HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plattfoting, Proa, MonoProa, filmer mm.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2012/04/25 : 12:57:20







Idag har jag tillslut provseglat en liten prototyp, skala 10:1, av Matt Laydens plattfoting som kallas Paradox.

Seglet är för tungt och det är lite för låga fribord, men jag bidde imponerad av vad den klarade av. Det var lite svårt att få den att segla rakt en längre sträcka. Den kryssade bra i ca 45 graders vinkel mot vinden, men om vinden ändrade sig lite, så stack den i väg i en annan vinkel. Den krängde ner sig ca 10 - 15 grader och stack i väg i vad jag uppskattar till ca 4 skalenliga knop. Den var något tungt lastad med grus och sten för att kompensera för det tunga och lite för stora seglet. Seglet skall sys om i annat matrial, och med lite mer buk i. Som det är nu hade kilarna som jag tejpade in i seglet, gått ur. Dubbelhäftande tejp sitter inte så bra på polytarp.

Den gav mycket mersmak. Jag skall kolla över balansen mellan skrov, roder och segel lite, och sy ett nytt segel utan en massa tung silvertejp å sånt i. Det borde komma mer bilder inom en icke specificerad framtid.

Mvh Johannes.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2013/08/22 : 14:46:22
http://proafile.com/forums/viewthread/305/

Jag fortsätter med mina båtbyggen. Det går långsamt framåt detta. Utriggaren börja bli åt det färdiga hållet. Lite slipning, två remsor glasfiber i epoxi och några lager färg kvar. Sedan var det bara ett skrov kvar att byggas. Jag har fått byggförbud i vardagsrummet nu. Malin har blivit kinkig. Bilder i tråden på proafile länkat till ovan.

Mvh Johannes
Circlomanen Posted - 2012/10/08 : 09:39:55
@ Martinsson:
Vi är män! Vi bygger saker...




Dagens tokerier. En mockup av en 24 fots Paradox. 7 x 1,9 meter. Jag har inte sågat ut språng å sånt, utan vill bara få en känsla för om den skulle räcka åt min familj. Det är alltid oslagbart att få "vara inne i" en båt för att kunna avgöra storlek. Nu vet jag att den kommer att krympa påtagligt när man väl har monterat in britsar, toa, kök osv.

Snart dax för ett besök hos brägårn och Nils Malmgren....
Detta är ett perfekt tillfälle att bygga IB-basar. Resten av atmosfären borde räcka för att låta elementets upphängningar dominera egenskaperna. Bara att göra ett hål genom skrovet och montera in elementen. Man får hoppas att elementens magneter och talspolar är saltvatten-beständiga.

Mvh Johannes.
martinsson Posted - 2012/10/05 : 17:00:55
Du har tvivels utan en fru med ett helt gäng änglars tålamod, enligt andra bör du säkert göra allt du kan för att undvika en relationskris, enligt dessa mindre vetande personer så tar bilden ovan helt enkelt bort alla trovärdiga argument från din sida :)

Personligen tycker jag bilden ovan beskriver hur en sund realtion ser ut i praktiken, fullt rimliga och måttliga utsvävningar i jakten på att förverkliga en dröm, vare sig det handlar om att bygga en segelbåt i vardagsrummet (och hallen, och toaletten, och....) sätta ihop en bigblock på köksbordet eller klä in garaget i glasfiber.

Vi är män! vi bygger saker, vi svär, vi löser tom. ibland problem, Zeb Machaen hade applåderat ! (precis som jag).
Circlomanen Posted - 2012/10/05 : 16:31:58
quote:
Fenomenalt kul projekt!


Tack FForsman! Kul att du gillar mina galenskaper.

Mvh Johannes.


Circlomanen Posted - 2012/10/05 : 16:29:32



Idag lade jag ut de tre remsorna plywood som skall bli botten på min lilla Proa. Jag vet inte varför Malin fick en sådan mordisk blick?!?
Plywood som är så fint med all vacker ådring i träet?

Kvinnor är så konstiga ibland... Humörsvängningar värre än politikers oförmåga att hålla ett vallöfte! Tänk vad lite plywood kan göra för husfriden? Snart har jag väl huset för mig själv... Malin muttrade nått surt åt det hållet.

Mvh Johannes.
FForsman Posted - 2012/10/03 : 19:43:38
Fenomenalt kul projekt! Jag har en vän som bygger roddbåtar på samma vis. Det där med enkelhet är tilltalande i båtsammanhang.

/mvhff
Circlomanen Posted - 2012/10/03 : 15:27:40
http://www.youtube.com/watch?v=rX3zu4UtQ14&feature=plcp


En ny video på dagens segling. Masterna böjdes för mycket så vinden spilldes ur seglena. Den förliga masten knäcktes efter ett tag. Skall byta ut dem mot aluminium inom kort.

Mjörn är kallt såhär års.

J.
Circlomanen Posted - 2012/10/02 : 15:46:58


Idag har jag sytt två nya segel. Det bidde två st loggertsegel. De är något mindre än det gamla seglet, men tillsammans så är de ca 30% större. Jag hoppas på att det skall gå att balansera båten med hjälp av segel bara, och på så sätt slippa rodret på långa seglatser. Rodret/rodrena står för mellan 10 och 30 procent av det totala motståndet, så kan man skippa dem så vinner man mycket fart.
Denna typ av köl-lös båt vinner mycket på att få ned "Center of Effort" (CoE) så lågt som möjligt. Mina nya master är 23 cm kortare än förut och segel + master väger totalt 37 gram mindre än förut, vilket är en sänkning med ca 22%.

Det skall bli spännande att testa denna nya modell inom kort.

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/09/29 : 15:57:00


Idag har jag seglat min lilla monoproa igen. Den fortsätter att imponera på mig. Den är kursstabil över ett stort register av olika omständigheter. Både olika riktningar i förhållande till vinden, olika vindstyrkor och olika vågriktningar. Det skulle vara en rejält trevlig egenskap om båten styr en given kurs över ett stort spann med vindstyrkor och till viss del vindriktning. Skönt att slippa autopilot eller andra mekaniska/elektroniska hjälpmedel. Att bara kunna låsa rodret och skota seglena rätt så kan man segla i många timmar utan mer jobb. Perfekt över atlanten eller andra längre seglingar (till Hönö tex )

5 videos till på min tub-kanal.

https://www.youtube.com/watch?v=7TDDnaaG9K0&feature=plcp

(varav denna i HD).

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/09/27 : 20:29:45
http://youtu.be/yBxAEbe1tOI

En till tub-video av mina assymetriska galenskaper. Jag tycker nog att den seglar bra med tanke på att det är första försöket med en för mej helt ny princip. Jag skall flytta masten lite mer mot lä, för att kompensera för dess "vilja" att falla av från vinden.

Jag börjar redan planera nästa modell... Jag tycker mig se lite "hobbyhorsing" och ett bra motmedel är stävspeglar och högre prismatisk koefficient.

J.
Circlomanen Posted - 2012/09/27 : 18:03:33
Idag har jag äntligen lyckats provsegla min monoproa (enskrovsproa). Det är som ni säkert räkna ut en tvärskeppsassymetrisk segelbåt som seglar lika bra åt båda hållen, bara vinden kommer in från den bulligare sidan. Den platta(re) sidan skall alltid vara mot lä.

http://youtu.be/Z3s3KZCDtuo

http://youtu.be/_p5wkNisGo0

Den seglade oväntat bra på alla sätt. Det var lite svårt att få den att följa en rak kurs i den sjön som var där. Skulle behöva ett aningens större roder. Den skulle ha varit ketch-riggad istället. Det är lättare at balansera båten om man kan skota två segel lite olika.

Den skall egentligen ha chinerunners, precis som Matt Laydens Paradox har, men jag glömde att låta plywooden sticka ut på läsidan. Jag får tejpa upp ett stöd och spackla till nått av lite förtjockad epoxi, men jag ville se hur den skulle klara sig utan - nu när jag väl inte hade någon. Man lär sig alltid en massa av misstagen man gör - om man bara passar på att testa sånt som inte tillhör den etablerade "sanningen".

Det finns mer bilder på http://proafile.com/forums/viewthread/118/P15/

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/09/19 : 12:32:44
Jag blandade till exakt (inom nån procent dvs vågens noggranhet) 540 gram epoxi (NM275) och förtjockade med 12 matskedar NM Filler 51. Det var totalt nån matsked epoxiblandning kvar utsmetat på insidan av de tre pappersmuggarna jag använder.

Både den assymetriska monoproan och den lite bredare och tjockare avancerade skarping-skrovet är limmat och uppspacklat.

Detta har jag väntat på att orka med sedan början av augusti. Nu skall epoxin härda i en vecka innan jag ge mig på att slipa och måla skroven.


Circlomanen Posted - 2012/08/22 : 14:50:32
Den lite längre proan med mindre språng bidde inte helt framgång på alla sätt. Den funkar bra och allt sånt, men den kräver lite mer vind för att komma till sin rätt. Jag borde sy nya segel till den, då den är tyngre och har mer våt yta. En fock skulle nog göra susen.

http://www.youtube.com/watch?v=uT-jjRqKEVY&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=fmtj0UMXGVk&feature=plcp

Jag stötte på idén om shuntande enkelskrov för några år sedan och kände nu att jag måste prova en model av det oxå.

Inte min video, utan en annan proanaut som gillar idén.

http://www.youtube.com/watch?v=as4o9Y41gds

Å så en artikel på Proafile om nått liknande:

http://www.proafile.com/archive/article/rozinante_ii

Det hade varit mer än lovligt skoj att segla in en liknande båt till bryggan i Skärhamn, Smögen eller Marstrand mitt i industrisemestern.

Min modell:



Saknas bara 186 gram epoxi och 4 msk NM filler 51.

Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/05/23 : 11:58:33




Mer bygge på g. Måste prova en annan proa. Denna skall bli längre och med mindre språng. Fart är mycket mycket mycket beroendeframkallande!!!


Det är roligare att kunna koka té i 17,5 knops fart med autopiloten på, än att behöva gunga fram med en mono i 7 knop och 20 grader krängning.
Circlomanen Posted - 2012/05/21 : 16:20:03
Nja.
En proa-modell slarvig gulmålad med Cuprinol fasadfärg är inte samma sak som en 45 fots monsterkatamaran i avancerad komposit.
Det är en fin katamaran. Nästan så jag skulle kunna nöja mig med en SIG45 om jag fick byta jämt med min Amigo 23. Kanske att dom får söta erbjudandet lite med en ny Porsche, men jag skulle inte vara så krävande på den punkten.

Jag måste säga att jag är förvånad över min lilla proa. Den är lite som Martinssons THAM10. Man tror inte så mycket om den bara genom att se på den. En liten 10 tums midbas med över 70 Hz fs, som sitter i en liten skokartong till låda, men man behöver ett bra hakskydd när han drar på Infected med lite volym.



Johannes.
govinda Posted - 2012/05/21 : 15:12:14
Hej Johannes

Finns en vissa likheter med den här

http://www.youtube.com/watch?v=7FBxlKpVAgs

Mvh Anders.S
Circlomanen Posted - 2012/05/21 : 14:53:00
http://www.youtube.com/watch?v=fMSZVp78V28

http://www.youtube.com/watch?v=2zotuqa2kvo

http://www.youtube.com/watch?v=ZdlOc96JccA

Mer proa-stuff.
Min proa har ett lågt Q på alla oönskade rörelser, men har ett lågt motstånd mot önskade rörelser dvs segling framåt eller bakåt. Traditionellt anses flerskrovsbåtar vara sämre på lätta vindar, men detta verkar inte stämma i Proaland. Den sticker iväg vid första lilla vindpust. Loggertsegel verkar ha en mycket kraftig dragkraft. Det är svårt att hålla modellen med några fingrar medans jag står och knyter fast kameran.

Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/05/11 : 16:35:22
Att du är så skarpsynt Martinsson!!!

J.
martinsson Posted - 2012/05/11 : 16:30:55
reporna på ovansidan, ett av benen är lite kort och det är konstig färg på det

I övrigt tycker jag det ser bra ut, som upplagt för lite fredagsmys
Circlomanen Posted - 2012/05/11 : 16:16:39



Finn tre fel på fredags-fika-bordet.



Circlomanen Posted - 2012/05/11 : 04:32:32
quote:
jag vill se hur man slår med en proa med försegel...






På vissa andra båtar som tex Jzerro så tar man ned ena förseglet, gör sin "shunt" och sätter upp det andra förseglet. Man har två, eller flyttar det mellan stävarna.

Mvh Johannes.
theseal Posted - 2012/05/10 : 23:59:08
kul, jag vill se hur man slår med en proa med försegel...

PS världsrekordet i segling är 55,56knop och innehavs av en kiteboardare.
Circlomanen Posted - 2012/05/07 : 07:33:12



Det stod mer diagonalt förut. Malin har lagt det ned, så att det inte skall vara i vägen. Snart skall det gå 3D. Måste bara köpa epoxi först.
Circlomanen Posted - 2012/05/07 : 01:12:25
Jag hoppas på att ha nån liten gnutta energi kvar i morgon. Jag vill knåpa ihop aman som står i vardagsrummet. Malins tålamot måste vara gjort av ademantium, då hon inte flippat totalt efter två veckor med ett 4,8 meter långt båtskrov som klyver vardagsrummet i två.

Just nu är jag kemiskt speedad i överkant efter att ha sovit i dryga timmen, sent på eftermiddagen, för att efter det bälga i mig två stora starka koppar té. Just nu vill jag bygga båt, men jag vet att cirkelsåg inte är super-poppis klockan 01:14 i ett barnfamiljshem.

J.
Circlomanen Posted - 2012/05/03 : 23:03:02
quote:
jag undrar vad en proa med liknande utvecklingsbudget skulle kunna åstadkomma.


Långt ifrån samma budget, men ändå inte bara ett entusiastiskt amatörbygge:

http://www.sailrocket.com/

Och

http://www.macquarie.com.au/mgl/au/speedsailing


Detta kommer bara öka! Proor är vägen framåt. Trimaraner peakar just nu. För att kunna komma vidare så tror jag man kommer gå över mr och mer till proor.


Mvh Johannes.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000