HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad är det för en typ av människa

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2011/07/23 : 11:06:50
..som kan skjuta 84 oskyldiga personer vid ett tillfälle, med handeldvapen. Man mår illa. Stackas Norge. Jag kan inte låta bli att tänka på alla som har en anhörig som gått bort igår.
Om Sverige blev av med sin oskuld när Palme skjöts, måste väl detta vara Norges tur, och då skedde det genom en kraftig gruppväldtäkt. Sorg.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
whiskyman Posted - 2011/07/28 : 15:40:31
Sedan så tror jag att en del av anledningen till det svaga stödet som man från "Röda Korset" med flera räddningsorganisationer upplever beträffande att ge ekonomiskt stöd till Afrikas horn kan bero på det sätt som man tidigare hanterat de gåvor samt givare som man fått. Tänker framförallt på hur det blev efter tsunamin.

För egen del så jagades jag med tiggarbrev i minst ett halvår innan jag tröttnade och ringde upp och sa att jag var arbetslös nu.MvhKristofer

miaber Posted - 2011/07/27 : 21:55:51
Jo, läktarörnen, det händer hela tiden fruktansvärda saker runt om i världen. Ta svälten nu på Afrikas horn, som skördar mängder av offer och folket lider, till exempel, men jag tror inte bara närheten till våra Norska vänner gör att det som hände känns så fruktansvärt. Uppsåtet, kallblodigheten och att det mestadels var ungdommar spelar nog också in.
läktarörnen Posted - 2011/07/27 : 17:31:32
Lider också med vårt grannland

Men hade detta hänt i Afrika ( vilket det ju gör hela tiden ) vem hade då brytt sig

Mvh..

whiskyman Posted - 2011/07/27 : 15:45:18
Ville bara berätta att nu är vi fler än en miljon som bildar "kedja för Norge". Läste det idag på Aftonbladet.MvhKristofer
whiskyman Posted - 2011/07/25 : 11:00:06
Jo men den länken som jag skrev funkar ju också.mvhKristofer
Pac Posted - 2011/07/25 : 09:30:21
Här är länken till VG som whiskeyman hänvisar till.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke.php?start=208530

whiskyman Posted - 2011/07/24 : 22:10:33
Det har jag nämligen gjort för det räcker ju inte enligt min mening inte bara att säga att man beklagar sorgen utan man får ju visa det också. mvhKristofer
whiskyman Posted - 2011/07/24 : 22:05:45
Jag skulle föreslå att ni andra också går in på Aftonbladet och visar erat deltagande med offren i Norge. Det finns ett ställe där man kan skriva in sig att man deltar och visar sitt deltagande i sorgen. Här är en länk. mvhKristofer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13369385.ab

Edit: fixade till ett ord.
sladdbarn Posted - 2011/07/24 : 11:26:39
Oerhört tragiskt, fällde ett par tårar när jag låg i sängen igår och lyssnade...

Vänster, höger, ideologier hit o dit spelar ingen roll, psykfall/idioter kommer i alla skepnader!
Alla är i offer för denna typ av händelser, vi alla har eller kommer att påverkas.
hoktuna Posted - 2011/07/24 : 10:36:43
Vi körde från Stavanger tvärs över Norge igår,på radio och tv sänds bara nyheter och information.så gott som alla evenemang är inställda och flaggorna på halv stång.
Väldigt många är drabbade av detta och mina tankar går till dem.
Pac Posted - 2011/07/24 : 10:08:59

Ja ju mer jag hör om det desto mer "science fiction" känns det. Vilket lidande som åsamkats anhöriga och nära...
CarlssonH Posted - 2011/07/24 : 00:09:20
Mina tankar går till de anhöriga och offren.
Väldigt svårt att greppa att det verkligen hänt.
Oavsett gärningsmannens motiv håller jag med om att vi ska hålla det politiska utanför diskussionen, politiska fanatiker finns tyvärr både till höger och vänster.
Vi hade en liknande händelse i Sverige för ett antal år sedan, om ni kommer ihåg Mattias Flink.
Inte lika många offer men en oerhörd tragedi för alla inblandade och deras familjer.
Pac Posted - 2011/07/23 : 23:01:42
Det som hänt i Norge är en tragedi. Att dra extrema paralleller, hålla på med smutskastning och/eller förtal gör det vare sig mindre tragiskt eller mer förståelig.

Det var någon klok person som skrev "Okunskap föder rädsla och rädsla föder hat." Låt nu inte vår egen rädsla och okunskap leda oss i fördärvet.

Circlomanen Posted - 2011/07/23 : 22:02:49
Det är inte så konstigt att detta händer. Bara beklagligt och hemskt.
Det finns alltid sjuka människor som kan flippa om tillfälle ges. Det beklagliga är att vi normala människor alltid drabbas av alla inskränkningar som görs för att förhindra sånt här.

Jag upplever inte Jimmy Åkesson som en ny Adolf, även om SD känns en aning långt ute åt höger för att kännas bekvämt i min värld.

Sinnesjukdom har inte med idiologier att göra.
Både politik och religion har använts och kommer andvändas som rättfärdigande för sinnesjuka människors hemska handlingar.
Att skylla på religion eller politik är som att skylla på vapnet istället för skytten.

Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/07/23 : 21:37:06
quote:
demokratiskt vald partiledare

Det var även Adolf.
De kraftiga reaktionerna på mitt inlägg får mig att inse att jag bör lämna detta forum, det gör jag nu.

Tack alla vänner för trevlig nätsamvaro, och våra möten i verkligheten.

Signing out:

Ingvar
JM Posted - 2011/07/23 : 20:21:28
Hur kan man jämföra en demokratiskt vald partiledare med en massmördare ? Helt sjukt !

/Janne
opethic Posted - 2011/07/23 : 19:48:34
quote:
Det är en helt vanlig högerextremist, som Jimmie Åkesson, det kommer att hända igen så länge vi inte eleminerar detta vidriga pack

Ska det verkligen diskuteras politik på Hifi-forum?
+ att det är rent förtal

Ska vi börja kasta paj på våra folkvalda och kanske sedan på varandra här på forumet så slutar det garanterat med kaos...
Micke Y Posted - 2011/07/23 : 18:51:24
Jag tror inte man skall fastna för hårt på de politiska undertonerna för det krävs MYCKET mer för att begå något som det här. Det är någon med en diagnos och som alla skulle uppfatta som konstig.

Micke
AlfaGTV Posted - 2011/07/23 : 18:50:24
Men nu får ni väl tamefan ge er! Hur i h-vete kan ni jämföra en folkvald partiledare med en tokjävel med automatvapen? Behåll era politiska synpunkter för er själva, Tack!

Marina Jansson Posted - 2011/07/23 : 18:36:57
Du har ju redan varnat dig själv, Ingvar, så du behöver nog inte sitta på avbytarbänken.

Jag talade med ett par norska vänner och de har en yngre släkting som var på sommarlägret, men inte skadats. De hade ägnat senaste dygnet åt att ringa runt till sina nära och kära och funnit att alla varit vid liv och inte skadats. De var naturligtvis väldigt lättade.

Det är svårt att förstå hur någon kan göra så här, men han har inte varit vid sina sinnens fulla bruk, det är ju ett som är säkert.
Jag vill inte förstå, bara fördöma...
dB Posted - 2011/07/23 : 18:32:01
quote:
Det är en helt vanlig högerextremist, som Jimmie Åkesson, det kommer att hända igen så länge vi inte eleminerar detta vidriga pack.

Då jag inser att detta inlägg bryter mot alla regler i detta forum är det bara att placera mig som semesterfirare om så önskas och forumet inte vill ta ställning i frågan.

Ingvar, jag håller med dig till 100%. Blir du "semerserfirare" på grund av ditt ställningstagande kommer jag frivilligt att lämna HIFIFORUM.
Hälsningar
Dzenan Basic
Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/07/23 : 18:05:55
quote:
"Vad är det för en typ av människa"

Det är en helt vanlig högerextremist, som Jimmie Åkesson, det kommer att hända igen så länge vi inte eleminerar detta vidriga pack.

Då jag inser att detta inlägg bryter mot alla regler i detta forum är det bara att placera mig som semesterfirare om så önskas och forumet inte vill ta ställning i frågan.

Ingvar
Micke Y Posted - 2011/07/23 : 17:54:44
Tyvärr finns det minst två diagnoser som skulle göra så här extrema saker. Det har bevisats många gånger om om om man tittar bakåt i tiden. Lyckligtvis är de mycket få individer som har både diagnos och tillfälle men det kommer säkert hända igen någon gång i framtiden.

Hela handlingen är så otäck och bizarr att man inte riktigt kan ta in den. Stackars offer och anhöriga.

Micke
dB Posted - 2011/07/23 : 17:44:02
Okunskap föder rädsla och rädsla föder hat. Sen' lite hjärntvätt från massmedia och en sjuk person blir till monster. Fruktansvärt!
Mina tankar går till alla offer och deras familjer.
Bardis Posted - 2011/07/23 : 11:40:11
"Vad är det för en typ av människa"

Då var det jag som försökte psykoanalysera gärningsmannen efter att ha läst rubriken. Kanske misstolkade.

En tanke åt offren.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000