HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Yahriel - Ny hörlursförstärkare (X-CAN V8)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
yahriel Posted - 2003/04/26 : 16:12:24

Yahriel's system
Senast uppdaterad: 2009-08-28




Elektronik
1. Naim Nait 5i förstärkare
2. Naim CD5i cd-spelare
3. Rega P25 vinylspelare
4. Benz Micro MC20E2 pickup
5. Lehmann Audio Black Cube Statement RIAA-steg
6. Musical Fidelity X-CAN V8 hörlursförstärkare

Högtalare
1. ProAc Response 2.5 Kloner

Kablar
1. Eichmann Tech Express 4 Series 2 signalkabel
2. Eichmann Tech Express 6 Series 1 högtalarkabel
3. Naim SNAIC 4 signalkabel

På ingång
1. Sennheiser HD650 hörlurar
2. Ett par nya högtalare

Bilder


Min gamla setup, Cyrus 2 förstärkare samt en Cyrus dAD7 cd-spelare. Många goda minnen med denna kombo.


Nuvarande utrustning. Naim Nait 5i samt Naim CD5i och en Rega P25. Saknar ännu ett RIAA-steg så det har inget blivit något vinylspelande på sista tiden.


Naim CD5i


ProAc klon i körsbärsfanér. Har fortfarande inte tagit mig tid att ersätta den silverfärgade skruvarna till elementen med svarta motsvarigheter. Dessa ska också hamna på några slags fötter så småningom.


Närbild ProAc kloner.


Baksidan. Kablaget är ett par Eichmann Tech Express 6 Series 1 kablar.


Baksidan. Här hittar vi Eichmann Tech Express 6 Series 1 högtalarkablar och en Naim SNAIC 4 signalkabel.


Har sett att många andra flashar med sina dyra whiskysamlingar så jag tänkte jag skulle svara genom att visa upp världens sämsta whisky. Thailändsk riswhisky, smakar acceton.



En del av vinylsamlingen i backar från Ordning & Reda.


Lehmann Audio Black Cube Statement.


Musical Fidelity X-CAN V8 hörlursförstärkare kopplade via USB till datorn.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
yahriel Posted - 2007/04/04 : 10:56:26
Mycket bra. Men jag är osäker på om de kanske skulle behöva lite mera kraft. Har aldrig testat klonerna med några riktiga kraftpaket dock så jag är inte säker. Men som det är nu är jag ändå mycket nöjd. Basen är tajt och klonerna sjunger.
Klenkar Posted - 2007/04/03 : 21:14:34
Hur fungerar Klonerna med Naim?
mvh dd
yahriel Posted - 2007/04/03 : 20:39:58
Det klart du ska ha Naim! :-) De har ju otroliga uppgraderingsmöjligheter för den som är rik som ett troll också. Lägg på ca 10k och få en CD5x. Lägg på ytterligare 20k och få en CDX2 och ytterligare 37k för en CDS3 och ytterligare 136k för en CD555.

Bara börja spara.
Jadde Posted - 2007/03/31 : 14:38:44
Naim ska jag också ha en dag. Så rätt!
yahriel Posted - 2007/03/27 : 10:39:55
Yepp, parfym är precis vad det smakar. Fick den av en kompis som hade handlat 8 flaskor att ge bort som presenter till sina kompisar när han var i thailand. Kassören som sålde dem såg väldigt snopen ut.
Orpheus Posted - 2007/03/21 : 13:40:24


Fint system!

Naim är snyggt


Riswiskey är faan inte gott,billig herrparfym är vad det smakar


Patrik


yahriel Posted - 2007/03/21 : 13:33:02
Mer detaljer, går lite djupare, ljudbilden har blivit större och bättre separation. Man märker tydligt att ljudidealet hos Cyrus och Naim är liknande. Vet inte hur bra det stämmer överens med andra engelska tillverkare men Rega har väl också liknande filosofi... har ju hel-engelskt system rakt igenom (minus ht-kablarna).
Mc Square Posted - 2007/03/20 : 21:43:12
Hur låter det jämfört med innan då?
Mc Square Posted - 2007/01/06 : 02:12:54
Hittade annonsen men ett tydligt "Ej till salu längre" hängde över den...
Tyvärr.
yahriel Posted - 2007/01/05 : 22:53:50
Ja tack, det vore inte fel.
Mc Square Posted - 2007/01/05 : 16:08:45
tror inte det var nåt större hinder...han ville byta innan oxå.
Ska jag iallafall rota fram anonnsen eller dyl och ta reda på fakta innan du lägger ner hoppet om en 8? =)
yahriel Posted - 2007/01/05 : 15:36:37
Problemet är att jag inte har råd att köpa den kontant, utan endast via avbetalning. Så begagnat blir nog inte aktuellt.
Mc Square Posted - 2007/01/05 : 00:49:22


Har för mig att en forumsmedlem,bosatt i min stad,hade en Cyrus 8 till försäljning och så vitt jag vet,har han inte sålt den än...
Den kan ju naturligtvis ha sålts ändå,men om du vill så kan jag snoka reda på den igen.
yahriel Posted - 2007/01/04 : 23:24:24
Jo tack... jag kan tänka mig andra varianter också. Just nu funderar jag faktiskt på att ta ett jätte steg och köpa mig en Cyrus 8:a istället... på avbetalning blir det inte så farligt ändå. Det verkar dock inte som om BestSound (ända återförsäljaren av Cyrus i Sthlm??) har den senaste VS2:an... får springa och höra med dem.

Men jag håller med, Cyrus 2 är verkligen något extra. Jag tror nog aldrig jag kommer att sälja den, men gör jag det ska jag tänka på dig McSquare.
Mc Square Posted - 2007/01/03 : 22:55:09
Tack för det inlägget,A!
Besparade nog mig ett antal inlägg.

När jag testkörde din efteråt,så stod jag nära nog det stadiet som kallas Chockad....eller haksläpp för vissa.
Det var allra första gången jag lyssnade på en så gammal Cyrus.

Inte visste jag att Cyrus,redan så tidigt i kärriären,
lät så transparent och livfullt...Det var skoj att få höra den och jag köper gärna den av dig om du beslutar dig för en Cyrus 6 iallafall,Yahriel.

En Psx til den och du har den kvar för livet.
Kanske inte hela livet men iallafall ett gott minne för resten av livet!

I love my Cyrus`s!
adi6606 Posted - 2007/01/03 : 17:27:34
Jag är tvungen att skriva några ord här. Det var min Cyrus II McSquare reparerade och den funkar utmärkt. Tack! Jag har testat lite olika högtalare och kablar med min Cyrus och har kommit fram till att den ska användas med högtalare som är lite mjukare i diskantåtergivningen. Först med ett par Carlsson OA-50.2 och det lät ingen vidare faktiskt. Sedan tog jag ett par OA-14.2 och ett par OA-116 med renoverade basar men fortfarande lät inte så bra. Då insåg jag att Carlsson och Cyrus kanske matchar inte varandra och tog ett par EPI MT2 och då lät det genast mycket bättre. Ett par Technics SB-RX30 kopplades in och då minsann började det sjunga. Testade lite med olika högtalarkablar och banankontakter tog fram ett par Cabasse Drakkar och lyckan var fullständigt. Spelglädje, musikalitet, och närvaro i musiken och särsklit i vokalerna blev fantastiskt. Testade lite andra högtalare och till slut fastnade ändå för ett par Technics SB-RX30. Ikväll ska jag roa mig med ett par Cabasse Galion VI och ett par DAS från mitten av 80-talet(spansk kopia av Altec Lansing. En liten förstärkare ska driva stora (lättdrivna iof) högtalare. Men det är ngt. med Cyrus II. I min lekstuga finns massvis med andra förstärkare, både rör och transistor, stora och små men Cyrus II är verkligen rolig, rättfram förstärkare som spelar med mycket glädje. Så om man kan nu reparera en Cyrus II för billig peng kanske är det ingen idé att lägga 6000 kronor på Cyrus VI, eller!?
Mc Square Posted - 2007/01/03 : 10:27:47
Det kan stämma bra det.
Vet om att där finns en hörlurs-kontakt på baksidan,det är säkert iallafall.

Det gick inte in i mitt huvud då,att du ville ha ett RIIA alltså.

Det har min Cyrus Pre,men det är inget jag använder dock.
Tanken har slagit mig att testa nångång,men har inte blitt av...
Sen är jag inte vinyl-torsk heller visserligen.

Är Cyrus 6 den enda som du kan tänka dig av alla deras olika modeller och konfigurationer...?
Tänker på priser oxå,har ju faktiskt sett en del och läst in mig på flera av deras modeller,ja till och med reparerat min Pre

Det jag menar,det finns väl nåt annat alternativ inom Cyrus`s enormt mångsidiga produkt-linje...?
Eller...?
yahriel Posted - 2007/01/03 : 10:13:43
Vad jag förstår finns inget RIAA inbyggt i 6:an?
Mc Square Posted - 2007/01/02 : 13:59:29
Jag reparerade nyligen en Cyrus Two,som hade samma problem fast lite värre.
Jag vet hur man åtgärdar det,om du vill ha kvar den och spela med,vill säga.

Varför det här med RIAA`t?
Varför måste du skaffa RIIA iochmed cyrus 6?
yahriel Posted - 2007/01/02 : 12:23:43
Mc Square: Jag fastnade när jag var tvungen att sälja av min Audio Analogue setup för några år sedan för att ha råd att betala hyran under sommaren. Jag köpte då en Cyrus 2:a som ersättare efter att ha läst mycket bra om den. Fastnade totalt och tycker nog inte den presterade sämre än den AA-rigg jag hade innan trotts sina modesta 30W.

Det ända problemet med Cyrus 2:an är egentligen dess utseende som inte är så fördelaktigt samt att kontakterna sitter något galet till. Kablarna står ju rakt upp från förstärkaren och det är ju inte så snyggt.

Men nu efter många års tjänst (den är ju trotts allt 16 år!) så börjar den strula, på vissa ingångar låter bara den vänstra eller högra kanalen.

Så det är väl dags för en ny. Skulle helst skaffat en Cyrus 8 med PSX (70 amp strömstark!) men budgetten tillåter tyvärr bara en 6:a. Får väl uppgradera den så småningom.

Dock så innebär Cyrus 6:an att jag även måste införskaffa ett RIAA-steg... skulle gärna satsa på Cyrus RIAA men det kostar nog för mycket tyvärr.
Mc Square Posted - 2007/01/01 : 19:02:13
Trodde det inte fanns fler Cyrus-intresserade på forumet,men du verkar tycka om Cyrus.

Jag har själv 5st och hade dad1.5 ett tag,men den gick vidare i bytesledet,så det är förstärkeri + en Psx-r.

Hur och varför fastnade du för detta intressanta märke?

M
yahriel Posted - 2004/06/02 : 00:38:54
Jag tycker Audio Analogue är bland dom trevligare produkterna i prisspannet kring 10-15k. Gillar man det lite mjukare ljudet som även Rega presterar så är det helt rätt. Har aldrig testat det ihop med Dynaudio dock.
datar Posted - 2004/06/01 : 20:54:00
vad har du för inställning till audio analogue prylarna? jag lyssnade på dom tillsammans med mina dynaudio med trevligt resultat
Merkurius Posted - 2004/02/10 : 09:05:47
Okej,jag fick samma prisuppgift som dig så det borde nog stämma. Jag såg att racket också fått bra recensioner, både av tidningar och på audioreview.com

Mitt rack kanske är vinligt pga. att det står på just spikes, men om man lägger handen emot racket händer det inget man är tvungen att ge det en liten knuff, då börjar det att vingla.
yahriel Posted - 2004/02/08 : 22:43:54
Merkurius: Har aldrig upplevet racket som vingligt alls faktiskt. När jag köpte det gick jag faktiskt mest på priset och utseendet, finns alldeles för många alldeles för dyra rack där ute :-)

Jag kör inte med spikes ännu, ska införskaffa ett par Soundcare så småningom dock.

Nypriset... killen jag köpte det av sa 3.000kr.

Kolla in deras hemsida: http://www.soundorganisation.net

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000