HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Mirage

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mirage Posted - 2003/06/29 : 17:39:55
Bilder finns nu i nytt inlägg längre ned. Jag har ännu inte kommit mig för att låna en digitalkamera för att kunna ta några fina bilder av min anläggning. Men i syfte att förenkla diskussioner kring apparater och och uppgraderingar skriver jag nu en beskrivning av systemet. Kanske tycker någon att det är roligt att läsa det ändå. Förhoppningsvis ska lyckas fixa lite bilder när jag nu har semester.

Anläggningen består egentligen av både ett tvåkanals- och ett hemmabiosystem som har vissa komponenter gemensamma. Eftersom jag vet att det finns fler än jag på forumet som är intresserade av både och tänker jag beskriva alla delar.

Först en uppräkning av apparater (listan uppdaterad 2010-12-01):

Signalkällor
Grammofon: Denon DP-59L med pick-up Goldring 1042
Grammofonförsteg: Harmony Design V9 version 2
CD-spelare: Sony CDP-X303ES
Kassetdäck: Sony TC-WR835S
DVD-spelare: Sony DVP-S715
Försteg tvåkanal: Advantage PreAmp 1
Försteg två & flera kanaler: Meridian G68ADV
TV (plasma): Panasonic TH-42PX80
Satellitmottagare (digital): VU+ Duo med hårddisk, T90 med fyra LNB
Mediaspelare: Slim Devices Squeezebox v.3
D/A-omvandlare/hörlursförstärkare: Style Audio Carat Topaz
D/A-omvandlare: NuForce uDAC
HTPC: ASRock Nettop ION 330HT-BD

Slutsteg
Dynamic Precision PA4000H
Harman Kardon PA2400 Signature
Sony TA-N55ES

Högtalare
Mirage M-1Si
Mirage OM-C2
Mirage MBS
Mirage FRx-S8
Mirage BPS-150

Kablar
Neotech
Monster
Supra
Wire world
Harmony Design
EKK
Silk
Silspeak
Ljudmakarn
QED

Dessutom finns en PC med 1 Tb (3x500 Gb i RAID 5) för lagring på övervåningen samt nätverk med och utan trådar.

Saker som inte finns i "huvudanläggningen" längre (men kvar i huset)
TV (bakproj.): Sony KP-41S
Försteg bio analogt: Sony TA-E1000ESD
Försteg bio digitalt: Sony SDP-EP90ES (ur funktion, klickar i relä)
Radio: Sony ST-S311
Slutsteg: Sony TA-N220
Centerhögtalare: Kef M100
Högtalare: Mirage Oasis MkII
Satellitmottagare (digital): DreamBox DM 500-S
Mediaspelare: Popcorn Hour A-100

Saker som sålts eller skrotats
Mirage M5 (sålda)
Video: Hitachi F861 (ur funktion)
Satellitmottagare (analog): Luxor MAC V S (skrotad)

Jag minns inte beteckningar på alla kablar, står det inget särskilt är det nån som kostat ett par hundra för ett stereopar. Jag köpte ett större antal meter Monster Cable Interlink 300 samt lite kontakter och lödde själv kablar till TV, video, kassettdäck etc. Inga lakritssnören.

Om vi då börjar systembeskrivningen från öronen och går till eluttaget ser det ut så här:

Mirage M5 är en bi-polär tvåvägshögtalere med en diskant och en 6#189;2-bas framåt och bakåt, i vardera högtalaren, elementen är kopplade i fas. Dessa är kopplade till slutsteget från Dynamic Precision med två par Monster Cable CX-2 (bi-wire). PA4000H är ett balanserat uppbyggt slutsteg med MOSFET-transistorer, effekttransistorerna sitter på två kanaler av aluminium som är försedda med kylfläktar. Fläktarnas hastighet styrs med hjälp av en termostat, fläktljudet kan vara lite irriterande vid låg lyssningsnivå. Effekten är 2x400W, om jag förstått saken rätt står "H" i beteckningen för hemutförande (eller kanske "Home" eller "Hjemme"), det ska även finnas ett PA-utförande specificerat till dubbla effekten. Vikten brukar ju ofta vara ett "kvalitetsmått" och här kan DP skryta med 36kg.

Slutsteget är kopplat till försteget Advantage P1 med ett par semi-balanserade Supra DAC med Neutrik XLR i slutstegsänden och IXOS cinch (RCA) i andra änden. Anledningen till detta är att det försteg som tidigare var kopplat till slutsteget saknade balanserade utgångar medan slutsteget bara har dylika ingångar. Mycket snart ska jag få den 2,5m långa balanserade kabel från Neotech som jag beställt, modellen heter NA-012095.

Advantage PreAmp1 har både balanserade och vanliga utgångar (finns det någon bra svensk översättning för "single-ended"?). Det finns två par balanserade och fem par vanliga ingångar. En sak som var avgörande för att jag skulle köpa detta försteg var möjligheten att valfri ingång kan kopplas förbi det inbyggda försteget. På så vis kan jag enkelt använda samma slutsteg och högtalare till hembion.

Det som förnärvarande är kopplat till P1:an är CD-spelare och radio. Eftersom den inte har grammofoningång, och jag inte har någon separat RIAA, får jag ha skivspelaren kopplad till det gamla surround-försteget. Grammofonen är kopplade med sin fasta kabel till grammofonförsteget som i sin tur är kopplade med Harmony Designs XLR-kabel till P1:an.

CD-spelaren är ur Sonys ES-serie och inköpt 1994. ES-modellernas beteckningar har genom åren haft det gemensamt att de innehållit någon av siffrorna 2, 3, 5 eller 7. De dyraste har hetat något med 7 och de billigaste något med 2, med hjälp av det kan man räkna ut var på skalan min CDP-X303ES hamnar. Det är den enda stationära CD-spelare jag ägt och jag har inte provat någon annan hemma. Den har fast och variabel analog (RCA) utgång samt optisk digital (TosLink).
Den fasta är kopplade till P1:an med signalkabel från Neotech av samma modell som ovan, fast inte balanserad. Den variabla utgången är kopplad till Sony TA-E1000ESD med en Monster 550i och den optiska till Sony SDP-EP90ES med en Monster nånting-100.

Radiodelen Sony ST-S311 är inte så mycket att orda om, den har RDS och dubbla antenningångar. Har ingen egen fjärr men kan styras av en Sony systemfjärr, som jag har till det gamla surround-försteget. Samma årsmodell som CD-spelaren. Kabel från Monster.

Det var det som nu är kopplat som tvåkanalsanläggning, nu över till hembion

Som tidigare nämnts används samma sidohögtalare fram, och slutsteg för dessa, till hembio. Därför är utgången höger och vänster fram på förförstärkaren Sony SDP-EP90ES kopplad till en av ingångarna på P1:an, med en Monster 550i. Denna utgång är normalt inställd för fullregister men om jag ska spela riktigt högt delar jag vid 60Hz, det har kostat mig en omgång basar när jag inte hade gjort det. Detta är ett försteg med bara digitala ingångar, en elektrisk (koax) och fyra optiska (TosLink), samt ingång för sexkanals vidarekoppling (analogt) till slutsteg. Den hanterar formaten Dolby Digital upp till 5.1 och MPEG 5.1 samt PCM, ej DTS.

Centerutgången är kopplade med en Wire World Oasis till slutsteget h/k PA2400 Signature, ett tvåkanalssteg på 2x120W vid 8Ohm, +-100A, 16kg. Ett mycket bra slusteg som jag tidigare använde till M5:orna. Nu är det bryggkopplat till 340W, det räcker väl för att hålla kontroll på det ensamma 6#189;"-elementet i centerhögtalaren Kef M100. Kabeln heter Monster M.75. Elementet är av Kefs typ Uni-Q, det innebär att diskanten sitter mitt i 6#189;:an. En riktigt bra center som funkar bra ihop med Miragehögtalarna, är delad vid 80Hz i försteget. Bra hantering av röster och bra tryck vid behov.

Till utgången för bakkanalerna är ett Sony TA-N55ES kopplat med Monster kablar. Slutsteget är på 2x80W (RMS vid 8Ohm) vikten 12,2kg inkl. träsidor, dessa sitter dock inte på nu. Detta var mitt första slutsteg och användes under några år till M5:orna, det var inte någon perfekt matchning. Det spelade väl OK vid lägre nivåer men inte bra om man pressade det, dessa högtalare kräver betydligt mer ström än slutsteget kan ge. Det funkade dock bra i bryggkopplat läge när det under några år användes till centern, i tvåkanalsläge räcker de väl för att driva mina bakhögtalare Mirage MBS. Även detta bi-polära högtalare, fast med diskant och 4-tummare framåt och bakåt.
Från slutstegt har jag dragit EKK4G2,5 till en kopplingsbox bakom soffan, därifrån går en Monster vit 1,5kvmm "vanlig" högtalkabel till vardera bakhögtalaren. Dessutom går ett par Monster CX-2 till högnivåingången på en sub Mirage FRx-S8 bakom soffan. Den har inte varit med från början utan köptes när jag uppgraderade för Dolby Digital, jag ville då få ett större frekvensomfång bak. Eftersom jag inte har plats för golvhögtalare bak tyckte jag detta var en smidig lösning och är mycket nöjd med utfallet. För att justera in kopplade jag framkanalerna till detta slutsteg och justerade tills jag tyckte det lät bra, låter faktiskt riktigt bra även som tvåkanalssystem. Fullregister från försteget till dessa kanaler.

L.F.E.-utgången på SDP-EP90ES är kopplade till en sub-woofer Mirage BPS-150. En bi-polär sub med 2st 8"-element och portad låda (till skillnad från 150i som har sluten), inbyggd förstärkare på 150W. Kabeln från Monster (Interlink 300) har ett "Y" i subänden och alltså kopplad på bägge ingångarna. De ska räcka att koppla in den ena, men jag tyckte att det lät "bättre" (läs: mer) så här. Har dock senare fått reda på att det ger en nivåhöjning med 3dB, det inte nödvändigt eftersom man lika gärna kan kompensera det med volymkontrollen (på subben eller i försteget).

I hyllan står även ett slutsteg Sony TA-N220 som inte används längre. Det går att koppla för 2, 3 eller 4 kanaler med 4x30 eller 2x75W, 10kg inkl. träsidor. Först hade jag två kanaler bak och två bryggkopplade till centern. Det funkade vid normala lyssningsnivåer men inte om man spelade högt, eftersom förstärkaren inte får belastas under 8Ohm och centern har en nominell impedans på 6Ohm. Sedan hade jag den som tvåkanals till bakhögtalarna, det gick bra. Men när det blev bättre grejer "över" vid uppgradering fram fick den stiga åt sidan. Kommer nog att användas till högtalare på en altan eller så.

Då var högtalarna och förstärkeriet (utom ett försteg) avklarat, dags att gå in på bild och övriga signalkällor.

DVD-spelaren Sony DVP-S715 har sin elektriska digitala anslutning kopplad med en Monster nånting-100 koaxialkabel till SDP-EP90ES. Jag har för mig att detta var den andra modellen Sony släppte på marknaden. Den klarar bara Dolby Digtal och MPEG (samt PCM), inte DTS. För mig är det inte någon större brist då jag knappt har någon mjukvara med DTS. Ska jag uppgradera för detta krävs även att jag byter försteg, och en sådan som matchar resten av anläggningen kostar mycket pengar. Det är fortfarande en bra och användarvänlig spelare som duger åt mig. Trots att det är många apparater för bio ligger prioriteringen i anläggningen på hifi. Genom en speciell knappkombination på fjärren, i avstängt läge, växlar man mellan region 1 och 2. Den analoga utgången utgången ska kopplas är kopplad till P1:an för maximalt välljud från t.ex. konserter med PCM-ljudspår.

Scart-anslutningen är kopplad med en Monster-kabel till TVns scart med RGB-ingång. TVn är en 41" bakprojektionsapparat med 4:3-format på bilden, 16:9 läge finns, 50Hz, modellen heter Sony KP-41S4. Jag valde en 4:3-TV för att få maximal bildyta i alla lägen på det utrymme jag har, den går in i min bänk med ett par cm till godo på bredden. Hade jag valt en 16:9-TV med samma bredd hade jag fått mindre bild i 4:3-läge. Då det är det format används vid vanlig TV-tittning och på många DVD med konserter ville jag inte ha det så. Genom att ställa om TVn i 16:9-läge får jag alla linjer inom ett område med detta format och således bättre upplösning, samma som en 16:9-TV med denna bredd. På reg.1 filmer sker detta automatiskt, inte på reg.2. Undrar varför? Jag är i alla fall väldigt nöjd med denna TV, som jag tycker har riktigt bra bild med DVD och 16:9-läge. Blir dock sämre om solen ligger på, ej så ljusstark. Inställd med Video Essentials.

Den andra scartanslutningen på DVD-spelaren är kopplade till satellitmottagaren, för vidarekopllling till TVn. Att jag valde att göra så beror på att endast en av scartarna på TVn tar RGB, då det gick att få ut RGB-signal från de flesta satellitkanalerna ville jag ha den möjligheten. Att jag skriver "gick" beror på att det här gäller analoga sändningar, hur det är med de digitala vet jag inte. Det var länge sedan denna mottagare var på, vad jag vet har väl alla analogsatelliter störtat vid det här laget.
Ingången på satellitmottagaren är kopplade till en stereovideo från Hitachi daterade tidigt 90-tal. Dess viktigaste uppgift är att kunna spela de tre första Stjärnornas krig-filmerna, som jag har i widescreen-THX-utgåva på VHS.
Kablar till dessa apparater är även de Monster scart.

För att koppla ihop alla signalkällor användes ursprunligen en Sony TA-E1000ESD, det är ett försteg med Dolby Pro Logic, videoväxel och en massa DSP-funktioner. Den har även digital parametrisk equalizer med tre ingreppsfrekvenser samt möjlighet att finjustera lyssningsposition, ekotider etc. Programerbar systemfjärr (klarar även andra märken) som klarar alla inställningar ingick också. En nackdel med uppbyggnaden att alla inkommande signaler omvandlas till digital, även om de inte ska behandlas i DSPn, innan de omvandlas tillbaka för att skickas till slutstegen. Det var en riktig toppmodell i början på nittotalet men ersattes rätt snart av Sony TA-E2000ESD som bl.a. hade möjlighet att koppla förbi DSPn (source direct) och separat EQ för center och bak. Däremot tror jag att den hade färre inställningsmöjligheter i DSPn. Utseendemässigt är det endast mindre skillnader på displayen, denna modell levde till slutet på nittiotalet. Även till denna har jag träsidor, som jag inte använder.
De sex utgångarna på detta försteg är kopplat till ingångarna för vidarekoppling (by-pass) på det digitala försteget. Kablarna är Monster 550i och Interlink 300 samt Wire World Oasis och Solstice.
Efter uppgraderingar har detta försteg fått stå tillbaka för de nyare och dess viktigast uppgift nu är att kunna ge DPL-ljud från TV och video (och satellitmotagare när den gick).

Skivspelaren Denon DP-59L är, som jag nämnt tidigare, även den kopplad till TA-E1000ESD, eftersom det är den enda apparat med RIAA som jag har. Det är en rejäl pjäs på 15kg med högglanspolerad träsockel och detaljer av bl.a. eloxerad aluminium. Mycket snygg, jag köpte den mycket för utseendet. Jag vet att det finns andra ägare på forumet som publicerat bilder på sina.
Det känns ju ganska fel att ha den kopplad till ett försteg som omvandlar signalen till digital så jag borde köpa en RIAA att koppla till P1:an. Den köpte jag dock så sent som i december 2002 och det har inte så hög prioritet i min ekonomi, vinylsamlingen är inte så stor. RIAA inköpt, se listan längst upp.

Den sista apparaten är kassettdäcket Sony TC-WR835S, toppmodell bland dubbeldäcken 1994 och några år till. Har metallchassi, motordrivna luckor, inspelning och autoreverse på båda däcken, Dolby S m.m. Inspelningar med Dolby S blir riktigt bra och i bilen var det svårt att skilja från CD. Egen fjärr och kan synkronisera start och stopp med CD-spelaren. Är trots allt inte mycket använd, i synnerhet inte på senare år. Än så länge är den kopplad till TA-E1000ESD men ska väl kopplas över till P1an. Monster Interlink 300.

Allt, utom högtalarna då, står i en bänk som är 2m lång och har tre olika höjder mellan 0,6 och 1,1m, TVn i mitten. Jag ritade hur jag ville ha den och en kompis som hade snickerifirma byggde i björk, brädor ihoplimmade till 20mm tjocka skivor. Den betsades med brun mahognybets och utvändiga ytor klarlackades tre gånger, invändiga en gång. Dörrar i 6mm bruntonat glas fixade glasmästaren, som även hade gångjärn och handtag för dessa (guldfärgat). Handtag till skåp med trädörrar, för vinyl, från IKEA.

För att sumera till elutaget, som utlovat, kan jag säga att alla apparater har sina respektive original nätsladdar. Ett antal mindre strömförbrukande apparater är kopplade till uttaget på TA-E1000ESD som får belastas med 500W, för bekvämt av- och påslag. Kablarna är dragna i kanaler, av plast, på baksidan bänken och längs golvlisterna. Tog i princip all fritid under en vecka att få till som jag ville ha det.

Så där, det var väl det hela. Låter det nåt?

Ja, i mina öron låter det väldigt bra. Mirage-högtalarna har ett väldigt "stort" ljud, med både bredd och djup. Det är inte så känsligt att man sitter mitt mellan högtalarna för bra ljud, jag sitter ofta (som nu) i hörnet på soffan med datorn i knät. Men visst låter det bättre i mitten. Högtalarna har allt jag önskar av upplösning och detaljer. Basen är både djup och kontrollerad, men 6½:orna klara förstås inga extrema ljudtryck.
Ibland brukar Mirage kritiseras för "mörkt ljud" samt att det är "grötigt". Jag vill egentligen inte kritisera andras omdömen (brasklapp!), men ställer mig frågande till om man verkligen hört dem med rätt elektronik (läs: stort slutsteg).
Som jag beskrivit har jag använt tre olika slutsteg, under drygt åtta år, och upplevt stora förbättringar vid båda bytena. Största steget var från Sony till h/k, det blev ett helt annat ljud. Tidigare hördes det tydligt att slutsteget inte orkade med, med h/k-steget gick det att spela tills högtalarna "bottnade".
Med DP-steget blev det ytterligare ett steg upp på kontroll, framför allt i basen. Basen blev även klart djupare och nu slutade jag använda subben för musiklyssning. När jag bytte försteg till Advantage P1 upplevde jag framför allt en förbättring av röster och detaljer. Nästa steg är väl att byta ut CD-spelaren.

Musiken som spelas är tämligen varierad. Hårdrock har jag alltid gillat, med Iron Maiden som favoriter sedan 20 år tillbaka. Är även väldigt svag för tjejer med en gitarr och komp (ibland har de det ena, ibland det andra, ibland bägge!), det kallas väl "Singer-songwriter". Lyssnar mycket på Sophie Zelmani, Joni Mitchell, Emmylou Harris m.fl. Har nyligen upptäckt Thea Gilmore, som jag tycker är riktigt bra. Andra favoriter är Dire Straits, Mike Oldfield och Bruce Springsteen. Tycker även att en del soul och hip-hop är riktigt bra, t.ex. Lauryn Hill, Fuges, Missy Elliot, Eminem, Mary J Blige m.fl. Inte det som en del kallar "äkta" hip-hop utan snarare det som dessa artister representerar, ni får kalla det vad ni vill.
Lyssnar även en del på klassisk musik men har aldrig förstått mig på jazz, det kanske kommer.

Filmljudet då?

Minst lika bra som för musik! Jag är väldigt nöjd. Även de som brukar vara kritisk till Mirage för hifi brukar väl tycka att till film låter det riktigt bra. Detaljerat ljud med all den kraft och tyngd som behövs.
Ärligt talat så tittar jag inte så värst mycket på film. När jag gör det blir det mest action och science fiction, men även en del drama. Jag har dock börjat köpa mer musik-DVD, både med konserter och med videos.


Det blev långt det här, men jag vet inte hur jag skulle ha fått med allt med mindre textmassa. Jag hoppas att det i alla fall är någon som orkat läsa ända hit.
Kanske har någon fått något tips hur man kan kombinera hifi med hembio, medan någon annan kanske tycker det var ett ovanligt korkat sätt att koppla ihop det hela.

Skriv gärna en rad!

Jag har aldrig skrivit i tråden som handlar om hur mycket pengar man lagt på sin anläggning. I mitt fall handlar det om ett sexsiffrigt belopp under närmare 10 år. Jag har tänkt återkomma här i "min" tråd med lite detaljer.

I tråden för presentation av sig själv har jag heller aldrig skrivit, utan hade även tänkt skriva lite om det här, det får också bli en annan gång. Jag är i alla fall 35 år och mitt namn står nedan.

Åter igen vill säga att jag ska försöka ordna lite bilder. Om inte annat hade det besparat mig mycket skrivande, om nu ordspråket stämmer. Då hade det räckt med tre bilder för dessa nästan tretusen ord!

Edit 1: Ändrat beteckningar till fetstil i syfte att gör det enklare att hitta i texten. Rättat något stavfel.
Edit 2: Ändrat i listan över högtalare p.g.a. byte. Beskrivningen ej ändrad.
Edit 3: Ändrat texten i början, om att det inte finns några bilder.
Edit 4: Ändrat lite i listan över apparater samt justerat texten lite (2008-01-26).
Edit 5: Uppdaterat listan över apparater, texten är dock inte justerad (2009-07-07).
Edit 6: Uppdaterat listan över apparater, texten är dock inte justerad (2010-12-01).
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mirage Posted - 2012/11/11 : 15:33:17
Tackar, det var roligt att läsa! Jag trivs väldigt bra med rummet och är här mycket när jag är hemma. Det kanske ser ut som ett rent biorum, men jag lyssnar mer på musik. Sen använder jag projektorn för "vanlig" TV-tittning också.

Även om jag köpt mycket begagnat så har det ju gått åt några kronor, men det är fördelat på rätt många år. Det blev dock ett stort hål i plånboken häromåret när jag gjorde om rummet och köpte en hel del grejer. Försöker köpa bra grejer som jag behåller länge, ibland välplanerat och ibland när ett bra tillfälle kommit.

Den "uppgradering" som pågår nu är att jag bestämt mig för att gå i från skivor helt. PC:n på övervåningen har fått Windows Home Server 2011 och utökats med två 3 TB-diskar. Håller på att rippa mina CD-skivor med Easy CD DA Extractor till AIFF-filer för att spela i min Squeezebox Touch. Det tar lite tid då jag är rätt nog att få bra bilder och övrig metadata på filerna, har gjort 190 av drygt 500 skivor nu.....
Har även just köpt mitt första album med högupplösta musikfiler, Kari Bremnes blev det.

Även alla filmer ska in på hårddisk och det är också tidskrävande. Jag har nyligen upptäckt programmet My Movies och försöker nu få ordning på mina filmer i det för att sedan spela dem i min Dune HD Max. Det är väl inte ett ämne för detta forum, men för den som är intresserad så har jag skrivit lite om detta på Component.

Andra uppgraderingar som är på gång är att jag har tänkt få mjukvaran i försteget Meridian G68ADV, det ska tydligen ge hörbara förbättringar. Sen så planerar jag att bygga en IB-sub också. Ludvig på Streaming Audio har varit här och mätt lite och kommit fram till att det bör funka bra i mitt rum och var jag ska göra hålet i golvet. Jag har köpt ett slutsteg från QSC och Behringer EQ som ska vara till detta, nu fattas bara ett par 18"-basar från BMS samt lite träskivor och tid att genomföra projektet.
Egentligen har jag rätt kraftig och djup bas redan, men för film saknas en del... Dessutom så har jag en rätt kraftig puckel runt 40 Hz så om jag delar runt 50 Hz så hoppas jag kunna få bort den med hjälp av EQ:n. Det ska bli väldigt spännande att genomföra det där och jag tror nog att det kan bli bättre även när jag lyssnar på musik.

Ludvig kalibrerade även projektorn åt mig och även om det inte är någon dyr sådan så är jag väldigt nöjd med bilden, en bra duk och ett bra rum hjälper den mycket. Om man tycker att det är dyrt med uppgraderingar i ljud så är det här med projektorer ännu värre. Utvecklingen går väldigt fort och andrahandsvärdet på projektorer är lågt. När man tittar på andra och läser om dem så blir man förstås sugen, men det får vänta ett tag till. Har så mycket annat at få ordning på först!
AlfaGTV Posted - 2012/11/11 : 10:56:49
Väldigt snyggt och smakfullt! Det ser inbjudande ut!
Sen får jag intrycket av att du lagt ned tid, möda och pengar på att verkligen realisera dina idéer!
Kul!
Med vänlig hälsning, Micke
Mirage Posted - 2012/03/04 : 19:53:04
Jag får väl skriva en uppdaterad lista på vad det är för grejer i anläggningen också.

Signalkällor
Grammofon: Denon DP-59L med pick-up Goldring 1042
Grammofonförsteg: Harmony Design V9 version 2
CD-spelare: Sony CDP-X303ES
Kassetdäck: Sony TC-WR835S
D/A-omvandlare/hörlursförstärkare: Style Audio Carat Topaz
Mediaspelare musik: Logitech Squeezebox Touch (med annan nätdel)
Mediaspelare film: HDI Dune HD Max (även läsare för DVD och BD)
HTPC: ASRock Nettop ION 330HT-BD (Win 7, XBMC, iTunes, TMT5, Logitech Media Server)
Satellitmottagare (digital): VU+ Duo med hårddisk 1 TB, T90 med fyra LNB

Försteg tvåkanal: Advantage PreAmp 1
Försteg två & flera kanaler: Meridian G68ADV
Ljudprocessor/HDMI-växel: Meridian HD621
HDMI-splitter: Kramer VM-2HDMIXL

Slutsteg
Dynamic Precision PA4000H
Anthem AVM 3

Högtalare
Mirage M-1Si
Mirage OM-C2
Mirage OM-R2
Mirage FRx-S8
Mirage BPS-150

Bild
TV (plasma): Panasonic TH-42PX80
Projektor: Epson EH-TW3600
Duk: Stewart Filmscreen Luxus Deluxe Screenwall StudioTek 130 G3 92"

Kablar
Neotech
Monster
Supra
Wire world
Harmony Design
EKK
Silk
Silspeak
Ljudmakarn
QED
Audioquest

Dessutom finns en PC med 1,4 Tb (4x500 Gb i RAID 5) för lagring på övervåningen samt nätverk med och utan trådar.

Saker som inte finns i "huvudanläggningen" längre (men kvar i huset)
TV (bakproj.): Sony KP-41S
Försteg bio analogt: Sony TA-E1000ESD
Försteg bio digitalt: Sony SDP-EP90ES (ur funktion, klickar i relä)
Radio: Sony ST-S311
DVD-spelare: Sony DVP-S715
Slutsteg: Sony TA-N220
Slutsteg: Harman Kardon PA2400 Signature
Slutsteg: Sony TA-N55ES
Centerhögtalare: Kef M100
Bakhögtalare: Mirage MBS
Högtalare: Mirage Oasis MkII
Satellitmottagare (digital): DreamBox DM 500-S
Mediaspelare: Popcorn Hour A-100
Mediaspelare: Slim Devices Squeezebox v.3 (2 st)
D/A-omvandlare: NuForce uDAC

Saker som sålts eller skrotats
Mirage M5 (sålda)
Video: Hitachi F861 (ur funktion)
Satellitmottagare (analog): Luxor MAC V S (skrotad)

För den som är intresserad av att se lite bilder från ombyggnaden av rummet så finns det i min tråd på Component.
Mirage Posted - 2012/03/04 : 19:18:53
Nu var det länge sen jag uppdaterade den här tråden, men det har faktiskt hänt en hel del. Det mesta rör dock biodelen så jag vet inte hur stort intresset är för det här, men det har blivit bättre även för ljud i två kanaler.

Sen har det gett lite motstånd när bilderna ska laddas upp på nån server, men efter att ha fixat ett album på Picasa var det inte heller nån större svårighet. Till sist så tänkte jag att jag skulle fixa de sista detaljerna och ta nya bättre bilder, men det blir aldrig av så nu får ni hålla till godo med de bilder jag har.

Det var strax före jul 2010 som jag köpte projektor, duk och lite andra grejer. På annandag jul samma år drog jag igång med att göra om mitt vardagsrum för att det skulle ge möjlighet till så bra bild som möjligt, utan att bli en svart fladdermusgrotta....

Det tog mig drygt två månader innan rummet gick att börja använda och sen har jag fixat lite textiler och så efter hand, det återstår fortfarande att måla kabelkanalerna till bakhögtalarna samt göra en snyggare uppvinkling av centern.

Tidigare i tråden klagades det på mycket text och lite bilder, så för att inte begå samma misstag tar vi bilderna nu.



Väggar, fönster, dörrar och lister målades med Jotun Lady helmatt vägg- resp. lackfärg, grå kulör S 6000-N.
Innertaket är ett svart Ecophon Sombra A akustiktak med halogenspottar med styrning från Nexa.
Bänken är Trend i valnöt från Mio (köpt beg.).
Mattan har min mor gjort av ull från sina egna ryafår, som hon färgat med svampar.
Värmeelementet demonterades, blästrades och sprutmålades i samma kulör, matt...



Soffa Geneve och bord i ek från EM, hyllan på väggen är Lack från IKEA. Därifrån kommer även alla gardinskenor (Kvartal) och gardinerna i förgrunden vid skjutdörrarna (grå Anita).
Framför fönstret finns en svart rullgradin (Tupplur IKEA) samt mörkläggningsgardiner Blackout från Hemtex.
Längderna som döljer dörren bakom soffan är Björk från Klässbols Linneväveri, därifrån kommer även bordduken Asp.



Funderade på att fixa nån hiss för att ha gamla TV:n fram, men kom fram till att det blev bättre så här. Hyllan under är Expedit från IKEA, passade perfekt för vinylskivorna.



Dålig bild, men jag hade ingen bättre på den vyn nu. Skåpet i hörnet kommer från Mio, tro det heter Pocket, serien har utgått.



Gjorde några hål i golvet under bänken fram så att jag kunde dra ner signalkablar och upp högtalarkablar. Med duken gick det inte att få plats med allt i rummet på ett vettigt sätt, dessutom var det skönt att få bort det stora fläktkylda slutsteget ur lyssningsrummet. Detta är alltså i källaren rakt under bänken, de två slutstegen på undre hyllan används inte nu; men de står bra där!

Efter att ha kört med de här grejerna ett år är jag väldigt nöjd. Rummet har blivit mycket trevligare att vara i och jag tycker själv att både bild och ljud är riktigt bra!
Mirage Posted - 2010/12/01 : 22:07:56
I den här tråden är det nog mest jag som är sen... Jag får väl se om jag lyckas testa att demontera tyget på mina M-1si nån gång, kunde ju va kul att se hur de ser ut.

För övrigt har jag legat efter lite med uppdateringarna här, men nu har jag justerat listan över apparater i första inlägget. Det har inte blivit av att ladda upp några bilder nånstans än, men jag får väl försöka med det vad det lider. Tillsvidare kan man klicka på den andra länken i min signatur för att se bilder på ett annat forum.

Det som hänt är i korta drag att mina gamla surroundprocessor gått sönder och jag har bytt ut den mot en begagnad Meridian G68ADV. Den har ju en rätt bra inbyggd DAC så den får agera sådan åt flera källor nu.
Mediaspelaren Popcorn Hour är utbytt mot en liten HTPC från ASRock som spelar film från hårddisk med XBMC, Blu-ray med ArcSoft TMT3, musik med iTunes och Spotify och agerar server för en Squeezebox 3 som också tillkommit.
För att få ljud från USB till en digital ingång på försteget använder jag en NuForce uDAC, som jag redan hade för portabelt bruk när jag jobbar och i båten på sommaren.
Sen har jag även köpt en begagnad D/A-omvandlare/hörlursförstärkare, Style Audio Carat Topaz. Den köpte jag först för att ha med enligt ovan, men uDAC:en var lite smidigare. Nu står den där i fall jag vill höra på lurar hemma, eller spela från datorn på mitt P1 försteg.
Det gamla Advantage försteget kanske inte behövs längre då G68:an även spelar musik bra, men det känns bra att även ha ett gammalt hederligt försteg. Om inte annat så gör det om från RCA till XLR, och så kan jag köra grammofonsteget via XLR till det. Nån gång när jag får mycket tid över ska jag försöka utvärdera vilket försteg som låter bäst.

Soundcares superspikar under M-1:orna har blivit utbytta mot viktanpassade SD-fötter, tycker jag blev lite bättre för basen och mindre vibrationer i huset. Blev även viktanpassade fötter till båda subbarna samtidigt.
Till sist så har det blivit en ny satellitmottagare, en VU+ Duo. Bytte även parabol till en T90 men jag har bara fyra enkel LNB än så jag kan inte använda de dubbla tunersen än.

Det var väl det hela!
bbking Posted - 2010/11/30 : 23:08:31
quote:
Nice setup, kan du inte visa högtalarna utan front tyget ?


Sorry för att vara sen...

M3 inga problem att ta bort fronten.
Topp skivan lyfts rakt upp
sedan kan front och baksida dras rakt ut
och vips så friläggs elementen.

Här är en liten bild på fronten. Baksidan ser snarlik ut men det finns inget bas element.



mvh bb

Mirage Posted - 2009/07/07 : 00:59:40
Jaha, såg att min tråd hamnade överst nu när jag redigerade första inlägget. Om jag hade nån annan stans att lägga bilder kunde jag lagt in en ny bild, får se om jag kommer på hur man gör....
Johan G Posted - 2008/10/27 : 20:55:38
Jävlar vilken sida! Du novellErik, du är max välkommen för provlyssnig anytime. Självklart är även kameran välkommen.

Hur var det du valde att formulerade dig sist jag saknade kamera?!
"Vuxna människor har kamera!!"....

Borde knappt ha publicerat de bilderna jag fotade i härligaste Bingo Rimér anda. Ser någon från B&W dem så skjuter dem mig antagligen!

Lev väl och känn glädje. Jag ringer säkerligen imorgon och diskuterar något härligt världsproblem!

// Johan
Jonas Posted - 2008/02/14 : 09:09:20
Jag hade problem med en bas i mina gamla M5:or och jag hade inte heller några problems att få till tyget. Innan M5:orna hade jag ett par M1090i (största modellen i den lägre serien, 12500:-/par) och de pillade jag en hel del med. Jag lödde bla om filtret hard-wired och där var heller inga problem att få ordning på tyget.
Mirage Posted - 2008/02/13 : 21:39:01
Egentligen skrev jag inte riktigt klart det jag tänkte i mitt förra inlägg.... Efter en liten överbelastning fick jag byta basar i mina M5, och jag hade inga problem att få tillbaka tyget då det går runt hela högtalaren. Fast Metal skriver ju att det kan va lite besvärligt. På M1 & M3 är det dock en annan konstruktion, som gör det svårare.
quote:
Skulle vara intressant att få lyssna på dom där skapelserna.

Har du vägarna förbi västra Värmland ska det nog gå att ordna, hör av dig om vägen går häråt. Jag lär aldrig åka på medlemsträff med dem!
tian Posted - 2008/02/13 : 14:05:15
Dom ser mumma ut.
Skulle vara intressant att få lyssna på dom där skapelserna.
Metal Posted - 2008/02/01 : 16:19:19
Bytte diskant på en av mina 5:or pga en klåfingrig person som undrade var elementen var....
Det var väldigt svårt att få tillbaka tyget snyggt, men vad ska man göra.
Mirage Posted - 2008/02/01 : 15:43:17
Nää, det går inte! På M5 är tyget som en strumpa runt om som är ihopsnörd under locket. På M3 & M1 är det trä på sidorna och jag har hört att det ska va väldigt att få tillbaka tyget välspännt och fint.
Vill man se hur de ser ut under skalet är det bättre att ladda ner den här broschyren. OBS! 2 Mb
tian Posted - 2008/02/01 : 14:59:49
Nice setup, kan du inte visa högtalarna utan front tyget ?
Mirage Posted - 2008/02/01 : 11:44:21
Jag köpte mina M5 begagnade på Gustafssons Musikhandel i Karlstad i februari 1995, samtidigt som jag köpte huset jag bor i. Jag har inte bytt så mycket grejer genom åren, men slutsteget till dem bytte jag två gånger; och det blev bättre och bättre!
Stor skillnad mellan Sony och h/k stegen, ännu lite bättre med DP. Men där var gränsen nådd, för att göra slutsteget rättvisa behövdes större högtalare.

Är det bättre med "si" än de äldre? Det borde vara så eftersom det är en utveckling av produkten. Jag har även hört (läst) de som hävdar att M1 var ett "statement" från Mirage där man inte tagit hänsyn till kostnaderna. De skulle därför blivit för dyra att producera och att man valde billigare komponenter till "si". Men det kan också vara en ren efterhandskonstruktion för att framhålla sina äldre högtalare.... Jag har aldrig haft möjligheten att de äldre med "si" i samma rum så jag kan inte uttala mig.
Metal Posted - 2008/02/01 : 07:28:50
Tack för tipset, skulle bara ha varit si versionen. Är faktiskt otroligt nöjd med mina M5 si, köpte dem för
just 16 år sedan. Pengarna räckte inte då till M3 eller M1 men högtalarna har stannat i alla år medan övriga prylar passerat förbi i mängd.
Mirage Posted - 2008/01/31 : 22:48:48
Tack! Jag hade som sagt mina M5:or i ganska många år. Spanade lite efter M3, men så dök det upp ett par M1si hos Rene här på forumet. Det blev en tur till Danmark och inköp av högtalare, har för mig att jag gav motsvarande knappt 25 kkr i svenska pengar.
Det ligger faktiskt ett par på Hifimagasinet för 20 kkr om du är sugen. Rätt sällan man ser dem i annonser, förutom dessa och mina kan jag bara minnas ett par i HiFi & Musik för 25 kkr för många år sedan; men jag har väl inte järnkoll på marknaden genom åren.... Mina såldes av Reference Audio i Stockholm när de var nya.

Jag är jättenöjd med dem, tycker verkligen om ljudet i dessa högtalare. Inte någon disco-dunka-dunka-bas trots storleken, men går väldigt djupt. Låter ändå klart och fint med röster, piano, gitarrer etc. Stort ljud! Tyvärr är nog mitt rum i minsta laget, kan bli lite för mycket bas ibland. Är väldigt sugen på att bygga ut huset bara av denna orsak, utrymmet för övrigt räcker bra åt mig....
Metal Posted - 2008/01/31 : 21:31:54
Trevligt system, fantastiska högtalare. M1:orna har jag suktat efter i 16 år...
Mirage Posted - 2008/01/31 : 16:44:04
Så där, nu har jag fått ordning på filöverföringen. Det blir inte några fototekniskt fantastiska alster, men lite bättre än de gamla iaf...

En överblick, rummet är 4,2 m brett och 4,5 m långt. Till vänster om bilden är det en bred öppning med skjutdörrar till nästa rum (alltid öppna).

Nu stämmer faktiskt inte den här bilden riktigt heller längre...Till vänster under TV'n står nu radiodelen, till höger DreamBox och RIAA; och så har jag bytt gardiner!
Placeringen av subben kanske inte är optimal, men jag har inte orkat greja med det; den är bara inkopplad till surroundprocessorn.
CD-hyllan på väggen är tillverkad av samma snickare som gjorde bänken, den andra kommer från Mio. Det sitter en glasdörr på nu, den var restnoterad.

En annan vinkel.


En närbild till höger, innan jag flyttade CD-hyllan; det blev för trångt där med M1:orna....

Uppifrån är det:
Grammofon: Denon DP-59L med pick-up Goldring 1042
CD-spelare: Sony CDP-X303ES
Kassetdäck: Sony TC-WR835S
Försteg bio analogt: Sony TA-E1000ESD
Försteg bio digitalt: Sony SDP-EP90ES
Försteg tvåkanal: Advantage PreAmp 1
Slutsteg (bak): Sony TA-N55ES

I vänstra delen:
Analog sat.mot. borta nu.
Radio: Sony ST-S311
Slutsteg (center): Harman Kardon PA2400 Signature

Vänster bakhögtalare och filmsamlingen.


Den här blev inte så värst bra, men det är det nya grammofonförsteget med tillhörande kabel; fin sak.


Det var det för den här gången. Om jag orkar damma allt så det ser bra ut kanske jag kan ta lite nya bilder igen, med nya gardinerna och så....
mmx_2 Posted - 2008/01/29 : 08:56:16
Vi väntar med spänning på de nya bilderna! Trevligt system du har för övrigt!
Mirage Posted - 2008/01/27 : 22:43:16
Tack! Egentligen skulle jag lägga till några bilder, men såg konstaterade jag att det skulle göras på annat sätt nu. Har PM:at brewitz, så när jag fått lösenord till filservern blir det några bilder till.
tian Posted - 2008/01/27 : 21:37:21
ser nice ut :)
Mirage Posted - 2003/07/25 : 00:01:07
Sådär, då har jag äntligen lyckats ta ett par bilder, och om jag även lyckats lägga upp dem på Meyers server ska ni kunna se dem nedan.

Ärligt talat tycker jag själv att de inte blev särskilt bra. Jag vet inte om det beror på kameran, en Konica Revio C2 (1,2Megapixel), eller om det är handhavande fel. Jag tror jag körde på högsta upplösningen.

Jag lägger i alla fall upp ett par bilder så jag får se om jag överhuvudtaget lyckats. Jag ska låna en annan kamera och göra lite fler försök nån dag.


Först en översiktsbild.



Precis i dagarna när jag lånat kamera bytte jag ut mina Mirage M5 mot ett par M1si. Här är en storleksjämförelse.

Superspikarna är nu flyttade till de nya högtalarna. Högtalarna väger 84kg/st, vilket orsakade ett par dagars sjukskrivning för ryggproblem för kompisen som hjälpte till att bära in dem.


Samtidigt fick jag även ett par nya signalkablar, som jag väntat rätt länge på, så jag passade på att ta en bild på dem. (Denna bild blev bättre, kameran kanske fungerar bättre på närbilder.)

Kablarna heter Neotech NA-012095, är 2,5m långa och har XLR-kontakter. De fanns inte som standard utan fick beställas från fabriken. Neotech bygger på samma teknik och koppar som vissa Harmonic Technology, men till betydligt trevligare priser. Importerar gör P.L. Audio


Jag återkommer med bilder med de nya högtalarna samt lite närbilder på delarna. Håll till godo!
marcus_ec Posted - 2003/06/29 : 18:50:06
Oj en hel novell! *Bilder*
weezer Posted - 2003/06/29 : 18:19:08
Åh fy sjuttsingen vad mkt text . Lätta upp med bilder, hehe. Rejält system du hade där f ö.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000