HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Luftvärmepump

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Wheels Posted - 2011/06/08 : 15:56:43
Tänkte jag skulle kolla erfarnheterna hos den fantasiskt breda
kunskapen som hifi folket har om luftvärmepumpar.
Jag har kollat lite på värmepumpsforumet och är vilse direkt...
Vi bor i radhus med tre plan med direktverkande el och jag tycker
att det borde gå att tjäna in lite?
Även om man bara värmer bottenvåningen där man vistas mest?
Någon vettig pump att rekomendera?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lagun49 Posted - 2011/06/12 : 22:18:40
Kondensering kommer att ske på den kallaste ytan i rummet, om denna ligger under daggpunkten. Jämför med kondens på fönsterrutor när det är kallt ute! Du kommer att få ett halt golv, om du kyler detta med bergvärmepumpens vatten.

Lars G
DahlbergAudio Posted - 2011/06/11 : 23:02:27
quote:
Vill ni kyla med radiatorerna får ni räkna med att det bildas massor av kondens på rör och radiatorer. Kondens på radiatorerna går väl att hantera genom att placera lämpliga kärl under dem, dropp från rören kan vara mera pyssligt att ta hand om.


Vad händer om man har golvvärme och gör samma sak
Jamo Posted - 2011/06/11 : 22:34:59
Vill ni kyla med radiatorerna får ni räkna med att det bildas massor av kondens på rör och radiatorer. Kondens på radiatorerna går väl att hantera genom att placera lämpliga kärl under dem, dropp från rören kan vara mera pyssligt att ta hand om.
lagun49 Posted - 2011/06/11 : 22:02:21
När man vill kyla med kallvatten är väl det bästa alternativet en vatten-luftvärmeväxlare (=bilkylare) att köra det kalla bergvattnet igenom? En fläkt måste emellertid cirkulera luften genom batteriet. Vid en temperatur på 7 grader på bergvattnet måste detta bli en enkel och billig kylanläggning, endast kostnad för bergvattenpumpen + cirkulationsfläkten! Jag har själv länge tänkt på denna lösning för att kyla huset. Har ingen provat detta?

Lars G
Joda Posted - 2011/06/11 : 12:01:55
"Bergvärmesvattnet ligger på 4-7°C och avviker från detta ytterst lite."

Vårat borrhål ligger på runt 8°C under sommarhalvåret och sjönk till 0,8°C när det var som absolut kallast. Vilket är bra prestanda. Har hört många ställen där hålen fryser, och is är en bra isolator...

"Bergvärmesvattnet borde man också kunna använda parallellt för att kyla huset på sommaren genom att bara cirkulera den genom en radiator. 7° och bra luftflöde borde räcka långt."

Har funderat på detta ett tag. Vet dock inte hur man kan göra detta enkelt. Är övervåningen som är i mest behov av kylning och i synnerhet sovrummen. Vilket är i andra ändan av huset.
DahlbergAudio Posted - 2011/06/11 : 10:08:08
Gummibussningarna hårdnar med kyla också. Att gjuta en fristående
plint att montera pumpen i kan ersättas med att bygga ett stativ som
bultas i husets sockel. Att bulta direkt i väggen är som att be om
problem med buller.
Gaffa Posted - 2011/06/10 : 22:38:08
quote:
quote:
Ett råd om man väljer att sätta in luft/luft är att inte skruva fast utomhusaggregatet på husväggen, utan gjuta ett block brevid att fästa den i. Mina föräldrar skruvade i väggen, och hela väggen blev en baffel för resonansljud. Ett dovt ljud som i och för sig inte störde så mycket, men gjorde det svårt för översovande gäster.

På min monterade dom gummibussningar mellan ett ställ som sitter på väggen och pumpen.
Precis så mina föräldrar hade också. Det bullrade för mycket i alla fall.

Gummibussningar är inte optimalt för att minska vibrationerna. Man behöver ta reda på vilken frekvens som vibrationerna från aggregatet ligger på, och sedan dimentionera stålfjädrar så att systemets resonansfrekvens inte fortplantar sig genom fjädrarna.
Wheels Posted - 2011/06/10 : 09:45:40
quote:
Registrera dig på värmepumpsforum (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php).
I Luft/Luft-forumet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 finns det massor med kunskap och erfarenheter om luftvärmepumpar,
även återförsäljare och installatörer hänger där och man får ofta snabbt svar.
Har ett par Panasonic HE9 sedan 2006 som har fungerat klanderfritt förutom byte av kullager i inomhusfläkten.
Håller med om att filtrerna bör rengöras ofta.
Även lamellerna i inomhusdelen bör man rengöra någon gång per år, det finns speciell sprayer att köpa för det ändamålet.

Som DIY:are kunde jag inte låta bli att tweaka:
"HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22."


Jo jag har registrerat mig där.
Tyckte bara att det är lite trevligare på detta forum att diskutera
allmänt om värmelösningar med folk som man "känner".


Kul att du moddat lite!
Sånt gillar jag också.
DahlbergAudio Posted - 2011/06/10 : 08:33:47
quote:
Förutsatt hustyp x med ventilationsflöde y och värmepump z på plats a osv... Att något gäller för just ditt hus betyder inte att det gäller för andra hus. Givetvis är all "input" intressant, men jag tycker att man bör poängtera väldigt tydligt i sådana här sammanhang att det gäller en specifik anläggning.


Trodde nog att jag hade beskrivit att det är ett älvsbyhus på 200m2 med en Nibe 310p och 2 personer i hushållet, som även har en braskamin att tillgå. Att stolpa upp luftflöden kändes lite överkurs.
EngelholmAudio Posted - 2011/06/10 : 08:28:58
quote:
På min monterade dom gummibussningar mellan ett ställ som sitter på väggen och pumpen.

Jag har en kund som körde med BDR koner och fick riktigt bra resultat!
solhaga Posted - 2011/06/10 : 07:16:39
Registrera dig på värmepumpsforum (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php).
I Luft/Luft-forumet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 finns det massor med kunskap och erfarenheter om luftvärmepumpar,
även återförsäljare och installatörer hänger där och man får ofta snabbt svar.
Har ett par Panasonic HE9 sedan 2006 som har fungerat klanderfritt förutom byte av kullager i inomhusfläkten.
Håller med om att filtrerna bör rengöras ofta.
Även lamellerna i inomhusdelen bör man rengöra någon gång per år, det finns speciell sprayer att köpa för det ändamålet.

Som DIY:are kunde jag inte låta bli att tweaka:
"HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22."
Ryssen Posted - 2011/06/10 : 03:16:50
quote:
Ett råd om man väljer att sätta in luft/luft är att inte skruva fast utomhusaggregatet på husväggen, utan gjuta ett block brevid att fästa den i. Mina föräldrar skruvade i väggen, och hela väggen blev en baffel för resonansljud. Ett dovt ljud som i och för sig inte störde så mycket, men gjorde det svårt för översovande gäster. Speciellt min fru som är extra känslig för lågfrekvent buller.

På min monterade dom gummibussningar mellan ett ställ som sitter på väggen och pumpen.
ztenlund Posted - 2011/06/10 : 00:28:56
quote:
Den behöver inget stöd av
elpatronen om det är varmare än ca: -3.

Förutsatt hustyp x med ventilationsflöde y och värmepump z på plats a osv... Att något gäller för just ditt hus betyder inte att det gäller för andra hus. Givetvis är all "input" intressant, men jag tycker att man bör poängtera väldigt tydligt i sådana här sammanhang att det gäller en specifik anläggning.
Gaffa Posted - 2011/06/09 : 21:17:02
quote:
Hur kommer det sig att bergvärme är så bra, när den bara jobbar med ~ plus 4 gradigt vatten, medan en lufvärmepump jobbar med +10 grader och uppåt under sommarhalvåret? Beroende på termiska egenskaper i vattnet? Hellre i 80 gradig bastu, än 80 gradig pool...

Precis, de termiska egenskaperna, och tillgången till den.
Eftersom själva arbetet utförs av temperaturskillnaden på inkommande och utgående kylmedia spelar det inte så stor roll vid vilken temperatur det sker. Man ser bara till att välja ett kylmedia som passar att ha fasövergång vid de temperaturer där det passar bäst. Det är därför bergvärme är så mycket effektivare är luft/luft: Bergvärmesvattnet ligger på 4-7°C och avviker från detta ytterst lite. En luft/luft-pump måste arbeta från +20° uteluft ner till i värsta fall -30°.

Bergvärmesvattnet borde man också kunna använda parallellt för att kyla huset på sommaren genom att bara cirkulera den genom en radiator. 7° och bra luftflöde borde räcka långt.
Har inte tittat så mycket på det eftersom jag själv bor i lägenhet, och svärfar som har bergvärme har inget behov av att kyla på sommaren.
Men jag anväder själv luft/luft för att kyla lägenheten på sommare. Ett Panasonic-system med en utomhus-enhet på balkongen, och tre inne-aggregat för punktinsatser i de rum man vistas i. Kostade 27'000 installerat och klart, men värt varenda krona.
Gaffa Posted - 2011/06/09 : 21:04:04
Ett råd om man väljer att sätta in luft/luft är att inte skruva fast utomhusaggregatet på husväggen, utan gjuta ett block brevid att fästa den i. Mina föräldrar skruvade i väggen, och hela väggen blev en baffel för resonansljud. Ett dovt ljud som i och för sig inte störde så mycket, men gjorde det svårt för översovande gäster. Speciellt min fru som är extra känslig för lågfrekvent buller.
DahlbergAudio Posted - 2011/06/09 : 19:51:39
Beskrivningen av frånluftsvärmepumpen stämmer skapligt (en förstärkt
elpanna med inbyggd ventilation) men den får trots allt en riktigt
hygglig kostnadsnivå sett över hela året. Den behöver inget stöd av
elpatronen om det är varmare än ca: -3. Vi är iofs bara 2pers i
hushållet. Om den kombineras med en braskamin så fungerar det ändå
bättre Tricket är att kunna blockera elpatronen i mesta möjliga
mån, en inomhusgivare är ett användbart hjälpmedel för det. Manuell
blockering när man börjar elda funkar naturligtvis också.

Ett litet trick som fungerar om man råkar ha tilluftsdonen på
solväggen är att montera luftsolfångare på intagen. Förslagsvis med
en spjälllösning så att det inte blir olidligt hett på sommaren.
Wheels Posted - 2011/06/09 : 18:47:42
Nu hade vi en ovanligt kall vinter för att vara Jönköping så jag undrar
om man inte kan klara sig billigare undan?
Tack Björn-Ola för beskrivningen av fråluftspumpar.
Björn-Ola Posted - 2011/06/09 : 18:08:41
Jämför inte en frånluftvärmepump med en luftvärmepump.
De har helt olika funktioner.

En frånluftsvärmepump är egentligen en värmåtervinnare och ingen ren värmekälla.
Den tar ju värmen från frånluften som först måste värmas upp när luften tas in i huset utifrån.
Man sänker ned temperaturen på frånluften till c.a +5°c, vilket innebär att det först är när utetemperaturen är över +5°c som den fungerar som en ren värmekälla.
(Jag bortser då från elen till kompressorn som också går ut som värme till huset.) När utetemperaturen är under +5°c går det åt mer värme för att värma tilluften än den värme som man återvinner från frånluften.

Alternativet är ett ventilationsaggregat för till- och frånluft med en värmeväxlare. Man kan idag få ett aggregat med värmeåtervinningsverkningsgrad på runt 80%, oberoende av utetemperaturen.
En frånluftsvärmepump får en allt sämre värmeåtervinningsgrad ju kallare uteluften är. Vid minus 20°c är den under 40%. I gengäld producerar den värme som en värmepump även vid utetemperaturen +20°c då den fortfarande sänker frånluftstemperaturen till runt +5°c.
Hur mycket man tjänar då beror på hur mycket varmvatten man förbrukar.

Frånluftsvärmepumpen togs fram som ett alternativ till ett ventilationsaggregat för till- och frånluft för att man skulle slippa installera ett tilluftssystem när kravet på värmeåtervinning för villor infördes.
Uteluften tas oftast in via ventiler i fönsterkarmar och man behöver ett värmeelement under fönstret för att värma upp den kalla luften så att man inte upplever drag.
Det fungerar mindre bra ihop med golvvärme.
Jag har sett att det ofta slarvas med detta och man har satt en friskluftsventil mitt på en yttervägg, med följden att man får en kall luftstråle rakt in i rummet. Folk är inte dummare än att de då stänger ventilen. Då minskar naturligtvis frånluftsflödet och värmepumpen kyler ned den återstående luften till under 0 grader med följden att förångaren förvandlas till ett ispaket och värmepumpen stannar.

En frånluftsvärmepump är bra om man vill installera mekanisk frånluft i en villa.
Det är dock inte säkert att man minskar sina värmekostnader särskilt mycket eftersom man då oftast har ökat ventilationsflödet jämfört med innan.


De billiga luftvärmepumparna är oftast konstruerade för att fungera som rumskylare och inte som värmepumpar. De ger en dålig värmefaktor när det är kallt ute och håller oftast inte särskilt bra i vårt klimat.
Man får nog räkna med runt 20.000kr för en riktig luftvärmepump som är konstruerad för att fungera som en sådan i vårt kalla klimat.
sopwith Posted - 2011/06/09 : 15:46:55
Glöm inte att prata med grannen om du har någon nära, luft/luft är väl kanske inte så faligt högljudda, men luft/vatten med sin stora låda brukar ha sin resonansfrekvens på något helt annat ställe än rakt framifrån där alla fabrikanter mäter dB och glömmer det förba... infraljudet som dessa helvetesmaskiner har.
ztenlund Posted - 2011/06/09 : 11:40:40
Bättre att hantera ved än att betala dyra pengar för att springa på gymmet...
opethic Posted - 2011/06/09 : 11:23:55
quote:
Känns lite krångligt att fixa skorsten annars hade det varit trevligt
Anlita en firma (ROT?) jag är ganska säker på att du tjänar in pengarna ganska snart.
Men sedan beror det ju lite på tillgång till ved + förvaring av ved mm.
Billig ved brukar innebära mycket arbete
EngelholmAudio Posted - 2011/06/09 : 11:06:25
Kolla luft/luft-maskinernas prestanda men också garantier! Som med det mesta får man inte mer än vad man betalar för, så skall man räkna hem ekonomin är det ju bra om garantierna sträcker sig mer än 1 år framåt.

Ang skorsten finns det folk som gör sånt - mot pengar!

HLindgren Posted - 2011/06/09 : 11:00:08
Konverteringsstödet upphörde 2010-12-31 tyvärr. Annars var det på 30% eller max 30 000:-.
Nä jag hade vattenburet men el-panna +VV-beredare som jag behöll. Så den sitter i serie med Värmepumpen. Så har rätt mycket varmvatten hemma, så pass så när jag fyllt bubbelpoolen ca 2m3 så höll den 27c. :-)
Wheels Posted - 2011/06/09 : 10:48:34
quote:
Wheels - Du har inte möjlighet att installera en kamin?
Kamin + luftvärmepump (+ V-vattenberedare) borde vara det allra bästa alternativet om man inte har vattenburen värme.
Luftvärmepumpen ser till att du har en bra grundvärme, sedan eldar du när du är hemma och sparar el (och så slipper man ju oväsendet från pumpen när man lyssnar på musik).

Vi har värmepump (jordvärme) och vattenburen värme, driftkostnaden är lite för hög (men det är ruskigt bekvämt) så vi ska köpa en kamin när vi får råd och ork.


Känns lite krångligt att fixa skorsten annars hade det varit trevligt
med kamin.Mitt lyssnings rum är i källaren så fläktljudet kommer inte att störa.
Pratade med grannen som installerat en Mitsubishi för 19000:-, dom har gjort en besparing på 4000kwh första året.
Men tycker att det borde finnas billigare pumpar?
opethic Posted - 2011/06/09 : 10:38:46
Wheels - Du har inte möjlighet att installera en kamin?
Kamin + luftvärmepump (+ V-vattenberedare) borde vara det allra bästa alternativet om man inte har vattenburen värme.
Luftvärmepumpen ser till att du har en bra grundvärme, sedan eldar du när du är hemma och sparar el (och så slipper man ju oväsendet från pumpen när man lyssnar på musik).

Vi har värmepump (jordvärme) och vattenburen värme, driftkostnaden är lite för hög (men det är ruskigt bekvämt) så vi ska köpa en kamin när vi får råd och ork.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000