HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox, artistindelningsproblem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Stormen Posted - 2013/06/10 : 14:58:12
Hej
Jag har kört med Squeezebox i ett par år och grejat väldigt mycket med detta. men har stött på ett litet bekymmer som jag inte får bukt med. ( det kan vara superenkelt det kan vara klurigt)

Vissa album som inte blivit taggade rätt från början har av Squeezecenter fått artistnamnet samma som rotkatalogen musiken ligger i som default. i mitt fall heter katalogen "slimserver"

Det betyder att jag i squeezeboxen och i webbstödet går till bokstaven S så har jag en artist som heter slimserver och har get ut 5 album.

Använder Tag n Rename, men får inte ordning på det. De vill inte läsa om, trots att jag skriver in ny artist o taggar alla låtarna i albumet.
i Squeezecenter väljer man, "Rensa allt läs in på nytt". Men det hjälper inte.

Finns det några registrerfiler att ta bort eller vad kan vara problemet ?
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2013/06/11 : 22:35:20
Härligt! Det är störande när man byggt upp ett bibliotek med ordning och reda, snyggt och taggat!
Som en sten i skon!

Tycker förresten mig se en tendens att man inte populerarAlbum Artist när man köper dowloads, eller rippar t.ex. med XLD.
Ruggigt störande och klart förvirrande?
Vh Micke
Stormen Posted - 2013/06/11 : 22:13:54
Ha!
Mp3tag löste saken direkt. inga problem alls. Stort tack för hjälpen. Alla input har varit värdefulla.
Det var "album artist" som enligt Mp3tag var tomt, bara att lägga till information så hoppade dom rätt. Det är ju inte utan att man kliar sig lite i huvudet. Men bra program är bra program :-)
Zombie Posted - 2013/06/11 : 18:17:16
Hämta mp3tag, där får du taggar, olika versioner etc genom discogs, amazon m fl. Taggkällan i EAC är kass. Eller rippa med ett annat program som har all taggning inbyggd.
Stormen Posted - 2013/06/11 : 15:16:19
Ja det är mycket märkligt, Har ju haft detta i flera år och har nu ca 5000 låtar i arkivet och har då läst in mängder med skivor samt även de som inte funnits i EAC via freedb utan fått peta in helt manuellt.
Men det verkar vara något med att dessa lästes in som WAV filer från början. Eac krånglar ibland och går inte igenom med extern komprimerare ( den glömmer av inställningarna) , sedan gjordes filerna om till flac i efterhand av EAC och sedan kördes runt i TagnRename för att läsas in av Squeezecenter igen.
Ja något är det som spökar minsann.
nu när det bara är 4 skivor kvar så kan jag ju läsa in dom från början igen och se till att de hamnar i rätt format direkt.

Kan man tvätta flacfiler ? :-) dvs ta bort alla tags för att göra containrarna tomma på info och sedan in med ny ?
Björn-Ola Posted - 2013/06/11 : 12:42:30
Det finns ju taggar för artist och albumartist.
Kan det vara något som spökar?
Stormen Posted - 2013/06/11 : 09:47:20
Nu använder jag en lite äldre version av Tang n Rename. Men det är ju inget hokus pokus bakom flac-filer. Antingen finns det information eller inte. Det borde inte bero på programmet. Men jag testar gärna något annat program. Några tips ? ( freeware)

intressant tråd om lite olika program och att de kanske inte visar allt som finns att tagga
http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?17984-What-do-you-use-to-modify-FLAC-tags

Några andra förslag på åtgärder när Artist blir samma som rootkatalog ?
Stormen Posted - 2013/06/10 : 23:20:19
Hej
Tack för snabba svar.
Båda "actions" löste några av problemen.
flyttade målkatalogen för programmet så han lästa bara in en enskild skiva. Tog bort div gamla katalogfiler som låg o skräpade. Döpte om katalogen från SLIMSERVER till MUSIK.

Kollade in med Tag n rename under fliken "advanced" eller "Additional" som den hette i tidigare utgåvor. o justerade in någon skiva som var lite på drift.
Läste in katalogstrukturen, skivorna o omslagen igen. Det här rättade till 6 av 10 album.
Nu har jag 4 Album som har Artist som heter MUSIK :-) :-) wtf. :-)

Alla dom har i Tag o rename justerade artister, album och även under fliken advanced så har dom markerat Artist.
Har testa o resna i Tag o rename , för att döpa om dom igen. Men det hjälper inte. Mycket märkligt. ungefär som att Squeezecenter inte får någon metadata o då bara kör någon default.
Det enda gemensamma dessa 4 album har är att dom är inlästa som Wav filer från början och inlästa i SC en gång innan jag gjort om dom till flac och sedan kört dom i tag o rename.

any clues ?

(jag kan ju alltid döpa musikbiblioteksmappen till "Various Artist") LOL
Heavyfuel Posted - 2013/06/10 : 18:02:27
Har du kollat under fliken Advanced i Tag & Rename så att det inte står fel artistinformation där?
Stormen Posted - 2013/06/10 : 15:12:22
intressant, det kan jag ju testa att göra. dvs bara byta bort rootkatalogen med musik till något annat.

Det verkar ligga något hårdpräntat att den vill ge just de skivorna artistnamnet SLIMSERVER o skiter fullständigt i vad Tag n Rename ger den senare.
Den här problematiken finns inte om man bara vill byta namn eller artist på vilkan annan skiva som helst ( tex stavfel). Då funkar det.
Ska testa ditt tips ikväll. o även leta upp vissa katalogfiler med infon som SC måste skapa för att veta vart allt ligger o deleta dessa.
Joda Posted - 2013/06/10 : 15:01:40
Har du tagit bort bilblioteket med musik ur slimserver, gjort en sökning så den inte hittar något, lagt tillbaka biblioteket och sökt igen?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.15 sekunder. Snitz Forums 2000