HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Erfarenheter av Robotgräsklippare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Lech Posted - 2013/07/27 : 13:23:09
Ja som rubriken förtäljer.
Vad finns det för erfarenheter av Robotgräsklippare på/av forumdeltagare ? Det finns en uppsjö varianter att välja mellan.

Själv köpte jag en GARDENA förra veckan ,men på många tillbehör stod det HUSQVARNA på så jag antar att det i grunden är en sådan. Dock med annorlunda förklädnad. De finns upp till 1600 m2 men 700 m2 räckte här för mig.Den verkar göra vad som utlovades i reklamen , vi få se hur länge. Den gamla sen 1998 (självgående dock) gick på Blocket inom en timma. Priset var antagligen för lågt satt , men jag slapp köra den till tippen. Nästa steg vore en Robotsnöslunga men då är jag nog död innan det blir verklighet.

Så åter till Topic ,Vad har ni för erfarenheter?

MVH
Lech
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Lech Posted - 2013/07/30 : 21:08:17
Nu har jag inte en susning om rakbladsknivar eller annat är bättre/bäst. Det var ingen "issue" vid köpet/valet. Dom byts i varje fall på 5 minuter med en skruvmejsel som enda verktyg. Kostar en spottstyver inklusive nya skruv.

Så jag kan inte jämföra de olika systemen. Det blir liksom rörförstärkare v.s. transistor dito. Men där har jag en bestämd åsikt rätt eller fel.

MVH
Lech
everwake Posted - 2013/07/30 : 19:23:37
har en "wiper" robot, kallas även ambrogio eller stiga, tillverkas i italien, har ca 1600kvm gräs med fruktträd och tomten helt omgiven av skog, klippare med riktigt kniv uppskattas i stället för husqvarnas rakblad.

hara bara kört den i ett år, men den fungerar som förväntat, hörs knappt under normala omständigheter och håller gräsmattan fin och välgödslad.
Lech Posted - 2013/07/30 : 13:39:33
Det finns ju lösningar för det med, men det blir inte prisvärt
Är man ung och frisk är det ju kul att tuffa runt på en åkgräsklippare dessutom.

Efter en veckas erfarenhet med roboten är att programmeringen är allt annat än logisk ( vad jag lärt mig åtminstonde )

Timerns tider man ställer in är inte körtider utan vilotider,all annan tid tuffar den på. ( står dock i manualen om man läser den ) sen de dagar man bockar för är inte heller kördagar utan tvärt om .

Om man ändrar inställningarna under ett förinställt program så har den redan "köpt" det och ändrar inte förrän nästa gång. ( står inte i manualen )
Men nu är gräsmattan lika fin som greenen på golfbanan här hemma.

Det blir nog ytterligare erfarenheter med tiden.

MVH
Lech
HLindgren Posted - 2013/07/30 : 09:47:22
Hade gärna haft robot, men har 3000m2 uppdelat på 3 gräsmattor. Så det blir till köra åk klippare ett tag till.
PG Jeppsson Posted - 2013/07/29 : 19:47:07
Nu är jag part i målet, säljer Stiga och Viking.

Vad det gäller stulna robotar, Stiga: som återförsäljare så har vi ingen möjlighet att återställa koden på en stulen robot, när den lyfts utanför slingan så har du tre möjligheter att slå pinkoden, lyckas du inte då måste moderkortet skickas till tillverkaren och då tar det tid att få tillbaka den.

Knivar, Huskvarna kör med "rakblad" vilka är känsliga för klippning av kottar, grenar och andra hårda saker som kan förekomma på en gräsmatta, men klipper väldigt snyggt.

Stiga och Viking har en fast kniv som klarar hårda föremål bättre och kan slipas.

Eftersom en robot klipper ofta så är det kanske bara en eller två millimeter som klipps av och då försvinner klippet snabbt.

Ett annat argument som jag har hört är att mullvadar inte gillar signalen från slingan, så de håller sig utanför .

PG
byZan Posted - 2013/07/29 : 08:13:52
quote:
På denna jag köpt finns larm och en PIN code.
Men busarna stjäl ju allt ändå.

Tänk att man aldrig kan få ha något i fred, sorgligt

Trots larm så tar man den ändå och buset vet hur man gör för att återställa pinkod för att sedan kunna använda den på annat ställe?
Roboten är inte så säker som man vill göra gällande i reklamen alltså?
Fast det visste man kanske, tänker på allt annat som stjäls och kommer ut på marknaden igen, ibland som enbart reservdelar kanske.

Jaja, jag får chansa att buset inte hittar just min robot! Känns sådär kan jag säga, funderar vidare på om jag ska bli med robot?

/byZan
Lech Posted - 2013/07/28 : 19:35:32
På denna jag köpt finns larm och en PIN code.
Men busarna stjäl ju allt ändå.

MVH
Lech
byZan Posted - 2013/07/28 : 15:45:26
quote:
Läste någonstans att det stjäls många robotgräsklippare. Har ni vidtagit några säkerhetsåtgärder?

Bra fråga! Har läst att de inte ska gå att starta om man har?????? GPS, kod eller vad det nu var? Finns det isf säkerhetstänk/larm/..... på alla robotar?
Vox Posted - 2013/07/28 : 15:16:40
Läste någonstans att det stjäls många robotgräsklippare. Har ni vidtagit några säkerhetsåtgärder?
byZan Posted - 2013/07/28 : 11:19:16
En kompis har Husqvarnas största modell tror jag? Han har en stor gräsmatta iaf. Den har fungerat klanderfritt i många år sånär som på många knivbyten säger han. Men hans gräsmatta är otroligt fin och fri från mossa, så han tar kostnaden för knivbyten och detta för att själv slippa springa runt på sin fritid och klippa.

Jag är själv i valet och kvalet om att skaffa mig en (ca 700kvm), men jag är lite tveksam p g a att det blåser ner kvistar och kottar som kan ställa till problem för robotens framfart och knivåtgång? Är man på plats så kan man ju hålla gräsmattan fri från sådant, men när man inte är närvarande då?

Jag följer tråden med spänning....

/byZan
secanbj Posted - 2013/07/27 : 20:41:43
det är det bästa sedan skivat bröd!! Har haft en i ca 6 år, en Husqvarna 230 ACX. Har en relativt stor gräsmatta, ca 1500 m, med både smala passager och slänter. Ingenting som stoppar den från att göra ett kalasjobb. Har bara lagt slinga runt gräsmattegränser, inte brytt mig om träd, det klara krocksensorn av att hantera. Hade stora problem med mossa innan "Roger"( Som han heter ), nu har vi ingen mossa alls.

/Anders
Lech Posted - 2013/07/27 : 20:27:56
Det ska bli, men hittills funkar den enligt reklamen, vi har dock en ganska enkel gräsmatta som i stort sett är helt plan

Men visst blir det fint,mycket bättre än vad jag själv kunnat prestera.
Nu ska den programmeras för natt aktiviter!00.10-07.10.

Vi får se om det räcker .

MVH
Lech
Joda Posted - 2013/07/27 : 19:28:34
Grannen jobbar på Husqvarna så han har haft en länge. Har fungerar helt ok på det stora hela.
Den kan fastna om den inte klarar av att backa tillbaka när den kommer för nära slingan. Tex om det är en kant ut mot gatan som framhjulen åker över innan den hinner stanna.
Är det för brant så att den stegrar kan den stanna utav det.
Backar den tillbaka från ett hinder i tex en backe kan man lätt få nötspår där.

Vår andra granne skaffade en kort efter. Mellan det båda grannarna har en mängd buggar fixats, en rolig var när den inte kunde få till landningen in mot laddstationen, den åkte fram, testade lite, och sen åkte iväg för att börja om. Detta kunde hålla på i ett par timmar. Är fixat nu.
Den har badat några gånger också tills dom utökade slingan runt dammen. Ibland lyckades den inte backa tillbaka innan och gled ner.

Åska är en annan sak att tänka på. Slingan är en gigantisk antenn och har smällt sönder laddaren för grannen. Den var dock urkopplad så resten av huset blev inte skadat den vägen. Dock via telefonledningen.
Så separat åskskydd kan vara en bra investering, kanske med separat jordspett.

Om jag minns rätt så sa grannen att Gardena var samma sak som Husqvarna fast billigare.

Gräsmattan blir väldigt fin med en sådan klippare.
Tomten är tyvärr för kuperad för att det ska fungera här, om man inte vill dra flera mil tråd.
Johan4130 Posted - 2013/07/27 : 19:08:46
Inga men det vore ju fantastiskt om du hade lust att uppdatera lite då och då med egna erfarenheter. Jag är skeptisk själv till sådana där nymodigheter. ;)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000