| T O P I C R E V I E W |
| Rolf-san |
Posted - 2012/03/18 : 13:43:46 Funderar på en kamera, och undrar om någon har erfarenhet av Nikon1? Helst Nikon1 V1. Skälet till det är att den har genomsiktssökare. Jag klarar inte med mina ögon att se på en LCD- skärm och motiv samtidigt. Dessutom funkar de ju inte så bra i starkt ljus och så får man inte samma stabilitet i kameran när man trycker av.
Eller ska jag ta fram mina gamla analoga? Nej, det känns för jobbigt med att rigga ett mörkrum igen. Nog för att jag saknar den gamla kvaliteten på Plus X och HP4. Är det månne motsvarande skillnad som många upplever med vinyl contra CD?
/rolf |
| 12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| Rolf-san |
Posted - 2012/03/22 : 17:06:19 Tack för hjälpen med alla svar. Jag har fått lite att tänka på, då detta med digitalt gör att det blir en helt ny begreppsvärld för mig.
Det grundläggande kravet jag har är att det har en sökare som alternativ till LCD- skärmen. |
| ztenlund |
Posted - 2012/03/20 : 17:13:11 Ok, då är läget ganska förmånligt för NEX-5N och sökaren. Fotokungen har NEX-7 till samma pris (-10:-), nu när jag kollar, och den är i lager, så just den biten kan vi nog avskriva just denna stund. NEX-5N verkar vara ganska populär hos de som har en större kamera och vill ha ett komplement som är smidigare, men med någorlunda stor sensor.
Jag tycker nog att ett rejält gråfilter är en bättre idé om man vill ha långa slutartider. Ofta är det ju en ganska betydande förlängning man vill ha om diffraktionen slår till och blir ett reelt problem (inte bara mätmässigt). Sedan uppstår nog situationen inte så ofta i Sverige. Betydligt vanligare är det motsatta problemet med att slutartiden blir för lång. Halva året råder ett betänkligt mörker har jag noterat.  |
| JonasY |
Posted - 2012/03/20 : 16:45:18 5n + 18-55 + sökare 8990 på Cyberphoto, 7 + 18-55 11390 (plus finns ej i lager). Och sensorn i 5n fungerar bättre med annan optik än Sonys egna. Diffraktionen kan vara relevant om man vill använda lång slutartid.
Håller dock med om att sensorn i 1-kamrorna är bra för sin storlek. Men som du säger - det finns inga gratis luncher. En mindre sensor blir alltid en teknisk kompromiss.
|
| ztenlund |
Posted - 2012/03/20 : 14:57:12 Rolf-san:
quote: Funderar på en kamera, och undrar om någon har erfarenhet av Nikon1? Helst Nikon1 V1. Skälet till det är att den har genomsiktssökare. Jag klarar inte med mina ögon att se på en LCD- skärm och motiv samtidigt. Dessutom funkar de ju inte så bra i starkt ljus och så får man inte samma stabilitet i kameran när man trycker av.
Du bör nog fundera lite över hur prioriteringarna ser ut och vad det får kosta. Gratisluncherna är få, så ofta får man kompromissa på storlek, pris och liknande. Om det är viktigt att kunna ha kort så kort skärpedjup som möjligt och fotografera i väldigt skumt ljus är kanske inte Nikon 1 rätt kamera. Det finns ett helt spektra med kompromisser från kompaktkameran med jätteliten sensor och ljussvagt objektiv till den stora (och dyra) systemkameran med ljusstarka och klumpiga objektiv.
Att du tittar på Nikon 1 talar väl kanske för att du vill ha en någorlunda smidig kamera? I så fall borde även NEX-systemet och mFT vara intressant. Alla systemen har i vanlig ordning sina för och nackdelar... NEX har störst sensor, sedan mFT och minst har Nikon 1. Dock är skillnaden i sensorprestande mellan Nikon 1 och mFT inte så stor som man skulle kunna tro då det förra systemet har en för storleken mycket bra sensor.
Som du redan konstaterat är det nog en god idé att åka och titta på lite kameror och se vad som kan tänkas passa. En sak som är kul med de spegellösa/fria är att det finns adaptrar så att man kan stoppa dit en massa gammal manuell optik. Givetvis blir det mer meckigt med sådan än modern optik som är anpassad för kameran, men som komplement kan det vara kul.
JonasY:
quote: Och det är svårare att skapa ljusstark optik, det snabbaste som finns är väl deras 10/2.8 som översatt till en filmkamera för 35 mm film motsvarar ett objektiv på 27/6.6.
Det är klart att det går att bygga ljusstarkare optik än så. Här har Nikon åtminstone initialt gjort ett val gällande vad man vill prioritera. De absolut kortaste skärpedjupen kanske man inte kommer åt, men redan idag kan du montera Nikons vanliga F-optik med adaptern och komma ned på f/1,4. Däremot är det svårt att få både vidvinkel och ljusstyrka som sortimentet ser ut.
quote: I praktiken ger en större sensor lägre brus, möjlighet till kortare skärpedjup och att diffraktionsgränsen flyttas till en mindre bländare.
Det sista om diffraktionen är inte relevant eftersom skärpedjupet förändras på motsvarande sätt som diffraktionen flyttar sig. Här finns det ingen gratislunch. Med riktigt små sensorer (kompaktkameror...) kan man däremot råka ut för att kameran är diffraktionsbegränsad i princip från största bländare, men då är å andra sidan skärpedjupet väldigt stort.
quote: Nex-5 är väldigt liten och ligger tyvärr inte så bra i handen.
Nu har jag inte tittat nyligen, men om jag minns rätt så är NEX-5N med den lösa sökaren lika dyr eller dyrare än NEX-7 som har sökaren inbyggd. Därmed känns det som lite tveksamt att inte titta på NEX-7 direkt om det är sökare man vill ha. |
| Rolf-san |
Posted - 2012/03/18 : 23:25:11 quote: En genomsiktssökare ser mao INTE genom objektivet.
Stämmer. |
| Melker |
Posted - 2012/03/18 : 23:02:48 Nja en genomsiktssökare är ju när man bara ser rakt igenom kameran som på en gammal klassisk kompaktkamera. En genomsiktssökare ser mao INTE genom objektivet.
M |
| Rolf-san |
Posted - 2012/03/18 : 19:05:37 quote: Jag vill bara påpeka att Nikon V1 inte har en genomsiktssökare utan en elektronisk sökare.
Visst är det så, men jag kom inte på vad det heter. Rätta mig om jag har fel, men den skall väl ersätta spegeln så funktionen blir väl densamma? |
| Melker |
Posted - 2012/03/18 : 18:39:16 Jag vill bara påpeka att Nikon V1 inte har en genomsiktssökare utan en elektronisk sökare.
M |
| Rolf-san |
Posted - 2012/03/18 : 17:55:16 Tack igen för ditt fina svar JonasY. Nu fick jag svar på frågor som jag inte lyckats hittat svar till. Svaren ger mig lite huvudbry med vad jag ska satsa på. Det där med genomsiktssökare betyder mycket för mig. Men precis som du skriver, det är viktigt hur kameran ligger i handen. Det är väl bara att åka till Bankeryd/Jönköping för att prova. En liten betraktelse. Min första systemkamera var en Exakta Varex IIa. Det speciella med den var att den hade filmframmatningen på vänster sida. Och eftersom jag är vänsterögd så passa det mig perfekt. Egentligen utan att jag då förstod det. Min nästa kamera var en Topcon, som var normal med matningen på höger sida. Den kunde jag aldrig förlika mig med. Gick väl hyggligt med motorframmatning.
Återigen, tack för svaren.
/rolf |
| JonasY |
Posted - 2012/03/18 : 16:26:12 Storleken på sensorn är precis som med film, större sensor/film fångar fler fotoner. Dessutom påverkar det relationen mellan brännvidd och bildvinkel, vilket kanske är det största problemet jag personligen har med dessa kameror - med en brännviddsförlängning på 2.7 så är det i praktiken svårt att använda andra objektiv än de som är specifikt gjorda för systemet. Och det är svårare att skapa ljusstark optik, det snabbaste som finns är väl deras 10/2.8 som översatt till en filmkamera för 35 mm film motsvarar ett objektiv på 27/6.6.
I praktiken ger en större sensor lägre brus, möjlighet till kortare skärpedjup och att diffraktionsgränsen flyttas till en mindre bländare. Trycker man in en massa pixlar på en liten yta ställer det högre krav på objektiven för att inte tappa skärpa. Nu är bruset förvisso inget jätteproblem med J1/V1 men däremot tycker jag det är trist att inte kunna isolera bakgrunden. Och begränsningen av objektiv. Sony är väldigt dedikerade på sitt Nex-system och det finns en hel del trevliga objektiv och det kommer att dyka upp en uppsjö nya inom de kommande åren. Är man inte beroende av autofokus finns det som sagt i praktiken ett obegränsat objektivutbud.
Varför kamerorna levereras med ljussvag optik är en fråga om kostnad men också att digitalkameror inte behöver lika ljusstark optik eftersom de brusar mindre än film. Med en modern digitalkamera ser man inget brus i en utskriven bild på ISO 1600, försök det med t-max :-) Dock är det brus som uppstår i regel fulare.
Edit: Jag vill dock påpeka att de bilder jag sett tagna med J1/V1 ser väldigt bra ut, så om nu av nån anledning gillar dem bättre än Nex så gör man inget galet köp. Men man blir mer begränsad, dock får man en extremt bra autofokus.
Jag rekommenderar att alltid testa kameran i verkligheten innan köp! Nex-5 är väldigt liten och ligger tyvärr inte så bra i handen. Jag vet att vissa köper till ett läderfodral för att göra den mer ergonomisk. |
| Rolf-san |
Posted - 2012/03/18 : 15:53:16 Tack för svaret JonasY. Men det ger följdfrågor: quote: Sensorn är för liten på J1/V1
Vad betyder det i praktiken? Att den inte täcker fullt ut i hörnen? Eller att den har sämre upplösning än Sonys? Ja, där har du min digitala kunskapsnivå.
Sedan en lite OT- fråga kanske: Varför är ljusstyrkan så låg på objektiv till digitalkameror? Förutom kostnad. |
| JonasY |
Posted - 2012/03/18 : 14:04:48 Sensorn är för liten på J1/V1, det är en dock bra kamera om man är ute efter väldigt snabb autofokus. Jag skulle rekommendera Sony Nex-5N som har en helt fantastisk sensor, finns även en vinklingsbar sökare till den (fast den är dyr - kombopriset blir nån tusenlapp mer än V1). Dessutom är Sonys kitobjektiv bra, och det finns adaptrar så man kan montera i stort sett varenda objektiv som tillverkats på den ...
Bara trycka på ett Leica eller Carl Zeiss objektiv på Sonyn så betvivlar jag att du kommer att sakna det analoga. Men du får lära dig ett bildbehandlingsprogram såsom Lightroom. |