| T O P I C R E V I E W |
| Bardis |
Posted - 2011/06/06 : 18:50:21 
Har monterat de nyrenoverade/nylackade bromsoken. Allt verkade funka utmärkt till jag testade att tvärnita från ca70kmh. Motorn stallar om man inte ger lite gas. Finns det någon Chevroletkunnig får ni gärna ge mig lite tips om varför fenomenet uppstår. |
| 25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| Bardis |
Posted - 2011/06/10 : 16:25:58 Nu är den besiktigad. Lämnade in den till lokala jänkebilfirman. Det blev en tillfällig besiktningsinställning av förgasaren. Får fortsätta med inställningarna själv. Nu skall jag ut och provköra. |
| ztenlund |
Posted - 2011/06/09 : 11:21:26 Min poäng var att 4,5 inte är något nytt krav som du ville låta påskina (första länken visar kraven 1991...). Det är vad som gäller fram till 1984 års modell. 1985 och framåt har 3,5 och från 1989 är det ordentligt skärpta krav vilket i praktiken innebär katalysator.
Nu är det tydligen s k flyttsak vilka kan, men inte måste, vara undantagna från avgaskrav. Detta gäller även moderna bilar. I princip kan alltså en nästan ny bil får släppa ut lika mycket skit som en från 70-talet. Rimligheten i detta tycker jag kan ifrågasättas, men det har inte riktigt med din bil att göra.
Saken är den att hade din bil varit såld i Sverige så hade den haft 4,5 som krav i alla fall. Att den är flyttgods spelar egentligen ingen roll när den är så gammal. Jag har också sett det där med 7 vid några sökningar, men jag har inte hittat några författningar som ger stöd för det.
De här ändringsföreskrifterna som trädde i kraft för fyra år sedan anger t ex 4,5: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr200.pdf Vad besiktningsmannen gjort kvällen innan förefaller oklart. Hela det här är en riktig soppa eftersom man verkar ha flyttat runt ansvaret för reglerna. Det finns saker hos Naturvårdsverket, Vägverket/Trafikverket, Transportstyrelsen och direkt i vanlig lagtext.
Kan alla bilar som inte är flyttsak klara 4,5 så ska din nog också kunna göra det... Eller ser du något statusvärde i att ha högt CO-värde?
Edit: Jag begriper inte var dessa 7,0 kommer ifrån... SNFS: http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs1992/SNFS1992_12k.pdf Denna var ändrad senast 1996 på punkten avgaser för flyttsak och det är samma krav som gamla bilar där också, d v s 4,5. Uppenbarligen har det förekommit i något sammanhang, men var, när och hur verkar oklart. |
| Lovan |
Posted - 2011/06/09 : 10:51:19 Nä då förstår jag att du har andra gränser. 4,5 är det för svensksålda fram till nåt år. Verkar inte som att det har gått ut någon information egentligen om att man har sänkt nivån för avgaskrav på flyttgodsbilar från 7% till 4,5%. Hittade bara ett foruminlägg om det.
|
| Bardis |
Posted - 2011/06/08 : 20:07:22 Vad får du ut av detta ztenlund?
Antar det finns fler paragrafer då min bil är en flyttgodsbil. Vilket undantar den från alla avgaskrav föruton CO-halt på tomgång.
Hittade ett besiktningspapper i bilen där det står gränsvärde för CO är 7,0. |
| ztenlund |
Posted - 2011/06/08 : 17:53:40 10 §: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870586.HTM Sidan 14: http://62.95.69.3/sfsdoc/01/011085.pdf Sidan 3: http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20080050.pdf
 |
| Bardis |
Posted - 2011/06/08 : 15:29:58 Beror på vad du menar med gammalt? Min bil är 30år gammal! Besiktigade den senast för tre(3) år sedan då var värdet 7,0. Anser inte att tre år gör något gammalt. |
| Lovan |
Posted - 2011/06/08 : 14:57:25 4,5 är gammalt så det är ingen skärpning på det kravet iaf. |
| Bardis |
Posted - 2011/06/08 : 14:08:45 Jepp, Jänkebilsmekaren i stan har lovat att besiktiga bilen. Han gör grundinställning. Sedan får jag fortsätta med acspumpinställninarna. Letade upp vakummätaren igår. Får försöka hitta någon som har munstycken att testa med. Hansenracing hade slut. |
| Bhuset |
Posted - 2011/06/08 : 09:10:32 Justera luft/blandning skruvarna på gasaren,Lämpligen på en verkstad som har co-mätare.. |
| Pac |
Posted - 2011/06/08 : 07:23:30 Det kanske räcker med en liten justering på förgasaren. När ställde du den senast?
|
| Bardis |
Posted - 2011/06/07 : 21:08:26 Smart pryl I sann DIY-anda! Skall bygga en sådan.
http://faq.thasaint.com/Lambda/ |
| Mey |
Posted - 2011/06/07 : 20:40:59 6,6 är mycket högt i sammanhanget. Börja med att kolla tidigare nämnda detaljer, det kan lösa mycket av denna problematik. |
| Bardis |
Posted - 2011/06/07 : 20:37:11 Värdet låg på 6,6 när det bör vara 4,5 eller lägre.
Skall försöka bestycka om förgasaren kolla vakumläckor och tändningen innan det är dags för E85. |
| Mey |
Posted - 2011/06/07 : 20:12:00 Tänkte också föreslå det, tanka på E85 tills den börjar gå dåligt, fyll sedan på några liter vanlig bensin igen. Brukar kunna lösa problemet om CO:t ligger en aning för högt. |
| sladdbarn |
Posted - 2011/06/07 : 20:08:01 Ett gammalt trix är att tanka i E85 för att få ner värdena. |
| Mey |
Posted - 2011/06/07 : 20:00:30 Vad hade Du för CO-halt, hur långt ifrån gränsvärdet var det? |
| Bardis |
Posted - 2011/06/07 : 19:49:56 Besiktigade i dag. Fick en tvåa på CO-halten. Tyckte det var konstigt för bilen testade OK förra gången. Då berättade besiktningsmannen att avgaskraven hade skärpts. !!!!!!!!!!!!!!!!?????????????? Skall inte en bil som är godkänd på ett vis fortsätta att vara godkänd? Om inte så kommer vissa äldre bilar bara bli museiföremål och inte kunna köras.
|
| Bardis |
Posted - 2011/06/07 : 09:56:46 Det är ju en gammal pojkdröm att äga en Vette. Man satt och bläddrade i biltidningar när man var tonårsgrabb och sade att en sådan skall jag ha.Posters på väggen mm. |
| Tomas J |
Posted - 2011/06/07 : 06:24:05 Designmässigt så är stingrayen helt klart den snyggaste jänkaren! |
| optimus |
Posted - 2011/06/06 : 23:44:28 Sting ray eller inte... En av de finaste bilar någonsin är det iaf (enl mig) :-) |
| Bardis |
Posted - 2011/06/06 : 21:23:31 Denna modell tillverkades mellan 1968-1982. 1968 hette modellen Sting Ray det stod med stiliga kromade bokstäver på sidan men emblemet togs senare bort. Min är en -81:a. Är det fortfarande en Sting Ray?
http://vette.automotive.com/83562/vemp-0410-1981-chevy-corvette/index.html
 |
| optimus |
Posted - 2011/06/06 : 20:32:02 Ursäkta min okunnighet men är det en Corvette stingray? Har du lite fler bilder, framifrån kanske? |
| Bardis |
Posted - 2011/06/06 : 20:30:35 Kan det vara så att växellådan inte växlar ner tillräckligt fort? För vid normal inbromsning funkar allt. Eller har konvertern för låg stallspeed för min motor? Sitter en något vässad 400cui i den nu och convertern är original(Svårt att få tag i en preppad med lockup). |
| Bardis |
Posted - 2011/06/06 : 20:26:32 Bra tips hoktuna. Kan ju vara något vakumläckage. Fast om det läcker vakum borde inte strålkastarna sloka efter ett tag när bilen är avstängd? Det gör dom inte! Tvivlar på tjyvluft för den går helt normalt annars. Kan ju testa att koppla loss slangen från bromsservot och bromsa. Borde bara bli lite mer tungtrampat.
Har sökt på de flesta forum. Är inte medlem i något så det är svårt att ställa frågan.
Angående plåtarna så är det inte min bil på bilden. Snodde den på nätet. Fast den är rätt lik, jag har dock ingen vit pinstriping och inredningen är röd. |
| ztenlund |
Posted - 2011/06/06 : 19:32:38 För lite soppa, för mycket soppa, för lite luft eller för mycket luft? 
Jag vet inte ett jota om Corvette C3 egentligen, men en spontan gissning är väl att förskitaren (jag antar att det inte är mek sprut) påverkas av tvärstoppet eftersom soppan vill fortsätta framåt. Typ överflödning e dyl. Annars är det väl eventuella vakuumdetaljer, typ vakuumstyrt bromsservo som kan tänkas utgöra ett eventuellt problem. Läckage, flöde där det inte ska vara eller underdimensionering.
Inte för att det är fel på att fråga här, men det måste väl finnas några Vette-forum fulla med folk som har mekat dessa bilar både sönder och samman? Tänker mest att någon lär ju ha råkat ut för problemet förr och sannolikheten är väl större att den eller de finns på ett dylikt forum.
Sedan måste jag ju undra sedan när plåtarna ser ut så där på svenska bilar?  |