HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa ny bil

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
svejk Posted - 2013/08/19 : 21:27:50
Skall under hösten köpa en helt ny bil i Golf klassen.
Den skall anpassas eftersom jag är invalid
Den skall vara i min ägo i minst 9 år
Skall ha automatlåda
Kör ca 1500 mil om året
Bensin eller Diesel?

Det lutar mycket åt en WV Golf men Kia Ceed är en annan kandidat.
Finns mycket annat i klassen som kanske skulle passa, kom gärna med förslag och erfarenheter.

7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Rolf-san Posted - 2013/08/22 : 19:43:41
quote:

Vill ha en så enkel bil som möjligt

Toyota Corolla är det som gäller i så fall. Eller Auris o du vill ha nyare modell.

Körde i 30000 mil(kombi)utan något som helst problem. Bara service.

Har dessutom kört Toyota sedan 1987 runt 100 000 mil utan ett enda problem.
Bara ett stopp på grund av soppatorsk i garagenedfarten.
svejk Posted - 2013/08/22 : 18:33:46
Tack för synpunkter, lite klokare kanske. Toyta får jag åka och kolla på. Bensin är kanske vettigt, har fått det rådet från annat håll oxå. Har en Passat som jag vart nöjd med en 96a som gått nästan felfritt. Håller med om att Golf är dyr gentemot andra i samma klass, men dom kronorna blir inte så mycket utslaget på 10 år. Får kolla lite om DSG lådan, eftersom automalådan räknas som anpassning så får jag den reparerad utan kostnad, gäller alla anpassningar. Okej gratis men trassel är alltid trassel.

Vill haen så enkel bil som möjligt där känns Golf riktig. Backameror och annat liknande juckel klarar jag mig utan. Syrran köpte en ny Honda Civic den är för mycket flipperspel för mig. Volvos mindre modeller är liksom Golf lite överprisade tycker jag.
Bardis Posted - 2013/08/20 : 12:44:03
Lite OT:
En kille på gatan har en handikappanpassad Corvette C5.
Den har man gått några varv runt och bara kollat.
Johan4130 Posted - 2013/08/20 : 11:59:15
Många bra synpunkter redan.
Antar att det är ett företag som anpassar bilen? Vad säger det? Dom borde ha koll på vilka bilar som funkar bäst ur den synvinkeln.
I övrigt så säger jag bensin eftersom du kör så lite varje år. Jag tycker att du ska skippa Kia Ceed. Morsan har en sådan av nyare modell och den andas inte kvalitét direkt. En del småfel. Lysen med glapp, stereon glappar, hård (billig) plast i diverse paneler och lysen vilka indikerar sprickbildning och gnissel i gupp. Halvtaskig körkänsla i allmänhet.
Volkswagen har sin DSG-låda som haft en hel del problem. VW känns också som att man betalar för mer än vad man får.

Farsan köpte nyligen sig en Toyota Auris. Det är en golfklass med rätt bra kvalitétskänsla. Fullkittad med nyckellöst system, backkamera och annat som jag misstänker kan vara bra om man har speciella behov och den kostade ca 250000:- ny. Begagnad-ta bort 100kkr.
ztenlund Posted - 2013/08/20 : 11:32:33
Det är rätt meningslöst med lånebil om man har behov av en anpassad bil, om man nu inte ska ta med sig en "privatchaufför" förstås.

En modern diesel svartryker inte om den inte är trasig. Den har inte hög skatt om den är snål, men jag håller med om att motorgången ofta är sämre. Dock luktar även moderna dieslar lite suspekt, främst när de är kalla eller om man gasar på rejält. Servicekostnaden varierar rätt mycket och jag skulle inte vara kategorisk på den punkten. Variationen mellan olika märken är stor, liksom mellan olika modeller ibland. Det är snarare det man ska kolla upp, snarare än att bara stirra på bränslet.

Sedan är det inte säkert att en diesel lönar sig ändå, men det beror också på bilmodellen och vad de olika varianterna har för nypris. Värdeminskningen är trots allt en rejäl del av kostnaden för att ha en hyfsat ny bil. En joker är helt klart bränslepriset. Det finns en risk att dieselpriset skenar om bensinpriset när konjunkturen är bättre. Då minskar fördelen som dieseln har på bränslekostnaden. Idag är dieseln bara ytterst lite billigare så det är främst lägre förbrukning som man kan räkna hem dieselbilen på.

När det gäller VW bör man nog vara uppmärksam på att det har varit en del strul med vissa DSG-lådor, vilket väl är det alternativ som står till buds i Golf om man inte ska spaka själv.

Att bilmärken är personligt håller jag med om. Det går förstås att ha åsikter om vad som framstår som vettigt ekonomiskt och gissa sig till vad som kan tänkas vara hållbart, men vad som passar något i övrigt är en annan femma. Bryr man sig inte så är det kanske en japan man ska ha dock. De brukar vara en bra häst att satsa på ur ett hållbarhetsperspektiv, möjligen oaktat rost i en del fall.
sopwith Posted - 2013/08/20 : 08:40:15
Fundera på var och hur du vill serva eller laga bilen om det skulle behövas, vissa bilmärken har lagt sina verkstäder på hopplösa ställen, vissa bilmärken har även få serviceställen om man nu måste serva bilen på märkesverstad..., kolla om verkstaden erbjuder hyr/fri lånebil och om det är moderna bilar som lånas ut eller om dom bara har gamla risiga högar som lånebil.
Bilmärken är väldigt personligt, köp en bil som tilltalar dig, både på in och utsida.
Personligen avskyr jag diesel, pga lukten, svartrök och skatt/servicekostnader samt den karaktär det ger på motorgången, kör du bara 1500 mil så ta dig en funderare genom att provköra båda bränslena.
pix Posted - 2013/08/20 : 07:29:55
Hej Svejk
Det är sällan man hör någon som är missnöjd med Toyota
Föräldrarna har kört en Avensis 1,8 bensin i snart 10år och bilen har nog aldrig haft ett fel
Mvh
/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000