HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2013/06/20 : 20:37:57
Photobucketfix för Chrome

If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.




Vad blir det av detta månne?
/Pix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2025/09/14 : 22:11:11
Den reflektion du gör om sfäriska nålar och t.ex micro ridge är det samma som jag har fått efter en hel mängd montage. De tester du gör och försök är intressant dels för att jag ar funderat på hur man skulle göra men det har liksom fallit då det finns lite info och och väldigt lite folklig kunskap de flesta nöjer sig med en pro traktor.

Jag har använt mig av okulär inställning för alla tänkbara vinklar och så, en ombyggd kikare fungerade under många år för att ställa in nålvinkel men försvann på ett för mig märkligt sätt.

Men som sagt du imponerar än en gång med djupdyk i vinylträsket.
Perfector Posted - 2025/09/13 : 21:18:03
Tvärtom, jag uppskattar att du och andra drar den extre växeln om hur långt man kan gå i sökandet efter perfektion.
Men jag har hållit på sedan tidigt 70-tal och pysslat med ljud i alla former.
Antar att jag kommit till en punkt där jag gillar det jag hör, även efter okulär inspektion.
Och jag sa ju att jag uppskattar hur ni envist förbättrar saker.
Så snälla,, ta mig inte för otacksam eller tvivlande.
"alla vägar leder till rom" som du vet :-)
pix Posted - 2025/09/13 : 17:01:08
Ok.
Att ställa in nåltrycket rätt genom att konstareta att puppan niger lite lagom, när tonarmen sänks ned. Att antiskating ställs in rätt genom att tonarmen driver några spår utåt, när man höjer/sänker armen. Att azimuth ställs in perfekt genom ett skarpt öga.
Att ett 250x mickroskop hemmavid räcker för att konstatera att zenit-vinkeln är perfekt.
Sådant kräver talang!

Men för oss dödliga som inte besitter dessa talanger så får vi försöka hålla oss till något mer mätbart.
WAM Engineering i USA har som affärsidé att mäta upp pickuper och redogöra för deras avvikelser. Detta kostar en slant att få gjort, vilket troligen borgat för att de mäter upp högt ansedda pickuper. Troligen finare än både din och mina pickuper. Men de har en stor mängd data!
De redogör för att avvikelsen för zenit-vinkeln i snitt ligger på 2-3 grader, men att de mätt upp 14 graders avvikelse.
Läs gärna:
https://www.wallyanalog.com/post/zenith-error-the-final-alignment-frontier

Jag har även tillgång till datablad från Obrey i Japan som tillverkar de mest exklusiva nål/nålrören i världen. De specar att de klarar +/-5 grader zenit-avvikelse på alu-, boron, rubin och zikona-nålrör och +/- 3 grader avvikelse på deras diamant nålrör, där nålsptsen är i samma stycke som nålröret.

Jag hoppas med detta att vi kan avsluta ifrågasättande ifall det finns mekaniska avvikelser eller inte. Frågan är snarare om vi hör dessa eller ej.
Inget är perfekt i denna världen. All mekanik har toleranser. Så med dina inlägg så drar jag slutsatsen att du inte tycker att dessa toleranser är värda att bry sig om?
Mina ambitioner är inte att min pickup skall spela skivor utan hopp eller skorrande, det är ett sökande efter att få den att prestera optimalt!
Min erfarenhet är att (precis som Abbot nämnde) plötsligt så öppnas ett fönster när alla parametrar står rätt. Ljudbild, närvaro och kontroll.
Det finns mätmetoder att mäta samtliga parametrar, och ju fler av dessa man kontrollerar, desto större är möjligheten att pickupen får optimala förutsättningar att arbeta som den var tänkt. Om man med ett skarp öga kan uppnå samma noggrannhet som en multimeter, med tre decimaler, eller ett 4 dm långt lod så är jag imponerad!

Så här ser iaf mätfixturen ut för azimuth-vinkeln
Perfector Posted - 2025/09/13 : 14:10:18
Vågar man flika in här att tillverkarna av PU och nål har mycket avancerade instrument att kolla hur nålen ligger an i spåret, och i mitt fall som använder Grado GF2 hus med Prestige RED 3 nål så har jag alldrig varit med om att mitt nålmikroskop visat en nål som sitter snett.
Nu är mitt skop bara 250 ggr förstoring, men det räcker för att visa hur dom fäst in nålspetsen i nålröret.
Men jag måste medge att jag har mycket intresse i vad ni gör i den här tråden. Kul att det finns folk som inte kastat ut vinylen helt.
pix Posted - 2025/09/13 : 13:47:43
Jo, vi börjar väll alla bli gamla gubbar med vag syn
Men även om man skulle se nålspetsen, så ser man ändå inte nålens slipning, så det blir ett antagande att den är vinkelrät mot skivan (toleransen är iaf stor).
Att kika på nålröret (med eller utan spegel) ger risk för en doppel-effekt. Dvs flyttar man ögat några mm så kommer man få ett annat resultat.
Det kanske är good enough, men att kunna mäta detta elektriskt är ett sätt att få repeterbarhet och större noggranhet i resultatet.

Med en enkel nålslipning så är kanske allt detta överkurs.
Men har man spenderat dyra pengar på en finare puppa, så är det ju bortkastat om man inte ställer in den optimalt (eller så optimalt man kan).
Att kosta på sig en finare puppa, med mer avancerad slipning, kan tom vara kontraproduktivt, eftersom den mer avancerade slipningen ställer högre krav på nogrann inställning. Vet man med sig att det finns risk att inställningen blir lite sisodär, så skulle jag nog rekommendera att inte köpa en dyrare puppa med en mer avancerad slipning, utan hålla sig till de enklare. Troligen kommer den enklare puppan låta böttre än den dyrare.
Det man betalar för, med en mer avancerad slipning är att den koniska nålen inte når ner i de djupaste spåren. Nålen rider på topparna och slätar ut signalen. En mer avancerad slipning är mer lik gravyrnålen i sin form (nästan som en paddel) vilket gör att den följer även de finaste spåren i skrivspårer. Ja, förutsatt att den är rätt inställd då

En fine-line slipning (shibata eller microridge) är primärt känslig för VTA (nålspetsens vinkel från sidan) och zenith (nålspetsens rotation). Men är förlåtande för avvikelser i azinuth-vinkeln.
Konisk och i viss mån sfärisk slipning är primärt känslig för avvikelser av zenith-vinkeln, men förlåtande för övriga.
Därav tror jag att vissa (t.ex Denon DL103) fått så bra rykte. Många spelar med tveksamt inställda pickuper, och med en sfärisk slipning mer förlåtande i jämförelse med en micro-ridge-slipning som inte ställts in optimalt.

Imperial Posted - 2025/09/13 : 13:08:40
Väldigt informativt pix.

Ja min syn blir sämre m åren så ja måste ha starka briller för å se nålspetsen.
När ja ställer in en puppa så kollar ja noggrant vinklarna på nålspetsen.
pix Posted - 2025/09/13 : 12:25:54
Jag tycker nu att jag har koll på (den statiska) antiskatingkraften och lagerfriktionen. Nästa steg blir att försöka mäta azimuth-vinkeln. Dvs nålens vinkel mot skivan framifrån.
Som nämnts tidigare så använder de flesta ögat som hjälpmedel, för att få nålröret (cantilivern) rätvinkligt mot skivan. Detta är säkert bättre än inget, men det måste finnas en mer precis metod att kvantifiera detta.
Primärt för att det ju faktiskt inte nålröret som är mest intressant, utan nålspetsen (stylus) rätvinklighet mot slivan. Men nålspetsen är näst intill omöjlig att se med ögat.
Nu är olika nål-slipningar olika kritiska för olika avvikelser,
Just när det kommer till azimuth så är de mer avancerade slupningarna mer förlåtande än de enklare. En konisk slipning, med nära nog rak anläggningsyta mot skidspåret, ger direkt en kontakt-avvikelse vid minsta vinkel avvikelse, medan en sk mickro-ridge med en böjd (kallas master-radie) kan tolerera flera graders azimut-fel utan att anläggningsytan ändras nämnvärt.

Men, inte nog med detta. Vad som också spelar roll är hur pickupens armatur förhåller sig till skivspåret. Om armaturen sitter några grader snett, så kommer signalen från respektive kanal att skilja sig för höger- respektive vänster, även om nålspetsen sitter perfekt.
Med några graders avvikelse (vanligt) av nålspetsens vinkel, och ytterligare några graders avvikelse av armaturen placering i rotationsled, och därtill den avvikelse som vi själva påverkar vid inställning av tonarmen, så blir osäkerheten stor.

Nu är det ju inte möjligt att flytta på varken armaturen eller nålspetsen, utan man får göra det bästa av situationen. Att vrida på pickupen i huvudet eller om -som i mitt fall justera sidolutningen på uni-pivot-armen är de justermöjligheter som erbjuds.

Den enda metod jag känner till att mäta azimuth-avvikelsen är elektriskt. Det finns en hel del skrivet om detta förfarande på nätet. Men i princip handlar det om att balansera så bägge kanalerna får samma nivå av crosstalk (dvs överhörning mellan kanalerna).
Med crosstalk så avses den signal som spiller över från vänster- respektive höger kanal till den andre.

Proceduren är som följer.
Man spelar en testskiva med en 1KHz sinuston i en kanal och ingen signal i den andra.
Detta kräver mao att testskivan har ett spår där en flank av spåret är modulerat, men inte det andra.
Man mäter då RMS-spänningen i den kanal som saknar ton, och registrerar dess överhörning.
Sedan gör man samma sak för den andra kanalen.
Man justerar sedan azimuth-vinkeln tills överhörningen är lika (inte nödvändigtvis den lägsta) i de bägge kanalerna.
För att minska lågfrekvent skräp så bör signalen filtreras med ett hp-filter.

Mätningen går, men blir mycket opålitlig att utföra direkt på puppan, utan görs bättre efter grammofonförstärkaren där signalnivån är avsevärt högre.
Ett hp-filter med 10nF / 26KOhm ger en brytfrekvens kring 700Hz vilket känns lagom för att inte dämpa 1KHz signalen nämnvärt.
pix Posted - 2025/09/10 : 20:11:45
Bara att alla blir nöjda med sitt sätt, så är jag nöjd.
För egen del så vill jag nog ha mer koll än så.
Perfector Posted - 2025/09/10 : 17:44:49
Inte alls, du får balans och drift under kontroll och mer behövs inte, möjligen en lättspårande tonarm som inte har silikonbroms typ SME
pix Posted - 2025/09/10 : 11:03:34
Din metod ger vääälfigt grova mått!
Perfector Posted - 2025/09/10 : 10:31:25
Man kan faktisk okulärt se när både nålvikt och antiskating är optimala.
Vikt, nålen ska niga lite när man lägger pu i spåret.
Då har man marginal mellan nålrör och nålhållaren.
Antiskating, man ser framifrån om det stämmer. Nålröret ska ligga rakt fram utan vinkel in eller ut.
Glider nålen inåt så är antiskatingen för hög och driver tonarmen utåt, varvid nålröret vinklas inåt.
För lite antiskating så driver armen in och nålröret pekar då ut mot tallrikskanten.
Min spelare är ganska noga, men jag kollar alltid med en ögonkoll så att det stämmer.
Dessutom ska tonarmen driva några spårbredder utåt när man lyfter tonarmen med lyften, (då finns ju ingen skatingkraft utan bara den inställda antiskatingen)
Det gör att nålen landar ett par spår utåt när man sänker den i spåret igen.
Sen får man inte glömma att pu ska ligga med plan undersida över skivan utan att luta åt något håll. Detta kan vara vanskligt då man har svårt att se hur nålspetsen sitter i nålröret, men allmänt så brukar det ge bästa resultat.
Detta är dock min över 50 år gamla teknik och det kan finnas andra metoder att justera in skivspelaren.
pix Posted - 2025/09/10 : 06:15:49
I valet mellan mätning och lyssning så brukar jag förespråka lyssning. Men mätning är ju ändå något stabilt att hålla sig i
Alla parametrar (6-7 st) går dock inte att mäta om man inte har en mycket avancerad utrustning. Därtill kommer parametrar som vi inte kan justera, som t.ex Zenit (stylus placering i rotationsplanet). Då finns bara lyssningsalternativet.
Jag har data från Obray (världens främsta tillverkare av catiliver/stylus) och de specar generellt en tolerans på +-5grader avikelse för zenit-vinkeln (de flesta av oss har inte så fina pickuper att de har nålar från Obray, utan sämre med större toleranser).
Wallytools har mätt upp ett stort antal pickuper och de hävdar att medelfelet ligger runt 8 grader, med ett största uppmätta fel på 17grader!

När vi dödliga försöker ställa in pickupen i rotationsled så siktar vi på att få pickuphuset vinkelrätt, eller möjligen cantilivern vinkelrätt mot skivspåret. Det är så gott vi kan göra med enkla medel. Men skulle vi (mot förmodan) lyckas optimalt med detta, så kan alltså srulus ändå stå rejält fel.

För att ytterligare så salt i såret, så är inte justering av pickuphuset en bra kompensation för zenit-fel (eftersom cantilivern då i stället ligger snett). Men det är så gott vi kan göra detta.

Ständigt dessa kompromisset!
abbot Posted - 2025/09/10 : 02:17:31
Man behöver precision mellan tumme och pekfinger, då går det bra. Annars krävs 'vetenskap och beprövad erfarenhet' utöver målmedvetenhet och uthållighet. Så det är egentligen ganska enkelt.

Men det torde vara nästan omöjligt att ändra en parameter utan att samtidigt ändra en eller flera andra. Så om man startar med flera samtidiga fel kan man med en förändring och stor tur hamna så gott som rätt med denna enda förändring!
abbot Posted - 2025/09/10 : 02:13:43
Man behöver precision mellan tumme och pekfinger, då går det bra. Annars krävs 'vetenskap och beprövad erfarenhet' utöver målmedvetenhet och uthållighet. Så det är egentligen ganska enkelt.

Men det torde vara nästan omöjligt att ändra en parameter utan att samtidigt ändra en eller flera andra. Så om man startar med flera samtidiga fel kan man med en förändring och stor tur hamna så gott som rätt med denna enda förändring!
pix Posted - 2025/09/07 : 21:44:26
Det är ett smalt fönster när plötsligt allt stämmer
Allt kring pickup och tonarmen är komplext. Många parametrar går in i andra, och inte sällan så flyttar sig en, när vi justerar en annan.
Jag tänker dock, att ju mer vi lär oss isolera varje parameter från de övriga, desto större kontroll får vi.
Det stora delemmat är dock att med noggrannhet kunna mäta dessa parametrar.
abbot Posted - 2025/09/07 : 17:42:51
Det är bra att veta vilka hinder och krafter man har att övervinna för att få vinylen att låta riktigt naturligt bra. Om man lyckas med det kan en relativt simpel anläggning låta bättre än det som kostar fruktansvärt mycket pengar. Jag hade den turen en gång, i en lite provisorisk riggning. Jag vågade inte ändra något trots att det fanns estetiska invändningar. Det lät bättre än vad jag hade hört hemma eller någon annanstans. Som jag tidigare har berättat ändrade katten och hundarna på det och en sådan tur hade jag aldrig mer.
Heybrook TT2, Mörch UP4, Goldring 900IGC.
pix Posted - 2025/09/05 : 13:40:02
Utan antiskating


Med antiskating (10% av VTF)
pix Posted - 2025/09/05 : 13:04:23
Har konsulterat sonen som är mattematiker och fått bekräftat att formeln stämmer.
Dock är det en approximation, eftersom en horisontell pendel skulle kräva en oändlig sidokraft, vilket aldrig kan hända. Formeln anses dock vara good enough up till 15 graders pendling.
Så jag räknade på ett par exempel till, och nu använde rätt storheter på variablerna.
Längd i meter. Kraft i Newton osv.

Skatingkraften (som kommer av nålens friktion mot skivan och nålens överhäng) är proportionell mot nåltrycket (VTF).
Men då överhänget är fast, och bestäms utifrån en så optimal rätvinklig bana som möjligt, så är det primärt nåltrycket som är intressant att relatera beräkningen till.

Om VTF (nåltrycket) ökas, så ökar alltså även skatingkraften propotionellt med denna.
Ökar man t.ex nåltrycket från 1,5g till 2g (25%) så ökas även skatingkraften med 25% (allt annat lika) (en tanke väcks då. Är det verkligen trycket mot skivan vi hör hör när vi ändrar VTF, eller är det att vi i realiteten ändrat skatingkraften, och därmed flyttat cantiliverns vinkel (och trycket på dess dämpare ?)

Skatingkraften varierar med en rad olika faktorer. Hur hårt modulerat skivspåret är. Hur intensiv musik man spelar, skivans hastighet och pickupens/armens geometri. Dock finns en hel del studier som visar att ett medel är att skatingkraften är ca 10% av nåltrycket för en 9 tums arm, och ca 7% för en 12 tums arm. Dessa siffror är alltså inte gjutna i sten, men ger ett målvärde.

Så jag räknade följande två exempel:
Att skatingkraften utgör 10% av nåltrycket (VTF) respektive 7%.
Resultatet visar att 10% skulle ge 3,8cm mellan lod- och pickup-tråden. För 7% blir avståndet 2,66cm.
Det går mao att relativt väl mäta antiskatingkraften på pickupen med denna enkla apparat.

Proceduren jag använder är följande.
Jag tar bort antiskatingvikten på tonarmen och kontrollerar att bägge trådarna ligger parallellt. Då vet jag att inte tonarmskablage eller annat är med och spökar.
Därefter lägger jag på antiskatingvikten och kontrollerar med en linjal att pickuptråden är ca 3cm till höger om lodtråden. Detta innebär att jag har en antiskatingkraft på strax under 10% av nåltrycket. Om nåltrycket är 1,5 gram och avståndet medan trådarna även här är 3cm, så är antiskatingkraften åter 10% av VTF, dvs 0,15 gram. Skulle anståndet mellan trådarna vara mindre, t.ex 2,66cm (som exemplet ovan så är antiskatingkraften 7% av VTF. Man kan då räkna ut kraften genom att ta 7% av VTF (vilken enkelt kan mätas med en nålvåg.
Avståndet mellan trådarna ger altså en procentsats, som i sin tur ger skatingkraften ur nåltrycket.

Medan har jag en VTF (nåltryck) på 2gram och ett avstånd på 3cm mellan trådarna, vilket ger mig en antiskatingkraft på strax under 0,2gram.
10% AS relativt VTF


7% AS relativt VTF


Man kan ju fundera på vad nyttan med detta är?
Det första jag märkte när jag provade aparaten var att jag faktiskt aldrig kontrollerat att min arm inte var utsatt för horisontella krafter, redan innan antiskatingvikten monterats.
Men detta visade sig vara så, och jag fick böjja om tonarmskablaget en aning innan trådarna hängde parallellt.
Jag märkte sedan att mina olika armar har vitt skild tröghet i sina lager. Detta är enkelt att se genom att flytta trådarna längs upp, och se att tonarmen följer med.
Thorens-armen ovan har ett traditionellt lager i horisontellplanet och den typen av lager ger mer motstånd än t.ex unipivot lager. Här fick jag tillföra nästan hela (0,2 gram eller 3,8 cm skatingkraften innan armen övervann lagerfriktionen!
I praktiken skulle pickupnålen utsättas för 0,2 gram skating kraft, och sedan ytterligare 0,2 gram vridmoment från lagret som höll emot, innan detta plötsligt gav med sig och armen sattes i rörelse.
När man tänker i dessa banor så har plötsligt dessa krafter fått en enorm betydelse!

Slutligen så kunde jag konstatera att jag tidigare haft allt för mycket antiskatingkraft pålagd, så den sänktes en aning.
En tanke är också att om man har kontroll på vilken AS-kraft man har. Så kan man ändra nåltryck, och sedan kompensera för den ändrade AS-kraften. Man kan mao isolera en parameter från den andra. Detta gäller fö även andra parametrar.

Rent ljudmässigt så är det svårt att sia om före- respektive efter justering. Det handlar inte om puppor som hoppar eller spårar ur utan snarare nyanser som luft och rymd i ljudbilden.
Å andra sidan så betar vi gladeligen ganska många tusenlappar för en fin pickup, och det vore ju tragiskt om vi inte nyttjade dess potential genom en undermålig inställning.
pix Posted - 2025/09/03 : 13:14:40
Antiskatingen är alltid ett problem!
Skämt å sido, så tror jag att det är en underskattad parameter.
Men den är svår att hantera, då AS-kraften förändras med en rad parametrar.
Grundproblemet är inte om puppan spårar eller inte, utan ligger i att dämparen som cantilivern är upphängd i komprimeras osymetriskt med en förskjuten AS-kraft.
Man får mao olika kompilans för höger- respektive vänster kanal.

Jag har räknat lite.
Om man tänker sig 2g nåltryck så vill man ha ca 0,2g (10% av VTF=brukligt) AS-kraft. Detta skulle innebära att puppan förflyttar sig 38mm till höger om tråden med lodet i.
Jag tycker att detta ser mycket ut, så frågan är om jag räknat fel?
Jag skulle behöva hitta ett sätt att verifiera detta?
Imperial Posted - 2025/09/03 : 11:12:19
Ser kul ut men e antiskatingen ett problem här?
pix Posted - 2025/09/03 : 10:48:28
Gjorde en primitiv variant av Wallyskater.
Jag får tyvärr inga exakta mått på skatingkraften, men jag skall klura lite. Med avståndet mellan trådarna, längden på tråden och puppans massa (=VTF), så borde väll detta gå att räkna ut?
Hur som helst så ger apparaten en tydlig fingervisning om lagerfriktion. Och med denna i relation till skatingkrsften, så inser man att en arm med minsta antydan till tröghet, spolierar allt vad antiskating innebär.


pix Posted - 2025/09/03 : 10:36:24
400 000-klubben !
pix Posted - 2025/09/01 : 11:06:08
Iom att ingångsimpedansen ändrats från 47K till 105K så får ser pickupen en lägre last.
Har uppdaterat tabellen för den ställbara SUT-enheten med de nya värdena.
Läge 4-8 (62R-284R) torde vara ett lämpligt område att testa för mina MC-pickuper i 1:16-läge.
pix Posted - 2025/09/01 : 09:41:41
Spot on target!
Jag brukar märka upp varje multimeter innan kallatart med dess målvärde. Det känns tryggare för att snabbt kunna stänga ner om något blivit knas i ombyggnaden.
D3a - 15mA
6DJ8 - 10mA + 10mA
pix Posted - 2025/08/31 : 17:28:42
Det har visat sig att standarden med 47K ingångsimpedans inte är den optimala för MM pickuper, utan snarare ca 100K.
Jag använder ju visserligen MC, men när jag ändå är i lödtagen så byttes 47K mot HOLCO 105K.
Detta påverkar ju även MC (via SUTen) men den har jag gjort om till att etbjuda en justerbar last. Så det kommer bli bra

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000