HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mina nyförvärv, Nya paket - nya bilder 14/5

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mangew Posted - 2004/05/05 : 18:10:42
Här är ännu ett system i kommande bestående av kina grejer. Första sändningen kom igår, någon kamera fanns ej vid uppackningen. Men jag lånade en sunkig en i väntan på min beställda Olympus c-5060 som förhoppningsvis ska ta många fina hifibilder i framtiden.

Här är en väsentlig del i ett system, ett fint rack:


Den andra produkten som kom igår, en av de snyggaste kablar jag sett och även tjejen gillade dem helskarpt. Att de verkar låta otroligt bra för pengarna är nästan löjligt... De är inte inspelade, och har just nu en sunkig provsorisk CD i väntan på nåt bättre Men ändå var de ett klart lyft mot tidigare Xindak FS-1 heter kabeln:


Som sagt en sunkig provisorisk cd Centrum gemini DVD från netonnet:


Här är det som kanske är det enda som blir kvar av elektronik och kabel. Förstärkeriet:


Så här ser mina nyligen omfanerade Pro Ac kloner ut nu, också de ett klart utseende mässigt lyft mot vad de var tidigare:


En till bil av halva(drygt) systemet sett från lyssningsplats:


Just nu som sagt endast rack och kabel nya. Men ett mycket större paket späckat med roliga grejer är på väg, skeppat idag så denna tråd fylls på snart uigen med fler bilder. Då förhoppningsvis bättre kamera också.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mangew Posted - 2004/05/18 : 22:55:54
weezer: Jo, jag plöjer ännu..kan säga att jag fått en ny stereo med denna nya CD och alla kablar det är nu som jag börjar se vilken fin stereo jag egentligen har. De räknas väl ännu som inbränning så någon ingående test är ej gjorda. Dessutom vaknade jag i morse med feber så hela denna dag och kväll är det sängläge. Till helgen ska man väl orka byta och prova lite mer, då har jag nog en ny fin digitalkamera också så nya fräscha bilder ska komma

Men jag kan säga att totalintrycket av allt är att det låter bättre än någonsin förr!

Ska komplettera ytterliggare med en strömkabel som jag är kort(till BADA filtret) samt ska jag nog prova Xindak FA-1:or i XLR utförande.
weezer Posted - 2004/05/18 : 21:20:33
Har du utvärderat PC-02:orna något än eller sitter du bara och flinar och plöjer igenom skivsamlingen?
Marcus_editor Posted - 2004/05/18 : 13:27:41
Kanonreportage!
datar Posted - 2004/05/17 : 18:55:05
kan bara säga: TREVLIGT
mangew Posted - 2004/05/16 : 20:49:05
Har kopplat in allt, kabel för kabel men inte gjort någon närmare lyssning mellan för att uttala mig om skillnader. CD´n kopplades in först och gjorde en liten lyssning för att bilda en uppfattning, kopplade den direkt in där gamla stått med samma kabel (RCA på signalen) och provade lite. Visst var det bättre ingen tvekan.

Idag är alla kablar på plats, feta strömsnokar, balanserat rakt igenom *äntligen* vilket var en anledning att köpa en ny CD för att kunna prova detta.

Uppställningen ser ut så här nu:




Alltså jag har Pro Ac klonerna inkopplade och förstärkeriet är som förut Perreaux SM6P försteg och LC audio Zapsolute slutsteg.

Anläggningen har stått och småputtrat hela dagen, kablar och CD är allstå nya och därmed helt oinspelade, har ju sedan förra sändningen ny högtalarkabel också och inte heller denna är inspelad.

Beslöt mig för att lyssna lite och kolla av ungefär hur det ska låta. Vippade över väljaren på Klass A på slutsteget(står annars i A/B) lät den komma igång lite. Satte i Metallica, tyckte att det kan vara bra anläggningen får en ordentlig uppvärmning till att börja med.

Lars Ulrich har aldrig dunkat trummorna snabbare i "Masters of puppets", "One" har aldrig låtit bättre och denna närvarokänsla(Ursäkta uttrycket- men Fan va bra!)

Var svårt att slita sig från Metallica men det finns ju så mycket annat bra. Nils Lofgren och han stålsträngar har aldrig klingat bättre på Acoustic Live. Har lyssnat igenom många skivor och den stora chipsskål och dipp som jag gjort i ordning och tänkte se en film blev snabbt ändrade planer. Sista skivan med Lorrena Mckennit fick sätta pricken över i-et ikväll.

Det är förtidigt att säga hur det egentligen låter då det inte är inspelat, för visst har vi kommit överrens om att grejer SKA spelas in Sen hur de olika nya komponenterna låter var för sig är inte utvärderat men det ska jag försöka återkomma til senare. Nu är det totalintrycket av denna nya kinahifi som gäller.

Jag är väldigt dålig på Hifi språk, brukar uttrycka mig enkelt så alla inkl. jag själv förstår Men allt är bättre! Kan börja med CD intrycket av dess byggkvalite. Den är mycket hög, får min fd. Arcam CD72:a att likna nån plastleksak från Clas Ohlson. Den verkar mycket robust byggd till och med fjärren som iofs inte är supersnygg men fullt duglig och känns stabil. Kablarna är kommentarer överflödiga, de är både snygga och går definitivt inte att klaga på "byggkvaliten".

Ljudet, ja det upplevs som en helt annan stereo nu. Kan inte tro att jag lagt ut endast 9000:-på detta. Närvarokänslan är så mycket högre, ljudbilden som jag tyck var en av Ac Klonens svaga sidor - den vill inte riktigt släppa från dem släpper mycket bättre nu dock inte helt. Basen som jag ibland saknat är både djupare och betydligt fastare, som sagt Lars Ulrich på trummor är njutning numera. Det är mer detaljer, ljud som man anat tidigare hörs klart numera.

Man kan lungt säga att jag bytt ut de svagaste punkterna i min anläggning. Har haft funderingar på att byta ut förstärkeriet också, men nu med denna uppgradering så blommar även detta ut och vi får väl se vad som händer efter sommaren.

Nu finns det lite sparkapital kvar, vid min jämförelse tidigare var jag inte riktigt säker vilka högtalare jag föredrog, men det lutade lite kanske åt dessa som nu sitter på avbytarbänken:



Ska till veckan koppla in dem och se hur de presterar med denna uppfräschade anläggning.
Rydberg Posted - 2004/05/15 : 16:30:44
En anledning så god som någon
mangew Posted - 2004/05/15 : 16:02:01
De är rätt så Rydberg , varför jag vill ha en till är att de är så mycket snyggare

Rydberg Posted - 2004/05/15 : 14:05:51
quote:
Jag har upptäckt, jag är en kabel kort, har ju kabel till all elektronik men till strömdosan/adaptern får jag köra med vanlig standardsladd så länge
Det är nog lungt ska du se, det är ju standardsladd i väggen också. Om man ska tro nätkabel-männsikorna är det ju just den sista biten som gör det hela och dår är du redan i hamn
mangew Posted - 2004/05/15 : 13:36:31
Så är då alla kablar inkopplade, en efter en har de kopplats in och lite lyssning mellan. Dock för liten för att exakt säga vad varje kabel gjort ännu samt alla är ju oinspelade likaså CD, så det får bli tester om någon vecka för att se de verkliga skillnaderna.



Jag har upptäckt, jag är en kabel kort, har ju kabel till all elektronik men till strömdosan/adaptern får jag köra med vanlig standardsladd så länge. Det får bli att slänga iväg en order efter en extra strömkabel.

Ormbo, ska ordna till det lite så det ser snyggare ut senare:


PG Jeppsson Posted - 2004/05/14 : 20:49:51
Den där Esound-5, en sådan får nog införskaffas till hösten.....
mangew Posted - 2004/05/14 : 19:29:29
Sedan den sista grejen som paketet innehöll (förutom lite obligatoriska säkringar - vad göra av dem?) var denna lilla grej:


Ett mätinstrument för att tuna in systemet. Ser ut som ett slags vattenpass i alla led. Det har även några trianglar, om de mest är designsak eller om man ska tuna efter dem vet jag ej. La den lite snabbt på en högtalare och upptäckte att de behöver justeras för att ligga rakt mot lyssningsplatsen. Får bli ett liten uppgift då man fått kopplat i alltihopa.

Nu ska vi ta reda på lyssningsintrycken, till detta återkommer jag då jag testat de nya och provat lite olika kopplingar. Rent spontant kan jag säga att jag kopplade in CD`n rakt i där de gamla suttit med gamla kablar och RCA koppling och det var skillnad - til det bättre utan tvekan. Kändes som bättre närvarokänsla var en tanke, återkommer senare då jag lärt känna de nya grejerna bättre.
mangew Posted - 2004/05/14 : 19:21:22
DIY by Snowy kanske någon uppfattade det stod på en kartong:


Dessa kablar erbjöd Snowy mig gratis istället för att köpa Xindak BC-2 XLR. Egentligen fick jag ett val, dessa två gjorda av honom själv eller en BC-2 samt betala för en BC-2. Han skrev lite hemlighetsfullt "Do you dare to take a chance?"
Visst gjorde jag det och accepterade hans egna DIY som han enligt utsago provat mot dyrare märkeskabel. Jag chansade och tänkte i värsta fall får jag väl beställa efter 2st BC-2:or om jag ej gillade dem.

Ska man gå på utseende så var chansningen inte lyckad, för alla Xindak kablar jag har är betydligt snyggare i utseende. Får se hur bra de är i stereon istället Han har ej viljat på förhand berätta speciellt mycket om dem

Vad jag kan uttyda är att den vita verkar vara någon liknande DIY jag sett på nätet, den med ett plastslang med ledare tvinnade i glesa varv runt samt teflontejpad över. Det är silverledare i denna har han iaf sagt.

Den andre, lite grisrosafärgade har jag bara sett att det står Twinlink och Silver inget fabrikat vad jag kan se. Så det verkar vara två DIY by Snowy silverkabel med lite olika uppbyggnad.
mangew Posted - 2004/05/14 : 19:20:30
Den skarpögde ser att dessa strömkablar inte har kontakter anpassade för svenska uttag i väggen. Då finns två alternativ, byta kontakterna eller åteminstone först prova denna:



En kopplingsdosa/adapter samt även filter med olika kretsar för signalkällor respektive förstärkare.

Ska ärligt erkänna. Har ännu ej pluggat i strömkontakterna och dosa...är lite rädd att jag ska bränna skiten

Men enligt Snowy är just denna dosas uppgift att agera adapter och den är mkt. riktigt märkt 220V och levereras med kontakt för svenska uttag så det ska nog ej vara någon fara.
mangew Posted - 2004/05/14 : 17:33:56
De tjocka snokarna är strömkabel. Xindak PC-02 * 2 anpassad för förstärkare(enligt specen):

Sedan har jag köpt en FP-1(röda kontakter), en strömkabel som enligt specen ska vara bättre anpassad för digitala media alltså CD spelaren. Jag kommer säkert att flytta runt och prova lite olika om det nu hörs någon skillnad.

Jag kan lova er, detta är inga tunna killar:


I jämförelse med dessa(ovan) ser en vanlig standarssladd ut som en daggmask och Xindak som en boaorm...lätt överdrivet
mangew Posted - 2004/05/14 : 17:06:22
Då kör vi klart, detta var innehållet:


I Avklätt mode:
Nitram Posted - 2004/05/14 : 16:16:48
Tror på ett helt gäng XLR-kablar
mangew Posted - 2004/05/14 : 15:43:55
Lilla paketet avklätt:



Jag kan lova er att de paketerar väl, det är ett slitjobb att få bort all tejp och kartong för att komma fram till godsakerna.

Vad är det som syns där tro?
mangew Posted - 2004/05/14 : 15:16:03
1:a lyssningsintrycken får vänta ännu ett tag. Jag är väldigt ivrig att se vad som finns i det mindre paketet:
mangew Posted - 2004/05/14 : 15:11:10
Strömmen är på - det lyser, trycker försiktigt på Open - släden glider majestätiskt ut:


Inga missljud, allt verkar ok...*puust*

Laddar i premiärskivan:
mangew Posted - 2004/05/14 : 13:40:40
Vad innehöll det större paketet då? Tja, en sådan här skapelse:


Tronar på toppen av det snygga racket, sedan ska förhoppningsvis välljudet hitta en lätt väg i nedförsbacken:


En Esound CD-5 alltså! Samma modell som StefanB uttryckt belåtenhet över samt Brickman kör samma ärke med gott resultat. Återstår att se vad den ger mig. Köptes mest för att få XLR utgångar och kunna köra elektroniken helt balanserad. Är den så prisvärd som det sägs är den ett klipp, och tillsammans med det som finna i lilla paketet hoppas jag på en stor uppgradering...
StefanB Posted - 2004/05/14 : 13:37:16
F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5, F5,
goodsound Posted - 2004/05/14 : 13:19:00
Mer bilder o fort ska det gå
// Svante
mangew Posted - 2004/05/14 : 13:02:35
Vi ger oss direkt på det större paketet, småttingen får vänta. Innanför första kartongen fanns en annan:



Och inne i den en tredje:


Säga vad man vill om Kineserna, men packa paket kan de. Allt detta var emballage till ett paket:



Rydberg Posted - 2004/05/14 : 12:57:37
Packa verkar de kunna göra, kinerserna! Spännade att se vad som är i dem
Henrik A Posted - 2004/05/14 : 12:40:54
Nu är jag ruggigt nyfiken.

Efter alla timmar framför datorn, följandes all kinainköp börjar det suga något grymt i tarmen efter ett par Xindak FS-2.

Go mangnew go magnew go mangnew!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000