HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Från Strauss till Mahler

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
pesa Posted - 2004/05/08 : 17:02:41
Så har det blivit dags för en upgradering som egentligen inte var meningen att ske förrän till hösten. Hur som helst blev det tidagare än senare ("better sooner than later" som amerikanarna säger...)

Ömtåligt... Ja det kan man nog säga...



Man får nog säga att det är rätt stadigt packat i alla fall...



Storleken på lådorna är inte att leka med heller. Skall vi leka Dracula...



Det skall nog inte vara alltför klurigt att lista ut vad det här rör sig om...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pesa Posted - 2004/07/15 : 03:20:57
Rene: Jag är nöjd med hur det låter nu och med tanke på hur mycket jobb grabbarna lade ned samt med vilken millimeter-precision dom gjorde det så låter jag bli att flytta runt pjäserna mer...

Mahler: Tackar...

Mahler Posted - 2004/07/14 : 11:45:23
Min tunga hänger ända ner i fotknölarna av avund!!

En gammal Mahler fantast som jag kan inte annat än beundra dessa vackra skapelser..

Och vilket fantastiskt namn val sedan!!

Om man ändå hade lite större plånbok!!

Rene Posted - 2004/07/14 : 11:30:33
pesa

Kan se du har masse af plads .

prøv for sjov at stille dem tætter på hinanden og ikke vinkel dem .



Rene Posted - 2004/07/14 : 11:24:02
En der også bliver glad .

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12204&PN=1
pesa Posted - 2004/07/14 : 03:56:46
Jodå, jag är mycket nöjd med mina Mahler. Nu blir det inga mer uppgraderingar på högtalarfronten...

En sak jag imponerats av är att dom spelar mycket väl även på lite högre volym. Det blir inte ansträngt alls utan snarare bättre. Det är jag inte van vid sedan tidigare. Sedan är dom otroligt bra på klassiskt. Orkesterstycken blir helt otroligt mäktiga... I och med att dom sattes upp såpass brett isär så blir ljudbilden riktigt bra i mitt tycke. Dessa högtalarna klarar också av att ställas upp på det sättet utan att tappa något med avseende på prestation.

Jag har spelat väldigt mycket vinyl den senaste tiden och det har varit mycket roligt. En otroligt bra skiva jag köpte begagnad är Ella Fitzgerald "The Cole Porter Songbook". Denna var i mono men att bara höra hur hennes röst förmedlades har varit årets lyssningsupplevelse så här långt...
Rene Posted - 2004/07/12 : 09:54:44
pesa

nu må de da være spillet til , fortæl fortæl .

ps
jeg skal ud og sætte et sæt Mahler og mozart op imorgen og strauss på fredag , det er et skønt job :o)
Bravo Posted - 2004/05/18 : 01:39:01
Tjusigt "pesa"! Det blir bara värre och värre.
Rene Posted - 2004/05/18 : 00:15:04
datar Posted - 2004/05/17 : 22:01:06
Vad trevligt det ser ut! Bok är ju ganska så vanligt på IKEA men där har du nog inte inhandlat högtalarna

mvh Johan

Rene Posted - 2004/05/16 : 21:18:16
Hej Pesa

Prøv at spil i en uge som de står nu , også vend de basser indaf .
og til musikker prøv Beethoven NO9 og fyr op samt marcus miller live more nummer 2 og 6 , hvis du har en stabil forstærker med en masse w så skal du høre hvordan en bas kan lyde .

Jeg må selv sige det er de bedste højtaler jeg har hørt .
ps

Leif B Posted - 2004/05/16 : 20:45:59
Intressant, nu vet man hur proffsen går till väga.

pesa Posted - 2004/05/16 : 17:05:35
Laser? Nej, inte här inte! Det enda instrument som användes vid inställningen var ett vattenpass. Allt annat gick på deras egna sinnen...

Jag hade varit blygsam i mtt uppsättningsförsök vad gäller hur långt isär högtalarna skulle stå. Avståndet ökades med ca 1.5 meter. De står nu mycket längre isär än jag hade gissat. Rene har tidigare beskrivit att dessa högtalare har en stor ljudbild och det är verkligen sant. Det är rent ut sagt otroligt vilken ljudbild det blir och trots avståndet så hänger allt ihop. En extra kul grej dom demonstrerade var även ljudbilden på höjden. De spelade ett stycke med en orgel som är ca 20m hög (själva instrumentet alltså) och högtlarna kunde återge detta på ett sätt som jag aldrig hört tidigare av någon högtalare.

Jag bör nämna även några ord om basen. Det första steget i uppsättningen var att dom satte på en låt med en ståbas som pulserade igenom hela låten. Därefter tog dom den vänstra högtalaren och ställde den alldeles intill väggen. Steg för steg flyttades högtalaren ut tills dess att en position hittades där basen lät perfekt för rummet. Mahlers bas är enorm! Enligt specen går den ner till 22Hz och efter vad jag har erfarit (hört och känt!) hittills har jag ingen anledning att betvivla den uppgiften. Samtidigt är det mycket god kontroll på basen vilket är härligt att lyssna på. Hade på Jennifer Warnes - "Way Down Deep" (från "The Hunter") häromdagen och det låter rent ut sagt ruggigt bra...

Den högra högtalaren justerades efter den vänstra och slutligen gjordes all finjustering med toe-in, spikes osv.





mangew: Du har rätt angående möbler. Vi gick igenom en del om det och det kan hända att jag bjuder in dessa herrar en gång till om ett halvår eller så, när möbleringen bör ha stabiliserat sig efter flytten...

Edit: Utvecklade med lite mer lyssningsintryck...
Pjotre Posted - 2004/05/16 : 14:53:54
Har killarna tagit av sig skorna???
mangew Posted - 2004/05/16 : 14:44:05
Kul!, då gäller det att veta att man har möblerat rätt så det inte behöver göras ändringar sedan.

De där Vienna är ruskigt fina!
pesa Posted - 2004/05/16 : 14:41:28
Jag..., fel...??? Jag skulle vilja säga att jag inte hade "fel" uppställning...,bara "annorlunda"...

Så vad var det som hände? I samband med köpet av Mahler så kom vi överens om att jag skulle få hjälp med uppställningen av högtalaran i det nya rummet. Jag hade läst om att den amerikanska distributören (SUMIKO) har ett utbildningsprogram i hur man ställer upp och justerar högtalare och jag var nyfiken på detta. Sagt och gjort, i torsdags fick jag besök av en representant från SUMIKO samt min handlare för att ta hand om uppställningen...



SUMIKO känner kanske en del av er igen som tillverkare av pick-up'er. Här i USA är dom också återförsäljare för Sonus Faber, Primare, Pro-ject, SME, REL och Vienna Acoustics. www.sumikoaudio.net
Pjotre Posted - 2004/05/16 : 14:38:02
Ställer dom upp dem med laser?
daja Posted - 2004/05/16 : 14:23:42
Nån som tycker du ställt upp dom fel...?
pesa Posted - 2004/05/16 : 14:09:48
Det har blivit dags för "överraskningen"...

I torsdags fick jag besök. Vad är det som händer här???

Pac Posted - 2004/05/11 : 07:33:46
quote:
...en överraskning i den här tråden...


Det skall bli kul och se vad du skall komma med nu!
Rene Posted - 2004/05/11 : 06:41:43
De skal spilles til i ca 3-500 timer og de skal have amps med gode W jeg har prøvet ML334 ML23,5 ARCM300 MAC MC402 MC602 MA6900 Krell 300 .

I kan se lidt mere her .
http://www.vassagohifi.com/main.php?id=55
pesa Posted - 2004/05/11 : 04:46:36
Rene: Har inte testat med basarna inåt ännu, men det kommer...

Zalve: Vad är det för fel på BOK nu då...?

tober: kolla på http://www.vienna-acoustics.com (en i mitt tycket rasande snygg hemsida dessutom...hoppas du har högtalare till datorn...).

kasra: Mahler behöver svängrum om man säger så...

Tackar återigen för allt visat intresse. Till helgen hoppas jag kunna bjuda på en överraskning i den här tråden...
Rene Posted - 2004/05/10 : 19:55:54
nej du skal holde en hvis afstand til dem når du lytter , de har et stort lydbilled .

kasra Posted - 2004/05/10 : 19:31:29
Diskanten verkar sitta så högt upp plus att man lutar baffeln, hur hamnar ljudbilden egentligen på dessa höga skapelser? Antar att man inte kan sitta allt för nära?

/kasra
tober Posted - 2004/05/10 : 19:10:57
Kanske en url också till tillverkaren och liknande. Även Rene får gärna lista de danska priserna så kanske lite mer stämmer mot vad det skulle kosta att köpa det i Sverige.

IcedEarth Posted - 2004/05/10 : 19:00:34
Rene: vad kostar alla modellerna, från den billigaste till den dyraste?

/rillo

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000