GM70 SET
Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90481
Printed on: 2025/06/09
Topic:
Topic author: dB
Subject: GM70 SET
Posted on: 2013/10/28 12:52:33
Message:
Hej,
Har under flera år letar efter ett lämpligt pappa/son projekt. Har växlat mellan GU50, 811, EL156 och slutligen bestämt mig för SET GM70.Far min har kunskap och erfarenhet så själva byggandet blir inga problem. Hittade detta projekt på en kroatisk hemsida för några dagar sedan.


Innan jag sätter i gång med bygget skulle jag vilja höra era kommentarer och förslag på hur man eventuellt kan förbättra bygget.
Tacksam för kommentarer!
Hälsningar
Dzenan
Replies:
Reply author: Fuling
Replied on: 2013/10/28 13:06:47
Message:
Ser ut att kunna funka. Personligen hade jag bytt R1 (11k 20W) mot en anoddrossel på minst 30H och sänkt matningsspänningen från 420V till kanske 250V, men det är helt och hållet enligt mina egna designfilosofier.
Problemet med GM70 är väl att hitta vettiga rörhållare till dem, riktiga verkar omöjliga att få tag på och det man hittar på Ebay är uppborrade Septarsocklar som funkar illa.
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/10/28 15:03:52
Message:
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/38248-new-dht-heater.html
Elektronisk heater regulator tror det ska finnas till GM70.
Fråga Rod Coleman i tråden.
Även om det inte är Fulings förstahands val..
Reply author: pix
Replied on: 2013/10/28 16:00:06
Message:
Kanske ersätta R1, C1 samt R8 med en IT-trafo (ex LL1660/xx)
Att driva stora trioder är mycket krävande för drivern pga dess millerkapacitans
Induktiv last (som Fuling tipsade om ovan) ger drivern större sving och lägre förluster i lasten.
Med en Lundahl trafo efter drivern kan du omforma detta utökade sving till kraft genom att sänka utgångsimpedansen (step down).
Jag har inte räknat/simulerat
En tanke bara
Reply author: dB
Replied on: 2013/10/29 14:16:21
Message:
Hej
Tack för svaren! Värt att tänka på!
Det är inte jätte enkelt att hitta utgångstransformatorer för den förstärkaren till ett vettigt pris. Har kontaktad Edcor (som inte kan leverera i detta fallet)och F.I.A.T Trasformatori ( www.fiat-trasformatori.it ) som inte ens svarar på mail. Lundahl kostar en slant, blir svårt att genomföra ekonomiskt....
Hittade en annan intressant hemsida http://www.had-audiolab.com/product.asp?id=72 Kan vara ett alternativ till byggandet i fall jag inte får tag på utgångstransformatorer till ett vettigt pris.
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/10/29 15:17:24
Message:
Kanske är värt att spara nån(gra) månader extra för ett par Lundahl trafos.(?)
Reply author: dB
Replied on: 2013/10/29 16:32:31
Message:
Har skickat en fråga till Per på Lundahl, nyfiken på hur många månader det blir...
Reply author: dB
Replied on: 2013/10/30 13:59:54
Message:
Nej, blir inte Lundahl heller. Per hade ingenting som passar...
Det finns flera här på forumet som har byggt SET förstärkare med GM70.
Nån som är sugen på att dela med sig schema och erfarenheter?
(Hittar en del gamla trådar men bilder och länkar fungerar inte längre,tyvärr...)
Reply author: Lord
Replied on: 2013/10/30 14:18:53
Message:
LL9202 eller LL1691 bör funka.
Reply author: dB
Replied on: 2013/10/30 14:44:30
Message:
Per skrev så är:
"Till 845, GM70 och liknande rör i SE brukar LL1691 vara ett bra val, men den
finns bara i en version för 9k : 8 ohm
LL1688 kan användas 9.2k : 4, 8, 16 ohm
LL1620 kan användas 6k : 4, 8, 16 ohm
Svaret är vär tyvärr att vi inte har något perfekt alternativ till ditt
projekt"
Så dät var rätt tänkt kring LL1691. Har dock 4ohm högtalare
Kontaktade killen som har konstruerar förstärkaren, hans svar var att 5k5 trafo skulle funka.
Vad tycker niom detta?
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/10/30 16:02:20
Message:
Jag byggde ju med LL9202 har ej nåt data blad på dom nu men har för mig att dom låg på ca 6,5k/8 ohm.
Jag tyckte att dom klingade för mörkt,förstärkaren står under sängen och samlar damm nu..men jag kan ej säga vad det berodde på om det var OPT eller GM70 eller D3a drivningen.
Men på ritningen som du har så står det ju 7K så det blir ju ungefär mittemellan LL1688 och LL1620.
Reply author: dB
Replied on: 2013/10/30 16:35:01
Message:
"Jag tyckte att dom klingade för mörkt,förstärkaren står under sängen och samlar damm nu.." Aj då... Kan man låna den och prova hemma?
Har du schema på den som du har byggt?
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/10/30 16:54:52
Message:
Nä inte vill jag låna ut mina "livsfarliga" byggen med 1000v och öppna OPT.

Har inget schema GM 70 är som på ditt schema fast jag kör med 100mA och kanske 950-1000v och LL9202,och drivsteget är ett D3a med ledbias och CCS (constant current sink) och en kopplings kondensator emellan.
(kan ju även vara kopplings kondingen som jag inte gillade)
Reply author: dB
Replied on: 2013/10/30 17:21:51
Message:
Livsfarlig leksak minst sagt 
Jag hade inte lånat ut den heller 
Reply author: esl
Replied on: 2013/10/31 23:28:10
Message:
Gjurde trafar till Gm70 hos sowter .
Dom blev stora och fina!!
kör drossel last på GM 70
1300volt matningsspänning och ca 70mA
Reply author: Stajo
Replied on: 2013/11/01 18:49:12
Message:
quote:
en IT-trafo (ex LL1660/xx)
Tänkte du med parallellkopplade primärer på en 18mA då? Det går att beställa med större gap också men det blir för låg induktans.
Reply author: ninja
Replied on: 2013/11/01 19:04:59
Message:
Utrikiska men inga problem för db ;-)
http://www.audiohard.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=357
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/01 19:40:46
Message:
Här en med D3a och IT trafo:
http://www.audiodesignguide.com/Claudio845/GM70amp.html
Reply author: dB
Replied on: 2013/11/03 13:22:09
Message:
Äntligen svar i från våra italienska vänner:
"The cost of the pair of transformers C core ¤ 350.00.
Sincerely
F.I.A.T. S.r.l.
Via Mergozzo n. 13
00166 - Roma
Tel/Fax 06.615.61.705
fiat-trasformatori@libero.it"
Helt ok pris.... Sen tillkommer det fraktkostnad (gissar 50¤ till).
Här har vi en variant med FIAT transformatorer och D3A:
http://www.audiodesignguide.com/Fiat/GM70d.html
Har någon använt sig av FIAT transformatorer?
Tack Ninja, utrikiska funkar utmärkt!
Den polska DYI projektet ser onekligen påkostad ut.... Black Gate, Lundahl... Verkligen intressant!
Den kroatiska Cyclone förstärkare är en annan möjlighet. 1790 ¤ handbyggd i EU
. Enligt den senaste info är driver rören ändrade från ECC81(12AT7)och 6V6(6P6S) till ECC88 och 6SN7. Vet ej hur detta påverkar ljudet men en ändring är det i alla fall.
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/03 13:30:28
Message:
Vore ju passande med en kommentar/utlåtande från Erik Andersson i den här frågan. :)
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/03 17:45:54
Message:
Vaffö kikar du inte på Hammond?
Deras trafar är klart underskattade.
Reply author: dB
Replied on: 2013/11/03 18:22:00
Message:
Mailar Hammond imorgon. Kan vara ett bra alternativ
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/03 20:42:02
Message:
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/212611-finally-i-can-start-building-my-gm70.html
Reply author: Lord
Replied on: 2013/11/03 20:59:25
Message:
Hammond spelar inte ens i samma galax som Lundahl , åtminstone inte de med högre impedans.
om deras senare serie är bättre och du kan få dem billigt så ... kanske.
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/07 18:11:12
Message:
Kolla också Röhrentechnik: http://www.roehrentechnik.de/html/eintakt.html.
Skulle någon av 53.04 eller 53.08 funka? Annars fråga vad en upplindad trafo åt dig skulle kunna kosta.
Reply author: Lord
Replied on: 2013/11/08 12:20:36
Message:
Lite mer på hemmaplan.
http://www.goldenmiddle.com/
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/08 20:27:05
Message:
Jag skulle nog säga att man får ungefär vad man betalar för när det gäller utgångstransformatorer
Inget fel i billigare transformatorer, det handlar mer om att göra ett medvetet val, var man lägger ribban.
Ett par dyra utgångstrafos på en halvdan förstärkare i övrig är att slänga pengar i sjön.
Och det omvända, skall man köpa dyra trafos, så bör man kosta på övriga konstruktionen i samma grad.
Mellanklass trafos kan ge ett helt okey resultat, men vill man ha ut det där lilla extra så krävs nog tyvärr en ganska stor investering i ingående delar.
Synd att Per inte kunde erbjuda ett passande alternativ
Lundahl anses ju av många vara ett mycket prisvärt alternativ jämfört med konkurrenter i den högsta divisionen (jmfr t.ex med märken som Audio Note, Tango, Hashimoto eller Tamura)
GM70 är ju i princip ett 211-rör om jag inte har fel, dvs ett hög-impedivt rör (hög spänning /låg ström), vilket innebär att trafon blir komplicerad att tillverka
En annan väg att gå för att uppnå samma effekt är att välja ett lågimpedivt (låg spänning / hög ström) rör som 6C33
Detta ger en utgångstrafo med lägre lindningsförhållande, vilket är lättare att hitta och minskar kostnader och risker i hela bygget.
/Pix
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/08 20:43:44
Message:
Fast 6S33S är ett gravt öerskattat rör hävdar många. Jag tror det är Oblivion(?) som jämte mig vågat sig på att investera i GU-72, en pentod som kan ge en hel del kräm i SE. Jag ska köra mina mot Hammonds 1627 (eller var det 1628?).
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/08 21:14:27
Message:
GU-72 uppskattas ge 20-25w SE på Webben..
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=65088
Reply author: Oblivion
Replied on: 2013/11/08 21:20:24
Message:
Japp jag köpte en hög GU72 rör, socklar och ett par Edcor CXSE25-8-5K
Kanske skulle testa att bygga ett steg imorgon i labbet
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/08 21:23:51
Message:
Ryska rör är kul och väldigt prisvärda 
Och GM70/211 kan låta bra, det är ingen tvekan om detta
Men priset på ingående delar ökar också i takt med den spänning man använder, så till en rimlig budget kan andra lågimpediva rör vara ett nog så bra alternativ.
Erik nämner i en grann-tråd problemen med impedansanpassning.
Detsamma gäller för ett högimpedivt utgångsrör som skall matchas med en lågimpediv last (högtalaren)
Ett högimpedivt rör kräver en utgångstrafo med högt lindningsförhållande, vilket är svårt att tillverka utan stora förluster och begränsad bandbredd.
Det går, ingen tvekan om detta. Men där ligger förklaringen till att dessa trafos är svårfunna
Magnus, spännande med 6S33S
Jag har provat 6C41 (halv 6C33) vilket kanske inte riktigt mötte mina förväntningar, men åter igen
Var det röret i sig, eller dem övriga förstärkarkonstruktionen jag hörde?
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/08 21:31:45
Message:
Fan vet. Jag tror dock att 6S33S blev väldigt hypat - mycket effekt i SE och möjlighet att köra i OTL-kopplingar. Jag har haft ett gäng men sålde av dem nån gång på 90-talet.
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/08 22:11:16
Message:
Jag har själv aldrig provat PSE-kopplingar, vilket annars är ett sätt att få ner utgångsimpedansen på utgångsrör(en)
Dvs att få upp ut-effekt utan utgångstrafos med höga lindningsförhållanden.
Jag tycker dock att det strider lite mot enkelhets-principen i SE-steg
Om inte annat så krävs väldigt identiska parallella rör för att inte skapa höga dist-multipplar
Men kanske någon annan här har provat och har erfarenheter att berätta om?
Reply author: Oblivion
Replied on: 2013/11/10 13:48:46
Message:
Jag kopplade upp en testrigg för att se vad GU72 rören går för, det verkar lovande än så länge.
Väntar på ett lass 10M45S för att bygga CCS till drivröret, ska nog testa med 6e5p, 6e6p och D3a
just nu kör jag bara tongenerator rakt in på slutröret.
det är inte vackert men det funkar.

men nu ska jag inte kapa den här tråden mer.
Reply author: Imperial
Replied on: 2013/11/10 14:12:42
Message:
Det ser ut som min lilla lödhörna

Reply author: Fuling
Replied on: 2013/11/10 15:02:16
Message:
Den där bilden illustrerar själva essensen av ordet "trivsel".
Reply author: sladdbarn
Replied on: 2013/11/10 17:54:24
Message:
quote:
Den där bilden illustrerar själva essensen av ordet "trivsel".
Den där bilden illustrerar själva essensen av ordet "nörd"
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/10 19:21:41
Message:
Vilket fint labb Oblivion
Det fullkomligt osar konstruktivitet
"6e5p, 6e6p och D3a" glöm ej 6C45! (ett av mina favoriter
)
Reply author: Oblivion
Replied on: 2013/11/10 21:19:06
Message:
Ja visst det är ett rör jag kan prova, har några st i en låda, ska testa med 6j52p också.
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/10 22:08:52
Message:
Dessa ryska uppräknades måsignalrör har de sin motsvarighet i väster ländska rör?
Ja inte 6C45pi då..
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/11 19:30:17
Message:
6C45-Pe (eller Pi) är på pappret mycket lik et mytomspunna Western Electric 437A
Jag använder denna både som driver till 300B, och i phonosteget.
Dess extrema prestanda gör den nog än mest intressant i det senare.
Nackdelen säg vara stor spridning mellan exemplar.
Jag har mätt ca 20 exemplar (original och nyproducerade) och kan lägga upp data om någon är intresserad
Dess prestanda kan tros påverka dess pålitlighet, men jag har kört med dessa rör i många år nu och aldrig upplevt ett trasigt rör.
(kör ca 20-25mA vilket är långt under dess max)
Obs! Gate-stopper på bägge gallerpinnarna är ett måste
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/11 19:59:58
Message:
INTE något pe eller Pi!!!!!! Pi är ingen bokstav i ryska alfabetet!!!!!!!. Röret heter ju 6S45P - inget annat.
Jag har grubblat på C3g som drivrör till mina GU72.
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/11 20:55:43
Message:
jajaj men vi vet ju i alla fall vad vi menar
Jag har provat 6S45P-E från Saratov och även Electra Harmonix 6C45-Pi gold pin utan att kunna höra/mäta någon större skillnad
Fina rör med hårresande prestanda, om än ibland beskyllts för en lite kall ton, om de pressas max (8W)
Lite mätdata:
http://klausmobile.narod.ru/testerfiles/6s45pe.htm
Ang C3g så har jag själv aldrig provat, men många pratar ju varmt om alla Telefunkens post-rör
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/12 08:27:08
Message:
Ljudmässigt tror jag inte du blir besviken,om C3g passar att driva GU-72,har inte kollat..
Reply author: dB
Replied on: 2013/11/12 10:45:53
Message:
Hel allesammans!
Nu blev det en tvärvändning (minst sagt). Kollade fram och tillbaka på schemat, priser, trafos och andra delar och blev riktigt matt på det hela. Vet inte om det är mitt krävande jobb, små barn eller ålder som har kraftigt begränsat tålamodet. Hur som helst blev jag riktigt trött på detta projekt och började leta efter alternativ. Helst kit #8221; all inclusive#8221; så slipper man letandet. Kollade på bland annat PSE 300b varianter men det fans inte så mycket (till vettiga priser).
Efter en del googladet kom jag fram till http://www.tubes4hifi.com/bob.htm och bestämde mig att slå till på en upphottad variant av Dynaco ST 70 som går under namnet VTA120 med en Weber WZ68 istället för GZ34 och time delay kit. Till detta kommer jag att beställa Tung Sol KT120 som tydligen funkar bra i VTA120 och håller längre än KT88. Vet inte hur mycket VTA120 har gemensamt med Dynaco klassiker förutom utseendet. Nån som har erfarenhet av Bob Latino#8217;s produkter?
Igår gjorde jag beställningen och nu är det bara att vänta. Den bör skickas inom 4v så har jag tur så kan jag sätta i gång med detta innan jul. Kommer att lägga upp bilder på uppbyggnad samt kommentarer.
Tack för er engagemang!
Hälsningar
Dzenan
Reply author: dB
Replied on: 2013/11/12 10:52:56
Message:
Just det- köpte uppgradering på kondningar också
/dB
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/12 11:50:11
Message:
Ja så slipper man tillverka chassie/låda oxå,vilket kan vara en jobbig del.
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/12 12:50:17
Message:
Kondensatoruppgradering???? Du menar till de klirrande (missljudande, ultradistande) ryska PoI?
fan vad negativ jag är idag, eller bara en rejäl släng av Asperger ...
Reply author: dB
Replied on: 2013/11/12 12:56:44
Message:
quote:
Kondensatoruppgradering???? Du menar till de klirrande (missljudande, ultradistande) ryska PoI?
fan vad negativ jag är idag, eller bara en rejäl släng av Asperger ...
Eller bara ärlig... Ärligheten uppskattar jag alltid
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/12 17:28:59
Message:
"klirr" betyder förvrängning eller distorsion på tyska för de som undrar.
PIO (papper i olja) vs. plast-kondensatorer, en av alla eviga hifi-diskussioner
Jag vågar inte gå in i denna fajt med dig Magnus när du redan på förhand medger att du är i ett negativt mode 
Bra kondensatorer (både ryska PIO och plast av god kvalité (typ Rifa polypropylene)) kostar ingen förmögenhet.
Köp först den ena typen
När allt funkar som tänkt så prova den andre och bestäm sedan vilket du själv gillar, det är mitt råd
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/13 18:24:43
Message:
Jag har precis nyligen byggt en rörförstärkare i byggsats (6P1-SE från AliExpress) och bortsett från något transistoriserat är detta det enda jag byggt i byggsats. Självklart är jag HIMLA intresserad av vad du får hem och dina erfarenheter.
Kul hopp att gå från bauta-SE-steg till bauta-PP.
Vi ser fram emot att se en utförlig rapport och massa bilder jämte beskrivning av ditt bygge.
Inspirerad av ditt beslut att köra på KT120-PP beställde jag genast två KT-120 från TAD för att komplettera de två jag har redan för att stoppa in i min Priboj istället för de 6R3S som sitter där.
Vad driver man KT120 med? Har förstått att de som vill köra det i SE att det är inte trivialt att få fart på röret, men i PP?? Jag funderade på att kanske köra med EF86 triodkopplat på ingången och 6N6P som drivrör.
Jag var lite grinig förut. jag ville givetvis inte såra eller krängka någon.
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/13 19:11:35
Message:
Jag hörde "power-drive" (FET som driver) hos Hoktuna, vilket imponerade
I originalkonceptet så har jag för mig att power-drive användes för att driva en 211 triod, vilket alltså bör vara gångbart även för GM70
Hoktuna använde powerdrive för att driva ett 300B rör, och jag har sällan hört ett så distinkt 300B-steg, trots små enkla utgångstransformatorer.
Magnus, tänkte du köra KT120 som pentod eller triod?
PP eller SE?
Pentoden är mindre linjär men lättare att driva
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/13 19:24:59
Message:
Pribojen är ju en PP-stärkare med, vad jag tror, överdimensionerade transformatorer. Det finns en 75W-variant av Priboj så jag borde, även om jag väljer ett "snällt" rör som KT88, ha lite "headroom". Därför hade jag en fundering på att köra KT120 ganska snällt, dvs köra i klass A, aletrnativt triodkopplat. Några UL-uttag finns inte på trafon.
Just det - PP.
Kopplar jag om nättrafon (jag kör Superpriboj just nu) har jag 420V anodspänning - kunde vara lite mer.
Scheman:
Originalet
Super-pribojen
En variant med GU50
Reply author: Bubbel
Replied on: 2013/11/13 21:10:41
Message:
quote:
6S33S är ett gravt överskattat rör hävdar många
Inte jag visst det finns fler rör som har högre uteffekt problemet är väl med detta rör att man måste ha opt på 600ohm eller mindre själv har jag ett par Z= 350/8ohm de funkar förträffligt.
quote:
Magnus, spännande med 6S33S
Jag har provat 6C41 (halv 6C33) vilket kanske inte riktigt mötte mina förväntningar, men åter igen
Var det röret i sig, eller dem övriga förstärkarkonstruktionen jag hörde?
Vad jag har läst av andras äventyr med 6C41 så skall röret inte alls vara bra, på http://www.goodsoundclub.com finns det bra. info.
Själv håller jag på nu med en GU50PP som om jag har tur skall bli klar till jul, Det är kul med ryska rör för det finns en hel del kul att prova med, än så länge är inte priserna än hutlösa.
Kanske OT men jag har en fråga. Om man tar ut mer effekt på rören än OPT är dimensionerad för vad händer då ? Frågan uppstod vid en lång diskussion.
Anders
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/13 22:26:38
Message:
På samma sätt som en ny och spännande värld öppnade sig för sovjetmedborgarna när socialismen kollapsade, blev ljudentusiaster varse en ny och spännande värld där bakom en järnridå som plötsligt rämnat. Allt som funnits att hitta i gamla militär- och industrilager har inte varit så himla bra, men det jag tror och hoppas att många har haft himla kul när de fått labba med kuliga och udda rör, delano v SSSR.
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/14 17:26:57
Message:
quote:
Kanske OT men jag har en fråga. Om man tar ut mer effekt på rören än OPT är dimensionerad för vad händer då ? Frågan uppstod vid en lång diskussion.
Det beror på hur mycket över trafons dimensionering man kör:
Trafons kärna har en hysteres-kurva som inte är helt linjär. När man närmar sig ytterligheterna så intar kurvan en allt mer S-lik form
Vid ytterligare effektuttag så mättas kärnan, dvs transformatorn tappar sin induktans och trafon intar funktionen av en luftlindad spole i stället. I princip en ganska bra radiosändare...
I samband med att induktansen kollapsat så intar trafons rörets höginpediva anodlast funktionen hos en luftlindad spole, varför röret inte orkar driva signalen korrekt längre
Slutligen brinner tråden av..
Frågan är hur hårt vågar man driva en transformator, och jag ställde denna fråga till Per Lundahl en gång
Den aktuella transformatorn var en LL1660/18 kopplad i klass A
Den nominella strömmen 18mA gav då ett magnetiskt flöde på 0,6 Tessla i kärnan vilket gav ett maximalt sving (dvs maximal effekt)
Lägger man tomgångsströmmen högre t.ex 30mA så kanske detta ger ett magnetiskt flöde på 1,0 Tessla, vilket då begränsar vilket sving man kan hantera utan mättnad. Det magnetiska flödet slår i taket på den positiva fasen där detta klipper (jmfr med en klippande förstärkare)
0,6 Tessla är valt just för att det möjliggör ett maximalt sving, dvs det ligger mitt i hysteresen
En intressant tanke är dock:
Vad är en optimal tomgångsström för trafon om man prioriterar låg distorsion, mer än maximalt sving (dvs effekt)
Jag har inget svar, men om någon har tillgång till en distorsionsanalysator skulle det vara intressant att veta.
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/14 17:44:20
Message:
Fortsätter...
kall man då ha ha en lite överdimensionerad utgångstrafo, för att vara på den säkra sidan?
Nope, lagom är bäst
En överdimensionerad trafo har en större kärna och grövre tråd än nödvändigt.
Dessa egenskaperna ökar läck-kapacitansen vilket påverkar bandbredden negativt.
Så, lagom är bäst 
Reply author: Bubbel
Replied on: 2013/11/14 19:22:46
Message:
Tack pix för svaret det var lite åt det hållet som jag misstänkte men inte vågade framlägga men kan jag ge besked.
Angående ryska rör att 6S33S (6c33) var rätt häftig rör en gång i tiden med relativ hög uteffekt, men som Magnus säger har fler guldklimpar dykt upp och även effekten har ökat i SE stegen själv har jag sneglat länge på GU70 rören men inte tagit mod till mig även GU50 kan man pressa upp mot 20W (?) så där finns möjlighet även där om man vill.
Anders
Reply author: Bardis
Replied on: 2013/11/14 19:49:18
Message:
"Jag har inget svar, men om någon har tillgång till en distorsionsanalysator skulle det vara intressant att veta."
RightmarkAudioAnalyzer kan vara svaret på frågan.
Använde det när jag testade TV-transformatorer.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81108&whichpage=5
Reply author: pix
Replied on: 2013/11/14 19:50:22
Message:
Anders, är det 20W anod-effekt eller ut-effekt?
I klass A brukar man säga att man kan plocka ut ca 1/4-del av anod-effekten som uteffekt
I klass AB från 1/4-1/2 anod-effekten och Klass B 1/2 anod-effekten
Ett WE 300B har t.ex en maximal anod effekt på ca 35W vilket möjliggör en uteffekt på 8W
Därav att nästan alla 300B Klass A (SE) steg är specade som 8W uteffekt
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/14 20:46:23
Message:
ag tror att man realistiskt, om man pressar lite får ut 12, max 15W ur en GU50. I PP (AB) kan man plocka 60-70W.
Reply author: dB
Replied on: 2013/11/14 22:02:31
Message:
Hej,
soudbrigade, jag stör mig inte på folk som är ärliga. Du har både kunskap och erfarenhet så varför skulle någon känna sig sårad om du tycker och tänker om kondensatorer? Kör bara på, jag gillar raka rör.
Glad att jag kunde inspirera med mina utsvävningar och idéer!
KT120 kan tydligen vara klurig. Bob Latino, som har konstruerat försärkaren jag har köpt, varnar att inte alla förstärkare med KT88 kan driva kt120. Här finns lite info:
http://dynacotubeaudio.forumotion.com/t325-new-tungsol-kt120-output-tube-for-dynaco-amps-first-impressions-on-4-16-10?highlight=kt120
Antar att Priboj har en bauta trafo som klarar av det mesta.
GU50#8230;. Har velat ha ett 20-25w klass A slutsteg med dessa rör. Far min har några st liggandes. Hittar tyvärr inget schema med parallella gu50 i klass A. Detta kanske hade varit nånting? Har för mig att Wavebourn experimenterade med ett slutsteg för ett tag sedan men kommer ej ihåg om det var klass A
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/14 22:08:19
Message:
Tyskarna - Jogis Röhrenbude - har nog pysslat med en GU50-PPP. Kolla på faktiskt efter en tråd av Gastone (DIY) där han bröjat spana efter något sådant här.
Dock är den maskinen med fixbias, vilket kan vara anstötligt .... fråga Erik Andersson. <wink>
Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2013/11/14 22:19:55
Message:
Äsch Erik tycker innerst inne att fix bias är toppen. 
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/14 22:39:06
Message:
Glömde nämna att Pribojtrafarna är STORA. Jag tror att de är beredda att klara 70W uteffekt.

Reply author: Bubbel
Replied on: 2013/11/16 23:56:29
Message:
Pix du fick svaret av soundbrigade jag tror att det som pratas om på nätet är nog lite av glädjemätare. Jag har för övrigt kommit i kontakt med en amerikan som påstår att han får ut 60W i UL i PP med GU50 jag skall få schema av honom så kan man se om han har rätt.
Vem är först ut
http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=213107
quote:
U50#8230;. Har velat ha ett 20-25w klass A slutsteg med dessa rör. Far min har några st liggandes. Hittar tyvärr inget schema med parallella gu50 i klass A. Detta kanske hade varit nånting? Har för mig att Wavebourn experimenterade med ett slutsteg för ett tag sedan men kommer ej ihåg om det var klass A
Det finns några schema med olika drivrör
http://arnika112007.narod.ru/olderfiles/1/Gu-50.gif
http://www.hifinews.ru/image/tema/gu_50_6e5p_1.jpg
psu
http://www.hifinews.ru/image/tema/gu_50_1.jpg
Det finns säkert flaer varianter men dessa fann jag vid en snabb sökning om de fungerar vet jag inte men intressanta är de.
Lite väl häftig men som komradio så...

Anders
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/17 09:19:08
Message:
Vad är "knoppen" längst upp till för?
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/17 09:29:17
Message:
För att dra ut röret ur rörhållaren.

Reply author: pix
Replied on: 2013/11/17 09:30:14
Message:
¤dit, du hann före Magnus 
Ryska rör är ofta praktiskt utformade för militär användning, och inte det ögongodis vi här i väst är vana vid
De bilder jag sett på rysk rör-elektronik så kan dessa rör vara väldigt tajt inbyggda.
Så jag tror att knoppen helt enkelt är ett handtag för att kunna komma åt att byta dessa enkelt
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/17 09:40:47
Message:
Hmm jaha,har du nån bra bild på själva röret Magnus?
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/17 09:55:19
Message:
På Jogis Röhrenbude hittar man den här artikeln med GU50 både med och utan basker.
http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/GU50-Grommes/GU50.htm
Reply author: Ryssen
Replied on: 2013/11/17 10:44:12
Message:
Verkar som man måste bruka våld för att få av metall toppen..
Precis som på C3g.(burken)
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/17 12:52:32
Message:
Låt kapsylen sitta kvar då ...
Einems kleiner Gewarnung aus Duetschland - rörhållaren jag länkade till har ett spår längs ena (inner)sidan som styr röret rätt i sockeln.
Problem uppstår när man ska använda lösa socklar utan "Kjell Krage". Man kan sätta röret på olika sätt i sockeln och hamnar röret fel är det ajöss och goodbye ...
Fina socklar men hur ska röret sättas?

På sockeln till höger ser man en markering mot vilken rörets klack ska måttas.

Reply author: Bubbel
Replied on: 2013/11/17 16:28:02
Message:
quote:
Verkar som man måste bruka våld för att få av metall toppen..
Precis som på C3g.(burken)
Faktiskt inte det ser svårare ut att få loss aluminiumet men det är väldigt tunt och inte av bästa kvalitet, för oss som kommer ihåg då läskflaskorna hade kapsyl som man fick dra av så är det samma känsla.
Angående socklar så har jag köpt ryska sådana för de som jag fick med förstärkaren var kinesiska och var väldigt duktiga på att förstöra rör.
På bilden med socklarna sitter stifthållarna tre ett tre ett (titta på de ryska socklarna på bilden) då tar man en tre grupp och väljer den som är längst till vänster markera detta med en tuschpenna då är den nr.1. fortsätt hela varvet åt vänster och du är rätt på det. Detta är från ovansidan där du sätter i röret annars är det högervarv från undersidan.
Anders
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/17 16:41:56
Message:
Jag trorWavebourn märkte ut var "nollan" skulle sitta i socklarna med tuschpenna.
Jag har kört sönder fyra rör på MYCKET kort tid genom att köra ner dem fel i socklarna.
Reply author: Bubbel
Replied on: 2013/11/17 22:42:19
Message:
Jag hade sönder två innan jag köpte ryssocklar jag tycker att de kinesiska socklarnas clips är för nära hålens sidor, för pinnarna på rören spretar lite överallt och säkert av stål eller nått för hårda som tusan är de och blev det fel i monteringen så sprack de.
Anders
Reply author: dB
Replied on: 2013/11/27 18:25:45
Message:
Magnus har du hunnit testa kt120 i din Priboj?
Reply author: soundbrigade
Replied on: 2013/11/28 12:35:53
Message:
Hunnit testa???!!!


Jag har en projektlista med 30 objekt och Pribojen ligger vääääääääääääldigt lååååååååångt ner på den listan. Just nu är det två digitalklockor med Nixierör som ska byggas klart.
HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters