T O P I C R E V I E W |
Fuling |
Posted - 2009/02/02 : 03:14:17 Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända... Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem. Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).
Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.
Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...) Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...
Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med. Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning... Banne mig, man har inte roligare än man gör sig. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2025/06/16 : 01:50:56 Tung hade det blivit oavsett, sammanlagt ännu värre om jag gjort tre chassin eftersom det då hade funnits plats att vräka på med ännu mer drosslar och oljekondingar |
Ryssen |
Posted - 2025/06/16 : 00:32:11 Så nu blir det tungt igen då? |
Fuling |
Posted - 2025/06/15 : 23:00:28 Ja, jag har också en billig elektrisk som ger +-5 grader... Är säker på att jag har en handjagare också, tyckte dessutom jag såg den för bara nån vecka sen men nu när jag skulle ha den var den borta.
Hur som helst så har jag möblerat om lite bland järnen och det ser ut som att jag ska kunna få in alla nätdelsgrejor i ett chassi. |
Ryssen |
Posted - 2025/06/15 : 22:23:17 Och jag har en elsåg från Jula,ställer man den på 45 grader kan det bli allt mellan 47 till 44 grader. |
Imperial |
Posted - 2025/06/15 : 00:02:30 Ja har en hanjagad ger såg. Den gör så fina snitt att ja inte behöver slipa efteråt. |
Ryssen |
Posted - 2025/06/14 : 17:12:13 quote: Till geringen?
Nä till försänkningen av plåten.. |
Fuling |
Posted - 2025/06/14 : 16:45:43 Jo, nog är det mer estetiskt att ha grejorna ovanpå, i alla fall så länge grejorna som sitter ovanpå ser bra ut Som synes har jag haft tur och fått tag på en del gamla järn som kommer väl till pass nu, värre är det med prylarna från Lundahl och Hammond men det får lösas med plåtkåpor.
Tyvärr ser det ut som att jag kommer få snickra ihop ett tredje chassi också, med direktupphettade rör i klass A2 blir det snabbt många olika matningsspänningar och ska det göras med stil (rör och järn) så tar det plats. Det lutar alltså i nuläget åt ett tredje chassi för glödnätdelarna men det är inga problem, virke har jag och jag måste ändå köpa mer plåt. Dunker-faktorn ökar förstås också med fler chassin, det är en fördel
quote: Tänkte just föreslå överhandsfräsen,men det tycktes ju ordna sig självt...
Till geringen? Det skulle förstås kunna funka, ja. Tänkte först fräsa ändarna i pelarborren på jobbet men den har för lågt varvtal och flisar upp ändträt. Att kapa och sen slipa i fixturen fungerade helt ok ändå, teak är lättslipat och är man noggrann vid kapningen så är det inte många tiondelar att slipa heller.
|
pix |
Posted - 2025/06/14 : 16:31:16 Snyggt ! Både funktionellt och estetiskt så gillar jag en låg låda, med trafos, drossla och kondensatorer monterat ovanpå chassit, smartare än en hög låda för att rymma dessa delar inuti.
|
Ryssen |
Posted - 2025/06/14 : 15:53:19 Tänkte just föreslå överhandsfräsen,men det tycktes ju ordna sig självt...  |
Fuling |
Posted - 2025/06/14 : 12:20:38 Då ska vi se vad jag pysslar med:
300B är på gång, om än utan nån större entusiasm. Chassi till nätdelen, inget man ska gå för nära med en vinkelhake men med lite tur går det att slipa till det värsta framöver:

Chassi till förstärkardelen, där var det några borrhål som inte hamnade riktigt där de skulle men genom att borra ur och limma i träplugg hoppas jag kunna fixa till det. Går det som det är tänkt så kommer misstagen täckas av plåtar men jag är lite inställd på att mata kaminen med det där virket och bygga nya ramar:

Eftersom det inte går jättebra med 300B så har jag ställt det bygget åt sidan lite för att behålla mitt goda humör (så gott det nu går med den saken...)
Vi pratade om teak nyss, och jag har även nämnt ett kommande bygge med 4P1L och bättre järn. Jag har fortfarande inte förlåtit Biltema för att de tagit bort teakplankorna ur sortimentet men jag kunde inte heller riktigt släppa tanken på de där klena små listerna som det fanns några kvar av. 12x36mm med nån slags spont, inte mycket att hurra över när det ska byggas chassin:

Men vad fan, i livet och i poker får man spela med de kort man har. På grund av formen på virket gick det inte att göra det enkelt för sig heller utan här måste det till gerade hörn, nåt jag alltid undvikit tidigare eftersom jag varken har verktyg eller temperament för sånt finsnickeri.
Problemet med verktyg gick i alla fall att lösa genom att grovkapa listerna med gersågen först och sen slipa ändarna i en specialtillverkad jigg (tre spillbitar MDF och lite lim...):

En enkel jigg för limningen tillverkades av samma material:

Vips så har man en ram, hyfsat vinkelrät och bra till och med. Egentligen två ramar men bara den ena fick vara med på bild:

Den där sponten var inte så tokig ändå faktiskt, det ser inte helt fel ut att ha plåten nedsänkt en bit under kanten på ramen:

Tyvärr tog jag i lite underkant med storleken ser jag nu. Sånt som händer om man krånglar till det med trippla likriktarrör, LCLC-filter och rörbaserade spänningsregulatorer. Risk att jag måste pruta bort nånting om jag ska få plats med strömbrytaren... Chassi nummer två har samma mått och ska såklart innehålla själva förstärkaren, den blir nog inte riktigt lika överbefolkad:

|
Fuling |
Posted - 2025/06/14 : 10:06:36 Har inte gett upp min teak riktigt än, har lite grejor på gång här och det kommer bilder bara jag samlat ihop mig lite  |
pix |
Posted - 2025/06/14 : 08:57:10 Återvinningen har blivit svårare att ha att göra med när det gäller uttjänt elektronik. Dock brukar en och annan träbit från trähögen inte vara något problem att få. Speciellt inte om det handlar om småbitar för privat snickeri. Gamla möbler är ofta tillverkade av det bästa trä man kunde uppbringa, så under en ofta sliten yta finns fantastiskt kvalitativt material. Även mjuka träslag som fur från gamla fönster är så tät att den funkar jättebra att snickra med. Några gånger har jag använt en uttjänt utemöbel, som är tillverkad i något obskyrt okänt träslag. Men dessa är mycket likt äkta teak (som fö är fridlyst). |
abbot |
Posted - 2025/06/14 : 01:38:19 Somliga återvinner virket ur gamla möbler, även teak... |
Fuling |
Posted - 2025/06/03 : 20:21:17 Jo. Ångrar lite att jag sålde cnc-fräsen som jag byggde en gång i tiden, den hade nog dugt bra till sånt där.
Nästa moment blir lite spännande: Lagom när ramen till förstärkardelen var limmad och klar kom jag på att det vore fränt med analoga mätare för anodströmmarna infällda i fronten. Blir en intressant utmaning att göra snygga hål för dem i en färdigmonterad ram... |
Ryssen |
Posted - 2025/06/03 : 16:19:56 quote: en pelarborr med koordinatbord, med en skrubbfräs och hyfsat högt varvtal
En sån skulle jag absolut kunna tänka mig..  |
Fuling |
Posted - 2025/06/03 : 07:25:12 Smidigt att kunna låna en pelarborr med koordinatbord, med en skrubbfräs och hyfsat högt varvtal gick det på nolltid att göra hyfsat prydliga hål för kontakterna.
 |
Fuling |
Posted - 2025/06/02 : 22:25:38 Kåpor, köpta från Piemme men de är nog kinesiska från början. Ska sitta Lundahl under. Rören är bara nåt jag tog från hyllan för att måtta lite, ska sitta 300B, 6C4C och CV1135 där sen. |
Imperial |
Posted - 2025/06/02 : 22:21:51 Coola trafos. Va e de för fabrikat lr har du köpt kåpor? Va ere för rör? |
Fuling |
Posted - 2025/06/02 : 20:23:55 Mycket som ska få plats på en begränsad yta:
 |
Fuling |
Posted - 2025/06/02 : 03:40:56 Bara att torka plankorna en stund med varmluftspistolen så är de redo för finsnickeri sen, ingen risk alls att de spricker eller slår sig
Nädå, den värsta krisen verkar ha löst sig efter en titt i förrådet, hittade drygt tre meter planhyvlad ek 15x70mm.
Med tanke på vädret tänkte jag börja kika lite smått på det där med chassin till 300B. Ekram med infällt plåtlock har ju funkat förr, men jag är lite inne på att prova de här annars: https://www.tubetown.net/ttstore/en/tt-chassis-021-mesa-width-style.html
|
Imperial |
Posted - 2025/06/02 : 02:50:22 Ha ha! Ja men Äppelträ i chassit kan nog bli fint. De e bara å börja såga |
Fuling |
Posted - 2025/06/02 : 01:23:45 Vet inte hur det är med just Bauhaus men de vanliga bygghandlarna verkar ha dåligt med teak. Det går förstås att köpa men som sagt till helt andra priser och inte alls lika enkelt som att gå in på Biltema och plocka åt sig en planka som såg bra ut.
Får väl börja kolla efter andra träslag som ser skapliga och utan att kosta skjortan. Med lite vilja kanske det går att skiva upp äppelträdet bakom huset, äpplena på det duger ändå bara som älgmat... |
Imperial |
Posted - 2025/06/02 : 00:10:32 Hur ere m Bauhaus? |
Fuling |
Posted - 2025/06/01 : 22:45:42 Jo, det går nog att få tag på om man vill men priserna jag sett på nätet avskräcker. Biltemas krokiga, ojämna plankor kostade 5-600:- för två meter, ska man köpa nån annanstans är det tusen spänn och uppåt per löpmeter... |
Ryssen |
Posted - 2025/06/01 : 20:14:38 Finns inte nån annan som har eller kan ta hem då?Dom i kråkberg eller Byggmax kanske? |