HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En pytteliten Kines (V.A.L. E1)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Rolfen Posted - 2004/05/05 : 13:11:52
För några dagar sedan dök detta paket upp på posten.


Mycket välpaketerat med någon slags skumplast runt orginalkartongerna.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Leffler Posted - 2006/10/16 : 00:19:20
Trevlig idé med en LM386 per kanal, måste testas! Det är extremt lätt att bygga med, titta på exemplen på datasheetet.
dwain Posted - 2006/10/14 : 13:19:34
Hejsan. jag har fått köpa denna lilla skapelse av jonas y här på forumet å jag måsste säga att det funkar helt okej med orginal nätaddaptern om man kör den på 115v har en transformator som konverterar strömmen från 230v te 115v den är på ca 1500w å det låter riktigt okej. bara ett svagt litet brus förekommer. men när musiken kopplas på så blir det bra. Kunde man kör den som försteg?? ser lite klen ut till det men om det går så borde man pröva
Rolfen Posted - 2006/09/11 : 19:44:45
Sorry att jag inte svarat (gissar att det är för sent nu), har helt glömt bort denna tråd.
Jag gjorde som Jorma tipsade om och satsade på batteridrif då det ljudmässigt är det klart bästa alternativet. Ett 9V batteri bor numera i en liten alulåda då det ser lite bättre ut dessutom är det käckt med en off-knapp så jag slipper koppla loss mellan lyssningarna.
jlw Posted - 2004/10/03 : 17:39:35
lite frågor:

Hur lång tid tog leveransen?
Får man något kolli id så man kan följa paketet? ;-)

Tror ni denna stärkare kan göra underverk med mina beyerdynaic dt531 som jag använder mn datorn? Vill ha mera koss porta pro stuk på dom.

tacksam för svar
luften Posted - 2004/05/07 : 10:44:11
cittroman: Jo, kollade upp detsamma. 325mW ska den visst klara, men strax över 200mW så blir distorisionen ganska stor. Den är ej heller pin-kompatibel med "vanliga" op-ampar, så det e inget plug-and-play, men något problem torde det ändå inte vara. Ex opa134 skulle säkert räcka till för dom flesta hörlurar.. IMHO

AKA: dom små svarta plupparna, som det står LM386N-1 på
AKA Posted - 2004/05/07 : 10:21:03
Vilken av de små plupparna på kretskortet är det som förstärker den inkommande signalen?
cittroman Posted - 2004/05/07 : 09:04:05
quote:
op-amparna går ju att byta till lite bättre grejer


Tror inte det blir så lätt, detta är en effekt OP.

Men det kanske finns ngn audiofilvariant av effekt OP.
luften Posted - 2004/05/06 : 23:57:34
Tack för titten! Ser riktigt trevlig ut, nästan så man kunde köpa en sån där bara för lådan. Här verkar finnas tweak-potential oxo, op-amparna går ju att byta till lite bättre grejer, så kanske det blir riktigt välljudande

f95toli: Det verkar vara en helt vanlig op-amp design, typ som en grado-klon, eller en CMoy. Antagligen inte så mycket som skiljer, förutom annan typ av op-ampar då.
f95toli Posted - 2004/05/06 : 23:40:08
Det där ser ut som någonting man skulle kunna kopiera. Op-amparna kostar en tia styck på Elfa, lite kondingar, resistorer samt kontakter så är det klart.

Fanns å andra sidan skuell det ändå inte bli billigare än vad du betalade, bara aluminiumlådan skulle säkert kosta mer om du köpte den i Sverige.

Rolfen Posted - 2004/05/06 : 22:18:13
Tack för tipsen f95toli.
Brumet när jag använder ZIPdrive bulan är försumbart så det blir nog den som får tjänstgöra. Mest skall väll E1 användas till datorn spel/mp3 och då är det inget noga. Men det är bra att veta att det blir ännu bättre med batteri i fall jag vill finlyssna någon gång.
Rolfen Posted - 2004/05/06 : 22:12:13
Här är lite nakenbilder på den lille kinesen. Känsliga tittare varnas!

Jag förstår inte så mycket av det här men jag kan i alla fall se när den är gjord.


Den innehöll mera prylar än jag trodde, för det låga priset så borde det bara vara ett tomt aluminiumskal.


Närbild!
f95toli Posted - 2004/05/06 : 14:45:31
Jag misstänker att om du köper ett vanligt 12V batteri (12V var väl märkningen på "orginalbulan") på ex. 7 Ah räcker det så länge att det nog fungerar bra.

Vad gäller bulor är de nästan alltid riktigt usla. Det finns bättre typer att köpa men de är rätt dyra. En variant är att leta upp några stora elektrolytkondningar (några hundra 100 uF eller så) och montera på en vanlig bula och se om det hjälper.
Rolfen Posted - 2004/05/06 : 14:14:07
När Jorma (som trots allt är en ljudguru) kommer med ett förslag så måste man ju testa det.
Så jag snodde ett batteri ur brandvarnaren och klippte av kabeln till den usla kinesiska väggbulan (och mätte upp vilken tåt som var - och vilken som var+) och tejpa fast tåtarna på batteriet. Japp, det funka nu kan jag inte ens höra något brum om jag anstränger mig. Strömförsörjning är helt klart superviktigt!
Är det någon som vet om det finns någon väggbula att köpa som är helt brum fri? Det är ju trots allt lättare att använda en sådan än att söla med batterier. Fast det vore ju kul att fräsa ut en liten låda (ur en aluklump) som liknar E1 och ha som batteriförsörjning.

luften: Jag skall ordna bilder inifrån under dagen.

luften Posted - 2004/05/06 : 13:11:40
Rolfen: Det skulle vara trevligt att få se lite bilder på insidan i din v.a.l. oxo :)
Rolfen Posted - 2004/05/06 : 12:49:34
"Halcro bygger inte med klass D teknik. Deras förstärkare är MOSFET konstruktioner."

Jag är medveten om det men enda sättet att göra ett pyttelitet slutsteg borde vara i klass D och jag gillar verkligen Halcros design. Vidare var det mest ett skämt, fast ett Halcro liknande steg stort som ett ciggpaket hadde varit coolt.

"Rolfen, ta och testa med batterimatning. Då kanske du slipper brummet."
Nu är brummet såpass obetydligt så det stör mig inte längre men jag skall prova med batteri. Tack för tipset.
Jorma Posted - 2004/05/06 : 12:12:07
Rolfen, ta och testa med batterimatning. Då kanske du slipper brummet.
Jorma Posted - 2004/05/06 : 12:07:29
Man kan ju alltid hoppas att klass D tekniken krymper ytterligare och att någon byggar en minikopia av ett Halcro steg,

Halcro bygger inte med klass D teknik. Deras förstärkare är MOSFET konstruktioner.
Rolfen Posted - 2004/05/06 : 10:49:30
Ja, jag tror att den funkar som ett försteg. Det hadde varit underbart med ett mini slutsteg. Man kan ju alltid hoppas att klass D tekniken krymper ytterligare och att någon byggar en minikopia av ett Halcro steg, det hadde varit snyggt på skrivbordet
SubZer0 Posted - 2004/05/06 : 00:37:34
Läcker. Och så funkar den som ett mini försteg med [:-)]
Joakim F Posted - 2004/05/05 : 23:20:28
Hihi
Rolfen Posted - 2004/05/05 : 23:15:03
Helt rätt Nameless, mycket imponerande!

Sorry, du får nöja dig med äran och berömmelsen.
Joakim F Posted - 2004/05/05 : 21:56:48
Hm, vad är det för hörlurar jag ser.
Möjligen Philips SBCHP890?

(Vann jag något?)
Rolfen Posted - 2004/05/05 : 16:55:04
Jag köpte den just för att den var så fruktansvärt söt och min plan var att ha den till datorn.
Det följde med ett nätaggregat (väggbula) men det var gjort för kinesiska urtag men det var även med en liten adapter som gjorde att den passade i Sverige.
Jag kopplade glad i hågen in mitt nyförvärv och det lätt inte bra, ett högt och tydligt bakrundsbrum dränkte alla tysta partier. Jaja, tänkte jag, man får väl vad man betalar för
Eftersom det lät som något var galet med strömförsörjningen så letade jag upp en annan väggbula. Jag hittade en i gardroben som var till en gammal Iomega ZIPdrive. Värdena var inte alls samma, den kinesiska var på 12v 500mA och den andra på 5v 1000mA. När jag testade så var bruset borta (inte helt dock, anstränger jag mig så kan jag höra ett mycketsvagt brum mellan låtarna), väggbulan till ZIPdriven har en liten klump (filter?) på sladden så jag vet inte om det är den som gör skillnaden eller om det är något annat.
Jag har inte så mycket att jämföra med men skillnaden mellan hörlursurtaget på min gamla CD-spelare och E1 är stor till E1s fördel. Mer dynamik och tajtare bas plus att detaljer hörs lite tydligare. Detta är ingen värstingpryl på något sätt men den gör helt klart nytta och för dom små pengarna den kostar så är det ett vettigt köp enligt mig. Dessutom är den perfekt för folk som har en käresta som ogillar stora "burkar", den går finfint att gömma bakom en blomkruka

Jag köpte den ifrån http://www.coemaudio.com och den totala kostnaden med frakt blev 59,19 US$

f95toli Posted - 2004/05/05 : 15:34:39
Hur låter det? Den skulle kanske som sagt var passa bra till datorn.

(jag bygger just nu en hörlursförstärkare, men det är med rör och den blir inte fullt lika diskret)
tober Posted - 2004/05/05 : 15:31:52

Galet gulligt! Kanske nåt för datorn =)


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000