HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nytt slutsteg, nya kablar !!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Niklas Nord Posted - 2003/06/19 : 19:58:15
Vilken total HIFIDAG!!!

Först rekommenderar knoppen mig, härlder mig i mitt kabelsökande,
vilket resulterar i att jag åker till Elfa och köper mig en massa prylar,
kommer hem och löder ihop egna balancerade XLR -kablar !!

SEDAN knackar det på dörren och in kommer mitt nya slutsteg, ett
JBL MPA 1100. hör du det Neriks !!


Ja jösses, se nedan :


Här kan man se kablarna, i fin discolila färg, med Neutrik
guldplätterade kontakter. Duktig som jag är, sätter jag även
på en krympslang . .. .

Jag tycker faktiskt att jag kan höra skillnad på ljudet, jag
vill inte beskriva HUR för det är så svårt, men allt verkar
ha lättat upp sig lite, känns som upplösningen kanske blev
bättre samt att basen nog kan ha blivit lite mer detaljerad.

Alla mina enheter är fullt bakancerade, CD, försteg och slutsteg.
nu sitter det XLR mellan alla enheter - perfekt !!




Sedan en bild på den nya 32- kilos tingesten från JBL, ett MPA 1100.
2 x 1200 watt i 4 ohm, 2400 watt 8ohm bryggat
Slusteget kan även byggkopplas, och jag vågar inte tänka på hur
mycket effekt det blir i 2ohm bryggat, några tusen antagligen !
Nåväl, den skall enbart gå i 4ohm, ingen mening att stressa upp
stackarn när han är ny hemma och allt...



Här ligger den och vilar. Skall bli pappa till mina kommande
basmoduler som skall byggas. Basmodulerna skall bestyckas med
JBL 2245H 18" och kommer nog må bra tillsammans med lilla MPA!!





..på återseende !!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Antonic Posted - 2003/11/06 : 20:42:28
Måste säga att dessa MPA1100 steg är extremt bra.
Vi körde 6st till en trancefest som var utomhus.
Driver 8st 18" hur bra som helst
vi körde alltså 2st steg till diskant 2st till mid och 2st till basar.
Låter så himla bra!!!

Etech kör deras basar (JBL) med dessa steg och satan vilket tryck det är.

Niklas Nord Posted - 2003/07/11 : 19:36:58


fortsätt här nu http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15963
Niklas Nord Posted - 2003/07/11 : 18:30:04

hahahah, PHOOOOTEEEEEKKKKK
fy vad bra!!!

JBL, PHOTEK, WHISKEY

vad kan bli bättre än detta?
neriks Posted - 2003/07/11 : 18:05:20
quote:
...
Jag får strax hem mitt steg ifrån jägersro travbana där det används för tillfället, och när jag får det skall jag ta några bilder så får vi det definitivt bekräftst, det hyser jag numera inga tvivel om.


NN och martinsson,

Ohh, mer bilder!!!

martinsson Posted - 2003/07/11 : 16:35:09
Detta gör mig säker, visst är det samma steg, grattis !

Jag kan avslöja att det är ett steg som inte ger sig i första taget, inte något ont menat om hifi angående komponentkvalitet och gedigenhet, men detta är "på allvar" : )

Lyssna gärna ett tag på det som rent slutsteg i fullrange, släng i Photek eller Megashira i Cd'n och häll upp en rejäl Laphroig (alt. Cragganmore) och ta en resa : )

Jag är osäker på vilken karaktär dina JBL monitorer har, men är de lite åt det snabba hållet får du nog hålla i dig : )

Jag får strax hem mitt steg ifrån jägersro travbana där det används för tillfället, och när jag får det skall jag ta några bilder så får vi det definitivt bekräftst, det hyser jag numera inga tvivel om.
Niklas Nord Posted - 2003/07/08 : 13:30:35

Du får skriva om QSC hur mycket du vill haha

Jo angående kondensatorer, jag såg inte att slutsteget va
uppbyggt så att det va ett likadant kort på undersidan, det
ovanpå trodde jag va bägge kanaler, men det sitter ett likadant
stort kort UNDER.

Ovan sitter 12st, 6st i två grupper, så det blir 24st kondensatorer
för två kanaler då, måste vara mkt det.

Otroligt hur jäkla snyggt det är innuti, otroligt gediget byggt tycker jag.

bilder kommer....
martinsson Posted - 2003/07/08 : 13:06:37
Ser fram emot bilderna, jag skall också ta några på mitt EX4000 när det kommer tillbaka från Malmö där det nu änvänds, jag är nästa 100 på att det är samma steg.

Vill bara passa på att nämna att i mina öron duger detta steg till mer än bas, jag tycker personligen att det har en mycket trevlig karaktär och skulle glädjeligen använda det som fullrangesteg.

Det har en grym kontroll och rapphet, något som jag värdesätter högt, sedan kanske det är att ta i rent effektmässigt för hemmabruk, men ljudmässigt tilltalar det mig en hel del.

Jag är väl medveten om att det säkerligen finns en hel hög mäniskor som skulle rynka på näsan åt det (oftast innan de hört det), men sådant kallar jag trångsynthet, jag gillar det stenhårt, speciellt karaktären vilken lämpar sig alldeles utmärkt för lyssning på D&B, och lite tuffare elektro etc... trotts att det inte på något sätt gör bort sig på lugnare akustisk musik heller, enligt mig alltså, sen är man väl lite galen...

Använder just nu ett lite nyare QSC steg till hemmabruk mitt RMX 1450, vilket har en lite lugnare och fylligare karaktär, dock med samma kontroll som EX steget, det är en smaksak, men det känns som om jag "hittat hem" med denna typen av slutsteg.

Som sagt ser fram emot bilderna, föressten är jag inte säker på antalet kondesatorer, så vem vet... : )

Testade ett PLX3402 steg från QSC i helgen, oj oj oj ... det var en mkt trevlig bekantskap må jag säga.

Mkt intressant teknik också viken ger en kontroll jag aldrig hört tidigare, men sedan kostar det ju en hel del också.

mvh martinsson

(lessen om det blev lite mkt QSC här, skall lugna ner mig lite.. :)
Niklas Nord Posted - 2003/07/04 : 11:08:14
jasså, intressant att höra faktiskt. det du säger om kondensatorer 10st, tror jag inte att det sitter på
MITT steg, men allt annatverar stämma... men skitsamma, för jag skall skick ain bilder senare.. fräsigt
ellerhur... !!

roligt att det verkar vara ett bra slutsteg, nu MÅSTE jag ju skynda mig att fixa basmoduler då!
martinsson Posted - 2003/07/03 : 23:27:14
Jag kan försöka beskriva det, men först lite bakgrundshistoria.

När QSC tog bort EX-serien ur sitt sortiment och ersatte denna serie med den mkt framgångsrika MX-serien dök det helt plötsligt upp ett nytt JBL steg av modell MPA.

Detta leder mig till att börja fatta misstankar om hur detta gått till då bägge företagen ingår i den stora Harman international koncernen.

Om vi imaginärt tar bort toppkåpan på steget och tittar ner så finner vi först två stora trafos vid fronten, placerade längs med sidorna, bakom dessa två sitter det två speglade kretskortett övre och ett undre, mot mitten av dessa två sitter ett par omfattande kondensatorbanker med ett tiotal mindre kondensatorer (blåa) bakom dessa ligger en massiv kylfläns tvärsgående bokom vilken kylkanalen löper som den i bakstycket placerade fläkten blåser på.

Om du sedan tittar baktill på steget ser du en stor fläkt, till höger om denna finner du 3 st Speakon kontakter placerade i en triangelgeometri, den undre av dessa är ämnad för bryggad drift samt ett par skruvterminaler mellan de två övre , till vänster om fläkten finner du 2st XLR samt en skruvplint mellan dessa för lågninvå in, samt en brytare för parallell/stereo/bryggat läge.

XLR kontakterna sitter på en löstagbar plåt (oftast den undre av 2st)för att kunna omkonfigureras med olika typer av filter och dyl. detta är en QSC lösning hämtad från deras legendariska series-1 serie och kallas för Open input architecture.

Verkar detta stämma ?

Kuriosa : QSC's EX serie var/är omtalad för dess höga hållbarhet, stryktålighet och pålitlighet samt inte minst ljudkvalitet, en av många positiva utlåtanden om denna serie nämnde att de haft ett par vagnsmonterade EX4000 gåendes i veckodagarna i klubbmiljö samt närapå varje helg ute på spelningar under 6 års tid utan några somhelst driftproblem, de fungerade alltid och gjorde ett utmärkt jobb varje gång, trotts att de pressades hårt.

De återfinns i många studios runt om i världen, inte helt sällan ihop med JBL monitorer av större modell.

mvh // martinsson
Niklas Nord Posted - 2003/06/30 : 22:23:30
coolt, jag har ingen aning hur det är med den saken,
har du några biulder innuti ditt steg?
martinsson Posted - 2003/06/24 : 20:15:20
Grattis !!! Jag fick en tanke när jag såg denna undersköna skapelse, jag äger själv ett QSC EX4000, och minns när jag tittade på mitt steg och jämförde med ditt MPA 1100, det är tamejtusan exakt samma steg, OEM tillvekrat av QSC för JBL.

Vilket inte är det sämsta tvärt om, gutt att se !!!

Kolla gärna upp detta och rätta mig om jag har fel, hur det än ligger till så är det positivt.

Man gratulerar, det är ett underbart steg kort och gott.

mvh martinsson
whiskyman Posted - 2003/06/24 : 11:04:25
Hej Knoppen, jag kan också Ohms lag.och jag vet att effektlagen är P=UxI. Att jag skrev utan strömstyrka var ett skrivfel från mig. Mvh Kristofer
Niklas Nord Posted - 2003/06/23 : 18:28:46

Jo Marens, fläkten surrar lite lågt, säker mkt mer
när man spelar på stark volym dårå.. Jag ska försöka
byta fläkten mot en tystare med tillräckliga värden.
Knoppen Posted - 2003/06/23 : 18:11:06
Whiskyman,

I = U/R

U = RI

R = U/I

P = UI = U^2/R = RI^2
marens Posted - 2003/06/23 : 15:51:23
Du kan ju köra långa kablar också och dra iväg steget ut på balkongen eller någonstans, en garderob i hallen kanske. Fläktarna brukar iofs vara överdimensionerade så bara man får tag i en som passar storleksmässigt så borde det funka fint om man inte kör på full effekt tolv timmar i sträck.
whiskyman Posted - 2003/06/23 : 15:23:16
Så egentligen inte effekt utifrån watt utan strömstyrka innan wattangivelse. Mvh Kristofer
whiskyman Posted - 2003/06/23 : 15:20:57
"behöver och behöver, vägen till detaljer i ljudet är ofta
effekt och strömstyrka i samband med välkonstruerade lådor
till rätt högtalarelement."

Till viss del kan jag ju hålla med dig, men framför allt strömstyrka, tycker jag, och rätt kombination mellan förstärkare och högtalare. Mvh Kristofer
Niklas Nord Posted - 2003/06/23 : 15:10:52

Just det, och jag hade en vision om att använda det bryggat
tillsammans med ett likadant slutsteg faktiskt. OM jag nu kan
finna ett till sådant till lika bra pris dvs...

kan bli tufft.

vore trevligt att testa detta steg tillsammans med några
sjysta basmoduler redan NU!!
Rebo Posted - 2003/06/23 : 14:40:30
Om du kör JBL slutsteget ”bryggat” så jobbar det ”balanserat” hela vägen ut till högtalaren, men inte annars. Balanserat och bryggat är två olika ord för något som i praktiken normalt är samma sak. Dvs man kan inte bryggkoppla ett redan ”balanserat” slutsteg.
Niklas Nord Posted - 2003/06/23 : 14:27:55

behöver och behöver, vägen till detaljer i ljudet är ofta
effekt och strömstyrka i samband med välkonstruerade lådor
till rätt högtalarelement.

effekt är bra!
whiskyman Posted - 2003/06/23 : 13:19:51
2 x 1200 watt i 4 ohm, 2400 watt 8ohm bryggat

Hej Niklas. behöver du verkligen denna höga effekt?Samt även, vad är strömstyrkan hos dessa? Mvh Kristofer
Niklas Nord Posted - 2003/06/21 : 23:11:35

Jag har 25A, i lägenheten faktiskt. Och trycker inte igång
alla slutsteg samtidigt. Det vore ju inte smidigt.

Jag vet att Vincentmonoblocken kan dra massor med ström just
vid starten, det gör varken MPA eller S200, vilket är tur
för mig...

MPA och S200 drar ju ström, beroende på hur starkt man
spelar, vanlig klass B ju..
johan.björklund Posted - 2003/06/21 : 22:15:48
Jag tror inte att MBA drar så mycket i ström.

Men visst kan man få bekymmer med förmånga stora steg. Mina steg drar 1kw styck. O med det som är på gång in så kan jag glömma att bi-ampa för då kommer proppen att gå då den bara är på 10 A.

Jag får väl kolla med hyresvärden om man kan få 16 A propp fixad.
David A Posted - 2003/06/21 : 19:34:48
Hur sjutton löser du strömförsörjningen?

Två Nad o en sån där lär väl inte funka på en 10A direkt.....

Jag måste dra fram ett till 16A uttag för att kunna köra både KSA och FPB
Niklas Nord Posted - 2003/06/20 : 19:45:51

jojo, självklart... tänk om en sådan datorfläkt
från zalman eller så skulle passa :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000