HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Arlaharen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Arlaharen Posted - 2004/12/21 : 22:38:31
Hejsan!
Tänkte det kunde vara dags att presentera vad som står hemma i lägenheten och låter mest hela dagarna. Bilderna kommer säkert förbättras vad det lider när jag listat ut det här med att ta bra bilder.


Källan: Den omdiskuterade Pioneer DV-575A, här modifierad med Rubycon BG NX Hi-Q kondningar på utgången.


Signalkablar: Egenhändigt ihopsnickrade med diverse komponenter från kända leverantörer.


Förförstärkning: Nad S100


Effektförstärkning: Nad 214, trevligt steg som nog behöver bytas för att nästa steg i kedjan ska låta ännu bättre


Högtalare: HFLS-1, bandspolar i övrigt enligt originalet. Fanerade med vitek. Stativen är lånade av den gode bom här på forumet och ska lämnas tillbaka så fort jag skaffat ngt snyggt, men det är ju så svårt att välja


Mediamöbel: Så här står allt uppställt för tillfället.


Allt: Översiktsbild, eftersom jag tycker det är det roligaste med att titta på andras system är det bäst jag själv bidrar med en bild på mitt

Sammanfattning
Pioneer DV-575A
Nad S100
Nad 214
HFLS-1

Försöker att inte ständigt uppgradera men är man skadad så blir det dock ändå lite då och då... Härnäst på listan ligger att knåpa ihop ett par biwire kablar och att byta ut slutsteget mot något bättre. Lutar lite åt att se om jag kan få ihop ett UcD400 baserat steg.

Synpunkter välkomna!
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Arlaharen Posted - 2005/08/22 : 23:09:02
patrikpolly << Okej, låter intressant med foto på tyg... Om du skapar ngt sånt att vira in din dämptavla måste du bara lägga upp bilder på det. Har kollat på bilderna i ditt fotoalbum och de var ju inte att leka med... Grymt fina!

Ska försöka ta och lägga upp några bilder på mitt rum som är dedikerat för hembio oxå... Nu när hembion slipper trängas i vardagsrummet ;)
patrikpolly Posted - 2005/08/22 : 09:05:37
Aaah då ska jag kolla där!
Man får väl ställa den på stenblock/stadga lite :)

Stenbänken är påväg ut hehe behöver lite förvarningsutrymme också ;)

Kostar ca 15:-/löp-centimeter att trycka på tyg.

Mvh Patrik
Arlaharen Posted - 2005/08/21 : 22:47:05
Mullbenkt << Tyvärr är det Diamond 8 serien de enda som jag har erfarenhet av. Jag kan dock inte annat än rekommendera dem med tanke på priset.

patrikpolly << Bänken är faktiskt från IKEA. Tror att den räknas som bokylla eller förvaringsmöbel och sedan är det benen Capita från IKEA. Den har fungerat bra för mig och jag tycker den är snygg... Den ser dock inte i närheten av lika stabil ut som din stenbänk dock... ;)
Dämptavla kan rekommederas. Att ha tyg med fototryck på verkar häftigt. Hur gör man det och vad kan det kosta?
patrikpolly Posted - 2005/08/21 : 19:10:13
Hej! Ser riktigt fint ut! Håller själv på att fixa dämpande "tavlor", tjejen får välja tyg :) Alternativt så trycker jag lite coola foton på tyg.

En fråga! Bänken du har dina nadgrejer på, vad heter den? Och vart har du köpt den?
Är i behov av bra bänk själv...

MvH Patrik
MullBenkt Posted - 2005/08/21 : 17:07:35
Hejsan! Hur upplever du dina Wharfedale Diamond-högtalare? Karaktär? Tungdrivna?

Funderar på ett par Diamond 9.2 till min Cambridge 340A (med tanke på att priset är humant och att de är väldans snygga). Om du har några utlåtanden kanske?

Snygga anläggningar i övrigt!
Arlaharen Posted - 2005/04/25 : 17:38:02
Tack, det gjorde faktiskt ordentlig skillnad med den dämpande tavlan istället för en vanlig tavla. Det blev faktiskt inte så dumt att få lite tyg över för då kunde en snäll mor hjälpa till och sy några kuddöverdrag

Får se om man kanske kan få flera uppsatta på väggen bakom högtalarna då tv-bänken har försvunnit. Det är ju lite politik inblandat i möblerandet av ett vardagsrum så det gäller att vinna gehör för såna ideér först

Nästa projekt lutar åt att byta till ngt kraftigare slutsteg. Har blivit riktigt sugen på att göra ngt med några populära klass-D moduler. Om det finns ngn i linköpingsregionen som har byggt ett sånt slutsteg skulle jag gärna vilja få lite utbyte av erfarenheter och kanske en provlyssning.
LeoArietis Posted - 2005/04/25 : 12:55:04
Hurra för dämptavlan och de matchande kuddarna!

Snyggt och stilrent!
Arlaharen Posted - 2005/04/24 : 19:46:14
Glömde även nämna att "tavlan" bakom soffan är av dämpande karaktär och har bidragit till att ta bort en hel del av den överväldigande ekoeffekten som fanns tidigare i rummet. Nästa projekt blir att slänga ut den gamla CRT-tvn och bänken den står på till förmån för ngt vägghängt :)

Jag har dessutom lyckats med att äntligen göra mig av med de gamla kablarna och kör nu biwire med 2,5 mm^2 ekk-kabel. Kan inte påstå att jag märkt ngn direkt förbättring pga av kablarna. Det är så mycket annat som förändrats iom flytten. Det jag dock upplever positivt är att tjocka vita kablar är mycket snyggare, enligt mig då. ;)
Arlaharen Posted - 2005/04/23 : 11:28:03
Då var det dags för en uppdatering. Jag har flyttat och det innebar att jag blev utan internet och telefon i nästan 2 månader. (Ibland blir man bara trött på hur illa saker och ting fungerar) I vilket fall som helst. Nu har jag lånat en kamera och plåtat några bilder på nya vardagsrummet/lyssningsrummet. Det är hårda betongväggar, men det fungerar ändå bättre än i gamla lägenheten. Så över till det som alla (i alla fall det jag tycker är roligt att se) väntat på ;)









Utrustningen är densamma som tidigare. Det enda som är nytt är att jag äntligen införskaffat ett par stativ så jag kan lämna tillbaka de lånade.
Arlaharen Posted - 2004/12/27 : 12:05:40
Hembioanläggningen kommer nog inte uppgraderas än på ett tag. Det får bli sen när lampan i projektorn börjat bli alltför ljussvag för att ge tillfredställande bild eller att riktigt stora LCD-skärmar kommer ner i rimliga prisklasser, vilket av dem som nu inträffar först ;)

Den bästa uppgradering jag kan göra nu för ljudet tror jag är att flytta till en annan lägenhet. :/
(Den uppgrdaringen får dock ske när lämpligt objekt dyker upp på marknaden)
Harman Posted - 2004/12/27 : 10:04:49
Håller med Bravo, ändra inget om man är nöjd. Ser mycket trevligt ut.

Mvh Dan
Bravo Posted - 2004/12/27 : 03:06:56
Snyggt och prydligt och varför uppgradera om man är nöjd?
Arlaharen Posted - 2004/12/26 : 20:43:58
Hittade en gammal bild på hembioanläggningen. Det mesta stämmer dock fortfarande. Dock är den röda skinnsoffan utflugen sedan länge...


En gammal bild på hembiosystemet
Haakan Posted - 2004/12/25 : 20:24:17
en sls H-baffel dipol så kommer du ju ha ett riktigt trivsamt system
Arlaharen Posted - 2004/12/25 : 19:03:47
Harman <<
Jo det är en bakhögtalare till min tv/hembioanläggning. Du vill veta mer. Visst kan du få det. Dock har jag inga aktuella bilder. Kan se om jag hittar några vad det lider. Borde finnas några...

Källa: HTPC (Athlon XP 3200+, 1 GB DDR400, 120 GB, Pinnacle PCTV Pro, NEC DVD ND-2500A modifierad för DL, Windows XP, DSCaler och PowerDVD)
Förstärkare: Denon 1803 + NAD 314 till subben
Högtalare: Wharfedale Diamond 8 Center, 8.4 till Front, 8.3 till Surround och Paradigm SB-110 Subwoofer.
Bild: Panasonic PT-AE100 och 180 cm bred egentillverkad duk av 4 mm masonitskiva med svartmålade golvlister som inramning.

Hembion byggde jag ihop för ett tag sedan då jag precis börjat jobba. Projektorn är den roligaste leksak jag någonsin köpt. Anläggningen är inte byggd för att vara världsbäst utan att fungera som hygglig bio och tv förmedlare. Musik spelas genom stereon.
Harman Posted - 2004/12/24 : 21:00:22
Håller med MasterOfPuppetz, visste ser det ut som en icke redovisad hemmabio anläggning...
Vi vill veta/se mer!

Mvh Dan

MasterOfPuppetz Posted - 2004/12/24 : 20:57:08
Jag tycker det ser ut som en surroundhögtalare . Det borde vara det eftersom du ser både en golvare och en hembioreceiver till höger på nedersta bilden.
Harman Posted - 2004/12/24 : 20:17:01
Snyggt, alltid kul med bilder...Jag gillar möbleringen med snygg symmetri.
Men vad är det som gömmer sig mellan den ena HFLS-1an och bokhyllan?

Mvh Dan
Arlaharen Posted - 2004/12/24 : 15:25:54
Hejsan!

Gerhard46 <<
Jo S-serien är det bästa Nad spotat ur sig designmässigt. Som tur var så tycker jag försteget låter riktigt bra dessutom!
Jag har testat att vinkla in mina högtalare och det blir bättre, djupet och spridningen i sidled blir fantastiskt bra. Tyvärr måste jag sitta lååångt ifrån idealplatsen för att lyssna och då måste jag vinkla ut högtalarna för att inte sitta alltför långt ifrån "korset" på ljudbilden. Rummet är avlångt (3.5 m x 6 m) och för att få plats med både hembion och stereo var jag tvungen att möblera på detta vis. Bor tyvärr i en liten 2:a för tillfället.

Den osymmetriska placeringen med böcker är numera ett minne blott då det utrymmet nu är välfyllt =)

Ja, det är vanliga sketna 2.5mm^2 kablar från en välkänd Bildelsfirma ;) De ska dock bytas ut mot ngt roligt i biwireväg så fort jag hinner... bestämmer mig... får tummen ur osv...

marbrink <<
Jag är givetvis lite partisk men jag tycker spelaren låter otäckt bra. Har tidigare testat den mot Arcam CD82T och då tyckte jag 82:an var bättre. (Dock måste det påpekas att det är väldigt små skillnader) Men nu när den är modifierad så ska jag se till att bom och jag kör en ny duell. Jag blir inte ledsen om jag förlorar även denna gång, men jag misstänker att skillnaderna är än mindre... Det finns en uppsjö med tänkbara "uppgraderingsvägar" för 575:an och eftersom jag redan brutit garantin så vågar man kanske fortsätta med klockbyte och liknande i framtiden.

Haakan <<
Tack!
Haakan Posted - 2004/12/23 : 22:05:38
jo du måste prova vinkla in hfls-1orna lite mer....det blir kanon!

mycket fint system i övrigt
marbrink Posted - 2004/12/23 : 20:18:10
Ser väldigt trevligt ut! Helt ok bilder dessutom!

Hur mycket tycker du din modifikation av 575:an gjorde? Hifiworld gjorde något liknande och det blev tydligen kanonbra...
Gerhard46 Posted - 2004/12/23 : 19:24:10
Mycket snyggt. NADs S-serie är väldigt läcker.

Hur är förhållandet mellan ht-bredd och lyssnings-längd? Har du testat att vinkla in högtalarna något?

Ps, kanske skulle stoppa in några böcker i hyllan t.v. i höjd med HFLS-1 (något osymetriskt) ? ds


EDIT
Är det "standard" ht-kablar du använder?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000