T O P I C R E V I E W |
opethic |
Posted - 2013/06/16 : 11:04:48 Dags att köpa ny TV.
Självklart en Plasma för naturlig bild och prisvärdhet.
Vi ska möblera om lite och då kommer det att bli ca. 4,5-5 meter från soffa till TV. Vilken storlek ska vi ha? velar mellan 50" och 60", synd att det inte finns något mittimellan. Jag vill gärna ha en så stor skärm som möjligt, men bra bild är viktigare. Samtidigt så är budgeten minimal...
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
whiskyman |
Posted - 2013/09/09 : 15:44:44 "Oled kommer så klart att bli bättre än Plasma, iaf på sikt, anledningen till att man börjar med ny teknik är förstås att man ser större potential i den. Det är ju så det funkar med allting, man utvecklar ett koncept så långt det går tills man blir tvungen att tänka helt nytt för att fortsätta ta ansenliga kliv i prestandan"
Är det inte som det brukar när det finns olika tekniker, dvs den med mest pengar bakom vinner alltid? Var samma sak med SACD vs DVD Audio, Blu-Ray Vs HD DVD,och för de som var med på den gamla tiden vilket jag inte var så fanns Video 2000 och Beta Max men det slutade med den sämsta tekniken ändå dvs VHS. Så att anse att allt som är nytt är mycket bättre än det beprövade är i åtminstone mina ögon rätt så tveksamt. Men vi får ju se...MvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/09/07 : 17:03:43 Ja det intressanta i sammanhanget är ju att det är först i år som man från tillverkarhåll anser att man passerat "Pioneer Kuro"-plasmorna i bildkvalitet.
MvhKristofer |
Goldfinger |
Posted - 2013/09/05 : 22:22:45 Oled kommer så klart att bli bättre än Plasma, iaf på sikt, anledningen till att man börjar med ny teknik är förstås att man ser större potential i den. Det är ju så det funkar med allting, man utvecklar ett koncept så långt det går tills man blir tvungen att tänka helt nytt för att fortsätta ta ansenliga kliv i prestandan.
|
govinda |
Posted - 2013/09/05 : 21:05:04 Anledningen till att man lägger ner plasma är enkel, Den är för dyr att producera man får för dålig avans, Det kostar att ligga på topp!
Har själv Panasonic TX-P55VT50 Är helnöjd  |
whiskyman |
Posted - 2013/09/05 : 18:39:32 Dock efter att jag också läst på om Oled på Wikipedia så kan jag ju knappast anse att jag gjort fel val genom att inte vänta på denna teknik. MvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/09/05 : 16:26:14 Ja ha då har jag tagit fel här. mvhKristofer |
Goldfinger |
Posted - 2013/09/05 : 15:43:57 Ja, Oled bygger på helt annan teknik än Lcd/Led.
Saxat från Wiki:
Organic light-emitting diode (OLED) är en teknik som används i bildskärmar och teckenfönster och som består av tunna kolbaserade plastfilmer mellan två elektroder. Katoden utgörs vanligen av en metallyta medan anoden normalt består av en tunn glasskiva. De kolbaserade filmlagren består av ett finmaskigt hålnät (hålinjektionslager), ett transportlager, ett emissionslager och ett elektrontransportlager. När ström går igenom en OLED-cell, bildas elektroluminescent ljus genom att positiva och negativa laddningar slås samman i emissionslagret. |
ztenlund |
Posted - 2013/09/05 : 14:36:49 Nja, AM står för Active Matrix och att man skulle använda något annat i en TV framstår som osannolikt.
Så kallade LED-TV har ingenting med saken att göra. Det enda man gjort i dessa är att ersätta lysrören (CCFL) bakom panelen med lysdioder. Själva tekniken i övrigt är precis densamma, även om återförsäljarna förstås gärna vill ge sken av något annat. |
whiskyman |
Posted - 2013/09/05 : 14:23:02 Ju men AMOLED är väl en vidareutveckling av OLED eller?Jag skulle ändå tro att en hel del av de problem som kännetecknar LCD även kommer att kännas igen hos OLED. Om man som exempel tar "LysdiodsLCD" eller med andra ord LED så visar de upp samma problem som man tidigare haft hos vanlig LCD. Så förmodligen kommer problemen att bli tydligare när tekniken kommer i större storlekar.mvhKristofer |
ztenlund |
Posted - 2013/09/05 : 13:51:33 quote: Det verkar inte direkt sannolikt att de kommer att göra detta.Oled kommer inom rätt så lång tid inte att kunna konkurrera i varken pris eller bildkvalitet.Problemen med OLED torde vara samma som med den vanliga LCD och den LCD som använder dioder, dvs att man tappar kontrast och färgåtergivning så fort man hamnar utanför centrum i bilden.Samt inte att förglömma att LCDpaneler varierar i ljusstyrka vilket ger sk clouding.
Men den som lever får se.mvhKristofer
Hur OLED beter sig kan man studera på flertalet mobiltelefoner. Jag har en med AMOLED och felfritt är det inte, men att börja prata om de problem som är kännetecknande för LCD blir fel. Precis som för plasmaskärmar så lyser varje pixel (Organic Light Emitting Diode). Problemet hittills har väl varit att man inte kunnat tillverka stora skärmar, åtminstone inte till ett pris som gör att de blir säljbara. |
whiskyman |
Posted - 2013/09/05 : 13:41:06 För övrigt så tycker jag mig känna igen det där att "Panasonic skulle lägga ner plasma utveckling".Tror att jag om jag inte misstar mig läst om det för en del år sedan också och skulle även tro att det är försök från de som tillverkar LCDtv att få kunder att välja just LCD trots att bilden är klart bättre på plasma.Enda tillfället när en LCD är bättre är i ljusa rum och om man ser vintersport med mycket snö.Men var och en är ju fri att välja det man själv vill så... MvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/09/05 : 09:03:37 Det verkar inte direkt sannolikt att de kommer att göra detta.Oled kommer inom rätt så lång tid inte att kunna konkurrera i varken pris eller bildkvalitet.Problemen med OLED torde vara samma som med den vanliga LCD och den LCD som använder dioder, dvs att man tappar kontrast och färgåtergivning så fort man hamnar utanför centrum i bilden.Samt inte att förglömma att LCDpaneler varierar i ljusstyrka vilket ger sk clouding.
Men den som lever får se.mvhKristofer |
Goldfinger |
Posted - 2013/09/04 : 23:52:20 Panasonic lägger ju ner sin forskning och utveckling av plasma nu för att lägga allt krut på Oled. Det kan nog bidra till en sjunkande prisbild på bra plasmor så småningom. När Oled släpps kommer ju de som är beredda att betala välja senaste tekniken. |
whiskyman |
Posted - 2013/09/02 : 17:32:54 Jo jag märker att min text blev en del "kaka på kaka", men det beror ju mycket på att detta är den bästa bild som jag sett någon plasma eller LCDskärm haft.Samt givetvis att jag nog inte skulle kunna bli nöjdare i dagsläget.mvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/08/29 : 10:42:54 Den kostade 40 000:- och blev vald till "European Home Cinema TV 2013-2014 i EISA Award. Det här var dock något som jag var säker på skulle bli fallet med anledning av den fantastiska bilden. Jag har nu även lyckats att flytta med det subwoofersystem som jag hade till min gamla 50" Panasonic till denna tv:n så nu låter det som det skall även när hemmabion inte är igång.MvhKristofer |
Ryssen |
Posted - 2013/08/28 : 20:59:34 Vad betingade den för pris? |
whiskyman |
Posted - 2013/08/28 : 20:47:25 Idag när senaste Hifi&Musik kom och EISA-Award kommit för året så kan jag inte bli annat än nöjd med mitt val av tv för Panasonic VIERA TX-P60ZT60 blev vald till årets bästa plasma.Så helt fel syn och smak har jag ju inte. Dock så får man vara snabb om man vill ha någon för den byggs endast i en begränsad upplaga. MvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/08/12 : 23:16:00 Nu har jag köpt tv:n på TeleHå och det visade sig att det faktiskt inte finns någon modell med beteckningen Y utan det är Panasonic Viera TX-P60ZT60E som är den rätta modellbeteckningen.MvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/08/11 : 16:51:26 Bör nog tillägga att jag mestadels kommer att titta på film genom tv:n.Och att jag inte tycker att jag hittat någon projektor som uppfyller mina krav.mvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/08/11 : 11:44:40 Nej nu har jag kollat upp den tv:n något mer och det blir en annan modell med beteckningen Y på slutet med anledning av att den är THX-certifierad vilket när jag ändå byter tv smäller högt. Dvs en Panasonic Viera TX-P60ZT60Y. mvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/08/08 : 15:43:18 Det blir en Panasonic Viera TX-P60ZT60E. Var på Tele-Hå och fick där se de olika alternativen och denna hade den bästa bilden.MvhKristofer |
whiskyman |
Posted - 2013/08/05 : 13:31:10 HD-kanaler får bli en senare fråga. För tillfället så funkar det med 50" här hemma.
Men när det kommer att finnas modeller som inte bara finns att beställa från generalagenten så att man kan se dem ute i butik blir det ett annat läge.
65" skriver de på bl a hembiobutiken att de har för demo vilket visat sig vara BS. Jag är inte i behov av en massa kommunikationer via FB osv. MvhKristofer |
opethic |
Posted - 2013/08/04 : 22:21:29 Det blev en billig (4000kr) 50" LG Plasma utan HD, är riktigt nöjd med den. Mycket prisvärd  |
R1 T |
Posted - 2013/08/04 : 19:53:16 Skall du inte ha HD-kanalerna, så blir du nog bra besviken på bilden om du köper en stor TV,32-37" räcker.
Annars så tycker jag absolut att du skall ha HD-kanalerna. När jag uppgraderade till HD-bild och HD-ljud för några år sedan så var det absolut bilden det vara störst skillnad på.
Med vänlig hälsning Åke |
whiskyman |
Posted - 2013/08/04 : 15:10:41 Är på jakt efter en 65 eller möjligen 60tums plasma från Panasonic. Verkar dock dessvärre inte att ens kunna titta på ute i butikerna i Göteborg.Behöver inte ha alla möjliga datorkopplingar mm.mvhKristofer |