HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Micke Y - en norgehistoria

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Micke Y Posted - 2004/03/04 : 12:16:44
Sist av alla så kommer nu några bilder på mitt system som förändrats mycket under en ganska lång tid. Främst är det akustikbehandling som jag har gjort med flera "pröva och lär" + "funkar det så bygger jag något snyggare sen" lösningar. Det är med andra ord inte så vackert eller helt färdigt heller för den delen.

En översiktsbild

Det här är vyn från lyssningsstolen. Som Ni ser så sitter jag i närfält.

"Staketet" bakom är en diffusor som ger bättre djup i ljudbilden.

Det hemmabyggda racket innehåller på övre plan: transport+ försteg+ hörlursförstärkare.
Nedre plan: Strömförsörjning till försteg+ DAC + stor sten

All elektronik

Slutsteget placerat på en TNT Sandblaster (dvs en låda med finkorning sand i) vilket var det endä underlag som Zappen trivdes på.

Här är absorbenter i hörnen bakom högtalarna bestående av ett par äldre Svanå absorbenter + DIY skärm med isovers markskiva (har artikelnummer 3769) jag talat om i många trådar. Bygg en egen skärm och lägg lite mer möda än jag på utseende så kan den säkert accepteras av din partner.

Flaskorna är rysk öl som jag fått av en kund till mig.

Bild på ena sidan med basabsorbenterna igen + absorbenter vid 1:a reflexen (de kommer att ersättas av ett "staket" när den lite mer permanent lösning skall till isommar).

So long.

Micke
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2020/10/09 : 07:24:25
quote:
Bara galenpannor gör sådant

Det är sunt att tillåta sig lite galenskaper ibland!
Bilder, mänska, bilder!!!
Håkan64 Posted - 2020/10/08 : 21:15:57
Lite galen måste man vara annars blir det tråkigt. Förr i tiden körde jag också riket runt för att hämta grejor. Ibland möttes man halvvägs.
FBK Posted - 2020/10/08 : 20:18:07
Det var det andra märket som jag trodde det kunde vara. Men jag föredrar Electrocompaniet till de flesta högtalare. Dynamic Presision, Norges svar på Krell. Som passar högtalare som inte är för analytiska i mina öron. Rejäla slutsteg hur som helst.
Micke Y Posted - 2020/10/08 : 19:43:45
Nästan rätt, jag har köpt ett Dynamic Presision steg, 250W nästan ingen dist och ganska robust.

http://www.dpguiden.no/

Micke
FBK Posted - 2020/10/08 : 11:26:44
Måste vara det,eller det andra märket som jag inte kommer på namnet på.
Om det är Electrocompaniet så kan du vänta dig ett naturligt ljud. Har aldrig hört det märket låta illa på någon mässa oavsett vilka burkar som varit inkopplade.
highfive Posted - 2020/10/08 : 11:02:33
Electrocompaniet?
Micke Y Posted - 2020/10/08 : 06:49:16
Igår gjorde något galet, åkte 60 mil efter jobbet för att hämta 30kg norsk metall i kompakt format. Bara galenpannor gör sådant men jag har under många år velat ha ett sånt här men inte hittat det rätta. Eller saknat pengarna vid rätt tillfälle. Nu står det här och imorgon kommer jag koppla in det

Micke
FBK Posted - 2020/08/29 : 09:49:00
Finns ett par liknande ifrån samma tids ålder hos https://www.rehifi.se/nyheter/bowers-wilkins-bw-dm6-63346 Men dina var i mycket finare skick.
Micke Y Posted - 2020/08/12 : 15:54:31
Mina B&W DM16 har fått ett nytt hem hos en person som verkligen uppskattar dom och liksom jag vill pröva olika vintage högtalare.

Micke
Micke Y Posted - 2020/02/07 : 15:58:09
Jag såg att John Atkinson också har en PS Audio Directstream DAC som referens

Micke
Micke Y Posted - 2020/01/19 : 15:33:20
Ja, de är helt perfekta med boxen, dokumentation o lådor. Svårt att hitta sådana idag

Micke
AlfaGTV Posted - 2020/01/19 : 14:45:54
Lite pryl-"pron" pallar vi nog!
De såg ut att vara i exemplariskt skick! :)

Micke Y Posted - 2020/01/19 : 11:47:57
Alla kanske inte tål nakenbilder så jag har en med kläderna på också.

Basen är dold inne i lådan så den syns inte. Det är alltså en trevägare.

Micke
Micke Y Posted - 2020/01/19 : 11:42:35
Det bidde ett par KEF 103.3 i deras Reference serie

Liten, nätt, snygg tycker jag och med en ljudkvalitet som slår priset med hästlängder.

Jag tycker det är otroligt kul att testa vintage och börjar få källaren full av udda saker. Behöver sälja av lite så jag får plats men jag behåller dom här.

AlfaGTV Posted - 2020/01/01 : 11:35:06
Vilka högtalare bidde det nu då?
Micke Y Posted - 2019/12/26 : 18:45:19
Imorgon hämtar jag lite nytt fast egentligen gammalt för jag håller mig till vintage som vanligt. Det betyder också att jag kommer sälja två andra högtalare som inte längre får plats hemma.

Micke
Micke Y Posted - 2019/12/16 : 08:44:49
Det är exakt samma programvara förutom för displayen som ju inte är lika. Samma ljud processing internt å sånt.

Etymotic är kvar ja. Ett par 3SE i min portabla spelare/mobilen och ett par 4SR i vardagsrummet när sambon tittar på "Diggilo"

Svårslagen ljudkvalitet men inte bekväma, som vanligt gäller gungor och karuseller.

Micke
AlfaGTV Posted - 2019/12/16 : 07:16:57
Är det fortfarande Etymotic som gäller i örat? Själv har jag nästan acklimatiserat mig till Sennheiser IE-800 och tycker de ör helt Ok. Däremot sitter de inte så stabilt, där är Sony fortfarande klart bättre.

Sen är jag lite nyfiken på om mjukvarorna till din DS Jr är istort sett desamma som till den större DS DAC'en?
Micke Y Posted - 2019/12/15 : 22:04:47
Mina utforskningar i vintage fortsätter, nytt på ingång

Micke
Micke Y Posted - 2019/10/15 : 19:00:45
Den här versionen av programvaran var grymt svår att försöka beskriva. Känns inte som jag kan sätta ord som går att förstå för andra eller om det är verklig förändring. Jag kanske bara inbillar mig.

Jag upplever ingen tonal skillnad alls, ingen djupare bas eller så. Musiken upplevs närmare mig på något sätt - svårt att hitta andra ord medan bakväggen i inspelningsrummet har backat tillbaka något. Djupet är lite mer påtagligt.
Någon skillnad i bredd i ljudbilden kan inte jag höra men det är också lite kvivit med hörlurar som är min vardagskälla. Bredd är inte så tydlig för mig med alla lurar.

Blev någon klokare?

Micke
Micke Y Posted - 2019/10/14 : 06:42:56
Björn-Ola Posted - 2019/10/13 : 21:39:52
Det är svårt att bedöma tysta bakgrunder tycker jag, för man hör ju inget.
Micke Y Posted - 2019/10/13 : 20:22:20
Så där nu har jag en ny DAC igen

Som vanligt har den inte kostat en krona utan jag laddade bara ner den från PS Audio. Windom heter versionen. De lovar ännu tystare bakgrund och därmed borde lite fler detaljer komma fram. Vi får se om det stämmer, ska börja lyssna nu.

Micke
Micke Y Posted - 2019/09/01 : 19:43:29
För mig brukar det alltid vara lite svårt att se när man ska koppla om mellan enheter så därför har jag skaffat en gul o fin kabel som syns bra. Den kommer från Sommer Cable o är tysk.

Mycket robusta kontakter som jag gillar skarpt.

Micke

Micke Y Posted - 2019/09/01 : 19:31:22
Lite mer modern bild på nuvarande DAC o hörlursteg

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000