HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 MatsT

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
MatsT Posted - 2004/04/04 : 22:06:03
Nu när jag har blivit "Advanced Member" tyckte jag att det var dags att börja beskriva vad jag spelar på.

Mitt HiFi-system hemma har varit tyst några dagar efter ett litet missöde. Jag reparerade nyligen min förstärkare efter att huvudsäkringen på 4A löst ut, det visade sig vara en bränd diod i likströmsmatningen av glödströmmen. Inga konstigheter så långt men när jag ändå hade öppnat locket på förstärkaren bytte jag också ut katodmotstånden till slutrören för att sänka strömmen lite och spara rören, jag bytte samtidigt till lite bättre avkopplingskondensatorer. Kondensatorerna var Rifa "long life electrolytic", de höll i en kvart!!



Det visade sig att någon klant (MatsT!!) hade vänt kondensatorerna åt fel håll, inte någon annans fel alltså. Resultatet var vackert rödglödgade anoder på 4 st KT90 och en rejäl smäll efter en stund.

Inget allvarligt trots allt, rörförstärkare är ganska tåliga och när en komponent ger sig brukar de andra klara sig. I med nya kondensatorer, rättvända den här gången.



Kontrollmätning av bias visade att rören klarat sig och att de mätte in enligt resultaten jag fått vid simulering med PPCad från Tube CAD Journal, de har rätt roliga program för den rörintresserade.

Förstärkaren är en sån här:



En trevlig integrerad förstärkare från Jadis vid namn DA-30 De Luxe, min har normalt skyddsgallret på. I original sitter en stor förkromad plåt på framsidan och skymmer rören, den åkte bort eftersom det är trevligt med lite mysbelysning. Eftersom jag är lite klåfingrig så har jag också modifierat förstärkaren så att den är triodkopplad, uteffekten blir lite lägre men ljudet bättre.

Jag började med förstärkaren eftersom jag hade lite passande bilder att stoppa in men den viktigaste delen i alla HiFi-anläggningar är högtalarna. Dessa är Quad ESL-63 tillsammans med Gradient SW-63. Subbarna driver jag normalt med en Rotel RB-980BX men just nu pågår ett försök med rörförstärkare även där, jag får återkomma med resultaten. Inte heller högtalarkombinationen har undkommit min klåfingrighet men nu får det räcka för den här gången, mer kommer senare.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2004/09/08 : 01:46:15
Intressant mätning den där sista med fyrkantvågen.
esl Posted - 2004/09/08 : 01:19:15
Circlomannen:
När MatsT kom frustande med den svarta jättelådan (Omak) så var jag väl lite åt det hållet som du beskriver det: "inställd på mysigt mellanregister, rund bas" osv.
Nix!
Inget sånt... Lite spänd på vad en F/E lyssning skulle visa.
Troligen inget annat än att den är ordentligt neutral, snälldistande, lågdistande, ganska lastokänslig (för att vara rör, extrem..?)
Har haft en egen OMAK i ett år (Mk II versionen) och kan bara hålla med MatsT till 100%.
Den är bra. På allt.

MatsT: Dags för en extra absorbent hemma?

esl
Circlomanen Posted - 2004/09/07 : 10:41:04
MER OM OMAKEN !!! PLEASE!!! Jag giller när det är stort, tungt och välbyggt. Rör har av naturen ingen svampig bas, "mysigt" mellanregister osv. Det är konstruktörerna som bygger in sånt som en mer eller mindre medveten kompromiss i alla avväganden och kompromisser man tvingas till på verklighetens altare.
MatsT Posted - 2004/07/11 : 17:16:41
Jag har mätt lite mer och 50Hz-resonansen finns där även med långsamt frekvenssvep, jag får väl prova med någon absorbent någon gång och se hur det blir.

Jag skall inte plåga medlemmarna här med mer mätningar nu men en sista (?) kommer här. Det är 2kHz fyrkant mätt i lyssningsposition med rundtagande mikrofon.



Det är faktiskt mycket intressant att se vad som händer med en "musiksignal" i rummet. Notera den närmast perfekta fyrkantvågen de tre första perioderna, detta är vad högtalarna skickar ut! De lyckas t.o.m få med "pre-ringing" som måste komma från D/A-omvandlingen eftersom man omöjligt kan skapa sådana i analogdomänen. Högtalarna återger alltså fyrkantvåg vid 2kHz ungefär lika bra som en D/A-omvandlare!!

Det som sedan händer (efter 3 perioder) är rätt intressant, det är en reflex från något i rummet som kommer fram lite senare och överlagras på fyrkantvågorna som kommer senare, det kan vara avställningsbordet intill lyssningsfåtöljen eller kanske något annat. Hur som helst, mätningen ger lite inblick i svårigheten att bevara en kurvform intakt med reflexer närvarande och mätningen skulle mycket väl kunna användas för att leta upp varifrån de mest störande reflexerna kommer. Det är bara att se hur lång tid det tar för det reflekterade ljudet att störa direktljudet och räkna ut avståndet.
MatsT Posted - 2004/07/10 : 22:22:18
Jag är lite förvånad över toppen vid 50Hz, vid tidigare mätningar har den varit ganska liten och jag har haft en vid 75Hz istället. Möjligen har jag flyttat högtalarna sedan jag mätte förra gången (rätt länge sedan). Dessutom är det inte något som jag har märkt vid spelning, 25Hz-resonansen däremot kan göra sig hörd då och då. Jag skall undersöka fenomenet mer när jag får gott om tid och det kan dröja. Det kan ha med mätmetoden att göra, senast (för länge sedan) använde jag ett långsamt sinussvep och den här gången ett snabbt. Högtalarna står i stort sett i mitten av rummet och rummets andraton (50Hz) skall rimligen reduceras i nivå, kanske tar det lite tid innan det händer?

Jag har planer på en Helmholz-resonator för att plocka bort framförallt 25Hz-resonansen men när jag bygger den så kommer jag nog att göra två till för 50Hz och 75Hz. De här resonanserna är egentligen de enda som förekommer i mitt rum eftersom en dipol bara exciterar resonanser i en ledd, rätt enkelt att åtgärda egentligen.
Bernt Jansson Posted - 2004/07/10 : 22:07:48
Ser ju rakt och bra ut. Topp på 50 Hz, planerar du något där?
MatsT Posted - 2004/07/10 : 21:46:17
Nu har jag lekt lite mer med mätprogrammmen och först visar jag resultatet av mätning med ETF5. (http://www.etfacoustic.com/)

Impulssvaret ser ut så här, upplösningen på bilden blev lite dålig efter lite kopierande men första spiken som inte syns så bra går upp till 100%



Energy Time Curve.



Utifrån mätningen ritade programmet upp lågfrekvensresponsen.
Stämmer nog bra om rumspåverkan inte tas med, rätt bra balans faktiskt.



Jag mätte också frekvensgången med ett annat program, den övre kurvan är med rosa brus och den undre är med sinussvep.



I de här två mätningarna spelar rummet med i väldigt stor utsträckning. Alla mätningarna är gjorda med rundtagande mikrofon i lyssningsposition.

Jag skall försöka beskriva hur det låter senare men som mätningarna antyder är det är ett väl balanserat ljud utan betoningar i något speciellt frekvensområde.
MatsT Posted - 2004/07/06 : 18:47:13
När jag ändå är inne på fyrkantsvar så finns ett publicerat här också.

http://perso.wanadoo.fr/pol.bct/exemples/quad6305.gif

Mer info här (på franska tyvärr).

http://perso.wanadoo.fr/pol.bct/exemples/Vintage.htm
MatsT Posted - 2004/07/06 : 18:25:20
Jag håller på att fixa till min bärbara dator inför sommarens äventyr och installerade ett mätprogram, det måste ju testas förstås och här är ett par mätningar.

Först en närfältsmätning på Gradient SW-63 med mitt eget filter.



Till skillnad från originalfiltret så körs basarna ända ned till 20Hz och mätresultatet ser väl ut ungefär som förväntat. Jag har använt en enkel datormikrofon och helt rak frekvensgång har inte sådana i ytterkanterna men man får ju en uppfattning i alla fall.

Tyvärr fick jag inte igång impulssvarsfunktionen, annars hade jag visat ett sådant resultat men här är 1kHz fyrkant från Quad ESL-63 istället.



Helt perfekt är det inte men kom ihåg, detta är från en HÖGTALARE!

Resultatet blir lite olika med olika avstånd till högtalaren och även olika vinkling men det förstår väl alla? Jag har mätt på cirka 2m avstånd (2/3 av normalt lyssningsavstånd) och ganska rakt framför mitten på högtalaren. De lågfrekventa ljud som alltid finns i ett rum orsakar en överlagring och det är därför som fyrkanterna svajar lite upp och ned. Det går nog att få lite snyggare fyrkanter i ett tyst rum men det är rätt imponerande i alla fall tycker jag.

De som inte är imponerade tycker jag skall mäta upp sina egna högtalare...
esl Posted - 2004/05/17 : 11:41:02
Det låter mycket bra hos matst... har inte hört förstärkarbytet i basen men det är säkert bättre! Får åka förbi en sväng.

ESL 63:
Tror att membranet är 3.5um tjockt original och inte 3um.
Peter Walker the Quadfather, fick 1979 stående ovationer på AES, (Audio Engineering Society)när han hade en lång presentation av sina ideer som han fått efter 16 års funderande efter det att esl57 kom.
När man räknar på elektrostathögtalare så använder man "Walkers ekvation" en tung farbror.

1981 kom så Esl63, (63 eftersom han började skissa på den 1963) som matst skrev efter 18 års utveckling!
Och den står sig bra än idag.
Högtalaren ser konstruktionsmässigt identisk ut idag (988 modellen) som när den kom.
988/989 kan tweakas på samma sätt som 63 med andra ord!! :-)
spänd på fortsättningen..
/esl
Uniper Posted - 2004/05/14 : 02:06:47
quote:
Bilden på ESL 63 stämmer bra på hur mina ser ut.

Samma här Fast träslaget på mina är nog aningen mörkare.
EAR Posted - 2004/05/13 : 23:33:23
Nu Mats är du inne på verkligt trevliga grejor
Bilden på ESL 63 stämmer bra på hur mina ser ut.
MVH/en annan Mats
MatsT Posted - 2004/05/13 : 22:09:42
VARNING!!!
De högtalare jag nu kommer att beskriva är EXTREMT vanebildande!




Det var en gång en man med en vision om hur man bygger den ideala högtalaren, mannen var Peter Walker och under 18 år funderade och fixade han. Han hade redan hunnit med att konstruera en mycket bra högtalare som nyligen utsågs av HiFi News (Kem Kessler) till förra årtusendets bästa audioprodukt, den högtalaren är Quad ESL-57. Det är förstås en mycket kompetent högtalare med kvaliteter som gör att den 50 år efter tillblivelsen fortfarande anses vara en av de absolut bästa. Vissa problem fanns dock i konstruktionen, framförallt en besvärlig spridningskarakteristik.



Quad ESL-63 kom till för att lösa de problem som ESL-57 drogs med och lösningen är lika enkel som genial, Peter Walker införde ett segmenterat element som via en fördröjningsledning matades med signaler på ett sådant sätt att den helt platta högtalaren simulerar en punktstrålare 30cm bakom membranet.




Tidsskillnaden mellan ringarna är 24us och med en punktstrålare 30cm bakom membranet blir utstrålningen ungefär som en pulserande badboll. Det finns dock en avvikelse från badbollsmönstret, högtalaren är en dipol och sprider ingenting åt sidorna men framåt och bakåt är det i princip som den pulserande badbollen. Vid höga frekvenser avtar spridningsvinkeln något men är fortfarande relativt stor, ESL-63 anges med direktivitetsindex för olika frekvenser och det är vad jag vet den enda högtalare som sådana data presenterats för. Det skiljer några dB mellan 1kHz och 8kHz men inte så mycket ändå.



Det som Peter Walker har åstadkommit med ESL-63 är en fullregisterhögtalare med ett element (i princip) som fungerar i frekvensområdet 40Hz till 20kHz med helt jämn frekvensgång och relativt bra spridning. Högtalaren är helt faslinjär och saknar delningsfilter, distortionen är i princip helt frånvarande. Elementet är uppbyggt av en tunn plastfilm och mäter ungefär 80x60cm men den strålande ytan är lite mindre. Plastfilmen är bara 3um tjock och väger i sin helhet mycket mindre än någon existerande dome tweeter. Man brukar tala om elektrostathögtalares membran som lättare än luft eftersom det enda motstånd som drivningen känner är luftmotståndet, detta stämmer upp till en viss frekvens där det blir masskontrollerat och med den tunna filmen som finns i ESL-63 ligger detta runt 20kHz (tror jag).

Impulssvaret blir naturligtvis därefter och förmågan att korrekt återge transienter är omvittnat god. ESL-63 kan dessutom återge en fyrkantvåg, hur många högtalare klarar det?

Blev det då den perfekta högtalaren?

Nej, det finns naturligtvis vissa brister. Vissa beroende på begränsningar i konstruktionsprincipen (djup bas saknas och maximalt ljudtryck är begränsat) och en del kompromisser har också gjorts för att göra högtalaren möjlig att massproducera till vettigt pris.

Går det att få dem ännu bättre?
Ja, definitivt!

Jag återkommer med lyssningsintryck och lite mer tekniska beskrivningar. Dessutom finns det en hel del att nämna om placering och tweaks.
MatsT Posted - 2004/05/11 : 18:49:51
Det var mycket riktigt en Omak jag hade med på DIY-träffen och tung är den, runt 35kg. Nättrafon är monstruös och utgångstransformatorerna är också något utöver det vanliga, dubbel C-kärna med mycket järn.
Bernt Jansson Posted - 2004/05/11 : 02:05:59
Det var väl Omaken du hade med dig på DIY-träffen?
Den var ju stabil som ett slagskepp, måste vara rejält tung!
MatsT Posted - 2004/05/10 : 21:55:56
Jag har inte aktuella priser på Omak men skall höra efter med konstruktören, det är ett tag sedan jag hörde av honom.

Nu är det klart att Omak'en blir kvar, jag har inte hört något som är negativt jämfört med tidigare så länge det är akustiskt producerade ljud. Vissa elektriskt genererade ljud låter lite bumligare än förut men eftersom jag inte har någon referens när det gäller dessa utgår jag från att de är inspelade som de låter och att det är mindre övertoner och lite kraftigare lägsta bas som gör skillnaden.

Jag håller på att samla ihop mig för att skriva om huvudhögtalarna och återkommer inom kort (hoppas jag) med en fyllig redogörelse om dessa.
EAR Posted - 2004/04/20 : 01:18:17
Pris på omaken???
Verkar mycket intressant detta
MatsT Posted - 2004/04/19 : 22:02:26
Jadis bygger bra förstärkare, jag har fått mail från åtskilliga som använder Jadis och de verkar rätt nöjda.

Jag nämnde tidigare att jag höll på med utvärdering av subwoofer-drivning med rörförstärkare och nu börjar jag vara klar med den. Först lite bakgrund.

Subwoofrarna (vackert svenskt ord!) som jag använder är Gradient SW-63 och dessa är dipoler som elegant byggs ihop med Quad ESL-63 så att de bildar en enhet. Det är inte helt enkelt att få subbasar att spela ihop med elektrostater och det krävs i princip att basarna är dipoler precis som elektrostaterna. Ett annat problem är att färgningen i mellanregistret hos ESL-63 är extremt låg och alla egenljud och övertoner som kommer från subwoofern försämrar det magiska mellanregistret. För att man inte skall få några tråkigheter runt delningsfrekvensen krävs dessutom att de spelar i exakt fas där, för att åstadkomma detta fick jag bygga ett eget delningsfilter.

Anledningen till att jag ville prova med rördrivning är att jag har märkt rätt stor skillnad i mellanregisteråtergivning med olika transistorsteg till basarna. Att det verkligen rör sig om färgning därifrån är enkelt att konstatera, man drar helt enkelt ned nivån på basarna och då försvinner färgningen. Detta som sagt i olika grad med olika förstärkare. Jag är allergisk mot transistor-fnissel, en del förstår nog vad jag menar och andra tycker antagligen att jag är tokig men sånt är livet. Jag har provkört rörförstärkare med en annan dipol-sw men då fungerade det inte helt optimalt och det berodde mest på basarnas egenskaper men att det fanns en del att vinna i form av renare mellanregister fick jag klart för mig redan då.

Gradient SW-63 har 2 st 8 ohms långslagiga 12-tummare per subwoofer och dessa kan kopplas antingen i serie eller parallell (16 eller 4 ohm). Med seriekoppling försvinner ett av problemen med rördrift, den höga utgångsimpedansen. Rörförstärkaren jag använder har en utgångsimpedans på 0.4 ohm och inverkan blir liten med 16 ohms högtalare. Det som sker när man kopplar in en serieresistans till ett högtalarelement är att Q-värdet höjs och en dipol-SW bör vara avstämd till ett Q-värde på 0.7. Resonansfrekvensen ligger på 19Hz och den lilla höjningen av Q-värdet som blir följden av 0.4 ohm i serie hörs inte alls.

Så långt verkar ju allt bra men det finns fler problem, rörförstärkare med utgångstransformatorer lider normalt av lite problem i djupbasen pga ändlig induktans i utgångstransformatorn. Detta kan ge lite distortion och frekvensavvikelser så det gäller att hitta en lämplig rörförstärkare och det har jag gjort.

Förstärkaren är en OMAK Jewel One.
http://www.cortmi.com.ua/Omak/OmakFrame.htm

Den kommer från Ukraina och har precis de egenskaper som krävs för ett lyckat resultat med subwooferdrivning, enorma utgångstransformatorer och mycket genomtänkt kretslösning. Jag känner konstruktören väl efter ett flitigt utbyte av ideer och erfarenheter via email. Han är mycket kunnig och delar mina ideer om hur man skall bygga förstärkare. Utgångstransformatorerna gör de själv och dessa är fantastiskt bra. Det som saknas på förstärkarna är lite finish och kvaliteten på in- och ut-terminaler är inte så imponerande men annars finns det inte mycket att klaga på. De är för övrigt inte bara bra på att spela bas men det återkommer jag till senare.

Resultatet då?!!

Ja, det blir nog en Rotel-förstärkare till salu snart. Min RB-980BX har skött sig bra men det blir renare mellanregister och diskant med rörförstärkare istället. Basen är dessutom inte sämre, den är bättre. Det finns mycket fördomar om olika typer av förstärkare och vad de är bra på och uppenbarligen går det att använda rör även i basen men det krävs matchning. Att det inte bara är frågan om trevlig distortion kan jag avfärda direkt, OMAK-förstärkaren har låg distortion. Detta hörs vid inställningen av fas och nivå som jag gör med en 100Hz-ton och ESL eller SW ur fas, när fas och nivå är korrekt inträffar kortslutning och basen försvinner. Det trevliga är att det blir tystare i den punkkten med OMAK'en än med Rotel'n, mindre biljud alltså!
eliot Posted - 2004/04/18 : 16:49:55
Jadis bygger de bästa förstärkare jag hört och monoblocken JA80 och det tvådelade försteget JP80 inkl. phono lämnar inte mycket övrigt att önska

- De låter inte alls så som man väntar sig rör utan har enorm upplösning parad med stor dynamik och mycket bra bas. Jag har jämfört slutstegen mot mycket dyra monoslutsteg (transistor) och det var faktiskt rena skämtet att jämföra - jag har aldrig hört en större utskåpning

I mindre anläggningar är DA30 och DA60 mycket bra och en stående rekommendation
Bravo Posted - 2004/04/07 : 02:22:35
Börjar bra det här, Jadis är inte fy skam.
MatsT Posted - 2004/04/06 : 22:33:05
Jadis har vekligen använt hard-wire, jord och matningsspänningar ligger på kraftiga koppartrådar som böjts till här och där för att få ett snyggt bygge. Stablit och genomtänkt!

Det kommer lite Quad-experiment så småningom men jag tar det lite i sänder.
Uniper Posted - 2004/04/06 : 21:46:44
Ja det där måste vara den mest tweak-vänliga apparat jag sett. Där är ju plats för att stoppa i massvis av kul grejor.

Kan man önska sig lite bilder på alla skojiga Quad-experimentbyggen som jag antar (eller rättare sagt hoppas ) att du har stående?
Poe Posted - 2004/04/06 : 15:37:36
Oj, begreppet "hard-wired" har fått en ny innebörd för mig på bild nr 2
MatsT Posted - 2004/04/05 : 18:58:39
Kul att några är intresserade!

Signalkällan är förstås viktig och den digitala är Pioneer PDS-901 med Audio Note DAC kit 1.1. Låter förträffligt, jag trodde aldrig att man kunde få sådant välljud ur CD-skivorna.

Jag har ingen bra bild av Pioneer PDS-901, det får komma senare.

AN DAC'en ser ut så här:



En rätt stor pjäs som är lite av en tweakares dröm, det ryms mycket trevligt i lådan. Mina tweaks så här långt inskränker sig till installation av spole och polypropylenkondensator i nätdelen, bättre internkablage och bättre ECC82-variant än den som följde med.



Allt kablage (inklusive nätdel) är silver och kabeln från utgångskortet till RCA-kontakterna har jag fått av min email-kompis Wesley i Hong Kong. Jag är i grunden skeptisk till kablar och vad de kan göra men här gjorde det stor skillnad, silver verkar bra!

Utgångssteget är ett RC-kopplat ECC82 och det har för hög utgångsimpedans för att trivas med impedanser under 100k, lyckligtvis kan jag använda tape out som ingång på förstärkaren och där är impedansen cirka 500k. Där trivs ECC82'an och sjunger riktigt fint.

Pioneer-spelaren är lite lätt modifierad också med Trichord Clock 3 och extra kondensatorbankar på alla matningar, dessutom har jag installerat polypropylenkondensatorer parallellt över matningarna. PDS-901 är en mycket trevlig spelare som är en nedskalad PD-95 och mer välbyggd än senare spelare från Pioneer, den är rätt påkostad faktiskt. Jag trivs också med skivtallriken där man lägger CD'n med den blanka sidan upp, det blir inga repor och lasern samlar inte damm när den är riktad nedåt.

Förbindelsen mellan CD-spelare och DAC går via en 75-ohms triaxialkabel med yttre skärmen jordad i sändaränden, den är givetvis försilvrad. Ingången på DAC'en har en transformator och dessutom kör jag den via isolationstransformator med nätfilter så den flyter fritt från övriga delar i anläggningen. Kablaget från DAC till förstärkare är återigen silver och handgjord av Wesley med Audio Note silver plugs, än en gång kan jag konstatera att kablarna gör större skillnad än de borde.

DAC'en använder Audio Note's zero oversampling, dvs inga digitalfilter. Jag tror stenhårt på den lösningen, transienterna blir bättre än annars och det låter väldigt analoglikt.
Margaux Posted - 2004/04/05 : 16:42:31
Måste klistra in ett underbart citat från en testare som testade efterföljaren (ESL-988) till ESL-63:

quote:
During the brief time I spent with the pre-production units in Las Vegas early this year, I was more interested in how much the new speakers sounded like the original than how they might be better. I was relieved to find that the sound I knew and loved was clearly evident in the new models.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000