T O P I C R E V I E W |
sopwith |
Posted - 2013/04/16 : 15:13:48 Det enda vi vet om framtiden är att den lurar därborta runt hörnet, hur den kommer att se ut kan man bara spekulera om...nu 100000, sen 50000, senare...?http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/rehn-bankinnehav-over-100-000-kan-sta-infor-haircuts_8061512.svd |
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2013/04/25 : 16:53:05 Ja, visst kan en bank rent hypotetiskt göra kreditförluster om en låntagare är oförmögen att betala Men ställ detta i relation till hur mycket vinster bankerna gör så får man en uppfattning om risk i förhållande till vinst Lägg därtill att staten hittils alltid gått in och stöttat en bank i gungning, med dina/mina pengar. Vilka andra företag har dessa förutsättningar? Vad jag vill ha sagt är följande Banken är inte en kompis. Det är en försäljare precis som alla andra. Och de har en överlägsen affärsmodell alla andra företag /Pix |
Lovan |
Posted - 2013/04/25 : 13:39:12 Det är klart att bankerna ska ta ut en ränta på bolånet! Jag håller inte med om att(enbart) vi står med riskerna när vi tar bolån. För det första så spekulerar banken i att huset fortsätter ha samma värde eller högre framöver. Titta på krisen i USA där bankerna fick hus som var mindre värda än lånen. Det är ingen vinst att bankerna står med kundernas hus och behöva sälja dem. Det kostar pengar och troligen kan inte personerna betala tillbaka skulden som blir kvar. Det andra är att bankerna lånar inte ut pengar av ren goodwill. De vill självklart inte förlora pengar(som de skulle göra om de inte tog någon ränta pga inflation). Jag tycker snarare att det är generöst att de faktiskt lånar ut med husen som säkerhet och samtidigt ger en lägre ränta. Det kunde lika gärna ha varit så att man behövt ha någon form av säkerhet just för att det är så stora belopp att låna ut och inte haft någon lägre ränta.
Med det menar jag dock inte att bankerna är "snälla" utan bara att situationen kunde varit värre...
Jag tror dock inte att vi kommer få se några haircuts på ett bra tag i Sverige. Jag tror att man kommer tumma på mycket annat innan. |
pix |
Posted - 2013/04/25 : 09:11:00 "Kaptialskatt är ju väl varken särskilt kontroversiellt eller ovanligt?" Att först låsa bankkunders konton för att sedan konfiskera godtycklig procent i skatt, jo det är både kontroversiellt och ovanligt Jag håller helt med dig på hur pensionsystemet i Sverige fungerar /Pix |
rovis |
Posted - 2013/04/24 : 21:51:38 Kaptialskatt är ju väl varken särskilt kontroversiellt eller ovanligt? Och att man har olika skatteregler för olika typer av kapital är väl heller inget konstigt? Menar ni att det är ett värre "brott" att ta ut kapitalskatt som en gångsföreteelse än återkommande varje år? Och det är ju inte som att 100% av kapitaler över 100k läggs beslag på.
Sen vill jag påpeka att det är ingen i Sverige som "tjänar in" sin grundpension, räknat i några absoluta tal. Med undantag för premiepensionen, tjänstepensionen och eventuell privat pensionslösning, så går pensionsinbetalningarna i ditt namn till att finansiera de pensioner som betalas ut idag. Mängden skatt du betalat in under ditt arbetsliv ligger till grund (inom vissa ramar) när man sätter din relativa grundpension i framtiden, men det är inte de som avgör hur mycket pengar du får. Det är storleken på inbetalningarna från framtidens arbetstagare som avgör vad din grundpension blir. |
whiskyman |
Posted - 2013/04/22 : 10:25:05 Ja då är vi av samma uppfattning. Jag för min del har nöjet av att kunnat köpa allt jag köpt kontant. Dvs t.om bostadsrätten.
Och nej jag skulle inte tro att du skulle ägna dig åt skatteflykt. Men ja då missuppfattade jag din text vilket ju är rätt så lätt hänt eftersom vi endast kan läsa vad folk skriver och att man inte ser varandra.
Dock så kommer ju inte Cypern att få det särskilt lätt inte minst eftersom de har en högre levnadsstandard än t.ex Tyskland som väntas vara med att bekosta problemen med Euron.MvhKristofer |
pix |
Posted - 2013/04/20 : 21:18:35 Hej Kristofer Först vill jag säga att jag varken skatteflyr, blivit drabbad av haircuts (nja inte den finansiella typen iaf ) Jag är bara allmänt intresserad 
Banken lånar ut pengar mot en säkerhet (huset), och för detta debiterar de en ränta För att få låna pengar kräver banken att du har huset helförsäkrat, dvs så banken inte riskerar stå utan säkerhet Slutar du betala så tillfaller huset banken, som ånyo försöker sälja detta Inbringar inte denna försäljning tillräckligt med pengar att täcka det ursprungliga lånet, så finns en rest för dig att betala Den risk banken möjligen tar är om banken tvingas efterskänka din skuld (skuldsanering). Ett beslut som banken själv tar om man accepterar, eller vill driva vidare Är det du eller banken som tar en risk vid ett husköp? 
Skulle sedan allt för många låntagare utebli med sina betalningar, så "får ju inte en bank gå omkull i Sverige" Bankstödsnämnden (staten) har löst ut flera banker genom åren Nordbanken, Gota bank,1a Sparbanken är de jag kommer på Att driva bank måste ju vara det säkraste man kan syssla med. Inte så konstigt att massor av företag står i kö för att få en banklicens
Jag menar absolut inte att skatteflykt är rättfärdigat. Tvärt om!!! Vad jag menar är att en haircut är en desperat orättfärdigad handling som strider mot ingångna avtal, dvs är olaglig i de flesta civiliserade stater. Det är en desperat efterkonstruktion för att man skapat ett system som tillåtit en obalanserad budget. Jag anser också att dessa system tillkommer pga populism där den politiker som lovar mest (för mig) får min röst att regera Ideologier och att lyfta sig över sitt ego finns tyvärr inte länge Alla är enbart intresserade av vad man själv har att vinna
Cyperns ekonomi är inte i kris pga skatteflykt. Den är så för att man inte har haft balans mellan utgifter och inkomster. Styrande politiker har fått mandat att regera för att de lovat massor, men ej haft resurser att leverera. Min åsikt är att haircuts är det absolut farligaste och självdestruktiva stater kan syssla med, då detta förbrukar statens förtroende för LÅNG tid framöver. Hur många kommer sätta in sina pengar på på en Cypriotisk bank eller köpa statsobligationer de närmaste åren? Hur skall en stat överleva utan kapital?
Om flera stater börjar använda denna metod, kommer antagligen kapitalet desperat flyttas runt i rädsla att bli konfiskerat, eller gömmas i madrassen. Än värre blir det om stora massor försöker omvandla allt sitt kapital till andra tillgångar som t.ex guld Detta skulle bli en okontrollerad spekulations-cirkus med hyperinflation som följd, något som skulle kunna rasera hela världsekonomin
/Pix
[Edit] Skulle en haircut kunna ske i Sverige, vad tror ni? Jag har min bestämda teori, men jag har ju babblat på så här, så jag skall låta någon annan komma till tals också 
|
whiskyman |
Posted - 2013/04/20 : 16:25:11 Hej Pix, kan du förklara hur du menar med:"Du tar risken, och för detta får du betala en ränta"
Om frågan gäller när du tar lån hos en bank eller ett låneinstitut så undrar jag hur du menar med att du både tar risken och måste betala en ränta?Banken tar en risk genom att det är ju inte säkert att de kommer att kunna få tillbaka de pengar som de lånat ut. Därav anledningen till att låneräntor varierar så mycket.
Sedan så tror jag att det inte är riktigt så enkelt som att folk som håller på med skatteflykt får någon form av information som inte gemene man kan få tag på. Utan det beror förmodligen på det faktum att om du är intresserad av ekonomi så läser du tidningar om det och tyder börsinformation utifrån det du läser.
Men jag kan ju dock ha fel här.MvhKristofer
|
pix |
Posted - 2013/04/17 : 12:36:08 Jag håller med dig Björn  Men en haircut drabbar inte de välbeställda, som politikerna framställer, utan just löntagar/skattebetalarna
I Cypern så hade de förmögna fått förhandsinformation och hunnit flyttat sitt kapital innan bankkonton konfiskerades.
Tyvärr så drabbas alltid skattebetalarna, därför att dessa grupper ej får information, när något sådant här är i görningen Människor som sysslar med skatteflykt och komplicerade affärer vet redan innan något sådant här kommer inträffa, och hinner därför flyttat sina pengar
Bankkrisen i USA 2008 handlade om samma sak. De välbestälda som först tjänade pengar på fastighetsaffärerna, hade redan lämnat skutan när någon upptäkte att båten läckte
Se den oscars belönade dokumentären "Inside jobb" från 2010, som handlar om att finanskrisen inte alls var en kris för alla Några personer blev väldigt förmögna på det som hände (t.ex USAs fd finansminister Allan Greenspan) Krisen drabbade låg och medelinkomsttagare, inte de välbeställda Många av de som tjänade pengar på "krisen" har efter fastighetskolapsen gått in och köpt upp dessa fastigheter på nytt, och kommer på så sätt känna pengar på detta en gång till
En kris handlar nästan alltid om att vissa grupper hittar ett system för att få loss pengar. Systemet fungerar en tid, men efter detta kliver man av, så några andra får betala.
Så är det, och så har det alltid varit En haircut är ju det perfekta verktyget för att fortsätta detta förfarande
Många av de som drabbas i Cypern är inte skattesmitare eller bedragare. De är vanliga helderliga människor. Många har jobbat ihop en summa pengar för att kunna leva drägligt på ålderns höst, då de inte har det pensionssystem vi har i Sverige
100000 Euro är inte speciellt mycket pengar om det skall trygga en pension efter ett strävsamt liv Jag tycker man kan jämföra detta med om staten skulle gå in och klippa av topparna från din och min intjänade grundpension Pengar vi jobbat ihop under många år
Jag tror att lösningen problemet ligger hos oss själva Vi låter de politiker som lovar oss mest styra våra liv, utan att ifrågasätta om de har en budjet att leva upp till detta
Anledningen är att man lyckats göra de ekonomiska systemen så komplicerade att en vanlig människa kan inte förstå hela bilden Man röstar på den politiker som lovar mest till mig
Berusconi utlåvade nyligen skatte minskningar (och tom återbäringar), bara han blir omvald i Italien (en filur som oräkneliga gånger bevisat sin totala kompetens att styra landet) Detta i ett land som nästan står inför en bankruppt  Och ändå får han rejält med röster!  Om vi skötte vår privata ekonomi som dessa länder, så var vi helt otblottade vid detta laget
Men man lyckas mjölka medelklassen gång, på gång på gång Och när man inte kan ta ut mer i skatt, så kommer någon på en idé som haircut, för att ytterligare en gång dra ut mer pengar
Lösningen på detta är att sätta stopp för detta system, innan man står med utblottade stadsfinanser. Att genomskåda ett systematiskt fel redan när detta skapas
Jag efterlyser totalt transparenta skatter och ekonomier. Dvs man beskattar inkomst en gång och anpassar nivån efter det behov staten har för att erbjuda den service medborgarna kräver Jag bryr mig inte om ifall skatten är hög eller låg, men jag vill veta vad jag betalar och vad pengarna går till
De pengar man slutligen fått i handen äger man, och ingen annan kan göra anspråk på dessa gång på gång. Även statliga budjetar bör göras helt transparenta, och inte inlindade i skatter i flera led som inkomstskatt, avgifter, moms etc etc
Först då kan gemeneman börja välja politiska företrädare efter vad man faktiskt levererar, inte hur mycket man utlåvar Var man skall kunna se om ekvationen går ihop eller ej Det skall vara möjligt för dig och mig att avgöra om en ekonomi är relevant och långsiktig, eller bygger på spekulation
Så undviker vi ytterligare ekonomiska kriser
/Pix
[Edit] Jag håller med dig Björn. Jag tycker också att bankerna måste ta sitt ansvar Tyvärr har (speciellt vi svenskar) en tro att baker är en omtänksam myndighet som gör allt för oss kunders välbefinnande Vi är heller inte vana att ifrågasätta dessa Banker, precis som försäkringsbolag och politiker, är ju faktiskt försäljare. De är omtänksamma så länge de gör vinst på dig
Problemet med banker är ju att de tjänar pengar utan att ta någon som helst risk, något vi andra aldrig kan göra Man lånar ut pengar mot ränta till ett husköp, men risken för värdeminskning tar du som låntagare Inte ens säkerheten (huset) tar banken någon risk i, då de kräver att du skall fullvärdesförsäkra detta för att få ditt lån.
Skall man ta en risk, så skall man iaf ha betalt för det, brukar det heta (jmfr med aktieköp), men bankens upplägg är det motsatta Du tar risken, och för detta får du betala en ränta
Bankerna spekulera ju även i värdepapper åt oss via fonder, och få betalt i sitt procentuella arvode. Även detta, utan risk, då arvodet sällan är kopplat till prestation och utfall. Du tar risken, banken tar betalt Om spekulationen är för vidlyftig med sina egna affärer, så kommer ju alltid pappa-staten in och betalar
Tänk tanken att ett vanligt företag kunne bedriva sin verksamhet under dessa premisser..
|
Björn-Ola |
Posted - 2013/04/17 : 08:58:52 Å andra sidan, ska vi skattebetalare ta smällen istället, som det fungerar idag? Jag tror det här kan få banker att skärpa till sig och bli mindre riskbenägna. Om rykten uppstår att en bank tar stora risker skulle pengar snabbt flyttas därifrån. |
pix |
Posted - 2013/04/16 : 20:26:13 En hair-cut är ju inget annat än en stöld, och jag kan omöjligt förstå hur den kan beskrivas som något annat i historieböckerna
Att man börjar med att stjäla bankspararnas pengar före aktier och obligationer beror ju på det faktum att det är lättare att försöka dölja denna stöld, som något annat än vad det är
Aktier är ju i grunden inget kapital, utan ett delägarskap i ett företag. Obligationer är en skuldsedel utställd mot staten, vilka näppeligen kan stjälas
Jag är tveksam till att något land skulle våga göra det "självmord" som Cypern just begått Ett land som kommer vara fullständigt bandlyst för kapital MÅNGA år framöver Jag tror att Cypern skulle mått bättre om det gått i konkurs med rak rygg. Nu kommer de ändå att gå under, men under betydligt längre tid framöver och vara märkt som landet som bröt en oskriven lag
/Pix
[Edit] Lek med tanken att fler länder skulle börja använda hair-cuts för att eliminera underskott. Kapitalet skulle då börja flyttas runt om i världen i desperation att hitta en säker hamn. Då framstår den nuvarande finans-krisen som en fis i rymden i jämförelse Så vill vi skapa ett totalt världskaos så är hair-cuts absolut en väg att gå
Tyvärr är inte Cypern först med denna frilla (hair-cut) Gamla CCCP och Nordkorea är länder som hunnit före...
|
Rolf-san |
Posted - 2013/04/16 : 18:51:38 Så skönt att man inte är i farozonen! Eller, kanske skulle det var gött?
Som en arbetskompis på 70-talet klagade över den höga marginalskatten på 75 procent. Jag bara tyckte att jag skulle vara glad om jag tjänade så mycket. |
fixarstig |
Posted - 2013/04/16 : 17:49:55 Jag känner mig sååå lugn |
|
|