HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trafofråga Oddwatt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Green77 Posted - 2012/09/11 : 08:23:34
Hej alla.

Jag ska bygga en Oddwatt till min svåger.
I schemat står det att en utgångstrafo på 8K impedans ska användas. Hur kritiskt är detta? Skulle en 6.6 K fungera?

Mvh. Daniel
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2012/09/12 : 18:10:18
För mesigt, tål ingen Ua. Man får ut sisådär 6W med 300V och 10kohm. Problemet är att E88CC vill ha högre matningsspänning.
soundbrigade Posted - 2012/09/12 : 17:47:40
6P3S-E ....(http://www.hifitubes.nl/weblog/wp-content/russian-6p3s-e.pdf)

Ursäkta min trådkapning.
reVintage Posted - 2012/09/12 : 17:06:08
Absolut, under förutsättning att vi talar om 6L6GC. Samma B+, 60mA/rör, 8k kan funka. Rk ca 300ohm. Uteffekt 12-14W.
soundbrigade Posted - 2012/09/12 : 16:46:48
reVintage: skulle man kunna byta ut EL34orna mot 6L6?
Green77 Posted - 2012/09/11 : 21:56:48
Tackar för info.
Japp, har ett par 6,6k trafos över från ett slaktat projekt :)
Med vänlig hälsning, Daniel
reVintage Posted - 2012/09/11 : 21:15:28
En triodstrappad PP i Klass-A med EL34(8-10k trafo) och ett E88CC i paraphase-koppling helt utan motkoppling är ett okomplicerat och säkert kort.

Så här enkelt är en beprövad välljudande koppling gjord:

Rtrim kan ersättas av ett fast 47k då man hamnar oerhört nära balans.

Läs här om EL34 PP-triod:

http://www.r-type.org/articles/art-003a.htm#012

Notera den låga disten när man kommer upp till 10k. Mycket knas för övrigt då man jämför triod med extremt hårt motkopplat UL.

Varför frågar du om 6,6k OPT, har du redan dessa?

SRPP har mer uddatonsdistortion än någon annan koppling, inte kul! Det är en PP-koppling där rörhalvorna lastar varandra ganska hårt. Låg THD pga att 2H cancelleras i PP, otrevlig 3H däremot fhv hög.

Green77 Posted - 2012/09/11 : 19:45:43
bahh..nu är jag ju totalt tveksam till att bygga den.. Effektmässigt räcker 15 W garanterat till han, då vi testa min TSE med 300 rör som ger den den oerhörda effekten på max 8W..
Som sagt Lars, det var från diyprojects forum jag läste att den lät bra. Men hur låter ett SRPP ingångsteg? Nån skrev varmt rörljud..vad nu det är?
Mvh. Daniel
reVintage Posted - 2012/09/11 : 18:18:04
Så här skulle en optimerad triod/antitriod kunna se ut. Iofs är trioden ersatt av en Schade för att få maximal verkningsgrad, fortfarande med triodkaraktäristik. Dessvärre blir det inte särskilt mycket uteffekt, 6-7W.

Konstruktionsprincipen känns rätt så meningslös, då man med hjälp av ytterligare en rörhalva höjer uteffekten 25-30%.
reVintage Posted - 2012/09/11 : 17:47:39
Normalt inte så bra att köra med lägre impedanser, se nedan. Iofs kan man ju sänka matningsspänningen och öka strömmen. En sådan här koppling kan aldrig gå annat än i Klass A.

Om man ska bygga en sådan här måste den först och främst ha positiv bias på slutrörsgallren i kombination med CCS för att inte klippa snett. Sedan måste den köras triodkopplad* för att inte få för hög utimpedans och dist, motkopplingen är i det närmaste obefintlig. Trafoimpedansen måste väljas till 2x den optimala för SE. Till sist bör nog inte en uddatonsbefrämjande och gainsänkande SRPP användas som driver.

*Ev. kan "ingångsslutröret" triodstrappas och det andra köras tetrod el. UL-kopplat. Sk. triod/antitriod-koppling.

De som tycker den låter bra håller till på diyprojects forum. Fanns det inte ett stående inslag i svenska MAD som hette "Forum för fårskallar" eller var det få skallar?
soundbrigade Posted - 2012/09/11 : 16:42:34
Jag hittar scheman med Raa på så låga värden som 4,2K men många på 6 ... 6,5K. Uatn att vara expert kan det bero på hur du kör rören; klass A, AB, B ...
Green77 Posted - 2012/09/11 : 12:54:41
Jag har tänkt att bygga med KT88. Fortfarande 8k utimpedans?

Tack //Daniel
soundbrigade Posted - 2012/09/11 : 12:39:50
Om den nu inte klipper snett så lär den ändå gå i klass A., vilket innebär att om du läst några glädjesiffror om 30W uteffekt kan du lugnt halvera dem. Har du nu alla rören kan du ju köra med en vanlig "sketkoppling" och plocka ut 25-30W.

jag har byggt en liknande mojäng och visst funkar det, men jag ville ha mer effekt och håller nu på att bygga om min.

Min fundering är här annars, kör man inte normalt med 6.6K Raa med 6L6 och EL34?? 8K är väl mer EL84?!
Green77 Posted - 2012/09/11 : 10:02:23
Tack för svaret Lars! Då redde vi ut det.. :)
Japp, ser förstås att det fattas en rörhalva mot de PP jag byggt innan. Tänkte att det vore kul att testa denna. Men de pengar som behövs kanske inte är värt det! Vad är nacktdelen med denna konstruktion? Har sett i de tester jag läst att de som byggt den tycker att den låter bra och dist siffrorna ser ju ok ut.

Med vänlig hälsning, Daniel
reVintage Posted - 2012/09/11 : 09:18:24
Lägg till en rörhalva(concertina-PI) och bygg en riktig PP istället. Om du trots allt vill bygga denna snedklippande halvmesyr så är 6,6k för lågt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000