| T O P I C R E V I E W |
| coldcut |
Posted - 2011/05/14 : 19:00:56 Har ni varit med om det?
Har en Peugeot 406 -00 jag inte använt på två år, som står i garage. Killen erbjuder 15-20" i luren. Flera har ringt dessutom.
Är det fejk eller finns det någon som har erfarenhet av detta?
|
| 11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| ztenlund |
Posted - 2011/06/15 : 17:43:03 quote: Afrika my ass!
Helt allvarligt, det förekommer icke-bedräglig export. Att det sedan är 99% större chans att man stöter på en bedragare är en helt annan sak. Det är ju ganska uppenbart att ditt citat är just ett sådan. Är det export det är frågan om så ska ju bilen hämtas av och skrivas över på en person i Sverige som sedan får den exportera den bäst denne finner lämpligt. |
| mace |
Posted - 2011/06/15 : 17:31:40 Moret bad honom sätta in pengarna på ett bankkonto... hen hörde inte av sig igen 
M |
| RuneStone |
Posted - 2011/06/15 : 17:30:09 Afrika my ass! Har fått liknande sms på mina annonser både på bil och motorcykel.
Angående bilen stod detta: quote: Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?
-Cheers-
Det mest suspekt med det hela är att det är en gammal risig Dodge Van som jag begär 5000:- för, Obesiktad och avställd. Det finns inte en seriös människa på denna planet som skulle köpa en rishög i Svenska inlandet för 5000 för att transportera till London.
Detta är enbart bluffmakeri.. Jag e så fruktansvärt trött på alla ohederliga människor som håller på med bluffaffärer. Har flera bluffföretag som skickar fakturor på min firma också. Det tar tid och energi att hålla på och krångla med sådant.
|
| ztenlund |
Posted - 2011/06/15 : 12:51:30 Det förekommer faktiskt bilexport till Afrika, både legalt och illegalt. Maces brev stinker dock klassiskt bilbedrägeri... Vad som är en skrotbil här kan ha många mil kvar i ett land med obefintliga miljö- och säkerhetskrav. Dessutom så är det nog lite dåligt med märkesrepresentationen i en del korrupta stater med inrikes instabilitet.  |
| mace |
Posted - 2011/06/15 : 12:33:46 Min mor fick detta idag ang en bil hon säljer via blocket.
quote: ok no problem i will be paying you with my PayPal account because it's attached to my bank account and its safe and very secure way to make payment. If my mode of payment is accepted just send me your paypal email address,(Paypal ID) so i can pay in right away. Make sure you get back to me so that i can make the payment. I have a private courier agent that will come for the pick up after payments has been made, so no shipping included. And if you dont have a paypal account, you can easily go to www.paypal.com/se Web site registration will take only 5 minutes just get back to me as soon as you registered. 75,000.00 SEK = 7,205.73 GBP
I say... Walk away!!
M |
| Jörgen_G |
Posted - 2011/05/22 : 22:51:17 quote: "Vi skickar bilarna till Afrika"
En variant på nigeriabrev?
/Jörgen G |
| coldcut |
Posted - 2011/05/22 : 22:47:25 Dom ger sig inte! 
Efter en ny påringning och ett erbjudande om 20" i kontater i handen, ställde jag frågan hur ett företag kan ha som affärside att köpa in ngt till överpris och sedan förvänta sig att tjäna på det?
Svaret var att "Vi skickar bilarna till Afrika"..
Jag tackade vänligt men bestämt nej till erbjudandet.  |
| DahlbergAudio |
Posted - 2011/05/15 : 10:39:55 Nått liknande det här kanske 
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utlandska-bedragare-lurar-svenska-bilsaljare_2117567.svd |
| coldcut |
Posted - 2011/05/14 : 19:31:35 Därför att det är lite småfix på den.. Och jag har blivit lat 
Edit: Nåja, det kan ju vara lönt att försiktigt gå vidare.. för att senare rapportera förloppet ur allmänintressets perspektiv.. |
| Mey |
Posted - 2011/05/14 : 19:31:10 Det var ett nytt fenomen. Numera är det annars ganska vanligt att ägare till vissa modeller får brev från potentiella köpare som exporterar bilarna till andra kontinenter och de brukar i allmänhet betala de summor som utlovas. Då framgår det även att adresskällan är fd. Vägverket (numera Transportstyrelsen). Står denna i eget garage eller i ett större garage, där någon kanske sett reg.numret och sedan slagit upp det? Om Du säljer bilen, lämna inte under några omständigheter över reg.beviset till säljaren, utan se till att få posta det själv. Kolla även ID på köparen och notera detta för säkerhets skull. |
| FBK |
Posted - 2011/05/14 : 19:30:12 Angående din fråga så har jag inga erfarenheter,men låter konstigt då de finns ute på annons för samma pengar. Men varför bara ha den stående i garage i två år?, vanliga bilar stiger inte direkt i värde... och mår inte särskilt bra av att bara stå oanvänd länge. Sedan så är den modellen den snyggaste Peugeot som byggts |