HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ännu ett spännande paket

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
StefanB Posted - 2004/02/23 : 11:18:56
Det är alltid lika kul med paket. Som hifi dåre kan man ha julafton alla dagar, året runt

Hos mig har det återigen landat ett roligt paket. Nödvändigt, nej, men himla skoj och spännande.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
hjort Posted - 2004/04/10 : 15:41:36
Lelle:
Om du fortfarande finns med oss

Kan bara hålla med StefanB om hans slutsatser angående vanlig nätdel kontra switchade. Det som fattas är lite sväng med switchat, annars låter det riktigt bra för pengarna.
eliot Posted - 2004/04/08 : 18:28:00
quote:
det är väl modifierade Primare lådor...

- inte omöjligt - men var får man tag på sådana
En kompis till mig köpte lådan till ett Rowland slutsteg som "gått upp i rök" vid ett blixtnedslag och det är förträffligt för hans "hemmabygge".

Innan dess använde han kakburkar (typ: Danish cookies) - det såg onekligen originellt ut men lät lite "skramligt"
IcedEarth Posted - 2004/04/08 : 17:43:08
det är väl modifierade Primare lådor...

eliot Posted - 2004/04/08 : 17:14:21
StefanB: Var har Du fått tag på de snygga lådorna
- Har Du gjort dom helt själv ? Är imponerad av Dina snygga - och väljudande (har jag förstått!) - byggen

Eftersom Du har gjort Dig av med den mindre versionen med switchad nätdel så kanske jag kan dra slutsatsen att den större modellen med konventionell (tweakad) nätdel låter bättre ?!?

Tillägg: Det fanns ICE-moduler att köpa förra veckan på http://www.hifimagasinet.com/
Dan Brickman Posted - 2004/04/08 : 08:37:28
Kul med Samiska namn

Snygga byggen. Man blir avundsjuk på er som kan sånt här.
StefanB Posted - 2004/04/08 : 07:46:03
Kör detta i repris eftersom frågan om vanlig kontra switchad nätdel återigen kommit upp.


En liten redovisning av mina intryck av de olika ICE Power baserade slutsteg jag har hört. Detta är min uppfattning och det är inte säkert eller ens troligt att alla skulle dela denna uppfattning. Jag är dessutom partisk i målet eftersom jag byggt två stycken ICE Power slutsteg. Redovisning sker enligt en rankinglista där vi börjar nedifrån.

4. Acoustic Reality eARTwo. Ett stereoslutsteg baserat på Ice Power 500 modulerna. Detta är ett väldigt tjusigt bygge rent estetiskt som är större i verkligheten än vad det ser ut att vara på bild. Av de slutsteg jag redovisar här är det dessutom det dyraste med ett pris på ca 26 000 kr. I detta fall tycker jag inte att pris = prestanda. Möjligtvis att man kan säga att pris = design….
Ljudmässigt var det en besvikelse som väckte stor förvåning hos mig. Jag hade ju läst så positiva recensioner av det. EARTwo spelade kyligt, oengagerat, spretigt och tunt. Diskanten var påträngande, mellanregistret utan värme och basen intetsägande. Nu kanske jag är väl hård i mina ord, men så blir det då man vill förmedla ett klart budskap.
Killen som hade detta på 3 veckors öppet köp skickade tillbaks det till tillverkaren. Där kontrollerade de att allt var ok och meddelade sedan att jo, det är som det skall vara och det skall låta såhär.



3. Mitt senaste bygge PLEUTAJOKK. Detta är baserat på ICE Power 500 modulerna med en integrerad switchad nätdel. Vad jag hört skall denna nätdel motsvara ca 1000 VA vanlig nätdel och om så är fallet blir det ju 2000 VA eftersom jag har valt att köra en modul med nätdel per kanal.
PLEUTAJOKK spelar väldigt rent, detaljerat, dynamiskt med ett stort lugn och väldigt bra botten. Det klarar att driva STORA och tunga högtalare med övertygande pondus och dynamik. Jag har på andra bildtrådar presenterat mötet med Dynaudio Confidence 5 och Responce Grand där PLEUTAJOKK spelat så övertygande att Dynaodioägaren nu mest spelar i hörlurar i avvaktan på ett eget ICE ? Och där Responce Grand ägaren KÖPTE PLEUTAJOKK efter att ha hört det i sin anläggning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27272

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26486

Jämfört med TJIDJAK så saknar PLEUTAJOKK en gnutta värme och kanske lite sväng. Det är minst lika kraftfullt, ja frågan är om inte PLEUTAJOKK tar ett än fastare grepp om högtalarna, men det är inte riktigt lika musikaliskt. Det är dock flera gånger trevligare är Acoustic Reality som var väldigt tråkigt och sterilt. Jämfört med EMBLA så skulle jag vilja påstå att EMBLA i grundutförande och PLEUTAJOKK som jag uppfattat det spelar i ungefär samma klass. EMBLA med de små tweaksen som gjordes lyfte det till en andraplats i min ICE Power ranking och PLEUTAJOKK får således nöja sig med en tredjeplats.



2. EMBLA Audio Power 21. Här är ett par monoblock baserade på ICE Power 500 modulen. Priset för ett par hamnar på ca 16 000 svenska kronor, något som i sammanhanget känns billigt. Även här är byggkvaliteten fin och jag tycker monoblocken är riktigt snygga. EMLBA spelade klart mycket bättre än eARTwo på samtliga parametrar. Bättre botten, fylligare mellanregister och inte påträngande diskant. Det var dock något som fattades, något som inte riktigt släppte eller engagerade. Ner med EMBLA i källaren med ägaren och vår värd. Fram med lödpennan och lite komponenter, löda, testa, löda mer och testa och visst, med en kombination av polypropylenkondensator och papper i olje kondensator i slutet av den stora kondensatorbanken, en papper i olja i slutet av lilla kondensatorbanken och något mer enkelt tweak som jag inte har koll på så började EMBLA verkligen att spela musik. Nu kom både mer värme, luftighet och engagemang och det lär riktigt bra. Om inte jag snöat in på att bygga själv skulle jag utan tw
Piggen Posted - 2004/04/07 : 21:56:50
Ett par-tre tusen går ju att lösa...hade varit lite kul med ett 5-kanals slutsteg (tänk Grendel) med ICEpower...Någon som vill bli av med 5st???
Lelle Posted - 2004/04/07 : 21:28:07
Problemet är ju att de inte säljs till privatpersoner, så man får försöka få tag på ett par via andra kanaler (men två-tre tusen SEK stycket kanske de kostar), men balla är de allt.
Piggen Posted - 2004/04/07 : 21:21:16
Ju mer man hör (och läser) om dom här små underverken ju mer intreserad blir man. Ska man kanske ta och bygga sig en sån här tingest kanske...vem vet. Sugen blir man iaf!

Vad får man betala för dom här ICE modulerna (mellan tummen och pekfingern)
Lelle Posted - 2004/04/07 : 20:12:58
Kanske mitt sista inlägg

Jag är fortfarande nyfiken på skillnaden "vanlig" nätdel (till iP) kontra switchade icePower modulerna (ASP)

Ingen som har jämfört el. hört båda.
Lelle Posted - 2004/03/09 : 21:50:26
Nu är vi nyfikna på att få läsa om intrycken ang. de två olika byggen som StefanB gjort.

Är det någon skillnad mellan koventionell strömförsörning kontra den inbyggda switchade o.s.v.

Är någon av dem klart bättre, är skillnaderna små, basen, diskanten, mellanreg.????

Kanske ett A-B test, den ena i ena kanalen o den andra i andra kanalen, sen ratta för fullt på balansvredet för att höra klangen (högtalarna placerade brevid varann "mitt" i rummet).

Kasra var iallafall imponerad av den med switchade nätdelen.
StefanB Posted - 2004/03/03 : 10:01:09
Visst att sätta ihop ett sådant här bygge är lite fusk. Allt är ju egentligen klart så det återstår "bara" montering.
Den switchade nätdelen är B&Os egna och den är integrerad med förstärkarmodulen.

Hursomhelst så spelar det jättebra. Läs gärna om besöket hos Kasra då Pleutajokk var med.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26486
jonte0 Posted - 2004/03/03 : 00:57:59
Intressant !!!

Vad använde du för switch moduler till nätdelen?

/
Bernt Jansson Posted - 2004/02/27 : 21:14:05
Äsch! Såna därna moduler är ju fusk, ju!

Snyggt bygge i alla fall Stefan!!
Tjidjak spelade imponerande bra på träffen tyckte jag.
Kan den nya slå detta???
epkpeng Posted - 2004/02/27 : 19:04:49
Urtjusigt!!!

10 Posted - 2004/02/27 : 17:54:59
quote:
Vill bara påpeka att Audacia Clarity lämnar en avsevärt lägre effekt än slutstegen StefanB nämner. 2x120 W i 8 ohm. Vet inte om man bygger på den mindre Icemodulen eller om man helt enkelt driver den större modulen med mindre spänning..? Robban..??
Om inte jag misstar mig alldeles är det den mindre modulen. Konstruktören tycker tydligen att den låter bättre än den stora, medan andra säger tvärtom. Som vanligt avgör man bäst själv.

quote:
Hursomhelst, Clarityn låter också mycket fint att döma av det jag hörde på mässan senast..och vad gäller designen så är det nog det läckraste Icebygget hittils..
Amen! Audacia Clarity är sjukt snygg! Hade den bara funnits med de stora modulerna och jag hade haft pengarna, hade ett svart ex stått hemma hos mig vid det här laget!
StefanB Posted - 2004/02/27 : 15:47:25
Får lägga in några bilder på det färdiga slutsteget också. I helgen skall "vi" göra hembesök och möta ett par av Dynaudios större modeller. Ägaren har problem med att få dem att spela ut och vill höra ett slutsteg som har kraft. Det skall vi nog kunna bidra med





CH Posted - 2004/02/27 : 13:17:45
Vill bara påpeka att Audacia Clarity lämnar en avsevärt lägre effekt än slutstegen StefanB nämner. 2x120 W i 8 ohm. Vet inte om man bygger på den mindre Icemodulen eller om man helt enkelt driver den större modulen med mindre spänning..? Robban..??

Hursomhelst, Clarityn låter också mycket fint att döma av det jag hörde på mässan senast..och vad gäller designen så är det nog det läckraste Icebygget hittils..

Annars får jag bara hålla med Stefan..hans eget Icebygge är än så länge No 1..det låter fantastiskt bra..!
Pontan Posted - 2004/02/27 : 10:18:56
Stefan: Du har inte lyssnat på Audacia Clarity? De bygger också på ICE, och jag är lite sugen på att köpa en sån. Skulle vara intressant att höra din åsikt angående det steget eftersom du hört flera andra. Jag inbillar mig att jag har liknande smak som du då jag också är lite känslig för påträngande ljud och gärna ser lite rör-värme hos min elektronik. Fast rör känns gammalt och inte alls lika intressant som klass-D....
StefanB Posted - 2004/02/27 : 09:27:52
En liten redovisning av mina intryck av de olika ICE Power baserade slutsteg jag har hört. Detta är min uppfattning och det är inte säkert eller ens troligt att alla skulle dela denna uppfattning. Jag är dessutom partisk i målet eftersom jag byggt två stycken ICE Power slutsteg. Redovisning sker enligt en rankinglista där vi börjar nedifrån.

3. Acoustic Reality eARTwo. Ett stereoslutsteg baserat på Ice Power 500 modulerna. Detta är ett väldigt tjusigt bygge rent estetiskt som är större i verkligheten än vad det ser ut att vara på bild. Av de slutsteg jag redovisar här är det dessutom det dyraste med ett pris på ca 26 000 kr. I detta fall tycker jag inte att pris = prestanda. Möjligtvis att man kan säga att pris = design….
Ljudmässigt var det en besvikelse som väckte stor förvåning hos mig. Jag hade ju läst så positiva recensioner av det. EARTwo spelade kyligt, oengagerat, spretigt och tunt. Diskanten var påträngande, mellanregistret utan värme och basen intetsägande. Nu kanske jag är väl hård i mina ord, men så blir det då man vill förmedla ett klart budskap.
Killen som hade detta på 3 veckors öppet köp skickade tillbaks det till tillverkaren. Där kontrollerade de att allt var ok och meddelade sedan att jo, det är som det skall vara och det skall låta såhär.



2. EMBLA Audio Power 21. Här är ett par monoblock baserade på ICE Power 500 modulen. Priset för ett par hamnar på ca 16 000 svenska kronor, något som i sammanhanget känns billigt. Även här är byggkvaliteten fin och jag tycker monoblocken är riktigt snygga. EMLBA spelade klart mycket bättre än eARTwo på samtliga parametrar. Bättre botten, fylligare mellanregister och inte påträngande diskant. Det var dock något som fattades, något som inte riktigt släppte eller engagerade. Ner med EMBLA i källaren med ägaren och vår värd. Fram med lödpennan och lite komponenter, löda, testa, löda mer och testa och visst, med en kombination av polypropylenkondensator och papper i olje kondensator i slutet av den stora kondensatorbanken, en papper i olja i slutet av lilla kondensatorbanken och något mer enkelt tweak som jag inte har koll på så började EMBLA verkligen att spela musik. Nu kom både mer värme, luftighet och engagemang och det lär riktigt bra. Om inte jag snöat in på att bygga själv skulle jag utan tweakan kunnat lägga pengarna på ett par av dessa monoblock.



1. TJIDJAK. Mitt eget ICE Power 500 baserade bygge. Här har jag inte sparat på något utan köpt de komponenter jag trott vara bäst för mitt bygge. I den reglerade lågspänningsdelen sitter tex en kondensatorbank bestående av 22 st snabba småkondensatorer, i den stora sitter 8* 10 000 uF samt ett par McAp Supreme och numera och 2 st papper i olja kondensatorer. Ferriter på nätkablar, 2 st väl tilltagna transformatorer, etc, etc. Detta bygge är särdeles lyckat, mycket säkert beroende på ren och skär tur. Det har en basåtergivning som är otrolig med både djup och definition, det har en värme i mellanregistret som gör att jag inte saknar mitt gamla rörslutsteg längre, det spelar otroligt rent med en diskant som är luftig, detaljerad och lättflytande men aldrig jobbig eller påträngande. Det går dessutom att spela hur högt som helst utan att det blir jobbigt eller grötigt. Det är det bästa ICE Power baserade slutsteg jag hört till dags dato och det står sig väl med övriga, vanliga slutsteg i ohälsosamt höga prisklasser jag hört.




* Jokern i samanhanget är väl det senaste bygget PLEUTAJOKK. Detta är baserat på ICE Power 500 modulerna med en integrerad switchad nätdel. Vad jag hört skall denna nätdel motsvara ca 1000 VA vanlig nätdel och om så är fallet blir det ju 2000 VA eftersom jag har valt att köra en n modul med nätdel per kanal. Detta slutsteg är alldeles nybyggt och oinspelat, dessutom har jag mitt försteg på service och kö
StefanB Posted - 2004/02/27 : 06:28:09
Jag skall försöka skriva ihop erfarenheter av de ICE slutsteg jag hört. Detta kanske kan ske under dagen.


mangew Posted - 2004/02/26 : 03:40:11
StefanB: Ska du inte ge en resume hur de olika stärkarna baserat på ICE låter?

Då byggkunskapen är väldigt liten på elektriska fronten sneglar jag åt Embla´s håll...Den är billigare än A R, vore iofs kul att sätta ihop moduler själv om man kunde, samt hittade någon lämplig pundare på plattan man kunde deala till sig ett par av...
Uniper Posted - 2004/02/26 : 03:18:39
Ser spännande ut det där. ICE-modulerna är väldigt imponerande, att det går att klämma in så mycket på så liten yta, och ändå prestera ljud i toppklass..

Sen är jag lite nyfiken på hur du har fixat texten på fronten. Är det DIY eller har du fått det gjort någonstans? Metallfronter går ju inte direkt att lägga i skrivaren..
hjort Posted - 2004/02/26 : 01:32:32
olof:
Har inte hört Embla än.
Acoustic Reality ska du hålla dig ifrån enligt mig iaf.
Stefans första Ice bygge spelade häcken av AR från alla håll o kanter, och förresten kantigt var precis hur AR lät
StefanB Posted - 2004/02/25 : 17:54:50
Jag förstår frustrationen över dessa kryptiska svar. Hade du varit på DIY träffen i Gbg så hade du kunnat köpa moduler där. Testa att annonsera på "köpes" så kanske du får napp.

En vanlig dödlig kan inte köpa moduler från B&O. Vissa företag blir godkända och får köpa moduler och om du har tur, kontakter, en kompis kompis, så kan du kanske få lägga vantarna på moduler den vägen. Moduler finns att köpa men vägarna är krokiga. Om jag var sugen skulle jag lägga ut en annons.

Jag tror att alla ICE Power trådarna visar att det finns moduler att köpa och jag hoppas att dessa trådar är av intresse för någon.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000