HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Costa Concordia

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Bernt Jansson Posted - 2013/09/16 : 23:29:21
http://www.vgtv.no/#!/video/70349/direkte-costa-concordia-heves
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2013/10/01 : 19:02:43
Har seglat styrman sen 1973 och sett en hel del tokskallar som ska föreställa navigatörer. Det är ett under att det inte sker fler sjöolyckor med svåra utgångar Det finns navigationssystem som kan varna för olika faror men då måste man också kunna hantera utrustningen
Mathias på Öckerö Posted - 2013/09/27 : 22:32:49
Jag håller med Goldfinger vad det gäller att kontrollera farorna. Vad gäller sms:a och annat när man kör kan ju vara så att man blir lite rastlös när man sitter och segar på en 70-väg som borde vara 110. Nu skall allting vara så himla säkert att man blir galen.

Det finns många säkerhetsivrare men en väldigt initsierad säkerhetsansvarig på ett energiverk jag jobbade på menade att om man tar bort det personliga ansvaret över sin och andras säkerhet kommer folk att bli slarviga och dumma. Bättre då att vara medveten om farorna och sedan lära sig hantera dem.

Själv är jag en mycket dålig bilförare om det går för långsamt i trafiken. Förutom kaffedrickande och att pyssla med annat så kan jag nästan slumra till. I värsta fall blir jag utled, förbannad och gör mindre säkra omkörningar.

Man kan om man vill vara 100% säker låta bli att göra någonting överhuvudtaget.
Någon av de största riskerna man tar är att skaffa barn. De kan dö eller växa upp och inte älska dig. Men ändå gör vi det. De barn som inte lär sig kontrollera faror kommer med största sannolikhet att skada sig.

När jag var 4 fick jag vara med min pappa på hans jobb ombord på lite båtar i sjöentreprenadsvängen. Han älskade mig men lät mig ändå vara med bland faror som till exempel att jag kunde ramla överbord. Han använde sig istället av en åtgärd som reducerar skadan av farorna. I detta fallet en flytväst. Självklart föll jag överbord. Men nu fytio år senare har jag ännu inte fallit övebord nån mer gång. (Kommer väl göra det på måndag bara för därför...)

Ursäkta off-topic Bernt. Om nå'n vill diskutera detta vidare kan vi kanske stara en ny tråd.
Goldfinger Posted - 2013/09/26 : 18:56:08
Intressant länk, tackar!

Bärgningsarbetet kostar 5ggr värdet vid skrotning, men hon måste ju upp, så är det.
Bernt Jansson Posted - 2013/09/26 : 14:40:02
http://www.today.com/video/today/49445296#49445296
Lovan Posted - 2013/09/26 : 12:08:37
Google provkör redan nu automatiska bilar i USA. 500 000 km eller nåt sånt har de gått utan en olycka hittills(förutom när de kopplade ur automatiken och en människa körde).
Goldfinger Posted - 2013/09/26 : 09:33:53
Ja jäklar, det lär finnas bra med mos i bog/bordspropellrarna för att sno en sån där runt sin egen axel.
Imperial Posted - 2013/09/25 : 19:12:20
Costa C har varit i Sthlm's hamn flera gånger på somrarna.
Dom höll på att ställa till det ordentligt när dom kom på den briljanta ideen att vända mitt för slussen bland bojjar, skärgårds båtar å fritids båtar.

Min granne såg hela giren å trodde inte sina ögon.


/
Circlomanen Posted - 2013/09/25 : 11:06:59
http://www.boatdesign.net/forums/stability/costa-concordia-80-deg-list-really-scary-41331.html

Intressant tråd från annat forum.

J
Bernt Jansson Posted - 2013/09/24 : 22:09:51
Här är en del webbkameror där man kan kolla på bärgningsarbetet
http://www.giglionews.it/2010022440924/webcam/isola-del-giglio/webcam-traghetto-isola-del-giglio-porto-santo-stefano.html
Goldfinger Posted - 2013/09/24 : 21:36:05
quote:
Mitt "antispin/antisladd"-system (DSC=gyro som styr broms/gas) kan kopplas in/ur under körning, och jag kan säga att bilen är inte direkt lättkörd en isig vinterväg utan detta system.
Jag får visserligen en hel skopa stimuli när jag ballaserar bilen över mittsträngen av modd, men inte är det säkrare.
Betyder det att jag är en dålig bilförare för att jag har detta system inkopplat?


Vi kanske har lite olika bakgrunder när det gäller sånt där, jag själv är uppvuxen på såna vägar i norrland och det var mer eller mindre vardag att kontrollera bilen efter såna omständigheter, det var -70 och -80 tals bilar då, bakhjulsdrivet.
Det som är farligt med sådan förarassistans som du beskriver är att en del tror att bilen sköter allting, de kör fortare och det går till en viss gräns, sen går man av vägen rejält istället, ofta är detta de mindre rutinerade förarna som litar på tekniken 100% och inte förstår att någonstans behövs föraren också.
Många skulle nog må bra av att bli fostrade på hal väg med en bil helt utan hjälpmedel för att få ett hum
om hur bilen påverkas i verkligheten, jag tvivlar att de skulle åka fram som de gör med sina suvar och crosscountrys i snömodden sen.

pix Posted - 2013/09/24 : 20:16:47
"Det är just såna resonemang som skrämmer, det visar att man långt ifrån ser problematiken i sin helhet"

Jag håller med om att dagens teknik inte kan ersätta en duktig bil-förare. Men hur många sådana förare möter du dagligen i trafiken?
Av 10 möten sitter ofta 5 av dem och smsar eller håller på med annat när de kör!
Gemeneman är inte uppmärksam på sin körning när de sitter bakom ratten

Jag har ABS, Antispinn, Adaptiva lysen, Adaptiv farthållare
Allt detta är ny teknik som gör mig till en säkrare och bättre bilförare. Hade jag haft möjligheten att köpa Volvos nya bromssystem så skulle jag absolut ej tacka nej.
Med stor säkerhet är denna typ av system lika självklart om några år, som servostyrning är i dag.

Mitt "antispin/antisladd"-system (DSC=gyro som styr broms/gas) kan kopplas in/ur under körning, och jag kan säga att bilen är inte direkt lättkörd en isig vinterväg utan detta system.
Jag får visserligen en hel skopa stimuli när jag ballaserar bilen över mittsträngen av modd, men inte är det säkrare.
Betyder det att jag är en dålig bilförare för att jag har detta system inkopplat?

En helt självgående bil är kanske (i dag) en utopi, men jag hoppas verkligen att tekniken fortsätter att utvecklas på ett sätt som avlastar föraren, minskar risker och som förhindrar att den mänskliga faktorn orsakar olyckor

För att styra tillbaka diskussionen till Costa Concordia
Jag tror inte kaptenen saknade stimuli när han bestämde sig för att titta närmare på sommarstugorna på udden..
Denna typ av olyckor kan undvikas med teknikens hjälp om vi utgår från att människor gör fel, och behöver teknik som förhindrar detta
Goldfinger Posted - 2013/09/24 : 18:45:59
quote:
Vi jobbar med autonoma (förarlösa) fordon på jobbet, och problemet är inte tekniken (den är ganska enkel). Problemet är snarare att mentalt våga lita på tekniken.


Det är just såna resonemang som skrämmer, det visar att man långt ifrån ser problematiken i sin helhet.

Jag har kört väldigt mycket tung trafik yrkesmässigt, med innovationer som tex antispinn, problemet är som vanligt att det är bra ibland men systemen har alla det bekymret att de sätter in samma åtgärd hur än omständigheten ser ut, som en universallösning som hjälper till ibland men som oftast gör det sämre än en manuell åtgärd.
Det enda riktigt vettiga hitills är ABS som jag ser det.
Goldfinger Posted - 2013/09/24 : 18:23:55
quote:
Nu håller ju Volvo på med ett automatiskt bromssystem på sina bilar.
Varför inte låta tekniken styra bilarna också, så slipper vi massor av olyckor.
Visst finns det databuggar och dyl. Men det finns otroligt mycket olämpliga förare där ute i trafiken också.
Under 2012 rapporterades 27200 rattonyckterheter i Sverige, betänk då hur många som ej haffades..
Det skulle tillåta många data-buggar innan den tekniska säkerheten ens var i närheten av hur farlig den mänskliga säkerheten är



Ett system som ger samma överblick i trafiken som en rutinerad förare har blir oerhört komplext.
Finns inget system som kan vara så förutseende som en förare av kött och blod.
Bättre att utbilda folk i säker motorvägskörning för där brister det ordentligt.
För varje ansvar man berövar människan degraderar man densammes kreativitet och stimuli, i en förlängning när allt sköts åt oss kanske tvångslobotomering blir obligatorisk, då är vi kvitt våldsbrott också, hurra för mänskligheten!
pix Posted - 2013/09/24 : 16:49:27
Det är intressant det där med säkerhet
Skall vi låta tekniken ta över säkerheten, eller vågar vi låta den göra så?

Jag är övertygad att mänskliga faktorn ställer till med fler misstag än vad tekniken gör.

Costa Concordia skulle aldrig tillåtits lämna rutten, det borde finns spärrar för sådant (skydd mot ignoranta kaptener (SIK) heter det visst)

Nu håller ju Volvo på med ett automatiskt bromssystem på sina bilar.
Varför inte låta tekniken styra bilarna också, så slipper vi massor av olyckor.
Visst finns det databuggar och dyl. Men det finns otroligt mycket olämpliga förare där ute i trafiken också.
Under 2012 rapporterades 27200 rattonyckterheter i Sverige, betänk då hur många som ej haffades..
Det skulle tillåta många data-buggar innan den tekniska säkerheten ens var i närheten av hur farlig den mänskliga säkerheten är

Tänk vad skönt det vore med autonoma bilar
Bara att ringa efter sin förarlösa bil när festen börjar klinga av
Hoppa in, och trycka på "hitta hem-knappen" och bilen sköter resten

Vi åkte till månen 69..
Hur svårt kan det vara?
Vi jobbar med autonoma (förarlösa) fordon på jobbet, och problemet är inte tekniken (den är ganska enkel). Problemet är snarare att mentalt våga lita på tekniken.
Konstigt nog sätter vi upp betydligt högre krav på den tekniska säkerheten än på den mänskliga.

Imperial Posted - 2013/09/24 : 12:23:00
Estonia blev sänkt!!!!!
Av vem å varför får vi nog inte veta.
Bogvisiret satt troligtvis fast hela vägen ner till botten.
Rampen som man kör ombord bilar på var aldrig öppen så vattnet
tog en annan väg in.
Haveriraporten i detta fallet e en katastrof bara den!

Det mest skrämmande är att Kalle Bildt kunde uttala sig om bogvisiret innan dykare ens hade hittat Estonia.
Dessutom så gick hela sjunknings föloppet aldeles för fort.
Hon sjönk på bara 45min.
Skrovet innehöll ca 18000m3 luft som hon skulle ha kunnat flyta på upp och ner i flera dygn innan hon gått till botten.

http://whitetv.se/ms-estonia-saenktes.html

/
Bernt Jansson Posted - 2013/09/24 : 11:11:35
Precis, man åsidosätter säkerheten på olika sätt. I Costa Concordias fall är det ju extra tydligt när kaptenen lämnar den vanliga rutten för att stila. (Ja, det sägs att det var så - upp till domstol att avgöra)
Goldfinger Posted - 2013/09/24 : 09:26:12
quote:
OT,
Jag läste boken om Estonias förlisning, och insåg att jag 10år före olyckan hängt i baren på just denna båt, fast då under Viking-lines flagg.
Jag tror jakten på låga priser gör att till slut så måste säkerheten börja tummas på.


I det fallet drevs fartyget alldeles för hårt i motsjö som föranledde materialutmattning i bogluckans infästning, det var väl vad utredningen sa iaf.
Wing Zero Posted - 2013/09/21 : 16:13:23
Hahahahaha. Klockrent Bernt.
Wing Zero Posted - 2013/09/21 : 16:12:45
Hahahahaha. Klockrent Bernt.
Bernt Jansson Posted - 2013/09/21 : 15:40:22
En sammanfattning:

http://s309.photobucket.com/user/otlguru/media/video_zps2d3d98a6.mp4.html

Imperial Posted - 2013/09/19 : 21:01:00
Estonia hette Viking Sally tidigare.
pix Posted - 2013/09/19 : 10:55:47
OT,
Jag läste boken om Estonias förlisning, och insåg att jag 10år före olyckan hängt i baren på just denna båt, fast då under Viking-lines flagg.
Jag tror jakten på låga priser gör att till slut så måste säkerheten börja tummas på.
Hur lyckas t.ex Ryan air sälja flygstolar till London för 195Kr?
/Pix
Pac Posted - 2013/09/18 : 21:28:15
Bärgningen är ingenjörskonst på hög nivå.
Bernt Jansson Posted - 2013/09/17 : 11:08:10
Framför allt skall man väl följa den säkra rutten så som kryssningen planerats.

Hur som helst så är det bärgningen jag tycker var fascinerande.
Circlomanen Posted - 2013/09/17 : 10:31:20
Efter att ha läst på en del om konstruktionen och stabilitetsberäkningar på cruising-monster så vill jag aldrig sätta min fot i ett sådant åbäke.
Skulle de ta säkerhet på minsta lilla mikroskopiska allvar skulle dessa skepp skrotas omedelbart. Hade det varit det tyska slagskeppet Tirpitz som gått på på samma sätt så hade det knappt hänt något. Jovist hade dom kanske fått stänga ett vattentätt skott, med det hade knappt påverkat hastigheten eller stridsdugligheten märkbart.
När det handlar om profit så är människoliv inte mycket värt.
När det handlar om att mörda för profitens skull (krig) så får det kosta hur mycket som helst.

Det är anärkningsvärt att de har betydligt större krav på stabiliteten på en 28 fots segelbåt än på ett monster med flera tusen människor ombord.

J

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000