T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2013/06/20 : 20:37:57 Photobucketfix för Chrome
If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.

Vad blir det av detta månne? /Pix |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2025/05/06 : 10:08:56 Nästa test blir en mu-följare med 6DJ8 (ECC88) Den eleverade glöden blir ett litet gissel, eftersom jag hårdnackat inte vill trycka in ytterligare trafos i lådan. Jag tänker här att glöden höjs ca 100V över signaljord, vilket visserligen rymms inom spec (Vhk) för den övre trioden, men som ligger lite högt för den nedre (samt för första röret (D3A)). Jag hoppas att dessa gränsvärden inte är huggna i sten, utan att det skall gå bra ändå. Jag har tidigare byggt en mu följare med liknande nivåer (då med 6922), som fungerat i många år, så det borde inte vara så hårfint.
 |
pix |
Posted - 2025/05/03 : 14:01:29 Provade en Mu-följare med en JFET som ccs. Eller om man inte borde kalla den för en aktiv SRPP? Hur som helst så var det svårt att få dc-nivåerna rätt. Jag hade önskat att få det ungefär så här B+ 320V A 160V B 163,4 V C 3,4 V Ia 5mA
Ia fungerar perfekt. Bägge kanalerna har mao en konstant Ia på 5,4 mA. Dock är dc-nivåerna helt knas. Genom att byta till olika led-dioder så kunde jag få A till ca 80V, men den skiljer ändå rejält mellan kanalerna. Jag misstänker att, även om de bägge JFETarna har exakt samma Idss (5,4mA) så är dess drain-source (Uds) olika. Och det är ju detta som styr den övre trioden. Jag skulle behöva ha ett variabelt source-motstånd i CCSen för att trimma in spänningarna, som i praktiken är den övre triodens bias. Men då kommer Ia att påverkas, vilket ger olika arbetspunkter. Med ett sådant så blir det även svårt med ett rör som 6DJ7 som skall ha en låg bias (ca 2V) för att fungera optimalt, eftersom spänninhsfallet blir för högt. En JFET med mycket lågt Uds skulle även fungera, om Uds + spänningsfallet över en trimm-resistor skulle rymmas under 2V. Klurar vidare..
 |
pix |
Posted - 2025/05/02 : 22:44:55 Jag har nog några ECC40 att prova med. Dock är min glödström i underkant för att nyttja ett ECC40 per kanal. Så valet skulle i så fall stå mellan att använda en triod per kanal. Dvs ett rör till bägge kanalerna, eller att välja ett kraftfullare rör, som t.ex E88CC och ha totalt fyra trioder att leka med. Mu är ungefär densamma (32), men E88CC har ungefär 4ggr högre Gm (2,6 vs 10). I realiteten så skulle en ECC40 som GC-steg få en förstärkning på 20-25, medan en ECC som Mu-följare få en förstärkning på mu, dvs 32. Mycket talar för E88CC, utom förstås att data inte alltid stämmer med hur man upplever ljudet, så kanske blir det att även testa ECC40 framgent 
|
Imperial |
Posted - 2025/05/02 : 21:12:11 Prova ECC40. Dom borde ha tillräcklig förstärkning i ditt bygge. Dom låter väldigt bra. Bättre än vilken 82'a å E80CC ja jämfört dom med. |
pix |
Posted - 2025/05/02 : 14:48:04 Tack  Jag har ännu inte löst problemet med brus i grammofonsteget. Men kunde ändå konstatera att jag ändå behöver mer förstärkning. Då 1a steget känns relativt optimalt så blev det till att tänka nytt för 2a steget. Då 6H6P med aktiv last torde ge någonstans runt 15 ggr förstärkning (mu runt 22) så föll tanken ist på den E188CC Mu-följare som jag har i mitt tidigare steg. En Mu-följare är på pappret det bästa av de flesta världar, utom möjligen ett fåtal huvudbrys som måste lösas. Ett att dessa är det övre rörets begränsning i spänning mellan katod och glöd, som -beroende på rörfabrikat ligger någonstans mellan +90 och +120V. Iom att en traditionell Mu-följare kräver en viss resistans av det nedre rörets anodlast, så hamnar den övre triodens katod relativt högt (ca 2/3 av B+). Jag har ju visserligen redan elevetat glöden ca 50V över signaljord, men detta blir ändock ett mankemang att få ihop. Visst så kan man lägga glöden på 200V över signaljord, men får då problem att denna ist ligger för högt för de lägre rören, så jag måste hitta på något annat.
Jag har sett lösningar där Mu-följarens anodmotståmd ersatts med en ccs, som agerar högimpedivt för ac (ger låg dist), men utan att tappa mer än några volt dc. Sagt och gjort, så plockades rördelen osär för att i stället byggas med en 2SK170 jfet som ccs.
 |
Bubbel |
Posted - 2025/04/29 : 22:59:43 Snyggt utfört som vanligt och god iderikedom.
|
pix |
Posted - 2025/04/29 : 18:03:17 Jag har haft mycket nytta av min gamla hemmabyggda frekvensgenerator. Batteridriven, sinus, fyrkant och 20-20KHz. Vad mer behöver man? I de flesta fall så räcker det gott, men så kommer nyfikenheten på besök. Hur mycket thd har den? 20KHz räcker visserligen till signalmätningar. Men vad händer om man vill mäta t.ex 10KHz fyrkant, då krävs minst 100KHz. Det hela slutade iaf i ett inköp av denna generator. GPIB och programmeringsbiten har jag inte så mycket nytta av, men det finns en hel del annat skoj. Två oberoende generatorer. En bandbredd på dc-13Mhz. Dc-offset och 50Ohm Zut.
 |
pix |
Posted - 2025/04/25 : 12:02:43 Det är svårt att visuellt se brus på ett mätinstrument så när jag gjort en förändring på grammofonsteget, så har detta kopplats in på anläggningen för att bedömas. I många fall har jag försökt genom att jorda olika punkter i steget för att höra om bruset ökat eller minskat. Det hela blir en ganska riskabel och bökig process. Men så kom jag att tänka på min gamla weststone-brygga från 40-50 talet, när man använder hörlurar för att låsa in mätvärdet. Mina Shure hörlurar har en impedans någonstans runt 50-100 Ohm, vilket skulle bli för tungt för grammofonsteget att driva, så ett litet 1W pvm-slutsteg kopplades in. När jag ändå var i farten så anslöts även en liten volympott med on- off funktion. Steget drivs av 5V så en USB laddare står för strömförsörjningen. Det hela funkar mycket bra. Små brus/brumm-variationer är lätta att detektera. Jag har även haft nytta av denna när jag justerat in balans-potten för glöd. Nu återstår bara att hitta någon check liten plåtask att gömma skatboet i 

Iom att man hör väldigt små förändringar i bruset, så kan man försöka genom att succesivt jorda ner gallren. Hade även en kondensator med två kablar och kunde testa att filtrera glöd, b+ mm. Fn. har jag bara lyssnat med lurarna på utgången. Men tänkte att jag skulle bygga till så denna kan användas som en sniffer, för att följa signalen genom förstärkaren.
 |
pix |
Posted - 2025/04/19 : 06:49:10 Jo, jag har använt led- (katod-) bias i de flesta steg jag byggt med smårör, och det har alltid fungerat bra. Nytt denna gång är schotky- och att jag använt IR-dioder. Iom att bruset är exakt desamma i bägge kanalerna så utesluter jag sporadiska fel och fokuserar på sådant som är gemensamt för bägge kanalerna. Jag har en naken, 5-6 meter lång partvinnad signalkabel från riaa till slutsteg, som också kan ifrågasättas. Den har dock ej orsakat några som helst problem med brus med det gamla steget, så man kan ju undra varför det skulle börja nu. Det finns lite trådar att utforska här  |
Fuling |
Posted - 2025/04/18 : 22:40:03 Jag har för mig Ale Moglia gärna använder SiC-dioder till bias, minns inte om han hade några särskilda resonemang om varför.
Tänkte prova diodbias på ingångsrören i min 300B också framöver, även om jag egentligen är väldigt förtjust i den självjusterande funktionen man får av ett katodmotstånd. Ur minnet bör det handla om 5-6V vid 9-10mA så två eller tre lysdioder med rätt färg borde bli lagom där. |
pix |
Posted - 2025/04/18 : 21:38:45 Jag har nog 5Y3 som jag kan testa med. Har för mig att framspänningsfallet är något högre dock än GZ34. Med de nuvarande röret så har jag en uppstarttid på ca 30 sekunder, vilket är riktigt snyggt då rören hinner bli varma innan anod-spänningen träffar dem.
Jag skall testa fler 6H6P och jämföra. Tror att jag har en bunt någonstans. D3a tvivlar jag på att den skulle vara boven. D3a är av en kategori rör som tillverkats med mycket höga krav. Om 6H6P är 50ton rysk lastbil, så är D3a en tysk F1-bil..
På bilden har jag visserligen en naken partvinnad kabel från step-up till steget, men jag provade senare även med en skärmad. Denna var något tystare, och påverkades inte av beröring, som den första gjorde. I mina egna skärmade kablar så har jag partvinnade signal-ledare i mitten. Utanpå dessa en skärm. Jag kan då prova att ansluta skärmen i ena- eller bägge ändar. Ibland mot signal jord. Ibland mot chassi-jord. Inband inte alls.. Jag tror att skärmning är svår att förutsäga. Man får praktiskt prova sig fram. Dock är kabelskärmen inte hela lösningen här. Det finns mer att göra. Från ingångskontakterna till gallren (i steget) har jag oskärmade partvinnade trådar. Visst skulle även denna kunna bytas till skärmad. Men längden är inte mer än 7-8cm, så jag betvivlar att problemet ligger här. Jag tänkte i stället testa med något annat som katod-bias. Fn har jag en schotky-diod på 1a D3a och två stycken IR-dioder på 6H6P. Jag vet inte hur brusiga dessa är? Speciellt schotky dioden känns oviss. Bruset skall inte förväxlas med brum. Det är ett bredbandigt brus, ungefär som vitt brus, så jag tror inte detta handlar om jordslingor el. dyl. Jag har ännu inte använt fin-komponenter (då de ändå kommer att bytas i detta skede). Kina-resistorer (metallfilm) skall bytas mot Holco-resistorer och då det kan ju vara lämpligt att börja med att byta ut gridstoppern på samrliga rör. Kanske även gå ner något i resistans på denna, då jag tror att bruset korrelerar med resistansen.
Kul med Didrik som löper hela vägen ut i sin övertygelse!  Han är ju en mytomspunnen legendar 
|
Fuling |
Posted - 2025/04/18 : 19:52:02 Didrik kör väl belysningen på DC också för att slippa flimmer. Rätt dedikerad kille det där. Har för mig han enbart lyssnar i mono. All modern musik dömer han ut som "digital diarré". |
Imperial |
Posted - 2025/04/18 : 13:47:05 Ja annars får man göra som Didrik (som tillverkar mikrofoner). Han har klätt väggarna m plåt för å skärma hans källare från luftburna störningar. Han kan köra revan m oskärmade kablar där |
Fuling |
Posted - 2025/04/18 : 01:41:36 Jag kan ha fel men det ser ut att vara oskärmade kablar från ingångskontakterna? Ett par skärmstrumpor anslutna till jordskenan vore kanske inte fel, eller i alla fall tvinnade kabelpar där den ena ledaren är jordad.
|
abbot |
Posted - 2025/04/18 : 01:08:09 Det verkar vara ganska stor spridning i kvalitet på 6N6P vilket märks tydligt i hörlursförstärkare där de är vanliga. |
Imperial |
Posted - 2025/04/17 : 21:59:45 Stiligt som alltid.
Har du provat 5Y3? Ja tycker bättre om 5Y3 än GZ34 oftast.
Va ere för Koppar kondingar du kör me? |
pix |
Posted - 2025/04/17 : 21:10:03 Chat GNT har alla svar
Q -How do i reduce noise in a tube amplifier?
A -Reducing noise in a tube phono amplifier can be a bit of an art, since you're dealing with very small signals and high gain. Here are some solid steps to help you track down and reduce the noise:
1. Check Tube Quality Microphonic or noisy tubes are a common cause. Try swapping tubes (especially the first gain stage) with known good ones. Use low-noise tubes#8212;some tubes are specifically selected or manufactured for low-noise applications. 2. Shielding and Grounding Ensure proper grounding of all components, including the turntable, tonearm, and amp chassis. Add shielding to input lines. Use shielded cables between the turntable and the amp. Make sure the ground wire from the turntable is properly connected to the amp#8217;s ground terminal. 3. Power Supply Filtering Check and possibly upgrade power supply filter caps (they degrade over time). Consider adding a pi-filter or regulator for the phono stage power supply to reduce ripple. Isolate heater supplies: if they#8217;re AC-heated, hum is more likely. Consider DC heating for input tubes or elevate the heater voltage. 4. Layout and Lead Dress Keep signal wires short and away from power lines and transformers. Use twisted pair wires for AC heater lines and keep them tightly twisted and away from signal paths. Maintain a good star grounding scheme to avoid ground loops. 5. Component Upgrades Use low-noise resistors in the signal path (metal film are generally quieter than carbon comp). Capacitors in the signal path should be high quality; old leaky caps can introduce noise. 6. Mechanical Isolation Tubes can pick up mechanical vibrations and turn them into noise. Isolate the chassis with rubber feet or place the amp on a vibration-dampening platform. 7. Environmental Noise Fluorescent lights, dimmers, and nearby electronics can inject hum or RF. Try moving the amp or turning off nearby devices to test. Want to walk through diagnosing your specific noise? (e.g., is it hum, hiss, crackle?) That can help narrow things down a lot.
Imponerande svar av en maskin 
|
pix |
Posted - 2025/04/17 : 20:15:18 Har nu spelat några timmar för utvärdering. Ännu lite för mycket brus (inget brum eller sus), men ton- och klangmässigt så är jag nöjd 

Tänkte att jag skulle bygga ett inverterat riaa-eq för att kunna göra vanliga mätningar. Men detta får bli ett separat projekt  Klangmässigt så låter det ganska neutralt, och man brukar höra om eqt är fel. Så jag tror inte detta behöver justeras. Bruset är inte störande på de flesta skivor. Men med lågt inspelad musik (t.ex La Folia de la Spania) så vore det önskvärt att få ner detta. Tänkte att jag skulle prova andra rör och se hur det påverkar.
 |
pix |
Posted - 2025/04/17 : 11:15:32 Jag kunde inte se det på skåpet, men inkopplad på anläggningen så fanns en ringande ton. Uppenbarligen något som oscillerar.. Plockade ner den och började gå igenom, bara för att upptäcka att jag missat avkopplingskondensatorn framför CCSerna. Kontentan blir att en drossel drivit dessa, som då brottats om härraväldet. Nu sitter denna kondensator på plats, och hela nätdelen är uppmätt enligt nedan.

Man kan se att ac-ripplet inte kommer så mycket lägre än ca 5-6mV. Jag tror dock att detta härrör från begränsningar i mätnogranhet med en multimeter. Även utan anslutna mätprobar så visar denna några mV.
 |
pix |
Posted - 2025/04/17 : 06:19:20 Som jag förstår det så är ett fas-delay obligatoriskt i ett passivt riaa-eq men också underordnat frekvenssvaret. Jag fick dock en länk till ett dokument med en graf som visar detta. Summa sumarum, så är den observerade fas-försljutningen normal och inte fel. Just nu är vädret allt för fint för inne-aktiviteter, så bygget har stannat av. Men kommer att återupptas när inspirationen infinner sig  https://pspatialaudio.com/phono_preamps.htm |
pix |
Posted - 2025/04/14 : 21:12:35 Tack  Jag gjorde en check med skåpet. Det är alltid lite svårt med så små signaler från en signalgenerator så jag satte en spänningsdelare på 1:100 före ingången. Checkade först att jag hade signal på utgångarna. Iom att jag har så hög bias (-6,6V) på 2a röret, så får jag en rejäl headroom. 20Vpp är inget problem att ta ut utan klippning .

När jag sedan kollar ingång/utgång, så finns en fas-förskjutning på ca 62 grader. De ända reaktiva komponenter som finns i serie med signalen är 100nF (dc-spärr efter första röret) samt 1uF (dc-spärr på andra röret) Därutöver finns ju RIAA-korrektionen som shuntar reaktivt till jord. Jag tror inte att detta är problematiskt, så länge fas-förskjutningen inte överskrider 180 grader..
(edit) Jag ställde frågan på Diyaudio om denna förskjutning var normal. Svaret är att den kommer av RIAA-korrektionen, och att den skall vara så (förutsatt att brytfrekvenserna ligger rätt).
 |
Fuling |
Posted - 2025/04/14 : 20:21:27 Ser bra ut det här!
|
pix |
Posted - 2025/04/14 : 15:17:22 Lite småfix kvar innan det är dags att mäta. Som jag skrev tidigare så gör jag steget för MM-puppor. För att sedan komplettera med step-up-trafo för MC. Så initialt så siktar jag på ca 40dB (-20dB bortäknat förlust över RIAA-eq) förstärkning och en ingångsimpedans på 47K. Det skall då även finnas möjlighet att enkelt lägga in en kondensator, då MM vill se en ingångsimpedans runt 150-200pF. Nu spelar jag bara med MC-puppor och step-up-trafo (LL1931 kopplad 1:16). Puppan skall se en last av ca 100R vilket innebär att ingången på steget bör vara runt 26K Jag monterade ett fast 47K motstånd. Parallellt med denna en lite IC-sockel där man enkelt kan sätta i ett motstånd (för MC) eller en kondensator (för MM) två av facken finns tillgängliga per kanal så både en resistiv- och en kapacitiv last kan monteras samtidigt. I mitt fall så monterades en 56K resistor i hållaren vilket parallellt med 47K ger en ingångsimpedans på ca 26K. När MC-puppan ser denna last via 1:16-trafon så ser den en passande last på ca 100R.

Passade även på att knyta samman signaljord med chassi-jord med ett 6R effektnorsrånd.
 |
Perfector |
Posted - 2025/04/14 : 13:34:45 Finns det behov av 2 högtalare med 6#189;" element på 800 Ohm ? Jag har om du kör rakt ut utan utgångstrafo. Dom kostar resan hit med 50:- och så resan hem igen. Finns i trosa |
pix |
Posted - 2025/04/14 : 12:14:38 Ont om plats är det gott om  Nädå, allt följer planen. De sista avkopplingskondingarna för 1a rören monterades så nära rören som möjligt. De två nedre kondingarna är utgångskondingarna (1uF) vilket ger ett högpass på ca 1,5Hz, kopplat till ett slutsteg med Zin på 100K.


 |