HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2009/02/02 : 03:14:17
Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända...
Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem.
Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).

Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.

Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...)
Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...

Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med.
Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning...
Banne mig, man har inte roligare än man gör sig.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2025/04/26 : 21:55:26
Kunde inte hålla mig från att börja montera.
Ett par trafos till, några schottkydioder och nån meter kabel så ska det nog duga sen.
En smula överarbetat kanske men förhoppningsvis slipper jag den där gnagande känslan sen av att det kunde blivit bättre om man inte snålat och fuskat.
Drosslarna hade jag sen tidigare så det var lika bra att få användning för dem här:

Fuling Posted - 2025/04/26 : 20:25:15
Jag fick tag på ett parti 2,5mm aluplåt för ett gäng år sen, det var ganska lagom men nu är det bara spillbitar kvar. 2mm kan man köpa på Biltema, lite i tunnaste laget ibland men det brukar gå bra om man fäster plåten ordentligt i träramen.

Ska man dit med riktigt tunga trafos kan man alltid staga upp plåten underifrån också.
Ryssen Posted - 2025/04/26 : 19:05:30
Hmm jag använder 2mm plåt,kanske ska fråga plåtslagaren om han har 3mm nästa gång..
Imperial Posted - 2025/04/26 : 18:03:33
Ja brukar köra 3mm alu å gerad träram.
Då kan man skruva fast vinklar å dyl i träet.
Åsså brukar ja passa på å skruva saker under trafos.
Fuling Posted - 2025/04/25 : 16:20:33
Det är ett bra sätt att minska mängden synliga skruvskallar om inte annat. I det här fallet handlar det om åtta små svarta M3-skruvar jämfört med kanske 30-40 skruvar i olika storlekar om jag fäst grejorna direkt i lådan. Plus då att det blir stabilare rent mekaniskt.

Ryssen Posted - 2025/04/25 : 11:36:16
Ja det där med subchassie skulle jag vilja testa nångång.
Fuling Posted - 2025/04/25 : 05:49:39
Tja, det var inte så hemskt mycket att ta bild på. Paketet med det mest intressanta innehållet har åkt vidare till Blomman, det krånglade när han skulle ha trafos från Italien så jag ordnade det från mitt konto.

I övrigt är det mest en massa lösöre. Två glödtrafos, en rejäl hög olika elektrolyter och diverse småkrafs.

Det har gått lite segt med DIY:andet ett tag, har varit upptagen med en massa annat och haft lite låg inspiration men de senaste dagarna har jag i alla fall haft nöjet att borra lite plåt. Inga problem med subchassit i 2mm aluplåt, lite tjurigare med lådan av färdiglackad stålplåt men det gick det också:

Tanken är att den lösa plåten ska sitta fast med 8st distanser inuti lådan och sen ska transformatorerna sitta monterade med gummidämpare i subchassit. På så vis borde den ganska rangliga lådan bli hyfsat uppstagad av sandwichkonstruktionen och så vibrationsfri som det rimligtvis går att få det.

En låda av kraftigare plåt hade varit önskvärt men jag har inte hittat nån som säljer såna. De gånger jag fått tag på rejälare grejor har det handlat om att jag haft tur och hittat rätt skrot att återvinna.

Apropå trafos så beställde jag två till Triad-trafos nu inatt, jag upplevde dem som aningen bättre än Hammonds motsvarande modell och fick dessutom lite hjärnklåda av tanken på att ha fyra "likadana" trafos men av två olika fabrikat

Lacken på subchassit ska få härda några dagar innan jag börjar montera, under tiden ska jag göra ett försök att ta upp lite ventilationshål i lådan utan att förstöra lacken mer än nödvändigt.
Det lät som att brorsan har nåt fräsverktyg avsett för plåt som verkade lovande så vi ska göra ett försök med det, sen får jag väl peta i lite svartfärg på snittytorna och leva med att det inte ser perfekt ut om man tittar nära i bra belysning...

Går det alldeles åt helvete så kan jag nog lämna in lådan och få den blästrad och omlackerad men det vore skönt att slippa.
Ryssen Posted - 2025/04/24 : 23:16:41
Fuling:Nu vill vi ha foton på sakerna i kartongerna.
Imperial Posted - 2025/04/23 : 20:24:04
Ja tror inte att ja har några RK60 tyvvär.
Men ja har mycket olika andra kul likriktarrör.
Fuling Posted - 2025/04/22 : 21:04:05
Perfekt, ska se till att få iväg paketet i morgon!

5U4, då kan du testa med RK60 också och få lite Musse Pigg-stil på köpet
Imperial Posted - 2025/04/22 : 19:57:53
Pm'at nu!

Ja de ska bli kul å labba m Dynaco ST-70 igen.
Ja har många olika rör alternativ å rulla.
Ja har skaffat adaprar så ja kan köra m ECF82 som ingångs rör.
Åsså kan ja köra m 5U4G som likrikare.
Fuling Posted - 2025/04/22 : 18:34:36
Det ska nog hinnas med både och i slutändan!

Var ganska otrevligt väder idag så det blev en kort session på vedbacken och sen in och granska innehållet i paketen.
Ser lovande ut, Hammond-lådan jag beställde till glödnätdelarna känns oväntat "död" när man knackar på den och Triad-transformatorerna jag beställde till glöden på 6S4S vibrerade faktiskt inte alls vid ett snabbt test.
Som jag nämnde tidigare har dessa trafos samma specar och utseende som Hammonds 185-serie men säljs under namnet Triad och verkar alltså både bättre och billigare.
Klart intressant, funderar på att beställa ett par åt slutrören också innan tjafset med importtullar drar igång.
Dyrt, men kan man slippa vibrationer så betalar jag gärna.
pix Posted - 2025/04/22 : 18:03:47
Inte behöver du ved.
Du har ju rörförstärkare som värmer upp huset #128521;
Fuling Posted - 2025/04/22 : 16:32:24
Det dök upp lite grejor idag, nu blir det svårt att koncentrera sig på veden

Blomman, hör av dig med en adress så ska jag se till att dina grejor kommer rätt också.
Fuling Posted - 2025/04/21 : 20:07:07
Kan ju önska att det vore så...!
Har ett lass ved på uppfarten som ska flyttas och travas, högt tryck på jobbet och dessutom har fiskesäsongen kommit igång.

Det blev lite förseningar kring komponenterna jag beställde men bara jag fått in veden så kan jag nog ägna lite tid åt att flytta över glödnätdelarna till 300B-bygget till ett riktigt chassi (om lådan jag köpte är stadig nog, det visar sig när jag fått hem den...)

Resten av bygget får nog leva vidare som breadboard över sommaren medan jag fiskar, målar huset och funderar på nån snygg design.

En hel sommar utan DIY-projekt är förstås inte realistiskt heller men jag kan säkert hitta på nåt lättsammare så länge och återgå till de tyngre grejorna till hösten
Imperial Posted - 2025/04/21 : 16:18:35
+1
Ryssen Posted - 2025/04/20 : 15:18:46
quote:
Är säsong för annat nu så det blir inte så mycket tid vid varken lödkolv eller dator.

Finns inte tid för annat..Än lödkolv och dator...
abbot Posted - 2025/04/20 : 14:50:19
;-)
Fuling Posted - 2025/04/20 : 02:54:39
Det såg ut som ett intressant projekt, ska ta en närmare titt vid tillfälle. Är säsong för annat nu så det blir inte så mycket tid vid varken lödkolv eller dator.
abbot Posted - 2025/04/19 : 00:43:23
Jag tror att skatboet, 'Ply 1.0', innehåller flera olika kretslösningar som han har provat. Han har emellanåt gett mig pedagogiska förklaringar av avgörande steg trots att han vet att min tetrishjärna är ytbehandlad med teflon.
abbot Posted - 2025/04/19 : 00:37:05
Jag tror att det är skatboet som är schemat, typ. Nej, jag tror inte att han har ritat upp ett schema utan bara beskriver hur han har experimenterat och vad han har velat uppnå med de val han har gjort. Det är mera en reseberättelse. Han hade två kommersiella förstärkare som var behäftade med brumproblem och gav sig tusan på att han skulle göra om jordningen så att de blev tysta. Han lyckades med det och tänkte att det skulle vara mera givande att designa och bygga en egen förstärkare. Han köpte några 'läroböcker' och körde igång. Han har spelat violin i sju år och har haft den tonen som referens. Målsättningen har varit att åstadkomma lika bra resultat med billiga komponenter som med dyra.
Fuling Posted - 2025/04/18 : 22:14:28
Jag ser inget schema vid en snabb koll, men det var åtminstone ett imponerande skatbo på första sidan i tråden!
abbot Posted - 2025/04/16 : 22:03:06
Jodå. https://www.head-fi.org/threads/mr-lions-diy-thread.974855/

Tidigt stadium: https://www.head-fi.org/threads/mr-lions-diy-thread.974855/post-18429949
Fuling Posted - 2025/04/16 : 20:15:28
Oj, det var ganska mycket att ta ställning till utan att ha sett nåt schema eller sammanhang. Finns det nån länk till bygget?
abbot Posted - 2025/04/16 : 14:34:19
En bekant till mig håller på och bygger en egendesignad förstärkare samtidigt som han lär sig. Han skrev nyss det här som går långt ovanför mitt huvud. Tror du/ni att hans idéer kan fungera? Syns det någon uppenbar missuppfattning? Ska jag radera det här inlägget som jag fräckt har postat här? (Ply 1.0 är hans breadboardförstärkare).
My #1 goal was to keep it as simple and minimalist as possible, while also achieving great results - I wasn't interested in being able to drop 4 caps, but having to replace those with a moderately complex circuit for voltage regulation. I also was not interested in any available off the shelf regulators (despite their obvious performance), since nothing is learned on my end - designing a simple, yet effective series regulator for this circuit was my goal.

And as I have worked towards that goal, I have been knee deep in coming up with different types of series pass regulators, both source and output referenced, however, during simulating different series regulators there was one topology that had substantially better ripple rejection than all others, with strong voltage regulation too, and interestingly enough it was a topology where the error transistor did not have the more traditional potential divider referencing the input or output for regulation.

D-FET as the error transistor, and the topology without the input or output potential divider reference was, from my understanding behaving like a sort of hybrid shunt regulator utilizing it's own internal feedback for the series pass devices' reference, which was a single NMOS - that said, real world testing showed the output voltage wasn't as rock steady as the sims showed it would be - at this point I figured I needed to have the output referenced to the error transistor for the tight voltage regulation alongside amazing PSRR.

I was able to come up with a way to keep the original "input reference" shunt behavior (which was what provided easily the best PSRR), while also connecting it to the output via a divider. I also ended up cascoding the series element with a pair of NMOS devices which improves that element's performance as well. Sims showed same performance in ripple rejection and line regulation so ended up building that and sticking it in Ply1.0, which it's currently being used right now and regulation is great, and noise is non-existent.

Technically (i think) it is a linear regulator utilizing a cascoded NMOS series element, with D-FET acting as the error element utilizing a blended reference for regulation - input via CCS, and output via divider - I am still far from an expert of any kind, so my description of the regulator may be wrong in some ways - issue is, I can't find this specific implementation anywhere, so I am not quite sure how it would be described exactly, although I am sure it has been done before (or is not done for specific reasons that I will soon find out about? :sweat_smile: - so far it hasn't displayed any concerning behaviors).

Edit: Input referenced regulators were superior at ripple rejection, whereas output referenced regulators were superior in voltage regulation - combining these two reference points without getting overly complex is what I have here, I believe.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000