HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 2004, Mårten Design

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Zalve Posted - 2004/09/21 : 23:42:33
Ett rum som gjorde mig nyfiken när jag läste informationen INNAN mässan var Mårten Designs.

Nu skulle det förhoppningsivs finnas en högtalare för de med något mindre plånböcker (Fast fortfarande ganska stora)

Som de flesta aktörerna i branschen så är dessa grabbar ÖVERtrevliga.
Något som jag senare fick bevis på (Vi tar det senare i tråden)


Leif - En glad göteborgare


I efterhand inser jag att jag borde bett Leif ställt sig och symboliserat "i" i "Design"
Nåja, man kan inte tänka på allt. Jag hade fullt på att tänka på om prislappen skulle passa mig.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
datar Posted - 2004/09/28 : 19:01:57
MD inger ett mycket seriöst intryck. Jag ställde några frågor och dom var mycket tillmötesgående. Kunder kräver god service och MD verkar veta detta.
hjort Posted - 2004/09/28 : 13:27:22
Trevligare människor än MD teamet finns inte.
Mattias Posted - 2004/09/28 : 08:03:48

Härligt reportage om en av mina favoritrum på mässan.
Man tackar och bockar

/Mattias
Zalve Posted - 2004/09/28 : 05:34:27
Tänkte bara lägga till att jag fick ett svar från Leif på Mårten Design ang terminalerna på Duke.

Jag klipper in Leifs svar.

När jag var i Taiwan och Hong Kong, för några
veckor sedan, så fick jag frågan varför vi använder WBT-kontater när det
finns andra bättre terminaler till samma pris. Något förvånad frågade jag
varför, och svarat var att de plastinklädda (för CE märkningens skull)
terminalerna upplevs som besvärliga då man kan bara kan föra in gaffeln på
ett ställe. Detta är speciellt besvärligt med kablar som inte har WBT's
gafflar. Samtidigt tycker de att de ser lite klena och plastiga ut.
I Italien och Spanien så har vi fått höra att CE-märkta terminaler bör
användas även på högtalare (??) för att undvika problem med myndigheterna.
Därför använder vi de plastinklädda terminalerna.
Så jag fick förslaget att testa samma terminaler som bla Burmester/ASR
Schaefer/Brinkman mfl använder.
Dessa håller vi just nu på och utprovar, och dessa är inte på något sätt
billigare än WBT snarare tvärtom. De verkar så här lång mycket robusta med
hög kvalitet och man kan sätta gaffeln var man vill smatidigt som de är
CE-märkta. De går också spänna åt lättare än vad man kan med WBT. Så vi får
se hur det blir i framtiden.

Mvh / Leif


Så var det med den frågan.
Zalve Posted - 2004/09/27 : 13:52:54
UPS!

Glömde jag det ?!
Jag tror nog det har avspeglat sig i texten ovan.

Jag gillar Leifs konstruktioner (och musiksmak) "Duke" är inget undantag. Trevlig på röster (Från topp till botten) och med ett bra stöd nerifrån.

Man bör nog köpa stativen som finns. Skulle tro att dessa är inräknade i filterdelen (som baffelstöd).

Kort sagt, en trevlig stativare i högre prisklassen.
Pac Posted - 2004/09/27 : 08:15:03
Avslutning, då vill jag flika in lite lyssningserfarenheter från rummet.

När man gick runt och snackade med folk så dök alltid en rekommendation om att gå och lyssna i MD-rummet upp. Det i sig säger en hel del om hur det lät...

De hade ett bra ljud i anläggningen, tom väldigt bra. En för stativare djup och kontrollerad bas, ett mellanregister som lät röster flöda och ett detaljrikt diskantområde. Och allt ihop hängde ihop utan luckor eller andra konstigheter.
Det var mycket lättlyssnat och följde musikens innehåll helt och fullt.

My two cents...

Vänligen,
Zalve Posted - 2004/09/26 : 23:33:07
Innan det är dags att vandra vidare till nästa rum så skall vi titta lite på hur HELA uppställningen såg ut.

Rummet var inte speciellt stor, utan kanske något som de flesta skulle kunna få "reservera" som hifirum. Vilket gjorde detta lite hemtrevligt,,, men oxå lite svårt att komma in och få plats i rummet.


Leif höjer volymen när Jeanette Lindström spelas...




Hela uppställningen




Just ja... Jag lovade bevis på att detta är riktigt goa' grabbar.

30-40 innan stängningsdags på fredagen så blev både Leif och Jörgen tvungna att springa i väg och göra nåt... (Säkert viktigt)
Varpå Leif ger fjärren till Sten (En trevlig medhjälpare) som försöker tyda den lilla texten som står på fjärren,,,"Näe,,, Det här kan inte JAG läsa",, Leif muttrar nåt om glasögon och ser småleende på mig,,, "Ta den här du..."

Själv blir jag rätt nervös... och minnet från mitt sistamöte med Leif kom fort fram. PAC och jag fikade på MDs besökscenter och PAC lyckades koppla bort försteget (volymkontrollen) på Gondul med Contrane inkopplade. Gissa om Leif blev svettig och snabbt bad om att få fjärren. Nu var det lugn och tyst musik jag hade valt, annars hade vi nog haft diamantsplitter över oss.

Jörgen skrattar till (Han hade inte hört om det tidigare) och säger... "Men det här är ju billigt,,, inte ens 100k för hela anläggningen,,,Det har du väl råd med"

Får fjärren och spelar de låtar jag vill spela,,,Trevligt. Vad gör man sen då ? Skickar fjärren vidare... Jag fick helt fint fråga de som lyssnade om de ville spela nåt av sin musik


Tack Leif och Jörgen får all lyssnings/fototid jag fick.



Besök Dessa goa' grabbar på

MÅRTEN DESIGN
Götabergsgatan 18
411 34 GÖTEBORG

TEL: 031-207200
http://www.martendesign.com/
Zalve Posted - 2004/09/26 : 23:13:00
En liten kul parantes.
(
Jag bytte några ord med Björn Wiman vid ett tillfälle på Fredagen då Björn och Micke Bladelius stod utanför Audio Nords rum.

Där passade jag på att gratulera Micke till vad som verkar vara en bra CD spelare till en hyfsat pris. Björn undrade lite om priset och Micke sa att han inte visst (han är ju "bara" konstruktör), så jag fick upplöysa herrarna om det rek utpriset. Då undrade Wiman om det var en CD eller SACD/CD,,,

Jag sa att det var en CD/SACD,,, Varpå Bladelius tillägger... "Den spelar även DVD-A (Endast ljudspår)"



En stapel i silverfärg


På lördagen sen så fick Leif på Mårten Design frågan om Freja var en CD eller om den oxå spelade SACD - Och Leif svarade.
Då kunde jag inte låta bli och tilläga att den även spelade DVD-A.
"Jaså gör den var det" svaret jag fick från de flesta i MD rummt med förljdfråga, "Vem har sagt det ?"... Varpå jag fick hänvisa till texten ovan.

En liten kul historia.


Freja får man nog titta lite närmare på när...
Pac Posted - 2004/09/25 : 08:46:38
Längre ner i racken var det dags för nästa världspremiär.

Mikael Bladelius har utvecklat en ny CD-spelare, Freja, som det var dags att lyfta bort skynket från.

Freja är en CD/SACD spelare som är tänkt att paras ihop med Advantage Thor.

Advantage Freja
Pac Posted - 2004/09/25 : 08:42:08
Ja säger då det, direkt från Heathrow...!
Jorma Posted - 2004/09/25 : 00:54:43
Jag har snackat med Leif om terminalerna och har fatt svaret har pa Heathrowmassan:

Det ar terminaler som anvands av bla. Burmester och Brinkman och farmodligen ocksa Krell i ett annat utforande.
Dom ar tillverkade i Tyskland och av mycket hog kvalitet bade mekaniskt och ljudmassigt.

Massan har pa Heathrow gar bra och det ar ett mycket trevligt gang med bla. Mark Obrien fran Rouge Audio, Mr. Lavardin, Hansi fran Amphion och Kevin Walker fran Audio Craft som ar distributor at oss alla. Dom halsar sa gott till Sverige.

Godnatt nu ar det nattadags.

Mvh Jorma och Leif
Pac Posted - 2004/09/24 : 22:45:05
På lite närmare håll...

Ear 899




Zalve Posted - 2004/09/24 : 15:20:41
Låt oss kika lite närmare på vad som står på översta hyllan.

Visst är det en EAR 899.
Går att använda som intergread förstärkare eller som rent slutsteg.
Det är KT90 slutrör i den, som på slutet ger 70w per kanal.


En av Tim de Paravicinis skapelser
Jorma Posted - 2004/09/24 : 00:13:07
quote:
Enligt uppgift lär det ha varit Mårten Design som bett Jorma Design att ta fram en "billigare" kabel som skulle passa i prisläget till deras trämodeller och nu även Duke.

Om detta stämmer får vi väl se när Jorma kommer tillbaka från Mässan.


Resfeber har jag tror jag
Jag väntar på attinsomningstabletten ska verka. Det brukar ta en halvtimma, så nu är det nog strax dax att somna in, men jag kan väl ändå svar på detta.
Jag har planerat att ta fram en No.3 serie sedan i vintras, men det hade tagit längre tid om inte Mårtenbröderna hade tryckt på och om det inet hade varit så lugnt i somras. Det var kontakterna till högtalarkablarna som har varit svårigheten att hitta några som är billiga men med bra kvalitet. Signalkablarna var klara i juli.
Högtalarkablarna var också klara i ett par olika varianter, men bara utprovade med WBTkontakter som är lite för dyra i den här prisklassen. Jag fick kontakterna några dagar innan Arken och gjorde dom sista lyssningarna på onsdagen innan arken innan jag bestämde mig för att kablarna var klara att premiärvisas.
Priset blir föpr ett par 1 meters signalkablar och ett par högtalarkablar 2,5 meter drygt hälften av No.2 som i sin tur ligger på lite över hälften av No.1
Kablarna som kördes på Arken kostar 7600 för 2,5 meter singelwire högtalarkablar respektive 3700 kr för ett par signalkablar XLR eller RCA. Högtalarkablarna och signalkablar använder samma typ av ledare som i No.1 och No.2. Kontakterna är av en billigare variant för högtalar och RCAkablar, men XLR är samma som till dom dyrare.
Ingen skärm används till högtalarkablarna som är 2 x1mm2 till vardera plus och minus istället för 3 x 1 mm2 i No,1 och 2.
XLRkabel har 2 ledare plus skärm. I dom dyrare används 3 plus skärm.
Skärmen till kablarna är av en lite enklare typ. Skyltarna är en billigare, men påverkar inte ljudet. Ingen väska till No.3 och det sparar en liten slant också.
Att jag använder samma ledare beror på att den är såpass bra och jag vill inte ta ned kvaliteten för mycket med en sämre ledare.
Det blir billigare att låta tillverka ledaren i större mängder och denna vinst lägger jag på No.3.
No.3 är dessutom lite lättare att tillverka och går snabbare så där ligger en del insparat också.
Nu får jag kravla i säng innan jag sooooomar frmft dtron.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Edit priser
Zalve Posted - 2004/09/23 : 23:48:24
När vi nu är på "baksidan" av elektroniken så kan vi ju titta lite närmare på den.

Inte oväntat så är det ett Engelskt företag, som brukar spela ihop med Mårten Design, som står bakom denna intergrerade sak.


Krom och rör


Zalve Posted - 2004/09/23 : 23:44:01
Du får vi nog säga "Godnatt" till Jorma, så han kommer i tid till flyget.

Vi gör väl det med en lite närmare koll på "No 3"


Jorma Design No 3


Enligt uppgift lär det ha varit Mårten Design som bett Jorma Design att ta fram en "billigare" kabel som skulle passa i prisläget till deras trämodeller och nu även Duke.

Om detta stämmer får vi väl se när Jorma kommer tillbaka från Mässan.
Jorma Posted - 2004/09/23 : 23:25:26
Leifs gissning är nog lika god som min.
Han ligger förmodligen och sover och kommer inte att svara förrän i nästa vecka, men senast vi snackade om detta var strax innan Arken och gissningen ligger på att WBT anses vara billiga!!! i asien.
Antagligen pga. piratkopieringen som florerar där och då är kontakterna billiga och ser ut precis som WBT. Man måste såga isär dom för att kunna se skillnaden. Det är oftast mässing med nickel som mellanlagret innan det läggs på ett tunt guldskikt. Äkta WBT använder högrent koppar med ett tjockare guldlager direkt på.
Dom banananer (och som tillval spadar) som jag använder till No.3 serien kablar är tillverkade på "äkta WBT-sätt". Alltså rent koppar med guld direkt på.
Zalve Posted - 2004/09/23 : 23:11:01
Jag vet inte om jag tog i så mycket.
Jobbar själv inom produktion, så jag vet ungefär hur mycket en sak blir för kund, mot vad det kostar för produktionen.

Nu är inte MD grundproducent så då är INTE dessa pålägg vi snackar om, utan vad WBT har för produktionskostnad för kontakterna kontra kundpris. Fast nu skippar vi den OTn.

Jag har skickat en fråga till Mårten Design ang terminalerna. Vi får se om vi kan få nåt svar varför WBT inte går hem i Asien.
Jorma Posted - 2004/09/23 : 22:48:55
quote:
Vi får väl ta och åka med dig Jorma nästa gång och göra ett repotage om er svenska utställare ;)


Nästa och sista chansen i år blir i Holland den 23 tom. den 25 oktober. lördag-söndag-måndag!!
Måndag är inte öppet för allmänheten, men det kan jag nog fixa.
Där kommer inte Mårten att vara med.
Sedan blir det CES i Las Vegas i början på januari som är den allra trevligaste mässan av alla. (Bortsett från Arken förstås)
Den är inte alls öppen för allmänheten, men det går att fixa in några pers. extra som medhjälpare, så det är bara haka på
Jorma Posted - 2004/09/23 : 22:43:34
quote:
men sen får man räkna på allting sen,, med typ 10ggr för utpris till kunden.


Nu tog du allt i ordentligt, Zalve. Så mycket blir det inte och absolut inte i Sverige där det är en mellanhind mindre än det är i länder där man har en extra mellanhand i form av en distributör.
Fisksmisk ola Posted - 2004/09/23 : 22:39:34
Själv tycker jag faktiskt att WBTs kontakter är bland de fulare på marknaden!
Huyr de låter vet jag inte.
Zalve Posted - 2004/09/23 : 22:39:03
Vi får väl ta och åka med dig Jorma nästa gång och göra ett repotage om er svenska utställare ;)

Så nu vet vi att det är kunden som bestämmer,,, Några har iaf insett det.
Pac Posted - 2004/09/23 : 22:37:34
Det kan ju vara så att de terminalerna som sitter på denna högtalaren också är prototyper...

Bäst kanske vore att fråga Mårten Design?
Jorma Posted - 2004/09/23 : 22:35:20
Terminalerna som används till dessa högtalare är inte billigare än WBT. Och dom är robusta med bra känsla och bra material.
Men kanske inte lika smyckeaktigt snygga som WBT.
Det handlar om den viktiga asienmarknaden där man inte vill ha WBTkontakter av någon anledning. Det sas både i Taiwan och Hongkong dit Leif har varit i augusti.

Nu blir det godnatt för min del. Jag ska upp vid 4-tiden och iväg till Heathrow med en massa kablar. Dom ska riggas upp med Mårtens grejer och med Amphion. Jag vet inte vad det blir för elektronik ännu som ska kopplas upp på Coltrane eller Amphins högtalare
Och även hos EAR där även Mårten kommer att finnas med Alto.
Detta ska hinnas med innan mässan öppnar klockan 10 imorgon.
Åter i Svedala på måndag och sedan får vi se vad det har blivit för tid över för ett mässreportage. Jag lovar inget det är fullspikat program både dagar och kvällar med pressfolk och en hel hög med tunga hifitillverkare. På söndag kanske jag om jag orkar släpa mig runt att ta lite bilder om jag ser sådant som är nyheter eller annat godis som vi inte ser annars. En nyhet som jag inte kommer att missa då jag ställer ut i samma rum är Tim De Paravicinis nya vinylspelare.
Det finns en del lösningar av driften och isoleringen av motorn från skivtallriken som jag tror är helt nytt. Han har en ny typ av pickup på gång också, men jag vet inte om den kommer att visas ännu.
Ni får vara nyfikna på detta tills jag fått reda på lite mer av Tim.
Gebex Posted - 2004/09/23 : 22:29:41
WBT terminalerna kostar nog en hel del även för tillverkare. Jag talade med IXOS på mässan. Dom hade slutat använda WBT eftersom kontakterna blivit alldeles för dyra. Eller som representanten sa det "WBT har fått hybris. Dom tor dom kan ta ut vad som helst för sina kontakter. Det finns andra aöternativ som är lika bra, om inte bättre, och kostar betydligt mindre."

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000