HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Överföra flac-filer fr dator till dator. KLART!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Stefanolo Posted - 2008/06/26 : 16:36:47
Tjenis!

Har 10GB musik-filer som jag vill flytta så snabbt och lätt som möjligt från en laptop till en annan.

Laptop 1 är min hemdator, Dell med XP family och laptop 2 är min jobbdator ASUS m XP prof.

Jag har en korsad TP-kabel och har kört guiden för windows-nätverk på dator 1 men det gick inte på dator 2 då den tillhör en domän (jobbets nätverk).

Kan man tillfälligt "lyfta bort" domänen fr dator 2 för att sedan återställa? Hur gör man det?

Eller finns det ett snabbare och lättare sätt att föra över mina filer till dator 2?

Som Ni förstår har jag begränsade kunskaper i nätverksteknik.

/stefan
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tian Posted - 2008/06/28 : 11:23:13
Härligt att höra att du fick det att fungera, och kul att man fick hjälpa till
Stefanolo Posted - 2008/06/27 : 16:24:18
TjoHOOO!!!

Gjorde som Ni, tian och Lovan, sa. Jag har kopplat båda datorerna med nätverkskabel till routern. Båda har kontakt med nätverket. Skrev \\namnet på datorn i "kör" och vips så kom det upp en inloggningsruta. Hade inget användarnamn och lösen på hemdator så jag skrev "admin" i rutan för användarnamn och inget i lösenrutan. Klickade OK och kom rakt in i "huvuddatorn"/min hemdator. Håller just nu på och kopierar över filerna. Ser ut som om det tar ca en kvart.

TACK!!

/stefan
Stefanolo Posted - 2008/06/27 : 10:34:04
Zix: Tackar!

Det blir ett fett USB-minne eller en billig extern hårddisk för flyttningsändamålet. Nästa steg blir en NAS med flera diskar och RAID. Behöver läsa in mig lite på det men det finns ju gott om kunskap på olika Internet-forum.

/stefan
zix Posted - 2008/06/27 : 01:04:14
Vad som helst-hårddisk är mitt förslag. Håller med CC. Firewire, om du har det i burkarna, går fort och bra. Annars USB2.
Finns massor av billiga hårddiskar, och de behöver ju inte vara NASade och inkopplade i RAID5 eller nåt när du bara använder det för överföring. Även de små 2.5-tums har blivit billigare, och en liten hårddisk kan du lugnt bära med dig till jobbet om så är. En Buffalo 80GB ministation portable, till exempel, 700 spänn, kolla t.ex. på prisjakt.nu.
Stefanolo Posted - 2008/06/27 : 00:44:59
Tjenis!

Tack alla för era tips!

tian: Tack för tipset. Sådana små grejor som gör det lite lättare.

Lovan: Ska testa din metod. Har kopplat datorerna till varandra med min korsade kabel via routern. Ser att det finns någon form av fungerande kontakt med nätverket för båda.

CC: jag har tankarna på snart göra en vettig lösning med NAS, hårddisk eller dedikerad musikdator så slipper man flyttandet sen.

Ztenlund: praktiskt och enkelt. Tar bara lite längre tid.

Micke65: Har funderat på det. Tack!

rokk: försökte men tar lite för mycket tid för en datoranalfabet som mig så jag har gett mig f-n på att lära mig den metoden ochså.

/stefan
tian Posted - 2008/06/26 : 22:52:11
Lovan, eller \\namnet på datorn
Lovan Posted - 2008/06/26 : 20:45:57
Utan att veta vad du har för inställningar på jobb-datorn så gissar jag lite här. Om det är samma submask och båda datorerna har fildelning på i windows så kan du komma åt dom genom att skriva "\\ipnummer" i kör under startmenyn.
För att ta reda på vilket ip-nummer och subnätmask du har gör såhär:
1. tryck på kör på startmenyn
2. skriv "cmd" och sen enter
3. skriv "ipconfig" och sen enter. Det kan du göra på båda datorerna.

Finns ju alltid usb-minnen annars...
CC Posted - 2008/06/26 : 20:32:17
http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/lacie-desktop-500gb-usb-2-0/4303151/

En investering som inte är fel. Smidigt för flytt mellan olika obskyra datorer samt som backup!
ztenlund Posted - 2008/06/26 : 19:06:04
Ingen DVD-brännare i den burken du vill flytta prylarna ifrån? Torde i så fall vara simplast om du vill slippa mecka nätverk och saknar extern hårddisk.
Micke65 Posted - 2008/06/26 : 18:14:32
Extern hårddisk ?
Om du ingen har så kanske det är dags att skaffa en för backuper.
/Micke
rokk Posted - 2008/06/26 : 17:24:49
Föredrar själv att slänga upp en FTP-server på ena datorn när jag ska flytta större mängder data/filer men det kan vara bökigt om man inte vet hur man gör och det bara är för en gång. Finns ju gratis enkla alternativ för servern och klienter.

T ex finns ju Filezilla för både server och klient, guild ftpd är ett annan gratis alternativ för server-delen.

Nu vet jag inte hur nätverksguiden fungerar då jag aldrig kört den . Men om du kopplar datorerna 'rakt mot varann' med kabeln glöm inte att tilldela varsin fast IP-adress för lokalt bruk till datorerna om de inte redan har detta. (t ex 192.168.1.10x)

Du kan även använda '\\datornamnet' eller '\\ipadressen' i 'kör' för att manuellt ansluta till en annan dator via windows fildelningfunktion.

Sen vet jag inte hur du har ställt in allt heller, och tyvärr är jag ungefär lika pedagogisk som en flygande tegelsten vad gäller IT.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000