HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Karvid's ljudverkstad

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
karvid Posted - 2005/01/08 : 13:28:01
Hej,
har i olika trådar tidigare beskrivit delar av min anläggning. Så jag tyckte det var på tiden att jag gjorde en ordentlig beskrivning.
Vad har jag då, tja... min anläggning idag består av:
- TEAC VRDS25x (fullständigt "uppgraderad" av Mattias Stridbeck med bl.a ny klocka, nätdelar, nya OP:ar mm dock inga Black Gate's).
- Advantage P1 försteg
- Advantage A300 slutsteg (uppgraderad med bättre internt kablage)
- Handtillverkade högtalarkablar som väl matchar signalkablarna ovan (väl avstämda genom materialval olika silver kvaliteter (teflonisolerad "solid core") och mixad med mångtrådig försilvrad OFC-koppartråd, där varje ledare är individuellt teflonisolerad. Furutech Rodium-gafflar.
- Högtalarna ursprungligen Canton RCL (enbart låda och elementen återstår numera) allt annat bytt till komponenter med samma data, men av "högsta kvalitet" samt 6 st ByBees. Resultatet är ett ljud som ännu snart ett år senare inte slutat fascinera mig!!!
- Strömrening i flera steg, bl.a isolertransformator...
- Handtillverkade, hårt flätade, nätkablar av mångtrådig teflonisolerad, försilvrad OFC-kopparkärna, med dubbla skärmar. och förgyllda omagnetiska kontaktdon.
- Samtliga apparater är invändigt klädda med ERS-papper (från Cryo Tweak)i varierande mängd.

Jag tillhör alltså kategorin som inte kan hålla fingrarna borta och alltid vill prova något nytt. Jag har snart moddat allt och provat en hel del som några kallar "Placebo" med gott resultat. Just nu arbetar jag på att förbättra akustiken i rummet ytterligare och även beställt fler Bybees att utvärdera som strömrenare i nätdelarna.
http://user.tninet.se/~pst442t/hifi/rummet.jpg Lyssningsrummet är ca 27 m2. Dessutom kan jag ibland spela flerkanal genom att koppla försteget i bypassläge och låta min H/K AVR5500 ta över kontrollen.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
karvid Posted - 2011/01/08 : 22:31:23
Nu spelar jag DXD-filer (32-bit/352,8kHz) direkt från datorn! Jag använder I2s-signal mellan M2Tech evo och Buffalo II dac'en. Konverterar alltså inte till S/PDIF och tillbaka igen.. Grymt trevligt ljud!

Köpte en 2TB hårddisk så jag kan få rum med mitt musikarkiv.

När det gäller mediaspelare föll valet på J.River MediaCenter efter en del provande. Grymt flexibel spelare som t.ex kan koppla ur Windows volymkontroll och spela direkt mha Kernel Streaming till M2Tech. Jag har dessutom ställt den att buffra musiken i Ramminne för bästa ljudkvalitet. Volymen ställs på vanligt sätt i försteget efter DAC'n.

Nu gäller att utöka sortimentet highrez låtar...
karvid Posted - 2010/12/29 : 20:56:55
Monokristallint silver och koppar i dimension och blandning beroende av tillämpning.

Materialet som i princip inte har några korngränser blir bland de renaste material man kan finna (eftersom föroreningarna ligger i korngränserna normalt). Bl.a Neotech säljer dessa material som tillverkas enligt en metod framtagen i Japan av Dr. Ohno.

Neotech beskriver skillnaden här:
http://www.neotechcable.com/technology.html

Dessutom skickar jag ALLT på Cryobehandling när jag är klar.
PetterPersson Posted - 2010/12/29 : 19:56:00
quote:
Idag är alla kablar av egen design och med monokristallina material


Vilket material?
karvid Posted - 2010/12/29 : 15:05:50
Tänkte det var länge sedan jag gjorde en uppdatering av hur min anläggning utvecklats. Och utvecklats har den!!

Efter ha byggt/utvecklat ett otal olika RIAA-förstärkare började jag bygga nya monoblock. AllFET, balanserat, klass A 50W. Grymt välljudande lådor. Design på kretsarna är av Erno Borbely. Sedan var det dags för nästa som blev ett balanserat försteg á la Erno Borbely (AllFET förståss). Nätdelar med R-Core trafos och super shunt regulatorer.

kablaget har även det utvecklats de senaste åren. Idag är alla kablar av egen design och med monokristallina material allt Cryo-behandlat (allt som är möjligt har skickats på Cryobehandling. T.om kompletta tonarmar, pickup'erkretskort...)

En överblick över anläggningen:


För någon vecka sedan ville jag prova spela från PC. Låter inte lika bra som från min vråltrimmade TEAC VRDS-25X, men ändå förvånansvärt bra.
Jag spelar via USB (egen USB-kabel) till M2Tech Hiface Evo och vidare till balanserad TP Buffalo II DAC. DAC:en som drivs av R-Core trafos och supershuntregulatorer använder numera en moddifierad TP Legato I/V-konverter (tidigare använde jag en IVY III-konverter från TP).

Jag har även provat QA550 som spelar utan rörliga delar direkt från SD-minne, men även om den har fjärrkontroll är den ingen succé i min anläggning. Ut från denna speldosa kommer en S/PDIF som man kan mata en DAC med.



Min nya M2Tech Hiface EVO som jag senare skall ta ut I2S-signalen från och mata Buffalo II med. Men tillsvidare är det S/PDIF som gäller:



Min Buffalo II DAC i utförande efter senaste ombyggnaden. Man ser de stora kondingarna som inte får plats på det lilla I/V kortet (Teflon och PIO kondingarna sitter i signalvägens LP-filter):


Mitt försteg som ännu inte fått någon låda.. Men det spelar kanske luftigare då...


Några bilder på mina Monoblock som fick kompletteras med 120mm supertysta fläktar för att klara kylningen.



Min andra Benz under inspelning...


Kinesisk speldosa, QA550, som spelar direkt från SD-minne (inga rörliga delar):

karvid Posted - 2008/11/24 : 18:29:11
Inte bara snygg den låter verkligen superbra också! Faktiskt ganska svårslagen. Läs omdömet från "Positiv feedback":
"For me, the most impressive attribute of the Logos was its bass. I've heard SETs that match the resolution of the Logos, but none that match its bass performance. The word here is control."

Det beskriver mycket väl intrycken och med NOS-rör blir det bara ännu bättre!
Lite märkligt att inte fler i sverige har upptäckt dessa läckerheter...
bearwik Posted - 2008/11/15 : 23:09:48
Om pengar fanns... Det är nog den snyggaste förstärkare jag sett
karvid Posted - 2008/11/15 : 21:49:48
bearwik
Jag har övervägt både länge och väl om hur jag skall göra med Pathos'n! Den låter ju så BRA!!!

Men jag har redan för mycket så jag annonserar ut den nu:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13365

Och det är med mycket vånda skall tillägas!
bearwik Posted - 2008/11/15 : 19:55:45
Om du ska slänga bort din Pathos Logos kan du slänga den åt mitt håll...
karvid Posted - 2008/11/15 : 18:53:22
En ny maskin i racket. Med fler rör än Pathos Logos'en .



Rörmagi... i single end, klass A.



karvid Posted - 2008/04/01 : 19:00:22
Ny uppgradering är gjord. Och vilken uppgradering sen!!!

Ljudet blev bättre i alla parametrar. Även musikaliskt var den en stooor uppgradering!



En Speedbox SE från Pro-Ject som via frekvensen styr varvtalet på skivspelarens asynkronmotor. Men framför allt levererar den en sinusformad spänning utan störningar från 230-nätet.
karvid Posted - 2008/03/16 : 10:15:04
Den har bara spelat någon enstaka timma ännu. Men spontant kan jag säga. Den låter riktigt bra!!!

Svårt att jämföra med min "normala" spelare eftersom den har annan PU, en Benz Micro Wood och Thorens har nu en Clearaudio Virtouso wood.

De nya interna silver kablarna liksom yttre kablaget behöver spelas in lite till innan man definitivt kan bedöma, men det lovar verkligen gott!
Pac Posted - 2008/03/16 : 09:51:06

Ser man på! Hur blev det då?
karvid Posted - 2008/03/16 : 09:34:26
Har just startat upp min gamla TD160 Super med ny arm. Ursprungligen en RB300 som fått nytt kablage (både internt och yttre) samt VTA justering och Michell läckra motvikt.

karvid Posted - 2008/01/05 : 19:14:43
Sorry,
Bernt! Jag missade din fråga.

Det senaste är version 5 av en egen design. Ett Riaa med minsta möjliga antalet komponenter (som endast är av högsta klass) och minsta möjliga antalet komponenter i signalvägen.
Uppgraderingen i version 5 är med Texas motstånd av typ TX2352, shuntregulatorer... och R-Core transformator. Grundkretsen har varit oförändrad sedan version 3.



Bernt Jansson Posted - 2007/10/21 : 21:01:26
Vad är det här sista för riaa?
Tomas Posted - 2007/06/06 : 09:56:49
Woow! Läckert RIAA!
karvid Posted - 2007/06/03 : 23:35:19
Några bilder på det senaste RIAA:t.
Det är version 5 av RIAA:t som just nu spelas in som bäst... Låter redan Mmmm...

Uppgraderingen i denna version är bl.a med motstånd av typ TX2352, shuntregulatorer... och R-Core transformator förståss





karvid Posted - 2007/06/03 : 21:17:01
Adagio,
jag har inte räknat efter vad RIAA:t kostat (det är i vart fall ingen budgetlösning)!! Kit kan köpas av: http://www.borbelyaudio.com/

Alla kablar är egentillverkade.. Mycket exprimenterande och efter många års utprovning av olika material och kvaliteter är jag idag ganska nöjd... Som vanligt har slutresultatet blivit relativt dyrt.

Allt i anläggningen har blivit kraftigt moddat. Faktiskt det enda jag inte moddat är Pathosen. Den låter förträffligt ändå!

Budgeten för högtalarna ca 35,000:- Men då har jag gått hela vägen då det gäller materialval.
Adagio Posted - 2007/04/08 : 11:56:23
Ja jäklar, vilken läcker RIAA med PSU. Vad hamnade notan på utan lådor. Kan man köpa kortet/kittet någonstans? Högtalaren ala´morello har ju ett mycket gott renomè, vad landar ett par sådana i pris om man bygger själv? Ser ut att vara ett potent system, beskriver du kablaget någonstant, handtillverkat=hemmatillverkat?
Pahtos lirar rätt bra va?
B-200 Posted - 2006/11/29 : 23:14:40
jäklar vad snyggt bra byggkvalitet är det minsta jag kan säga
karvid Posted - 2006/11/29 : 22:49:19
Några bilder på mitt nybyggda riia... Och det låter bara såå bra!
Riaa't:

Nätdelen (dual mono):










B-200 Posted - 2006/07/23 : 18:19:14
aah benz pick up den har jag med fast då Benz ACE mc med low output
Pac Posted - 2006/07/10 : 15:51:31


Hmmmm...den pickupen...
karvid Posted - 2006/07/10 : 10:56:21
dakli,
armen är en mycket trevlig AudioCraft AC300. Lite ovanlig japansk unipivotarm. Eftersom den i huvudsak tillverkades för den inhemska japanska marknaden är den lite svår att få tag på.

Benz jämfört med mina övriga pickuper:
Jämfört med AT 440ML är Benz betydligt fylligare och kraftigare i ljudet men ändå luftigt med alla detaljer på ett naturligt sätt.
Jämfört med Clearaudio Virtuoso wood. Dessa har samma karaktär, men Benz är något mer musikalisk.
Klingan Posted - 2006/07/09 : 16:17:32
Riktigt trevlig anläggning du har! Är nyfiken på vilken arm det är som sitter på Continuo spelaren? Uppfattar som du gillar den nya pickupen, vad tycker du det skiljer sig åt mot den förra?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000