HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kosmetik-fråga? (ang. en lurstärk)...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
rannagarden Posted - 2006/04/07 : 12:11:30
Var just i beredskap att avsluta bygget på en liten stärkare till mina lurar. Men kompisen var tveksam till "hålen" på taket av lådan.

Jag kan hålla med, men mest av att barn-fingrar och innehåll i elektriska prylar rimmar illa.

Jag funderar således på att liskom "täcka" hålen med något...

1. Först tänkte jag sätta ett finmaskigt stål-nät, eller liknande på insidan.
2. Sen tänkte jag kanske en tunn, färgad plexi-skiva?
3. Eller skall jag täcka hålen med en rostfri-plåt, fast då blir det kanske lite synliga skruv osv...

Här är låddan...

Förslag mottages gärna. Eller är nåt av förslagen redan bra?

Mvh,
M
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rannagarden Posted - 2006/04/08 : 13:01:42

Man skulle nog kunna låta en intern plåt eller nät sitta. Men i fallet borstad aluskiva eller dyl... föredrar jag att man har möjlighet att montera bort den ifall man skulle vilja "testa" nåt. Skall se över lite renare intern uppbyggnad. En skärmvägg av koppar skall in bla. Men här är en ung. översiktsbild. Bara strömdelen är klar vid tillfället bilden togs.

Jag har fått lite ideér att täcka hålen med. Återkommer.

M
Zei Posted - 2006/04/08 : 11:38:27
xlnt choice Rannagarden.!

angående krympis på kondingarna.. låter onöigt bökigt.. (IMHO)
Varför inte bara skala bort plasten.? ytan under är nog närapå lik din volymratt... annars så kan lite fin smärgelduk greja det sista..

Och skulle det nu bli borstad alu med lite distans kan du ju också slänga in en gul diod eller två i lådan och få lite diskret sken ifrån "hålen" (om du nu är en upplyst kille)
Men det kan ju och förstöra mer en göra... eh prova nu så vi får se

Biiiilder!

/z

Tillägg. Ang montering. Jag vet inte hur lådan är "ihopbyggd" men det ser ut som om du skulle kunna limma den eventuella alu eller plexiskivan med en liten klick "superlim" i varje hörn. Så att den blir ett med håldelen så att säga. Eller måste du kunna ta av skivan från håldelen?
rannagarden Posted - 2006/04/08 : 09:20:19
Jag får kika på vad som kan bli snyggast...

Har tagit till mig idén om en borstad alu-platta innanför hålen. Men det skall vara praktiskt genomförbart bara. Vill ju helst undvika synliga skruvar tex. men ändå få det "de-monterbart", om man säger så...

Skall kika på nät som sista-grej. Blir det för besvärligt med plexi-/glas eller borstad aluminium, så blir det nog ett snyggt nät av nåt slag...

...Men så var det det där med den blanka krympslangen?? Nån som vet vart man kan köpa?

Mvh,
M
ILLY Posted - 2006/04/07 : 22:32:24
Hrmf...

Jag har länge tyckt att den där lådan är snygg och tänkt att den borde kunna användas till något roligare än att varmhålla mat med. Dock har jag inte kommit på nåt smart sätt att utnyttja den på. Skoj å se att nån annan gjorde det.
Mycket snyggt resultat!

Fler kondingar är en kul idé. Inte för jag är säker på att kretsen behöver det, utan mest som dekoration.
Tobbe_L Posted - 2006/04/07 : 21:45:56
Ingen fara, lite kul att det var någon mer som än jag som fastnade för den lilla lådan

rannagarden Posted - 2006/04/07 : 20:26:31
Golfbollar!?

Tobbe_L - Sorry... Jag hade gärna gjort nåt med rör till denna fina låda, men det får bli en visa för senare dar...

Kanske man skulle sätta en glasskiva på distanser upp en bit och ha den lite grå-tonad?

Fast det där med den borstade alun och den blanka kombinerat var oxå till favör. Kanske nåt som passar med volym-knoppen då, för att få det att gå igen... Hm.

Men man är ju lite bekväm - och det är ett jäkla pill att gräva inne i den där lådan...

Bardis - Vart finner jag sån där blank krympslang?

Mvh,
M
Zei Posted - 2006/04/07 : 19:09:16
haha golfbollshållaren var helt klart bäst förslag !
PG Jeppsson Posted - 2006/04/07 : 18:43:07
Du kan ju ha den till att lagra golfbollar på.
Bardis Posted - 2006/04/07 : 17:45:43
Krympslanga kondingarna med sådan där blank slang som krymper extra mycket.
Fisksmisk ola Posted - 2006/04/07 : 17:44:41
Kanske fylla på med kondingar?
Zei Posted - 2006/04/07 : 17:28:32
Mitt förslag till hålen är en borstad alu skiva undertill fastsatt med några millimeters distans. Och se se till att "hålsidan" är putsad blank.
Då får du lite djup i det hela. Sen så har inte alla det.

Snyggt med 2 olika metall ytor (blank och borstad) tillsammans. Petsäkert. Och ovanligare än plexi grejen.
3 i 1. ! Som ett kinder ägg fast roligare....

/Z
Tobbe_L Posted - 2006/04/07 : 16:25:11
FUSK
Jag skulle ju ta o använda mig av Ikeas värmeljuslåda (eller vad den nu heter)

Nu måste ju jag hittapå något nytt

Snyggt bygge för övrigt.
O jag skulle använda finmaskigt nät på insidan.
Gärna ett flätat nät i rostfritt
Jonas Posted - 2006/04/07 : 16:22:39
Håller med mace och Guru! Köp rökfärgat glas (kanske kallas brons) så blir det lite mörkare ton i det. Det har jag kört mycket med när jag använt glas i mina stereobänkar.
För övrigt riktigt snyggt bygge!
mace Posted - 2006/04/07 : 15:49:49
Jag håller med Guru, gå till en glasmästare med mästerverket (SNYGGT !!!) och be dem göra en snyggt avfasad glasskiva som du fäster på ovansidan (kanske en liten droppe glassilikon i varje hörn?) Om du fäster något på undersidan så blir du snart tokig på rengörandet
Lycka till !!
Lägg gärna in en bild på det färdiga resultatet, hur det än blir.

M
Guru Posted - 2006/04/07 : 14:36:30
Plexi blir väl lätt repigt ? satsa på en schysst avfasad glasskiva istället :)
Creative Audio Posted - 2006/04/07 : 13:06:47
Michael; Absolut en plexi-skiva !!
//W
christopher Posted - 2006/04/07 : 12:44:21
Plexy tycker kan bli mycket snyggt

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000