T O P I C R E V I E W |
reVintage |
Posted - 2010/02/11 : 11:03:08 Återigen grus i maskineriet . Hoktuna och jag har tidigare diskuterat direktkoppling av driver till slutröret samt fixed bias efter det att han byggde Tubelabs powerdrive. Jag och flera här har lyssnat och det låter bra.
Här är ett helt annat koncept med aningen mer nytänk. Rod Coleman på diyaudio kom med idén om folded cascode ihop med den PP Schade-hybrid vi då diskuterade. Hans variant hade ett kollektormotstånd(BJT istf MOSFET i andra steget) till jord och därefter kondensator till utgångssteget. Han använder också något liknande till sitt eget 300B-steg.
Det eliminerar behovet av aningen svåråtkomliga(dyra) högbranta driver-pentoder som 280F el. D3a. Dessa går normalt åt för en Schade-koppling. Vi behöver inte heller någon kopplingskondensator och kan dessutom enkelt justera bias med hjälp av Rbias i "gyratorn" inom ett mycket stort område. R19 är intressant då man genom att justera detta kan optimera övertonsspektrat.
Det vore kul att bygga detta steg med ex.vis 1624 vilket är en DHT som liknar 807.
Självklart går det också att använda konceptet i Schade-PP.
 |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
FForsman |
Posted - 2010/02/13 : 00:18:38 Jag har det mesta som behövs liggande 
/mvhff |
reVintage |
Posted - 2010/02/11 : 11:58:09 Skumt , lägger upp den på min server och fixar det den vägen. Bättre så? |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/02/11 : 11:31:13 Bilden syns inte, password krävs för att se bilaga på diyaudio? |