HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 byZan seglar vidare...............................

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
byZan Posted - 2010/07/09 : 13:58:28
Semester, sol.....bad....varenda dag i 13 dagar, med undantag av någon fm och någon em, inget att göra, orkar inte, bara sol o bad Varför gnäller jag? Någon form av rastlöshet har slagit till

Då kommer min kompis (på landet) sedan vi var två år och säger att han köpt en segeljolle Kul! Den vill jag se

Vi går bort till hans hus som ligger tre tomter bort och där......., på en båtvagn ligger den, lite skamfilad men ändå. Den är fin konstaterade jag, trots många saknade beslag, rostiga skruvar, av saknad av storskot.

Nu fick vi (jag) att göra........

Vi mastade på för att se vad som fattades?
Det var inget när det gällde riggen iaf. Så upp med segel, både fock och storseglet hissades, nu kunde vi konstatera att det saknades en del beslag. Men det inhandlades nya per omgående!

Sen blev det mycket skruva, borra, slipa, byta ut rostiga skruvar m m. Men det var roliga timmar som förflöt i ett huj och nu ligger segeljollen där, fixad och redo för sjösättning. Så nu ska jag och kompisen ta ner riggen för att sedan transportera ner båten till stranden, riggen bär vi ner på axlarna.

Nu är det bråttom! Vi hörs
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
byZan Posted - 2013/07/17 : 11:30:37
quote:
:) En rolig berättelse jag missat!!
Det är ohyggligt kul att segla jolle, håller med om det! Men flakmoppe också? Nu börjar det luta åt ngt ålderstrauma byZan!
Njut av sommaren!
Vh Micke

Tack

Ålderstruma blir det inte förrän ungarna får skjutsa ner mig till vattnet i en skottkärra

/byZan
AlfaGTV Posted - 2013/07/17 : 09:57:13
:) En rolig berättelse jag missat!!
Det är ohyggligt kul att segla jolle, håller med om det! Men flakmoppe också? Nu börjar det luta åt ngt ålderstrauma byZan!
Njut av sommaren!
Vh Micke
byZan Posted - 2013/07/17 : 09:48:40
Tidigare namn på tråden var Urtråkad var jag, men är nu både glad o sur (våt)

Igår nästan 3 år efter nypremiären var det dags igen. Vi var lite fundersamma hur det skulle gå? Vi var ju trots allt 3 år äldre också!

Det gick som en dans, allt flöt på och vi kom i land ganska torra, inga ofrivilliga dopp denna gång.

Det som var synd var att vi hade ingen som dokumenterade med kamera denna gång, men jag lovar att vi hade lika roligt denna gång.
Undrar hur det är/blir om 3 år? Vi kanske inte ens kommer ner till vattnet då eller inte i båten? Vi får se, jag lovar att återkomma om det blir en nästa gång.

Vi avslutade kvällen tillsammans med våra fruar med grillad mat på altanen, det blev lite vin också. När det blev kaffedags så satte jag o kompisen oss bekvämt med utsikt över vattnet och solnedgången. I handen hade vi ett glas w resp c och jag det senare tillsammans med en fet cigarr. Vi satt där själva och skrattade åt alla saker vi hade varit med om i vårt 56-åriga liv tillsammans, våra fruar hörde oss och sa att 'tröttnar ni aldrig på att prata och berätta om samma saker varje gång'? Vi tittade på varandra och sa nästan samstämmigt - historierna blir bara bättre och bättre ju längre tid det har gått från då det hände, sedan skrattade vi så att askan från cigarren hamnade i c-glaset. Glaset var dessbättre urdrucket och det blev bara en kopp espresso till.

Jo det var en sak till, kompisen har köpt en flakmoppe, jag hade redan en sedan tidigare, Nu ska vi ut på äventyr på de små grusvägarna- det bestämdes under den sista kaffeslurken igår. Vi får se om det blir av och återkommer kanske med en ny historia.

Trevlig sommar alla!

/byZan
ztenlund Posted - 2010/07/13 : 11:02:17
OK-jollen verkar ha lite sämre lys än Laser, men samma som Laser Radial. Något bättre än E-jolle. Det säger ju inte precis allt, men ganska mycket.
ztenlund Posted - 2010/07/13 : 10:55:10
Hehe, Laser är inte särskilt svårkapsejsad heller...

Har seglat en del Laser och massor med Triss, fast den senare är rejält mycket segare. Lystalet är väl som en mellanstor familjebåt, typ Maxi 77... Å andra sidan går det alltid snabbare med seglet ovanför vattnet istället för under.

Generellt sett tycker jag att Trissjollen kräver nästan att man provocerar fram en kapsejsning eller är rätt klantig. Lasern är som en kobra som biter en i ena skinkan. Favoriten var när rorkultsförlängaren, till vilken fästet gått sönder, fastnade i skotet varpå en fin "piruett" med ökande krängning vidtog och...PLUMS!
martinsson Posted - 2010/07/13 : 10:38:13
Min käre far och mor seglade OK och snipe i sin ungdom (60-talet), och jag såg en OK till salu på Tjörn (såg riktigt fin ut), hur står sig dessa idag seglingsmässigt om man jömför med LAser, E-jolle, tvåkrona etc ?

Det som tilltalar mig med OK'n är det aningens högre fribordet, kan vara en något torrare upplevelse än Lasern (att simma är en torre upplevelse än Lasern).
huzze Posted - 2010/07/13 : 10:08:22
quote:
snart är man för gammal för att segla jolle, iaf jag. Segel kan sys
Äsch då, jag har sett på Discovery, människor kan sys också
byZan Posted - 2010/07/13 : 09:03:52
quote:
Epoxilaminerad mahognyfaner är grejor! Så vackert!! Så skall båtar byggas. Lätt, starkt och snyggt.

Jag håller fullständigt med dig, Circlomanen
quote:
Rolig beskrivning av er kapsejsning i farleden! Tack för en hel del skratt.

Tack för att du läst och kommenterat
quote:
Den ligger hemma hos mig.
Men den behöver en stor renovering innan den kommer i sjön igen.
Sedan skulle den också må bra av det lite större storseglet. Men jag vet inte om det går att få tag på sådana. Det är ju en jolle från 60-70talet..

Om den bara ligger där är inte bra, sätt fart och få den i ordning, snart är man för gammal för att segla jolle, iaf jag. Segel kan sys, men vet inte vad det kostar
quote:
Den sista bilden väl? Eller avser din fru näst sista bilden?

Den sista såklart
huzze Posted - 2010/07/12 : 21:00:34
quote:
Detta är en bild på mig, i en alltför vanlig ställning säger frugan iaf. Men jag svarar att jag måste ligga här, hur ska annars alla mina forum vänner få ta del av det jag upplever/upplevt svarar jag
Den sista bilden väl? Eller avser din fru näst sista bilden?
Tobbe_L Posted - 2010/07/12 : 20:08:07
Den ligger hemma hos mig.
Men den behöver en stor renovering innan den kommer i sjön igen.
Sedan skulle den också må bra av det lite större storseglet. Men jag vet
inte om det går att få tag på sådana. Det är ju en jolle från 60-70talet..
Circlomanen Posted - 2010/07/12 : 18:29:27
Epoxilaminerad mahognyfaner är grejor! Så vackert!! Så skall båtar byggas. Lätt, starkt och snyggt.

Rolig beskrivning av er kapsejsning i farleden! Tack för en hel del skratt.

Mvh Johannes.
byZan Posted - 2010/07/12 : 18:12:13
Så var det, två svärd, ingen trapets och inte ett dugg kantig, men lite vit

Men jag är inte dum....
Jag hade bara otur när jag tänkte

Fin är den eller var den?

Tobbe_L Posted - 2010/07/12 : 17:44:32
Så här ser en Koralle ut

Trevlig liten jolle som har två svärd istället för centerbord..
byZan Posted - 2010/07/12 : 16:05:51
quote:
Aaaa det där ser ut att vara från samma tillverkare som vår gamla Koralle

Är så himla sugen på att segla jolle igen. Vill ha en gammal FD

Koralle, det namnet känner jag igen och har för mig att det också var en trapetsbåt? Vit, lite kantigare till formen, kanske en liten miniatyr av starbåten? Så vill jag minnas den iaf, men kan ha fel, mycket fel

FD, den lär inte ha varit så lättseglad den heller, men jädrans läcker
Tobbe_L Posted - 2010/07/12 : 14:35:58
Aaaa det där ser ut att vara från samma tillverkare som vår gamla Koralle

Är så himla sugen på att segla jolle igen. Vill ha en gammal FD
byZan Posted - 2010/07/12 : 14:23:45
Nu har vi kapsejsat också

Mitt i farleden, en söndag, hur smart va det?

Flera båtar stannade och frågade om vi behövde hjälp? Vi tackade för erbjudandena, men avböjde alla erbjudanden artigt men bestämt. De kan ligga där, tjuriga gamla gubbarna, tänkte de säkert.

Men vi hade ju fått samma båttyp på rätt köl tidigare (42 år sedan), så varför skulle vi inte klara av det nu? Det fanns inget som tydde på motsatsen i allafall, förutom orken, magarna och det lilla tvivlet som låg där någonstans i våra bakhuvuden, men som vi aldrig skulle nämna för någon att så skulle det kunna vara. Vi skulle inte ens erkänna det för varandra, ingen av oss har varit i närheten av ett erkännande.

Det tog oss en stund innan vi fått båten på rätt köl, ca 25min uppskattade vi det till. Vi seglade snabbt hemåt, för nu var vi otroligt trötta och tagna av stunden i vattnet, mitt ute i farleden.
F*n vi hade ju kunnat blivit av med tron på oss själva, t o m blivit påkörda och kanske drunknat

Men attans vad roligt vi haft
byZan Posted - 2010/07/11 : 10:30:57
Här är gör kompisen fast storskotet precis innan take off och som ni redan vet inte blev till belåtenhet, för mig i alla fall.

Nu är livlinan (bojen) släppt och vi seglar ut med bara focken hissad, vi ville komma tillrätta i båten innan storseglet också hissades. Jo det är jag i den lite för trånga flytvästen.

Här går vi på kryss, men inte med fullt hemskotade segel, utan vi testar lite ännu.

Här är vi åter hemma, trötta, stela och blöta.

Seglen nere och två gubbar som är som ett par 13-åringar i sinnet.
Otroligt glada och uppspelta.

Detta är en bild på mig, i en alltför vanlig ställning säger frugan iaf. Men jag svarar att jag måste ligga här, hur ska annars alla mina forum vänner få ta del av det jag upplever/upplevt svarar jag

Circlomanen Posted - 2010/07/11 : 08:31:49
Det verkar riktigt skoj det här. Man blir ju riktigt sugen själv. Tack för att du skrev ned dina upplevelser. Ser fram mot bilderna..

quote:
Circlomanen - du verkar ha fullt upp, men en jolle tar inte så mycket tid Vad vet jag, vi hade iaf askul

Ge mig inga ideer, jag bygger redan på en kajak och en PDracer. Jag får nog slutfföra dessa innan jag börjar titta på en segeljolle.

Mvh Johannes.

huzze Posted - 2010/07/10 : 20:10:35
Att angöra en brygga...
byZan Posted - 2010/07/10 : 20:08:24
quote:
Hinner du med så ta gärna kort. Det verkar vara skoj att segla jolle. Segling i sin renaste form. Jag skulle vilja segla jolle, men det får räcka med en "vanlig" Amigo 23 just nu. Jag hinner inte med allt.

Circlomanen - du verkar ha fullt upp, men en jolle tar inte så mycket tid Vad vet jag, vi hade iaf askul
quote:
Kul läsning. Våtdräkt Snacka om helgardering.

Pang var väl inte ett ryggskott hoppas jag.

Tack huzze Ryggskott slapp jag, men jäklar vad kroppen värker
quote:
Byzan, det är skönt att bada.

Pac - jag gillar att bada när jag själv vill, de ofrivilliga doppen är inte alltid lika sköna
byZan Posted - 2010/07/10 : 19:51:44
Fortsättning....

Varför skriver jag nu det här kan man ju undra? Jo, att segla denna segeljolle med namnet Trapetz var för oss idag en nypremiär. Så jag ville berätta och förmedla en historia som är sann och som gett två gamla barndomsvänner en oförglömlig pånyttupplevelse.

Jo, det började egentligen med att vi seglade den här båttypen för första gången tillsammans när kompisen och jag var på ett seglarläger sommaren 1968 i Göteborgs skärgård. 42 år senare så får man uppleva det igen, det är stort, mycket stort, därför kände jag att jag behövde skriva av mig.

Så ni må tro att jag blev överraskad och (nästan) tårfylld då jag gick de där metrarna bort till hans tomt och fick se den, Trapetzen alltså. Att vi hade roligt medans vi höll på med iordningställandet, det behöver jag väl knappast skriva, för det förstår ni säkert. Vi pratade om just sommaren 1968 och förundrades över att vi kom ihåg så mycket från den tiden och var/hur saker fungerade på Trapetzen.
Några fantastiskt roliga dagar är nu till ända och de är förevigade med diverse kort som kommer inom sinom tid.

Tack för mig och hoppas ni haft en angenäm stund i hängmattan då i läst detta, jag och kompisen har i alla fall haft as roligt och kommer aldrig att glömma vare sig det här äventyret och inte heller sommaren 1968, var så säkra.

//byZan

PS På vintern 68/69 åkte vi (kompisen och jag) till fjällen, men det är en annan historia. En historia som inte borde vara sann och som inte ska sättas på pränt, men vi hade lika roligt då. DS

----------SLUT----------

Pac Posted - 2010/07/10 : 14:31:48
Byzan, det är skönt att bada.
byZan Posted - 2010/07/10 : 13:14:01
Fortsättning.....

Jag var ju den som hängde ut över relingen med mer än halva kroppen, så jag åkte baklänges i vattnet, efter att jag kommit upp över ytan så fick jag se att storseglet stod och slog, skönt då var det ingenting med riggen kunde jag konstatera, vilken tur, annars hade äventyret fått ett abrupt slut.
Sedan fick jag se det där j**la leendet igen, kompisen har nog ont i magen idag efter allt skrattande, själv så kom jag upp i båten nybadad och mindre road. Jag kunde konstatera att storskotet inte hade blivit ordenligt fastsatt och det var min kompis som hade brustit i sitt arbete. Jaja, det var bara att segla iväg på focken och trä om storskotet och sätta fast det igen, ordentligt denna gång, för nu var det jag som såg till att det blev gjort. Inga mer ofrivilliga bad skulle få överraska mig på grund av detta i alla fall. Nu seglade vi tillbaka mot bryggan vi startade ifrån och där stod min fru med kameran, blev det några bra kort? ropade jag, hon svarade, jag tror det!? Nu ska jag framkalla dessa kort och försöka få in några här i tråden, men det kan dröja ett tag, men de kommer.

Sedan blev det middag (grillat), som smakade hur bra som helst efter dagens övningar kan jag lova, "sjön suger, sa gardisten när han gick över Norrbro".
huzze Posted - 2010/07/10 : 11:54:45
Kul läsning. Våtdräkt Snacka om helgardering.

Pang var väl inte ett ryggskott hoppas jag.
byZan Posted - 2010/07/10 : 09:56:27
Forsättning.....

Jaha, då var det gjort! Masten och bommen på plats, centerbord och roder likaså, segel färdiga för att hissa. Kompisen klädd med våtdräkt och några slags gummiskor, själv hade jag badshorts och gympadojjor samt en flytväst från 1968 på mig, den var trång kan jag lova.

Nu så, upp med focken och iväg, jodå det funkade. Upp i vindögat så att storen också skulle kunna bli satt. Det funkade också, nästan klanderfritt sånär som att vi höll på att kapsejsa när vinden fick tag i seglen innan vi var riktigt klara med alla tampar och skot som hade legat som ett ormbo på durken, men vi redde upp den lilla fadäsen med att kasta oss upp i lovart och börja burka, puh, och sen ett stort garv, för nu var vi på väg att uppleva gamla minnen kompisen och jag.

Det gick så jäkla bra, jag var den som skötte focken och gastade, kompisen skötte storsegel och roder. Efter några smärre justeringar, som faktiskt gjordes under färd, så var det dags att se om allt skulle hålla för en maxbelastning? Vinden var lite byig men vi hade nog ca 8-9 knop när vi bestämde oss för att köra max. Vi skotade hem, allt vi orkade och vi ökade i och med det farten till ca 13-14 knop. Vi tittade på varann med stora leenden, tjoho..... f*n va läckert sa vi till varandra när......., PANG!?!?!?!?!?!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000