HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Adagio. Manepan

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2003/05/03 : 09:20:58
MYCKET HAR HÄNT SEN SIST. Se sista sidan 8
Kika in i nya rummet, nya prylar....

[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/Mobile%20Uploads/image-12.jpg.html][/URL]
En glad skit!!

[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/Mobile%20Uploads/image-7.jpg.html][/URL]


Lite nytt, nytt boende och nya högtalare. se sid7.






Se sid 7
Nytt hem, nytt lyssningsrum/vardagsrum/kök/matsal på b,5,5m X l,8,5m x h,3,10m
Aktuell lista:
Skivspelare-KUZMA stogiS/stabiS
PU-Benz Micro LP
RIAA-Benz Micro Lukasheck PP-1
Signalkabel mellan PU och RIAA-Nordost Valhalla
CD- Krell KAV280CD
Förstärkare- Krell KAV 400xi
Högtalare- Sonus faber Guarneri memento
Signalkabel- Nordost Quattrofil XLR
Högtalarkabel-Nordost Frey
Strömkabel-Nordost vishnu till amp
Strömkabel2-Nordost shiva till CD
Strömkabel3-Nordost vishnu till supranätlist mk II
(PS3+Pioneer 50" KURO, för TV, film och spel)


Nyförvärvet 2007

Fler bilder i slutet.





FORNTIDEN NEDAN


Rummet blev efter vissa strider och bataljer ca 4mx5m med 240cm i höjd
I taket fälde jag in fraktala diffussorer från svanå ljud-teknik och i väggarna sattes mellanbas absorbenter upp. I två av hörnen bygdes bas och djupbas absorbenter in. Tyvärr fick inte fönstren väljas bort för sambon, kanske bäst så.

System beskrivning:

Bänk från Schroer&Schroer i stål lackad silvergrå. Tre hyllor i 2cm tjocka specialslipade glas övre hyllan
väger ca 25 kilo, stativet är fyllt med aluminiumsilikat och vikten på hela härligheten är 75 kilo.

SF GP home, med fotograf.

Transport McCormack SST-1
dac McCormack DAC-1 Deluxe
Försteg McCormack TLC-1
Slutsteg McCormack DNA-1 Deluxe
Digitalkabel TransparentAudio
Signal Nordost Red Dawn
Hötalar Red Dawnrev2
Strömkabel Tiffany TPC-1
Högtalare Sonusfaber GP Home svart Pianolack.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2016/03/20 : 16:26:09
Huga!
Börjar med en panel, så får vi se. Men det är ändå billigare än att byta till 20.7 så två st + kralligt steg är väl att betrakta som "billigt"
Sceptic Posted - 2016/03/20 : 15:09:56
quote:
Till baspanelen

Tror du behöver två DWM, det tycks vara det vanliga för att "få till det". Kanske ett par VTL Siegfried till huvudhögtalarna och ett par Bryston 28:or till baspanelerna
Adagio Posted - 2016/03/20 : 14:55:55
Säkert. Till baspanelen, tummen upp men jag är ju rörberoende! Samtidigt vill jag inte att det blir olika karaktär på de olika panelerna som ska lira ihop. Än så länge bara vilda fantasier....
Sceptic Posted - 2016/03/20 : 14:55:48
quote:
Det är väl en fråga om kompromisser och preferenser? Jag tror inte någon som varit här inte utryckt förvåning över hur pass bra det ändå funkar. Jag kan aldrig återgå till lådor, det som dessa gör är för bra för att kunna gå bakåt igen.

Håller med, jag har själv försökt gå tillbaka till lådor men saknar den stora ljudbilden för mycket. Skulle jag däremot mestadels lyssna på elektronisk musik skulle jag byta mot något mer lämpligt då Magneplanarer enligt mitt förmenande helt enkelt inte gör den musiken rättvisa. Jazz, klassiskt och lite mer åt det akustiska hållet är en helt annan sak.

quote:
På andra sidan Atlanten verkar Bryston och Magnepan vara synonymt med varandra på något sätt...mången nordamerikan driver sina Maggisar med slutsteg från Bryston...de verkar onekligen gifta sig bra när de kombineras...

Även Pass Labs är populära till Maggiesar. Rörsteg ser man också en hel del av men kostnaden blir som sagt stor då det krävs kraftiga doningar på minst ett par hundra watt. När Audionord spelade på 20.1 på mässan för några år sedan kommenterade Häggis själv klippningstendenserna hos ARC REF210 med att det ofta var bättre med transistorsteg till planarerna.

GyroSE Posted - 2016/03/20 : 13:04:45
På andra sidan Atlanten verkar Bryston och Magnepan vara synonymt med varandra på något sätt...mången nordamerikan driver sina Maggisar med slutsteg från Bryston...de verkar onekligen gifta sig bra när de kombineras...
Adagio Posted - 2016/03/20 : 12:02:41
Håller med! Ja kanske solid state skulle vara mer ekonomiskt och svalare....
GyroSE Posted - 2016/03/20 : 11:25:52
....eller varför inte ett par monoblock från Bryston...?

Likadant hemma hos mig, ingen sameness här heller- kommer aldrig att kunna få till den där luftigheten som du har när det spelas klassisk musik hemma hos mig. Det blir stort och luftigt även hos mig men man blir aldrig omgiven av ljudet på det sätt som man blir när man lirar på ett par Magnepan. Kul att skillnader finns- skulle vara allt bra trist om allt lät lika...
Adagio Posted - 2016/03/20 : 10:01:41
Ja håller med, anläggningen lider inte av sameness, dvs allt material återspeglas väldigt olika. Jag ser det som ett mått av transparens, lite obekvämt när det inte låter så bra som man vill. Nu är ju Maiden inte husbandet här hemma och det kanske återspeglar sig i anläggningens komponentval? Jag lyssnar helst till klassiskt, jazz, electronica och div. Efter en träff här hemma var det en deltagare som verkligen beskrev "spot on"
Det saknas i jämförelse med andra system en tyngd och fysik i nedre mellanregistret och basområdet. I många fall spelar det rent magiskt men det saknas en del i synnerlighet med viss typ av musik, (rock) jag kan dock leva med detta. Men som sagt, magnepans DWM kan noga "feta" till det utan att tappa snabbhet och luftighet.
Sen ska jag driva baspanelen med KT88 och ev KT77 eller EL34 till huvudhögtalarna.
Det perfekta vore ett par Cary V-12 monoblock för varje högtalare, eller ett monoblock för baspanelen? Fantasier......
GyroSE Posted - 2016/03/20 : 09:48:06
Ska väl egentligen inte uttala mig i frågan då min erfarenhet av Magnepan och den typen av högtalare är mycket ringa i sammanhanget. Har bara hört Magnepan enkom en gång i hemmamiljö och det var hos dig, Adagio, för ett par veckor sen. Det jag slogs av är att Magnepan nog inte kan klassas in under epitetet allroundhögtalare, vi testade ju Iron Maidens platta "Seventh Son of a Seventh Son" om du minns- denna platta är en av mina måttstockar då den verkligen kräver sin anläggning för att blomma ut i full prakt. Nu ska det väl sägas att Iron Maiden inte är kända för att leverera audiofilljud på sina plattor men faktum är att flera av deras skivor från 80- talet faktiskt är mycket väl ljudproducerade. "Seventh Son..." lät väl så där genom Magnepan tyckte jag- det var liksom något som fattades. Inspelningen i sig är organisk, full av liv och detaljer, det är ett jäkla driv i musiken och för att verkligen blåsa liv i den så krävs det att den spelas genom grejor som klarar uppdraget. I det här fallet föll det på högtalarna tror jag då anläggningen är superb och i övrigt har potential att göra inspelningen full rättvisa. Vi tröttnade ganska snabbt och bytte skiva...

Men sen spelade du jazz, klassiskt, folkmusik och vanlig rockmusik- då blommade Maggisarna ut och levererade ett fantastiskt ljud. De briljerade verkligen när klassisk musik spelades- har aldrig upplevt klassisk musik på vinylformatet på det sättet tidigare som jag gjorde hos dig. Fantastiskt!

Som du skriver så handlar det om att kompromissa och hitta sin egen referens- finns som bekant inga rätt och fel inom den här hobbyn då det där med ljudupplevelsen i sig är så personlig.
Adagio Posted - 2016/03/20 : 08:46:04
Det är väl en fråga om kompromisser och preferenser? Jag tror inte någon som varit här inte utryckt förvåning över hur pass bra det ändå funkar. Jag kan aldrig återgå till lådor, det som dessa gör är för bra för att kunna gå bakåt igen.
Det ÄR stor skillnad mellan olika rörtypers sätt att återge olika frekvensområden.
KT88 är en basförmedlare av rang, likaså finns en luftighet och detaljrikedom som inte EL34 kan åstadkomma. Samtidigt finns ett naturligt flow i EL34, en textur, avsaknad av något artifiellt. Efter bytet spelade jag ett klassiskt stycke och min sambo som låg och läste tre rum bort, med öppna dörrar, reagerade direkt. I vanliga fall brukar det vara i form av smällande dubbeldörrar, men inte igår. Hon kom ut till vardagsrummet och lade sig o läste i soffan (har aldrig hänt tidigare när jag spelar musik) "Vad behagligt det låter, något har du gjort?" Hon har spelat violin sen hon var 5 år så hon är extra känslig för hur äkta vissa saker låter.
Så nu är dilemmat vilka rör ska ersätta mina slitna KT88. Jag kommer lira EL34 tillsv.
Sceptic Posted - 2016/03/20 : 00:36:48
quote:
Men med yello motsv,,,GÄÄÄSP. Det låter ju bra men det tar liksom inte tag i en.

Spelar nog mindre roll vilken typ av rör du har då svaret snarare är fel högtalare. Jag har haft tre par Maggies, MGIIa, 3.6 och 3.7, och kan väl tycka att de definitivt inte är rätt typ av ljudförmedlare om man spelar musik typ Yello. Inte ens 20.1, som jag bara hört på mässa, tycker jag kändes rätt för elektronisk musik. Finns betydligt mer lämpade högtalare för den typen av musik.
Adagio Posted - 2016/03/19 : 20:57:44
Fasen va jobbigt! Viss musik, typ jazz mindre orkester, kvinnliga solister mm grymt bra!
Textur, värme MUSIKALITET! Men med yello motsv,,,GÄÄÄSP. Det låter ju bra men det tar liksom inte tag i en. Kan KT77 vara den kompromiss jag behöver?
Adagio Posted - 2016/03/19 : 16:48:46
Bestämde mig idag för att byta till EL34, har inte hunnit lyssna så mycket än men det finns en härlig textur och känsla som KT88 inte riktigt förmår. Ska inte säga för mycket än men YoYo Ma lirar med mer känsla och glädje.
Adagio Posted - 2016/03/17 : 17:33:59
Det jäviulsröda, förlåt Jaguar-röda rörmonstret klarar mycket. Jag är tyvärr för lat för att nyttja det fullt ut. Vid den förra träffen kunde vi konstatera att de olika lägena gör stor skillnad. Man kan nästan säga att det är 4 olika slutsteg med lite olika egenskaper. Kör man electronica är 100% UL rätt, gubbjazz 100% triode. Sen har man 33% resp 66% av både UL och Triode också att välja på. Mina KT88 börjar väl närma sig ålderns höst, funderar starkt på att prova något nytt. Jag har ju en uppsättning EL34 i reserv, låter magiskt, mellanregister och diskant är vackert men basen är lite Diffus och odynamisk i jämförelse med KT88. En intressant möjlighet är ju KT77 som lär vara ett mellanting. Ett EL34 som blivit vuxet. Valmöjligheterna är många. Likaså hägrar Maggies egna baspaneler mm
Junepe Posted - 2016/03/16 : 14:42:42
Hade jag inte haft en massa katter hade jag definitivt skaffat Maggisar.
Skulle verkligen vara kul att se vad dina jävulska rörkrafter gör med dom!
Kuzma har jag heller aldrig lyssnat till men utseendet har alltid fallit mig i smaken.
Dom ser ut som någon hyfsad viktig mojäng i ett Stargate SG-1 avsnitt

((( JUNEPE )))
Gozzi Posted - 2016/03/11 : 07:47:21
sceptic, har blivit en del byten :)

Men i ditt fall så ser man nästan hur bra Maggisarna trivs i den där miljön. Rummet är nog som klippt och skuret för panelerna :)
Sceptic Posted - 2016/03/07 : 18:05:11
quote:
Hur tycker du dynamiken är i dina 3,7 or ? jag sålde mina för jag tyckte dom saknade den där sista oktaven.

Alla Maggisar saknar väl "den där sista oktaven" även om 3.6 nog hade lite mer av den jämfört med 3.7 där fokus ligger mer på mittbasen. 3.7 låter aningen slankare än föregångaren men renare (har ägt båda).
Om du med dynamik menar basklipp så kommer man ju aldrig i närheten av en kapabel "lådhögtalare" typ Wilson....men det vet du ju då du provat nästan allt
Adagio Posted - 2016/03/07 : 13:33:10
Dynamiken är ju suverän men det tar ett tag att komma över avsaknaden av fysik i bastonerna. Rummet trycksätts inte heller på sedvanligt sätt. Detta resulterar i en mycket ren och akustisk bas som påminner mycket om verkliga instrument men man är ju van vid PA-förstärkt musik och då kan man uppleva att något saknas. Men som sagt det är en vanesak. Själv föredrar jag denna bas, visst kunde det sitta fint med en oktav ytterligare men faktum kvarstår. Basen räcker, skulle aldrig drömma om att försöka para ihop med någon form av sub. Har testat och lyssnat på det med en kompis 3.6 men aldrig gillat det. För stor klangskillnad och rumsnodigångsättande.
matta Posted - 2016/03/07 : 09:09:27
Verkligen tjusigt! Kan tänka mig att det låter riktigt fint! Läckert!
Gozzi Posted - 2016/03/07 : 06:51:17
Härlig rör rigg !

Hur tycker du dynamiken är i dina 3,7 or ? jag sålde mina för jag tyckte dom saknade den där sista oktaven. Utöver detta så är det ett par suveräna högtalare, sjukt snygga med den kulören. Grattis till ett kul högtalarköp :)
GyroSE Posted - 2016/03/06 : 12:57:41
Tack Adagio för en trevlig lyssningssession samt ett prickfritt värdskap. Du har en fantastisk anläggning som står uppställd en otrolig fin lägenhet dessutom. Precis som Adagio skriver så var jag lite nyfiken på Magnepan eftersom jag aldrig tidigare har haft möjlighet att lyssna till ett par sådana högtalare. Det var upplysande att få demonstrerat för sig deras många styrkor och de få svagheter jag kunde märka- blev allt lite mer nyfiken på hur ett par Maggies skulle låta hemma hos mig...
Adagio Posted - 2016/03/05 : 20:50:40
Idag kom en mycket trevlig bekantskap på besök. Föga förvånande då alla jag hittills träffat med denna hobby varit trevliga människor. Efter flera år av ambition att få till ett lyssningstillfälle kom vi till skott. Det blev längre än planerat, som alltid, men det var givande såväl samtal och ny musik, även gammal musik så klart. Gyro SE ville lyssna lite på magnepan, det måste ju främjas, att sprida ljuset!
Det är kul att kunna visa vad som är Magnepans styrkor och ev svagheter. Det är ju för den icke invigde en garanterat ny upplevelse. Hursomhelst en kanontrevlig dag.
Gyro SE får väl delge er sina upplevelser när han får lust att skriva en rad eller två.
Adagio Posted - 2016/03/02 : 19:32:56
" target="_blank">
Morgonlyssning. Innan stenplattan gjorde sitt återtåg.
Adagio Posted - 2016/03/02 : 19:27:10
" target="_blank">
Efter lite ommöblering i racket. En ren analog-rigg, varken transistorer eller något digitalt elände.
Adagio Posted - 2016/03/02 : 13:42:17
Håller med! Synd att man inte kunde ha dom i malpåse och ta fram ibland.... Vackrare pjäser får man leta efter. Visst var Guarneri otroliga, men det var något med GP.
Ang sten, det blir snyggt som tusan med sarg/sidor sen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000