T O P I C R E V I E W |
tornil |
Posted - 2011/09/24 : 18:24:02 Hej! Med en stor portion möda och svett har jag äntligen fått ihop ett par K-25 horn med tillhörande mellanregisterhorn som även det är ett hemmabygge. Baselementet i K-25 hornet sitter i en sluten kammare och jag är rädd för att jag proppat i för mycket mineralull. Anledningen var att jag hade för lite fårull. Kan mineralullen påverka volymen i kammaren. Tycker inte att jag har samma djupbas som med det paret jag hade på 70-talet. Har provat med samma skivor nu som då men tycker ändå att det fattas ett djup. På 70-talet använde jag Isophone och nu är det Eminence Kappa 12 Pro så förutsättningarna är bättre idag. Kan det vara så att mineralullen stjäl volym i kammaren och att jag på så sätt tappar djupbasen. Annars är det ett sjujäkla ljud i hornen. Transienterna är fantastiska. Med Vänlig Hälsning Torbjörn |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
PetterPersson |
Posted - 2011/10/01 : 20:30:16 Mynnar hornet i hörn? Har du mätt något? |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/09/26 : 13:57:21 Ja, var är bilderna? Postar man under bildreportage så förväntar vi oss detta!  |
DrBoar |
Posted - 2011/09/26 : 13:42:34 K25H som jag funderat på att bygga i evigheter... Enligt Linnars simuleringar bättre bas om lådans volym minskas från 57 till 22 liter. På 70 talet hade du bas från skivspelare och den är ofta lite "fetare" än CD och annant digitalt det kan sklija åt plus att du gör ett A-B test med en paus på 10 000 dagar emellan. Vad har du för mellanregisterhorn? Är det enligt byggbeskrivningen som kom med K25H? I så fall vilken driver? Vad har du som delning och diskant? Lite tunn bas kan vara lite för mycket mellanregister. Bilder, bilder bilder!
|
Tobbe_L |
Posted - 2011/09/25 : 08:39:29 Tror inte att det har med dämpmaterialet att göra. Ullen gör så att elementet upplever att volymen är större än vad den egentligen är.
Har du högtalaren i samma rum som på 70-talet?
|
Tomas J |
Posted - 2011/09/25 : 07:48:04 Har du hunnit spela in elementen än? Ljudet kan förändras rätt så mycket efter ett antal timmars speltid :)
|