HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvans

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
JohnA Posted - 2013/01/10 : 12:45:41
Följande text lade jag ut på ett rent elektronikbyggarforum men det kanske roar någon även här på HF:

------------------------------

Presentationen av mitt senaste minimalistiska elektronikbygge blir roligast om jag inte ger er allt på en gång. En Atmel AVR (ATtiny44 i detta fall, men jag ska övergå till den billigare ATtiny13), en grön lysdiod och en CR2032 3V knappcell låter kanske inte så imponerande.

Vad gör manicken då? Jo den blinkar... Tekniskt är det barnsligt enkelt, t.o.m. om man räknar in det faktum att lysdioden är kopplad mellan två portpinnar och därmed används för mätning av omgivande ljus. Poängen med denna finess är att spara batteriet i dagsljus när lysdioden ändå inte syns så mycket. För att ytterligare spara batteri använder jag en hårdvarutimer till alla tidsfördröjningar så att processorn kan tillbringa den mesta tiden sovande. Snålt i budget alltså, både på batterifronten och materialkostnaden. Programvaran är skriven i C och fungerar för närvarande på ATtiny24/44/84 och ATmega48/88/168. Att anpassa programvaran för ATtiny13 borde inte vålla några problem, jag räknar med att få ändra lite på timerfunktionerna.

Den som nu är nyfiken på vad den lilla blinkmanicken är bra för får nu svälja det retsamma faktum att svaret på alla frågor finns i denna video, men att det sannolikt kommer kräva en del klurande:
http://www.youtube.com/watch?v=R8ab4P0QfzI&list=UU_zYp2S3Sdk-9Q_7vqE_9Hg&index=1

På ett elektronikmekartätt forum som detta är det kanske en extra morot att en hel värld med källkod såväl som beskrivning av den storslagna planen kommer att skölja över er som orkar kämpa sig igenom flaskhalsen. Öppen källkod och en förhoppning om att andra hakar på idén och sprider den. Det är t.o.m. ok om andra ser till att tjäna pengar på den medan jag inte får ett öre! Allt jag vill är att vara med om att dra igång något stort! EGOBOOST!
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
JohnA Posted - 2013/03/21 : 13:55:14
Det händer en del i detta projekt! Blinkfyrarna har börjat sin resa ut i verkligheten, personliga webbsidor har registrerats för några personer och konstruktionen är så pass finslipad att en småskalig produktion kan påbörjas. Nu behövs folk som tycker konceptet är kul och som vill ha egna blinkfyrar som pekar på personliga webbsidor att placera ut.

BL4.EU har en egen facebooksida: http://www.facebook.com/pages/BL4EU/470373856354963

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000