HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY / Renegade / FÄRDIGA!!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
ZAC Posted - 2004/03/02 : 21:25:30
Vad kan då detta tänkas bli...???
Jo, en högtalare som jag ruvat på länge.
Vi börjar med en liten bild:




Z
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ZAC Posted - 2010/10/07 : 12:17:08
"En fråga: finns det någon praktisk betydelse med en såå tjock baffel
förutom att det gör hifi-nördar upphetsade?"

Det var länge sedan jag kollade denna tråden...typ ett par år.
Såg att det ställts en fråga.

Den praktiska betydelsen med tjocka bafflar kan säkert diskuteras men enligt min uppfattning så minskar man vibrationer i lådan ju tjockare mtrl man använder, om man nu skall generalisera lite (mycket).



/ Z

Dennis Posted - 2009/11/18 : 12:45:37
Inte dåligt små filter. kul att se att det finns andra som är lika noga med sina filter

För hade jag mina filter i en trälåda fylld med sand fick en helt klart bättre ljudbild.

Otroligt fint bygge måste jag säga:)
sladdbarn Posted - 2009/11/18 : 07:10:03
Väldigt imponerande! Kreativa människor glädjer mig oerhört

En fråga: finns det någon praktisk betydelse med en såå tjock baffel
förutom att det gör hifi-nördar upphetsade?
ZAC Posted - 2005/10/17 : 09:29:57
Pac: Tack! ,ZAC (sorry, kunde inte motstå...)

U1: Jupp, de är mkt välspelande.


Z
U1 Posted - 2005/10/16 : 15:54:29
Stort grattis. Skit snygga och efter att ha hört lennarts byggen säker välspelande också.

/J
Pac Posted - 2005/10/16 : 10:49:54


Grattis Zac!



ZAC Posted - 2005/10/16 : 10:24:59
Dahlberg, linnar, mattiasa och ohmega: Tack!

Om de kommer med på nästa DIY träff är en bra fråga...
Lådorna väger ca. 100 kg / sida så det är inget man tar under armen direkt. Sen vill man ju inte ens tänka på risken med repor osv under transport.
Vi får se när nästa träff blir vad som händer...


Z
ohmega Posted - 2005/10/15 : 19:13:27
ZAC: GRATTIS!!
mattiasa Posted - 2005/10/15 : 18:53:22
kommer de komma med på nästa DIY träff? Så slipper man vara själv med T&P högtalare..... :-)

Mvh
Mattias A
linnar Posted - 2005/10/15 : 17:38:26

Måste säga att dettta är något av de snyggaste högtalare jag sett!
Man blir impad...

Dahlberg Posted - 2005/10/14 : 11:55:09
Klart läckra högtalare trots lådorna Gratulerar till det lyckade resultatet.
ZAC Posted - 2005/10/14 : 11:45:08
secanbj & plind: Tack!


Z
plind Posted - 2005/10/14 : 11:42:18
Kul, grattis
secanbj Posted - 2005/10/14 : 11:32:35
KUL!! Att det löste sig, hade ju varit trist att behöva bygga något nytt för att få det att funka.

/Anders
ZAC Posted - 2005/10/14 : 09:12:14
ÄNTLIGEN

Nu har Renegade spelat i nästan en vecka. Första intrycket var faktiskt en besvikelse! Förväntningarna var stora, med tanke på hur dom lät hemma hos LennArt men när jag fick kopplat in dom hemma så uteblev magin...
Teorierna om vad som gått fel var många...är det mitt försteg, kanske CD:n eller...

LennArt rycker in, tar med sig CD och försteg, samma som användes när filtrena utvecklades. Allt kopplas in och resultatet är ungefär samma som tidigare, det låter inte som det ska! LennArt börjar se fundersam ut...
Ser inte ut att vara ngt fel i filtren, allt är rätt kopplat.
LennArt kopplar förbi olika komponenter i filtret, lyssnar på mellanregistret separat, i mono, byter skivor, kliar sig i huvudet, hostar lite lätt...
Efter ett tag hoppar han upp ur soffan, flyttar de provisoriska madrasserna jag har i rummet från sidoväggarna och ställer de bakom högtalarna, Madrassen som jag har mellan högtalarna, lutande mot väggen, tar han bort. På med en CD i den medhavda spelaren, jag sitter i sweetspot och LennArt ställer sig mitt i rummet med madrassen (som jag hade mellan h-talarna) i högsta hugg.
Han håller upp den mot taket, ungefär vid första takreflexen och vips, allt det elaka, vassa, skrikiga som stört mig tidigare är BORTA! Ljuv musik uppstår! Alla cymbaler, hi-hattar, väsande SSS-ljud osv. låter nu precis som de ska. Stereobilden blir (nästan) som den var hemma hos LennArt. 3D "bilden" (som jag tycker om) blir tydligare. Allt faller på plats, en STOR ahaa upplevelse, helt enkelt.

Det är helt enkelt så att det nya film-och musikrummet behöver dämpas. Principen Live end - Dead end kommer att tillämpas.



Det fyra-åriga projektet Renegade kan härmed anses vara ljudmässigt klart. Återstår design av outriggers att ställa dom på.

Nu börjar projekt "Akustiska åtgärder" för att Renegade skall få de rätta förutsättningarna att visa vad dom går för. Jag kan ju inte ha LennArt stående mitt i rummet varje gång jag vill lyssna...


Ett jättestort TACK till LennArt, utan dig hade detta bara blivit ännu en h-talare som spelar sådär...


KLART SLUT!

Z


secanbj Posted - 2005/10/05 : 22:21:36
ZAC Posted - 2005/10/05 : 15:57:33
...och var är den byggtråden då?


Z
secanbj Posted - 2005/10/05 : 15:48:50
När du nu har så fina högtalare så får du ju hänga på och bygga en likdan förstärkare som jag håller på med

/Anders
ZAC Posted - 2005/10/04 : 22:31:30
Filter nr 1 är nu kontrollerat av maestro själv (TACK LennArt!) och kopplandet fick godkänt! Då får vi ösa på med filter nr 2.

Alla komponenter fastsatta med buntband på en 9 mm björkplywood, lite dämpande material under kondingar och spolar för att undvika all mikrofoni. Största spolarna fastsatta med skruv.

Ett par bilder:














Förhoppningsvis kommer Renegade spela med dessa filter i stereo nu i helgen som kommer. Detta betyder att 4 (FYRA!) års arbete äntligen låter BRA!!!


Z
ZAC Posted - 2005/10/02 : 01:23:55
secanbj:
Nä, här lyfts inte på några lock! Du får väl ta dig hit för att okulärbesiktiga på plats.

Kasra:
Att spara har aldrig varit min grej. Sen är det ju så att har man väl fått tag i grejer så skall man väl använda dom...
eller hur?
kasra Posted - 2005/09/30 : 22:42:15
quote:
Superspikes som fötter.

Här spars det inte på nåt ser jag
secanbj Posted - 2005/09/30 : 22:06:57
hörru ZAC, du får väl lyfta på locket så vi får dregla lite över kondingarna ??

/Anders
ZAC Posted - 2005/09/30 : 09:54:29
Tack ayayay!

Kul att en inredningsarkitekt gillar designen...


Z
ayayay Posted - 2005/09/30 : 08:00:48
Det är så snyggt att det gör ont i ögonen

Skickligt jobbat!
ZAC Posted - 2005/09/29 : 18:45:00
ÄNTLIGEN har jag fått tummen ur...

Satte igång med filterbygge, klar med ena. Nu skall detta filter kontrolleras med mätningar för att se hur mkt fel jag kopplat...

Det blev stort...som ett slutsteg ungefär. Vissa likheter med mitt Moonlight steg utseendemässigt också.

Här är några bilder på det färdiga filtret, det andra är under bearbetning.






Supra Boxcon kontakter, samma som i högtalarna. Superspikes som fötter.





Inga kontakter på denna sidan, alla kablar lödda direkt i filtret istället. Kabel är Silspeak 425.

Info om kabeln: "Den är uppbyggd av fyra 2,5 kvadratmillimeter tjocka multistrand kopparledare, spiraliserade runt en bomullskärna och inhöljda i en mörkgrå silikonytterstrumpa. Kopparledarna är förtennade, för att minimera signalhopp mellan ledarna, och istället låta signalen transporteras där ledningsförmågan är som störst, dvs inuti själva kopparledaren."





Som ni ser är det samma rökfärgade plexi-glas som lock som jag använde i mitt Ice-Power bygge Moonlight, se bild nedan:



Banankontakterna är av modell "Bra Bananer" från Svalander: http://svalander.se/shoppen/bananer.htm




Z

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000