HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vill kyla ner matkällaren ett par grader??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
mace Posted - 2011/06/13 : 12:14:57
Hejsan hoppsan

Vi har en "matkätllare" i vårt hus. Det är egentligen den gamla källarndegången som byggdes in när huset fick två rum till.

Jag skulle gärna vilja att tempraturen höll sig lite lägre sommartid.

Som värmen stånkar på nu, och förra sommaren, så ligger tempen på 16-17 grader. Termometern hänger fritt på ca. 180 cm höjd.
(Hmmm! ytterväggar och golv kanske är lite svalare?)

Kan ngn här rekommendera ett hyfsat billigt sätt att sänka tempen till 10-12 grader?

Tackar och Bugar!
M
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gaffa Posted - 2011/06/18 : 09:36:09
quote:
Varför inte bara använda glykol?

Giftigheten, och eventuellt mängden som behövs, och kombinationen av dessa två parametrar. Möjligen också priset. Jordvärmeanläggningar använder etanol som frysskydd.
Sedan kan jag inte uttala mig om hur aggresivt etanolen respektive glykolen är mot slangarna, det får man kolla upp innan man köper dem.
EAR Posted - 2011/06/15 : 18:58:48
quote:
Fuktigheten bör vara lite högre då korkar gillar fukt

Finns speciella aggregat som reglerar både fuktighet och temp till vinkällare
http://www.norcool.se/?page=899
Ovanstående tex
lagun49 Posted - 2011/06/15 : 00:09:35
Varför inte bara använda glykol?

Lars G
mace Posted - 2011/06/14 : 11:43:07
Tackar för hjälp

Fuktigheten bör vara lite högre då korkar gillar fukt

M
Gaffa Posted - 2011/06/13 : 20:28:00
Isolera innerväggarna och taket ordentligt. Vad som fungerar bäst har jag ingen erfarenhet av, frigolit borde vara bättre än rockwool?

McGyver's idé är faktiskt riktigt bra, man behöver komma ner en bit i marken, ju djupare desto bättre. Bergvärmehålen brukar ligga ganska konstant runt 4-7 grader. Kommer du ner i grundvattnet vore det idealiskt, så länge du använder rör som inte riskerar att spricka: kallt vatten som lätt forslar bort överskottsvärmen, minskar behovet av långa rör något.

Edit: glömde en sak... Med en sådan lösning ovan är det viktigt att hålla luftfuktigheten låg, annars kommer du att få kondensvatten i röret. Vatten som blir stillastående och där det kommer att börja växa otrevliga saker i.
Om man använder en slang istället och cirulerar vatten genom slingan och sedan till en radiator i rummet så blir anläggningen inte lika effektiv men man slipper problemet med kondensvatten på fel ställe.

Edit2: Det slog mig just att det var nog så McGyver menade att man skulle göra. När jag läste det första gången trodde jag han menade bara lägga ut ett rör ut i backen att cirkulera luften igenom.

Vattnet/vätskan man kör igenom "jordvärmeledningen" fixar man lätt med ett par dunkar E85: Blanda 1 del E85 med 1 del vatten , då separerar bensinen från etanolen och man kan dekantera bort bensinen och använda den 50%iga spritblandningen som köldbärare så man inte riskerar att det fryser på vintern... även om tjälen skulle nå ner till rören.
Det går att göra starkare spritblandningar också, jag vet inte riktigt var gränsen till separation går, men häller man i vatten tills det börjar separera och sedan en slatt till och låter det stå en dag borde det vara tillräckligt för att 99% av bensinen ska separera.
Den vattenskadade bensinen man får över kan man blanda 50-50 med ytterligare E85; den färska spriten kommer att lösa det vatten som fanns kvar i bensinen och alltihopa kan hällas i tanken på bilen 8-10 liter per full tank utan att bilen tar skada av det.
McGyver Posted - 2011/06/13 : 13:23:24
Bygga en "fulvärmeväxlare" av x-antal meter rör ut i jorden som du sedan cirkulerar luften i?

/R

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000