HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Motion osv

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Passerati Posted - 2013/07/13 : 07:54:44
Har mera energi än på länge och det känns helt fantastiskt!

Har pga detta börjat röra på mig ännu lite mera. Alltid älskat att cykla och gå, simmar emellanåt men springa verkar mest slita onödigt mycket på lederna.

Knallar i en sisådär lagom takt, många kanske skulle säga rask eftersom jag brukar gå ifatt folk. Var ute igår och gick 1.1 mil på kvällen (planerat) och det var otroligt superskönt, hade dock inte tid att fortsätta annars hade jag det.

Fråga:
Kom hem och tittade på klockan för promenaden, började fundera på vad som är normalt och vilken hastighet man bör ha eller vad man kan komma upp i när man går med längsta benet först

En snabb googling efter lite morgonträning och frukost indikerar på 7-8 km/h, verkar lite eller vad säger ni? Försöker gå en mil eller strax över (eller cykla)

Blir ni något klokare av vårdguiden eller kan tipsa om andra länkar?

http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Motion-och-rorelse/Powerwalk---promenad-med-kraft/
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2013/07/19 : 21:07:04
quote:
Hur går det för er?

Mest skit om jag får säga det.

Började veckan med att för en smäll på hälsenans fäste som gjorde att det svullnade och gjorde ont när jag testade att få på cykelskorna. Vilket resulterade att det blev att ta det lugnt istället men på måndag skall jag igång igen och försöka ta igen det jag inte hann med denna vecka.

Jag fick nästan hälsenan avsliten för sju-åtta år sedan, det gör att man är väldigt försiktig när man råkar ut för något som kan ställa till det.

Min motion består mest av att cykla i skog och landsväg men mest skog då jag finner det mer rogivande trots att man far på så mycket man kan. Minst 2 rundor helst tre om tid finns allt mellan 3-7 mil kan det bli.

Jag har slutat med att använda mig av träningsschema utan kör mer på hur kroppen mår när jag ger mig ut vissa dagar kan man köra så hårt att man mår illa andra dagar är det så att man knappt kommer runt. Men det fungerar för mig och flera av mina kompisar har börjat anamma mitt sätt att träna.

Anders
AlfaGTV Posted - 2013/07/19 : 18:39:06
Jag har semester och rullar runt med husbilen! Det betyder vanligen två löppass om dagen. Möjligen ett om vi flyttat oss. I snitt kanske 15km per dag oavsett antal pass. Det går bra, men är lite varmt här i Ystad... ;)
Jag är nöjd med mitt steg, även om jag tappar det när jag blir för trött...
Vh Micke
Beat Posted - 2013/07/16 : 15:30:13
Før alla oss som har svårt att komma igång med de længre løppassen så rekoomenderas bl a - hehehe - Lasse Holm : http://www.svd.se/sport/spring/musiken-som-ger-snabbare-lopning_8350114.svd

Jag ær inte sæker på att de låtarna motiverar alla...
sladdbarn Posted - 2013/07/16 : 11:45:16
quote:
sladdbarn: får du ont om du springer riktigt fort, 90% av max, på en gräsmatta? Anledningen att jag frågar är att jag kunde springa fort men inte långsamt vilket fick mig att fundera på skillnader i löpstil.

Det har jag inte provat men kommer att prova så fort benhinnorna
har läkt ihop
HerrD Posted - 2013/07/16 : 11:28:33
sladdbarn: får du ont om du springer riktigt fort, 90% av max, på en gräsmatta? Anledningen att jag frågar är att jag kunde springa fort men inte långsamt vilket fick mig att fundera på skillnader i löpstil.

Passerati: man är förvånansvärt omedveten om sin löpstil innan man börjar tänka efter! Nu är jag nästan besatt och tycker det är väldigt spännande att studera alla olika stilar jag ser. Det känns konstigt i början att sätta ner foten rakt under kroppen, nästan som att sätta ner den bakom. Lägger man sedan till en lätt lutning av hela kroppen från foten och uppåt och driver steget med knälyftet så går det så lätt att springa att det känns som man fuskar
sladdbarn Posted - 2013/07/16 : 11:11:05
Jag vill springa men får ont i benhinnorna, har provat det mesta
för att undvika de men so far... no luck
HerrD Posted - 2013/07/16 : 09:05:13
Bra start:
http://www.youtube.com/watch?v=JucHwHW3LQ8

mera info:
http://www.youtube.com/watch?v=b3Nt4WgQed8

extra intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=tJWPwVF30yo

När all teknik sitter kan det se ut så här:
http://www.youtube.com/watch?v=mTMgIViinuQ

Det finns hur mycket som helst. Jag kör någon egen blandning av pose och annat. Mera mittfot än framfot för att minska belastningen på vaden. Testade barfotaskor men fick bristning i vaden så ren barfotalöpning är inte för mig. Kör fulldämpat numera. Det svåraste med löpteknik är att analysera hur man springer, det tar ett tag att förstå. Annars kan man be någon filma. Fördelen med att själv känna efter är att man kontinuerligt behöver göra det nästan i varje steg till att börja med. Jag kan ännu inte ha musik, då faller jag tillbaka till gammal teknik.

Här finns en diger källa till info:
http://www.ludd.ltu.se/~torger/running/springa.html

Hugg in!
AlfaGTV Posted - 2013/07/15 : 22:49:59
Japp, har också hört gott om 30minutersvarianten 30-30-30:
Värm upp med rask promenad i minst 10 minuter, övergå till jogging i 30sek, gå i 30sek och växla så under max 30 minuter i 30 dagar! Sedan får du minska andelen gång med 10 sek per vecka. När du joggar i 30 minuter utan negativa konsekvenser får du öka distansen med max 10% per vecka.

Eller så gör man som fixarstig, det är också kroppsbygge!

Själv har jag precis sprungit Victorialoppet i Borgholm, 9km på 36:13... Nesligt nära den 'viktiga' gränsen 4min per km... Men jag skyller på trängseln i början...
Vh Micke
EngelholmAudio Posted - 2013/07/15 : 16:29:39
Jag har hört många som "kommit igång" på ett bra sätt med 30 minuters pass. Många (alla?) app'ar har coaching vilket gör det hela till en barnlek.
5 minuter gång (uppvärmning)
3 minuter jogg
5 minuter gång
3 minuter jogg
5 minuter gång
3 minuter jogg
5 minuter gång

För varje eller varannan vecka minskar man gången med 1 minut och ökar joggen med 1 minut.
Minska dock inte uppvärmningsgången.

fixarstig Posted - 2013/07/15 : 16:26:25
Mina hälar landar med mjuka dunsar av korslagda ben, efter en hård arbetsdag, och lyssnar förtjust till pyset av en öppnad ölburk som förespråkar vila och ro
AlfaGTV Posted - 2013/07/15 : 10:02:49
Instämmer m HerrD: Löpning är en tekniksport! Det sliter inte på kroppen om man utför den rätt!
Att "prova" springa en mil varannan månad är INTE ett sätt att komma igång med löpning, det kräver massor av tålamod och teknikträning. Och jag vill påstå att nästan alla kan lära sig springa.
Även jag har förändrat mitt löpsteg till att att minska hälens inblandning, och det fungerar utmärkt, jag är snabbare än någonsin, trots att åldern börjar bli en faktori ekvationen.

Jag har mycket svårt att se hur man skulle kunna promenera fortare än 6-7km/h om du inte övergår till jogging? 10-12km/h är god löparfart för mängdträning, det motsvarar alltså 5min/km ned till 6min/km, rätt normal motionärsfart.

För övrigt är det min absoluta favoritsysselsättning! Finns inget mera avslappnande eller trivsammare än attklämmaettdussin kilometrar för att koppla bort jobb och rensa skallen/lösa problem!

Vh Micke
(som tränar med en fart på mellan 3:50/km till ca 4:45/km, ca 40-60km/vecka)
HerrD Posted - 2013/07/14 : 21:42:28
Anekdotvarning: För mer än 15 år sedan slutade jag att springa pga att jag hade ont i benhinnorna. Nu när kunskapsläget är ett annat och löpteknik finns tillgängligt för alla som vill via nätet visar sig att jag haft en felaktig löpteknik med hällandning i alla år när jag var aktiv. Började löpa i höstas igen efter att inte ha tränat kondition under kanske 15-17 år. Kunde springa 3 km i början, sen fick jag stanna. Funderade på löpteknik i varje steg och skolade sakta om min gamla teknik. Nu ikväll har jag kommit hem efter en behaglig löptur på 20 km utan att få ont det minsta. Tänk vad löpteknik kan göra. Förr hade jag alltid ont när jag sprang, trodde det var normalt. Kunde aldrig drömma om att komma upp i mina gamla träningsdistanser så fort. Löpning var dock bara ett träningskomplement förr, hade jag tränat det seriöst kanske det funnits någon som kunde löpteknik och kunnat rädda mig från dålig teknik tidigare. Sensmoralen är väl att inte ignorera löpteknik samt att informationsrevolutionen med internet är fantastisk!
Edit: felstavning.
edison Posted - 2013/07/14 : 21:07:23
Runkeeper har funkat bra för mig utom vid ett motionslopp (Grabbhalvan 2013) då den visade 6 dryga km löpta (ist för korrekta 5 km) när jag var i mål.
Då jag kollade "spåret" hade jag enligt appen sprungit i sicksack genom halva stan, typ upp på taken och/eller in i varje port längs gatorna ;-)

Annars har den spårat korrekt...men 100% säker är den välan inte.
tomano58 Posted - 2013/07/14 : 10:56:02
Alla appar och deras resultat bygger ju på att rundan blir korrekt trackad av gps'en. Har man dålig kontakt med satelliterna så blir det lätt fel. Tycker man att tiden är för bra så kolla kartvyn och se hur den spårat.
HerrD Posted - 2013/07/14 : 10:14:30
Man får vara lite aktsam på resultatet från Runkeeper. Den hävdade att jag hade kilometertider på 3.02 vilket skulle göra mig till elitlöpare, vilket inte är sant hur mycket jag än önskar att jag hade dom tiderna i kroppen. Riktiga tider, om jag har eld i baken, ligger närmare en minut längre per kilometer. Jag kör numera med en pulsklocka: Suunto Ambit2 HR med pulsband - en solklar rekommendation för alla som vill ha mera ut av sin träning! (Testade först en Garmin Fenix, lämnade tillbaka den pga fuktproblem. Känns även som den klockan ligger 10 år efter i utveckling.)
Pac Posted - 2013/07/14 : 07:13:08
Mytracks-appen funkar också bra om man vill kolla hur fort det gått, hur högt man vart, ... . Den integrerar mot google maps så det blir ganska snyggt.
EngelholmAudio Posted - 2013/07/13 : 18:50:10
5km/h är gång och 10km/h är jogga/springa. Att orka springa 10 km på 1 h är sen nått helt tredje.

Jag håller 12-13,5 km/h när jag springer och det anses vara rätt bra fart i 5-8 km.

Med en smartphone och endomo eller runkeeper kan du få koll och tävla mot dig själv.

Jag är inte övertygad om att joggning sliter så farligt. Man måste dock vänja koppen. Som med allt annat.
secanbj Posted - 2013/07/13 : 17:13:08
Jag började promenera i jan detta år och gick då i mitt tycke i ganska så rask takt, då klockade jag in på ca 6 km/h. Efter lite övertalan så anammande jag pensionärstricket och började gå med stavar :-) och efter lite övning så klarade jag 7.5 km/h plus att man hade betydligt högra puls. På engelska så kallas det "nordic walking" vilket låter lite hippare än stavgång om man nu inte vill erkänna att man går med stavar. Efter ett halvår så provade jag att gå utan stavar och plötsligt är det svårt att komma upp i puls, och hastigheten sjönk till 7 km/h. Jag kunde helt enkelt inte gå fortare utan stavar utan att börja jogga. Så bit ihop och ta grannes gliringar och kör med stavar = högre fart och bättre träning för hela kroppen.

/Anders
pix Posted - 2013/07/13 : 16:02:55
Jag har hört att man skall öka takten tills man slutar prata
Det är en god indikator på att pulsen börjat stiga
/Pix
tomano58 Posted - 2013/07/13 : 13:44:04
2 mil på två timmar, 10 km/h i gångtakt... Knappast troligt om man inte är tävlande i gång. Tror inte på att hon fixar det. och dessutom med viktväst och kuperad terräng... Iofs ligger VR för kvinnor på 1:25 över 2 mil men här talar vi om en gångstil som är så nära löpning det går att komma.

Mellan 6-8 km/h, beroende på benlängd, räknar jag som rask takt.
Ryssen Posted - 2013/07/13 : 13:31:32
klarar kanske 3-4km i rask takt..
sladdbarn Posted - 2013/07/13 : 11:22:42
Att gå i 7-8 km/h är det nog inte många som gör, jag skulle tro att 6 km/h är rask takt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000