HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Bernu - uppdaterad 04-06-03

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
bernu Posted - 2003/06/25 : 18:46:04
Här kommer min anläggning som den ser ut just nu:

Elektronik:

Förstärkare Myryad MI120
CD-spelare Myryad MCD-200
(som bilden antyder kommer nog dessa att stanna länge hos mig)

Högtalare:
Hemmabyggd 2.1 anläggning med Eton element rakt igenom.


Stativarna innehehåller Eton ER4 AMT och Eton 7-375/32 HEX.


Subben innehåller ett Eton 8-472HEX element och ett Thommessen Proteus bassteg.

Nya lådor skall byggas både till subben och till stativarna...

Kablage:

Signalkabel: Svalander Spider med Bullet Plugs

Högtalarkablar:
DIY kablar enligt Svalanders-recept. Lackerad entrådig koppartråd 1,4mm diameter, en fyrfläta per kanal.

Nätkablar:
Promitheus Xtreme Power

Jag vet inte hur man skall göra med alla gamla bilder och sånt som lagts in men nu tar jag bort det gamla. Är det någon som saknar det så får ni säga till

/Björn

P.S.
Alla måste väl ha en Hifi-katt, våran heter Smilla

20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bernu Posted - 2004/06/11 : 17:22:51
Oops, sorry att jag inte svarat tidigare...

Larsho: Jag måste säga att Herr Svalanders kablar imponerat mycket på mig, framförallt signalkabeln Spider. Jag har jämfört med en kablar (Audio Research Phase II, Van den Hul d102 mk III Hybrid, Aurora, WestTone Silver teflon m.m.) och jag har alltid tyckt att spidern har varit vinnaren (fler än jag har tyckt det )
Högtalarkabeln har jag inte jämfört lika mycket men den funkar bra det lilla jag testat...

Pär: Jag velade länge mellan vilket mellanregister/bas jag skulel använda, precis som du säger så var ju T&P C82 ett hett alternativ, helst skulle jag nog vilja prova T&P C89... Jag valde Eton av främst 2 anledningar:
1) Eton hade själva tagit fram en konstruktion med dessa elementen så dom borde passa bra ihop klangmässigt.
2) Dom kändes prisvärda, skulle jag kört på C89 hade jag fått försöka få tag på ett par begagnade vilket inte är det lättaste...

Jag är mycket nöjd med min etonsub. Den funkar väldigt bra som stöd till stativarna utan att ta över för mycket. Det som kan vara svårt är att få bra bas på mer än 1 plats i rummet. Jag funderar på om man skulle satsa på en sub till för att få bukt med det problemet. Men oftast är det ju inget jätteproblem eftersom jag alltid kan sätta mig på bästa platsen

Jag hoppas kunna bygga nya lådor både till subben och stativarna så snart som möjligt men tyvärr så är tid en alvarlig bristvara...


EngelholmAudio Posted - 2004/06/03 : 15:57:03
Det är ju läckert!
Eton-7'a + Eton's ER 4'a är en trevlig kombination. Hade jag fått välja hade jag nog använt ett mindre mellanregister, typ Eton's femma eller rent av T&P's nya C82'a...

Hur funkar basen? Hur upplever du karaktären? Lådvolym, avstämnindsfrekvens etc?

Har du "bara" en basmodul eller kör du stereo?

Larsho Posted - 2004/06/03 : 14:31:20
Bernu

Hur låter Svalanders kablar
frauxm Posted - 2003/12/22 : 21:41:07
Nej, jag har bara försteget. Till det har jag NAD 216 THX f.n. men framöver blir det ju ngt annat. Jag har ett par någorlunda svårdrivna högtalare (Respons) så jag behöver nog lite kräm. Egentligen kan jag inte så mycket om Cyrus pryttlar, men försteget var en mycket trevlig bekantskap med, som jag uppfattar det, bra kanalseparation och upplösning. Hur kraftigt är slutsteget och hur är dess karaktär? Hur kan det funka med lite större högtalare? Svagheter/fördelar med Cd-spelaren?

Ursäkta att jag tar utrymme på "din" sida, men jag är intresserad av Cyrus! ; )
bernu Posted - 2003/12/22 : 11:51:49
Jag hade stora planer för min Cyrus anläggning men tyvärr blev det aldrig av att jag testade med PSX-R till grejerna. Men alla delar i systemet hade ju kunnat använda sig av en PSX-R så det hade varit kul att testa var i en anläggning det gör mest nytta. Jag kan väl egentligen bara tipsa om att om du bor i närheten av göteborg så är radiolagret alltid hjälpsamma och ställer upp och lånar ut saker så man får testa ordentligt hemma...

Har du fler Cyrus grejer i anläggningen?
frauxm Posted - 2003/12/19 : 22:13:49
Bernu

har du provat extern nätdel (PSXR) till dina maskiner?
Har själv en Cyrus Pre, och är nyfiken...
bernu Posted - 2003/12/01 : 09:51:36
AudioNicke: Det skulle vara kul att uppdatera bilderna så vi kan väl försöka ordna en fotosession någon dag under veckan kanske? Då kan du ju dessutom få lyssna på de nya 3-vägarna :)

Jag skall dessutom tillägga att jag blev klar med en nya signalkabel igår. Jag har flätat en Svalander Spider. Det var ett h-vete att fläta och löda den supertunna kabeln men de första lyssningstesterna indikerar att det var värt det... Mer info kommer när jag lyssna mer...
Bravo Posted - 2003/11/30 : 14:02:49
Verkar lovande det här, kul när det händer saker!
Audio Nicke Posted - 2003/11/29 : 17:57:20
Bra prylar myryaden låter mummmmmmma...
Bara lite avis.
Annmäler mig frivilligt att fota dina nya prylar om du vill.
Har tyvärr missat att ta med mig kameran när vi har träffats.

/Niclas
oliver Posted - 2003/11/29 : 17:21:13
Snygg anläggning bernu.Men katten såg "miss"nöjd ut
///////////////////7 Sven-Åke /////////////////////////
Mcz Posted - 2003/07/08 : 19:57:28
Mycket snygga bilder Björn men hur låter det då? (Jag vet ju, men alla andra..)
Tack för omnämnandet oxå!

/Mcz

PS. Snickerilokalen står alltid öppen för dig här i Fbg! DS
Erik Johansson Posted - 2003/07/02 : 10:41:39
Den där cd-spelaren känner jag igen.

/Erik
bernu Posted - 2003/07/02 : 08:32:04
Svaret på gissningstävligen:
NAD 317
Denon 1650-AR
Dali viper högtalarkabel
Taralabs 33i signalkabel
(hmmm... det var ju bara hifiklubben)


/Björn
marcus_ec Posted - 2003/07/01 : 10:04:41
Kommer en gissnings tävling: Körde du med Supra Quattro, en NAD 317 eller kanke NAD 319 och en denon dvd, eller är det en cd???

*Menar då Mirage bilderna!*
epkpeng Posted - 2003/07/01 : 09:57:20
Ser mycket trevligt ut!

henricsson Posted - 2003/07/01 : 09:54:24
Snygga bilder! Speciellt på slutstegen
Domdära högtalarna låter fett bra!
bernu Posted - 2003/06/26 : 08:27:52
Hej!

Visst finns det ett antal gamla högtlarprojekt men tyvärr så har jag inte haft råd att ha kvar dom. Jag har sålt av dom gamla grejerna för att kunna köpa nytt.

Jag har tyvärr inte någon egen digitalkamera så det finns inte så mycket dokumenterat heller... Inte mycket som är positivt

Mirage högtalarna var den största modellen i M serien M1 och det finns lite bilder på http://www.improvetools.com/hifi/speakers/ tyvärr finns inget kvar av dom idag

/Björn
Tux Posted - 2003/06/25 : 22:46:02
Hejsan Björn!

Jag minns att jag någon gång snubblat över din nån gammal hemsida där du visade bla. dina Mirage M3-kloner.

och du har väl byggt ett rätt ansenligt antal högtalare vid detta laget? Kanske finns en massa historiska verk dokumenterade som är värda att lägga upp?

Snygga byggen för övrigt!!!

//Pontus (U97)
bernu Posted - 2003/06/25 : 22:32:46
Man tackar

Plattan bakom/runt diskanten är en tillfällig lösning. Jag har inte så bra förutsättningar för träarbete så jag fick använda ett par gamla lådor till mina T&P högtalare. Eftersom det tidigare suttit ett par dynaudio 260 esotec diskanter så var hålet för stort (11cm diameter). Jag gjorde helt enkelt en liten platta för att kunna återanvända lådorna...

Jag hoppas kunna bygga nya lådor under sommaren men vi får se om jag hittar någon stans att bygga...

/Björn

€riC Posted - 2003/06/25 : 20:04:33
Fint system, fina högtalare och fin elektronik.
Vad är det för något runt/bakom/vid diskantplattan?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000