HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Tifosi - ny bostad 060114

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Tifosi Posted - 2003/06/17 : 20:49:53
Hejsan

Nu när jag byggt min nya bänk så tänkte jag visa er en bild på hur det nu ser ut hemma hos mig.



Tidigare huserade alla prylarna i en IKEA Magiker. Magikern tycket jag inte om då det var trångt och då prylarna var placerade ganska långt ner så behövdes det en del jobbigt siktande med fjärren.

Nu som ni förhoppningsvis ser så har jag byggt mig en Flexy-bänk. Budgeten har jag försökt att hålla så låg som möjligt och jag tycker att den blev överkommlig; 240 kronor :-)
Gängstänger, muttrar och brickor inhandlades på Biltema och hyllorna kommer från en stor skiva mahognyplywood som jag hittade på jobbet.
Skivan var inte den snyggaste då den har varit transport embalage till en stor maskin. Det är lite spikhål och så i den.
Jag lyckades inte få hålen helt raka så därför är hyllplanen aningens skeva.
Kommer jag över ett par snygga hyllplan framöver så kan man ju alltid byta.

Det som står i Flexyn är följande:
ProJect Debut II
Thule CD150B
Pathos Classic One
Onkyo TX-SR700E
Pioneer DV-656A

Och ljudet kommer slutligen ut ur ett par JMLab Electra 926.

Det hela är kopplat med kablar från Clou Cable och Ixos.

TV-bordet är bara temporärt tills jag byggt något annat. Subben kanske inte står på det bäste stället men den används knappt aldrig ändå. Det står dock bättre nu än vad den gjorde förrut.

Har haft hemma en riktigt snygg förstärkare över julen. Tyvärr så kan inte min kamera ta så snygga bilder.





Riktigt bra lät den också. Tyvärr så har den problem med för höga insignaler på den balanserade ingången. I butiken körde vi med en Primare CD och det började dista men då vi inte trodde att min Thule skulle orsaka samma problem. Men det gjorde den. Då jag inte lånade med en bra RCA kabel så fick jag köra med en lite undermålig kabel. Det lät ganska bra ändå.
Ska försöka att låna hem Thor över nyår ovh se om den kan spöa italienaren. Den som vinner får stanna hemma hos mig.

/Ola
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tifosi Posted - 2006/01/15 : 18:39:24
jag körde det där frekvenssvepet. Jag trodde jag skulle dö runt 95Hz ungefär. Jobbigt när den värsta resonansen är så högt upp för det stör ju verkligen allt.
Tifosi Posted - 2006/01/15 : 17:40:24
Har läst en del om de där rörgrejerna. Lär nog testa nått sånt också. De är ju dock lite lurigare att placera än platta absorbenter men jag skulle nog kunna få in 4 rör utan att det skulle se för hemskt ut.
LeoArietis Posted - 2006/01/15 : 13:20:48
Kul med en flexybänkskompis!

Bränn ut en testskiva med ett frekvenssvep på och lyssna efter problemfrekvenserna. Kolla in tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952 om stora basabsorbenter, det kan säkert funka bra i ditt rum. Markskiva på ram är också en bra början. Lycka till!

Tifosi Posted - 2006/01/14 : 19:48:07
Nu är man tillbaka i hemtrakterna efter en tids studier i Varberg där jag läste Ljud- och musikteknik. Då jag märkte att jag inte fick plats "hemma" längre så skaffade jag en lite lägenhet.
Här är 2 bilder hur det ser ut nu:





Det jobbiga är att vardagsrummet är värsta betongbunkern. Det låter alltså inte så kul.
Planerna är dock att snickra ihop några absorbenter av typen markskiva på ram för att få bukt med allt eko å så. Efter det kanske man kan försöka få bukt med de basfrekvenser som spökar.

Har ni några akustiktips som jag kan göra redan nu? Är det nått som ser galet ut?

Tifosi Posted - 2004/02/15 : 16:23:43
Tyckte att det var dags att lägga in några nya bilder på hur det ser ut nu.
Det nya är centerhögtalaren och förstärkaren. Förstärkaren är lite modifierad på den balancerade ingången så att den nu låter alldeles underbart.
En översiktsbild finns först i tråden.


Tifosi Posted - 2004/01/02 : 12:38:17
Jag tror att gängstängerna är M20. De är iaf ca 20mm i ytterdiameter.
Billigt och bra på Biltema. Min bänk gick totalt på 240kr. Den blev väl inte så snygg men för den pengen är den suverrän.
Joe Posted - 2004/01/02 : 11:13:41
Tjusigt Tifosi!!

Funderar också på att bygga en flexy så jag undrar vad du har för dimmension på dina gängstänger?
Kero Posted - 2004/01/02 : 00:56:19
Jag har en sån där Pathos. Är lyriskt nöjd med den! :)
Spelar het otroligt bra ihop med mina Magnepan 1.6.
Jag testade lite andra innan jag valde den här, bl.a Advantage Thor, Krell 300iL.
Thor har mycket effekt men inte blev det alls samam magi som med Pathosen.. men det beror ju på vad man har för högtalare oxå.
Tifosi Posted - 2004/01/01 : 22:41:58
Tydligen är det bara ett motstånd som behöver bytas på den balanserade ingången så det är nog inget problem om jag skulle köpa en. Vilket det faktiskt lutar åt. Efter ett par dagar med Thor så tycker jag nog att Pathos spelar bättre. Thor har riktigt bra närvaro och ett grymmt driv och är kul att lyssna på men även dessvärre lite ansträngande för öronen. Den kanske inte är helt inspelad än men när blir den det då? Det är ju inte kul att köpa en förstärkare och det låter skit i flera månader. Pathos lät ju riktigt bra redan efter nån vecka.
Bravo Posted - 2004/01/01 : 22:34:54
Tjusigt, tjusigt och Pathos dessutom mmmmmmm, synd att den inte passade fullt ut.
Tifosi Posted - 2003/12/31 : 17:49:49
Jag jag hade hemma bor vanligtvis hos Balance i Jönköping. Men det borde va fel som har den. Hör med distributören PL-audio. Jag tror att den kostar ca 18000kr.
Wacko Posted - 2003/12/31 : 16:44:28
ååååååååååå Pathos Vart finns denna att handla å vad kostar den???????
poman Posted - 2003/12/31 : 14:27:32
Åh vad ska man säga om detta läckert helt klart med rörisen!
Det ser bra ut det andra med men italienaren jag säger bara det.
Tifosi Posted - 2003/07/01 : 15:55:01
Av det lilla jag jämfört 6565an och Thulen så låter 656an ganska tråkigt. Jag är inte så bra på att beskriva med en massa hifitermer. Inte lika exakt bas och inte lika ren diskant. Jämför man en DVD-audio eller en SACD skiva i 656an mot en CD motsvarighet i Thulen så vinner Thulen.
När jag gjort snabba jämförelser mellan Thulen och mina DVD-spelare så har jag inte hört några jättestora skilnader men när jag fick så ut med bara min gamla Pioneer 535 då Thulen inte var hemma så lät det ju bara för tråkigt. Det var inte lika trevligt att sitta och lyssna helt enkelt.
Junplätt Posted - 2003/07/01 : 00:20:26
bara en nyfiken undran, har själv en 656a. Pågång att skaffa ny cdspelare. Hur låter pioneeren jämfört med Thulen?
/J
Tifosi Posted - 2003/06/18 : 08:03:13
Rör har jag aldrig testat. Jag skall försöka testa allt möjligt. Dock är det bara Balance som ligger i närheten. Har faktiskt för mig att jag såg ett par rörsteg hos honom. Skall försökaa låna hem dem. Det ska bli intressant att höra om ett billigt rörsteg orkar så mycket som jag vill. Jag lyssnar på en hel del våldsam hårdrock ganska högt ibland.
hillerboy Posted - 2003/06/18 : 01:27:54
Hej!

Varför inte prova rör?
Tifosi Posted - 2003/06/17 : 22:06:16
Japp. Onkyon används för surround ljud och radio. Thulen driver ju som sagt frontarna.
Jag funderar dock på att byta ut Thule-prylarna för att få ett mjukare och mer lätt lyssnat ljud. Har än så länge bara lyssnat på Cairn och de lät väldigt annorlunda mot Thularna.
jotun Posted - 2003/06/17 : 21:32:03
Får man fråga vad du har Onkyon till?
Kör du surround, och i så fall, anv du Thulen till frontarna?


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000