i bergen.







På 70-talet hade jag min första kontakt med McIntosh. Då var det ett stereoslutsteg som heter MC275 som upptog drömmarna. Det tillverkades även som monoblock mellan 1961-1970 och fick då namnet MC75. Hos Anders såg jag ett par McIntosh MC75 60th Anniversary. En remake av MC75 för att fira 60-års jubileumet som tillverkare. Denna modellen har endast utseendet gemensamt med originalet. 60 år som tillverkare av audio utrustning är imponerande! Något måste dom göra rätt.

Om man har förkärlek och stort intresse för McIntosh så är det ett måste att besöka HIFI Stället!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 15:19:09
Message:




Jag och Pac fortsatte till Hotell Opalen. Här hade man börjat att packa upp, men det var långt kvar innan man kunde öppna för mässa. Skulle gissa på att natten blev lång för många av utställarna. Första rummet jag stack in näsan i var Audio Note. På bilden ovan ser vi försteget M3. Om där är någon symbolik med BMW låter jag vara osagt.






I hörnet stod en läcker högtalare i motljus, Audio Note AN-E. Mina erfarenheter av Audio Note är mycket begränsade och tyvärr så fick jag inte mer kött på benen denna dag. Men jag måste tillstå att nyfikenheten är mycket stor! Att på ett par lättdrivna Audio Note högtalare med elektronik från samma märke få sitta i sin favoritfåtölj och låta musiken sjunka in i medvetendet är en mycket kittlande inre bild som dyker upp vid tillfällen som dessa.


Reply author: Pac
Replied on: 2010/09/13 16:00:30
Message:


"F5, F5, F5,..."


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 17:58:56
Message:



Nästa rum var bara bänken på plats. Rock Solid Audio hade precis skruvat ihop sin bänk och stod nu och väntade på elektronik, högtalare och kablar. Vad jag kunde se så var det en ny finish på hyllplanen, det var blankt!
Detta rummet skulle bli ett helsvenskt rum. Bänken kommer från Sverige likaså högtalarna från SW Speakers och kablaget från Jorma Design. Försärkeriet skulle visa sig var ett monster från Abrahamsson med signal från Bladelius.





Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 19:03:48
Message:




Akkelis Audio kom med Audio Valve och Hanss Acoustics. Här hade jag inte möjligheten att lyssna, men på Malmömässan 2009 tillsammans med Vivid Audio så spelade Audio Valve mycket bra. Jag tycker monoblocken är fantastiskt vackra!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 19:14:52
Message:



Nu över till Elite Plaza Hotell. Efter en snabb koll i reception så fick vi reda på att det skulle finnas 4st rum med HiFi nördar. Säkerheten var hög men vi blev trots det insläppta. I det första rummet spelades det musik på lite lagom nivå. Både jag och Pac gillade klangen i rummet. Vi satte oss aldrig ner för en kritisk lyssning, men det fanns helt klart kvaliteter som lockade till mer lyssning. Högtalarna kom från Klipsch och elektroniken från Electrocompaniet, allt sammanbundet med ZenSati kablar.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 19:52:50
Message:



I nästa rum var de precis färdiga och mycket uppenbart nöjda med sin uppställning. Pac fick siktet inställt på Pass Labs monoblocken XA 60.5 och kameran började smattra.







Lasten som monoblocken skulle driva var Tidal Contriva Diacera och för att leda signalen dit hade man anlitat Transparent Audio. Ni vet dom där kablarna som liknar en Boaorm som svalt en spädgris.
Hade dom anledning att vara nöjda med sin uppställning? Ja, svarar jag tveklöst på den frågan. Ljudet var naket med en härlig nerv och närvaro. Kan tänka mig att det är ett ljud som delar upp lyssnarna, kan nog finnas de som tycker att det blir lite för mycket och önskar sig ett ljud som är lite mer förlåtande. Vi lyssnade på sansade nivår på gles musik och det var en härlig upplevelse. Mina tankar snurrade runt hur mycket man skulle kunna plocka ut ur detta systemet när man har fått jobba med det en längre tid, låt oss säga 6 månader. Nu spelade det rätt ur kartong och gjorde det så övertygande. Underbart, det ser ut att bli en lovande helg i HiFins tecken!






Som källa användes Wadia S7i. En CD spelare med volume kontroll och 4st digitala ingångar, varav en är av typen USB och klarar att ta emot 24/96. Skulle själv inte köpa en CD spelare idag utan möjligheten att koppla in min dator, och att göra det via USB är smidigt.


Reply author: Lindell
Replied on: 2010/09/13 20:07:54
Message:

Jösses vilket tryck/skärpa du har i bilderna!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 20:15:21
Message:



Nu är vi klara med turen på stan. Här startar Arkenmässan 2010!


Jag och Pac anlände ganska sent till Arken, för sent. Bord var bokat kl 20.00 på Smaka och innan dess skulle vi sätta upp vår samlingspunkt och monter på Arken. Det tog säkert 5 minuter för Pac att arrangera bord och få upp vår banner. Sedan skulle vi ta lite bilder på Arken för att skynda oss hem så att Pac kunde lägga upp bilder.
HiFiForum registrerade nya medlemmar på plats den första och sista timmen varje mässdag. Vi fick lite nya medlemmar som jag passar på att hälsa välkommna!







Förutom Pac kunde man prata med Ztenlund, PG, Rannagarden och mig i vår monter. Det var kul att så pass många kom och hälsade på oss. Kul var det också att det var så många välbekanta ansikten från Skåne, jag och PG behövde aldrig känna hemlängtan för en del av Skåne var i Göteborg!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 20:20:54
Message:

Tack för de berömmande orden Lindell! Vi får väl se om jag fick till några bra bilder i din "bar" när vi kommer runt på den sidan ni kamperade på.


Reply author: Pac
Replied on: 2010/09/13 20:26:46
Message:


quote:
Jösses vilket tryck/skärpa du har i bilderna!
Ja verkligen Micke! Hur läckert som helst! Men eh, se upp vad du besudlar linsen och sensorn med...

Monterbyggandet var ganska roligt. Det var många av de andra utställarna som slängde avundsjuka/lystna blickar på vår "lättviktsmonter".


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 21:07:02
Message:

He, he, sensorn tål mycket Pac!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 21:34:58
Message:



Rummet närmast vår monter tillhörde Canseda. Där var det lite mer att koppla in och ställa upp än vad vi hade att mecka med i vår monter. Med en sådan baksida som finns på Integra förstärkaren kan man lätt bli lite trött. I gluggen där emellan ser jag något intressant. Jag förflyttar mig närmare.







Ett par Canton Reference 2.2 DC skall det spelas på.








Fler högtalare från Canton väntar på att få kopplas in. Hur skall det här rummet se ut när det blir färdigt?








Den här setupen fick besökarna ta del av. Eftersom vi hade vår monter strax utanför så hade vi musik även hos oss. En platta som spelades mycket var Robyns Body Talk 1.
Musiken spelades genom CD spelaren AVM Evolution CD3ng, försteget AVM Evolution V3ng, monoblocken AVM Ovation och högtalarna Canton Reference 2.2DC. Jag gillar designen på AVM och möblerna från Spectral ramade in elektroniken fint. Jag skulle sannolikt bli populärare hemma om jag kom hem med denna möbel och kanske framför allt blommorna som står ovanpå den.







På lördagen precis innan Arken stängde så fick jag en lite lyssning till skapelserna. Jag åkte snålskjuts på Rannagarden när han spelade sin medhavda skiva. Jag har ingen aning vad det var för musik men det var inte snällt mot anläggningen. Högtalarna skulle nog må bra av att komma ut lite från väggen, basen blev lite mycket framhävd på den skivan Rannagarden spelade. Men det saknades absolut inte kraft och man var inte rädda för att spela musik från skiftande genres. Borta var den traditionella hifi musiken som man brukar höra på mässa efter mässa.

Ingen som såg att jag snodde med mig blommorna hem till min älskling va!?


Reply author: Nahaz
Replied on: 2010/09/13 22:07:57
Message:

RobYn : )


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 22:09:26
Message:

Visst skall det vara Robyn.
Tack Nahaz!


Reply author: Jonne
Replied on: 2010/09/13 22:09:52
Message:

Härliga bilder Audionet
Kom tyvärr inte dit i år fast det var planerat så.Blev högtalarköp på annan ort i stället.


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2010/09/13 22:11:40
Message:

quote:
Detta rummet skulle bli nästan ett helsvenskt rum, bara lite hjälp från vår granne i väster. Bänken kommer från Sverige likaså högtalarna från SW Speakers och kablaget från Jorma Design. Försärkeriet skulle visa sig var ett monster från Abrahamsen Audio med signal från Bladelius.

Rummet var helsvenskt! Abrahamsson Audio är inte samma som Abrahamsen. Konstruktören till förstärkaren heter Ola Abrahamsson och bor i Linköping har jag för mig.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 22:11:56
Message:

Skoj Jonne! Förstod på dig att du var sugen på dem, ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer i fredags.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/13 22:14:55
Message:

Oj, det var ju inte bra med faktafel.
Jag ändrar i inlägget, rätt skall vara rätt. Ledsen att jag kom ihåg fel.
Tack Bernt! Men det var kul att träffa dig och din fru.


Reply author: Jonne
Replied on: 2010/09/13 22:23:31
Message:

quote:

Skoj Jonne! Förstod på dig att du var sugen på dem, ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer i fredags


Det är lungt, det var ju jag som störde på arbetstid.


Reply author: ztenlund
Replied on: 2010/09/15 10:38:40
Message:

quote:
Oj, det var ju inte bra med faktafel.

Du är inte ensam om att vara förvirrad på den punkten. När jag läste något om Abrahamsson för några månader sedan undrade jag först vad det var för någon som inte kunde stava till Abrahamsen... Efter lite vidare efterforskningar visade det sig ju att det finns två märken som försöker finta bort oss. Det var en gång en svensk, en norrman och en Bellman?!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/15 18:14:47
Message:



Audioactive hade en del grejer kvar att packa upp. I hörnan ser vi ett stativ där det skulle visas sig landa något intressant. På golvet ligger en grendosa, skall den kopplas in?









Den här högtalaran var det som hörde till stativet. En underbar konstruktion från Acoustic Energy. Jag tror att vi kommer att få en utförlig rapport på dessa av Pac/ rannagarden. Så här långt nöjer jag mig med att säga att dom är vackra!








Primare visade en världsnyhet, Primare MB1. Vet inte om jag skall kalla den mediaplayer, men det fanns bland annat möjlighet till internetradio och USB ingång. Det är en fantastisk utveckling som vi får vara med om. Vem kunde fantisera om detta för 20 år sedan?








Nytt för Primare I32 är att samma kort som finns i MB1 med USB och internetradio går att få som option. Jag är svag för tillverkare med uppgrderings möjligheter samt moduluppbyggnad.









Synthesis Seamus, en Pentod kopplad integrerad förstärkare i rött!









Mer från Synthesis, överst Pride CD spelare, under det Tunern Onda och underst och kanske mest intressant en DAC med rör och utrustad med 2st koaxial, 2st optiska och en USB ingång. Låter det intressant?









En makalöst fräck CD spelare från Copland. Tyvärr är mitt minne inte lika bra som jag tror att det skall vara, så all information om denna spelar saknas i mitt arkiv.


Reply author: Audiovector
Replied on: 2010/09/15 18:34:31
Message:

Oj! Tillverkas det analoga tuners fortfarande? Coolt!!!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/15 18:41:18
Message:

Det var bättre förr!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/15 21:41:37
Message:




Välkommna in i den stora blå hallen!








Här inne spelades det på alla håll, både bio och musik. Det kunde bli rätt stökigt stundtals.








Även här kunde vi se en världsnyhet. HRT har släppt nya modeller på sina Music Streamer. Varje modell har nu tillägget 2011 Edition om jag uppfattade det hela rätt. Den nya version har fått dioder som talar om vilken sampling som spelas, kan vi kanske även hoppas på en ljudlig förbättring? Spelades via dator och ut på ett par mhi Evidence, vilken drivning som användes har lämnat minnet.







GenevaLabs Sound System ModelS, en iPod docka. Om man tittar riktigt noga så ser man att det är två element som spelar och inte ett som man luras att tro av fronten på högtalaren. Man kan även se upp till höger att det finns en display bakom grillen. Den drivs an ev Klass D förstärkare på 2x15w och har även en linjeingång, kontakten är på 1/8 tum (3,5 mm) för externa ingångskällor som MP3-spelare och PC.


Reply author: Mirage
Replied on: 2010/09/16 22:01:22
Message:

Mellan Music Streamer och mhi Evidence satt en NuForce Icon. Är inte säker på vilken modell, men en del har ju USB-ingång. Men det kanske blir bättre via den från HRT?

Tack för fina bilder och kommentarer!


Reply author: MartinH
Replied on: 2010/09/16 22:27:46
Message:

Visst gör det det..De bästa i världen är analoga..Magnum Dynalab !!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/17 08:06:18
Message:

Tack Mirage!

MartinH, Magnum Dynalab är fina grejor!

Det kommer mera om ni har tålamod att vänta lite. Synd att man måste jobba och ta ett socialt ansvar hemma, HiFi är ju faktiskt viktigare!

P.s Hoppas min fru inte läsar detta för då blir det...


Reply author: iroise
Replied on: 2010/09/17 08:12:25
Message:

Vi har nog alla tålamod o väntar med spänning på dina fina bilder.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/17 18:07:56
Message:

Hoppas det Iroise!


Reply author: iroise
Replied on: 2010/09/17 18:29:41
Message:

ja jag vet inte om vi hhaarr ssåå långt mod att tåla!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/17 18:49:20
Message:


Hos PL Audio hittade jag Kristoffer krypandes runt på golvet. Han kopplade in Focal Scala. Tobbe stod med huvudet ner i en kartong, tror inte det lät så bra där som när man inte har kartong på huvudet.







Det börjar närma sig en lansering av dessa högtalare. Dom har synts i press och många har snackat om dem i 3-4 års tid nu, skall bli spännande när de når marknaden! Högtalarna går under namnet "Ägget" och är konstruerade av Peter Steindl.







En annan liten gigant är Focal Diablo. Dessa högtalare tillhör bland de mest välljudande stativhögtalare jag någonsin har hört!








På den ena "scenen" spelade man på följande anläggning, högtalare Focal Scala, Digitalkälla dCS Puccini CD spelare & dCS Puccini U-Clock som masterklocka, försteg Audioa Analogue Maestro Ducento Line Preamplifier SE och som slutsteg Maestro Ducento SE. Isotek stod för strömförsörjningen och allt sammans var snörat med Siltech.
Ny agentur för PL Audio är Clearudio. På bilden är det den nya Innovation som visas.

Här lät det som vanligt bra. Det är ytterst sällan jag har hört en riktig flopp hos PL Audio. Det verkar som om Audio Analogue och Focal är en bra matchning. Ljudet var mycket engagerande med en härlig scenpresentation. Närvaron var god och det fanns luft runt varje instrument, dynamik saknades inte och det lät välkontrollerat.








Godbiten Clearudio Innovation.









På torrdemo fanns också Lehmann och Pathos. För en vinylsjäl som mig började hjärtat banka lite hårdare när en skivtvätt från Clearudio upptäcktes.








Ett annat märke som ligger mig varmt om hjärtat är Audionet. Nu har den efterlängtade uppföljaren till SAM V2 äntligen kommit, Audionet SAM G2. I samband med det så passande man på att matcha lanseringen med en ny cd spelare, ART G3. Längst till höger på understa hyllan hittade jag en i mina ögon mycket intressant DAC, dCS Debusy. Ovanför den så ser vi ytterligare en nyhet från Clearaudio, vinylavläsaren Concept. Jag tycker den passar mycket bra designmässigt till Audionet. Tyvärr fick jag inte lyssnat till den här kombinationen.


Reply author: BosseBula
Replied on: 2010/09/17 20:24:34
Message:

Fina bilder Micke!

Även om vi tultade runt i Göteborg i 2 dagar så ser jag nya saker via din kamera.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/17 21:26:12
Message:

Tack Bosse, kul att jag kan tillföra något till dig som var på mässan!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/17 21:33:15
Message:




Amphion har jag många trevliga minnen med. I slutet av 90-talet bekantade vi oss och tycke uppstod. Deras design har bara blivit bättre och känns heltt rätt i tiden. Glädjande nog så har man lyckats behålla sitt "ljud". På mässan spelade de på Argon L genom NuForce elektronik.







Den här modellen heter Ion L. Hade jag haft ett användningsområde för den hemma så skulle den gärna fått bo hos mig!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/17 21:44:58
Message:



Earthquake handlar inte bara om stora tunga subwoofers, kanske en ny högtalare till datorn skulle vara högt på listan som snart skall skickas till Tomten?


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/19 12:27:15
Message:




QSONIX Q205, ett Music Managment System. Den nya tidens digitala musikspelare, kopplas med fördel till en separat DAC. Jag tycker det är lite kosnstigt att vi inte ser fler produkter av denna typ, kanske kommer det längre fram eller så rör jag mig i fel kretsar.
Hur som, den här lilla maskinen sälj med skärm och man kan välja mellan 15", 17" eller 19" wired touch screen controller. Baksidan är fullmatade med in/ utgångar. Några exempel, 2st digatala Coaxial (RCA, BNC), 1st balanserad digital AES/EBU, 1st Optisk och 5 USB. Alla in/ utgångar klarar 24/192. Det finns även en VGA och DVI ut för video. En intressant lösning för dem som inte vill mecka dator under förutsättning att priset är rätt. Kollade aldrig vad priset är i Sverige, men i USA ser prisbilden ut på följande sätt, Q205 w/1TB storage and 15" touch screen $7,450.00 med 15" skärm och utan skärm Q205 1TB storage $6,650.00.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/19 18:20:31
Message:




The Funk Firm tillverkar lite roliga prylar. Skivspelaren The Funk Vector är verkligen Funkig och ovanpå den ligger en "matta" som heter The Achromat.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/19 18:31:15
Message:




EAR fanns bara som torrdemo på Arken, men på Hotell Opalen kunde man lyssna till dem. Tyvärr kom jag aldrig ditt för lyssning. Synd, för det brukar vara värt att lägga ett öra till!


Reply author: byZan
Replied on: 2010/09/19 18:41:15
Message:

Audionet - Alltid lika fina bilder Följer tråden med stort intresse.

//byZan


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/19 19:02:38
Message:




Det här rummet hade mycket dåliga akustiska förutsättningar. Trots det så kunde man höra att sytemet hade kvaliteter. Det lät stundtals riktigt bra men ibland pressade man rummet lite för långt på grund av för högt ljudtryck. För högt ljudtryck var ett fenomen som jag tyckte var vanligare i år än vad jag upplevt tidigare, eller har jag bara blivit äldre.
Det här systemet bestod av Avalon Acoustics Time högtalare, Edge NL reference försteg och Edge NL Signature 1.1SE monoblock. Det var skoj att se matchning av signalkälla till detta High End system, dator genom HRT Music Streamer Pro.
Edge har jag lyssnat på i mitt eget system och det föll mig verkligen i smaken. Otrolig dynamik med en klang som jag gillade. Passade mina Acapella fint.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/19 19:04:14
Message:

Tack byZan!
Det var kul att träffa dig i Göteborg men tyvärr fick vi inte snackat så mycket. Vi får snackas mer nästa gång.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/20 07:32:38
Message:



Aurelia och Storm Audio var helt okända för mig. Aurelia kommer från Finland och mannen bakom det märket heter Antti Louhivaara, som bland annat tidigare medverkat till att konstruera Amphion högtalare.
Storm är ett märke från Frankrike. Intressant, det verkar finnas många franska märken som man aldrig hört talas om. Borde egentligen kolla in det lite närmare då Fransoser ofta är passionerade njutningsmänniskor, kanske det har smittat av sig på deras konstruktioner!?
I detta lilla rum hade man packat in högtalare, trångt och varmt. Man var också myckat glada för att visa att man kunde spela med stora ljudtryck i ett litet rum. Tyvärr fungerade det inte, men jag drar inte för stora slutsatser av det utan är fortfarande mycket intresserad av att lyssna till Aurelia & Storm. Kanske det är en "match in heaven" med finsk sisu och fransk passion?


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/20 14:47:15
Message:



Rummet sidan om Aurelia hittade jag Larsen. De hade med sig den nya Larsen 8 och naturligtvis även Larsen 6. Rolig demo med spännande musik på vinyl.



Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/20 16:54:37
Message:



I ett stort rum härbärgade två giganter, Kronzilla & Dragon. Kronzilla är en KR skapelse och Dragon kommer från danska Peak Consult. KR har jag lyssnat en hel del till både hemma och på mässor. De har alltid fångat mitt öra och det var ytterst nära att de fick uppehållstillstånd i Kvarnby. Peak Consult har jag bara hört på mässor tidigare och baserat på de erfarenheterna så verkar det vara en högtalare som levererar detaljer på ett nyktert sätt utan försköning.








Just denna dag var det Vitus som fick stå för drivning av Peak Consults Dragon. Först ut spelades det på Vitus SCD-010 CD spelare och mina tidigare erfarenheter av Peak Consult bekräftades med det tillägget att jag har aldrig tidigare hört dem spela så bra!
Men i rummet fanns det även en annan skapelse som jag är mycket svag för och så in i h-lv-t- sugen på, vinylavläsaren Bergmann Sleipner. Jag kan riktigt föreställa mig den hemma hos mig. Den som designade den spelaren måste haft min anläggning i åtanke. Det är nästan så att man ser att den saknas när jag sitter framför min anläggning och spelar musik!








För att återgå till Bergmann Sleipner. Snabbt lite teknik, Bergmann Sleipner har både luftlagrad lagring av tallriken och tonarmen, så då fortsätter jag med känslorna i stället . Efter en stunds lyssnande till digital musik så blev det byte av signalkälla till min vinylavläsare, öhum förlåt , till Bergmann Sleipner. Skillnaden var påtaglig för mig, vilket lugn som infann sig. Musiken tog mig nu till den plats där jag känner att all stress rinner av mig, en plats för kontemplation. Jag vaknar till när musiken slutar spelar och inser att det inte bara är designen som skulle göra bra ifrån sig i Kvarnby! Nu är det bara frågan om frugan går med på att sälja bilen.
Om jag nu skall ta och nyktra till från min känslomässiga fylla så ser vi tre möjligheter till musikåtergivning i samma bänk. Förutom Vitus och min... så finner jag en annan intressant pjäs. En DAC från Stahl-Tek vid namn Vekian. Den här DAC'en har väckt mycket intresse världen över och får väl sägas vara lite het just nu.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/20 18:56:05
Message:



Myryad spelade på Q Acoustics och Vienna Acoustics.









Myryad Mi tillhörde nyheterna. En allt i ett maskin på 2x100 Class D watt med möjlighet att koppla till iPoden. Man har även tillgång till CD, DAB och FM tuner i denna slimmade förpackning.


Reply author: Micke Y
Replied on: 2010/09/20 20:27:31
Message:

Peak rummet tycker jag verkade vara en av mässan bästa men det var så stökigt bland åhörarna att det var svårt att avgöra. Det kändes som det fanns en otrolig potential men snack, prassel och stök bland publiken störde.
Synd

Skulle vara kul att höra under lite mer intima förhållanden.

Micke


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/20 21:17:31
Message:

Håller med dig Micke, skulle vara ytterst intressant att höra under lite mer intima förhållanden.


Reply author: brewitz
Replied on: 2010/09/20 21:27:40
Message:

Jag var i Sverige under massan men tyvarr pa fel sida av landet sa det varmer att se dina bilder och kommentarer.

Bergmann Sleipner vacker lite habegar, hade jag inte en liten goding fran en engelsk tillverkare pa ingang sa kanske........


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/20 21:29:42
Message:




G-Dis spelade på DAC-V MkII, slutsteget P-400 och högtalarna LSP-1. Högtalarna såg lite spännande ut med sin 8" bas i en sluten låda på baksidan spelandes uppåt och med ett rektangulärt magnetostatelement för diskant och mellanregister. Det var ett behagligt ljud med bra klang och musiken presenterades på sansade ljudnivåer, skönt som omväxling. Personligen skulle jag önska mig lite mer attack, driv och dynamik för att nå nirvana. Men som helhet var det en anläggning som även den skulle locka mig till fler lyssningar.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/20 21:32:40
Message:

Tack brewitz, skoj om jag kan ge dig en liten inblick i mässan.
Då får man gratulera, godingar skall man hålla hårt i!


Reply author: patrikcaesar
Replied on: 2010/09/20 22:56:41
Message:

quote:
En annan liten gigant är Focal Diablo. Dessa högtalare tillhör bland de mest välljudande stativhögtalare jag någonsin har hört!


Jag håller med, det finns få som kan matcha denna lilla

Följer tråden med stort intresse, kul att du fått upp ångan igen.

Det är läckert att se fler proffsiga bilder från mässan.

Patrik





Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/21 08:12:45
Message:

Ledsen att det dröjer Patrik, men ha tålamod så kommer det mer. Tror att det blir c:a 70-100 bilder till från Arkenmässan och du kommer säkert att synas på någon bild.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/21 16:34:14
Message:




Audionord hade som vanligt ett av de tunga rummen. När jag var i rummet så pratades det inte om elektronik, högtalare eller HiFi. Det spelades musik och man pratade om musik. Man ville få lyssnarna att fokuserades på känslor som förmedlas genom musiken. För att illustrera vad känslor kan gör för musiken så valde man att först spela Jennifer Warnes med coverlåten Invitation to the blues. Det var en hygglig upptagning men lite sömnig, ingen riktig nerv i det liksom. Sedan spelades originalet med Tom Waits, en något sämre upptagning, men vad gjorde det då man fullständigt trollbands av musiken. Man kan faktiskt snacka om "Wake up call"









För att få Wilson Audio Maxx3 att transformera signaler till musik så användes Krell Evolution 202 som försteg och Evolution 525 som CD. När jag var i rummet så spelades det endast vinyl.









Vinylavläsningen stod Brinkmann Bardo för med en PU som även den kom från Brinkmann. Som RIAA använde man Audio Research PH7, inte helt okänt för mig.









Och det lilla monstret mitt emellan högtalarna var Krell Evolution 403e, ett 3-kanals slutsteg som lämnar 400w i varje kanal. Varför Audionord valde att använde ett 3-kanals slutsteg vet jag inte.


Reply author: Burmäster
Replied on: 2010/09/21 17:24:22
Message:

Focal Diablo skulle jag vilja bekanta mig mer med. Gärna med Brinkmann Bardo som källa


Reply author: BosseBula
Replied on: 2010/09/21 19:23:54
Message:

Jag tror audionord ville tala till oss hembiofånar med 3 kanalssteget. Och då får man ju klart köra 3 exakt likadana högtalare framtill som frontar och center. Det skulle bli maxxat de...


Reply author: patrikcaesar
Replied on: 2010/09/21 23:36:48
Message:

quote:
Ledsen att det dröjer Patrik, men ha tålamod så kommer det mer. Tror att det blir c:a 70-100 bilder till från Arkenmässan och du kommer säkert att synas på någon bild.


Det är OK, jag blir inte så sugen på att se mig på bild, så långt har det inte gått
Nej det är snarare så att eftersom jag inte hann se något själv i stort sett, så älskar jag att följa med i sådana här reportage från mässorna.



Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/22 22:42:15
Message:




I detta rummet kunde det rocka! Seriösa element lovade gott för den fortsatta lyssningen.








"En stor stark i baren" Det stämmer in på många saker. Lindell Audio hade blivit tilldelade baren som scen. Det är en högtalare som både är stor och kan spela starkt!









På mässan hade jag följe med PG, han var snabb till att ta plats i "The Money Seat" när tillfälle yppade sig. Jag vill påstå att Lindell Audio kändes helt rätt i baren.
Det här var ett rum som jag hörde mycket gott om när man snackade om upplevelser under mässan. Mycket välbesökt och omtyckt av många. Om jag försöker mig på en liten jämförelse mot Malmömässan så vill jag nog påstå att Lindell Audio hade fått till ett bättre ljud till denna mässa. Kanske kan vara en ledtråd för de som tyckte det lät bra i Malmö men inte hade möjlighet att besöka Göteborg.









Hela systemet på en och samma gång!
Lindell Audio Reference Modular 2


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/23 16:11:33
Message:



Patrik Caesar brukar bjuda på något extra varje mässa, i år var det filmtema. Det kördes två demos i rummet, den första var med Trigon Recall II CD-spelare, TRV 100 försteg, TRE 50M monoblock och ASW Chelys högtalare. Givetvis transporterades signalen genom Real Cables kablar då det är REAL HiFi som innehar agenturen för både ASW och Real Cables. Både Trigon och ASW tillhör min favoriter, jag tycker de ger det där lilla extra som gör dem prisvärda. På mässan spelade det trots stora glasytor så pass bra att intresse och nyfikenhet väcktes. ASW Chelys var en ny bekantskap, jag har tidigare bara lyssnat på de lite billigare modellerna i ASW produktsortiment, men jag tyckte mig höra samma kvaliteter i Chelys som gjort att jag tidigare uppskattat ASW.








ASW Chelys till vänster och Duevel Planets till höger.








Stilstudie på Duevel Planets. Jag fick aldrig lyssnat till dessa högtalare, men jag är helt såld på designen. Jag tycker de är så vackra och de bjuder verkligen upp till fotografering!









Patrik demade också sina egna märken. På denna mässa spelade han på ViVid Audio K1, Halcro DM10 försteg, DM38 slutsteg, PUC 2 som digitalkälla och Kuzma Stabi XL. För att koppla ihop denna anläggning så användes Entreq's kablar. Tyvärr fick jag inte lyssnat något på denna setup, men tidigare har jag njutit av Vivid Audio nästan lika mycket som av mina Acapella, men bara nästan.
Halcro är ytterst intressanta produkter, skulle vara kul att sätta dem på prov.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/23 18:08:04
Message:




Burmester spelade i ett stort rum. Det var många som hade åsikter om detta rummet, allt från bedrövligt till alldeles fantastiskt hörde jag i korridorerna. Min egen personliga uppfattning av rummet är att det spelade fantastiskt bra, som vanligt kanske jag skall tillägga. Tror aldrig jag har hört en dålig Burmester presentation! Jag brukar bli berörd av deras produkter och det är ett av de märken som jag själv seriöst skulle överväga vid ett eventuellt byte av elektronik eller högtalare för den delen.









Högtalare för dagen var B80.










Jag är inte helt säker på vad som stod i hyllan, jag korrigerar om det skulle dyka upp ett faktafel.
CD spelaren 089, Försteg 088, Tuner?, 948 Power Conditioner och i botten 2st 911 MK3 slutsteg. På översta hyllan stod också en Transrotor Leonardo 40/60 med TMD lager, en trevlig vinylavläsare. HiFi Consult har tagit upp Transrotor agenturen, det var väl på tiden att det märket kom till Sverige.
Kablar till hela härligheten kom från Transparent.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/23 19:20:56
Message:



Jag utnämner härmed det "lila rummet" till mässans absolut svåraste rum att återge på bild. Jag fick två bilder från rummet med mig hem, men en bild har jag valt att låna ut till rannagarden. Men det ser ni när ni läser om hans upplevelser från mässan.
Nu till något mycket roligare, det spelade musik i det här rummet! Återigen har jag slarvat med informationen om elektroniken, men när jag var där inne så tror jag att det spelades på Bladelius Embla som källa, Burmester 956 MK2 slutsteg och Vienna Acoustics The Music. I rummet fanns även Thiel CS 3.7, VTL TL 5.5 försteg och VTL MB 125 monoblock. Här skulle jag gärna sitta lite längre för att inta musikupplevelserna. Vienna Acoustic överraskade i mina öron och gav mig en upplevelse som var helt oväntad.


Reply author: patrikcaesar
Replied on: 2010/09/23 23:18:16
Message:

quote:
Stilstudie på Duevel Planets. Jag fick aldrig lyssnat till dessa högtalare, men jag är helt såld på designen. Jag tycker de är så vackra och de bjuder verkligen upp till fotografering!

Halcro är ytterst intressanta produkter, skulle vara kul att sätta dem på prov.


Duevel Planets kommer att finnas Limhamn. Kom ner på lördag och ta en kopp.
Halcro slutsteget står hos "Caroli Mats" och spelar med hans AC försteg.
Detta är så bra att han nu naturligtvis är spekulant, trots ett häftigt pris.

Visst ska få till ett sådant prov för Halcro, de spelar i en division som är svår att förklara. Måste höras

Shit, jag är lika vit på sidorna i håret, som kavajen



Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/26 18:34:04
Message:




Det har börjat dyka upp lite mer integrerade rörförstärkare. MA Carlsson Audio visade T.A.C. K-35 med Wharfedale Onyx.








Små goa förstärkare tycker jag om, är de dessutom utrustad med rör så är det svårt att hålla styr på plånboken.
Här ser vi en lite godsak från Dynavox med modellbeteckningen VR-307. Det finns möjlighet att docka med iPoden, kan det vara ett alternativ till min personliga favorit Roth MC-4?


Reply author: Sanoj
Replied on: 2010/09/26 18:56:17
Message:

I "lila rummet" spelades det på Burmestersteget 956 mk2, inte på VTLs monoblock.

// Jonas


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/26 19:01:02
Message:

Tack Sanoj, jag ändrar i inlägget. Bra lät det i alla fall.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/27 15:22:17
Message:



Naim Audio brukar rocka bra! I ett hörn i rummet stod Naim Ovator S-600 lite ensam, den fick inga signaler att rocka med. Denna dag fick den finna sig i att sitta på avbytarbänk medans Audiovector fick sola sig i stundens rampljus.







I den här välfyllda bänken hittade jag godsaker från Naim. Om jag börjar överst på vänster sida så ser vi en laptop, Naim DAC, Naim NAC 252 eller 282 försteg, Hicap strömförsörjning, Naim NAP ??? slutsteg. Vi går över till höger sida och överst står skärmen, Naim HDX hårddiskspelare som är uppgraderingsbar och kan styras från en iPhone vilket verkar vara en standard idag. Under den ser vi nya UnitiServe som också är en HD spelare med endast digitala utgångar. Både HDX och UnitiServe går att få med SSD diskar. Och nederst finns ytterligare en strömförsörjning. Naim har rykte om sig att vara spelglatt och det lilla jag har hört så tycker jag det samma. Men här på Arken fick jag aldrig bildat mig en uppfattning då jag kom mitt emellan demos.








Audiovector S3 Avantgarde. I mina ögon en snygg högtalare i vitt! I mitten av 90-talet var jag stolt ägare till ett par F3 Lyd högtalare. Snickeriarbetet på dem var makalöst vackert och ljudet nyktert korrekt. Den firman bytade senare namn till Audiovector.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/27 18:05:29
Message:



Jag har varit nyfiken på Red Wine Audio i två år nu. Sist hörde jag dem i Köpenhamn och där kunde jag få en liten förnimelse om deras storhet men det spelades för högt för att vara njutbart. I Göteborg spelades det på en mer sansad nivå men lyckades inte riktigt fånga mig denna gång i heller. Det var lite färglöst och tråkigt, drivet och dynamiken var något återhållen. Trots det så lever ändå min nyfikenhet kvar, ännu har jag inte givit upp på Red Wine Audio.








Acoustic Force stativhögtalare med subwoofer från Velodyne.









Sonicweld Diverter 24/96 USB till SPDIF, är en helt ny bekantskap för mig. Men vilket litet hantverk.
USB kabeln kommer från Danska LOCUS.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/27 19:02:27
Message:




Den här radioapparaten från Cayin har kanske inte så mycket med HiFi att göra, men det är svårt att inte reflektera över vilket intryck Tivoli Audio satt på marknaden. Den här radion med modellbeteckning MU 23U verkar även flirta med USB anhängare.


Reply author: FBK
Replied on: 2010/09/27 22:02:04
Message:

quote:
Naim Audio brukara rocka bra! I ett hörn i rummet stod Naim Ovator S-600 lite ensam, den fick inga signaler att rocka med

Spelades det något på dessa Naim högtalare?, Om, hur lät dem?


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/28 08:18:28
Message:

Tyvärr FBK, Naim högtalarna bara stod där och såg ledsna ut.
När jag var där inne så var det Audiovector som lirade.
Synd, för även jag var mycket nyfiken på hur dessa Naim högtalare skulle kunna låta.


Reply author: FBK
Replied on: 2010/09/28 18:02:24
Message:

Enligt en recension som jag läst så skall de vara något extra så lyssna när du får tillfälle Audionet, jag ska garanterat göra det.


Reply author: Figge
Replied on: 2010/09/28 18:05:58
Message:

Är det ingen som har lyssnat på Naim Ovator på Stockholmsmässan?


Reply author: carsten_chr
Replied on: 2010/09/29 07:57:50
Message:

@Audionet:

Jeg erkender at vi til tider gav den lidt for meget "gas" på sidste års messe i København.

Og ja, vi havde også problemer på dette års Arken Messe - ikke alting går som man ønsker !.......

Medbragte højttalere (Acoustic Force) havde kun gennemgået ca 30 timers tilspilning inden messen - benyttede enheder (Scan Speak) kræver flere hundrede timers tilspilning, for at være helt på toppen. Men nu var det nu engang de vilkår vi havde !.....

Tildelte rum var heller ikke ligefrem prangende rent akustisk set - men sådan er det !

Lige en rettelse: USB til SPIF konverter kommer fra Sonicweld (USA).


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/29 08:55:35
Message:

Hej Carsten, jag har stor förståelse för att det ibland inte blir som man tänkt sig på en mässa. Det är rätt många parametrar som skall stämma och det finns ofta inte så mycket tid att få till det. Jag hoppas på att få höra Red Wine Audio under bättre betingelser, det är ett intressant märke!

Ber om ursäkt för att det blev ett mellanslag i Sonic Weld och ändrar det till Sonicweld.


Reply author: fixarstig
Replied on: 2010/09/29 13:20:34
Message:

Har Rannagårdens HF5FLS-1 inspirerat till Focal Diablo. Samma snygga stuk!


Reply author: carsten_chr
Replied on: 2010/09/29 14:07:00
Message:

@Audionet:

Ja, det gik lidt hektisk for sig op til messen - ugen inden modtog jeg et sæt Sonist Loudspeakers (dem der var annonceret !....). Disse var fuldt tilspillede - men det viste sig desværre at de var defekte !......

Ovennævnte forklarer ganske klart, hvad det var for omstændigheder vi arbejdede under på messen !.......

Heldigvis indvilgede Acoustic Force i, med særdeles kort varsel, at stille højttalere til rådighed - takker mange gange herfra !......

Nu her efter messen har jeg jo selvsagt haft lejlighed til at spille en hel mere på disse højttalere - og helt tydeligt, udvikler disse sig for hver eneste time de spiller. Er vel også et kendt fænomen, at enheder fra Scan Speak kræver endog rigtig mange timers tilspilning, førend at deres fulde potentiale foldes ud i fuld flor !......

Jeg håber at 3 gang bliver lykkens gang, og at du (og andre) her får mulighed for rigtigt at høre Red Wine Audio's særlige egenskaber - næste gang vi er repræsenteret på messe er HiFi & Surround 2010 (København, 20-21 november 2010). Eventuelt vil en ene-demo være mulig - bare sig til !....... :-)

Ro og sort baggrund er det som i særdeleshed kendetegner Red Wine Audio - for fuldt potentiale kræver det at der er ro og mindst mulig baggrundsstøj - ligesom uheldig akustik også har evne til at "sløre" disse egenskaber. Men har man først hørt Red Wine Audio under optimale forhold, så er man ikke i tvivl !


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/29 14:51:05
Message:

fixarstig, he, he, rannagardens högtalare är fantastiskt vackra. Absolut ett byggprojekt utöver det vanliga!

Carsten vi ses på Köpenhamnsmässan!


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/09/29 15:48:50
Message:




Zalve representerade XTZ och var som vanligt på gott humör!








XTZ hade det varmaste rummet på Arken. Det inte bara påminner om en bastu utan ser även ut som en bastu. I vanliga fall brukar Englund hålla till i detta rummet med Vitus och Peak Consult men i år var det XTZ som fick nöjet att vifta med björkriset. Det var många som var nyfikna på Divine 100.49 och jag var mycket nyfiken på att få lyssna på dem igen. Senast var i Malmö förra hösten. Denna gången visades Divine 100.49 i Walnut utförande och högtalaren upplevs som mycket välbyggd. När jag var i rummet så var det ytterst begränsat med lyssningsplatser så jag fick hålla till godo med en plats ute på högra flanken nära vägg och med den lägsta takhöjden. Resultat blev en lite bumlig bassåtergivning som gjorde det omöjligt att säga något om den övriga presentationen. När jag var på väg ut genom rummet hörde jag dock att ljudet förändrades, så de som satt lite längre in i rummet fick nog en helt annan bild av hur det spelade. Men jag undrar ändå om inte detta är ett riktigt fynd för pengarna och för spekulanter av fullregisterhögtalare i golvmodell. En seriös lyssning bör defenitivt vara på sin plats innan man tar ett beslut om köp av högtalare.









Som elektronik användes XTZ Class A100 D3, CD 100 och 2st AP 100. Elektroniken verkar också tillhör kategorin prisvärt.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/03 18:07:20
Message:




Marantz demade som vanligt med Elac. Spelades tyvärr inget i rummet när jag var där.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/03 18:42:41
Message:




JBL Everest lät mycket bra tillsammans med Mark Levinson. Det var fina transienter som det bjöds på här. Musiken blir väldigt naturlig när man får fram "snabbhet", dynamik och tajming. Lägger man sedan till klangriktighet så sitter man rätt nöjd hemma i soffan med en kopp kaffe i knäet och en orkester framför sig! Nu var det inte hemma i soffan denna gången utan ett rum på Arken, det får väl gå för denna gången då.









Musiken kom till liv via Mark Levinson 512 CD/SACD spelare och 326S som försteg.










Kraft till att kicka igång högtalarna hittade man i slutsteget 532.


Reply author: Burmäster
Replied on: 2010/10/04 09:21:41
Message:

Mark Levinson har jag alltid varit svag för. Hade jag inte haft den elektronik jag har så hade det troligtvis varit just ML.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/05 14:23:14
Message:




Det var inte bara stora högtalare och maffiga slutsteg som var kul, det fanns även något för dem som ville ha det lite mer personligt och minimalistiskt. PG ser ut att må bra i alla fall.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/05 14:24:13
Message:

He, he Burmäster, kan tänka mig det. Samma tunga och gedigna känsla som i dina prylar.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/05 20:31:44
Message:



Ljudupplevelser har fått några nya agenturer. Numera representerar man Audio Physic, Musical Fidelity, Prima Luna och JPS. Är kanske något märke till, men det var detta som det spelades på. Monster slutsteg längst fram i bild kommer från Musical Fidelity och heter AMS 50. Ett slutsteg som lämnar 50w i Klass A. Kan vara gott om vi får en likadan vinter i år som vi fick känna på förra året.
Audio Physic är också ett av de där märkena som i stort sett alltid låter bra på mässor och jag blev inte besviken denna gången i heller.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/05 21:03:24
Message:



Detta rummet var välfyllt. Högtalare från Martin Logan och Cabasse, elektronik från Bladelius och Cayin. Om man skall döma av omsättning på stolarna så satt folk kvar nöjt och lyssnade. Jag tillhörde en av dessa.










Om jag har rätt på nuffrorna så ser vi Summit X och Ethos från Martin Logan. Elektroniken som det spelades på var från Bladelius. Som källa var det inte helt oväntat Embla men sedan var det en trevlig nyhet, The Ask, en förstärkare med "Green Mode". Man kan välja om man vill spela i Klass AB för bästa ljud men med högre energiförbrukning eller i "Green Mode" och då spela med Klass D.
Jag har personligen aldrig tidigare blivit berörd av Bladelius. Deras ljudideal har inte passat mig då jag tycker det har saknat lite "Kött & Blod", en del har kallat det för kyligt och analytiskt ljud. Men den här nya The Ask låter helt annorlunda, den har fått något nytt som gör åtminstone mig nyfiken på vad den kan prestera. Och rent designmässigt är det en fullträff tillsammans med Embla!









Cabasse fanns också i rummet, tyvärr hörde jag dem aldrig spela. Just den här högtalarens uttryck kan jag känna ett visst sug efter, undra hur den låter?


Reply author: Kilgore
Replied on: 2010/10/06 09:42:54
Message:

Det var tyvärr inget MF AMS100 som spelade hos Ljudupplevelser, utan bara "lillebror" AMS50, men det är inte så illa det :)


Reply author: Porta
Replied on: 2010/10/06 14:17:35
Message:

Det var Summit X och Ethos från Martin Logan.
Rör och Ethos lovade gott.
(Väntar otåligt på att kolla upp Ethosarna närmre, sen får vi se hur det går...)


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/06 21:12:26
Message:

Se där, några små fel har letat sig in i texten.
Jag editerar.


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/06 21:51:12
Message:




Det är lätt att bli blasé när man tillbringar mycket tid på en mässa där många tillverkar kommer med det värsta dom har. Man springer så lätt förbi små guldkorn bara för att namnet inte bär samma respekt och tyngd som många av de etablerade "High End" tillverkarna. DLS tillhör ett av dessa underskattade märken. Hur ofta ser vi entusiastiska diskussioner om DLS på forumet? Är det DLS bilstereo bakgrund som gör det svårt för dem att få acceptans hos hififolket?
Oavsett vilket så är de duktiga på att få till mycket bra ljud/ krona! Dessa små fina stativare från R serien överraskade mig med sitt ljud. För de som vill utforska stativhögtalare i prisklassen under 10 000:- bör absolut lägga ett öra på dessa R60 som börjar på 5 650:-/ paret. En liten invändning och vädjan till DLS. Snälla, plocka bort ordet bokhyllehögtalare från er presentation av högtalaren. Ingen högtalare förtjänar ett liv i en bokhylla, men att placera dessa små godbitar inträngda i en bokhylla borde rendera i en reprimand av stark karraktär.




Det var årets Arkenfest genom mina öron och ögon. De ursprungliga 227st bilderna blev 97st när de var redigerade. Nu är det dags att ladda med revaxör, putsa på kameran och objektiven, så skall jag nog vara i fin form för Köpenhamns stora HiFi show i November! För inte vill jag missa HiFi, pölser och en "grön".

Jag tackar för ert tålamod och hoppas att det har varit en givande läsning samt visualisering, "på gensyn"!


Reply author: Pac
Replied on: 2010/10/07 07:03:28
Message:


Grymtbra Micke!


Reply author: plind
Replied on: 2010/10/07 07:07:35
Message:

Japp,instämmer med föregående talare


Reply author: HJ
Replied on: 2010/10/07 09:09:39
Message:

Vi är väldigt bortskämda med dessa bildreportage från mässor och hemma hos folk med riktigt bra bilder och givande texter.

Stort tack Micke för arbetet du lagt ner.

Bör väl tillägga att tacket även omfattar rannagarden och alla ni som lagt upp bilder och texter i den allmänna tråden.


Reply author: Porta
Replied on: 2010/10/07 09:15:09
Message:

Tackar riktigt mycket för ett bra reportage.
Kul att se vad man missade...


Reply author: Burmäster
Replied on: 2010/10/07 22:32:08
Message:

Jag tycker också att det är fantastiskt trevligt att kunna läsa om intryck och se fina bilder från mässan. Kan man inte närvara live, så blir detta ett finfint substitut att ändå kunna hänga med vad som händer i branschen. Tusen tack


Reply author: huzze
Replied on: 2010/10/07 22:54:56
Message:

Bra jobbat och stort TACK!


Reply author: BosseBula
Replied on: 2010/10/07 22:57:43
Message:

Bra jobbat Micke!

Både Duevel PlaneTs och Red Wine Audio's Isabellina dac finns för beskådning och lyssning hos undertecknad. Dac'n är flyttbar tom...


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/08 08:40:41
Message:

Tack grabbar!

Mycket intressant Bosse!


Reply author: byZan
Replied on: 2010/10/08 08:50:39
Message:

Audionet - alltid lika imponerad på att få se dina bilder med tillhörande text. Grymt bra

quote:
Det var kul att träffa dig i Göteborg men tyvärr fick vi inte snackat så mycket. Vi får snackas mer nästa gång.

Detsamma och tyvärr inte så mycket snack. Nästa gång ser jag fram emot

Edit: lagt till lite mer text


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2010/10/08 15:58:27
Message:

Jag måste tacka Micke, en synnerligen trevlig person att vandra med på en mässa . det var väldigt kul att se hur han jobbade med fotograferingen, snabbt och enkelt, inga krussiduller.

Men ni ser alla resultatet, outstanding. Förutom att jag var lite suddig på hörlursbilden, men jag misstänker att det var meningen.............


Reply author: ztenlund
Replied on: 2010/10/08 16:08:00
Message:

quote:
Jag måste tacka Micke, en synnerligen trevlig person att vandra med på en mässa . det var väldigt kul att se hur han jobbade med fotograferingen, snabbt och enkelt, inga krussiduller.

Ni stod ju i korridorerna och snackade skit hela tiden. Ett under att det blev några bilder alls.

Nej, men allvarligt talat så är det rätt kul att se hur olika vi fotograferar också.
Ska man generalisera och förenkla kraftigt så står Pac ofta ganska upprätt, Micke kryper på golvet och jag håller mig mitt emellan. Det kan ju eventuellt vara något mer som skiljer också.


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2010/10/08 16:48:29
Message:

Ztenis, det är bra att alla inte agerar likadant. både du och Pac har bidragit med Canonbilder . eller var det Nikon?

De fotografer som Hififorum har haft som bildförmedlare har gjort ett jättejobb, och jag vill tacka alla .


Reply author: ztenlund
Replied on: 2010/10/08 20:30:57
Message:

Pac står för Canonbilderna, medan jag är "at the heart of the image" med Nikon...


Reply author: Audionet
Replied on: 2010/10/11 08:58:58
Message:

Hmmm, det blir nog så att jag ofta kryper runt på golvet. Har väl kvar någon uppgörelse med min barndom typ beg. leksaker och höga trösklar...

PG och jag minglade runt på Arken och jag trivdes förträffligt med PG's sällskap! Det var så många trevliga människor på mässan att snacka med, och var gång vi råkade stanna upp för ett litet samtal så nog dök Ztenlund upp!

quote:
Pac står för Canonbilderna, medan jag är "at the heart of the image" med Nikon...


Vet inte riktigt vilken gruppering jag tillhör, HiFibilder...?


Reply author: Pac
Replied on: 2010/10/11 13:33:08
Message:

Micke du tillhör de som har ont i ryggen och behöver golvstöd för att hålla din enormt stora kamera.
Det är tydligt att den är för tung för dig. Jag byter den gärna emot min lilla nätta Canon G3.


Reply author: huzze
Replied on: 2010/10/11 17:20:51
Message:


HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window