HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tillbehörstråden

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Beat Posted - 2012/03/10 : 11:05:17
Vad säger forumreglerna om alkoholkonsumtion och diskussioner?

Jag såg om filmen Sideways i veckan och insåg att mitt liv är för kort för dåligt vin.

Så frågan är: Vilket är ert favorittillbehör till fredagslyssningen? Eller kanske, vilket är veckans favorittillbehör?

Jag har ett förflutet som bartender men är otroligt ringrostig. Känner knappt skillnad på en bra Shiraz eller dålig Cab. Franc numera. Så jag vill nog mest ha en trevlig diskussion om bra drycker. Tänkte mig mest druvrelaterade men allt annat är varmt välkommet.

Om du är en riktig dryckesfascist, som jag nog själv egentligen varit, så är det super om du kommer med bra tips men håller all form nedlåtande om andras smaker för dig själv.

Tänkte börja med att nämna att jag rätt ofta går inom nyhetshyllan på Bolaget, mest för att det är kul. Igår sprang jag på en Pinot Noir från Nya Zealand, 99 rows från Julicher. Lite för lätt men ok för en ung -09. Varmt rekommenderas till er som gillar Pinot annars men inget för nybörjaren. Passade superbra till guacamolen.

/pontus
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Beat Posted - 2012/03/11 : 16:57:44
Mikkellers sortiment är superstort!
Har bara kommit i kontakt med dem nere på Österlen. Friden har dem och besöken där brukar sluta i att krögaren förevisar alldeles för mycket gott öl/vin som jag bara måste prova.

Måtte det bli varmare snart så att man kan ta sig ner och prova sig genom de nya sorterna. Någon annan som brukar besöka Friden frekvent? Ett vattenhål på ett annars för urvattnat kroglandskap.
bearwik Posted - 2012/03/10 : 21:06:56
Ja, Mikkellers Jackie Brown är riktigt bra!
mace Posted - 2012/03/10 : 20:19:21
Oppi
Mikkeller
Helsingborgs börjar arta sig, men inte deras IPA
Brewdog, för böveln..
Så mycket men bara en strupe

M
Jazz Posted - 2012/03/10 : 17:27:03
Men äsch... jag skulle ju tipsa om Oppigårds Amarillo
Men även en övriga sorter från Oppigårds rekommenderas starkt
bearwik Posted - 2012/03/10 : 17:01:51
Amarillo fanns i alla fall på Bolaget på Regeringsgatan i Stockholm. En annan mycket bra IPA är Sierra Nevada Torpedo Extra IPA
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Sierra+Nevada+Torpedo&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=398854&varuNr=11528&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dSierra%2bNevada%2bTorpedo%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c
Beat Posted - 2012/03/10 : 16:20:04
He, jag letade mig fördärvad efter efter Oppgård men hittade inget. Är det Oppigård? Det verkar spännande. Finns som beställningsvara antar jag.

http://www.oppigards.com/blad/ama.pdf

När det gäller pale ale så tycket jag att några som alltid håller hög kvalité, nästan vad de än gör, så det dessa engelsmännen:

http://www.shepherdneame.co.uk/our-brands/bottled-ales.aspx

Det är då sorten whitstable bay som är intressantast.
bearwik Posted - 2012/03/10 : 14:47:26
I så fall vill jag tipsa om en av förra sommarens favoriter, Oppgårds Amarillo, det är en IPA med stor beska och rejäl fruktighet till bra pris, rekommenderas starkt!
Beat Posted - 2012/03/10 : 14:22:17
Pac - är det då ok att diskutera viner/whiskey/öl/annat godis för uppskattning av smakerna? För då skulle ju lite tips om drycker fungera.

Eriksson - jag har sådär koll på irländsk whiskey men det är oftast gott och jag pratar gärna om dem men jag vill ha ok från Pac först.

/P
Beat Posted - 2012/03/10 : 14:18:00
Ok!
Skulle vara kul om det fungerade.

Tänkte kanske att vin och mat tips skulle vara ett möjligt inslag. Vin/öl och mat i kombination kan ju i än större utsträckning bli bra om folk är riktigt intresserade. Själv är jag bara lekman på båda områden men tycker det är riktigt intressant att diskutera och få tips från människor som har längre och annorlunda erfarenheter än jag själv.

Jag ser nu att jag fokuserade alldeles för mycket på alkohol i första posten. Det är för att jag har fått för mig att det tidigare stoppats trådar eller blivit fel i dem. Men diskussionen blir ju rätt tråkig och ensidig om den bara handlar om alkohol.

Så jag försöker rätta in mig i ledet och prata om smaker så mycket som jag bara förstår.
Pac Posted - 2012/03/10 : 12:26:12
Sorry, vi är ett så stort forum att rena alkohol-diskussioner blir svåra, därav regeln som labbe quotat.

Men, klarar vi att hålla oss uteslutande inom smak-delen så varför inte? Låt oss göra ett försök men det är bra om vi alla inser att det är en svår balansgång vi ger oss ut på och hanterar det därefter.

Labbe Posted - 2012/03/10 : 11:48:41
§.14 Alkohol och droger - Detta är ett HiFiForum
Alkohol och droger diskuteras inte på HifiForum.nu.

Tyvärr, även om jag hade sett en trevlig mat/alkohol tråd.
Eriksson Posted - 2012/03/10 : 11:19:50
Talar vi Whiskey, blir det (Bushmills)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000