HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 PLEUTAJOKK har fått ett nytt hem!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
StefanB Posted - 2004/03/17 : 23:31:33
Då har mitt senaste "barn" blivit bortadopterat En tröst är dock att det nya hemmet är fint, att det kommer att få bra kompisar och att det kommer att få kärlek och uppskattning. Sånt är i alla fall skönt att veta.

21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Smallsuper_man Posted - 2005/01/04 : 16:29:18
och vad är det för specielt med det filtret då?

vad jag vet så har mer med lådan att göra, men givetvis så ska det vara ett rätt konstruerat filter
hjort Posted - 2005/01/04 : 00:03:38
Det är standard elementet men utan filtret lär det inte bli den grymma basen
Smallsuper_man Posted - 2005/01/02 : 13:53:58
mumms respons!

Jag hörde dom på arken, tyckete dom lät oförskämt bra! å vilken härlig bas dom gav!
nån som vet om det är ett rent ss 8565 element eller om det är modifierat på något sätt?
hjort Posted - 2005/01/02 : 00:05:05
Nej då, det fungerade bra men A500 modulerna med ringkärnetrafo hade mer bas i sig.
Nu har jag ett försteg med bättre kontroll också
Leif B Posted - 2005/01/01 : 22:19:03
Vad har hänt? Fungerade det inte med dem nya förstegen?

mvh
hjort Posted - 2005/01/01 : 20:00:29
Nu har Pleuta blivit bortadopterad igen.
Hoppas den nya ägaren får lika mkt glädje som jag har haft
Dahlberg Posted - 2004/10/13 : 22:02:30
Nu jämförde dom ju icepower med icepower och då
förutsätter i alla fall jag att recensionen är relevant.
Jag är också ute efter ett par och resonerade på det
sättet när jag bestämde mig för den.
hjort Posted - 2004/10/13 : 20:07:58
Den nya 1000 watts mudulen verkar intressant, men det är ju samma skittidning som skrev upp Acoustic Realitys Icepower steg till skyarna och den var ju inget vidare, eller hur Stefan?
Pipes Posted - 2004/10/13 : 16:15:47
Det ska bli spännande att höra dina intryck av ASP1000 med tanke på senaste tidens recensioner.

Jag vill också ha ett par ASP1000 (eller ASP500)
StefanB Posted - 2004/10/13 : 09:44:30
Jo man måste säga att Pleuta hamnat i en riktigt fin familj. Sedan jag var där och lämnade bort Pleuta så har nya högtalarkablar inhandlats, Xindak FS-1, och två försteg hamnat i familjen, först ett Classic 9.0 rörförsteg och nu ett Audio Research LS25. Spännande nu att se om datorn kommer att ersättas av en annan signalkälla. Jag tror det börjar bli dags för ett nytt hembesök

För egen del så kommer det snart att pulas ihop ännu ett ICE Power slutsteg. Om allt går väl så får jag ett par ASP 1000 moduler denna vecka. Dessa skall enligt recensionen på:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1896.asp
vara bättre än alla tidigare varianter, både de med integrerad nätdel och de med traditionell nätdel. Om de tär så återstår att se. (höra)



Bernt Jansson Posted - 2004/10/13 : 02:24:54
Hälsade på förra veckan, då hade Pleuta fått en ny kompis - Audio Research LS25...
StefanB Posted - 2004/03/20 : 09:45:22
Det känns ju inte helt juste att avslöja vad det var för försteg. Vissa anser nog att det kan vara rätt så bra men i detta fall passade det inte. Det kan ju hända att matchningen med ICE Power inte funkade som den skulle så man behöver inte döma ut försteget helt.
sampix Posted - 2004/03/19 : 00:07:21
Vilket försteg använde ni?
henricsson Posted - 2004/03/18 : 23:33:49
Vad fint. Klassisk svensk solnedgång.
StefanB Posted - 2004/03/18 : 17:42:29
Då vi tidigare testat PLEUTAJOKK med datorn som signalkälla så har det spelat otroligt bra. Naturligtvis trodde vi att det skulle spela än bättre nu med CDA 288 och en ”riktigt” försteg. In med en skiva, lyssna, bli besviken, byta skiva, samma procedur, bli mer besviken, skruva upp volymen för att se om musiken kommer igång, ingen förbättring. Tvivla, grubbla och slutligen ge upp. Vad tusan är det som händer ????????


Åter till ursprungsspåret, den gamla datorn. Koppla bort CDA 288 och försteg och finfina signalkablar och i med 8 meter billig, enkel , oskärmad kabel via en switch och från en dator. I och för sig med bra ljudkort, men ändå. På med en skiva och HALLELUJA, nu sjunger Respons Grand återigen himmels musik.



För att inte helt förlora sig i sorg och tvivel så spelade vi en massa skivor och kunde konstatera att kombinationen PLEUTAJOKK + Respons Grand = SANT Välljud. Vi jämförde lite olika nätkablar, JPC 2.5, mot RESPONS egna Magic Cables och en vanlig standardsladd där pris kunde liknas med prestanda. Den dyraste (Magic) lät bäst och den billigaste sämst.

nnan jag tog med mig min cd och försteg hem och lämnade PLEUTAJOKK i sitt nya hem kopplade vi in datorn till det ”inlånade” försteget. Jag var bara tvungen att veta om det verkligen var Coplanden som lät så kasst. Efter några toner kunde jag dra en lättnadens suck, det var försteget som förstörde ljudet. Med datorn via försteget till PLEUTAJOKK så lät det precis så tråkigt, konturlöst och svampigt som det gjorde i början av kvällen.




Hej då och godnatt Pleuta, jag kommer och hälsar på nångång
StefanB Posted - 2004/03/18 : 15:33:27
Polarna Copland CDA 288 och det inlånade försteget (under BAT servicen) hemifrån följde med vid överlämnandet för att inte göra flytten så traumatisk. Lite välbekanta skivor fick också följa med.



Den nya miljön är som synes riktigt trevlig och det finns förutom Respons Grand ett par ”mindre” Responshögtalare att leka med. Även dessa mindre Respons är helt Scanspeakbaserade.



Eftersom Responsägaren är i uppbyggnadsfasen av sin anläggning finns för tillfället dessa högtalare, en enklare MIT högtalarkabel och numera också PLEUTAJOKK. Ordentlig cd spelare och försteg står på inköpslistan men för tillfället sköts musikspelandet av en dator med ett proffsljudkort (6000 kr för något år sedan) via en lååååång kabel från sov/datarummet till vardagsrummet. Inte optimala förutsättningar enligt min bedömning. Min tanke med att ta med Coplanden och ”det inlånade” försteget var att detta VERKLIGEN skulle sprida välljud i rummet på ett sätt som aldrig förr.
StefanB Posted - 2004/03/18 : 13:43:45
Mer om PLEUTAJOKK, både konstruktion, namn, och ljud kan läsas på nedanstående länkar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26230

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26486

Åter till gårdagens händelse. Ja egentligen började detta händelseförlopp för någon månad sedan då jag besökte ”adoptivhemmet” med mitt andra ICE Powerbygge TJIDJAK. Det blev en ljudduell mot Acoustic Reality EarTwo med följden att AR skickades hem till Danmark och adoptivhemmet satte upp sig på kö. Det visade sig nämligen att med vissa ICE Power slutsteg sjöng Response högtalarna väldigt vackert och dynamiskt.

Zalve Posted - 2004/03/18 : 12:38:25
Var har du Varit den senaste tiden Bravo? HAr du bommat Pleutajokk helt och hållet?
bjarne Posted - 2004/03/18 : 10:50:47
....men jag då Stefan...
Snart står forumet på kö utanför din dörr!!!
Bravo Posted - 2004/03/18 : 10:34:01
PLEUTAJOKK?
j.persson Posted - 2004/03/18 : 07:54:00
Är inte det där en respons grand som tornar upp sig i bakgrunden?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000