HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Marcus cables -digital kabeln är riktigt bra!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
hifirocker Posted - 2004/03/08 : 14:28:53
Hej,

Jag sålde min gamla digisnake two för en vecka sedan. Ljudmakarns egna digitalkabel med bullet plugs. Säljs för 798:-.
Jag beställde en rca digitalkabel på marcuscables.com eftersom jag tyckte hans kabelteorier och prestentation av kabelns faktamässiga prestanda verkade vara mycket god. Dessutom kostar kabeln bara 360:- och jag fick mer för min gamla kabel så jag tjänade faktiskt på det hela!

Inte för att jag tycker varken signal eller digitalkablar gör några större skillnader, även om jag upplever välbyggda signalkablar som lite bättre än lakritssnören så måste jag säga att denna digitalkabel får mina allra varmaste rekommendationer.
Det kan vara lite placeboeffekt med tanke på att jag inte kunde jämföra med min gamla kabel, men sämre har det definitivt inte blivit!
Det känns som att både mellanregister och diskant har fått ett renare och öppnare ljud samtidigt som basen upplevs ha bättre kontur och fasthet i botten, det är mer bett i basen på dvdfilmerna nu! Gladiator (dts) och Femte element (superbit dts) upplevdes som ännu mer engagerande än förut. Som sagt, jag överdriver säkert, men med tanke på vad kabeln kostar så måste detta var bland det bästa man kan få för vettigt pris. Det låter i alla fall mycket bra, sen om det är kabeln heller jag som överdriver vet jag inte, men marcuscables digitalkabel verkar kunna överföra signalen med väldigt god kvalitet. Mycket fina kontakter är det i varje fall, som enligt Marcuscables påstås vara exceptionellt goda på att hålla korrekt impendans (75).

Mvh,

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Snoop Posted - 2005/07/29 : 11:15:59
Skulle också vilja veta faktiskt....
Audiovector Posted - 2005/07/29 : 11:06:15
Har det blivit några tester av Black Silver ännu eller?
EuphoniC Posted - 2004/10/28 : 14:13:32
Toppen! Det blir intressant läsning.
marcuscables Posted - 2004/10/27 : 18:10:57
EuphoniC: Vi har redan fått förfrågan från ett par tidsskrifter som vill prova våra Black Silver produkter vilket betyder att test kommer inom snar framtid att publiceras.

Mvh,
Marcus
EuphoniC Posted - 2004/10/27 : 14:41:34
Marcus: Jag tycker att du skulle kontakta den svenska hifi-pressen ang. tester av dina kablar, erbjuda dem att kika närmare på respektive kabel men kanske mest intressant Black Silver-kabeln då, så får du väldigt fin marknadsföring den vägen, om de skulle nappa på det.

Något sådant med bra vitsord skulle mätta en hel del av återstående skeptiker.
Per100 Posted - 2004/10/27 : 08:30:03
Tack för ditt svar marcus, det blir säkert fler beställningar
för min del.
mangew Posted - 2004/10/26 : 23:09:22
Marcus: Tackar, så länge det finns skäliga förklaringar till prishöjningar är det acceptabelt.

Jag blev förvånad då jag såg det nya priset, då tydligen gällande MkII. Var från början nyfiken att testa Blacksilver då den kostade 900:-, hann tyvärr aldrig bli av.

marcuscables Posted - 2004/10/26 : 19:46:12
Hej!

Jag är mycket sällan på HiFi Forum nuförtiden men det var iallafall kul att se lite rörelse i den här tråden, eftersom den handlar om de produkter mitt företag tillverkar.

Det är ingen hemlighet att vi sålt kablar till självkostnadspris under året för att etablera oss på marknaden, nu är det åtskilliga som kan vittna om att våra produkter faktiskt platsar bland de bästa på marknaden, även i avsevärt högre prisklasser. Eftersom andra tillverkare är lite mer ekonomiskt sinnade tar de dels mer betalt för sina produkter, dels spenderar en del på marknadsföring och för att missionera en i mitt tycke allt för stor portion kvasivetenskap, vilket i sin tur bygger upp ett skimmer kring produkten som oinitierade faller pladask för och vränger plånboken utochin. Detta förklarar varför det är billigare att köpa från tillverkaren direkt (som inte slösar kundens pengar via långa distributionsled eller dyr reklam).

Våra kablar säljs fortfarande för billigt för att vår accountant skall vara nöjd (även han vill ha betalt) men vi har så långt beslutat att behålla priserna på elektronik och högtalare samt de flesta andra kabelprodukter. Jag har inte kunnat ta ut lön från företaget förrän nu då vi äntligen börjar få volym på tillverkningen (vi tackar Djungeltelegrafen!).

När det gäller Black Silverprodukterna fick vi i början hela tiden höra (speciellt från unga hi-fi intresserade) att vi var för billiga för att kunna vara bra. Det är inte så konstigt eftersom vi VAR för billiga. Vid introduktionen gick vi back på varje sålt par Black Silver RCA/XLR. Detta var en investering vi gjorde för att folk skulle prova hemma, till en låg kostnad, och redogöra för vänner och bekanta, och vissa även på forumen, att det var jäklar i min låda det bästa de hört! Vi fick under våren (April) besked från vår leverantör att materialpriserna höjts pga råvarupriserna för silver gått upp på världsmarknaden och detta motiverade mycket väl en liten höjning till 1400kr. Detta pris har vi haft under resterande del av året och alla har hela tiden haft chans att köpa till detta pris. Många lyckliga ägare till Black Silver signalkablar kan intyga att det var extremt prisvärt köp, konkurrerande kablar i denna prisklassen är varken handbyggda i helt valfri längd på beställning eller byggda med ledare av 100% högrent silver (för samma pris får man t.ex. en massproducerad avsevärt mindre raffinerad QED Silver Spiral med ledare av silverpläterad koppar, dessutom ganska allvarligt felkonstruerad!).

Under sommaren har vi i samarbete med fabriken utvecklat en generation 2 silverkabel som vi i början av November börjar sälja under namnet Black Silver mkII. Vi arbetar nu med varierad kardeltjocklek i signalledaren och likartad tjocklek i returen vilket gav en ny ännu öppnare dimension av ljudet. Både ledare och retur är enbart högren silver, inget annat. Skärmen är silverpläterad koppar (80uin) och naturligtvis även mylarfolie för 100% störimmunitet. Det har kostat en hel del att ta fram en såpass extrem kabel för så små serier vi bygger att en prishöjning till det dubbla var nödvändig. Vi fick sedan ner priset efter en del diskussioner med fabriken och kom till slut fram till att 2400kr täcker material och tillverkningskostnad och ger oss en minimal vinst vi kan stoppa undan för en regning dag. När man arbetar med budgetering förstår man helt klart varför gediget byggda kablar kostar mycket i butikerna. Vi är helt på det klara att Black Silver mkII fortfarande är extremt billig och konkurrerar lätt med kompetenta produkter i prisspannet 7.000 - 20.000kr (som vi testat och jämfört med under utvecklingen). I det perspektivet kan ingen kalla oss dyra! Vi har aldrig haft som ambition att vara billigast men däremot alltid det mest prisvärda kompromisslösa alternativet för krävande kunder.

Det har skrivits en hel del om MarcusCables på bl.a. PrisJakt och Component med flera forum i de skandinaviska länderna (även en del här i England) så alla har en ärlig chans att ta del av oberoende information och erfarenheter från folk som verkligen ÄGER produkterna eller testat dem ordentligt. Naturligtvis varvat med en massa tyckare men det får nog varje tillverkare stå ut med. Vi har fått ta mycket konstiga kommentarer inte minst i början innan folk visste vilka vi var. De som läst mina artiklar på bla. MinHembio under flera år (ca 15-20.000 personer) var mer förstående och uppmuntrande vilket gjorde att det kändes berättigat att erbjuda marknaden kvalitet till mycket rimliga priser.

Mvh,
Marcus
AKA Posted - 2004/10/26 : 18:25:14
Har han verkligen höjt från 900kr till 2100kr på samma kabel?
EuphoniC Posted - 2004/10/26 : 15:11:42
Eftersom Marcus verkligen kikar i den här tråden hade det varit trevligt med en liten förklaring varför en sådan drastisk prishöjning skett, det finns säkert en bra förklaring.

Är "mkII" motivationen till prisökningen?
Per100 Posted - 2004/10/26 : 14:39:52
Här förmedlar jag mina intryck av signalkabeln black silver RCA.
Det är den bästa kabeln jag har haft hemma. Då black silver kostade
1400kr och Nordost solarwind 1400kr och jämfördes så kan jag bara
konstatera att ljudet blev renare och mer oförvrängt med black silver.
Högre steg än så har jag inte jämfört.
Per100 Posted - 2004/10/26 : 14:36:25
Kasra litar mer på sina öron än på specifikationer. Det är helt rätt väg att gå. Det är bra att han skriver ner sina intryck, då marcus kabel inte går att provlyssna innan köp. Om fler skriver ner sina
intryck så är det bättre för den enskilde i sitt vägval. När många skrivit sina intryck så är det ett beslutsunderlag som väger tungt.

Sen tycker jag det är trist att marcus höjt så mycket på blacksilver
nu när han sålt en del kablar. Nu har den ännu mer att bevisa
mot märkeskablarna som går att lyssna på innan köp. Men marcus
sätter givetvis själv sitt pris och det är efterfrågan som bestämmer
om han gjort rätt. Det är samtdidgt synd för de som inte har obegränsade resurser men samtdidigt vill kunna njuta av den
förbättring en bra kabel kan innebära.
kasra Posted - 2004/10/26 : 01:41:13
marcus: du skrev att du ville ta det via mail, det verkar som du ändrade dig
Jag vet att det kan svida eftersom du är mannen bakom marcuscabels, men jag är inte ute efter att göra reklam, eller förstöra för någon. Ville endast ge en återställare till Dom som tror att den perfekta cabeln är funnen.

Prisskillnaderna är stora och marcuskabeln är säkert väldigt bra i sitt prissegment. Är man beredd på att endast lägga ut 400 för en kabel så är MC-digital säkert ett bra val och man kan sitta nöjd i sin stuga.

Du negligerar mina resultat, men bara för att du har "facit i hand" till välljud av okänd författare, tror du att du har mera credibility än vad jag har? Bara för att din kabel mäter bra tror du den är bättre än exempelvis min? Har du mätt min kabel, om den hade mätt bättre än Din är det samma sak som att den låter bättre?

Kontakta Chris Sommovigo om du är intresserad av dom tekniska detaljerna, det är bara söka på hans namn, han e kändis inom digitalkabelbranschen med sin "Illuminati D-60" som funnits ett bra tag.

Vid lyssningssessionen så var jag inte ensam utan det fanns en väldigt känd profil på forumet, vad han tycker får stå för honom.

Vid mån om tid kan jag tänka mig anordna en lyssningssession med lite kändisar(inkl nån moderator) från forumet, frågan är om du som försäljare, insnöad av dina egna produkter, vid slutet av dagen kan erkänna att dina kablar inte är "the holy grail" om resultaten inte faller dig i smaken. Jag litar tillräckligt på min hörsel för att skriva det jag skrev.

Av ditt inlägg bedömma så tror jag att du har din bestämda åsikt och ingen kan ändra på den, vare sig flera personer skulle tycka som mig.

Inlägget var somsagt inte heller riktad mot dig, utan återigen mot folk som läst tråden och tror att marcuscabeln är bättre än alla andra företags digitalkablar. Företag som oftast vart i branschen 10-20 tal år och har bevisat sina kvalitér på världsmarknaden och erkänt kända över hela världen. Här gäller det att prova sig fram om man vågar och är beredd på att ibland få betala mera för bättre ljud.

Hade din kabel låtit bättre hade jag sålt min o köpt massa cdskivor med resterande pengar. Nu är fallet inte sådan och det blir ingen kompromiss denna gång.

Det sista som du tyckte saknade belägg:

"Slutsaten är väl att man i detta fall får vad man betalar för"

Du kanske missuppfattade saken, det handlade endast om MC-digitalkabel vs. x-60 i2digitalkabel OCH JUST DETTA FALL!
Blanda inte in allt och allting som batterier, bilar, mjölk osv.

DVS jag har aldrig hävdat att det alltid är bättre ju dyrare saken är.
hifirocker Posted - 2004/10/26 : 00:41:23
Håller helt med dig i det du skriver marcus.
mangew Posted - 2004/10/26 : 00:38:17
Marcus: Inget som rör digitalkabeln, men varför accelererar kablarna så i pris, speciellt signalkabeln Black silver? 900 -> 2100:- på vad är det dryga halvåret, även högtalarkabeln har stigit med 33% om jag kommer ihåg rätt - rätta mig om jag har fel!

Jag har varit mycket intresserad att prova, men nu börjar de ju snart kosta som alla andra
marcuscables Posted - 2004/10/26 : 00:20:05
Jag som sitter med facit i hand ställer mig mycket skeptisk till kasra's "test". Vi har víd utvecklingen av digitalkabeln gjort sveptest upp till 200MHz och kabeln presterar helt utmärkt. Som alla vet ligger bandbredden för SP/DIF under 5MHz, alltså 40 gånger lägre än vad vår digitalkabel klarar (med Canare RCA, med BNC är bandbredden betydligt högre, inom GHz nivå). Man kan då starkt ifrågasätta hur en kabel, som inte inducerar jitter, som är en perfekt 75 Ohms ledare tip-to-tip, kan "låta" på ett visst sätt? Det här verkar mer vara ett fall av "cool / uncool" än faktisk prestanda och ett inlägg mer färgat av en illasinnad konkurrent (?).

Det vore för övrigt världsrekord om någon kan färga ljudet i en anläggning (analog påverkan) med en 75 Ohms digitalkabel! Jitter har som största effekt att ljudbilden blir platt och man mister god timing i ljudet. Jittret kommer i första hand från apparaten, inte en fungerande kabel.

Men alla har såklart rätt till en åsikt, så länge man kan backa upp den med någon slags substans. Det sistnämnda saknar jag helt i Kasras inlägg. Maila gärna mig direkt om det är några funderingar. Tror man att det måste vara dyrt för att det skall vara bra har man en låååång väg att gå...

Mvh,
Marcus
kasra Posted - 2004/10/20 : 00:43:16
Jämförde marcus cables digital med en i2digital x-60
www.i2digital.com

marcus kabeln var sämre, nasalt, tunt-ljud, kantigare och mindre detaljerat... kortsagt sämre på allt.
Ett par vanliga öron behövde inte avancerade lyssnings sessioner för att konstatera det.
Bör dock betona att x-60 kostar flera ggr mer än MC.

Slutsaten är väl att man i detta fall får vad man betalar för.
Det verkar som Chris Sommovigo som engång i tiden gjorde kablar åt företaget ILLUMINATI(som köptes upp av kimber), vet vad han sysslar med.
Calle G Posted - 2004/10/05 : 22:03:21
Är det någon som testat hans högtalarkabel och/eller signalkabeln Bifrost XLR?
Merkurius Posted - 2004/09/01 : 21:17:50
Som jag skrev i en annan topic så skulle det vara kul om någon i gbg-området, som hade en balanserad signalkabel får Marcus Cable, ville jämföra med de balanserade kablar jag kör med nu...

Är någon intresserad kan ni höra av er till mig via mail eller PM.
MasterOfPuppetz Posted - 2004/09/01 : 17:10:13
Jag fick hem ett par Black Silver i XLR-utförande förra veckan och jag har snart utvärderat dem för att kunna skriva ner en rad eller två om mina intryck.
räven Posted - 2004/06/27 : 18:59:18
Jag ska ta mig i kragen nån dag framöver och verkligen lyssna.
Har bara slölyssnat än så länge + att jag bytt till nytt drivverk (Pioneer 668)så det är lite svårt att veta vilket som låter vad ;).
Måste väl dra fram några andra slangar och jämföra med!!
jeppe72 Posted - 2004/06/26 : 15:48:01
Jag är också nyfiken!
Kaleid Posted - 2004/06/24 : 15:28:56
Ser fram emot att läsa lite om dem Räven.

Ska troligsvis själv inhandla när ekonomin tillåter.
räven Posted - 2004/06/23 : 12:39:04
Har nu fått mina Black silver maestro i biwire, men inte utvärderat dem än!!
Per100 Posted - 2004/06/23 : 11:33:30
Jag beställde ett par signalkablar black silver RCA.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000